ACENIA
FILM
ommi
Luchtige gelukwens
Boeiende lezing over
cheveningen Radio
gongar
nnnnnooooooo
VERVOLG VAN PAG.l
xelVeiligheid Teso
JAN IK HOU VAM JE 1 1
Boomfeestdag
in het park
Wie brengt
borden terug?
„Molengat" donderdag
weer in de vaart
ip 1
ïen slagzij van 25 graden nodig (de
lelft daarvan komt een enkele keer
/oor) en 30 graden bij de dubbeldek-
1 «er. Het verschil zit 'm in de afwerking
/an de vloer; die is bij de Molengat
stroever.
Hoogerheide: ,,Maar nogmaals dat is
natuurlijk allemaal theoretisch. Zulke
^omstandigheden komen op het Mars-
(jfljwP niet voor en éls ze zouden voor-
i rjkómen, varen we niet."
va„Nu was er in Zeebrugge geen sprake
yj slecht weer met grote golven,
ilaarwaarcloor Hoogerheide die ramp
een raadsel vindt. Wat gebeurt er als
een Teso-schip op een andere manier
=kse een 9r°te hoeveelheid water binnen-
'der krijgt, bijvoorbeeld door lekraken bij
een aanvaring of bij het rammen van
de dijkglooiing? Volgens de Teso-
h directeur kan ook dan de stabiliteit niet
in gevaar komen. Een of zelfs meerde
re waterdichte compartimenten waarin
de schepen zijn verdeeld kunnen vollo-
■nde pen waarb'i ^et schip blijft drijven en
;chf 'n e"< 9eva' n'et kantelt- Bovendien
roe vormt een krans van droge tanks ron-
dom in het schip beneden het berg
hout een extra veiligheid.
Het onderwatergedeelte van de Molen-
plo 9at bestaat uit niet minder dan negen
zich waterdichte compartimenten, zoals de
0( twee machinekamers, het bemannings-
verblijf en de voortstuwingskamer.
Zelfs door menselijke nalatigheid kan
geen water van het ene in het andere
teu' comPartiment doordringen omdat deu
ropeningen ontbreken. Bemanningsle
den die van de ene naar de andere af-
r— T
deling willen moeten eerst naar het
dek. Bij de twee enkeldekkers zijn er
wel (deels op afstand bedienbarel deu
ren in de compartimenten. Volgens
één van de nieuwe regels moeten die
een keer per week worden getest op
goede werking en bij slecht zicht zelfs
twee keer per dag.
Belangrijk uitgangspunt bij het ontwer
pen van de Teso-veerboten was dat in
geval van calamiteit het schip zo lang
mogelijk in staat moet blijven één der
havens te bereiken. Er is nogal wat ex
tra zekerheid ingebouwd waardoor de
schepen kunnen blijven drijven en va
ren, zelfs bij het uitvallen van belang
rijke onderdelen. De machinekamer
van de Molengat is bijvoorbeeld dub
bel uitgevoerd; de ene machinekamer
kan onafhankelijk van de andere wer
ken. Verder zit de controlekamer twee
meter boven de bodem, zodat de con
trolefunctie in tact blijft ook als in dit
gedeelte van het schip een aanzienlijke
hoeveelheid water binnendringt. Ook
allerlei electrische functies kunnen de
fect raken zonder dat daardoor het he
le schip wordt lamgelegd. Van belang
is uiteraard dat de Teso-veerboot nooit
verder dan tien minuten van de
dichtstbijzijnde haven is verwijderd en
dat hulp van derden (sleepboten, blus
boten en helicopters van de marine
alsmede de reddingbootl vlakbij is.
Steeds strenger
Naarmate de techniek vordert en de
inzichten veranderen, voldoen nieuwe
schepen aan steeds hogere veiligheids
eisen. De Molengat is nog veiliger dan
de twee enkeldekkers, waarbij niet ver
geten mag worden dat veiligheid niet
alleen een kwestie is van materieel,
maar ook van mensen. Die moeten
Een mooier cadeau kon het echtpaar Koppenot zich niet wensen.
vangen. Zodat het mogelijk is dat ma-
rifoonverkeer de andere kant van de
oceaan bereikt en de televisie beelden
doorgeeft uit Italië.
Zowel de lezing en nog meer de ant
woorden op de vragen hadden te ma
ken met de dagelijkse praktijk van het
radioverkeer. Als een Duitser Scheve-
ningen Radio oproept door heel snel
„Scheveningen Radio bitte kommen!"
te bevelen, krijgt hij geen antwoord.
Niet omdat de radiotelefonistes (het
zijn bijna allemaal vrouwen, een histo
risch gegroeide situatie) dat onbeleefd
vinden of een hekel aan Duitsers heb
ben, maar omdat een vertraging is in
gebouwd, waardoor een kortere
oproep dan drie seconden niet wordt
ontvangen om te vermijden dat de ap
paratuur telkens door storingsimpulsen
wordt geactiveerd.
Verder was naar aanleiding van vragen
het nodige te vernemen over de radio-
medische dienst, de Anver-dienst, ma
ritieme semafoon, het OBS-systeem
waarmee meteorologische waarnemin
gen worden doorgegeven, de proble
men die ontstaan door buitenlandse
bemanningen op schepen en de qua
werkgelegenheid bedreigende toe
komst als steeds meer radioverkeer
gaat plaatsvinden via satellieten zonder
tussenkomst van het kuststation.
,,Jan, ik hou van je!" Afz. Bahs."
Deze liefdevolle ontboezeming was
vrijdagmiddag te lezen op een
sleep achter een vliegtuigje dat
tien minuten lang boven De Cocks-
dorp cirkelde. Vanmiddag was de
zelfde tekst te hóren in het Vara-
programma ,,De steen en been
show" op Radio 3. Feestelijk mid
delpunt: het echtpaar Jan en Babs
Koppenol. Door de luchtige geluk
wens werd de dag dat zij 12/2 jaar
waren getrouwd een onvergetelijke
belevenis.
,,Dit is het mooiste cadeau dat ik ooit
van m'n leven gehad heb", stamelde
echtgenoot Jan, terwijl zijn stralende
vrouw Babs gilde van geluk en haar
op visite zijnde ouders enthousiast
naar het cirkelende vliegtuigje zwaai
den. De verrassing was groot in het
pand Kikkertstraat 17. Ook bij Babs
Koppenol-de Graaff die op het lumi
neuze idee was gekomen om haar
man op deze speciale wijze te felicite
ren. In het programma gaan iedere
week wensen van luisteraars in vervul
ling Twee weken voor de datum van
de koperen bruiloft had Babs haar
wens ingestuurd, maar had niet ver
wacht dat haar verzoek ook zou wor
den gehonoreerd. Hoewel, het was
best wel een originele wens", straalde
de niet op haar mondje gevallen Babs.
De programmamakers dachten er ook
zo over en selecteerden uit de duizen
den briefkaarten de kaart met afzender
Babs. Het echtpaar heeft wegens drie
verhuizingen een druk jaartje achter de
rug en het zat er daarom niet in om
het 12 Vz jarige huwelijk op grootse
wijze luister bij te zetten. ,,Dan maar
iets origineels dacht Babs, en met
succes.
De Vara belde met Bob Rienks van het
Paracentrum Texel en deze zegde met
plezier zijn medewerking toe. De stunt
werd uitgevoerd door pilote Jeanette
van der Bie in een Cessna
172-vliegtuig, dat normaliter ook voor
reclamesleeps wordt gebruikt en daar
naast voor rondvluchten wordt inge
zet. Slecht weer had nog roet in het
eten kunnen gooien, maar ook de
weergoden leken hun goedkeuring er
aan te hebben gehecht. Een ramp zou
een regen of natte sneeuwbui overi
gens niet hebben betekend, omdat het
geen rechtstreekse uitzending betrof.
De onderwerpen in ,,De steen en
been-show" zijn in de regel wél live,
maar om een paar redenen was daar
bij de vervulling van de ,,durper" wens
van afgezien, zo lichtte verslaggeefster
Monique de Bruin toe. Op de eerste
plaats was vrijdag de trouwdag en was
de kans het grootst dat de echtelieden
thuis zouden zijn. Dit werd bij de bu
ren nagecheckt alvorens vanuit Hilver
sum richting Texel werd vertrokken.
Ten tweede bestond er de kans op
slecht weer, waardoor de uitzending
zou worden gemist. Het effect van de
grap zou daardoor beperkt blijven. Vrij
dagmiddag werden de risico's van een
live-uitzending onderstreept. Langs het
Noordhollands kanaal werd de Vara-
verslaggeefster overvallen door
sneeuwbuien en Monique vreesde dat
het op het eiland niet veel beter zou
zijn. Een telefoontje onderweg leerde
anders. Dit oponthoud bleek precies
voldoende om in Den Helder de boot
te missen. Voor een directe reportage
had dit een onoverkomelijke tegenslag
betekend... Op Texel liep alles echter
op rolletjes, zodat heel De Cocksdorp
vanaf vandaag weet wie het echtpaar
Koppenol is. Jan en Babs zijn nog
maar sinds enkele maanden in het
dorp woonachtig. Daarvoor woonde
het stel in Hoofddorp. Onbekend op
Texel zijn de echtelieden allerminst. Zij
vieren al sinds jaar en dag hun vakan
ties op Texel en noemen zich verwoe
de Texel-liefhebbers. Toen Jan met
succes solliciteerde naar de baan als
bedrijfsleider bij de firma De Muy kon
een droomwens in vervulling gaan:
wonen op Texel.
Wensen zijn er nu eenmaal om vervuld
te worden
Blijdschap en ongeloof straalt van de gezichten van het zwaaiende echtpaar Koppenol. Links de heer De Graaff (vader van Babs), rechts
mevrouw De Graaff. Voor de microfoon verslaggeefster Monique de Bruin.
den over de aanschouwelijke wijze waarop het praatje is gehouden overhandigt voor-
r Meijert Boon van de Watersportvereniging een geschenkbon aan Scheveningen
I-voorlichter J. P. van 't Hoff.
TEXELSE COURANT PAGINA 7
AARDINSDAG 24 MAART 1987
ieveningen Radio is iets anders dan Radio Scheveningen. Met
t eerste wordt het kuststation bedoeld, dat belangrijke diensten
ficht voor de communicatie op zee, terwijl de tweede naam
Wt op een omroepzender. Aldus één van de zeer vele wetens-
rdigheden, die vrijdagavond in het Natuurrecreatiecentrum wer-
verkondigd door de heer J. R van 't Hoff, tijdens een interes-
ite lezing over taken en mogelijkheden van Scheveningen Radio.
JU 't Hoff (verbonden aan de afde-
voorlichting en opleiding van het
(station) sprak voor een flink ge-
bestaande uit leden van de wa-
iortvereniging, stichting juttersmu-
Rijkswaterstaat, KNZHRM en
ndere belangstellenden. Hij slaagde
rin zijn praatje boeiend te maken voor
owel insiders als mensen die vrijwel
iets wisten van het onderwerp, waar-
ij «jimschoots gelegenheid werd ge-
even tot het stellen van vragen.
Banden
Hielijk werd onder andere gemaakt
het zit met de verschillende ,,ban-
en" in de ether en de specifieke mo-
elijkheden en berperkingen daarvan.
Drtegolf (3-30 Mhz) is bruikbaar voor
/eieldwijd verkeer omdat deze radio-
olven de kromming van de aarde vol-
en, wat juist niet het geval is met
If de VHF (30-300 Mhz) waarbinnen
ich de marifoonband bevindt, die niet
Sjicler reikt dan de horizon en dus al
ien voor korte afstand bruikbaar is.
Jitvoerig werd ingegaan op het beken-
Ie kanaal 16 van de marifoon dat door
Ichevingen Radio dag en nacht wordt
iewaakt en uitsluitend als nood- en
iproepkanaal mag worden gebruikt,
elfde noodfunctie heeft op de
Idengolf de frequentie 2182 Mhz en
500 Khz voor het morseverkeer.
Dia's
lersteund door een fraaie diaserie
ird ook het één en ander duidelijk
aakt over de geschiedenis van
levingen Radio (al lang niet meer
festigd in Scheveningen maar in het
jotste gebouw van IJmuiden) waar
)nder andere 90 radiotelefonistes
bkzaam zijn, die elk tien marifoonka-
Blen ter beschikking hebben. Het ma-
ponverkeer behelst 43% van het to-
radioverkeer dat door Schevenin-
Radio wordt behartigd.
I idee om op Texel een
Irlichtingsavond over het kuststation
te organiseren ontstond in jutterskrin-
gen, waar aanvankelijk het plan was
om een excursie naar Scheveningen
Radio te organiseren. Bij nader inzien
leek het praktischer om een man van
de voorlichtingsdienst naar Texel te la
ten komen.
Meeleven
Het gebouw van Scheveningen Radio
in IJmuiden is tevens het centrale punt
van de nieuwe kustwachtorganisatie.
Het kon daardoor niet uitblijven dat
een vragensteller de mening van de
spreker vroeg over het dreigende ont
slag voor drie of misschien vijf leden
van de Texelse kustwacht. Van 't Hoff
zei dat de afslanking ook zijn organisa
tie treft en sprak er op persoonlijke ti
tel afkeurend over. ,,Het gaat ten
koste van de dienstverlening. Schan
dalig. Er kunnen mensenlevens mee
gemoeid zijn".
Naar aanleiding van andere vragen
werd ingegaan op bestaande en nieu
we ontwikkelingen op het gebied van
zenden en ontvangen met onder meer
een verhelderende uitleg van de moge
lijkheden van de Single Side Band
(SSB) waarmee veel communicatie
apparatuur tegenwoordig werkt. Met
een gewone radio is SSB niet ver
staanbaar te ontvangen. Voor SSB is
in de ether twee keer zoveel ruimte"
als gewone radio en het rendement
van het vermogen is twee keer zo
hoog. Ook werd duidelijk gemaakt hoe
het zit met de geïoniseerde lagen rond
de aarde, die te maken hebben met de
zon en telkens wisselen. Voor het radi
overkeer heeft het gevolgen die voor
de diverse frequenties totaal verschil
lend zijn. Dat moet niet worden ver
ward met atmosferische invloeden op
het radioverkeer zoals de inversielagen
(vaak samenvallend met mist) waar
door radiogolven die anders niet verder
reiken dan de horizon, worden terug
gekaatst naar de aarde en dan op
enorme afstanden kunnen worden ont-
Woensdag aanstaande wordt de jaar
lijkse boomfeestdag gevierd. Als plaats
voor het planten van bomen door kin
deren is deze keer het park in Den
Burg gekozen. Om 9.00 uur zullen de
kinderen van de Kompasschool hier
struiken planten in tevoren gegraven
gaten, om 10.30 uur gevolgd door kin
deren van de CVO-school die het kar
wei zullen afmaken. Boomfeestdag is
bedoeld om de jeugd meer bewust te
maken van de onmisbaarheid van
(openbaar) groen en om daarmee te
voorkomen dat bomen en struiken het
slachtoffer worden van jeugdige ver
nielzucht, In de lessen op school
wordt dit onderwerp ook aan de orde
gesteld.
hun vak verstaan, de regels naleven en
correct handelen als er toch iets mis
gaat. Want totaal uitgesloten is de
kans op een ongeluk natuurlijk nooit.
Wie zijn fantasie laat werken, kan al
lerlei samenlopen van omstandigheden
bedenken die tot een kleiner of groter
ongelijk kunnen leiden. Teso heeft het
Bureau voor de Scheepsbouw in Bloe-
mendaal opdracht gegeven om voor
de enkeldekkers een aantal extreme
ongelukssituaties op papier te zetten
en daarbij vast te stellen in hoeverre
de voorschriften en materiele voorzie
ningen daarop zijn afgestemd, uite
raard met de bedoeling om de regels
en voorzieningen zonodig verder aan
te scherpen. Een voorbeeld van rege-
laanpassing waarover het onderzoek
volgende week begint is het mogelijk
nieuwe voorschrift om de machineka
merdeuren van de enkeldekkers (die als
regel open staan en in geval van cala
miteit dicht moeten) als regel gesloten
te houden en alleen te openen als er
iemand door moet, dus omgekeerd.
De deuren staan momenteel open in
verband met de luchttoevoer om de
diesels. Het is niet ongebruikelijk maar
wel extra veilig. Teso heeft ook con
tact opgenomen met kustwacht nieu
we stijl met de bedoeling dat die orga
nisatie qua coördinatie rekening houdt
met een ongeluk met een Teso-
veerboot. Zodat alle betrokken in die
specifieke situatie weten wat ze te
doen hebben. Tenslotte zal het rapport
dat over de ramp met de Britse veer
boot wordt uitgebracht gegevens kun
nen opleveren waarmee Teso zijn voor
deel kan doen wat betreft het verder
verbeteren van de veiligheid en het op
treden als er toch iets mocht misgaan.
Die jacht op meer veiligheid is volgens
Dinsdag 24 maart
De afdeling Texel van de PSP houdt in
dorpshuis d'Ouwe Ulo ledenvergade
ring, ook toegankelijk voor belangstel
lende niet-leden; 20.00 uur.
Woensdag 25 maart
In de muziekschool-voorspeelruimte
wordt van 9.30 tot 10.30 uur een
schoolconcert gegeven.
Voor het Katholiek Vrouwengilde geeft
mr. J. K. Feikema uit De Koog een lezing
onder het motto ,,Wat te doen als je er
als vrouw plotseling alleen komt voor te
staan?" Aanvang 20.15 uur in De Witte
Burcht.
Volleybalvereniging .Smash '68"
houdt ledenvergadering in dorpshuis
De Bijenkorf, aanvang 21.00 uur, ook
toegankelijk voor donateurs. De agen
da kan worden afgehaald bij Annemiek
Mosk, Schoolstraat 17.
De Plattelandsvrouwen van de afdeling
Den Burg hebben in de LBO-kantine
een avond met als spreker de schrijver
Toon Kortooms; 20.00 uur.
Om 20.00 uur begint op het adres
Ruijslaan 81 (Maartenhuis) een cursus
bijeenkomst ,,Het kind van 0 tot 7"
van de werkgroep Vrije School Texel.
Donderdag 26 maart
Van 9.00 tot 17.00 uur houdt de Her
vormde Vrouwendienst kledingmarkt in
De Schakel te Den Burg ten bate van
een Wilde Ganzen-projekt.
De Welfare-afdeling van het Rode
Kruis houdt voorjaarsverkoping van
zelfgemaakte artikelen in het gebouw
aan de Jonkerstraat van 9.00 tot 12.00
uur.
Om 13.30 uur begint in De Buureton
een klaverjasdrive voor ouderen.
Voor de leden van het Texels Verbond
van Ondernemers wordt in hotel Taten-
hove het Toeristisch Aktieplan toege
licht; 20.00 uur.
Hoogerheide niet van vandaag of
gisteren. ,,We hebben daar altijd veel
belang aan gehecht. Veiligheid is een
vorm van kwaliteit. Veiligheid, daar
heb je nooit teveel van".
Bij een rijwielhandelaar aan de Bad-
weg in De Koog zijn zogenaamde er
kenningsborden" van de muur ge
schroefd en meegenomen. De eige
naar wil ze graag terug. Hij heeft de
vermissing bij de politie gemeld.
De dubbeldekker Molengat" is don
derdag weer in de vaart na een dok
beurt op de Oranjewerf in Amsterdam.
De werkzaamheden aan het schip heb
ben meer tijd gevraagd dan was ver
wacht. Zo werd het schilderwerk ver
traagd door kou en regen. Evenals bij
de vorige dokking van het schip werd
op de bodem een reeks krassen ont
dekt, waarschijnlijk veroorzaakt door
stenen of andere obstakels in de veer
haven van Den Helder. Teso zal Rijks
waterstaat verzoeken de havenbodem
te onderzoeken. Voor Jaap Bakker, die
deel uitmaakte van de begeleidende
ploeg Teso-mensen was het de laatste
keer dat hij een dokbeurt meemaakte,
want hij gaat binnenkort in de VUT.
Op de foto wijst Bakker de krassen
aan op de scheepsromp. (Foto Dirk
Kuiter).
Op de vaste filmgangerdonderdag
wordt „L'Empire des sens" ver
toond, zoals de oorspronkelijke ti
tel luidt. Deze film vol seks is ge
baseerd op een waar gebeurde ge
schiedenis uit 1936.
Een Japans dienstmeisje wordt de
minnares van haar werkgever. Het
wordt een stormachtige verhouding en
ze raken volkomen bezeten van elkaar.
Deze hartstochtelijke passie leidt er
uiteindelijk toe dat het meisje, Sada,
de man wurgt. Hijzelf had haar daar
toe aangespoord. Sada snijdt zijn
geslachtdelen af en loopt daarmee vier
dagen door de straten voordat ze
wordt gearresteerd. De regie en het
scenario zijn van Nagisa Oshima. Aan
vang 20.30 uur.