,,Ciao": goed blijspel uitstekend gebracht alletvereniging goed en aandoenlijk ffi ,De stukgedanste schoentjes" f r ft «*58 99 "a SS Êwemclub houdt rommeltjesmarkt pbrengst collecte „Vogelparadies Texel" straks op video te koop? V0^parA0(6s ;j '/V/;7 De Koog zonder drumband? SDAG 14 APRIL 1987 I TEXELSE COURANT PAGINA 7 Een smaakvolle cocktail van humor en wijsheid, dat is het goed geschreven blijspel „Ciao" dat zaterdagavond met veel succes door toneelvereniging Sint Jan werd opgevoerd in De Lindeboom. Zes spelers, stuk voor stuk het juiste type, haal den eruit wat erin zat en acteerden met voorbeeldige vaart, timing en nuancering onder regie van Paul van Hoof, die daarmee zorgde voor een rijkelijk laat, maar goed slot van het Texelse toneelseizoen 1986-87. bruiloft waaraan alle deelnemers meededen l -dat nsti ide wordtl plaat; volge ruike tgeirt Ie mi de 5005, I dag >ute an di dom jen pgev lei n daverend applaus viel zater- gavond in de Burgemeester De jning-hal de balletvereniging ten el na afloop van „De stukge- nste schoentjes", een bewerking n een sprookje van Grimm. De ningsdochters lieten klassiek liet van klasse zien en de klein- ïs waren aandoenlijk. Na afloop rd het publiek geïnformeerd /er het samengaan van de ballet- ireniging en de muziekschool. 'il de Leeuw, voorzitster van de bal- vereniging vertelde in haar ope- w igswoord dat één van de meisjes egelaten was tot de» bekende ballet- ademie van Nel Roos in Amsterdam i dat dit tekenend mag worden ge- bemd voor het niveau dat docente fclien Scholte op Texel weet te reali- Iren. De kwaliteiten van Jolien bleken Igauw uit de daarop volgende uit- lering, daar zij naast de algehele lei die Jobson werden de dames aan het publiek voorgesteld. Dit deel zal enke len misschien bekend zijn voorgeko men, want het werd ook vertoond tij dens de grote manifestatie Texel danst". Meteen vielen de prachtige kostuums van de tien meisjes op, Het ging beter nog dan tijdens Texel danst", goed gelijk, alleen hingen de armen hier en daar wat te slap. Vivaldi ,,De koning beloofde een huwelijk met een van zijn dochters als een konings zoon wist te ontdekken hoe de doch ters ontsnapten", declameerde Van Wolferen. ,,Maar ze vielen allemaal in slaap en werden daarom onthoofd.... ,,Op muziek uit de ,,West Side Story" danste groep 4 het stuk Stoere knul len". Bij nadere beschouwing bleken de knullen meisjes te zijn, maar ze lie ten een leuk nummer zien; een pluim voor de choreografe. Vooral het einde mm ua mat «J Bk* O® M e e in stel >je. kikkers en de eendjes dansen in het water ing verantwoordelijk was voor de horeografie en de bewerking van het orspronkelijke verhaal, èn de uitvoering werd een video pname gemaakt die later te koop zal jn bij Nauta in Den Burg. Schommelstoel artsverteller Jac. van Wolferen zat in en schommelstoel in een hoekje van het toneel en vertelde met gedragen tem dat er een koning was met tien ochters, die hij iedere avond opsloot, /laar kennelijk wisten ze toch een weg aar buiten, want iedere keer waren Ie schoentjes de volgende dag hele maal stukgedanst. Op muziek van Ed- )ok dit jaar, en wel in de maand juni, loudt zwemclub TX '71 haar traditio- lele rommeltjesmarkt. Zij hopen op ie- lers medewerking want daardoor kun- ien zij meer financiële „zwemslagen" rntplooien. Speelgoed, boeken, meu- lelen, gereedschap, porcelein, aarde- rk, stripboeken, grammofoonplaten, luishoudelijke apparaten enz., worden ia een telefoontje het hele jaar door sj 'Pgehaald. ■/- /oor Oudeschild en omgeving: Fam. Hom, Schilderweg 265, tel. 3170. Voor len Burg en overige dorpen: fam. Bu- en, Westerweg 4, tel. 3875; fam. Wit- e, Schoonoordsingel 15, tel. 4171; om. Boon, Ada v. Hollandstraat 10, el. 3571; fam. Hut, Zeebries 4, tel. '285; Dik Haker, Schilderend 110, tel. 1506. Ie collecte voor het Nationaal Fonds kinderbescherming heeft op Texel in otaal /5053.15 opgebracht. Het geld tal worden besteed aan diverse projec- ;en voor kinderen. voor het kasteel. waarbij steeds één van de stoere knul len van het toneel verdwijnt en waar mee symbolisch het onthoofden wordt uitgedrukt, getuigt van originaliteit. Spookachtig ,,Een eenvoudige soldaat hoorde van een geheimzinnig oud vrouwtje het ge heim van de koningsdochters", ver volgde de verteller. Hij moest de wijn die de dochters hem gaven niet op- drinken en het vrouwtje gaf hem een Aartsverteller J. van Wolferen manteltje, waarmee hij onzichtbaar was Groep 5 en 6 danste de betovering van de mantel op spookachtige wijze. Ze waren in het zwart gekleed met witte handschoenen en kousen die door een blauwwitte schijnwerper fel oplichtten. Zo was het alsof alleen handen en voeten dansten, een leuk effect, maar het ging niet erg gelijk, wat bij dit onderdeel zeker essentieel was. Nu leek het af en toe een chao- - tisch bewegen van handen en voeten. De muziek van David Bowie paste er goed bij. De soldaat kreeg van de koning dezelf de kans als de adellijke zonen vóór hem. Hij deed alsof hij sliep en ging de dochters achterna die verdwenen door een geheime onderaardse gang. Ze liepen door drie sprookjesachtige lanen met bomen van goud, zilver en diamant, waarvan de soldaat een tak meenam als bewijs. Groep 1, 2 en 3 deden drie dansen op muziek van George Winston. De kleintjes, in kostuumpjes met glitterende bladeren, deden een aandoenlijk chaotisch dans je. In de algehele verwarring die af en toe tussen de kleine ballerina's heerste stak eentje vertwijfeld een duim in haar mond... Een ander was zo in de ban van het succes dat ze niet ophield met draaien, terwijl de rest allang weer in een lange rij stond. Tussen de drie stukken door pakte de soldaat steeds een tak op van het to neel. Juf Jolien moest er tussendoor wel even aan te pas komen om de kleintjes te vertellen wat er nu ook al weer kwam. Ondanks het rommelige beeld zo nu en dan, zaten er zeker ta lentjes in de dop tussen. Het publiek was vertederd en er viel ook wel te la- Centrale figuur in het stuk is Sophie, de dochter van de tirannieke zakenman Couficel, die tracht de wereld naar zijn hand te zetten volgens zijn autoritaire opvattingen Hij heeft bewerkstelligd dat Sophie zich heeft verloofd met de zoon van een andere ondernemer met chen. Vooral toen één van de mini- sterretjes even uit haar rol viel, driftig naar de zaal begon te zwaaien en riep: ,,Dég, mam...." Voor de overtocht van de prinsen en prinsessen over de onderaardse rivier naar een prachtig kasteel, werd een decor naar beneden gelaten, zelfge maakt door ouders en medewerkers. Een professioneel decorbouwersteam had hier niet voor onder gedaan. Met eveneens zelfgemaakte roeiboten werd de vaartocht van de tien dochters en de prinsen die hen opwachten in beeld gebracht. Vooral ook door de uitste kende belichting kwam het goed tot z'n recht. De kleintjes in komische groene pakjes met bolle ogen op hun hoofd en een gedeelte in wit met een eendesnavel en een kussen in de vorm van veren op hun achterste kregen de toeschou wers aan het lachen met een grappig kikkers- en eendendansje. Groep 3 en 4 dansten met lampionnen op muziek van David Scancious. Het decor van het kasteel werd vervangen door twee doeken met grote ramen erop: de prin sen dansten met de koningsdochters in het onderaardse slot, dezelfde dans als waarmee begonnen werd. De sol daat holde op de terugweg vooruit en deed weer alsof hij sliep. Hij ging nog drie keer mee voordat hij de koning de waarheid vertelde over zijn dochters. Deze moesten toen wel bekennen en de soldaat mocht met één van hen trouwen. Hij koos de jongste. De laatste dans stelde de bruiloft voor en alle deelnemertjes aan de uitvoering verschenen ten tonele. Helaas kwam de bruidegom te laat.... Even deed het denken aan een zekere reclamespot over beschuit, maar leidster Jolien Scholte kwam zelf het podium op, verklaarde dat de bruidegom vertraging had en dat de finale nogmaals gestart zou worden. De tweede keer ging alles goed en de bruiloft op muziek van Tsjaikowsky werd een waardig slot voor een geslaagde uitvoering Alle deelnemers kregen bloemen en er werd dank gebracht aan Jolien Schol te, verteller Van Wolferen, geluid- en lichtverzorgers Jaap van Vooren en Ed Combé en alle andere mensen die me dewerking hadden verleend. Voorzitter van de Stichting Texelse muziekschool C. Vlaming nam het woord om de aanwezigen te infor meren over het samengaan van de balletvereniging en de muziek school. Per 1 april is deze samen voeging van start gegaan en de naam is nu Muziek- en dans school". In de tarieven komt voor lopig geen wijziging. Jolien Schol te is nu officieel in dienst van de muziek- en dansschool en de admi nistratie zal gedaan worden door de Stichting ondersteuning welzijnswerk. Als er voldoende belangstelling voor is, zal de televisiefilm „Vogel paradies Texel" binnenkort als vi deoband op Texel te koop zijn voor ongeveer dertig gulden. r'!sehf,| v De drie kwartier durende natuurfilm is gemaakt door de Duitse cineast Walter Czarnecki die in 1985 en 1986 enkele tientallen keren naar het eiland kwam om opnamen te maken in opdracht van de Norddeutsche Rundfunk, die de film in september j.l. uitzond. Voor al in kringen van vogelliefhebbers maakte de rolprent diepe indruk. Voor tal van Duitsers was de televisieuitzen ding aanleiding om een bezoek te brengen aan Texel. Het bijzondere van deze vogelfilm is dat niet een globaal beeld wordt gegeven, maar dat een beperkt aantal vogelsoorten onder de loup werd genomen waarbij het vooral ging om het vastleggen van het balts en paringsgedrag. Van de weg Czarnecki die twee tot drie keer per maand met zijn camera op Texel was en bij zijn opnamewerk veel steun kreeg van onder meer Staatsbosbe heer, filmde vrijwel uitsluitend vanaf openbaar terrein, dus niet in be schermde natuurgebieden. Wat hij filmde, zou elke wandelaar, fietser of automobilist die zijn ogen de kost geeft en een verrekijker bij zich heeft, óók kunnen zien. Ondanks het enigszins specialistische karakter hoeft men geen ornitholoog te zijn om de film te kunnen waarde ren. Hij is interessant voor een breed publiek en is een prima aanvulling op de videofilms die tot dusver over Texel zijn uitgebracht en waarin de schijn werper vooral op de andere geneugten van het eiland is gericht. Czarnecki filmde veel op Noordelijk Texel (met het oog op de daaraan verbonden ex pansiemogelijkheden voor zijn bedrijf. Voordat de bruiloft een feit is, komt de dochter in opstand en kruipt in bed met iemand die ze wél leuk vindt: Ro- bèrt. Dat is toevallig de leuke maar niet zoveel presterende zoon van Cou- ficels boekhouder Antoine Martinay en deze Antoine is zojuist door Couficel ontslagen omdat de computer hem overbodig heeft gemaakt. Dat levert problemen op voor de nieuwe relatie, die toch al omstreden is omdat Robert al een tamelijk duidelijke verhouding had met buurvrouw Minouchon. De emoties laaien hoog op als de impul sieve Sophie, die een ware kruistocht voert tegen de dictatuur van haar va der, haar verloving om Robert ver breekt, maar ook niet wil trouwen met Robert hoewel ze duidelijk gek op hem is. Het slot van het verhaal is dat Ro bert en Sophie gaan samenwonen want ze willen eerst weten wat ze aan elkaar hebben. De moraal van het ver haal: volg je gevoelens, wees eerlijk, en heb lak aan verouderde normen, waarmee anderen je in hun gareel pro beren te krijgen. Het is nog niet zo lang geleden dat de ooit katholieke toneelvereniging Sint van Sint Jan Hoe denken die oudere mensen die zich nu kostelijk met dit gegeven vermaakten over toen? Waren ze destijds net zo kritiekloos en slaafs als Antoine Martinay uit het stuk (,,Mijn principes zijn bekrompen, maar ik ben ruim van begrip") die zijn op perste baas blijft hoogachten ondanks dat hij door hem liefdeloos de straat is opgeschopt? Of dénken en voelen ze net als toen maar zéggen nu wat an ders omdat ze zich graag schikken naar de overheersende publieke opinie? Laten we maar hopen dat de meesten weten te relativeren en er zich niet meer druk over zullen maken, al bood het stuk wel stof tot nadenken. Glansrol Het succes van ,,Ciao" is voor een be langrijk deel te danken door het feit dat de centrale rol (de jonge Sophie die in opstand komt tegen haar vader) werd vertolkt door de bijna subliem spelende Lia Loef-van Sambeek. Haar spel was door de perfekte rolkennis, de verstaanbaarheid en de exact met de gemoedstemmingen kloppende contrasten, zo overtuigend dat het pu bliek helemaal werd meegesleept. Een probleem bij een dergelijke uitschieten de rol is dat andere acteurs worden weggespeeld, omdat die van een min der kaliber zijn, maar zaterdagavond was dit nu juist niet het geval. Joost Coutinho als Robèrt was evenzeer op dreef en had zijn type mee. Weliswaar was hij iets minder adrem, maar hij in terpreteerde zijn rol wat beter dan Lia Loef, die een enkele maal te keer ging alsof het een levensstuk" was en Robèrt Joost Coutinho) geeuwend van verveling op het bed met Sophie Lia Loef-van Sambeek). o.a. aandacht voor de rotganzen), maar ook bij Dijkmanshuizen, het Wa- gejot en op tal van plaatsen zomaar langs de weg. Mooi en mogelijk zelfs uniek zijn vooral de opnamen van balt sende en parende kluten en scho leksters met diverse ,,geluksschoten" zoals van de scholekster die onder een nestbeschermer zit te broeden en zich niets aantrekt van een schaap dat hem nieuwsgierig besnuffelt. Afgezien van inleidende en afsluitende muziek is het geluid bij de film uitsluitend natuurlijk van aard en ter plaatse opgenomen. Nederlands commentaar? Het begeleidend commentaar is sober en, uiteraard, Duits" gesproken. Als op Texel genoeg belangstelling voor de film zou bestaan, is het niet zo moei lijk om hem van een Nederlandse commentaarstem te voorzien. Uitbrengen van de videofilm op Texel zou het eenvoudigst zijn als Czarnecki de rechten aan een plaatselijke hande laar verkoopt, waardoor deze onbe perkt copieën aan de man kan bren gen. Als de handel geen belangstelling heeft, wil Czarnecki zichzelf met de productie belasten, maar dan moet hij weten op hoeveel afnemers hij onge veer kan rekenen. Geïnteresseerden zo wel pariculieren als ondernemers, wor den daarom verzocht contact op te nemen met bemiddelaar Piet Postma, telefoon (02220) 314. Jan zich een dergelijk stuk niet kon permitteren. Dit geinig gebrachte, maar onmiskenbare pleidooi voor vrijheid-blijheid met buitenechtelijke sex als vanzelfsprekend gegeven en een happy end dat bestaat uit een concubinaat in plaats van eeuwige hu welijkstrouw, zou twintig jaar geleden verontwaardiging hebben gewekt. Toch bestond zeker de helft van het publiek van zaterdagavond uit mensen die die oude tijd heel bewust en instemmend hebben meegemaakt, inclusief de eer waarde zusters die ook nu pontificaal en traditioneel op de eerste rij zaten en speciaal werden verwelkomd door de (thans gereformeerde) voorzitter Nadat de drumband Voorwaarts Mars de afgelopen jaren met steeds meer moeite kans heeft ge zien te blijven bestaan, lijkt nu het doek definitief te zijn gevallen. Oorzaak is het vertrek van twee le den na een meningsverschil over het optreden voor palmpasen. Het overblijvende aantal drumbandle den is te klein om nu nog op te treden. Pogingen van het bestuur om het aantal leden uit te breiden hebben de laatste jaren geen resul taat opgeleverd. Het bestuur zag een oplossing in sa menwerking met de Margaretha Sin- clairband uit Den Burg, die met dezelf de problemen kampt. Dit stuitte echter op bezwaren bij de acht overgebleven leden van de drumband en de majoret- tegroep van Voorwaarts Mars. Als de Koger drumband toch wil blijven bestaan moeteen op korte termijn minstens tien leden (trommelaars) wor den gevonden. Zo niet, dan zullen de inwoners van De Koog deze drumband niet meer zien en horen optreden. In samenwerking met de dorpscommissie van De Koog is nu een ledenwerfactie gestart. Bij voldoende animo is het misschien nog mogelijk om op konin ginnedag de allegorische optocht te begeleiden. Ervaring en leeftijd is met belangrijk voor aanmelding als lid van de drumband. Instrumenten zijn voor radig en er is geen voorgeschreven kleding nodig. Wie de drumband een warm hart toedraagt wordt verzocht zich aan te melden bij Carla Huisman (drumband), telefoon 779 of Tijmen Jilderda (dorpscommissie), telefoon 628. Voor verdere informatie kan men ook daar terecht. niet een blijspel, waarbij de (serieuze) boodschap met een knipoog diende te worden gebracht. Grote voldoening gaf ook het spel van Gerard Zijm als de wat sullige, karak terloze boekhouder Antoine Martinay, die waarschijnlijk voor de meest komi sche effecten heeft gezorgd, vooral door de wijze waarop hij zijn baas aan bad (,,Ja meneer de algemeen president-directeur..."). Als mevrouw Martinay zagen we Rika Rijk-Anema, die ondanks de mogelijk iets te serieu ze rolopvatting, een toonbeeld was van wijsheid en inschikkelijkheid, een prettig houvast temidden van de vele botsingen tussen extreme autoriteit en vrijgevochtenheid, waardoor het ver haal werd beheerst. Die botsingen waren overigens de meest vermakelijke onderdelen van het acht taferelen tellende stuk; het waren ruzies waar de vonken van afvlogen en waarbij de acteurs iets van echte emo tie moeten hebben gevoeld, anders hadden ze het niet zo kunnen bren gen. Het meest dankbaar waren de confrontaties van de tirannieke zaken man Couficel met dochter Sophie en de door hem bepaald niet gewenste Robèrt. Ruud Beers voelde zich blijk baar lekker als de hardvochtige zaken man, die geen enkele vorm van tegen spraak duit, alles naar zijn hand zet en aan niets anders denkt dan aan zakelij ke expansie. Hij heeft geen tijd* voor menselijke contacten en heeft zijn dochter eigenlijk helemaal niet zien op groeien, laat staan dat hij ooit met haar heeft gepraat. Door de loop der gebeurtenissen wordt ten lange leste ook in hem het betere wakker: ,,lk wil helemaal geen gelijk meer hebben. Ik wil ongelijk, net als iedereen, dèt is le ven!" Beers bracht zijn autoritaire rol met zoveel overgave dat hij af en toe een hartaanval nabij leek, dus met ge noeg overdrijving om het blijspelkarak ter in stand te houden. Josina Huigens-Coersen tenslote za gen we als buurvrouw Minouchon, de afgewezen liefde van Robert. Het was een bescheiden rol, die bevredigend werd gebracht. Regisseur Paul van Hoofd had zich la ten assisteren door Loes Smit-van Sambeek en Toke Graaf-Visser. Onop vallende souffleuse was Janny de Haan. Wim Smit en Joop Huigens functioneerden als toneelmeesters. Licht en geluid werden verzorgd door Aad Zegers en Henk van Veen en de grime was in handen van de dames Rijk-Koster en Loef-van Sambeek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 7