ACENIA FILM ommi Luchtige gelukwens Boeiende lezing over cheveningen Radio gongar nnnnnooooooo VERVOLG VAN PAG.l xelVeiligheid Teso JAN IK HOU VAM JE 1 1 Boomfeestdag in het park Wie brengt borden terug? „Molengat" donderdag weer in de vaart ip 1 ïen slagzij van 25 graden nodig (de lelft daarvan komt een enkele keer /oor) en 30 graden bij de dubbeldek- 1 «er. Het verschil zit 'm in de afwerking /an de vloer; die is bij de Molengat stroever. Hoogerheide: ,,Maar nogmaals dat is natuurlijk allemaal theoretisch. Zulke ^omstandigheden komen op het Mars- (jfljwP niet voor en éls ze zouden voor- i rjkómen, varen we niet." va„Nu was er in Zeebrugge geen sprake yj slecht weer met grote golven, ilaarwaarcloor Hoogerheide die ramp een raadsel vindt. Wat gebeurt er als een Teso-schip op een andere manier =kse een 9r°te hoeveelheid water binnen- 'der krijgt, bijvoorbeeld door lekraken bij een aanvaring of bij het rammen van de dijkglooiing? Volgens de Teso- h directeur kan ook dan de stabiliteit niet in gevaar komen. Een of zelfs meerde re waterdichte compartimenten waarin de schepen zijn verdeeld kunnen vollo- ■nde pen waarb'i ^et schip blijft drijven en ;chf 'n e"< 9eva' n'et kantelt- Bovendien roe vormt een krans van droge tanks ron- dom in het schip beneden het berg hout een extra veiligheid. Het onderwatergedeelte van de Molen- plo 9at bestaat uit niet minder dan negen zich waterdichte compartimenten, zoals de 0( twee machinekamers, het bemannings- verblijf en de voortstuwingskamer. Zelfs door menselijke nalatigheid kan geen water van het ene in het andere teu' comPartiment doordringen omdat deu ropeningen ontbreken. Bemanningsle den die van de ene naar de andere af- r— T deling willen moeten eerst naar het dek. Bij de twee enkeldekkers zijn er wel (deels op afstand bedienbarel deu ren in de compartimenten. Volgens één van de nieuwe regels moeten die een keer per week worden getest op goede werking en bij slecht zicht zelfs twee keer per dag. Belangrijk uitgangspunt bij het ontwer pen van de Teso-veerboten was dat in geval van calamiteit het schip zo lang mogelijk in staat moet blijven één der havens te bereiken. Er is nogal wat ex tra zekerheid ingebouwd waardoor de schepen kunnen blijven drijven en va ren, zelfs bij het uitvallen van belang rijke onderdelen. De machinekamer van de Molengat is bijvoorbeeld dub bel uitgevoerd; de ene machinekamer kan onafhankelijk van de andere wer ken. Verder zit de controlekamer twee meter boven de bodem, zodat de con trolefunctie in tact blijft ook als in dit gedeelte van het schip een aanzienlijke hoeveelheid water binnendringt. Ook allerlei electrische functies kunnen de fect raken zonder dat daardoor het he le schip wordt lamgelegd. Van belang is uiteraard dat de Teso-veerboot nooit verder dan tien minuten van de dichtstbijzijnde haven is verwijderd en dat hulp van derden (sleepboten, blus boten en helicopters van de marine alsmede de reddingbootl vlakbij is. Steeds strenger Naarmate de techniek vordert en de inzichten veranderen, voldoen nieuwe schepen aan steeds hogere veiligheids eisen. De Molengat is nog veiliger dan de twee enkeldekkers, waarbij niet ver geten mag worden dat veiligheid niet alleen een kwestie is van materieel, maar ook van mensen. Die moeten Een mooier cadeau kon het echtpaar Koppenot zich niet wensen. vangen. Zodat het mogelijk is dat ma- rifoonverkeer de andere kant van de oceaan bereikt en de televisie beelden doorgeeft uit Italië. Zowel de lezing en nog meer de ant woorden op de vragen hadden te ma ken met de dagelijkse praktijk van het radioverkeer. Als een Duitser Scheve- ningen Radio oproept door heel snel „Scheveningen Radio bitte kommen!" te bevelen, krijgt hij geen antwoord. Niet omdat de radiotelefonistes (het zijn bijna allemaal vrouwen, een histo risch gegroeide situatie) dat onbeleefd vinden of een hekel aan Duitsers heb ben, maar omdat een vertraging is in gebouwd, waardoor een kortere oproep dan drie seconden niet wordt ontvangen om te vermijden dat de ap paratuur telkens door storingsimpulsen wordt geactiveerd. Verder was naar aanleiding van vragen het nodige te vernemen over de radio- medische dienst, de Anver-dienst, ma ritieme semafoon, het OBS-systeem waarmee meteorologische waarnemin gen worden doorgegeven, de proble men die ontstaan door buitenlandse bemanningen op schepen en de qua werkgelegenheid bedreigende toe komst als steeds meer radioverkeer gaat plaatsvinden via satellieten zonder tussenkomst van het kuststation. ,,Jan, ik hou van je!" Afz. Bahs." Deze liefdevolle ontboezeming was vrijdagmiddag te lezen op een sleep achter een vliegtuigje dat tien minuten lang boven De Cocks- dorp cirkelde. Vanmiddag was de zelfde tekst te hóren in het Vara- programma ,,De steen en been show" op Radio 3. Feestelijk mid delpunt: het echtpaar Jan en Babs Koppenol. Door de luchtige geluk wens werd de dag dat zij 12/2 jaar waren getrouwd een onvergetelijke belevenis. ,,Dit is het mooiste cadeau dat ik ooit van m'n leven gehad heb", stamelde echtgenoot Jan, terwijl zijn stralende vrouw Babs gilde van geluk en haar op visite zijnde ouders enthousiast naar het cirkelende vliegtuigje zwaai den. De verrassing was groot in het pand Kikkertstraat 17. Ook bij Babs Koppenol-de Graaff die op het lumi neuze idee was gekomen om haar man op deze speciale wijze te felicite ren. In het programma gaan iedere week wensen van luisteraars in vervul ling Twee weken voor de datum van de koperen bruiloft had Babs haar wens ingestuurd, maar had niet ver wacht dat haar verzoek ook zou wor den gehonoreerd. Hoewel, het was best wel een originele wens", straalde de niet op haar mondje gevallen Babs. De programmamakers dachten er ook zo over en selecteerden uit de duizen den briefkaarten de kaart met afzender Babs. Het echtpaar heeft wegens drie verhuizingen een druk jaartje achter de rug en het zat er daarom niet in om het 12 Vz jarige huwelijk op grootse wijze luister bij te zetten. ,,Dan maar iets origineels dacht Babs, en met succes. De Vara belde met Bob Rienks van het Paracentrum Texel en deze zegde met plezier zijn medewerking toe. De stunt werd uitgevoerd door pilote Jeanette van der Bie in een Cessna 172-vliegtuig, dat normaliter ook voor reclamesleeps wordt gebruikt en daar naast voor rondvluchten wordt inge zet. Slecht weer had nog roet in het eten kunnen gooien, maar ook de weergoden leken hun goedkeuring er aan te hebben gehecht. Een ramp zou een regen of natte sneeuwbui overi gens niet hebben betekend, omdat het geen rechtstreekse uitzending betrof. De onderwerpen in ,,De steen en been-show" zijn in de regel wél live, maar om een paar redenen was daar bij de vervulling van de ,,durper" wens van afgezien, zo lichtte verslaggeefster Monique de Bruin toe. Op de eerste plaats was vrijdag de trouwdag en was de kans het grootst dat de echtelieden thuis zouden zijn. Dit werd bij de bu ren nagecheckt alvorens vanuit Hilver sum richting Texel werd vertrokken. Ten tweede bestond er de kans op slecht weer, waardoor de uitzending zou worden gemist. Het effect van de grap zou daardoor beperkt blijven. Vrij dagmiddag werden de risico's van een live-uitzending onderstreept. Langs het Noordhollands kanaal werd de Vara- verslaggeefster overvallen door sneeuwbuien en Monique vreesde dat het op het eiland niet veel beter zou zijn. Een telefoontje onderweg leerde anders. Dit oponthoud bleek precies voldoende om in Den Helder de boot te missen. Voor een directe reportage had dit een onoverkomelijke tegenslag betekend... Op Texel liep alles echter op rolletjes, zodat heel De Cocksdorp vanaf vandaag weet wie het echtpaar Koppenol is. Jan en Babs zijn nog maar sinds enkele maanden in het dorp woonachtig. Daarvoor woonde het stel in Hoofddorp. Onbekend op Texel zijn de echtelieden allerminst. Zij vieren al sinds jaar en dag hun vakan ties op Texel en noemen zich verwoe de Texel-liefhebbers. Toen Jan met succes solliciteerde naar de baan als bedrijfsleider bij de firma De Muy kon een droomwens in vervulling gaan: wonen op Texel. Wensen zijn er nu eenmaal om vervuld te worden Blijdschap en ongeloof straalt van de gezichten van het zwaaiende echtpaar Koppenol. Links de heer De Graaff (vader van Babs), rechts mevrouw De Graaff. Voor de microfoon verslaggeefster Monique de Bruin. den over de aanschouwelijke wijze waarop het praatje is gehouden overhandigt voor- r Meijert Boon van de Watersportvereniging een geschenkbon aan Scheveningen I-voorlichter J. P. van 't Hoff. TEXELSE COURANT PAGINA 7 AARDINSDAG 24 MAART 1987 ieveningen Radio is iets anders dan Radio Scheveningen. Met t eerste wordt het kuststation bedoeld, dat belangrijke diensten ficht voor de communicatie op zee, terwijl de tweede naam Wt op een omroepzender. Aldus één van de zeer vele wetens- rdigheden, die vrijdagavond in het Natuurrecreatiecentrum wer- verkondigd door de heer J. R van 't Hoff, tijdens een interes- ite lezing over taken en mogelijkheden van Scheveningen Radio. JU 't Hoff (verbonden aan de afde- voorlichting en opleiding van het (station) sprak voor een flink ge- bestaande uit leden van de wa- iortvereniging, stichting juttersmu- Rijkswaterstaat, KNZHRM en ndere belangstellenden. Hij slaagde rin zijn praatje boeiend te maken voor owel insiders als mensen die vrijwel iets wisten van het onderwerp, waar- ij «jimschoots gelegenheid werd ge- even tot het stellen van vragen. Banden Hielijk werd onder andere gemaakt het zit met de verschillende ,,ban- en" in de ether en de specifieke mo- elijkheden en berperkingen daarvan. Drtegolf (3-30 Mhz) is bruikbaar voor /eieldwijd verkeer omdat deze radio- olven de kromming van de aarde vol- en, wat juist niet het geval is met If de VHF (30-300 Mhz) waarbinnen ich de marifoonband bevindt, die niet Sjicler reikt dan de horizon en dus al ien voor korte afstand bruikbaar is. Jitvoerig werd ingegaan op het beken- Ie kanaal 16 van de marifoon dat door Ichevingen Radio dag en nacht wordt iewaakt en uitsluitend als nood- en iproepkanaal mag worden gebruikt, elfde noodfunctie heeft op de Idengolf de frequentie 2182 Mhz en 500 Khz voor het morseverkeer. Dia's lersteund door een fraaie diaserie ird ook het één en ander duidelijk aakt over de geschiedenis van levingen Radio (al lang niet meer festigd in Scheveningen maar in het jotste gebouw van IJmuiden) waar )nder andere 90 radiotelefonistes bkzaam zijn, die elk tien marifoonka- Blen ter beschikking hebben. Het ma- ponverkeer behelst 43% van het to- radioverkeer dat door Schevenin- Radio wordt behartigd. I idee om op Texel een Irlichtingsavond over het kuststation te organiseren ontstond in jutterskrin- gen, waar aanvankelijk het plan was om een excursie naar Scheveningen Radio te organiseren. Bij nader inzien leek het praktischer om een man van de voorlichtingsdienst naar Texel te la ten komen. Meeleven Het gebouw van Scheveningen Radio in IJmuiden is tevens het centrale punt van de nieuwe kustwachtorganisatie. Het kon daardoor niet uitblijven dat een vragensteller de mening van de spreker vroeg over het dreigende ont slag voor drie of misschien vijf leden van de Texelse kustwacht. Van 't Hoff zei dat de afslanking ook zijn organisa tie treft en sprak er op persoonlijke ti tel afkeurend over. ,,Het gaat ten koste van de dienstverlening. Schan dalig. Er kunnen mensenlevens mee gemoeid zijn". Naar aanleiding van andere vragen werd ingegaan op bestaande en nieu we ontwikkelingen op het gebied van zenden en ontvangen met onder meer een verhelderende uitleg van de moge lijkheden van de Single Side Band (SSB) waarmee veel communicatie apparatuur tegenwoordig werkt. Met een gewone radio is SSB niet ver staanbaar te ontvangen. Voor SSB is in de ether twee keer zoveel ruimte" als gewone radio en het rendement van het vermogen is twee keer zo hoog. Ook werd duidelijk gemaakt hoe het zit met de geïoniseerde lagen rond de aarde, die te maken hebben met de zon en telkens wisselen. Voor het radi overkeer heeft het gevolgen die voor de diverse frequenties totaal verschil lend zijn. Dat moet niet worden ver ward met atmosferische invloeden op het radioverkeer zoals de inversielagen (vaak samenvallend met mist) waar door radiogolven die anders niet verder reiken dan de horizon, worden terug gekaatst naar de aarde en dan op enorme afstanden kunnen worden ont- Woensdag aanstaande wordt de jaar lijkse boomfeestdag gevierd. Als plaats voor het planten van bomen door kin deren is deze keer het park in Den Burg gekozen. Om 9.00 uur zullen de kinderen van de Kompasschool hier struiken planten in tevoren gegraven gaten, om 10.30 uur gevolgd door kin deren van de CVO-school die het kar wei zullen afmaken. Boomfeestdag is bedoeld om de jeugd meer bewust te maken van de onmisbaarheid van (openbaar) groen en om daarmee te voorkomen dat bomen en struiken het slachtoffer worden van jeugdige ver nielzucht, In de lessen op school wordt dit onderwerp ook aan de orde gesteld. hun vak verstaan, de regels naleven en correct handelen als er toch iets mis gaat. Want totaal uitgesloten is de kans op een ongeluk natuurlijk nooit. Wie zijn fantasie laat werken, kan al lerlei samenlopen van omstandigheden bedenken die tot een kleiner of groter ongelijk kunnen leiden. Teso heeft het Bureau voor de Scheepsbouw in Bloe- mendaal opdracht gegeven om voor de enkeldekkers een aantal extreme ongelukssituaties op papier te zetten en daarbij vast te stellen in hoeverre de voorschriften en materiele voorzie ningen daarop zijn afgestemd, uite raard met de bedoeling om de regels en voorzieningen zonodig verder aan te scherpen. Een voorbeeld van rege- laanpassing waarover het onderzoek volgende week begint is het mogelijk nieuwe voorschrift om de machineka merdeuren van de enkeldekkers (die als regel open staan en in geval van cala miteit dicht moeten) als regel gesloten te houden en alleen te openen als er iemand door moet, dus omgekeerd. De deuren staan momenteel open in verband met de luchttoevoer om de diesels. Het is niet ongebruikelijk maar wel extra veilig. Teso heeft ook con tact opgenomen met kustwacht nieu we stijl met de bedoeling dat die orga nisatie qua coördinatie rekening houdt met een ongeluk met een Teso- veerboot. Zodat alle betrokken in die specifieke situatie weten wat ze te doen hebben. Tenslotte zal het rapport dat over de ramp met de Britse veer boot wordt uitgebracht gegevens kun nen opleveren waarmee Teso zijn voor deel kan doen wat betreft het verder verbeteren van de veiligheid en het op treden als er toch iets mocht misgaan. Die jacht op meer veiligheid is volgens Dinsdag 24 maart De afdeling Texel van de PSP houdt in dorpshuis d'Ouwe Ulo ledenvergade ring, ook toegankelijk voor belangstel lende niet-leden; 20.00 uur. Woensdag 25 maart In de muziekschool-voorspeelruimte wordt van 9.30 tot 10.30 uur een schoolconcert gegeven. Voor het Katholiek Vrouwengilde geeft mr. J. K. Feikema uit De Koog een lezing onder het motto ,,Wat te doen als je er als vrouw plotseling alleen komt voor te staan?" Aanvang 20.15 uur in De Witte Burcht. Volleybalvereniging .Smash '68" houdt ledenvergadering in dorpshuis De Bijenkorf, aanvang 21.00 uur, ook toegankelijk voor donateurs. De agen da kan worden afgehaald bij Annemiek Mosk, Schoolstraat 17. De Plattelandsvrouwen van de afdeling Den Burg hebben in de LBO-kantine een avond met als spreker de schrijver Toon Kortooms; 20.00 uur. Om 20.00 uur begint op het adres Ruijslaan 81 (Maartenhuis) een cursus bijeenkomst ,,Het kind van 0 tot 7" van de werkgroep Vrije School Texel. Donderdag 26 maart Van 9.00 tot 17.00 uur houdt de Her vormde Vrouwendienst kledingmarkt in De Schakel te Den Burg ten bate van een Wilde Ganzen-projekt. De Welfare-afdeling van het Rode Kruis houdt voorjaarsverkoping van zelfgemaakte artikelen in het gebouw aan de Jonkerstraat van 9.00 tot 12.00 uur. Om 13.30 uur begint in De Buureton een klaverjasdrive voor ouderen. Voor de leden van het Texels Verbond van Ondernemers wordt in hotel Taten- hove het Toeristisch Aktieplan toege licht; 20.00 uur. Hoogerheide niet van vandaag of gisteren. ,,We hebben daar altijd veel belang aan gehecht. Veiligheid is een vorm van kwaliteit. Veiligheid, daar heb je nooit teveel van". Bij een rijwielhandelaar aan de Bad- weg in De Koog zijn zogenaamde er kenningsborden" van de muur ge schroefd en meegenomen. De eige naar wil ze graag terug. Hij heeft de vermissing bij de politie gemeld. De dubbeldekker Molengat" is don derdag weer in de vaart na een dok beurt op de Oranjewerf in Amsterdam. De werkzaamheden aan het schip heb ben meer tijd gevraagd dan was ver wacht. Zo werd het schilderwerk ver traagd door kou en regen. Evenals bij de vorige dokking van het schip werd op de bodem een reeks krassen ont dekt, waarschijnlijk veroorzaakt door stenen of andere obstakels in de veer haven van Den Helder. Teso zal Rijks waterstaat verzoeken de havenbodem te onderzoeken. Voor Jaap Bakker, die deel uitmaakte van de begeleidende ploeg Teso-mensen was het de laatste keer dat hij een dokbeurt meemaakte, want hij gaat binnenkort in de VUT. Op de foto wijst Bakker de krassen aan op de scheepsromp. (Foto Dirk Kuiter). Op de vaste filmgangerdonderdag wordt „L'Empire des sens" ver toond, zoals de oorspronkelijke ti tel luidt. Deze film vol seks is ge baseerd op een waar gebeurde ge schiedenis uit 1936. Een Japans dienstmeisje wordt de minnares van haar werkgever. Het wordt een stormachtige verhouding en ze raken volkomen bezeten van elkaar. Deze hartstochtelijke passie leidt er uiteindelijk toe dat het meisje, Sada, de man wurgt. Hijzelf had haar daar toe aangespoord. Sada snijdt zijn geslachtdelen af en loopt daarmee vier dagen door de straten voordat ze wordt gearresteerd. De regie en het scenario zijn van Nagisa Oshima. Aan vang 20.30 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 7