HAVEN 'THORNTJE
IN HET ZILVER
ndje Texel
RVOLG VAN PAG. 6
idingboten naar
geslagen
amaran
*:ht vastgelopen
Veel schade bij
aanrijding
Overschrijding sluitingstijd
Gemeente gaat
leerlingenvervoer
regelen
Leerlingen musiceren
in Oosterend
De Engelse boot van ft. White gaet over de finish.
Of «I
zuidei
koudi
is 4i/|
e wii
nd en|
heb
nijn i|
boot
'derbi
met
'OOt
Texel
eens
'ekei
tjestut
'leine
'se kei
teil vu
de vuurtoren gezien: de grote Roberts 27 van Nico Cortlever, die els eerste aankwam, maar werd gediskwalificeerd
luis met een A-cat, Van der
net Hurricane, Hoekstra met een
19, de winnaar van vorig jaar
>rg met een A-cat, de Duitser
s met een Tornado en Gerard
ok met een Tornado.
Protest
ïalf drie kwam Cortlever in het
n hij finishte als eerste. Als ge-
ijk werd de eerste binnenkomer
Iers h ligd, hoewel pas na berekening
JU arden gezegd wie de werkelijke
ijkbn it is. Maar de vreugde van Cort-
Ata) ras van korte duur, want hij
'eel m een protest aan zijn broek van
•n vas dstrijdcommissie, omdat hij een
besti orloofde spinaker voerde. Later
lit protest afgewezen, maar
rer kon nog niet op zijn lauwe-
se zei >ten, want hij werd gediskwalifi-
rvanti wegens het niet aan boord heb-
in de vereiste veiligheidsmidde
ls vuurpijlen. De organisatie
it een compliment voor het
loorvoeren van de gestelde re-
jnder aanzien des persoons. Alle
iroleerde boten die niet aan de
jk tevoren bekende eisen volde
rerden zonder pardon gediskwa-
rd. „Het was nu windkracht
drie en dus niet erg gevaarlijk,
e weet het hier nooit en als het
zes of zeven wordt en er ge-
'at, dan zijn wij de gebeten
Nee, we stellen deze eisen niet
iets en we houden er aan vast.
kunnen we niet instaan voor
igheid van de deelnemers", al-
in der organisatoren.
De hele dag waren flitsen over het
wedstrijdverloop te horen bij Tros Ra
dio 1, 's avonds was een reportage bij
Studio Sport en een kort overzicht in
het NOS-journaal.
Het registreren en verwerken van
de boten die finishten gaf vorig
jaar de nodige problemen, waar
door de deelnemers tot diep in de
nacht op de uitslagen moesten
wachten, wat niet meeviel na de
lange vermoeiende dag. Om dat te
voorkomen maakte de organisatie
dit jaar gebruik van twee Genisys
computers. Commissielid Edwin
Lodder had het programma ge
schreven dat, na maanden van
testen, perfect bleek te werken. In
plaats van het direct inbrengen in
de computer vanuit de finishcon-
tainer op het strand, werden nu de
tijden met de hand geschreven en
later in de computer gevoerd, waar
de handicapberekening mee werd
uitgevoerd. Als tientallen boten te
gelijk binnenkomen, valt het niet
mee de zeilnummers juist te note
ren en door deze nieuwe verwer
kingsmethode is de kans op foutie
ve invoering in de computer ver
minderd. Voor de computer was
een apparaat geplaats dat tien mi
nuten de stroom zou vasthouden
voor het geval dat het aggregaat
zou uitvallen. De programma's
konden zo zonder verlies van be
langrijke gegeven nog worden
afgesloten.
Prijsuitreiking
Om 20.00 uur zou de feestelijke prijs
uitreiking beginnen in de grote tent op
het strand. Het werd een uurtje later,
maar dat mocht de pret niet drukken
want het was in elk geval heel wat
sneller dan vorig jaar. Het wachten
werd bovendien veraangenaamd door
pittige live muziek en er was ook ge
noeg ander vermaak in de tent. Jam
mer was het dat alle prijzen om 21.00
uur niet direct allemaal achter elkaar
werden bekend gemaakt en uitgereikt.
Telkens was er een muzikaal intermez
zo, blijkbaar om de spanning en het
publiek vast te houden. Pas om mid
dernacht werd de overall-winnaar ge
huldigd, wat rijkelijk laat was voor de
deelnemers die na de vermoeiende dag
eerder hadden weggewild en het was
ook bijzonder vervelend voor de pers
die in een vergelijkbare situatie
verkeerde.
Tiende keer
Omdat het de tiende Ronde was, had
den de organisatoren een speciale hul
diging ingelast. Er werd een trofee uit
gereikt aan de zeilers die alle rondjes
tot een goed eind hebben gebracht.
Dat waren er niet zoveel en volgens de
mensen die het hadden uitgezocht
was daar zelfs helemaal geen Texelaar
bij. Dat leidde tot een protest uit de
zaal van Texelaar Dirk Pool, die met
stelligheid beweerde dat hij elk jaar
met succes aan de ronde had meege
daan. Hij bleek gelijk te hebben en
werd naderhand alsnog van een trofee
voorzien....
Grote vreugde was er onder de aanwe
zige Texelaars toen werd bekendge
maakt dat Hans Zuidema de open
klasse had gewonnen, met op de
tweede plaats Cor van Sijp, allebei
met een Collcat 15.
De computer- en videoruimte waarin dit jaar het reken- en controlewark vlot werd verricht.
16 JfcAG 16 JUNI 1987
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
ogte van De Koog kwam
rdagmiddag een catamaran
leilijkheden. De boot kapseis
de twee opvarenden slaag-
r niet in hem weer overeind
kken. Die kans was helemaal
ken toen later de mast brak.
Ireef men noordwaarts af.
kant werd alarm geslagen
p zowel de wipperploeg uit De
met een rubberboot als de
fried Egmundis" uit De Cocks-
n actie kwamen. De rubberboot
catamaran ter hoogte van paal
mei bereikt. Snel arriveerde ook
gfried, die in staat bleek de ge-
sde catamaran naar het strandje
lal 33 te slepen. Afgezien van de
;en mast viel de schade mee.
Ie twee opvarenden (afkomstig
ip. Haarlem en Beilenl hadden
nadeel overgehouden van hun
crrsi Jur.
eerder kwam de Siegfried Eg-
is ook in actie, nu voor het Duit-
fit „Gerta" dat ten noorden van
irlandse gronden in moeilijkheden
lemaakt en via Scheveningen Ra
il assistentie had gevraagd. Een
fas was warmgelopen en er was
's met de zeilen. De reddingboot
fe het jacht ongeveer gelijk met
ii WePboot „Zeehond" van Doek-
Jaatstgenoemd schip sleepte de
naar West-Terschelling.
even no 18.00 uur liep het
*VjM"Searay" uit Enkhuizen vast op
kte van Kerken. Oorzaak was
andheid ter plaatse van de
'er- Ge opvarenden werden aan
9enomen van het bergingsvaar-
Greg III" uit Den Helder. Vervol-
fapten zij over op de rubberboot
whipperploeg uit De Koog, die
lp was geroepen. Ze werden bij
teren Kaap aan wal gezet en ver-
naar de veerboot gebracht,
laarop werd het jacht vlotgetrok-
er Kapoor de Dreg III, wat mogelijk was
"Pt inmiddels gestegen water.
welzijnsbeleid als een vorm van discri
minatie werd gezien. Artikel 24 van de
nieuwe verordening geeft de mogelijk
heid dat B en W afwijken van de re
gels en meerdere commissieleden
drongen er op aan hiervan gebruik te
maken door alle onderscheid te laten
vervallen en in geen enkel geval een
eigen bijdrage te vragen. Die eigen bij
drage blijkt echter een wettelijk voor
geschreven gegeven te zijn, waaraan
de gemeente niet mag tornen.
De gemeente kan wel van dit artikel
gebruik maken door te bepalen dat het
salaris van de begeleidster, die dage
lijks meereist met het busje gehandi
capte leerlingen naar scholen in Den
Helder, wordt vergoed. Dat zal dan
ook gebeuren, zodat in de bestaande
situatie ook in dat opzicht geen veran
dering komt.
Veel materiële schade trad op bij een
aanrijding in de S-bocht van de Cali-
forniëweg op zaterdag. Een 31-jarige
inwoonster van De Koog negeerde
het, wegens de Ronde om Texel in
gestelde eenrichtingverkeer en botste
in de bocht tegen een camper Chevro
let, bestuurd door een 33-jarige man
uit Loosdrecht. De Volvo van de
vrouw raakte total loss en zij en haar
medepassagier liepen lichte verwondin
gen op. De toedracht van het ongeval
wordt nog onderzocht. De beide wa
gens zijn voor technische controle in
beslag genomen. Tegen de vrouw is
proces verbaal opgemaakt.
Los hiervan is tegen de bestuurder van
de camper proces verbaal opgemaakt;
die bleek te hebben gedronken en wei
gerde de bloedproef te ondergaan.
Tegen de eigenaar van een horecagele
genheid in Den Burg is in de nacht
van donderdag op vrijdag proces ver
baal opgemaakt omdat ver na het toe
gestane openingsuur nog mensen in
de zaak zaten.
De gemeenteraad moet voor 1 au
gustus een verordening vaststellen
waarin het vervoer van leerlingen
naar basisscholen wordt geregeld.
Tot dusver gebeurde dat op grond
van de rijkswet (artikel 13 van de
lager onderwijswet! maar in het
kader van de decentralisatie moet
dat nu door de gemeente naar ei
gen inzicht worden geregeld en
uitgevoerd. Invloed van rijk en pro
vincie wordt minder en de finan
ciële verantwoordelijkheid ligt ook
bij de gemeente.
De bedoeling blijft gelijk: het bereik-
baar maken van de scholen voor kin
deren die op grote afstand wonen
door vergoedings- en vervoersregelin-
gen. Als de gemeenteraad akkoord
gaat met de modelverordening zal er
in de dagelijkse praktijk niet zoveel ver
anderen. Vooral het speciaal onderwijs
moet voor kinderen, die daarop zijn
aangewezen, bereikbaar blijven.
In sommige gevallen zullen de ouders
wel een eigen bijdrage moeten gaan
betalen: als het belastbaar inkomen
hoger is dan A27.000,—
In tegenstelling tot vroeger geldt dat
nu ook voor ouders van leerlingen die
naar LOM- en MLK-scholen gaan.
Voor andere vormen van speciaal on
derwijs (zoals ZMLK) hoeft echter
geen eigen bijdrage te worden betaald,
wat in de donderdag gehouden verga
dering van de raadscommissie voor
Woensdag (morgen) verzorgen leerlin
gen van de Texelse Muziekschool van
af 16.30 uur in het muziekcentrum te
Oosterend (de voormalige doopsgezin
de kerk) een voorspeeluur. Het pro
gramma omvat optredens van
kerkorgel-, spinet- en elektronische or
gelleerlingen. De uitvoering is voor be
langstellenden vrij toegankelijk.
8 juni 1962. Toso's v/aggeschip De Dageraad loopt voor het eerst de nieuwe veerhaven van 't Horntje binnen (Foto afkomstig uit het archief
van Dirk Kuiter).
Warnaar en Rienks eindigden met hun
Supercat 20 in deze open klasse op
een zesde plaats. In de Tornado-klasse
behaalden Langeveld en Van Zon een
derde plaats. Zij werden overall beste
Texelaars. Overall-winnaar van vorig
jaar Peter Saarberg werd gediskwalifi
ceerd. De winnaar van het tiende dob
berrondje Texel was P. Dwarshuis met
een A-cat met op de tweede plaats de
Hobie 18 van Onno van der Plaat en
Tim Smits.
Uitslagen:
Nacra 5.8: 1 A. van der Plas en K. Eikel
6.08.29; 2. P en M. Heemskerk 6.21.33; 3.
K. de Mooi en C. Remmelzwaai 6.21.50.
Open klasse: 1 Hans Zuidema, Coolcat
15 7.11.26; 2. Cor van Sijp, Coolcat 15,
7.19.43; 3. A. Grieve en M. Solomon,
Mystere (Engeland) 7.03.26.
Prindle 18: 1. A. Rutten en R. van der
Kroon 6.47.48, 2. R. van der Schuit en Y.
Es 6.49.48; 3. J. Moret en H. Markowski
6.53.24.
Tornado: 1. Gerard Loos en J. Groeneveld
5.50.05; 2 K. Gilhaus en D. Grabow
(Duitsland) 5 55 25; 3. Arie Langeveld en
Sidny van Zon 5.57.30.
Stampede: 1. D. Leek en P. te Buch
6.28.33; 2 B. Smit en D. Berlips 6.39.52;
3. P.C. Chatfield en C. Holland (Engeland)
6.43.24.
Prindle 19: 1. J. Visser en S. Schuurman
5.52.09; 2. P. Boog en R.F. Reimerink
6.29.46, 3 A., Dolley en W. Konw (Frank
rijk) 6.33.08.
Prindle 18.2: 1. J. Bulthuis en H. de
Knegt 6.42.41; 2. S. Goezinne en R. Al
6.46.15; 3. Dirk en José Pool 6.47.12.
P°rindle 15: 1. H. D. Schroeder (Duits
land) 7,27.48
Prindle 16: 1 R en M. Grunwald 7.00.07,
2. R. Bossink en H van der Brink 7.09.29;
2. R. Sala en J. van der Velt 7.17.06.
Nacra 5.7: 1. J. Wensveen en P. Kruger
7.00.38; 2. M. en R Bokkerink 7.02.022;
3. A. P. Smit en G. Devilee 7.04.41.
Nacra 5.2: 1. W. en E. Nachtzaam
6.56.34; 2. B. Vliegenthart en A. van der
Burg 7 09 33; 3 Herman A. Zaanen en J.
de Groot 7.11.06.
Hydra 18: 1. R. Bokma en M. van Schaik
6.06.05; 2. K. en D. Vrijer 6.14.33; 3. W.
en K. F. Bokma 6.28.04,
Nacra 5.0: 1. Luc Ancey en Sandre Rocca
(Frankrijk) 7.17.26.
Hobie 18: 1 Onno van der Plaat en Tim
Smits 6.09.58; 2. W Bongers en H. Rijn
6.11.34; 3. A. van Daelen en Y. Al 6.20.06.
Hobie 16: 1. Tony Laurent en L. Grondien
(Australië) 6.41.26; 2 R. Heilbron en K.
Spijker 7.02.06, 3. Jann Neergaard en Lo
ne (Denemarken) 7.02.28.
Hobie 14: 1 D. Wahl (Duitsland) 7.21,04.
Coolcat 18: 1. G. Reimerink en J
Reimerink-May 7.06.36.
Hobie 17: 1. M. van der Harst 6.34.41; 2.
Bruce Bechtold (Duitsland) 6.40.01; 3. E.
Bleekveld 6 47.19,
Dart: 1. Kees Jonker en Hester van der
SLuis 6.56,43; 2. J. Bakker en R. Bonne-
ma 7.02.00; 3 J. en A Keijser 7.06.58
A-klasse: 1. P. Dwarshuis 6.02.28; 2 J.
Schimberg 6.15.10; 3. J Klok 6 15.20.
Hurricane: 1. M. van der Haak en A. van
der Meer 5.58.14; 2. C. en A. Booi 6.01.56;
3. K. Deinum en P. Hollemans 6.04.06.
Corneel 18: 1. E. en J. Bruneel (Frankrijk)
6.35.42.
Overall-uitslag: 1. P. Dwarshuis A-
klasse 201.37 (gecorrigeerde tijd); 2.
Onno van der Plaat en Tim Smits, Ho
bie 18, 201.80: 3. W. Bongers en H.
Rijn, Hobie 18, 202.67.
Overall-uitslag Texelaars.
15. Arie Langeveld en Sidny van Zon,
Tornado; 21. Hans Zuidema, Coolcat
15; 31. Cor van Sijp, Coolcat 15; 36. J.
en A. Keijser, Dart; 105. Dirk en José
Pool, Prindle 18.2; 130. Martin Warnaar
en Wop Rienks, Supercat 20; 248.
Gooitzen Kedde en Ben Oostra,
Tornado.
Herman Boks finishte wel, maar werd
gediskwalificeerd.
Vlagvertoon is er niet aan te pas geko
men, maar toch was het 8 juni 25 jaar
geleden dat de rijksveerhaven van 't
Horntje officieel in gebruik werd
gesteld. Het is een belangrijk feit in de
historie van Texel, zoals later ook wel
is gebleken. De boottocht naar Texel
duurde ineens nog maar twintig minu
ten, inplaats van de drie kwartier. De
eerste jaren werd de dienst nog wel
onderhouden met de gewone zijlading-
schepen die ook op Oudeschild had
den gevaren.
In die eerste periode werd gebruik ge
maakt van de aanlegstoepen aan de
zuidelijke kant van de haven waar nu
de onderhoudssteiger van Teso is. In
juni 1964 waren de fuikhavens klaar en
kon de kop-ladingboot Marsdiep"
(die al veel eerder gereed was en een
tijd werkloos in de marinehaven van
Den Helder had gelegen) de dienst
gaan onderhouden.
Ter gelegenheid van de ingebruikne
ming van de haven werd destijds een
klein feestje gebouwd. Toen het toen
malige vlaggeschip De Dageraad voor
het eerst de haven binnenliep was de
raad van commissarissen van Teso en
directeur Sibinga Mulder aan boord
met diverse genodigden waaronder
topambtenaren van rijkswaterstaat.
Ook B en W maakten hun opwachting
en namens de bevolking (die zich
overigens nauwelijks liet zien) overhan
digde Sijp Langeveld bloemen aan di
recteur Sibinga Mulder.
De ingebruikneming van de haven en
vervolgens het in de vaart brengen van
kopladingschepen was het begin van
een ongekende vervoersgroei. De jaar
lijkse toename van het autovervoer liep
soms in de tientallen procenten, een
ontwikkeling die in de jaren zeventig
allengs rustiger werd, tot stilstand
kwam en in 1980 omsloeg in terug
gang. Sinds vorig jaar zit de groei er
weer in en dit jaar is tot dusver sprake
van groeicijfers die herinneringen
oproepen aan de zestiger jaren. Er lijkt
niets nieuws onder de zon te zijn.