tOO jaar jon a van hart) £wart>- ESO verscherpt eiligheidsinstructie IP Cjroen Clubschip waterdicht gemaakt met pur-schuim ïmm-wm UBLIEK ONGERUST DOOR OPEN DEUREN Puntjes op de i Wereldprimeurin haven TB Deur blijft open bij boot Texel Punten op de i zetten. Aldus worden door Teso de nieuwe veiligheidsinstructies genoemd waarover het Teso-personeel vorige week is geïnformeerd. Het vervoer van gevaarlijke stoffen zal voortaan het hele jaar apart geschieden. Het was al gebruikelijk dat hiervoor een boot buiten de dienstregeling om werd ingezet (de „gas- boot") maar in rustige perio den van het jaar kon van de gewone passagiersovertocht gebruik gemaakt worden. Dat is nu dus niet meer mogelijk. Verder mag niet meer met open of half open rljdekdeuren worden gevaren; bovendien moeten de deuren worden „gekneveld". De twee kleine deuren ter weerszijden van de autodeuren moeten boven windkracht zes tijdens de vaart ook gesloten zijn. Deze kleine deuren hebben een 60 cm ho gere drempel dan de autodeu ren. Op het autodek moet tij dens de hele vaart een brand wacht aanwezig zijn die er on der meer op let of ieder zich houdt aan het rookverbod. Bij de aanvang van elke dienst (dus 's morgens en 's middags) moeten bij slecht zicht (minder dan 1000 meter) de werking van de zelfsluitende deuren in de waterdichte schotten van de enkeldekkers worden gecontroleerd. Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs f 19,20 per kwartaal, los 90 cent Postgiro 652. - - Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.9917 636 ^y y {y Rabobank nr. 36.25.01 742; NMB nr. 67.34.60 398. Marsdiep een slagzij van 36 graden kan maken zijn ondenkbaar. En als ze al ooit zouden dreigen voor te komen, dan wordt er natuurlijk niet gevaren. In tegenstelling tot schepen die grote af standen afleggen en op elke weers- omslag tijdens de reis moeten zijn voorbereid, hoeft een Teso-kapitein niet langer dan een half uur vooruit te kijken. Een enkele keer per jaar komt het voor dat een Teso-veerboot niet uitvaart wegens zware storm uit een ongelukkige windrichting. Dat is niet omdat het schip zelf dan gevaar loopt, maar wegens ongerief en schade die aan boord kan ontstaan. In de salons gaat het serviesgoed aan scherven, de mensen worden ziek en bang en de la ding op vrachtwagens kan gaan schui ven. Het is wel eens gebeurd dat een partij bakstenen van een vrachtwagen van Rab op het autodek stortte. Zoiets levert risico op voor mensen die er toevallig langslopen en het geeft een enorme chaos en vertraging. Gevaar voor het schip komt er niet uit voort. De stabiliteit van een veerschip komt wel in gevaar als de auto's zelf gaan schuiven als gevolg van extreme slagzij. Maar ook dan is er in tegenstelling tot andere roll-on- roll-off schepen bij Teso niets aan de hand, want het rijkdek is niet één grote ruimte, maar is voorzien van twee middenschachten. Auto's kunnen dus niet van bakboord naar stuurboord of omgekeerd glij den, want zij worden tegengehou den door één van de schachten. Overigens gaat een auto niet zomaar glijden. Daarvoor is bij de enkeldekkers Lees verder pagina 7 Pur-schuim was tot dusver alleen bekend van gebruik in de bouw. Donderdag kwam daar in de Oudeschilder haven ver andering in. Het clubschip „Wrijfhout" van de Watersportver eniging dat daar al enige dagen in het dok van Hans Boom's scheepsreparatiebedrijf lag, werd met het synthetische goed je behandeld en is voor zover bekend daarmee het eerste schip dat van een pur-laag is voorzien. Het gebeurde op initi atief van het bestuur van de watersportvereniging, dat spoed moest zetten achter de verbetering van de in slechte staat zijnde onderkant van het 100 jaar oude schip. Zoals in de vorige krant al werd ge meld, ging het schip voor het eerst in 13 jaar in dok omdat enkele lekken moesten worden gedicht. In het dok werd echter geconstateerd dat Wrijf hout" eerder .Wrakhout" mocht wor den genoemd, in zo'n slechte conditie verkeerde het onderwaterdeel. Als noodmaatregel werden er enkele pla ten gelast, maar het bestuur voelde dat het iets moest ondernemen om het clubschip weer blijvend waterdicht te maken. Daarbij was haast geboden, omdat het schip niet onnodig lang in het dok kon blijven liggen, daarmee het werkschema daar doorkruisend. Voorzitter Meijert Boon van de wa tersportvereniging^Toendachten we aan pur. Ik ken dat spul uit de bouw. Het wordt gebruikt om ruimten te iso leren, bijvoorbeeld bij vriescellen. Op Texel is het onder meer gebruikt bij de aardappelbewaarplaats. Bovendien hadden we het bewijs dat het spul niet door zeewater wordt aangetast. Een paar jaar geleden had ik een paar drijvers met pur laten bespuiten. Die drijvers liggen hier in de haven en toen we ze van de week boven water haal den, bleken ze nog in prima staat te zijn. De purlaag vertoonde totaal geen aangroei". ,,Pur" is de populaire afkorting van polyurethaan, een op tempex gelijken de substantie met isolerende kwalitei ten. Verder is het waterdicht en water- afstotend. Donderdag kwamen twee medewerkers van het bedrijf ,,Frecisol" uit Nijmegen naar Oudeschild om de wereldprimeur in praktijk gestalte te geven. Het hele onderwater-gedeelte van het 46 meter lange en circa 8)4 meter brede schip werd aan de buiten kant van een drie vier centimeter dikke laag purschuim voorzien, het geen omgerekend neerkomt op zo'n twaalf kuub pur. Mooi weer De twee Nijmegenaren waren om tien uur op het eiland aangekomen en wa ren om ongeveer vijf uur 's middags klaar. Zij hadden het geluk dat het ge durende het karwei mooi weer was. Nauwelijks waren de spuiten opge ruimd of natte sneeuw en regen be gonnen Oudeschild te teisteren. In dergelijke omstandigheden had de pur niet aangebracht kunnen worden. Door de vorm van de boot werd het spuiten bemoeilijkt en nam meer tijd dan gebruikelijk in beslag. De pur werd met een temperatuur van onge veer 60 graden Celsius aangebracht en was in recordsnelheid keihard: binnen twee seconden. Wegens de vrijkomen de gassen die bij inademen schadelijk kunnen zijn, droegen de Nijmeegse spuitspecialisten gasmaskers. Voor het gezicht werd boven de waterlijn nog een teerlaag aangebracht door do kwerkers van Boom. Het clubschip kon vrijdag weer uit dok en werd naar de vertrouwde positie in de jachthaven gesleept. De ..Texelstroomvarend met open deuren om een paar auto's extra te kunnen meenemen. Dit plaatje is nu historie, want de deuren moeten voortaan altijd dicht zijn, hoewel de Teso directie ervan overtuigd is dat dit voor de veiligheid geen rol speelt, fFoto Dirk Kuiter). Donderdagmiddag vijf uur, de Nijmegenaren kunnen lachen: de pur zit erop. éso-directeur Th. Hoogerheide acht het uitgesloten dat met lén van de Texelse veerboten hetzelfde kan gebeuren als met Ie „Herald of free enterprise" die ruim twee weken geleden tij Zeebrugge kapseisde. „Onze schepen zijn niet te vergelij- :en met de veerboten van Townsend Thorensen. De Molen- iat zou een slagzij van 39 graden moeten maken om via de -j leuren van het autodek water naar binnen te krijgen, dat is invoorstelbaar. Teso-veerbootMarsdiepslingerend in een zeer zwore noordwesterstorm. Het schip maakt hier een (kortdurende) slagzij van ongeveer 12 graden. Pas bij 36 graden is water scheppen via de rijdekdeuren mogelijk. Typerend voor de stabiliteit is dat het schip zich zelfs bij een slagzij van 60 graden weer opricht. commentaar", aldus Hoogerheide. ,,lk kon die zaak niet in een paar woorden afdoen. Het is veel gecompliceerder dan de mensen denken." Hij wil echter wel op wat feiten wijzen om aan te tonen dat bij het ontwerpen van de Teso-veerboten terdege reke ning is gehouden met de veiligheid, zelfs veel meer dan wettelijk is voorge schreven. De voorzieningen die in het belang van de veiligheid zijn getroffen maken hier en daar zelfs een overdre ven indruk, al spreekt Hoogerheide lie- (Foto Jaap Mets). ver van ,,overbemeten". Ook sommige gedragslijnen die naar aanleiding van de ramp met de Engelse veerboot bij Teso zijn omgezet in instructies en hier en daar aangescherpt worden door Te so zelf niet echt noodzakelijk gevon den, zoals dus het harde verbod om met open deuren te varen. ,,Maar het is ook belangrijk dat de mensen aan boord niet alleen veilig zijn, maar zich ook veilig vóelen". Weersomstandigheden waarbij een Teso-veerboot op het water van het f advertenties, abonnementen, etc De Rooy B.V., Postbus 11. 1790 AA Den Burg, (02220) 2741, na 18 00 uur 4881. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 werktijd deze week tot en met dinsdag a s Harry de Graaf, Pelikaan De Koog, telefoon 02228 266. In mocht er op een ANDERE ma- lier water het schip binnendringen lan kan de stabiliteit daardoor leen gevaar lopen, want alle sche ien bestaan beneden uit verschil- snde gedeelten die waterdicht ge- icheiden zijn. Bovendien bevindt ich rond het schip ter hoogte van Ie waterlijn een krans van droge anks, waarvan er meerdere kun- len lekraken zonder dat het schip laardoor in gevaar komt". ich heeft de Teso-directie naar aan- ling van de ramp bij Zeebrugge een od uitgevaardigd om met open rij- ;deuren te varen. Hoogerheide: Dat hebben we besloten omdat de isagiers anders misschien ongerust den. Direct na de ramp bij Zee- igge is een niet afgesloten rijdek- r als oorzaak genoemd en nu •dt algemeen gedacht dat zoiets ge- (rlijk is, ook bij onze boten. Het is luut niet riskant als Marsdiep, elstroom of Molengat met een in deur vaart. De deur zit drie me- boven de waterspiegel en door de m van de boeg stort het schip zich :waar weer als het ware óp de gol- en duikt er dus niet in. Er kan al- wat buiswater naar binnen spat- absoluut geen grote massieve wa- assa die invloed zou kunnen heb- op de stabiliteit van het schip, at blijkbaar niemand weet is dat de ren bij de Teso-schepen geen wa- ;erende functie hebben. Het zijn ,..»ar spatschermen". Samenloop Hoogerheide vindt het niet waarschijn- ijk dat het binnendringen van water via de rijkdekdeuren de énige oorzaak s van de ramp met de Engelse veer- ooot. „Professor Wagenaar heeft hon derd scheepsrampen onderzocht, waarbij bleek dat geen van die rampen door één oorzaak ontstonden. Niet minder dan 23 factoren die elkaar ver sterkten, speelden een rol. Ik denk dat dat ook bij Zeebrugge het geval was, maar je kunt wel begrijpen dat ik ra zend nieuwsgierig ben naar de resulta ten van het officiële onderzoek. Pas dan kan ik met zekerheid zeggen of bepaalde factoren die daar een rol hebben gespeeld ook bij ons aandacht moeten krijgen. Voor zover ik het nu kan overzien, hoeven wij ons niet on gerust te maken. Ongelukkig Tegenover een ANP-journalist legde Hoogerheide kort na de ramp uit waar om het varen met open deuren bij Teso niet gevaarlijk is en hij voegde er aan toe dat er voor Teso dan ook geen reden is om de deuren voortaan potdicht te houden. Gewoonlijk vaart Teso met dichte deuren, maar het komt wel eens voor dat nog net een paar auto's meer kunnen worden mee genomen als de deur helemaal of een stukje open blijft. Dat is dan ook meer dan eens gebeurd. In het bericht in di- DEN BURG (ANP) De drie veerboten van Texel* Eigen Stoomboot Onderneming (TESO), dl* Jaarlijks twee miljoen bewo ner* en toeristen en- ft&o.ooo au to* tussea Den Helder en Texel overvaren, blijven voorlopig pen delen met licht geopende laad deu ren. Dat zei gisterochtend TE SO-di ree- teur T Hoogerheide naar aanleiding van het kapseizen van jle Herald of Free Enterprise. C*nfvondw vn onder Ne derland** vl*f varende ^rii-oo-rii- aT'-veerboten hebben de «triktê onttr pm t« vtnrtmm wmnwr xe skb ervan hebben overtuigd dat zowel de laadklep dkbt b ak de achter die klep bevindende water dichte deur. Dat zegt S. I hoofd van de S bij bet ministerie van Verkeer en Waterstaat Er is overigens geen automatische voorziening waar door een schip niet zou kunnen varen wanneer laadklep en deur niet dicht zijn. Zo'n waterdichte wand moet ook bij de vergane Herald of Free Enterprise aanwezig rijn geweest, omdat bet schip voigsns de inter nationale eken is gebouwd. In dt prakrijk wordt kty sommi ge buitenlandse rederijen met open laadklep (en waterdichte deur) weggevaren om de uitlaat- Het was een combinatie van deze twee persberichten die bij veten begrijpelijke verbazing en wrevel wekten. verse dagbladen bleef de uitleg van Hoogerheide achterwege. Er stond botweg dat Teso met open deuren blijft varen, kort nadat in alle kranten had gestaan dat open deuren de ver moedelijke oorzaak van de ramp bij Zeebrugge waren én na publicaties over andere onder Nederlandse vlag varende roll-onroll-off schepen waar de strikte order geldt dat de kapitein er zich van moet overtuigen dat de deu ren bij vertrek dicht zijn. Zo werd de indruk gewekt dat de eigenwijze Teso- directeur lak had aan veiligheidsvoor schriften en blijkbaar geen lering wilde trekken uit de ramp bij Zeebrugge. Het was niet bepaald een fraai staaltje Texel-promotie, zoals ook bleek uit reacties die de redactie van deze krant kreeg. ,,Als Texelfans die regelmatig met de Teso naar Texel varen hebben wij nu toch niet meer zo'n rustig ge voel. En zo te horen zijn wij niet de enigen", aldus de schrijver van een in gezonden stuk dat wij niet konden op nemen omdat het anoniem was. Ook de kamervragen die door het CDA zijn gesteld vertolkten de ongerustheid. Slagzij Een grote hoeveelheid water scheppen via de rijdekdeur kan dus niet bij de Teso-boten. Want de slagzij van 36 graden (bij de Molengat zelfs 39 gra den) is zó extreem dat deze zich zelfs in de meest barre omstandigheden op de lijn Texel-Den Helder niet kan voor doen. Een slagzij van een graad of twaalf is al uitzonderlijk en komt zel den voor. Hoogerheide realiseert zich dat zijn geruststellende uitlatingen met enig cynisme kunnen worden ontvan gen. Het zou de eerste keer niet zijn dat wordt beweerd dat een bepaald schip ,,onzinkbaar" is terwijl in de praktijk het tegendeel blijkt door een samenloop van omstandigheden waar mee geen rekening is gehouden, zoals destijds bij de Titanic. Hij had dan ook liever niets gezegd in afwachting van de resultaten van het officiële onder zoek naar de ramp met de Herald of Free Enterprise, maar hij werd in de dagen na de ramp min of meer besprongen door journalisten die van hem wilden weten of zoiets ook met de Texelse boot kan gebeuren. Want dat is immers ook zo'n roll-on-roll-off schip? De Teso-directeur kon moeilijk ant woord weigeren aangezien dat een verdachte indruk zou maken. Dus leg de hij heel omstandig en analytisch uit hoe de vork in de steel zit wat betreft de Teso-veerboten, met de conclusie dat het dus niet nodig is om maatre gelen te nemen om een ramp als die bij Zeebrugge te voorkomen. Gecompliceerd De journalist vond het verhaal blijkbaar te lang en te ingewikkeld met het ge noemde resultaat. Voortaan weiger ik

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1