Ry In met verrassingen trok duizenden kijkers GESLAAGD STAALTJE VAN SAMENWERKING PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 19 MtMNS gezelligheï 1 r nacht in touw was geweest, een vol wassen tentoonstelling van gemaakt. Die expo zou handenvol geld hebben gekost als standbouwer Wim van Doesburg uit Zaandam niet voor een vriendenprijsje zijn diensten had aan geboden. Hij zorgde ervoor dat de hangar met gordijnen vloerbedekking, verlichting, vitrines, balies en fototbor- den werd getransformeerd in een ech te tentoonstellingshal. Van Doesburg, die op Texel een sta-caravan heeft, is een „relatie" van het vliegveld, waar hij onder andere vliegles ontvangt. Er zijn meer vrienden geweest waar DDA en Luchtvaartterrein met succes een beroep op hebben gedaan, waardoor de hele Fly In die anders minstens een ton zou hebben gekost een zeer be taalbaar evenement is geworden. Er is heel wat gesponsord, waardoor er maar een klein tekort is dat door de DDA en Luchthaven makkelijk kan worden gedragen. Vrij entree Eventueel had toegangsgeld gevraagd kunnen worden, maar vooral de lucht havenleiding stelde prijs op vrij entree. „Je viert maar één keer het vijftigjarig jubileum en dan moet je iets aanbie den", aldus havenmeester Ed de Bruijn. „Bovendien hadden we nog wat in kas, overgehouden van vorige vliegfeesten". De Bruijn en de andere organisatoren van Luchtvaartterrein, DDA en Marine hebben het de afgelopen maanden erg druk gehad met voorbereidend werk. Zaterdag moest de actieve haven meester zijn normale luchthaven beslommeringen overlaten aan vervan gers wegens representatieve verplich tingen, met als hoogtepunt de ont vangst van Prins Bernhard. De prins nam belangstellend een kijkje op de tentoonstelling, het luchthavenkantoor en bij de historische toestellen op het veld zelf. Zijn Koninklijke Hoogheid hoorde ook zelf tot de attracties en trok nog meer bekijks dan de Catalina. Waar hij zich vertoonde, concentreerde zich publiek en er werd zelfs bij herhaling spontaan geapplaudiseerd. Ook fotografen van landelijke media waren vooral voor hem gekomen en ze kregen volop ge legenheid om de prins op de plaat te zetten: geïnteresseerd pratend met de burgemeester, De Bruijn of de vliege niers en ontspannen een sigaartje ro kend voor de tent waarin hij en de an dere „Vips" het grootste deel van de tijd verbleven. Luid geklik van came rasluiters klonk op toen een meisje uit het publiek voor een mooie scène zorgde door spontaan op de prins af te stappen om „meneer Bernhard" te begroeten. Als tegenprestatie kreeg ze een prinselijke aai over de haren Het gezelschap „Vips" bestond verder uit de meeste leden van het comité van aanbeveling, zoals KLM-directeur L.J. van Ameyden, commissaris van de ko ningin R. J. de Wit, de directeure J.M. Schroder en P.J. Legro vanil»g Martinair en Transavia, de chef-stB van de Luchtmacht en Marine er /(O directeur-generaal van de Rijks Lu i vaartdienst. Ook de leden van he Vile Texelse college van B en W en dq raad van bestuur van de N.V. Lui vaartterrein Texel smaakten het gen om bij deze Vips te worden i deeld. Omdat de meesten familie! hadden meegenomen was het toil gezelschap ongeveer zestig persi sterk. Een deel van het prominent zeischap arriveerde even na het daguur per DDA-Dakota op het veld. Bij de verwelkoming op hel form waren alle Very Important Piion sons even tegelijk in beeld. In hur erg speciale van ruitjes voorziene tem[B v brak het hen aan niets. Martinair! Service had voor een koud buffel zorgd dat zó mooi was om te zier het haast zonde was om het hele' frdc op te eten niet. Dat gebeurde dan oolj Beetje sh] Zoals gezegd, een echte airshow het niet. Toch steeg een aantal hij sche vliegtuigen op om het publie tracteren op staaltjes van vliegvaaj heid. Bloedstollend was de luchta batiek met de kleine Stampe twee ker. Verder zag men langdurige de] monstraties formatievliegen door bekende Fokker-Four-team van S1l-toestellen en herhaaldelijk was| de luidruchtige Boeing Stearman een stermotor van 450 pk in de Ie] Fokker Een spectaculair hoogtepunt van dag werd gevormd door het bezi van het nieuwe Fokker 100 ver- keerstoestel dat niet alleen een aar keren laag overkwam maar op eenj geven moment met alle wielen de grasbaan raakte, om vervolgens vi gas weer op te stijgen. Deze „touj and go" was een bewijs van be kwaamheid van Fokker testvlieger Huson die als gevolg van de goeiig betrekkingen die hij met de Texels™?' luchthavenleiding onderhoudt, greiM', het testprogramma van het veelbes^" ken toestel dienstbaar wilde maki aan het vliegveldjubileum. Ook i kleinere, maar even nieuwe Fokke met vlieger Jaap Hofstra kwam e dergelijke demonstratie geven. Di wat op lijkende F 27 Troopship w Luchtmacht gaf met rooksporen fraaie demonstratie op het mome dat prins Bernhard bezig was de toonstelling te bekijken. Ook parat' tisten van het Paracentrum Texel ren actief en voerden vlak voor bliek een precisielanding uit met „matrassen". Voor de rest was er veel te beleven op het vliegvled, waar IW UUIUVUII yjyj i it, i vncyvicu, waai slüit allerlei plaatsen te eten en te drink c. Een was. In de kolossale feesttent Lees verder Texelaars bewonderen de Catalina vliegboot. De prins opweg naar de geëxposeerde vliegtuigen. Van links naar rechts havenmeester Ed de Bruijn, prins Bernhard, Martinair-directeur Schröder en burgemeester Schipper. Prins Bernhard luisterend naar de uitleg van Theo Witte en Kees Daalder bij de door hen vervaardigde historische vliegtuigmodellen Of expositie. Vliegen in zo n oude. open Tiger Moth is een frisse aangelegenheid, een Texels ..Juttertje" gaat er dan goed in Piloot Ben Koele uit Zeist en passagier Jan Schenk uit Amstelveen knapten helemaal op van deze Texelse drank, hen gepresenteerd door DDA-stewardess Corrie Arp uit IJmuiden. Fly In is. Mogelijk heeft dat tot ter- leurstellingen geleid onder de mensen die de verwachting hadden een vlieg- feest te beleven, in de hand gewerkt door een publicatie in De Telegraaf waarin werd gesproken over een vlieg- feest op zondag, terwijl er toen in werkelijkheid niet veel meer te beleven was. Een Fly In is in beginsel niets an ders dan een onderonsje van vliege niers die elkaar op een bepaald vlieg veld ontmoeten, dus geen airshow voor publiek. De Texelse Fly In was door het unieke historische karakter en door het toevoegen van allerlei attrac ties ook voor buitenstaanders aantrek kelijk gemaakt. Van die attracties was de expositie in de hangar één van de interessantste. Er was door toedoen van Piet Standaart, die, geholpen door leden van de zweefvliegclub, dag en Wat samenwerking en enthousiasme teweeg kunnen bren gen bleek zaterdag op de Fly In, die op het vliegveld Texel werd gehouden ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van deze luchthaven en het eerste lustrum van de Dutch Dakota Association. Het is een interessant en genoegelijk evene ment geworden, waaraan de honderden direct betrokkenen en de duizenden andere belangstellenden veel genoegen hebben beleefd. zienlijk gunstiger dan op grond van de KNMI-berichten werd verwacht. Het was fris en winderig maar het regende nauwelijks. Als het anders had uitge pakt zou dat ingrijpende gevolgen heb ben gehad, want het enige grote na deel van het vriendelijkste vliegveld van Nederland is dat het onbereikbaar wordt voor zwaardere vliegtuigen als het flink heeft geregend. Die situatie dreigde toen vrijdag herhaaldelijk flinke regenbuien vielen. Daardoor is met na me de komst van de Engelse Catalina vliegboot tot op het laatste moment onzeker geweest, ook al omdat dit 16 ton wegende spectaculaire toestel vrij dag in Norwich met motorpech kamp te. Zaterdagochtend, een dag later dan de bedoeling was, werd toch de Noordzee overgestoken en werd een probleemloze landing op het Texelse vliegveld uitgevoerd. Als tegenprestatie voor het bezoek kreeg de Catalina 6000 liter brandstof, wat betekende dat het toestel zondagochtend met maximaal gewicht van het intussen nog natter geworden veld moest opstijgen voor de thuisreis, maar ook dat liep goed af. Een dergelijke „beta ling" om de meest aantrekkelijke toestellen te verleiden tot een bezoek aan de Fly In hoorde overigens tot de uitzonderingen. Practisch alle eige naars van historische vliegtuigen kwa men op eigen kosten, al werden de bemanningen uiteraard wel gastvrij onthaald. Het is niet alaemeen bekend wat een Vooral luchtvaartenthousiasten konden hun hart ophalen bij het bekijken van de bijna vijftig vlieg tuigen, allen behorend tot typen die dertig jaar of langer geleden voor het eerst in het luchtruim ver schenen en daarom het predikaat „historisch" hadden gekregen. Maar ook voor anderen was er veel te beleven op het „vriende lijkste vliegveld van Nederland op het vriendelijke eiland Texel". Die woorden zijn niet van ons, maar van Veronica medewerker en lucht vaartfanaticus Leo van der Goot, die dergelijke termen bezigde in de histori sche videofilm over het vliegveld Texel. Die film werd doorlopend vertoond in de als tentoonstellingshal ingerichte hangar. Omdat het evenement gratis toegankelijk was en er dus geen kaart jes werden verkocht is niet bij benade ring te zeggen hoeveel publiek er za terdag is geweest. Ook het tellen van de overwegend grote aantallen auto's die gedurende de gehele dag op het land tegenover het vliegveld waren ge parkeerd zegt niet alles, omdat er veel doorstroming was. Sommige toe schouwers bleven niet langer dan een uurtje; anderen waren de hele dag niet weg te slaan. Schattingen inzake het aantal toeschouwers variëren van 5.000 tot 15.000 mensen. Nattigheid De weersomstandigheden waren aan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 2