Tiende Ronde
om Texel
werd
dobberpartij
Meeste Nederlandel
kunnen niet zeilen
Dwarshuis mot zijn A-cot Ifoto Arend Nijkampi
PAGINA 6
TEXELSE COURANT
DINSDAG 16 J
AG
Da helicopter trekt een lijn van rook, het stertsein is gegeven.
,,Dit is het raarste rondje Texel dat ik ooit heb meegemaakt",
verklaarde één van de deelnemers na afloop van de tiende
Ronde om Texel. De grootste catamaranrace ter wereld werd
dit jaar gekenmerkt door een gebrek aan wind, waardoor
maar 276 van de 785 boten die van start gingen de finishlijn
passeerden. Er waren veel diskwalificaties, onder andere de
eerste binnenkomer Nico Cortlever, die niet de vereiste vei
ligheidsmiddelen aan boord had. De overall-winnaar werd
Peter Jan Dwarshuis uit Delft met een A-cat. Als beste Texe
laars klasseerden zich Arie Langeveld en Sidny van Zon.
ben met onze nieuwe Supercat pas
twee keer gezeild dus dat is een keer
of twintig te weinig, maar ach, we
hebben er zin in en het is maar een
grapje".
,,lk ben niet zo'n specialist bij dit
weer", verklaarde Arie Langeveld, die
met Sidny van Zon een Tornado be
mande. ,,Toch moet een betere klasse
ring dan de vorige keer erin zitten,
want toen had ik deze boot net een
week. De A-klasse boten gaan het ze
ker winnen met deze wind. Als de
wind onderweg nog gaat aanwakke
ren, maken we misschien nog wel een
kansje, maar eigenlijk heb ik te weinig
getraind omdat ik het te druk had met
verbouwing thuis".
Televisie
Veel publiciteit was er voor deze tien
de grote catamaranrace. Vrijdag wer
den o.a. op het strand televisieopna
men gemaakt voor Tros Sport, waarbij
burgemeester Schipper werd geïnter
viewd. Zo'n 35 minuten lang werd po-
Vrijdag zat de stemming er bij deelne
mers en organisatie nog goed in. De
geringe windkracht die werd voorspeld
kon daar geen afbreuk aan doen. „Je
weet het toch nooit op Texel", aldus
woordvoerder Henk van Wijk. „Het
waait bijna altijd hier, dus het is niet te
zeggen hoe het zaterdag zal zijn". Als
beste Texelaars tipte hij Langeveld/Van
Zon en het echtpaar Pool. „En als het
zulk weer blijft maakt Saarberg weer
een goede kans op de overall-titel".
Voor f30,— konden zeilers lid worden
van de Vrienden van de Ronde om
Texel. Bij deze prijs inbegrepen is de
contributie voor de kustzeilvereniging
Westerslag en het Koninklijk Neder
lands Watersport Verbond. Vrienden
van het Rondje krijgen voorrang bij in
schrijving en zijn verzekerd vari een
startbewijs. De laatste jaren trad een
soort „Elfstedentocht-effect" op:
steeds meer mensen wilden zich aan
melden om maar zo'n startbewijs te
bemachtigen. Daarom besloot de orga
nisatie tot een ledenstop, maar er zal
nog over worden gesproken hoe dat in
de toekomst moet worden opgelost.
Zeker is dat het maximum toelaatbare
aantal deelnemers wegens de veilig
heid niet boven de 750 kan. De organi
satie verklaarde nooit te hebben ver
wacht dat in één keer de hele inschrij
ving van 750 vol zat. Op iedere acht
boten is een volgboot. Die komen
overal vandaan: marine, reddingsbriga
de, KNZHRM, allerlei particulieren, Pall
Mali, enz. De helicopter wordt ge
huurd. De rest wordt vrijwel allemaal
belangeloos ingezet om van de Ronde
om Texel een probleemloos en veilig
wereldgebeuren te maken. Dat alle vei
ligheidsmaatregelen niet overbodig
zijn, bleek al een dag voor het rondje,
toen een catamaran tijdens een oefen
tochtje omsloeg en de bemanning niet
in staat was de boot zelf overeind te
krijgen. Ook brak een zeiler tijdens een
trainingstochtje zijn been.
Vuurtoren
Veel leden van de Cocksdorper kust
zeilvereniging zeilden vrijdag hun boot
naar paal 17. De gespannen verwach
tingen waren van de gezichten af te
lezen. „Mijn zoon en ik varen een
Stampede en we willen voorin eindi
gen, maar we hadden liever dat het
wat harder waait", aldus G. Monen.
„Ik geloof niet dat de Texelaars hier
echt in het voordeel zijn omdat zij de
zee beter kennen", aldus zijn zoon An
dreas. „Alles is met boeien aangege
ven, dus iedereen heeft evenveel kan
sen. Het is de zesde keer dat ik mee
doe. We hebben niet speciaal getraind
voor het rondje. We hebben wel mee
gedaan aan de Stampede kampioen
schappen en daar werden we achtste,
dus als het morgen ook zo lekker
gaat...."
Moeder Monen benadrukte nog eens
het belang van de vuurtoren. „Het is
toch verschrikkelijk dat ze vanwege de
bezuinigingen de Texelse kustwacht
willen laten imkrimpen? Neem nou
zo'n evenement. Die toren ziet alles,
coördineert alles, trouwens voor zeilers
is het gewoon nodig. Anders zou het
wel eens veel te lang kunnen duren
voor iemand in de gaten heeft dat er
hulp moet komen éls iemand het al op
zou merken..."
„Ik hou het erop dat Dirk en José
Pool de beste Texelaars worden", aldus
Carry de Kok die met Martin Boon een
G-cat zeilde. „Met deze wind zal het
een hele dobberpartij worden".
Martin Warnaar schatte zijn kansen
niet al te hoog in. „Ik denk dat er
veel zg. specials zijn met enorme fok
ken die daardoor heel hard gaan en
een paar hele grote. Het zal voor de
standaard boten steeds moeilijker wor
den om nog wat te winnen. We heb-
Winnaar van de open klasse werd Hens
Zuideme uit De Cocksdorp met zijn Coolcet
IS.
sitieve reclame gemaakt, hoewel het
programma verder nogal inhoudsloos
was qua informatie. De burgemeester
bleek een prima P. Rrman voor Texel.
Door enkele vrijwilligers werd in de
nacht voor het rondje gewaakt bij de
honderden catamarans op het strand.
Op de parkeerplaats, waar veel zeilers
hun kamp hadden opgeslagen in de
vorm van kampeerwagens en tenten,
moest een kampvuur worden geblust
en alle hekken bleken te zijn omge
gooid. Bij de boten deden zich geen
ongeregeldheden voor.
Terwijl in de rest van het land de men
sen de slaap nog nauwelijks uit hun
ogen hadden gewreven zaterdag, was
het strand bij paal 17 al druk bevolkt.
Het parkeerterrein bij paal 17 stond al
helemaal vol met auto's van zeilers en
catamarans op trailers. Dit gaf grote
chaos, want er kwamen steeds meer
zeilers en medewerkers die hun auto's
niet kwijt konden en soms hele einden
moesten lopen vanwaar ze parkeren
moesten.
Boten werden voor de laatste keer
geïnspecteerd, men hees zich in zeil-
pakken, trapezebroeken werden vast-
gegespt en de zeilen gehesen. Om
acht uur was iedereen vertegenwoor
digd bij de briefing, die bij de Pall
Mali-stand werd gehouden. Op het
strand lagen 785 boten klaar voor het
grote gebeuren. Burgemeester Schip
per heette alle niet-Texelaars welkom
op het eiland. Hij sprak zijn bewonde
ring uit voor de organisatie die altijd
weer al die vrijwilligers op de been
kreeg en zoveel tijd en moeite in het
evenement stak. Alle zeilers werd een
goede vaart toegewenst. „De wind
komt eraan", beloofde de burgervader,
die vele talenten heeft, maar niet ge
schikt blijkt als weersvoorspeller, want
hij had ongelijk. Wedstrijdleider Tony
van Oeveren behandelde het techni
sche gedeelte van de briefing. Boten
die om half twaalf nog niet voorbij de
vuurtoren waren, zouden worden
teruggestuurd.
Rookbom
De start verliep vlekkeloos: met een
helicopter werd een lijn van rook ge
trokken tussen twee schepen die de
startlijn vormden. In een lange lijn be
wogen de deelnemers zich traag voort,
een indrukwekkend gezicht, maar voor
de zeilers minder gewenst. Door het
gebrek aan wind duurde het meer dan
een uur voor alle boten de start waren
gepasseerd. Als eerste verschenen bij
de vuurtoren N. Cortlever met zijn
twee partners met de grote Robets 27,
D. de Best en L. de Jagt op een Tor
nado, P. Dwarshuis met een A-cat, M.
van der Haak en A. van der Meer met
een Hurricane en de Duitsers Vogel
met hun Stampede.
Nico Cortlever pakte de leiding om die
niet meer af te staan. Om kwart voor
elf werden de vele toeschouwers op
het strand opgeschrikt door een oranje
wolken verspreidende rookbom, die
werd afgestoken voor de Pall Mali-
stand. Voor men van zijn verbazing
was bekomen, landden enkele para
chutisten keurig tussen het publiek.
Deze leuke demonstratie verlevendigde
het lange wachten. Een stuntvliegtuig
je vermaakte het publiek later op de
middag met gedurfde loopings en an
dere capriolen.
Om 12.00 uur lagen Cortlever en de
Engelsman White vlak bij de Vlakte
van Kerken aan kop. Een groot gedeel
te van de deelnemers was nog niet
eens bij de vuurtoren en werd gesom
meerd de terugtocht te aanvaarden.
Tegen 12.30 uur lagen Cortlever, Vis
ser, Molenaar en Hoekstra voorop in
de race, terwijl vanuit tegengestelde
richting een massale terugkeer van
deelnemers was te zien, die niet op
tijd bij de vuurtoren waren. „Het lijkt
wel alsof de start aan de andere kant
is geweest", zei een verbaasde toe
schouwer. „Er zijn een stuk of zestig
tóch doorgevaren, hoewel ze werden
teruggestuurd", aldus één van de or
ganisatoren. „Ze hebben zichzelf er
mee, want ze lopen zometeen droog
op de Vlakte van Kerken. Er zijn nu
nog maar zo'n 250 boten in de strijd.
De eerste afmelder hadden we trou
wens al twee minuten na de start. M.
Pam had pech en moest zijn Tornado
weer op het strand zetten. Sneu voor
hem, maar er is altijd een soort troost
prijs voor de eerste afmelder en die
komt hem nu toe." Om kwart voor
twee passeerde Cortlever met zijn „ko-
ninginneboot" Oudeschild. Hij werd
gevolgd door White met een Hurricane
Turbo, Visser met een Prindle 19,
Vlak voor de start: da catamarans worden het rustige water Ingebracht
Speciaal voor de ronde om Texel
was Amerikaan Bill Roberts, de
ontwerper van de grote catamaran
Roberts 27" naar Nederland geko
men. Hij logeerde in Nieuw-Breda.
Het was de vierde keer dat hij op
Texel kwam. De eerste twee keer
deed hij mee aan de Ronde om
Texel. In 1981 zeilde hij het record
in een Supercat 20. Dat record
werd pas in 1985 verbroken. In 1982
deed Roberts mee in een Supercat
17. Vorig jaar begeleidde hij Cortle
ver die in ,,zijn" ontwerp, een Ro
berts 27, de strijd aanging. ,,Er is
geen excuus voor de bemanning a/s
deze boot niet a/s eerste over de fi
nish gaat, behalve dan a/s ze averij
oplopen. Of het ook de winnende
boot is na berekening van de handi
cap hangt af van hoe goed de be
manning heeft gezeild, maar de Ro
berts 27 heeft zeker de mogelijkheid
om winnaar te worden, zelfs met
de handicap, die zeker niet te zwaar
is. Onder alle omstandigheden moet
deze boot zeker 50% sneller kun
nen varen dan de snelste boot die
aan het Rondje meedoet. Het is
een combinatie van factoren die
mijn catamaran zo snel maakt. Het
is niet één speciale vorm of zo
een bijzonder zeil".
Bill Roberts komt uit het zuidi
Florida. Hij vond het bar koud
Texel. ,,Als het zulk weer is bijt
vinden we het een strenge m\
Maar het is een mooi ei/and
mensen zijn erg aardig. Ik heb
in Nieuw Breda erg naar mijn
Hij vertelde dat zijn type boot
Amerika de bijnaam ,,wonderl
heeft gekregen, nadat hij met
me voorsprong een race voor
kust van Florida won. Op Texel
wordt de Roberts 27 wel eens
teld a/s koninginneboot. Zeker
verleden jaar, toen het majestm
schip omringd door vele kleine
vo/gbootjes langs de Texelse kix èn hij
zeilde. Roberts vond het peil va lijk v\
Nederlandse catamaranzeilers w ügd,
leken bij Amerika erg laag. „Mi ordei
zulk weer is de zee vergelijkbdó ar is.
met een meer en voor veel Nee was
landers zou dat een voordeel m een
ten zijn, omdat de meesten m dstrij
meren trainen. Ik zou hier besti orloc
een paar cursussen willen geve: dit pi
Met de juiste begeleiding zou elever k
nog veel uit de Nederlandse zei >ten,
kunnen worden gehaald, want weg'
heus talent tussen". di
ils v
erdf
de
r ni
j
I
Irei
e k<
friei
Lees verder pagina 7
v.v:
Overall-winnaar Pieter Jan
Overall-winnaar Pieter Jan Dwarshuis ontvangt uit handen van Ronde-voorzitter K ■00
de gigantische wisselbokaal. B" OSI
Terwijl Kees Graaf meewarig lijkt toe te kijken, zijn Arie Langeveld en Sidny van Zon zeer tevreden met hun derde plaats In de Tornado
klasse, 15e plaats overall en beste Texelaarsklassering