Qroen jwartj-100jaar jong van )uderen willen Nagtegaal iet terug in Buureton Lucifer in afvalbak: caravan totaal in as e Koog eindstation ally motorveteranen RS „Carita" ian en foorverkoop bij CARITA Bijna alles halve prijs! The boutique with the best choice Nieuwe buslijn naar De Cocksdorp Diefstal bromfiets gin toekomstige motork/assieker? Service nTTTTTTT i i i i i i r EKOFl RICARDO PETER TEEKAMP JJJJ OJUNi RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.192 VRIJDAG 3 JULI 1987 nt dinsdags en vrijdags ,mentspnjs n9,20 per kwartaal; los 90 cent parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741 werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaff, Pater Wit- 3 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36 25.01.742. NMB nr. 67.34.60.398 5055 ixelse ouderen, die deelnemen activiteiten in ,,Oe Buure- voeren actie tegen de terug van Nico Nagtegaal als pro- lider van het plaatselijk oude- erk. Nagtegaal is bijna twee Jmat ziekteverlof geweest, I wordt nu door de GMO in geacht zijn werk per 1 au- uj te hervatten. Als het aan de se ouderen ligt zal dat niet ge- Watt'1 sn en ze hebben zelfs harde aangekondigd. P'*' notie waaruit dat blijkt werd al in tijdens een spoedvergadering aan- men en is nu ook ter kennis ge- t van de gemeenteraad in de dat van die kant steun zal wor- f akt, 3' 60 ral f1195, snoet f 365, ibr. int mdervonden voor een regeling rtoe leidt dat het ouderenwerk op in andere handen komt. De mo- aangenomen door het zg. DLE'1 itonberaad, dat samengesteld is irtegenwoordigers van de diverse enverenigingen, zoals de dans- koersbalclub, klaverjasclub, bil- Jub e.d., dus uit mensen waarmee f ojektleider in de dagelijkse prak- rijdenfl eeft te maken. maaix Jstuurlijke verantwoordelijkheid .het Buuretonwerk berust bij de male Stichting Welzijn Ouderen in Helder. Daarnaast is er een werk- leest het goed. Vanaf van donderdag 2 juli starten wij een speciale voorverkoop voor vaste klanten, houdt in, aldus Carita, alle fianten van haar zomercollectie iet 30 - 50% korting. ten goed advies, kom tijdig, trant op=op. Ep groetjes van Carita en haar dewerkers. 'everstraat 5, Den Burg - Texel commissie Texel, die de zaken op het eiland behartigt en die in het bestuur van de regionale stichting is vertegen woordigd. De meeste leden van de werkcommissie onderschrijven de be zwaren van het Buuretonberaad en willen Nagtegaal ook niet terug. Er zit ten ook leden in die de omstreden projektleider nooit hebben meege maakt; zij onthouden zich van een oordeel. Mevrouw M. Witte, voorzitter van de werkgroep èn bestuurslid van de Regionale Stichting heeft de be zwaren in de bestuursvergadering van de stichting aan de orde gesteld maar dat heeft niet gebaat want Nagtegaal moet zijn oude taak per 1 augustus weer opnemen. Tijdens het ziekteverlof van de projekt leider zijn de zaken waargenomen door collega Henk Snijders en Renske van IJsseldijk uit Den Burg. Voor laatstge noemde was er een salaris omdat voor Nagtegaal ziekengeld werd uitbetaald. Renske van IJsseldijk heeft nu bericht gehad dat ze per 1 augustus is ontsla gen omdat Nico Nagtegaal terugkomt. Met name voorzitter mevrouw F. Gou- mans uit Den Helder is van mening dat het mogelijk moet zijn dat Nagte gaal zijn werk op Texel per 1 augustus naar behoren moet kunnen vervullen. De acties die de ouderen nu hebben aangekondigd wekken echter weinig hoop dat dit ook inderdaad zal lukken. Blijkens de nu aan de raad gestuurde moitie is besloten Nagtegaal te belet ten de Buureton te betreden, zonodig met harde actie. Om publiciteit en aandacht te krijgen is ook bezetting" genoemd als actiemiddel. Openbaar De strijd tegen de terugkeer van Nag tegaal wordt al sinds enkele maanden gevoerd, maar werd tot dusver bin nenskamers gehouden wegens de per soonlijke aspecten van deze zaak. Nu dat lijkt te mislukken wil men naar bui ten treden in de hoop dat vooral de gemeente iets zal doen om de terug keer tegen te houden. In februari werden in een in De Buure ton gehouden vergadering van het bestuur van de Regionale stichting, van de werkcommissie Texel en Nagte gaal zelf, de grieven op een rijtje ge zet. Blijkens het verslag van die bijeen komst vindt men dat Nagtegaal in or ganisatorisch opzicht faalt. Door zijn toedoen functioneerde de werkcom missie slecht, de jaarverslagen versche nen te laat, een penningmeester werd door hem niet nodig gevonden, notu len werden niet of sporadisch ge maakt, uitnodigingen voor vergaderin gen werden te laat bezorgd en er was onvoldoende overleg met andere orga nisaties. Ondanks aandrang maakte Nagtegaal geen beleidsplan, aan het flankerende beleid over 1984 werd niets gedaan en met het flankerend beleid voor het volgende jaar gebeurde het op het allerlaatste moment. De in terne gang van zaken in de Buureton werd niet behoorlijk bestuurd; de club jes deden wat ze wilden. Door het ontbreken van takt ontstonden wrijvin gen, afspraken werden niet nageko men en de contacten met andere in stellingen waren gebrekkig. De ANBO, het Buuretonberaad en de Stichting Bejaardenzorg wensen geen kontakt meer met de funktionaris. Verder wa ren er klachten over het financieel be leid en was er het verwijt dat Nagte gaal vaak absent was. Gemeente Het gemeentebestuur is zeer ongerust over de gang van zaken en heeft daar van blijk gegeven in een brief aan het Stichtingsbestuur. Het college vindt echter dat het bestuur van de stichting het probleem zelf moet oplossen. Wet houder P. Zegers, die namens de ge meente zitting heeft in het bestuur van de Regionale Stichting wil geen oor deel geven over het functioneren van Nico Nagtegaal. Wel zegt hij dat B en W geen geld willen uittrekken om het conflict uit de wereld te helpen. Zoiets zou aan de orde kunnen komen als Nagtegaal vrijwillig zou willen opstap pen en daarbij als voorwaarde zou stellen dat hij bepaalde financiële tege moetkomingen krijgt. Op 14 juli zal tijdens een bijeenkomst van alle betrokkenen worden getracht een oplossing voor het probleem te vinden. Onbehoorlijk Nico Nagtegaal zelf zegt er weinig voor te voelen om op alle beschuldi gingen in te gaan. Volgens hem is het stichtingsbestuur slecht te spreken over de actie van het Buuretonberaad en de houding van de werkcommissie Texel. „Er is nooit een behoorlijk hoor- en wederhoor geweest. Het ondersteu ningsinstituut heeft getracht te bemid delen maar de werkgroep Texel en het Buuretonberaad wilden daar niets van weten. In verband met privéproblemen ben ik overspannen geraakt en kon daardoor mijn werk niet meer behoorlijk doen en ik ben er toen op eigen initiatief uitgestapt. Toen ik na verloop van tijd weer wilde beginnen, kreeg ik te horen dat ik nog maar een tijdje ziek moest blijven. Nooit is mij verteld dat ik niet goed functioneerde. Geen berisping, geen ouderhoud, niets. Het hoofdbestuur wilde een on afhankelijk onderzoek. Dat is er niet echt geweest, maar men vond toch dat ik terug kon in mijn funtie. Maar daar wilden het Buuretonberaad en de werkcommissie Texel niets van weten. Ze willen mij alleen maar weghebben en willen naar niemand luisteren die er anders over denkt. Het is een verschik- kelijke teleurstelling voor mij; ik wist niet dat zoiets mogelijk was! Het noorden van ons eiland is ingaand deze zomer wat beter per bus bereik baar geworden vanuit De Koog. De AOT rijdt dagelijks om 9.10 uur vanaf het station Elemert in Den Burg via De Koog naar De Cocksdorp en keert van daar om 9.45 uur terug, ook via De Koog en komt dan om 10.35 uur aan in Den Burg. De tweede rit start om 16.10 uur. De terugreis in De Cocksdorp begint om 16.45 uur; aankomst in Den Burg 17.35 uur. De diensten worden gereden tot 24 augustus. Daarbij zullen de passagiers regelmatig worden geteld om te bepa len of deze lijn ook de volgende zomer Voor een gezin uit Vollenhove kreeg de vakantie op Texel een abrupt einde. Dinsdagochtend brandde de vouwcaravan waarmee op camping Kogerstrand werd ge kampeerd, tot de grond toe af. Al le bezittingen, waaronder dure fo toapparatuur, gingen verloren. Er raakte niemand gewond. De brand ontstond omstreeks tien uur, toen de vrouw bezig was bij het gasstel. Zij wierp een nog brandende lucifer in de afvalbak. Ongemerkt vatte het daarin liggende papier vlam en korte tijd later stond ook het tentdoek in brand. De vrouw slaagde er nog in de vuurhaard de afvalbak naar buiten te werken, maar kon de vlam men niet meer stoppen. Met kind vluchtte zij naar buiten. Er dreigde na- melijk het gevaar dat de gasfles zou zal worden onderhouden. Er is de laatste jaren vaak gevraagd om een bus die rechtstreeks van De Cocksdorp naar De Koog en omgekeerd rijdt. Tot dusver was De Koog alleen bereikbaar via een lange omweg langs meerdere dorpen. De AOT is er pas nu toe over gegaan omdat wordt verwacht dat door de recente bungalowbouw op De Krim het passagiersaanbod voldoende zal zijn. ontploffen en dat gebeurde dan ook. Op het moment van het ontstaan van de brand verbleef de echtgenoot van de vrouw in een waslokaal, elders op het campingterrein. De Texelse brandweer was spoedig ter plekke, maar kon niet meer dan na- bluswerk verrichten; te redden viel er niets meer. Gevaar voor kampeerders in de omgeving was er niet. In de nacht van zondag op maandag, rond vier uur 's nachts, bemerkte een 19-jarig meisje uit Den Burg dat haar damesbrommertje was ontvreemd. Zij had de tweewieler gestald in de Dorpsstraat in De Koog. Het slachtof fer had verzuimd de brommer op slot te zetten. Het betreft een wit/blauwe Puch met verzekeringsplaatnummer TWL 246. il en De Koog. Twee badplaatsen, drieduizend kilometer van elkaar 'ijderd. In juli zijn het Portugese en Hollandse vakantie-oord echter v met elkaar verbonden. De reden: een rally met vooroorlogse mo- »tsen („veteranen") die twintig durvers in negen dagen tijd langs a panorama's en over kronkelende binnenwegen trachten te loodsen, taterdag 18 juli hoopt het gezelschap op Texel te arriveren. De mara- njders kunnen dan op een gastvrij onthaal rakenen. senstop, het Belgische Zolder, te zijn verwijderd. Kinket en Tijs stonden er (les goed gaat zullen de deelne- en volgwagens (totaal ongeveer inl inschepen met de boot van 'Ier vanaf Den Helder. Op 't Ije worden zij opgewacht door een delegatie van De Koog Promotion, die de organisatie op Texel in handen rsnen zijn klaar voor de reis. heeft. Onder aanvoering van de fraai- beschilderde Texel-truck gaat het in optocht richting De Koog. Bij het eindpunt van ruim drieduizend ver moeiende kilometers wordt het gezel schap feestelijk binnengehaald door een drumband. De laatste meters wor den stapvoets afgelegd, eindigend op het evenemententerrein aan de Nika- del. Texels burgemeester Ton Schipper zal hoogstpersoonlijk een officieel wel kom uitspreken, waarna het uitreiken van herinneringsbekers de prestatie tocht afsluit. De bekers worden be schikbaar gesteld door Paul van der Vis van 't Vogelhuis uit De Koog en Pieter de Vries van de gelijknamige fo- tohandel uit Den Burg. Tenslotte zul len de hongerige magen van de deel nemers worden gevuld met een koud buffet bij café De Kuip. Veel later zal het naar verwachting niet worden, om dat na het passeren van de denkbeel dige finishlijn de vermoeidheid wel on barmhartig zal toeslaan. Met Pieter de Vries is degene ge noemd die het idee heeft geopperd om de rally op Texel te laten eindigen, de twee Nederlandse organisatoren, Pim Kinket uit Haarlem en Fred Tijs uit Alkmaar, hadden op een gegeven mo ment wèl het plan, maar nog geen fraai eindpunt in het hoofd. Oud- Texelse Courant redacteur Niek van der Heijden, die wel eens werkt voor het weekblad „Motor" had een inter view met het tweetal, waarbij De Vries de foto verzorgde. Via dit contact kon op een zeker moment Texel als eind punt ter sprake worden gebracht. Aanvankelijk hadden een paar Neder landse bedrijven interesse getoond om de publicitair aantrekkelijke eindstreep voor hun poort te trekken, maar die contacten leverden uiteindelijk niets op. Texel was een aanlokkelijk alterna tief, maar had het nadeel een heel eind (400 kilometer) van de laatste tus- daarom afwijzend tegenover, want het zou betekenen dat de laatste etappe grotendeels over de autobaan zou voe ren. En dat terwijl er juist voor was gekozen om zoveel mogelijk moois te zien onderweg: een keuze voor bin nenwegen inplaats van snelweg. Gelukkig voor Texel dachten de andere deelnemers er anders over. Tijdens de eerste kennismakingsbijeenkomst lieten die weten de rally graag met een weekendje Texel te willen afsluiten. Va naf Breda alleen nog maar snelverkeer om zich heen zien in plaats van tracto ren, fietsers en gezapig grazend vee, was geen beletsel. Inspanning Voordat de motorveteranen het Mars diep hebben bereikt, hebben zij een forse inspanning moeten leveren; het overwinnen van een dergelijke monste rafstand met zulke oude motorfietsen moet wel degelijk als een prestatie worden aangemerkt. Van een toer- tochtje kan allerminst worden gespro ken, hoewel het wedstrijdelement ont breekt. Pim Kinket: „Om met een ma chine uit de jaren vijftig deze tocht te volbrengen is geen kunst. Dat kun je zelfs wel in negen dag heen en weer. Maar met motoren van tussen 1928 en 1930 is het een hele toer om een ge middelde van 50 km/uur te handha ven. Als de rally een succes mocht worden, dan denken we eraan om in de toekomst wel een rally op tijd te houden. Deze tocht moet je als een proef beschouwen". Vandaar dat de inschrijving bij twintig deelnemers is gesloten. Er wordt met een vertrouwd ploegje gereden om het overzichtelijk te houden. Dan kan ook snel duidelijk worden welke kinderziek tes moeten worden overwonnen om in de toekomst te kunnen uitgroeien tot een grote internationale rally. Het orga niserende duo ziet deze ontwikkeling tot „klassieker" althans in het ver schiet. Er heeft zich al een fabrikant aangemeld die het evenement dan wel wil sponsoren. Vandaar dat De Koog Promotion er nu alles aan zal doen om de rijders een mooie finish-entourage te bezorgen. Tenslotte is de catamaranronde om Texel ook op bescheiden schaal be gonnen en tot welke massale be langstelling en Texelpromotie dat heeft geleid, was half juni nog eens ten overvloede te zien. Kopzijklepper Het gros der deelnemers legt de reis af op echte vooroorlogse Harley David sons. Voor de insiders: zes kopzijklep- pers van vóór 1930 en elf zijkleppers van tot en met 1938 (de meesten uit '31 en '321. Andere toonbeelden van ouderwetse degelijkheid zijn een Indian Scout uit 1934, een Royal Enfield uit 1940, een Sarolea OHV-racer uit 1931 en een Ariel Square Four uit 1936. De meeste rijders komen uit Haarlem en omgeving, de rest uit de buurt van Zwolle. Er doen dus geen Texelaars mee, maar wie weet verandert dat in de toekomst nog eens. Met twee grote trucks zijn zaterdag de motorfietsen naar Estoril vervoerd, de deelnemers volgen later met het vlieg tuig. Op vrijdag 10 juli schiet het veld uit de denkbeeldige startblokken op weg naar de eerste etappeplaats Opor to. Vervolgens worden in volgorde de volgende plaatsen aangedaan: Burgos, Slamanca, Bayonne, Bordeaux, Tours, Reims, Zolder en De Koog. Bayonne, aan de voet van de Franse Pyreneeën, is een etappeplaats in de Tour de France van deze zomer. Op de dag dat de wielrenners vanuit die stad de ber gen intrekken, komen de motorrijders hen uit tegenovergestelde richting te gemoet. Als dat maar geen complica ties geeft.... De 23-jarige Texelaar Erik Kramer was maandagavond op weg naar Texel, na een weekend bij zijn vriendin in Vinkeveen te hebben doorgebracht. De trein liep in Amsterdam echter aanzienlijke vertraging op en uit angst de laatste boot te zullen missen, klampte hij een conductrice van de NS aan. Zij beloofde regelin gen te zullen treffen. Op het sta tion te Den Helder stond een taxi klaar voor de Texelaar, op kosten van de NS. De conductrice had ook Teso op de hoogte gesteld, die de boot zeven minuten liet wachten, zodat Kramer toch nog meekon. Een sterk staaltje service van beide vervoersbedrijven. De Koog - De Koog - De Koog a.s. vrijdagavond de Soundmix- AL JARREAU Maandag 6 juli a.s. VERONICA D.J. Entree A5.— I I I I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1