Tiende Ronde om Texel werd dobberpartij Meeste Nederlandel kunnen niet zeilen Dwarshuis mot zijn A-cot Ifoto Arend Nijkampi PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 16 J AG Da helicopter trekt een lijn van rook, het stertsein is gegeven. ,,Dit is het raarste rondje Texel dat ik ooit heb meegemaakt", verklaarde één van de deelnemers na afloop van de tiende Ronde om Texel. De grootste catamaranrace ter wereld werd dit jaar gekenmerkt door een gebrek aan wind, waardoor maar 276 van de 785 boten die van start gingen de finishlijn passeerden. Er waren veel diskwalificaties, onder andere de eerste binnenkomer Nico Cortlever, die niet de vereiste vei ligheidsmiddelen aan boord had. De overall-winnaar werd Peter Jan Dwarshuis uit Delft met een A-cat. Als beste Texe laars klasseerden zich Arie Langeveld en Sidny van Zon. ben met onze nieuwe Supercat pas twee keer gezeild dus dat is een keer of twintig te weinig, maar ach, we hebben er zin in en het is maar een grapje". ,,lk ben niet zo'n specialist bij dit weer", verklaarde Arie Langeveld, die met Sidny van Zon een Tornado be mande. ,,Toch moet een betere klasse ring dan de vorige keer erin zitten, want toen had ik deze boot net een week. De A-klasse boten gaan het ze ker winnen met deze wind. Als de wind onderweg nog gaat aanwakke ren, maken we misschien nog wel een kansje, maar eigenlijk heb ik te weinig getraind omdat ik het te druk had met verbouwing thuis". Televisie Veel publiciteit was er voor deze tien de grote catamaranrace. Vrijdag wer den o.a. op het strand televisieopna men gemaakt voor Tros Sport, waarbij burgemeester Schipper werd geïnter viewd. Zo'n 35 minuten lang werd po- Vrijdag zat de stemming er bij deelne mers en organisatie nog goed in. De geringe windkracht die werd voorspeld kon daar geen afbreuk aan doen. „Je weet het toch nooit op Texel", aldus woordvoerder Henk van Wijk. „Het waait bijna altijd hier, dus het is niet te zeggen hoe het zaterdag zal zijn". Als beste Texelaars tipte hij Langeveld/Van Zon en het echtpaar Pool. „En als het zulk weer blijft maakt Saarberg weer een goede kans op de overall-titel". Voor f30,— konden zeilers lid worden van de Vrienden van de Ronde om Texel. Bij deze prijs inbegrepen is de contributie voor de kustzeilvereniging Westerslag en het Koninklijk Neder lands Watersport Verbond. Vrienden van het Rondje krijgen voorrang bij in schrijving en zijn verzekerd vari een startbewijs. De laatste jaren trad een soort „Elfstedentocht-effect" op: steeds meer mensen wilden zich aan melden om maar zo'n startbewijs te bemachtigen. Daarom besloot de orga nisatie tot een ledenstop, maar er zal nog over worden gesproken hoe dat in de toekomst moet worden opgelost. Zeker is dat het maximum toelaatbare aantal deelnemers wegens de veilig heid niet boven de 750 kan. De organi satie verklaarde nooit te hebben ver wacht dat in één keer de hele inschrij ving van 750 vol zat. Op iedere acht boten is een volgboot. Die komen overal vandaan: marine, reddingsbriga de, KNZHRM, allerlei particulieren, Pall Mali, enz. De helicopter wordt ge huurd. De rest wordt vrijwel allemaal belangeloos ingezet om van de Ronde om Texel een probleemloos en veilig wereldgebeuren te maken. Dat alle vei ligheidsmaatregelen niet overbodig zijn, bleek al een dag voor het rondje, toen een catamaran tijdens een oefen tochtje omsloeg en de bemanning niet in staat was de boot zelf overeind te krijgen. Ook brak een zeiler tijdens een trainingstochtje zijn been. Vuurtoren Veel leden van de Cocksdorper kust zeilvereniging zeilden vrijdag hun boot naar paal 17. De gespannen verwach tingen waren van de gezichten af te lezen. „Mijn zoon en ik varen een Stampede en we willen voorin eindi gen, maar we hadden liever dat het wat harder waait", aldus G. Monen. „Ik geloof niet dat de Texelaars hier echt in het voordeel zijn omdat zij de zee beter kennen", aldus zijn zoon An dreas. „Alles is met boeien aangege ven, dus iedereen heeft evenveel kan sen. Het is de zesde keer dat ik mee doe. We hebben niet speciaal getraind voor het rondje. We hebben wel mee gedaan aan de Stampede kampioen schappen en daar werden we achtste, dus als het morgen ook zo lekker gaat...." Moeder Monen benadrukte nog eens het belang van de vuurtoren. „Het is toch verschrikkelijk dat ze vanwege de bezuinigingen de Texelse kustwacht willen laten imkrimpen? Neem nou zo'n evenement. Die toren ziet alles, coördineert alles, trouwens voor zeilers is het gewoon nodig. Anders zou het wel eens veel te lang kunnen duren voor iemand in de gaten heeft dat er hulp moet komen éls iemand het al op zou merken..." „Ik hou het erop dat Dirk en José Pool de beste Texelaars worden", aldus Carry de Kok die met Martin Boon een G-cat zeilde. „Met deze wind zal het een hele dobberpartij worden". Martin Warnaar schatte zijn kansen niet al te hoog in. „Ik denk dat er veel zg. specials zijn met enorme fok ken die daardoor heel hard gaan en een paar hele grote. Het zal voor de standaard boten steeds moeilijker wor den om nog wat te winnen. We heb- Winnaar van de open klasse werd Hens Zuideme uit De Cocksdorp met zijn Coolcet IS. sitieve reclame gemaakt, hoewel het programma verder nogal inhoudsloos was qua informatie. De burgemeester bleek een prima P. Rrman voor Texel. Door enkele vrijwilligers werd in de nacht voor het rondje gewaakt bij de honderden catamarans op het strand. Op de parkeerplaats, waar veel zeilers hun kamp hadden opgeslagen in de vorm van kampeerwagens en tenten, moest een kampvuur worden geblust en alle hekken bleken te zijn omge gooid. Bij de boten deden zich geen ongeregeldheden voor. Terwijl in de rest van het land de men sen de slaap nog nauwelijks uit hun ogen hadden gewreven zaterdag, was het strand bij paal 17 al druk bevolkt. Het parkeerterrein bij paal 17 stond al helemaal vol met auto's van zeilers en catamarans op trailers. Dit gaf grote chaos, want er kwamen steeds meer zeilers en medewerkers die hun auto's niet kwijt konden en soms hele einden moesten lopen vanwaar ze parkeren moesten. Boten werden voor de laatste keer geïnspecteerd, men hees zich in zeil- pakken, trapezebroeken werden vast- gegespt en de zeilen gehesen. Om acht uur was iedereen vertegenwoor digd bij de briefing, die bij de Pall Mali-stand werd gehouden. Op het strand lagen 785 boten klaar voor het grote gebeuren. Burgemeester Schip per heette alle niet-Texelaars welkom op het eiland. Hij sprak zijn bewonde ring uit voor de organisatie die altijd weer al die vrijwilligers op de been kreeg en zoveel tijd en moeite in het evenement stak. Alle zeilers werd een goede vaart toegewenst. „De wind komt eraan", beloofde de burgervader, die vele talenten heeft, maar niet ge schikt blijkt als weersvoorspeller, want hij had ongelijk. Wedstrijdleider Tony van Oeveren behandelde het techni sche gedeelte van de briefing. Boten die om half twaalf nog niet voorbij de vuurtoren waren, zouden worden teruggestuurd. Rookbom De start verliep vlekkeloos: met een helicopter werd een lijn van rook ge trokken tussen twee schepen die de startlijn vormden. In een lange lijn be wogen de deelnemers zich traag voort, een indrukwekkend gezicht, maar voor de zeilers minder gewenst. Door het gebrek aan wind duurde het meer dan een uur voor alle boten de start waren gepasseerd. Als eerste verschenen bij de vuurtoren N. Cortlever met zijn twee partners met de grote Robets 27, D. de Best en L. de Jagt op een Tor nado, P. Dwarshuis met een A-cat, M. van der Haak en A. van der Meer met een Hurricane en de Duitsers Vogel met hun Stampede. Nico Cortlever pakte de leiding om die niet meer af te staan. Om kwart voor elf werden de vele toeschouwers op het strand opgeschrikt door een oranje wolken verspreidende rookbom, die werd afgestoken voor de Pall Mali- stand. Voor men van zijn verbazing was bekomen, landden enkele para chutisten keurig tussen het publiek. Deze leuke demonstratie verlevendigde het lange wachten. Een stuntvliegtuig je vermaakte het publiek later op de middag met gedurfde loopings en an dere capriolen. Om 12.00 uur lagen Cortlever en de Engelsman White vlak bij de Vlakte van Kerken aan kop. Een groot gedeel te van de deelnemers was nog niet eens bij de vuurtoren en werd gesom meerd de terugtocht te aanvaarden. Tegen 12.30 uur lagen Cortlever, Vis ser, Molenaar en Hoekstra voorop in de race, terwijl vanuit tegengestelde richting een massale terugkeer van deelnemers was te zien, die niet op tijd bij de vuurtoren waren. „Het lijkt wel alsof de start aan de andere kant is geweest", zei een verbaasde toe schouwer. „Er zijn een stuk of zestig tóch doorgevaren, hoewel ze werden teruggestuurd", aldus één van de or ganisatoren. „Ze hebben zichzelf er mee, want ze lopen zometeen droog op de Vlakte van Kerken. Er zijn nu nog maar zo'n 250 boten in de strijd. De eerste afmelder hadden we trou wens al twee minuten na de start. M. Pam had pech en moest zijn Tornado weer op het strand zetten. Sneu voor hem, maar er is altijd een soort troost prijs voor de eerste afmelder en die komt hem nu toe." Om kwart voor twee passeerde Cortlever met zijn „ko- ninginneboot" Oudeschild. Hij werd gevolgd door White met een Hurricane Turbo, Visser met een Prindle 19, Vlak voor de start: da catamarans worden het rustige water Ingebracht Speciaal voor de ronde om Texel was Amerikaan Bill Roberts, de ontwerper van de grote catamaran Roberts 27" naar Nederland geko men. Hij logeerde in Nieuw-Breda. Het was de vierde keer dat hij op Texel kwam. De eerste twee keer deed hij mee aan de Ronde om Texel. In 1981 zeilde hij het record in een Supercat 20. Dat record werd pas in 1985 verbroken. In 1982 deed Roberts mee in een Supercat 17. Vorig jaar begeleidde hij Cortle ver die in ,,zijn" ontwerp, een Ro berts 27, de strijd aanging. ,,Er is geen excuus voor de bemanning a/s deze boot niet a/s eerste over de fi nish gaat, behalve dan a/s ze averij oplopen. Of het ook de winnende boot is na berekening van de handi cap hangt af van hoe goed de be manning heeft gezeild, maar de Ro berts 27 heeft zeker de mogelijkheid om winnaar te worden, zelfs met de handicap, die zeker niet te zwaar is. Onder alle omstandigheden moet deze boot zeker 50% sneller kun nen varen dan de snelste boot die aan het Rondje meedoet. Het is een combinatie van factoren die mijn catamaran zo snel maakt. Het is niet één speciale vorm of zo een bijzonder zeil". Bill Roberts komt uit het zuidi Florida. Hij vond het bar koud Texel. ,,Als het zulk weer is bijt vinden we het een strenge m\ Maar het is een mooi ei/and mensen zijn erg aardig. Ik heb in Nieuw Breda erg naar mijn Hij vertelde dat zijn type boot Amerika de bijnaam ,,wonderl heeft gekregen, nadat hij met me voorsprong een race voor kust van Florida won. Op Texel wordt de Roberts 27 wel eens teld a/s koninginneboot. Zeker verleden jaar, toen het majestm schip omringd door vele kleine vo/gbootjes langs de Texelse kix èn hij zeilde. Roberts vond het peil va lijk v\ Nederlandse catamaranzeilers w ügd, leken bij Amerika erg laag. „Mi ordei zulk weer is de zee vergelijkbdó ar is. met een meer en voor veel Nee was landers zou dat een voordeel m een ten zijn, omdat de meesten m dstrij meren trainen. Ik zou hier besti orloc een paar cursussen willen geve: dit pi Met de juiste begeleiding zou elever k nog veel uit de Nederlandse zei >ten, kunnen worden gehaald, want weg' heus talent tussen". di ils v erdf de r ni j I Irei e k< friei Lees verder pagina 7 v.v: Overall-winnaar Pieter Jan Overall-winnaar Pieter Jan Dwarshuis ontvangt uit handen van Ronde-voorzitter K ■00 de gigantische wisselbokaal. B" OSI Terwijl Kees Graaf meewarig lijkt toe te kijken, zijn Arie Langeveld en Sidny van Zon zeer tevreden met hun derde plaats In de Tornado klasse, 15e plaats overall en beste Texelaarsklassering

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 6