(groen ^warij- tOOjaarvan narij
tieuwe BTW-rege/s spelbreker
'ESO had bijna zijn
rieven verlaagd....
Dak oude schuur
spontaan ingestort
Betere toegankelijkheid
veerboot zeer kostbaar
Auto gekraakt
Rijverbod
Vermist
26 jui
OICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.191
DINSDAG 30 JUNI 1987
rtvertenties, abonnementen, etc.:
De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
n (02220) 2741, na 18.00 uur 4881
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaff, Pater Wit-
3( 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398
so heeft onlangs op het punt gestaan de tarieven te verla-
De verlaging zou in twee fasen worden doorgevoerd; de
fjte fase zou 1 juni 1987 van kracht worden. Op het laatste
nent is van dat plan afgezien in verband met een finan-
|le tegenvaller die Teso binnenkort te verwerken krijgt: het
allen van de mogelijkheid tot verrekening van de voor-
Ijng van BTW.
B een kostenpost van onge-
zes ton per jaar oftewel 3%
Ie omzet. Er is een kleine
dat deze tegenvaller gedeelte-
■ordt gecompenseerd met
ta ailing van BTW op de
Istof, waarover de tweede ka-
legen het einde van dit jaar
Beslissing neemt.
n ander werd meegedeeld door
ent-commissaris Bob Bakker in
dagavond in het Havenrestaurant
lorntje gehouden aandeelhou-
rgadering van Teso. Het was een
ord op een vraag van de heer C.
in de rondvraag. Die herinnerde
dat ooit eens is beloofd dat de
en 25% omlaag zouden gaan zo-
dubbeldeksboot volledig benut
|unnen worden en hij wilde weten
:er het zover is. Bakker zei met
itwoord duidelijk te willen maken
t beleid van Teso wel degelijk op
erlaging is gericht, maar het
iwel kunnen. Teso maakt na een
inge periode van verliezen einde
ier winst en moet nu zo snel
ijk de verliezen van de afgelopen
wegwerken om in 1992 op ver-
lorde wijze een nieuw schip in de
te kunnen brengen.
25% voordeliger
jens heeft het altijd al vast-
sn dat de belofte dat de tarieven
touden zakken, niet kon worden
emaakt. Het was een ongelukki-
lating van de toenmalige
ent-commissaris. Bedoeld was
ijk te maken dat een dubbeldeks-
!5% voordeliger kan worden
loiteerd dan een enkeldekker. De
lid van deze bewering is inmid-
i de praktijk gebleken.
"W-tegenvaller was op de verga-
het enige negatieve geluid dat
ld van commissarissen en directie
horen. Voldoening en tevreden-
iver het toegenomen vervoer en
armee samenhangende winst in
gelopen jaar bepaalden de stem-
op deze door 138 aandeelhou-
lezochte vergadering. Extra reden
len feestelijke sfeer was het feit
iso dit jaar tachtig jaar bestaat,
loop van de vergadering konden
ndeelhouders zich tegoed doen
en uitstekend verzorgd koud
President-commissaris Bob Bakker tijdens
zijn openingstoespraak.
geweest om te besluiten een dubbel
deksboot in de vaart te brengen in-
plaats van een nieuwe enkeldekker. Af
gezien van de verhoudingsgewijs zeer
hoge investering per vervoerseenheid,
zouden de personeelskosten de exploi
tatie buitensporig hebben belast. Door
de dubbeldekker kon het personeels
bestand worden teruggebracht van 100
medewerkers in 1980 naar 76 op dit
ogenblik bij invoering van een 36-urige
werkweek.
Het is jammer voor de Texelse werkge
legenheid maar ter wille van het berei
ken van een zo laag mogelijk ver-
voerstarief (in het belang van econo
mie en werkgelegenheid elders op het
eiland) was het nodig. Bij 100 mede
werkers zou de exploitatie van Teso
met twee miljoen gulden extra zijn be
last wat 10% hogere tarieven zou
betekenen.
Krappe tijd
De nu behaalde winst van 1,3 miljoen
maakt 8% van de omzet uit. Dat is
niet extreem hoog, temeer daar het
met dit winstniveau zes tot zeven jaar
duurt voordat de verliezen van de af
gelopen jaren zijn weggewerkt. Er is
dus nauwelijks tijd genoeg om een ba
lanspositie te bereiken om de financie
ring van het nieuwe schip dat Mars
diep en Texelstroom moet vervangen,
mogelijk te maken. Bakker waarschuw
de voor al te veel optimisme. Het lot
van Teso hangt namelijk ook af van
omstandigheden waarop men geen in
vloed heeft, zoals de brandstofprijs.
Omdat die in het afgelopen jaar sterk
zakte, ontstond een voordeel van
f900.000,—. Maar een tegengestelde
prijsontwikkeling is uiteraard ook mo
gelijk. Ook de genoemde wijziging van
de BTW-regels is zo'n tegenvaller.
Om de aandacht te vestigen op de
verbeterde verbinding voerde Teso een
reclamecampagne die een half miljoen
gulden heeft gekost, een bedrag dat in
één keer is afgeschreven. De campag
ne is een goede reclame voor Texel
geweest, hoewel het wachttijdenimago
van Texel nog niet uit de wereld is.
Cryptisch
Veel van wat Bakker in zijn inleiding
zei, stond ook al in het jaarverslag van
directeur Hoogerheide. In dat verslag
stond onder meer de zin: ,,Door de
Lees verder pagina 3
Vanwege deze knik in het dak was het laetste uur van deze bouwvallige schuur aan Gasthuisstraat geslagen.
De oude bouwvallige schuur aan
de Gasthuisstraat, eigendom van
Willem „Spyk" Bakker uit Den
Hoorn, is niet meer. Sedert
zondagochtend gaapt op de plek
waar het pand vermoedelijk zo'n
twee eeuwen heeft gestaan, een
met bouwhekken omzoomde hoop
puin de voorbijgangers aan. Om
streeks half tien was het dak spon
taan gedeeltelijk ingezakt en ont
stond er voor passanten en omwo
nenden een gevaarlijke situatie. In
overleg tussen politie en eigenaar
werd tot sloop besloten, 's Mid
dags om één uur trokken de stof
wolken op en was het karwei
geklaard.
Het installeren van liften in de nieuw te bouwen dubbeldek
ker van Teso maakt de voor auto's beschikbare dekruimte
zoveel smaller dat de vervoerscapacieit met veertig auto's af
neemt. Dat betekent per jaar een verlies van rond tien mil
joen gulden. Aldus werd vrijdagavond voorgerekend door
Teso-directeur Hoogerheide om te illustreren dat het beter
toehankelijk maken van de boot voor bejaarden en gehandi
capten een buitengewoon kostbare affaire is.
Kostbare vertraging
leeft lang moeten wachten op
illedig kunnen benutten van de
ildekker en op het bereiken van
Bakker zei terug te zien op
[periode van grote risico's waarin
trouwd op de logica waarmee
Vkelingen zich voltrekken en op
itrekkelijkheid van het actuele",
jet laatste doelde hij op de vele
die er door overheden en ande-
tanties en personen is geweest
Teso-politiek. Door die tegen-
ig is Texel een flink stuk achter-
raakt. Tussen 1980 en 1983 nam
'teersintensiteit op de Nederland
en toe met 2 3%. In 1985
sen stijging van 4%. Texel en
teelden daarin niet; in tegendeel:
Irvoer daalde in die periode met
Het door wachttijd aangetaste
Imago kon zich in 1986 eindelijk
[Eerstellen en deelde nu in vrijwel
mate mee in de ontwikkeling:
irvoersvolume steeg eveneens
"im 6%, Maar het is wel jammer
Issen 1980 en 1985 f20 f30 mil
ten toeristische omzet op het ei-
rerloren is gegaan en ongeveer
Maren werkgelegenheid. „Een
|Pri|s vooral omdat dit verlies is
sn door een vertraging die niet
ander of beter doel heeft
Efficient
alles blijkt ook hoe juist het is
Het al jaren spelende probleem kwam
in de aandeelhoudersvergadering uit
voerig aan de orde naar aanleiding van
vragen van Gijs Oskam. Binnenkort
begint de studie die moet leiden tot
het ontwerp voor de nieuwe boot en
het is dus het juiste moment om te
denken aan invalidenvoorzieningen.
Het mag waar zijn dat slechts een
klein percentage van de passagiers op
dergelijke voorzieningen is aangewe
zen, maar met de vergrijzing van de
bevolking zal het percentage toene
men. Oskam wilde de toezegging dat
dit punt de hoogste prioriteit zal heb
ben bij het opstellen van de eisen
waaraan het nieuwe schip moet
voldoen.
President-commissaris Bob Bakker zei
dat de Raad van Commissarissen de
noodzaak ook inziet en de mogelijkhe
den tot oplossing van het probleem al
in een vroeg stadium ter sprake heeft
gebracht.
Een belemmerend gegeven is dat de
bestaande havens, waarop ook de
nieuwe dubbeldekker moet kunnen af
meren, feitelijk te smal zijn, zodat het
schip niet erg breed kan worden. Als
liften worden aangebracht zullen de
schachten breder moeten worden uit
gevoerd en dan kunnen er twee rijen
auto's minder op de boot. Er is ook
gedacht aan een rollend trottoir als
oplossing, maar afdoende is dat niet,
want het laatste trapje kan daarmee
niet worden overbrugd: bovendien kle
ven daar andere nadelen aan.
Hoogerheide legde uit dat het pro
bleem op te lossen zou zijn als de het-
brug drie etages zou hebben, maar de
winddruk op de brug wordt dan te
groot en Rijkswaterstaat heeft bezwaar
tegen de belasting die daardoor ont
staat voor de fuiktorens. Er is ook ge
dacht aan een soort jacobsladder, die
heel duur zou zijn maar het probleem
ook niet afdoende zou oplossen.
Ruimte voor liften aan boord zou er
wel zijn als de rijwielgangen zouden
worden opgeofferd, maar de sa
menstelling van het vervoer naar Texel
is zodanig dat die rijwielgangen niet
kunnen worden gemist. In Zeeland
stelt het rijwielvervoer minder voor en
daar hebben de schepen dan ook
geen rijwielgangen.
Ruimte voor liften zou er wél zijn als
het schip zou worden voorzien van
één middenschacht inplaats van twee
schachten ter weerszijden. Daardoor
zouden zware vrachtauto's die nu al
leen in het midden van het schip kun
nen staan, ter weerszijden komen wat
kan leiden tot een slagzij die in de fui
ken van het huidige type problemen
geeft. Dat zou opgelost kunnen wor
den met automatische slagzijcorrectie
(door het vol- en leegpompen van
tanks) maar die zou een enorme capa
citeit moeten hebben en daardoor bui
tensporig kostbaar worden. Het is ook
in het belang van de stabiliteit van het
schip tijdens de vaart als het zware
vrachtverkeer niet aan één kant kan
staan. Als bij extreme storm de lading
zou gaan schuiven blijft het gewicht
aan auto's toch vrij goed over de hele
breedte van het schip verdeeld omdat
de twee schachten er tussen zitten.
Ook in geval van brand zijn twee
schachten, waardoor het autodek fei
telijk in de lengte in drie compartimen
ten wordt verdeeld, veiliger. Geen mid
denschacht dus.
Het maken van een lift waardoor min
der auto's vervoerd kunnen worden,
levert een jaarlijks exploitatienadeel op
dat in de buurt van 1,3 miljoen ligt. Er
zou een tariefsverhoging nodig zijn van
7% om dat te compenseren. Nog af
gezien van het feit dat het dan feitelijk
te kleine schip sneller moet worden af
geschreven omdat het een kortere eco
nomische levensduur heeft (het moet
verder worden vervangen door een
groter type in verband met de toene
mende vraag naar vervoer).
Ook Oskam zag wel in dat het pro
bleem niet eenvoudig is op te lossen,
maar vond toch dat ernstig naar een
oplossing moet worden gestreefd, bij
voorbeeld door TNO opdracht te ge
ven voor een studie. Oskam had overi
gens bedenkingen tegen een lift als
middel om het schip beter toegankelijk
te maken. Hij zag meer in roltrappen
vanaf het rijwieldek: aan één kant om
hoog en aan de andere kant omlaag.
President-commissaris Bakker was ook
niet enthousiast van liften. „Veel oude
ren durven daar niet in". Hoogerheide
had bedenkingen tegen roltrappen
vooral op het punt van de veiligheid,
maar hij beloofde serieuze aandacht
voor de zaak.
Teso-matroos Dirk Kuiter herinnerde
eraan dat oudere mensen en gehandi
capten zich een klimpartij kunnen
besparen door via de fietsopgang van
de fuikbrug naar het rijwieldek te
gaan. Veel mensen menen dat dit niet
is toegestaan, maar deze mogelijkheid
wordt toch nadrukkelijk geboden, zo
lang er geen andere methode is om de
„echte" passagierssalon op makkelijke
wijze te bereiken.
Het inzakken van het dak gebeurde
niet onopgemerkt. Omwonenden wer
den in hun zondagse rust gestoord
door het geluid van neerkletterende
dakpannen. Van een voorjaarsstorm
was in de verste verten geen sprake,
dus moest er wel wat bijzonders aan
de hand zijn. Naar buiten glurend,
bleek het dak van de oude schuur een
fikse knik te vertonen en lagen op
straat de brokstukken van wat eens
originele Hollandse dakpannen waren.
Kortom, een linke toestand, waaraan
zo spoedig mogelijk een einde moest
worden gemaakt. De politie werd gea
larmeerd en de straat afgezet. Eigenaar
Willem Bakker zag in dat slopen de
beste oplossing was. Zijn naamgenoot
van het gelijknamige Hoornder aanne
mersbedrijf werd voor de klus inge
schakeld. Eerst werd uiteraard de
schuur ontruimd. Buurtbewoner Frans
Haarsma gebruikte een deel van het
pand als stalling voor zijn auto. Nóg
twee auto's stonden er geparkeerd:
een crosswagen en een auto waaraan
werd gesleuteld. Beide laatste voertui
gen werden door Willem „Spyk" Bak
ker met de tractor weggesleept. Geen
der gestalde auto's had schade opge
lopen. Voor de rest bevond zich
slechts wat gereedschap in de schuur,
die verder nergens voor wordt ge
bruikt. De eigenaar had nog even de
hoop dat alleen de kap hoefde te wor
den platgedrukt, maar dat bleek on
haalbaar. Ook de achtermuur van het
pand was in slechte staat. Bakker:
„Zo lang het hangt, dan hangt 't,
maar als je eenmaal gaat slopen dan is
het gebeurd. We moesten daarom al
snel besluiten om het hele gebouw
plat te gooien. Dan was ook alle ge
vaar geweken voor de omgeving en
daar ging het om".
De sloopactie verliep zeer vlot: binnen
een uur was de schuur verworden tot
puin. Er werden daarvoor twee kranen
ingezet, die van de voorzijde en de
achterzijde de muren indrukten. Dat
gebeurde zeer professioneel; de belen
dende panden liepen geen schramme
tje op.
Achteraf gezien mocht van geluk wor
den gesproken dat het dak het uitgere
kend op zondagochtend begaf, het
stilste dagdeel van de week. Een dag
Vannacht werd het dakraam van de
blauwe Volvo van een man uit Den Burg
ingeslagen en werden twee portofoons
en een 27 mc zender-ontvanger meege
nomen. De auto stond op het parkeer
terrein hoek Warmoesstraat/Elemert.
Een 24-jarige inwoner van St. Pancras
(NH) werd in de nacht van zaterdag
op zondag een blaastest en een bloed
proef afgenomen. Hij kreeg een rijver
bod en proces verbaal.
Een 25-jarige Texelaar had eveneens
teveel aan Bacchus geofferd, maar
kwam er met een rijverbod vanaf.
later, tijdens de marktdrukte, zou heel
wat ongunstiger zijn geweest.
De oude schuur, die niet op de Monu
mentenlijst stond, was al jaren een
bouwval. Het dak vertoonde aan de
achterzijde een flink gat en was ook
op andere plekken doorzichtig. Toch
was er volgens eigenaar Bakker geen
aanleiding om direct tot sloop over te
gaan. ,,Ook met de zwaarste stormen
viel er zelfs geen pan vanaf. Kennelijk
had het dak op die plaats van bepaal
de winden gewoon geen last. Met de
meeste buren is de verstandhouding
goed, er is nooit geklaagd over moge
lijk gevaar voor de omgeving. Maar ik
wist wel dat de schuur niet nóg een
herfst had meegekund. Het gebouw
zou dit jaar nog moeten worden
gesloopt. Dat is nu dus een paar
maanden eerder gebeurd."
Nieuwbouwplannen
Volgens Bakker was het gebouw te
oud om nog onderhoud aan te plegen.
Dat is de laatste jaren dan ook niet
gebeurd. Bakker heeft al een jaar of
vier plannen om appartementen op de
plaats van de schuur te bouwen. Het
betreft vier koopwoningen, tweemaal
twee gestapeld. Planologisch en
bouwtechnisch staat niets in de weg;
in 1984 werd de bouwvergunning al af
gegeven. Gezien de voor hem onvoor
delige situatie op de woningbouw
markt is Bakker echter nog niet tot
uitvoering van de plannen overgegaan.
Hij voerder hierover overleg met de ge
meente. Voordat Bakker het pand
kocht was het in gebruik als werk
plaats van Cor Schoenmakers
autoschadebedrijf.
De 15-jarige Mattias Böttcher uit het
Duitse Kürten-Biesfeld wordt sinds
dinsdag vermist Hij kent Texel goed
van vakanties en had tegenover
schoolvriendjes verklaard dat hij naar
Holland ging. Volgens zijn vader, die
aangifte kwam doen, kan dat alleen
Texel betekenen, omdat dat het enige
deel van Holland is dat Mattias kent.
De jongen heeft 20 Mark bij zich,
draagt een blauw jeans jack, is onge
veer 1.76 cm en heeft grijsblauwe
ogen en blond krullend haar. Wie
denkt Mattias Böttcher te hebben ge
zien, kan contact opnemen met het
politiebureau, tel. (02220) 2644.