Qroen jwartj-100jaar jong van
)uderen willen Nagtegaal
iet terug in Buureton
Lucifer in afvalbak:
caravan totaal in as
e Koog eindstation
ally motorveteranen
RS
„Carita"
ian
en
foorverkoop bij
CARITA
Bijna alles
halve prijs!
The boutique with
the best choice
Nieuwe buslijn
naar De Cocksdorp
Diefstal bromfiets
gin toekomstige motork/assieker?
Service
nTTTTTTT i i i i i i
r
EKOFl
RICARDO
PETER TEEKAMP
JJJJ
OJUNi
RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.192
VRIJDAG 3 JULI 1987
nt dinsdags en vrijdags
,mentspnjs n9,20 per kwartaal; los 90 cent
parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaff, Pater Wit-
3 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36 25.01.742. NMB nr. 67.34.60.398
5055
ixelse ouderen, die deelnemen
activiteiten in ,,Oe Buure-
voeren actie tegen de terug
van Nico Nagtegaal als pro-
lider van het plaatselijk oude-
erk. Nagtegaal is bijna twee
Jmat ziekteverlof geweest,
I wordt nu door de GMO in
geacht zijn werk per 1 au-
uj te hervatten. Als het aan de
se ouderen ligt zal dat niet ge-
Watt'1 sn en ze hebben zelfs harde
aangekondigd.
P'*' notie waaruit dat blijkt werd al in
tijdens een spoedvergadering aan-
men en is nu ook ter kennis ge-
t van de gemeenteraad in de
dat van die kant steun zal wor-
f
akt, 3'
60
ral
f1195,
snoet
f 365,
ibr. int
mdervonden voor een regeling
rtoe leidt dat het ouderenwerk op
in andere handen komt. De mo-
aangenomen door het zg.
DLE'1 itonberaad, dat samengesteld is
irtegenwoordigers van de diverse
enverenigingen, zoals de dans-
koersbalclub, klaverjasclub, bil-
Jub e.d., dus uit mensen waarmee
f ojektleider in de dagelijkse prak-
rijdenfl eeft te maken.
maaix Jstuurlijke verantwoordelijkheid
.het Buuretonwerk berust bij de
male Stichting Welzijn Ouderen in
Helder. Daarnaast is er een werk-
leest het goed. Vanaf van
donderdag 2 juli starten wij
een speciale voorverkoop voor
vaste klanten,
houdt in, aldus Carita, alle
fianten van haar zomercollectie
iet 30 - 50% korting.
ten goed advies, kom tijdig,
trant op=op.
Ep groetjes van Carita en haar
dewerkers.
'everstraat 5, Den Burg - Texel
commissie Texel, die de zaken op het
eiland behartigt en die in het bestuur
van de regionale stichting is vertegen
woordigd. De meeste leden van de
werkcommissie onderschrijven de be
zwaren van het Buuretonberaad en
willen Nagtegaal ook niet terug. Er zit
ten ook leden in die de omstreden
projektleider nooit hebben meege
maakt; zij onthouden zich van een
oordeel. Mevrouw M. Witte, voorzitter
van de werkgroep èn bestuurslid van
de Regionale Stichting heeft de be
zwaren in de bestuursvergadering van
de stichting aan de orde gesteld maar
dat heeft niet gebaat want Nagtegaal
moet zijn oude taak per 1 augustus
weer opnemen.
Tijdens het ziekteverlof van de projekt
leider zijn de zaken waargenomen door
collega Henk Snijders en Renske van
IJsseldijk uit Den Burg. Voor laatstge
noemde was er een salaris omdat voor
Nagtegaal ziekengeld werd uitbetaald.
Renske van IJsseldijk heeft nu bericht
gehad dat ze per 1 augustus is ontsla
gen omdat Nico Nagtegaal terugkomt.
Met name voorzitter mevrouw F. Gou-
mans uit Den Helder is van mening
dat het mogelijk moet zijn dat Nagte
gaal zijn werk op Texel per 1 augustus
naar behoren moet kunnen vervullen.
De acties die de ouderen nu hebben
aangekondigd wekken echter weinig
hoop dat dit ook inderdaad zal lukken.
Blijkens de nu aan de raad gestuurde
moitie is besloten Nagtegaal te belet
ten de Buureton te betreden, zonodig
met harde actie. Om publiciteit en
aandacht te krijgen is ook bezetting"
genoemd als actiemiddel.
Openbaar
De strijd tegen de terugkeer van Nag
tegaal wordt al sinds enkele maanden
gevoerd, maar werd tot dusver bin
nenskamers gehouden wegens de per
soonlijke aspecten van deze zaak. Nu
dat lijkt te mislukken wil men naar bui
ten treden in de hoop dat vooral de
gemeente iets zal doen om de terug
keer tegen te houden.
In februari werden in een in De Buure
ton gehouden vergadering van het
bestuur van de Regionale stichting,
van de werkcommissie Texel en Nagte
gaal zelf, de grieven op een rijtje ge
zet. Blijkens het verslag van die bijeen
komst vindt men dat Nagtegaal in or
ganisatorisch opzicht faalt. Door zijn
toedoen functioneerde de werkcom
missie slecht, de jaarverslagen versche
nen te laat, een penningmeester werd
door hem niet nodig gevonden, notu
len werden niet of sporadisch ge
maakt, uitnodigingen voor vergaderin
gen werden te laat bezorgd en er was
onvoldoende overleg met andere orga
nisaties. Ondanks aandrang maakte
Nagtegaal geen beleidsplan, aan het
flankerende beleid over 1984 werd
niets gedaan en met het flankerend
beleid voor het volgende jaar gebeurde
het op het allerlaatste moment. De in
terne gang van zaken in de Buureton
werd niet behoorlijk bestuurd; de club
jes deden wat ze wilden. Door het
ontbreken van takt ontstonden wrijvin
gen, afspraken werden niet nageko
men en de contacten met andere in
stellingen waren gebrekkig. De ANBO,
het Buuretonberaad en de Stichting
Bejaardenzorg wensen geen kontakt
meer met de funktionaris. Verder wa
ren er klachten over het financieel be
leid en was er het verwijt dat Nagte
gaal vaak absent was.
Gemeente
Het gemeentebestuur is zeer ongerust
over de gang van zaken en heeft daar
van blijk gegeven in een brief aan het
Stichtingsbestuur. Het college vindt
echter dat het bestuur van de stichting
het probleem zelf moet oplossen. Wet
houder P. Zegers, die namens de ge
meente zitting heeft in het bestuur van
de Regionale Stichting wil geen oor
deel geven over het functioneren van
Nico Nagtegaal. Wel zegt hij dat B en
W geen geld willen uittrekken om het
conflict uit de wereld te helpen. Zoiets
zou aan de orde kunnen komen als
Nagtegaal vrijwillig zou willen opstap
pen en daarbij als voorwaarde zou
stellen dat hij bepaalde financiële tege
moetkomingen krijgt.
Op 14 juli zal tijdens een bijeenkomst
van alle betrokkenen worden getracht
een oplossing voor het probleem te
vinden.
Onbehoorlijk
Nico Nagtegaal zelf zegt er weinig
voor te voelen om op alle beschuldi
gingen in te gaan. Volgens hem is het
stichtingsbestuur slecht te spreken
over de actie van het Buuretonberaad
en de houding van de werkcommissie
Texel. „Er is nooit een behoorlijk hoor-
en wederhoor geweest. Het ondersteu
ningsinstituut heeft getracht te bemid
delen maar de werkgroep Texel en het
Buuretonberaad wilden daar niets van
weten. In verband met privéproblemen
ben ik overspannen geraakt
en kon daardoor mijn werk niet meer
behoorlijk doen en ik ben er toen op
eigen initiatief uitgestapt. Toen ik na
verloop van tijd weer wilde beginnen,
kreeg ik te horen dat ik nog maar een
tijdje ziek moest blijven. Nooit is mij
verteld dat ik niet goed functioneerde.
Geen berisping, geen ouderhoud,
niets. Het hoofdbestuur wilde een on
afhankelijk onderzoek. Dat is er niet
echt geweest, maar men vond toch
dat ik terug kon in mijn funtie. Maar
daar wilden het Buuretonberaad en de
werkcommissie Texel niets van weten.
Ze willen mij alleen maar weghebben
en willen naar niemand luisteren die er
anders over denkt. Het is een verschik-
kelijke teleurstelling voor mij; ik wist
niet dat zoiets mogelijk was!
Het noorden van ons eiland is ingaand
deze zomer wat beter per bus bereik
baar geworden vanuit De Koog. De
AOT rijdt dagelijks om 9.10 uur vanaf
het station Elemert in Den Burg via De
Koog naar De Cocksdorp en keert van
daar om 9.45 uur terug, ook via De
Koog en komt dan om 10.35 uur aan
in Den Burg.
De tweede rit start om 16.10 uur. De
terugreis in De Cocksdorp begint om
16.45 uur; aankomst in Den Burg
17.35 uur.
De diensten worden gereden tot 24
augustus. Daarbij zullen de passagiers
regelmatig worden geteld om te bepa
len of deze lijn ook de volgende zomer
Voor een gezin uit Vollenhove
kreeg de vakantie op Texel een
abrupt einde. Dinsdagochtend
brandde de vouwcaravan waarmee
op camping Kogerstrand werd ge
kampeerd, tot de grond toe af. Al
le bezittingen, waaronder dure fo
toapparatuur, gingen verloren. Er
raakte niemand gewond.
De brand ontstond omstreeks tien uur,
toen de vrouw bezig was bij het
gasstel. Zij wierp een nog brandende
lucifer in de afvalbak. Ongemerkt vatte
het daarin liggende papier vlam en
korte tijd later stond ook het tentdoek
in brand. De vrouw slaagde er nog in
de vuurhaard de afvalbak naar
buiten te werken, maar kon de vlam
men niet meer stoppen. Met kind
vluchtte zij naar buiten. Er dreigde na-
melijk het gevaar dat de gasfles zou
zal worden onderhouden. Er is de
laatste jaren vaak gevraagd om een
bus die rechtstreeks van De Cocksdorp
naar De Koog en omgekeerd rijdt. Tot
dusver was De Koog alleen bereikbaar
via een lange omweg langs meerdere
dorpen. De AOT is er pas nu toe over
gegaan omdat wordt verwacht dat
door de recente bungalowbouw op De
Krim het passagiersaanbod voldoende
zal zijn.
ontploffen en dat gebeurde dan ook.
Op het moment van het ontstaan van
de brand verbleef de echtgenoot van
de vrouw in een waslokaal, elders op
het campingterrein.
De Texelse brandweer was spoedig ter
plekke, maar kon niet meer dan na-
bluswerk verrichten; te redden viel er
niets meer. Gevaar voor kampeerders
in de omgeving was er niet.
In de nacht van zondag op maandag,
rond vier uur 's nachts, bemerkte een
19-jarig meisje uit Den Burg dat haar
damesbrommertje was ontvreemd. Zij
had de tweewieler gestald in de
Dorpsstraat in De Koog. Het slachtof
fer had verzuimd de brommer op slot
te zetten. Het betreft een wit/blauwe
Puch met verzekeringsplaatnummer
TWL 246.
il en De Koog. Twee badplaatsen, drieduizend kilometer van elkaar
'ijderd. In juli zijn het Portugese en Hollandse vakantie-oord echter
v met elkaar verbonden. De reden: een rally met vooroorlogse mo-
»tsen („veteranen") die twintig durvers in negen dagen tijd langs
a panorama's en over kronkelende binnenwegen trachten te loodsen,
taterdag 18 juli hoopt het gezelschap op Texel te arriveren. De mara-
njders kunnen dan op een gastvrij onthaal rakenen.
senstop, het Belgische Zolder, te zijn
verwijderd. Kinket en Tijs stonden er
(les goed gaat zullen de deelne-
en volgwagens (totaal ongeveer
inl inschepen met de boot van
'Ier vanaf Den Helder. Op 't
Ije worden zij opgewacht door
een delegatie van De Koog Promotion,
die de organisatie op Texel in handen
rsnen zijn klaar voor de reis.
heeft. Onder aanvoering van de fraai-
beschilderde Texel-truck gaat het in
optocht richting De Koog. Bij het
eindpunt van ruim drieduizend ver
moeiende kilometers wordt het gezel
schap feestelijk binnengehaald door
een drumband. De laatste meters wor
den stapvoets afgelegd, eindigend op
het evenemententerrein aan de Nika-
del. Texels burgemeester Ton Schipper
zal hoogstpersoonlijk een officieel wel
kom uitspreken, waarna het uitreiken
van herinneringsbekers de prestatie
tocht afsluit. De bekers worden be
schikbaar gesteld door Paul van der
Vis van 't Vogelhuis uit De Koog en
Pieter de Vries van de gelijknamige fo-
tohandel uit Den Burg. Tenslotte zul
len de hongerige magen van de deel
nemers worden gevuld met een koud
buffet bij café De Kuip. Veel later zal
het naar verwachting niet worden, om
dat na het passeren van de denkbeel
dige finishlijn de vermoeidheid wel on
barmhartig zal toeslaan.
Met Pieter de Vries is degene ge
noemd die het idee heeft geopperd
om de rally op Texel te laten eindigen,
de twee Nederlandse organisatoren,
Pim Kinket uit Haarlem en Fred Tijs uit
Alkmaar, hadden op een gegeven mo
ment wèl het plan, maar nog geen
fraai eindpunt in het hoofd. Oud-
Texelse Courant redacteur Niek van
der Heijden, die wel eens werkt voor
het weekblad „Motor" had een inter
view met het tweetal, waarbij De Vries
de foto verzorgde. Via dit contact kon
op een zeker moment Texel als eind
punt ter sprake worden gebracht.
Aanvankelijk hadden een paar Neder
landse bedrijven interesse getoond om
de publicitair aantrekkelijke eindstreep
voor hun poort te trekken, maar die
contacten leverden uiteindelijk niets
op. Texel was een aanlokkelijk alterna
tief, maar had het nadeel een heel
eind (400 kilometer) van de laatste tus-
daarom afwijzend tegenover, want het
zou betekenen dat de laatste etappe
grotendeels over de autobaan zou voe
ren. En dat terwijl er juist voor was
gekozen om zoveel mogelijk moois te
zien onderweg: een keuze voor bin
nenwegen inplaats van snelweg.
Gelukkig voor Texel dachten de andere
deelnemers er anders over. Tijdens de
eerste kennismakingsbijeenkomst lieten
die weten de rally graag met een
weekendje Texel te willen afsluiten. Va
naf Breda alleen nog maar snelverkeer
om zich heen zien in plaats van tracto
ren, fietsers en gezapig grazend vee,
was geen beletsel.
Inspanning
Voordat de motorveteranen het Mars
diep hebben bereikt, hebben zij een
forse inspanning moeten leveren; het
overwinnen van een dergelijke monste
rafstand met zulke oude motorfietsen
moet wel degelijk als een prestatie
worden aangemerkt. Van een toer-
tochtje kan allerminst worden gespro
ken, hoewel het wedstrijdelement ont
breekt. Pim Kinket: „Om met een ma
chine uit de jaren vijftig deze tocht te
volbrengen is geen kunst. Dat kun je
zelfs wel in negen dag heen en weer.
Maar met motoren van tussen 1928 en
1930 is het een hele toer om een ge
middelde van 50 km/uur te handha
ven. Als de rally een succes mocht
worden, dan denken we eraan om in
de toekomst wel een rally op tijd te
houden. Deze tocht moet je als een
proef beschouwen".
Vandaar dat de inschrijving bij twintig
deelnemers is gesloten. Er wordt met
een vertrouwd ploegje gereden om het
overzichtelijk te houden. Dan kan ook
snel duidelijk worden welke kinderziek
tes moeten worden overwonnen om in
de toekomst te kunnen uitgroeien tot
een grote internationale rally. Het orga
niserende duo ziet deze ontwikkeling
tot „klassieker" althans in het ver
schiet. Er heeft zich al een fabrikant
aangemeld die het evenement dan wel
wil sponsoren.
Vandaar dat De Koog Promotion er nu
alles aan zal doen om de rijders een
mooie finish-entourage te bezorgen.
Tenslotte is de catamaranronde om
Texel ook op bescheiden schaal be
gonnen en tot welke massale be
langstelling en Texelpromotie dat heeft
geleid, was half juni nog eens ten
overvloede te zien.
Kopzijklepper
Het gros der deelnemers legt de reis af
op echte vooroorlogse Harley David
sons. Voor de insiders: zes kopzijklep-
pers van vóór 1930 en elf zijkleppers
van tot en met 1938 (de meesten uit
'31 en '321. Andere toonbeelden van
ouderwetse degelijkheid zijn een Indian
Scout uit 1934, een Royal Enfield uit
1940, een Sarolea OHV-racer uit 1931
en een Ariel Square Four uit 1936. De
meeste rijders komen uit Haarlem en
omgeving, de rest uit de buurt van
Zwolle. Er doen dus geen Texelaars
mee, maar wie weet verandert dat in
de toekomst nog eens.
Met twee grote trucks zijn zaterdag de
motorfietsen naar Estoril vervoerd, de
deelnemers volgen later met het vlieg
tuig. Op vrijdag 10 juli schiet het veld
uit de denkbeeldige startblokken op
weg naar de eerste etappeplaats Opor
to. Vervolgens worden in volgorde de
volgende plaatsen aangedaan: Burgos,
Slamanca, Bayonne, Bordeaux, Tours,
Reims, Zolder en De Koog. Bayonne,
aan de voet van de Franse Pyreneeën,
is een etappeplaats in de Tour de
France van deze zomer. Op de dag dat
de wielrenners vanuit die stad de ber
gen intrekken, komen de motorrijders
hen uit tegenovergestelde richting te
gemoet. Als dat maar geen complica
ties geeft....
De 23-jarige Texelaar Erik Kramer
was maandagavond op weg naar
Texel, na een weekend bij zijn
vriendin in Vinkeveen te hebben
doorgebracht. De trein liep in
Amsterdam echter aanzienlijke
vertraging op en uit angst de
laatste boot te zullen missen,
klampte hij een conductrice van
de NS aan. Zij beloofde regelin
gen te zullen treffen. Op het sta
tion te Den Helder stond een taxi
klaar voor de Texelaar, op kosten
van de NS. De conductrice had
ook Teso op de hoogte gesteld,
die de boot zeven minuten liet
wachten, zodat Kramer toch nog
meekon. Een sterk staaltje service
van beide vervoersbedrijven.
De Koog - De Koog - De Koog
a.s. vrijdagavond
de Soundmix-
AL JARREAU
Maandag 6 juli a.s.
VERONICA D.J.
Entree A5.—
I I I I