(groen ^warij- tOOjaarvan narij tieuwe BTW-rege/s spelbreker 'ESO had bijna zijn rieven verlaagd.... Dak oude schuur spontaan ingestort Betere toegankelijkheid veerboot zeer kostbaar Auto gekraakt Rijverbod Vermist 26 jui OICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.191 DINSDAG 30 JUNI 1987 rtvertenties, abonnementen, etc.: De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, n (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaff, Pater Wit- 3( 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398 so heeft onlangs op het punt gestaan de tarieven te verla- De verlaging zou in twee fasen worden doorgevoerd; de fjte fase zou 1 juni 1987 van kracht worden. Op het laatste nent is van dat plan afgezien in verband met een finan- |le tegenvaller die Teso binnenkort te verwerken krijgt: het allen van de mogelijkheid tot verrekening van de voor- Ijng van BTW. B een kostenpost van onge- zes ton per jaar oftewel 3% Ie omzet. Er is een kleine dat deze tegenvaller gedeelte- ■ordt gecompenseerd met ta ailing van BTW op de Istof, waarover de tweede ka- legen het einde van dit jaar Beslissing neemt. n ander werd meegedeeld door ent-commissaris Bob Bakker in dagavond in het Havenrestaurant lorntje gehouden aandeelhou- rgadering van Teso. Het was een ord op een vraag van de heer C. in de rondvraag. Die herinnerde dat ooit eens is beloofd dat de en 25% omlaag zouden gaan zo- dubbeldeksboot volledig benut |unnen worden en hij wilde weten :er het zover is. Bakker zei met itwoord duidelijk te willen maken t beleid van Teso wel degelijk op erlaging is gericht, maar het iwel kunnen. Teso maakt na een inge periode van verliezen einde ier winst en moet nu zo snel ijk de verliezen van de afgelopen wegwerken om in 1992 op ver- lorde wijze een nieuw schip in de te kunnen brengen. 25% voordeliger jens heeft het altijd al vast- sn dat de belofte dat de tarieven touden zakken, niet kon worden emaakt. Het was een ongelukki- lating van de toenmalige ent-commissaris. Bedoeld was ijk te maken dat een dubbeldeks- !5% voordeliger kan worden loiteerd dan een enkeldekker. De lid van deze bewering is inmid- i de praktijk gebleken. "W-tegenvaller was op de verga- het enige negatieve geluid dat ld van commissarissen en directie horen. Voldoening en tevreden- iver het toegenomen vervoer en armee samenhangende winst in gelopen jaar bepaalden de stem- op deze door 138 aandeelhou- lezochte vergadering. Extra reden len feestelijke sfeer was het feit iso dit jaar tachtig jaar bestaat, loop van de vergadering konden ndeelhouders zich tegoed doen en uitstekend verzorgd koud President-commissaris Bob Bakker tijdens zijn openingstoespraak. geweest om te besluiten een dubbel deksboot in de vaart te brengen in- plaats van een nieuwe enkeldekker. Af gezien van de verhoudingsgewijs zeer hoge investering per vervoerseenheid, zouden de personeelskosten de exploi tatie buitensporig hebben belast. Door de dubbeldekker kon het personeels bestand worden teruggebracht van 100 medewerkers in 1980 naar 76 op dit ogenblik bij invoering van een 36-urige werkweek. Het is jammer voor de Texelse werkge legenheid maar ter wille van het berei ken van een zo laag mogelijk ver- voerstarief (in het belang van econo mie en werkgelegenheid elders op het eiland) was het nodig. Bij 100 mede werkers zou de exploitatie van Teso met twee miljoen gulden extra zijn be last wat 10% hogere tarieven zou betekenen. Krappe tijd De nu behaalde winst van 1,3 miljoen maakt 8% van de omzet uit. Dat is niet extreem hoog, temeer daar het met dit winstniveau zes tot zeven jaar duurt voordat de verliezen van de af gelopen jaren zijn weggewerkt. Er is dus nauwelijks tijd genoeg om een ba lanspositie te bereiken om de financie ring van het nieuwe schip dat Mars diep en Texelstroom moet vervangen, mogelijk te maken. Bakker waarschuw de voor al te veel optimisme. Het lot van Teso hangt namelijk ook af van omstandigheden waarop men geen in vloed heeft, zoals de brandstofprijs. Omdat die in het afgelopen jaar sterk zakte, ontstond een voordeel van f900.000,—. Maar een tegengestelde prijsontwikkeling is uiteraard ook mo gelijk. Ook de genoemde wijziging van de BTW-regels is zo'n tegenvaller. Om de aandacht te vestigen op de verbeterde verbinding voerde Teso een reclamecampagne die een half miljoen gulden heeft gekost, een bedrag dat in één keer is afgeschreven. De campag ne is een goede reclame voor Texel geweest, hoewel het wachttijdenimago van Texel nog niet uit de wereld is. Cryptisch Veel van wat Bakker in zijn inleiding zei, stond ook al in het jaarverslag van directeur Hoogerheide. In dat verslag stond onder meer de zin: ,,Door de Lees verder pagina 3 Vanwege deze knik in het dak was het laetste uur van deze bouwvallige schuur aan Gasthuisstraat geslagen. De oude bouwvallige schuur aan de Gasthuisstraat, eigendom van Willem „Spyk" Bakker uit Den Hoorn, is niet meer. Sedert zondagochtend gaapt op de plek waar het pand vermoedelijk zo'n twee eeuwen heeft gestaan, een met bouwhekken omzoomde hoop puin de voorbijgangers aan. Om streeks half tien was het dak spon taan gedeeltelijk ingezakt en ont stond er voor passanten en omwo nenden een gevaarlijke situatie. In overleg tussen politie en eigenaar werd tot sloop besloten, 's Mid dags om één uur trokken de stof wolken op en was het karwei geklaard. Het installeren van liften in de nieuw te bouwen dubbeldek ker van Teso maakt de voor auto's beschikbare dekruimte zoveel smaller dat de vervoerscapacieit met veertig auto's af neemt. Dat betekent per jaar een verlies van rond tien mil joen gulden. Aldus werd vrijdagavond voorgerekend door Teso-directeur Hoogerheide om te illustreren dat het beter toehankelijk maken van de boot voor bejaarden en gehandi capten een buitengewoon kostbare affaire is. Kostbare vertraging leeft lang moeten wachten op illedig kunnen benutten van de ildekker en op het bereiken van Bakker zei terug te zien op [periode van grote risico's waarin trouwd op de logica waarmee Vkelingen zich voltrekken en op itrekkelijkheid van het actuele", jet laatste doelde hij op de vele die er door overheden en ande- tanties en personen is geweest Teso-politiek. Door die tegen- ig is Texel een flink stuk achter- raakt. Tussen 1980 en 1983 nam 'teersintensiteit op de Nederland en toe met 2 3%. In 1985 sen stijging van 4%. Texel en teelden daarin niet; in tegendeel: Irvoer daalde in die periode met Het door wachttijd aangetaste Imago kon zich in 1986 eindelijk [Eerstellen en deelde nu in vrijwel mate mee in de ontwikkeling: irvoersvolume steeg eveneens "im 6%, Maar het is wel jammer Issen 1980 en 1985 f20 f30 mil ten toeristische omzet op het ei- rerloren is gegaan en ongeveer Maren werkgelegenheid. „Een |Pri|s vooral omdat dit verlies is sn door een vertraging die niet ander of beter doel heeft Efficient alles blijkt ook hoe juist het is Het al jaren spelende probleem kwam in de aandeelhoudersvergadering uit voerig aan de orde naar aanleiding van vragen van Gijs Oskam. Binnenkort begint de studie die moet leiden tot het ontwerp voor de nieuwe boot en het is dus het juiste moment om te denken aan invalidenvoorzieningen. Het mag waar zijn dat slechts een klein percentage van de passagiers op dergelijke voorzieningen is aangewe zen, maar met de vergrijzing van de bevolking zal het percentage toene men. Oskam wilde de toezegging dat dit punt de hoogste prioriteit zal heb ben bij het opstellen van de eisen waaraan het nieuwe schip moet voldoen. President-commissaris Bob Bakker zei dat de Raad van Commissarissen de noodzaak ook inziet en de mogelijkhe den tot oplossing van het probleem al in een vroeg stadium ter sprake heeft gebracht. Een belemmerend gegeven is dat de bestaande havens, waarop ook de nieuwe dubbeldekker moet kunnen af meren, feitelijk te smal zijn, zodat het schip niet erg breed kan worden. Als liften worden aangebracht zullen de schachten breder moeten worden uit gevoerd en dan kunnen er twee rijen auto's minder op de boot. Er is ook gedacht aan een rollend trottoir als oplossing, maar afdoende is dat niet, want het laatste trapje kan daarmee niet worden overbrugd: bovendien kle ven daar andere nadelen aan. Hoogerheide legde uit dat het pro bleem op te lossen zou zijn als de het- brug drie etages zou hebben, maar de winddruk op de brug wordt dan te groot en Rijkswaterstaat heeft bezwaar tegen de belasting die daardoor ont staat voor de fuiktorens. Er is ook ge dacht aan een soort jacobsladder, die heel duur zou zijn maar het probleem ook niet afdoende zou oplossen. Ruimte voor liften aan boord zou er wel zijn als de rijwielgangen zouden worden opgeofferd, maar de sa menstelling van het vervoer naar Texel is zodanig dat die rijwielgangen niet kunnen worden gemist. In Zeeland stelt het rijwielvervoer minder voor en daar hebben de schepen dan ook geen rijwielgangen. Ruimte voor liften zou er wél zijn als het schip zou worden voorzien van één middenschacht inplaats van twee schachten ter weerszijden. Daardoor zouden zware vrachtauto's die nu al leen in het midden van het schip kun nen staan, ter weerszijden komen wat kan leiden tot een slagzij die in de fui ken van het huidige type problemen geeft. Dat zou opgelost kunnen wor den met automatische slagzijcorrectie (door het vol- en leegpompen van tanks) maar die zou een enorme capa citeit moeten hebben en daardoor bui tensporig kostbaar worden. Het is ook in het belang van de stabiliteit van het schip tijdens de vaart als het zware vrachtverkeer niet aan één kant kan staan. Als bij extreme storm de lading zou gaan schuiven blijft het gewicht aan auto's toch vrij goed over de hele breedte van het schip verdeeld omdat de twee schachten er tussen zitten. Ook in geval van brand zijn twee schachten, waardoor het autodek fei telijk in de lengte in drie compartimen ten wordt verdeeld, veiliger. Geen mid denschacht dus. Het maken van een lift waardoor min der auto's vervoerd kunnen worden, levert een jaarlijks exploitatienadeel op dat in de buurt van 1,3 miljoen ligt. Er zou een tariefsverhoging nodig zijn van 7% om dat te compenseren. Nog af gezien van het feit dat het dan feitelijk te kleine schip sneller moet worden af geschreven omdat het een kortere eco nomische levensduur heeft (het moet verder worden vervangen door een groter type in verband met de toene mende vraag naar vervoer). Ook Oskam zag wel in dat het pro bleem niet eenvoudig is op te lossen, maar vond toch dat ernstig naar een oplossing moet worden gestreefd, bij voorbeeld door TNO opdracht te ge ven voor een studie. Oskam had overi gens bedenkingen tegen een lift als middel om het schip beter toegankelijk te maken. Hij zag meer in roltrappen vanaf het rijwieldek: aan één kant om hoog en aan de andere kant omlaag. President-commissaris Bakker was ook niet enthousiast van liften. „Veel oude ren durven daar niet in". Hoogerheide had bedenkingen tegen roltrappen vooral op het punt van de veiligheid, maar hij beloofde serieuze aandacht voor de zaak. Teso-matroos Dirk Kuiter herinnerde eraan dat oudere mensen en gehandi capten zich een klimpartij kunnen besparen door via de fietsopgang van de fuikbrug naar het rijwieldek te gaan. Veel mensen menen dat dit niet is toegestaan, maar deze mogelijkheid wordt toch nadrukkelijk geboden, zo lang er geen andere methode is om de „echte" passagierssalon op makkelijke wijze te bereiken. Het inzakken van het dak gebeurde niet onopgemerkt. Omwonenden wer den in hun zondagse rust gestoord door het geluid van neerkletterende dakpannen. Van een voorjaarsstorm was in de verste verten geen sprake, dus moest er wel wat bijzonders aan de hand zijn. Naar buiten glurend, bleek het dak van de oude schuur een fikse knik te vertonen en lagen op straat de brokstukken van wat eens originele Hollandse dakpannen waren. Kortom, een linke toestand, waaraan zo spoedig mogelijk een einde moest worden gemaakt. De politie werd gea larmeerd en de straat afgezet. Eigenaar Willem Bakker zag in dat slopen de beste oplossing was. Zijn naamgenoot van het gelijknamige Hoornder aanne mersbedrijf werd voor de klus inge schakeld. Eerst werd uiteraard de schuur ontruimd. Buurtbewoner Frans Haarsma gebruikte een deel van het pand als stalling voor zijn auto. Nóg twee auto's stonden er geparkeerd: een crosswagen en een auto waaraan werd gesleuteld. Beide laatste voertui gen werden door Willem „Spyk" Bak ker met de tractor weggesleept. Geen der gestalde auto's had schade opge lopen. Voor de rest bevond zich slechts wat gereedschap in de schuur, die verder nergens voor wordt ge bruikt. De eigenaar had nog even de hoop dat alleen de kap hoefde te wor den platgedrukt, maar dat bleek on haalbaar. Ook de achtermuur van het pand was in slechte staat. Bakker: „Zo lang het hangt, dan hangt 't, maar als je eenmaal gaat slopen dan is het gebeurd. We moesten daarom al snel besluiten om het hele gebouw plat te gooien. Dan was ook alle ge vaar geweken voor de omgeving en daar ging het om". De sloopactie verliep zeer vlot: binnen een uur was de schuur verworden tot puin. Er werden daarvoor twee kranen ingezet, die van de voorzijde en de achterzijde de muren indrukten. Dat gebeurde zeer professioneel; de belen dende panden liepen geen schramme tje op. Achteraf gezien mocht van geluk wor den gesproken dat het dak het uitgere kend op zondagochtend begaf, het stilste dagdeel van de week. Een dag Vannacht werd het dakraam van de blauwe Volvo van een man uit Den Burg ingeslagen en werden twee portofoons en een 27 mc zender-ontvanger meege nomen. De auto stond op het parkeer terrein hoek Warmoesstraat/Elemert. Een 24-jarige inwoner van St. Pancras (NH) werd in de nacht van zaterdag op zondag een blaastest en een bloed proef afgenomen. Hij kreeg een rijver bod en proces verbaal. Een 25-jarige Texelaar had eveneens teveel aan Bacchus geofferd, maar kwam er met een rijverbod vanaf. later, tijdens de marktdrukte, zou heel wat ongunstiger zijn geweest. De oude schuur, die niet op de Monu mentenlijst stond, was al jaren een bouwval. Het dak vertoonde aan de achterzijde een flink gat en was ook op andere plekken doorzichtig. Toch was er volgens eigenaar Bakker geen aanleiding om direct tot sloop over te gaan. ,,Ook met de zwaarste stormen viel er zelfs geen pan vanaf. Kennelijk had het dak op die plaats van bepaal de winden gewoon geen last. Met de meeste buren is de verstandhouding goed, er is nooit geklaagd over moge lijk gevaar voor de omgeving. Maar ik wist wel dat de schuur niet nóg een herfst had meegekund. Het gebouw zou dit jaar nog moeten worden gesloopt. Dat is nu dus een paar maanden eerder gebeurd." Nieuwbouwplannen Volgens Bakker was het gebouw te oud om nog onderhoud aan te plegen. Dat is de laatste jaren dan ook niet gebeurd. Bakker heeft al een jaar of vier plannen om appartementen op de plaats van de schuur te bouwen. Het betreft vier koopwoningen, tweemaal twee gestapeld. Planologisch en bouwtechnisch staat niets in de weg; in 1984 werd de bouwvergunning al af gegeven. Gezien de voor hem onvoor delige situatie op de woningbouw markt is Bakker echter nog niet tot uitvoering van de plannen overgegaan. Hij voerder hierover overleg met de ge meente. Voordat Bakker het pand kocht was het in gebruik als werk plaats van Cor Schoenmakers autoschadebedrijf. De 15-jarige Mattias Böttcher uit het Duitse Kürten-Biesfeld wordt sinds dinsdag vermist Hij kent Texel goed van vakanties en had tegenover schoolvriendjes verklaard dat hij naar Holland ging. Volgens zijn vader, die aangifte kwam doen, kan dat alleen Texel betekenen, omdat dat het enige deel van Holland is dat Mattias kent. De jongen heeft 20 Mark bij zich, draagt een blauw jeans jack, is onge veer 1.76 cm en heeft grijsblauwe ogen en blond krullend haar. Wie denkt Mattias Böttcher te hebben ge zien, kan contact opnemen met het politiebureau, tel. (02220) 2644.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1