(groen £wart>- tOOjaar jong van fiartj rische gebied olfbaan moet naar Groninger locomobiel sta! Texelse show rdinaire vechtpartij ian boord Molengat Verolme knapt Marsdiep op Handgemeen in woning Nummerborden verwisseld Winkels open op verboden tijd Vals honderdje [eso-matrozen raakten gewond VRIJDAG 12 JUNI 1987 PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.186 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f\9,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties. Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr 36.25.01 742; NMB nr. 67.34.60.398 Op 1 juli wordt begonnen met om vangrijke opknap- en reparatie werkzaamheden aan de veerboot Marsdiep. Het werk zal ongeveer twee maanden duren en is door Teso uitbesteed aan Verolme Ship yards uit Heusden. Een ploeg van 15 tot 20 medewerkers van Verolme komt daartoe naar Texel want ge durende de opknapbeurt blijft de Marsdiep in 't Horntje liggen. Het zou voor de hand liggen om het schip naar een dok te laten gaan, maar Teso wil de boot bij de hand houden voor het geval zich in de druk ke zomerperiode defecten voordoen met de Molengat of de Texelstroom. Weliswaar is de Marsdiep gedurende bepaalde fasen van het onderhouds werk niet in staat om te varen, maar die perioden zijn buiten de druktepie- ken gepland. De werkzaamheden zijn te vergelijken met de ingrijpende renovatie die de Texelstroom enkele jaren geleden heeft ondergaan, waardoor dit schip be trouwbaar kan functioneren zolang Teso nog niet over de tweede dubbel dekker beschikt. Ook de Marsdiep wordt nu in deze staat gebracht. Dat het schip in de zomer onder han den wordt genomen, heeft onder an dere te maken met het schilderwerk dat bij droog weer moet worden uitge voerd. Uitstel tot het najaar zou bo vendien betekenen dat het werk sa menvalt met onderhoudswerk aan de andere schepen, wat niet goed moge lijk is. Bij de renovatie van de Texelstroom zijn destijds zelfs de motoren van hun plaats geweest. Het ziet er naar uit dat dit bij de Marsdiep niet nodig is. Wel zullen alle onderdelen van het schip worden nagelopen, gereinigd en zonodig vervangen. Tevens zullen de reddingmiddelen aan boord worden vernieuwd. De politie is in de nacht van don derdag op vrijdag opgetreden te gen een 22-jarige Texelaar wegens bedreiging, mishandeling en huisvredebreuk. De jongeman was de woning van een 34-jarige vrouw in Den Burg binnenge drongen met kennelijk agressieve be doelingen. Al eerder had hij de vrouw bedreigd. De huisgenoot van de vrouw kwam tussenbeide, waarbij deze klap pen opliep met een lichte hersen schudding als gevolg. In Oosterend blijken bij wijze van lui- lakvermaak nummerborden van gepar keerde auto's te zijn verwisseld. Een man uit Apeldoorn ontdekte dat hij een verkeerde nummerplaat had en waarschuwde de politie. Die veron derstelt dat de grap bij (veel) meer au to's is uitgehaald, maar dat de meeste eigenaars dat tot dusver niet hebben bemerkt. Het kan dus geen kwaad dat de Texelse automobilisten controleren of hun wagen nog wel het juiste ken teken draagt en als dat niet het geval is een seintje aan de politie te geven. Voor de rest heeft luilak op Texel wei nig problemen gegeven. Vernielingen waren er nauwelijks. De patrouillerende politie trad op tegen negen bromfiet sers die zonder knalpot veel te vroeg de straat waren opgegaan. De brom mers werden in beslag genomen en om vijf uur 's morgens teruggegeven. In de luilaknacht werd een ruit van een telefooncel in De Koog vernield. In de Jazzkrant werd een verkeerde tekst gebruikt in de J'Élleboog-advertentie. Onderstaand de recbficatie. KANTOORSTRAAT 11 DEN BURG - TEXEL Donderdag 11 juni: „Rob Hoeke Boogie Woogie and Blues Band". or advertenties, abonnementen, etc. nqeveld De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, efoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. (jactie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. jten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Tessa de Graaff, Pater Wit- ilem 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639 gedeputeerde Staten willen geen golfbaan in het gebied van de Hanenplas bij de Krim. Dit is door GS niet alleen meege- deeld aan de gemeente maar ook aan de Stichting Duinbe- pud die over dit onderwerp een brief aan het provincie- bstuur had geschreven. Ideputeerde Staten kunnen zich wel orstellen, dat de gemeente graag ien golfbaan wil, maar dat zou dan Tieten in agrarisch gebied, waarbij als lggestie naar voren is gebracht het trein dat ligt ten noorden van de Jimweg en ten westen van de lurtorenweg. jet gemeentebestuur van Texel be- (houwt dit echter als onhaalbaar in Istuurlijk en financieel opzicht en zo Inkt ook EM K-directeur Martin War- ■ar, die nauw bij het initiatief voor de llfbaan is betrokken. K kans op op realisering van de golf- Tan lijkt dus niet erg groot, maar het ptste woord is er nog niet over ge- gd. Voorstandets van de baan op de |>or hen gewenste plaats denken nog eningen te kunnen bieden, waar- lor de provincie wellicht wel akkoord In gaan. Op 15 juni zullen B en W Idermaal onderhandelen over dit fiderwerp. I de brief van Gedeputeerde Staten brdt gesproken over de waarde van fet gebied de Hanenplas als natuurge- pd met een soortenrijke en bijzonde- [vogelstand. De geleidelijke overgang duinen naar polder wordt zeld- lam genoemd. Wel wordt het leristisch-recreatieve belang van de plfbaan op Texel onderstreept. Mternatieve lokaties bedenken is wel juk, maar niet haalbaar", aldus Martin larnaar. „Agrarisch gebied is finan- I eel onmogelijk, want dan zou een I sel boerenbedrijf moeten worden uit- 1 ikocht". Het college staat achter de katie Hanenplas, omdat dan ook de ik met het recreatieterrein de Krim ijft bestaan. Bij de plannen voor een golfbaan in de Hanenplas is rekening gehouden met kwetsbare onderdelen van dit terrein. Deze worden op alle mogelijke manieren ontzien. ,,lk kan niet beloven dat de vogels blijven zit ten, maar onderzoek in de rest van het land heeft aangetoond dat die wel de gelijk rustig blijven komen en nestelen. Golf is tenslotten ook een rustige, mi lieuvriendelijke sport", aldus Warnaar. „Als het niet bij de Hanenplas kan, zou ik niet weten waar het anders moet. Dan krijgt Texel gewoon geen golfbaan". De politie heeft zondagochtend proces verbaal opgemaakt tegen zes winke liers in De Koog die hun zaak open hadden buiten de toegestane tijd van 9.30 tot 12.00 uur. In één der kassa's van het Albert Heijn-filiaal in Den Burg werd vorige week een vals briefje van honderd gul den ontdekt. Het is niet uitgesloten dat meer van dergelijke vervalsingen in omloop zijn, zodat het nuttig is om bij het ontvangen van honderd gulden biljetten even op te letten. De valse briefjes zijn makkelijk te herkennen: het watermerk ontbreekt, de zg. blin- denstip is niet voelbaar, het papier voelt anders aan (het „knispert niet) en de kleur wijkt af. an boord van dubbeldeksveerboot iMolengat" speelde zich zondag pond een vechtpartij af, waarbij nkele Teso-matrozen gewond kakten. Eén van hen moest met en snijwond bij zijn slaap, toege- jracht met een kapot bierglas, aar het Gemini-ziekenhuis worden prvoerd. De matroos kon na be- andeling dezelfde avond huis waarts keren. De recherche van de emeentepolitie van Den Helder eeft de zaak in onderzoek. let handgemeen ontstond in de salon Jn de boot die om 19.05 uur naar |en Helder was vertrokken. Toen in pn gezelschap van 26 uit Den Helder Jkomstige sportvissers een bierglas lukviel trad de buffetjuffrouw hande- |nd op, die daarop treiterend door de xortvissers werd bejegend. De vrouw prkocht een van haar belagers een «vijg, wat voor de groep het sein 'as voor heftig „verweer". Toen een JBso-man tussenbeide wilde komen om de zaak te sussen, liep die ook Jappen op. Een andere Teso-matroos Je in de buurt was waarschuwde met Oe mobilofoon de overige beman ningsleden en deed eveneens een po lling om de gelederen tot bedaren te f'engen. Dat werkte averechts en toen Inder Teso-personeel zich in de strijd fengde, was sprake van een uitgebrei de knokpartij, die voortduurde totdat |e boot de haven van Den Helder bin nenliep. Daar stonden de gewaar- Jcnuwde ambulance en een zes man Jerke Politiemacht gereed om resp. de pwonde matroos en de vechtersbazen rn boord te halen. De voetganger- r'gangen werden afgesloten. De zes 'iemensen (al het op dat moment «schikbare personeel) bleken echter «voldoende om de sportvissers in porn te houden. De Nieuwediepers P»den niet mee en gingen op de vuist let de politie. Uiteindelijk gingen circa Waalf personen mee naar het bureau i or verhoor. De ontscheping werd ongeveer met een kwartier vertraagd. De recherche heeft nog geen aanhou dingen verricht. Slechts de matroos die naar het ziekenhuis werd gebracht, heeft aangifte van mishandeling ge daan. Andere slachtoffers en getuigen kunnen zich in verbinding stellen met de politie in de eigen woonplaats of die in Den Helder, telefoon (02230) 26036. Drie van de betrokken mensen konden de volgende dag hun werk niet doen. De groep sportvissers die betrokken was bij de moeilijkheden op de Molen gat, blijkt eerder op de dag op Texel al ernstige problemen te hebben veroor zaakt. Ze waren met een Heideree kot ter naar Oudeschild gevaren en had den daar ruzie met de schipper gekre gen, zodat ze de terugreis naar de ma- rinestad met de veerboot maakten, 's Middags hebben ze enkele uren huis gehouden in een horecabedrijf, waar ze met eten gooiden en zich schuldig maakten aan vernieling en diefstal. Andere gasten liepen weg. Vorig jaar was de groep op dezelfde manier be zig geweest in dit bedrijf. De eigenaar durft echter geen aangifte te doen bij de politie uit angst voor represailles. Motorrijders Eerder op de dag waren er bij het opstelterrein aan 't Horntje wat strub belingen geweest met huiswaarts ke rende motorrijders. De ongeveer twin tig personen sterke club wilde dat een bij hen horend pereonenbusje gelijktij dig met de boot meeging. Dit kon door het havenpersoneel niet worden toegestaan, omdat het busje net als al het andere autoverkeer in de wachtrij moest aansluiten. De geïrriteerde mo torrijders probeerden vervolgens hun zin door te drijven door hun motoren voor de slagbomen van de opstelvak ken te parkeren en daarmee de toe gang tot de boot te blokkeren. De gealarmeerde Texelse politie wist de zaak te sussen. Het hoogtepunt van de show: de op volle toeren stomende locomobiel heeft de dorskest van de gebroeders Uitgeest in werking gesteld. De Groningse gebroeders Middendorp houden alles nauwlettend in de gaten. Lees verder pagina 5 Even leek het erop dat de Oude Trekker- en Motorenshow 1987 dezelfde troosteloze nattigheid als vorig jaar ten deel zou vallen. Dat was zaterdagochtend, toen de regen met bakken uit de hemel neerdaalde. Het grauwe wolkendek bo ven het evenemententerrein aan de Nikadel in De Koog maakte tegen elven echter plaats voor de eerste zonnestraal tjes, zodat de Texelse organisatie de weersomstandigheden kreeg die zij verdiende. De bijna honderd oude trekkers, sta tionaire motoren, landbouwwerktuigon, antieke auto's en motorfietsen konden worden opgepoetst om twee dagen lang te staan blinken. Grote trekpleister en hoogtepunt van de show was de uit 1927 daterende locomobiel van de ge broeders Middendorp uit Uithuizen (Groningen). Het gevaarte was in werkelijkheid neg mooier dan de publiciteitsfoto deed vermoeden. De twee broers H. J. T. en F. F. Middendorp stonden vanaf het begin in het middelpunt der be langstelling. Vanaf 's morgens vroeg waren zij bezig met het onder stoom brengen, een veel geduld vragend kar wei. Omdat het metaal van de ketel gaat „werken" bij het verhogen van de temperaturen, dient de stoomdruk langzaam maar zeker te worden opge voerd, tot een ideale hoogte van acht tien atmosfeer. Dit drukniveau werd pas rond kwart over twaalf bereikt. Vóór die tijd was één broer continu bezig geweest met het overbrengen van emmers water, om het waterpeil niet te laag te laten worden. De ander bleef ter plekke om controle te houden en regelmatig wat kolen op het vuur in de ketel te gooien. Tussendoor namen beiden uitgebreid de tijd voor praatjes met geïnteresseerde toeschouwers. „Stoom is een gevaarlijk goedje, daar om bouwen we het nu voorzichtig op. Zulke machines staan onder streng toezicht van het stoomwezen. Om de twee jaar moet de locomobiel worden gekeurd. En als we meedoen aan shows, moeten we dat aanmelden bij het district Amsterdam, waar wij on der vallen", aldus F. Middendorp. Hij laat zien dat dit type locomobiel nog prachtig origineel is. De in 1930 in werking getreden Stoomwet stelde o.m. twee waterpeilglazen en twee vei ligheidskleppen aan de schoorsteen verplicht. De drie jaar eerder op de markt gekomen locomobiel uit de be kende fabriek van Heinrich Lanz uit Mannheim bezit van elk onderdeel slechts één. De broers legden vier jaar geleden beslag op de machine en sta ken hun vrije uurtjes in de restauratie ervan. Voordien hadden zij zich nog niet intensief met stoom bezig gehou den, wél met oude trekkers en moto ren. De pracht van een locomobiel had F. Middendorp echter al vele jaren ge leden aangetrokken. Dat was aan het eind van de oorlog, toen motor brandstof schaars was en de trekkers in het Groningse land werkloos aan de kant moesten blijven staan. Voor de laatste maal in de historie werden de locomobielen daarom nog eens bij het werk ingeschakeld. Uitzondering Sinds die tijd ook is een draaiende lo comobiel niet meer op Texel gesigna leerd. De gebroeders Middendorp be zoeken met hun gerestaureerde model zelden exposities, maar maakten voor Texel graag een uitzondering. F. Middendorp: „Hier op Texel zou on ze locomobiel de oude dorsmachine van de gebroeders Uitgeest, ook een Lanz, aandrijven. Dat hebben wij nog niet eerder meegemaakt, vandaar dat we hier op deze show zijn". De doredemonstratie, waarbij de Lanz dorekast uit 1929 werd aangedreven door de Lanz locomobiel uit 1927, was de reis naar Texel, en een bezoek aan de show, inderdaad ten volle waard; een absoluut hoogtepunt van een geslaagd weekend. Nadat de locomo biel op stoom was gebracht en de druk tien atmosfeer beliep, moest wor den geprobeerd de dorekast in werking te stellen. Geen der aanwezigen had hiermee ervaring; normaliter wordt de dorsmachine door een oude trekker aangedreven. Na enige mislukte pogin gen liep de lederen aandrijfband dan toch goed over het wiel en draaide het antieke landbouwcircus naar behoren. Maar uiteraard was er nog meer te be leven. Van de vele tientallen deelne mers had zich er op het laatste mo ment slechts één wegens de slechte weersomstandigheden teruggetrokken. Met de bitterkoude ervaringen van vo rig jaar in het achterhoofd, voelde een Limburgse gast er weinig voor om de reis naar Texel te maken. Al met al had de organisatie over de opkomst niet te klagen. Vijf Noordhollandere die vorig jaar nog wél present waren, had den ditmaal niet ingeschreven vanwe ge de concurrerende show die vorige week in Oudkarepel werd gehouden. Bewijs Andere Noordhollandere hadden juist gekozen voor de show op het Waddeneiland. „Daaruit blijkt dat Texel in trek is. Vooral door de gezel- ligheidsrit en de barbecue op de twee de dag, kiezen velen voor een wee kendje Texel. Na het slechte weer van vorig jaar trokken we nu ongeveer het zelfde aantal deelnemers. Dat is toch een bewijs dat we ze het naar de zin hebben gemaakt", concludeert Jan Uitgeest., voorzitter van de Oude Trekker- en Motorenvereniging Texel. Het karakter en de opzet van de show verschilde, uitgezonderd de trekpleister, de locomobiel, weinig van voorgaande edities. In totaal waren tien nog niet eerder geshowde machines te bewon deren, waarvan zes van de overkant. Er waren maar liefst 70 oude trekkers te bewonderen. Illustratief was de opstelling (naast elkaar) van een Far- mall trekker uit 1953 van N. Uitgeest uit De Koog en een Nuffield uit 1955 van N. Schipper uit Den Burg. Beide tractoren hielden dorsmachines, die twee verschillende tijdvakken typeer-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1