Nieuwe gevallen
van ontucht
in onderzoek
Vennik en Witte
bouwden unieke
Harley shopper
f I Huil i ff 11 r» 11
VVV verwacht
druk weekje
Rijverbod
Toch nog
jumpcup
T9
Laatste nieuws
jubileum SV Texi
Handwerkschilderij oude
Gollards in nieuwe pand
Oud-burgemeester
A. F. Kamp overleden
PAGINA 2
De 19-jarige jongen uit Den Burg die tegenover de politie
heeft bekend met 12 kinderen van 3 - 7 jaar ontucht te heb
ben gepleegd, heeft mogelijk met nog meer kinderen derge
lijke contacten gehad. Naar aanleiding van de publiciteit die
werd gegeven aan zijn eerste bekentenis, zijn zes nieuwe ge
vallen bij de politie aangegeven. De aard van deze gevallen
wordt nog onderzocht, waarbij moet worden vastgesteld of
hier dezelfde dader actief is geweest.
Tot dusver waren vier politiemen
sen (onder andere van de afdeling
jeugdzaken van het district Alk
maar) bezig met deze geruchtma
kende zaak. Sinds gisteren is het
team zes man sterk. Het is de be
doeling nog deze week een infor
matiebijeenkomst te houden voor
ouders, georganiseerd door de po
litie, in samenwerking met het Bu
reau Slachtofferhulp, maatschappe
lijk werk en de gemeente.
De zaak kwam aan het rollen toen
twee ouderparen op eerste Pinksterdag
aangifte deden van ontucht met hun
dochtertjes van resp. 5 en 7 jaar. Na
een onderzoek door de Texelse rijkspo
litie in samenwerking met het bureau
jeugdzaken van het district, werd
tweede pinksterdag de 19-jarige ver
dachte in zijn ouderlijke woning
aangehouden.
Hij bekende met elf meisjes en een
jongetje handelingen te hebben ge
pleegd, die de politie omschrijft als
vergaand ontuchtelijk". Van verkrach
ting was echter geen sprake. Het is ja
ren achtereen gebeurd. De dader nam
de kinderen mee naar bosjes in plant
soenen in de omgeving, maar het ge
beurde ook wel bij kinderen als de ou
dere er. niet waren en soms thuis bij de
verdachte. Het kwam ook voor dat de
verdachte de kinderen sexuele spelle
tjes met elkaar liet doen en zelf toe
keek. Geweld lijkt er niet aan te pas te
zijn gekomen. In elk geval hebben de
kinderen er geen lichamelijke gevolgen
aan overgehouden, maar in een aantal
gevallen wel psychische: nachtmerries,
agressief of veranderd gedrag en
bedplassen.
In 1983 is dezelfde dader al eens in
aanraking geweest met de justitie,
toen wegens een poging tot verkrach
ting van een 3-jarig meisje. Hij is don
derdag in verzekerde bewaring gesteld
en wordt binnenkort naar Amsterdam
gebracht voor een psychologisch on
derzoek in het Pieter Baan-centrum.
Hij zit momenteel vast bij de mare
chaussee in Den Helder.
Nieuwswaarde
Deze zaak heeft opvallend veel publici
teit gekregen in de landelijke media.
Het NOS-journaal maakte een reporta
ge met sfeerbeelden van Den Burg
waar de 19-jarige jongen aktief was
geweest en een vraaggesprek met poli
tiewoordvoerder J. de Vries van het
district Alkmaar. Dat is het gevolg van
de hoge nieuwswaarde die het onder
werp heeft sinds het geruchtmakende
kindereexschandaal in Oude Pekela en
een vergelijkbaar geval in Deventer.
Het geval Texel houdt echter geen en
kel verband met de gebeurtenissen in
Oude Pekela. De politie neemt wel aan
dat de oudere die aangifte hebben ge
daan bewust of onbewust aan het
denken zijn gezet door Oude Pekela.
Het bekend worden van de Texelse on-
tuchtzaak heeft op het eiland een
soortgelijk effekt teweeg gebracht.
Na de toeristische drukte rond Pinkste
ren en de Ronde om Texel lijken de
Texelse horeca en middenstand deze
week allerminst een adempauze te krij
gen. Veel vakantiegangers zijn op het
eiland gebleven en bovendien worden
nogal wat Duitsers verwacht, zo wist
de VVV te melden. Woensdag is het
namelijk bij onze Oosterburen ,,Tag der
Deutschen Einheit", een nationale
feestdag, donderdag gevolgd door
„Sacramentsdag", voor het rooms-
katholieke volksdeel. Het is niet denk
beeldig dat veel Duitsers vrijdag een
snipperdag nemen en er enkele dagen
op uit trekken. Met name uit de
dichtstbij gelegen deelstaat Nordrhein-
Westfalen wordt veel verkeer ver
wacht. Dat het op Texel wel eens (on
verwacht) druk kan worden, blijkt ui
de aantallen verstrekte informaties
door de WV.
In de nacht van donderdag op vrijdag
offerde een 35-jarige Amsterdammer te
veel aan Bacchus op zijn verjaardag en
wilde hij vervolgens in de auto stap
pen. Hij kreeg een rijverbod van acht
uur opgelegd. Een 21-jarige hoofdstad
genoot onderging hetzelfde lot. Beiden
werden bij en routinecontrole
aangehouden.
Het staat wel vast dat een aantal van
de betrokken kinderen in de loop der
jaren tegenover hun oudere wel eens
iets hebben laten merken van wat hen
was overkomen. Maar kinderen in die
leeftijd waarbij werkelijkheid en fanta
sie vaak hand in hand gaan, zeggen
wel eens meer wat en er werd daarom
geen geloof aan gehecht. Nu is dat
andere, maar nu bestaat het gevaar
dat oudere in paniek raken als hun kin
deren signalen geven die wijzen op
sex-contacten met ouderen. Om nieu
we en misschien wel ergere complexen
te vermijden is het van het grootste
belang dat rustig met de kinderen over
het onderwerp wordt gepraat, alsof
het gaat om alledaagse maar belangrij
ke gebeurtenissen. Zo snel mogelijk
dient echter de politie te worden ge
waarschuwd die over gespecialiseerde
mensen beschikt om de zaak op tacti
sche en voor de kinderen zo prettig
mogelijke wiize verder af te handelen.
Politiewoordvoerder J. de Vries: „Kin
deren en ouders kunnen in elk geval
op goede nazorg rekenen. Daarbij zul
len de leerkrachten van de scholen
waarop de kinderen zitten, artsen en
maatschappelijk werk worden
ingeschakeld".
De oudere hebben zeer uiteen
lopend gereageerd op wat er met hun
kinderen is gebeurd. Sommigen zijn
nogal aangeslagen maar ook zij willen
de feiten rustig onder ogen zien en
graag meewerken aan alles wat erop
gericht is de kinderen hun belevenis
sen op een goede manier te laten
verwerken.
Het is uiteraard belangrijk dat alle
kinderen waarmee de 19-jarige jon
gen in Den Burg dergelijke contac
ten heeft gehad bij de politie be
kend zijn. Wie daaraan wil bijdra
gen door het verstrekken van infor
matie of door het doen van aangif
te, kan bellen met nummer (02220)
2644.
Woensdag lieten wind en organisa
tie van de Jumpcup te wensen
over; donderdag was het allemaal
wèl perfect geregeld: alles liep op
rolletjes en er waren mooie spron
gen te bewonderen, hoewel de
branding nog niet al te hoog was.
In de 's ochtends gevaren slalom
won Marcel van der Zwart overtui
gend met één ronde voorsprong,
maar in de wave-performance
moest hij het hoofd buigen voor de
geweldige sprongen van Dennis
Hennevanger. Beste Texelaar was
Klaas Jan van der Vis, die in de
slalom vijfde werd en in de kwart
finales van de wavecontest werd
uitgeschakeld.
Windkracht 5 met uitschieters naar 6
en een niet zo hoge branding, dat was
donderdag het decor voor de jump
cup. De dag ervoor was men in de na
middag nog even het water opgegaan,
maar wegens opkomend tij werd de
wedstrijd afgelast.
Donderdagmorgen ging een twintigtal
surfers te water voor de slalom. Texels
trots Klaas Jan van der Vis wist zich
goed te handhaven in het sterke veld
en behaalde een vijfde plaats. Marcel
van der Zwart liet iedereen ver achter
zich en won.
Toen in de middag de spectaculaire
wave-contest (het springen op de gol
ven) begon, wakkerde de wind nog
iets aan, wat alleen maar gunstig is. Er
werden steeds heats gevaren, waarvan
de winnaars doorgingen naar de vol
gende heat. Twee aan twee de
monstreerden de jumpers hun vaardig
heid in de koude branding, herkenbaar
door een rode of een gele wimpel aan
de giek of bovenin de mast. Zij kregen
na het startschot telkens zeven minu
ten de tijd om de jury enkele sprongen
te tonen. In de kwartfinales sneuvelde
Klaas Jan van der Vis doordat hij te
vaak van zijn plank viel en onvoldoen
de spectaculaire sprongen liet zien. Tot
het laatst bleef het spannend. De fina
le ging tussen de slalomwinnaar Mar
cel van der Zwart en jumpspecialist
Dennis Hennevanger. Hoewel Van der
Zwart weinig toegaf, wist Hennevan
ger de meeste punten te vergaren met
zijn fantastische brandingwerk. De der
de plaats was voor de sterk surfende
Vincent Thoms, gevolgd door Menno
van Goor. De tweede dag, die eigenlijk
de eerste surfdag was, werd positief
gekenmerkt door een goede sfeer en
organisatie.
DINSDAG 16
schoonheid moest worden gej
Naadloze stoompijp die zelf
worden gebogen was het mad
waarvan het frame werd genu
voorvork werd kant en klaar g
Het werd er een van Ducati, a
die op de markt is. Het lasweé]
van onovertrefbare kwaliteit ij
werd gelast met roestvrij staal
bruikmaking van tig-apparatuut]
lassen hebben een treksterkte
kg per vierkante millimeter. Het]
de shopper benodigde zeer bi
bord werd vervaardigd door er
twee één te maken. Veel tijd
ten in het vervaardigen van res
ven, remmenschakelset en all<
dere onderdelen met benam»
een leek weinig zeggen en
veel draair frais- en sleutelwer)
is gekomen.
Er is enorm veel tijd, energie e|
in gaan zitten. Vooral de laat»
den, toen de streefdatum waai
machine moest rijden in zicht)
is hard gewerkt. De voldoening
groot toen de glanzende mach
zijn naam eer aandoet door dei
blauwe spatborden waarin stej
schitteren) in elkaar zat en de
op kon.
En toen in de shopperwedstrijil
evenement in Slagharen ook rij
derde prijs werd gewonnen, ko
helemaal niet meer stuk. Toch
niet in de eerste plaats déérom|
doen, toen Jan Vennik tweeji
den aan het karwei begon. Wa
dan wél? Jan: „Ik wilde iets
dat niet te koop is". P39'
een
1 de
;b
bl
stond nóg wat op het progi
het jeugdkamp onder leidinglril1
Gerrie Mühren en de Ideki
medewerkersdag. ht, da
jvon
Door de competitieverplichtingep
gespreide pinkstervakanties vam
Texelse scholen en het onderhol
de velden is het jeugdkamp uitA
tot in augustus. Alle jeugdledeC
gen bijtijds bericht. De medew'Pdar
dag was gepland op vrijdag ma
viel midden in het jazzweekend
leek de organisatie niet erg gurf
De medewerkeredag is nu versq
naar 28 augustus. Er zijn nog
leumboeken te krijgen voor ma
die nog eens terug willen blader
75 jaar SV Texel-geschiedenis.
boek is verkrijgbaar bij de Texel
boekhandels of wordt thuisbercwje
een telefoontje aan W. WassenjLj
(02220-3165) of J. W. Hidskes
(02220-3572). Kc,
TEXELSE COURANT
Na terugkeer uit Slagharen poserend met de beker In de hand bij de fonkelende ..Midnight Express
nk
Maarten Stoepker, tekende mei
Van der Knaap het gebouw op
na. Het uitzoeken van de gesc)
stoffen bleek niet eenvoudig. 0
lijk deed zij maar een beroep o
gen „voddenmand" met restm,
van haar werkstuk van tien jaar
den, en dat bleek een gouden
De karakteristieke roodbruine
nen muur is bijvoorbeeld perfec
troffen. Uit haar voddenmand!
mevrouw Van der Knaap zuiver
stoffen, stukjes vitrage en ande
fen die met diverse handwerkte
ken werden verwerkt. Breien, lx
ren, haken, naaien, eigenlijk ha:
vrouw Van der Knaap lerares
ken willen worden, maar op 1}j f|
leeftijd moest zij van school af i
thuis de koeien helpen melken.
Aardig aan het werkstuk is dat
rentje met schuimrubber is opg
zodat het reliëf vertoont. Mevr»
Van der Knaap heeft haar staal
vlijt lang geheim kunnen houdt
één van de buurtbewoners bij h
langskwam, gooide ze snel
over het in aanbouw zijnde wei
heen. Pas toen het klaar wasrr 100
de anderen het zien, en het rraj"9
verwondering wekken dat bij
schouwen van het brokje
traantje moest worden weggep
bewondert de Harley om zijn degelijk
heid en karakter en heeft zijn voorkeur
voor dit merk van huisuit meegekre
gen. Zijn vader reed ook Harley. Hij
wilde onmiddellijk meedoen toen Jan
op het idee kwam om zelf een Harley
Davidson-shopper te bouwen.
Speciaal voor het bouwen van de mo
tor werd de garage van Witte's woning
Wintergroen 1 in De Koog naar achte
ren uitgebreid en hier werd de hulpap-
paratuur gemonteerd die nodig was
voor het projekt. Van een Harley-
dealer werd een frame geleend aan de
hand waarvan een nieuw ontwerp
werd gemaakt. Het werd een stijf fra
me, zonder achtervering.
Moeizaam
Eenmaal begonnen diende zich het
ene probleem na het andere aan, zo
dat gezegd kan worden dat het project
met vallen en opstaan verliep. „We
konden van niemand wat leren en we
moesten dus alles zelf uitzoeken.
Soms zaten we alleen maar te denken
hoe we een bepaald probleem
moesten oplossen", aldus Jaap Witte,
die evenals Jan Vennik alleen maar op
de LTS heeft gezeten. Van meet af
aan stond vast dat geen enkele con
cessie aan veiligheid, degelijkheid en
Een jaar lang werkte mevrouw Van
der Knaap van De Zes aan een
handwerkschilderij van het pand
waar ze twee jaar geleden nog
vanuit haar huiskamer uitzicht op
had: het statige Clazina Emelie
Rustoord. Gistermiddag verhuisde
het ongeveer anderhalve meter bre
de werkstuk naar de overkant van
de straat en heeft een plaatsje ge
kregen aan een der wanden in de
nieuwe Gollards.
Bij de sloop van het voormalige
rustoord, september 19Ó5, kwam de
nu 74-jarige mevrouw Van der Knaap
op het idee. Tien jaar geleden had zij
de Gereformeerde kerk en dominees
woning aan de Elemert al eens met di
verse stoffen geportretteerd, zodat zij
wist hoeveel inspanningen het karwei
zou gaan vergen. Een jaar later was
het gevoel om de oude Gollards op
deze wijze te vereeuwigen, nog niet
verdwenen. Aan de hand van een uit
1953 (het eerste Gollards-jaar) dateren
de ansichtkaart uit de collectie van
Op 82-jarige leeftijd is in zijn woon
plaats Bergen Mr. A. F. Kamp over
leden. Hij was van 1935 tot 1941
burgemeester van Texel.
Mr. Adolph Frederik Kamp werd 19
april 1905 geboren in Roosendaal. Hij
studeerde rechten in Leiden en trad in
1931 in dienst als commies bij de Di
rectie van de Wieringermeer. Per 15
november werd hij tot burgemeester
van Texel benoemd, als opvolger van
burgemeester Oort. Dat duurde tot
1941 toen deze functie werd overgeno
men door de NSB-burgemeester Rijk
de Vries en Mr. Kamp werd benoemd
tot dijkgraaf van Hollands Noorder
kwartier. Hij bleef dat tot 1 januari
1971.
Mr. A. F. Kamp gold niet alleen als
een bekwaam bestuurder maar had
ook literaire kwaliteiten. Onder het
pseudoniem „Le Maire" schreef hij in
zijn Texelse tijd onder meer de boeken
„Groote man in kleine stad" en „Ma
gistraat in miniatuur".
Mevrouw Ven der Knaap mag trots zijn op heer werkstuk van de oude Gollards. dat nu een
plaatsje in de nieuwe heeft.
Twee jaar lang hebben de 34-jarige Noordzeevisser Jaap Witte uit
Den Hoorn en de 29-jarige scheepsreparateur Jan Vennik uit Den
Burg practisch al hun vrije tijd gestoken in het zelf bouwen van
een Harley Davidson motorfiets van het „shopper"type. Het resul
taat van hun huisvlijt is een unieke machine met de naam „Mid
night Express II", die het afgelopen weekend op een internationale
superralley in Slagharen een derde prijs kreeg.
Als we praten over een zelfgebouwde
motor bedoelen we het motorrijwiel.
Het eigenlijke motorblok (2 cylinders,
1340 cc) is kant en klaar gekocht,
maar de rest van het vervoermiddel is
grotendeels zelf vervaardigd, opge
bouwd en buitengewoon fraai afge
werkt. Omdat het frame een ander
model heeft dan de fabrieksmatig ver
vaardigde shoppers is de machine let
terlijk uniek, er bestaat geen tweede
van. Wie niet ingevoerd is in dat heel
bijzondere wereldje van Harley David-
sonrijdere ziet dat niet, maar kenners
signaleren de afwijking onmiddellijk.
Een shopper is de motorfietsmodel
met hoog stuur, laag zadel, laagge
plaatst motorblok en veelal fantasievol
le decoraties. Technische voordelen
zijn daaraan niet verbonden; het gaat
louter om de show. De bedoeling is
dat de machine er imponerend maar
ook verrassend en artistiek uitziet, let
terlijk met veel toeters en bellen.
Shoppers zijn niet bedoeld om hard te
rijden, al kunnen de meeste het wel.
Het gaat om waardig verplaatsen met
een vaartje van hoogstens negentig ki
lometer, zodat het publiek alle gele
genheid heeft om ernaar te kijken en
de coureur kan reageren op bewonde
rende blikken. De „betere" shopper-
rijdere willen niets te maken hebben
met de motorduivels, die in groepsver
band agressie bedrijven en ook wel ge
bruik maken van shoppermotoren. Zij
doen eigenlijk niet aan motoreport; ze
doen aan cultuur.
Overigens was menige beschaafde
shopper-rijder oorspronkelijk een heel
gewone motorracer in wie op een ge
geven moment het Betere is wakker
geworden. Dat geldt in elk geval voor
Jan Vennik, die in mei 1977 de krant
haalde toe hij met een gloednieuwe
Benelli op de Pontweg reed met een
snelheid van maar liefst ruim 200 kilo
meter per uur. Vennik verloor de con
trole over de machine, werd eraf
geslingerd en kwam 175 meter ver
derop neer. De motor was total loss,
maar Jan kon het tot algemene verba
zing navertellen. Hij had slechts een
gebroken pols. De schrik zat er echter
in en Jan Vennik zag in dat motoren
iets andere kunnen bieden dan snel
heid. Zo ontwaakte zijn liefde voor de
Harley Davidson, de Rolls Royce onder
de motorrijwielen. Aan zo'n machine
werd het geld besteed dat Jan Vennik
van de verzekering kreeg uitgekeerd.
Sindsdien beweegt hij zich rustig langs
Texels wegen. Het enige verkeersge
vaar dat hij nu nog veroorzaakt is het
trekken van de bewonderende of ver
baasde aandacht van overige wegge
bruikers. Die aandacht en de mogelijk
daaruit vloeiende contacten en
gesprekken zijn belangrijk voor Harley
Davidson rijders. Het zijn uitgesproken
sociale wezens die elkaar graag opzoe
ken. Aan ontmoetingen met hobbyge-
noten wordt met overgave deelgeno
men. De Superralley die met Pinkste
ren in Slagharen werd gehouden was
een internationale happening, waar
zo'n 2500 Harley Davidson motoren
waren. Er zijn ook minder massale
ontmoetingen.
Je kunt niet zeggen dat Harley
Davidson-rijden een goedkope hobby
is. Een nieuwprijs van 730.000,— voor
een motorfiets van dat befaamde klas
sieke merk is heel gewoon, wat bete
kent dat de meeste mensen die daar
aan beginnen van veel andere zaken
moeten afzien.
Samenwerking
De vriendschap van Jan Vennik en
Jaap Witte dateert van 1982. Witte