Ry In met verrassingen
trok duizenden kijkers
GESLAAGD STAALTJE VAN SAMENWERKING
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 19 MtMNS
gezelligheï
1 r
nacht in touw was geweest, een vol
wassen tentoonstelling van gemaakt.
Die expo zou handenvol geld hebben
gekost als standbouwer Wim van
Doesburg uit Zaandam niet voor een
vriendenprijsje zijn diensten had aan
geboden. Hij zorgde ervoor dat de
hangar met gordijnen vloerbedekking,
verlichting, vitrines, balies en fototbor-
den werd getransformeerd in een ech
te tentoonstellingshal. Van Doesburg,
die op Texel een sta-caravan heeft, is
een „relatie" van het vliegveld, waar
hij onder andere vliegles ontvangt. Er
zijn meer vrienden geweest waar DDA
en Luchtvaartterrein met succes een
beroep op hebben gedaan, waardoor
de hele Fly In die anders minstens een
ton zou hebben gekost een zeer be
taalbaar evenement is geworden. Er is
heel wat gesponsord, waardoor er
maar een klein tekort is dat door de
DDA en Luchthaven makkelijk kan
worden gedragen.
Vrij entree
Eventueel had toegangsgeld gevraagd
kunnen worden, maar vooral de lucht
havenleiding stelde prijs op vrij entree.
„Je viert maar één keer het vijftigjarig
jubileum en dan moet je iets aanbie
den", aldus havenmeester Ed de
Bruijn. „Bovendien hadden we nog
wat in kas, overgehouden van vorige
vliegfeesten".
De Bruijn en de andere organisatoren
van Luchtvaartterrein, DDA en Marine
hebben het de afgelopen maanden erg
druk gehad met voorbereidend werk.
Zaterdag moest de actieve haven
meester zijn normale luchthaven
beslommeringen overlaten aan vervan
gers wegens representatieve verplich
tingen, met als hoogtepunt de ont
vangst van Prins Bernhard. De prins
nam belangstellend een kijkje op de
tentoonstelling, het luchthavenkantoor
en bij de historische toestellen op het
veld zelf.
Zijn Koninklijke Hoogheid hoorde ook
zelf tot de attracties en trok nog meer
bekijks dan de Catalina. Waar hij zich
vertoonde, concentreerde zich publiek
en er werd zelfs bij herhaling spontaan
geapplaudiseerd. Ook fotografen van
landelijke media waren vooral voor
hem gekomen en ze kregen volop ge
legenheid om de prins op de plaat te
zetten: geïnteresseerd pratend met de
burgemeester, De Bruijn of de vliege
niers en ontspannen een sigaartje ro
kend voor de tent waarin hij en de an
dere „Vips" het grootste deel van de
tijd verbleven. Luid geklik van came
rasluiters klonk op toen een meisje uit
het publiek voor een mooie scène
zorgde door spontaan op de prins af
te stappen om „meneer Bernhard" te
begroeten. Als tegenprestatie kreeg ze
een prinselijke aai over de haren Het
gezelschap „Vips" bestond verder uit
de meeste leden van het comité van
aanbeveling, zoals KLM-directeur L.J.
van Ameyden, commissaris van de ko
ningin R. J. de Wit, de directeure
J.M. Schroder en P.J. Legro vanil»g
Martinair en Transavia, de chef-stB
van de Luchtmacht en Marine er /(O
directeur-generaal van de Rijks Lu i
vaartdienst. Ook de leden van he Vile
Texelse college van B en W en dq
raad van bestuur van de N.V. Lui
vaartterrein Texel smaakten het
gen om bij deze Vips te worden i
deeld. Omdat de meesten familie!
hadden meegenomen was het toil
gezelschap ongeveer zestig persi
sterk. Een deel van het prominent
zeischap arriveerde even na het
daguur per DDA-Dakota op het
veld. Bij de verwelkoming op hel
form waren alle Very Important Piion
sons even tegelijk in beeld. In hur erg
speciale van ruitjes voorziene tem[B v
brak het hen aan niets. Martinair!
Service had voor een koud buffel
zorgd dat zó mooi was om te zier
het haast zonde was om het hele' frdc
op te eten
niet.
Dat gebeurde dan oolj
Beetje sh]
Zoals gezegd, een echte airshow
het niet. Toch steeg een aantal hij
sche vliegtuigen op om het publie
tracteren op staaltjes van vliegvaaj
heid. Bloedstollend was de luchta
batiek met de kleine Stampe twee
ker. Verder zag men langdurige de]
monstraties formatievliegen door
bekende Fokker-Four-team van
S1l-toestellen en herhaaldelijk was|
de luidruchtige Boeing Stearman
een stermotor van 450 pk in de Ie]
Fokker
Een spectaculair hoogtepunt van
dag werd gevormd door het bezi
van het nieuwe Fokker 100 ver-
keerstoestel dat niet alleen een aar
keren laag overkwam maar op eenj
geven moment met alle wielen de
grasbaan raakte, om vervolgens vi
gas weer op te stijgen. Deze „touj
and go" was een bewijs van be
kwaamheid van Fokker testvlieger
Huson die als gevolg van de goeiig
betrekkingen die hij met de Texels™?'
luchthavenleiding onderhoudt, greiM',
het testprogramma van het veelbes^"
ken toestel dienstbaar wilde maki
aan het vliegveldjubileum. Ook i
kleinere, maar even nieuwe Fokke
met vlieger Jaap Hofstra kwam e
dergelijke demonstratie geven. Di
wat op lijkende F 27 Troopship w
Luchtmacht gaf met rooksporen
fraaie demonstratie op het mome
dat prins Bernhard bezig was de
toonstelling te bekijken. Ook parat'
tisten van het Paracentrum Texel
ren actief en voerden vlak voor
bliek een precisielanding uit met
„matrassen".
Voor de rest was er veel
te beleven op het vliegvled, waar
IW UUIUVUII yjyj i it, i vncyvicu, waai slüit
allerlei plaatsen te eten en te drink c.
Een
was. In de kolossale feesttent
Lees verder
Texelaars bewonderen de Catalina vliegboot.
De prins opweg naar de geëxposeerde vliegtuigen. Van links naar rechts havenmeester Ed de Bruijn, prins Bernhard, Martinair-directeur
Schröder en burgemeester Schipper.
Prins Bernhard luisterend naar de uitleg van Theo Witte en Kees Daalder bij de door hen vervaardigde historische vliegtuigmodellen Of
expositie.
Vliegen in zo n oude. open Tiger Moth is een frisse aangelegenheid, een Texels ..Juttertje" gaat er dan goed in Piloot Ben Koele uit Zeist
en passagier Jan Schenk uit Amstelveen knapten helemaal op van deze Texelse drank, hen gepresenteerd door DDA-stewardess Corrie Arp
uit IJmuiden.
Fly In is. Mogelijk heeft dat tot ter-
leurstellingen geleid onder de mensen
die de verwachting hadden een vlieg-
feest te beleven, in de hand gewerkt
door een publicatie in De Telegraaf
waarin werd gesproken over een vlieg-
feest op zondag, terwijl er toen in
werkelijkheid niet veel meer te beleven
was. Een Fly In is in beginsel niets an
ders dan een onderonsje van vliege
niers die elkaar op een bepaald vlieg
veld ontmoeten, dus geen airshow
voor publiek. De Texelse Fly In was
door het unieke historische karakter en
door het toevoegen van allerlei attrac
ties ook voor buitenstaanders aantrek
kelijk gemaakt. Van die attracties was
de expositie in de hangar één van de
interessantste. Er was door toedoen
van Piet Standaart, die, geholpen door
leden van de zweefvliegclub, dag en
Wat samenwerking en enthousiasme teweeg kunnen bren
gen bleek zaterdag op de Fly In, die op het vliegveld Texel
werd gehouden ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van
deze luchthaven en het eerste lustrum van de Dutch Dakota
Association. Het is een interessant en genoegelijk evene
ment geworden, waaraan de honderden direct betrokkenen
en de duizenden andere belangstellenden veel genoegen
hebben beleefd.
zienlijk gunstiger dan op grond van de
KNMI-berichten werd verwacht. Het
was fris en winderig maar het regende
nauwelijks. Als het anders had uitge
pakt zou dat ingrijpende gevolgen heb
ben gehad, want het enige grote na
deel van het vriendelijkste vliegveld
van Nederland is dat het onbereikbaar
wordt voor zwaardere vliegtuigen als
het flink heeft geregend. Die situatie
dreigde toen vrijdag herhaaldelijk flinke
regenbuien vielen. Daardoor is met na
me de komst van de Engelse Catalina
vliegboot tot op het laatste moment
onzeker geweest, ook al omdat dit 16
ton wegende spectaculaire toestel vrij
dag in Norwich met motorpech kamp
te. Zaterdagochtend, een dag later dan
de bedoeling was, werd toch de
Noordzee overgestoken en werd een
probleemloze landing op het Texelse
vliegveld uitgevoerd. Als tegenprestatie
voor het bezoek kreeg de Catalina
6000 liter brandstof, wat betekende
dat het toestel zondagochtend met
maximaal gewicht van het intussen
nog natter geworden veld moest
opstijgen voor de thuisreis, maar ook
dat liep goed af. Een dergelijke „beta
ling" om de meest aantrekkelijke
toestellen te verleiden tot een bezoek
aan de Fly In hoorde overigens tot de
uitzonderingen. Practisch alle eige
naars van historische vliegtuigen kwa
men op eigen kosten, al werden de
bemanningen uiteraard wel gastvrij
onthaald.
Het is niet alaemeen bekend wat een
Vooral luchtvaartenthousiasten
konden hun hart ophalen bij het
bekijken van de bijna vijftig vlieg
tuigen, allen behorend tot typen
die dertig jaar of langer geleden
voor het eerst in het luchtruim ver
schenen en daarom het predikaat
„historisch" hadden gekregen.
Maar ook voor anderen was er
veel te beleven op het „vriende
lijkste vliegveld van Nederland op
het vriendelijke eiland Texel".
Die woorden zijn niet van ons, maar
van Veronica medewerker en lucht
vaartfanaticus Leo van der Goot, die
dergelijke termen bezigde in de histori
sche videofilm over het vliegveld Texel.
Die film werd doorlopend vertoond in
de als tentoonstellingshal ingerichte
hangar. Omdat het evenement gratis
toegankelijk was en er dus geen kaart
jes werden verkocht is niet bij benade
ring te zeggen hoeveel publiek er za
terdag is geweest. Ook het tellen van
de overwegend grote aantallen auto's
die gedurende de gehele dag op het
land tegenover het vliegveld waren ge
parkeerd zegt niet alles, omdat er veel
doorstroming was. Sommige toe
schouwers bleven niet langer dan een
uurtje; anderen waren de hele dag niet
weg te slaan. Schattingen inzake het
aantal toeschouwers variëren van
5.000 tot 15.000 mensen.
Nattigheid
De weersomstandigheden waren aan-