(groen Zwarte tOOjaar jong van narij Texel voelt zich veilig et zo'n ambulancedienst" Problemen rond taxistandplaats Topdrukte moet nog op gang komen i) gers bij ingebruikstelling nieuwe auto: wei Frontaal Geslaagd Fiod deed inval in hotel TEXELAAR (30) MET MOTOR VERONGELUKT Timmerbedrijf in deel van zuivelfabriek? lCHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.193 DINSDAG 7 JULI 1987 fertenties, abonnementen, etc.: (j De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 102220) 2741. na 18.00 uur 4881. i Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 erktijd deze week tot en met dinsdag a s Harry de Graaf, Pelikaan- De Koog, telefoon 02228 266 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties Amro Bank nr 46 99 17 636 Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr 67.34 60.398 i gemeentebestuur is erg dankbaar voor het werk dat je Aldus wethouder Piet Zegers tot mevrouw Nel Smidt- l van de Ambulancedienst Texel bij de ingebruikstelling de nieuwe ambulancewagen. m die goed gaan zijn meestal (nieuws en krijgen daarom aandacht. Wethouder Ze ilde daarom vrijdag graag 'ficieel tintje geven aan de in- jikstelling van de nieuwe am- :e want dat gaf hem de gele id om uitvoerig uit de doe- doen hoe hij over het functi- ln van de ambulance denkt. ziekenvervoer geldt misschien Ier lijfelijk mee te maken moet in gehad om te beseffen hoe be- |k het is. Zegers kon dat bevesti- rant zelf was hij twee keer per jance naar het ziekenhuis in Den getransporteerd. De ambulan- ist moet niet alleen snel zijn, jok goed zijn georganiseerd en litstekende mensen en materieel ikken. Goede organisatie houdt andere in dat de ambulance op jment van de dag of de nacht orden opgeroepen (dus een dag ht „bemande" telefoon) en dat I, wordt samengewerkt met artsen, brandweer en andere instanties insen die bij ongeluk of ziekte in J 'komen. Dat is allemaal prima in Wat de snelheid betreft voldoet relse ambulance zeer ruim- '♦«Pts aan de officiële regio-eis dat i twee minuten na een melding kunnen worden uitgerukt en dat linnen een kwartier ter plaatse lOplzijn. hit: Personeel jet (verpleegkundig) personeel Reit biedt is gebleken uit een on- Tek waarbij Texel in vergelijking jndere ambulancediensten hoog Dat personeel is vakbe- ti, weet om te gaan met de ap- lur in de ziekenauto en verricht jidelingen die mogelijk en nodig t de zieken of gewonden in zo ■mogelijke staat in het ziekenhuis Borgen. Het is dan ook zelden 1 dat een der artsen meerijdt naar jekenhuis. Elders is dat in onge- overdracht van de ambulancedienst aan de orde komen. „Zoals het nu op Texel gaat, gaat het goed. Daar moe ten we niets aan veranderen". Twee stuks De Texelse ambulancedienst is overi gens wel ingepast in het systeem van de regionale ambulancedienst, dat is opgezet in het belang van kwaliteit, doelmatigheid en uniforme tarieven. Volgens de officiële norm zou een ge bied als Texel slechts één ambulance mogen exploiteren. In verband met de eilandpositie en het toerisme zijn het er echter twee en die zijn hard nodig. De nu in gebruik genomen ambulance is een Mercedes van het type 124 waarvan de carosserie is gemaakt door het bedrijf Miesen in Bonn. De auto vervangt de Opel ambulance die sinds 1976 dienst doet. Deze wagen verkeert nog in redelijke staat (ziekenauto's worden perfect onderhouden en rijden niet meer dan 10 15.000 km per jaar) en wordt voorlopig nog achter de hand gehouden, zij het in min of meer ontmantelde staat. De nieuwe ambu lance staat nu paraat samen met de Mercedes die in 1983 in gebruik werd genomen.De twee auto's lijken veel op elkaar, maar de nieuwe aanwinst wijkt toch op enkele punten positief van zijn voorganger af. Het belangrijkste ver schil wordt gevormd door de aircondi tioning, waardoor het mogelijk is de atmosfeer in de wagen koel en droog te houden, wat 's zomers vooral tij dens langere ritten zeer wenselijk is. Verder biedt de nieuwe wagen wat meer sta-hoogte waardoor het vooral voor de begeleidende verpleegkundige aangenamer werken is. De hartdefribi- lator met de eraan gekoppelde hartbe- wakingsapparatuur staat nu in een apart kastje. De nieuwe wagen is wat meer gestroomlijnd dan de auto van 1983 en is voorzien van een dieselmo tor. Dat laatste werd een aantal jaren geleden bij ziekenauto's nog onge wenst geacht omdat dieselmotoren minder snel waren en minder vlot ac- ichll tussen de ..oude" ziekenauto en de nieuwe is alleen te zien als beide wagens eer worden gezet. De nieuwe wagen is meer gestroomlijnd en iets hoger. Ifoto frlterl. ten derde van het aantal ritten et geval. De familie Smidt die de e ambulancedienst als eigen par- bedrijf exploiteert, is erin >gd altijd goede medewerkers aan ikken en heeft de kwaliteit van iele sysyteem steeds hoger kun- Jpvoeren, met veel persoonlijke 'kkenheid en met perfecte kennis iet verzorgingsgebied, de mensen plaatselijke verhoudingen. Dat :e droeg ertoe bij dat mevrouw It-Ellen die leiding aan de dienst sinds haar man Toon overleed, raagbaak is voor menige Texelaar idische of sociale nood en altijd 'd is hand- en spandiensten extra srrichten zoals het geven van in- 'ie over het betalen van de reke- van de medische specialist, het in 2kt brengen met de tandarts van "id "iet hevige kiespijn... 'e ambulancedienst geeft de be ers van Texel een veilig gevoel", s Zegers die zich dan ook best te- toonde met de particuliere sta- hot bedrijf. Wat de rijks- en 'inciale overheid betreft zal dat ,te in de toekomst niet meer van- Prekend zijn. Men wil de verant- rrdehjkheid voor het ambulancever- "i handen van de regio leggen. echter pas bij een eventuele celereerden. Tegenwoordig is er nau welijks meer verschil, zodat met het oog op degelijkheid en voordeliger ex ploitatie voor diesel is gekozen. Om ook bij strenge koude snel en vlot te kunnen wegrijden, worden de motoren van beide ambulances in de garage via het lichtnet voortdurend op tempera tuur gehouden. Minder belangrijke verschillen: de nieu- Een frontale botsing vrijdagavond tus sen een 17-jarige Texelse bromfietser en een 46-jarige eilandgenoot in een personenauto, had voor geen van de betrokkenen lichamelijk letsel tot gevolg. De aanrijding gebeurde rond half ne gen in de bocht van het Schilderend nabij de kruising Keesomlaan- Weverstraat-Haffelderweg. De brom fietser reed op het Schilderend en ne geerde, komende uit de richting Oude- schild, dus het inrijverbod. De jonge man nam de bocht binnendoor en kon toen de tegemoetkomende auto niet meer ontwijken. Brommer en auto raakten aan de voorzijde beschadigd. we auto is niet voorzien van een elec- tronische hoorn, maar van een „gewo ne" compressorhoorn die iets scherper klinkt, de zwarte kunststof bumper, de iets anders gevormde zwaailichten en het zonwerend glas romdom. Achter een afsluitbaar zijpaneel van de auto bevindt zich een zg. schepbrancard, die gebruikt wordt als patiënten met mogelijk ernstige breuken niet mogen worden opgetild. In het belang van de veiligheid van de chauffeur en dus van het transport is de „airbag". Dat is een luchtzak die zich bij een botsing automatisch razendsnel opblaast tus sen het stuur en de chauiffeur zodat die niet met het hoofd voorover tegen het glas kan slaan. Ook in de nieuwe ambulance kunnen eventueel twee patiënten liggend naast elkaar worden vervoerd. De behande lende arts of verpleegkundige beschikt over apparatuur voor het afzuigen van slijm, het toedienen van zuivere of voor de helft met buitenlucht gemeng de zuurstof en ook over een beade mingsautomaat voor mensen die niet zelfstandig meer adem kunnen halen. Dat beademingspaneel kan eventueel, voorzien van een eigen zuurstofcilin der, mee naar buiten worden geno men. Veel van het interieur is uitvoerd in makkelijk te reinigen kunststof, wat belangrijk is omdat de wagens minstens elke week een grote schoon maakbeurt krijgt en ook telkens na een ongeluk waarbij vuil of bloed in de wagen terecht komt. Omdat de Texelse ambulancedienst de eerste in Nederland was die een am bulance van dit type bestelde, heeft mevrouw Smidt-Ellen de auto plechtig onthuld op de jaarlijkse ambulanceten toonstelling die onlangs in Hattem werd gehouden. De auto heeft totaal ƒ164.000,— gekost, exclusief de apparatuur. De Texelse ambulancedienst komt zo'n 400 keer per jaar in actie. Er zit geen groei in dit cijfer. Op dit moment ligt de stand zelfs iets „achter" bij verle den jaar. Dat de tweede auto geen overbodige luxe is, blijkt uit het feit dat meer dan 50 keer per jaar beide wagens op pad moeten. De vorige week is dat zelfs vier keer gebeurd. Het officieel gebaar bij de Ingebruikstelling bestond uit het gebruiken van de mobilofoon waarbij de regionale alarmcentrale In Den Helder op de hoogte werd gesteld van de nieuwe aanwinst. Het hanteren van de microfoon was voor wethouder Zegers blijkbaar geen dage lijkse routine, maar embulancechauffeur Ben Jas Irechtsl zorgde graag voor Instructie. "De taxistandplaats die door de ge meente aan de Nikadel in De Koog is gemaakt wordt voortdurend ge bruikt als parkeerplaats door ge wone automobilisten zodat taxi's er niet meer terecht kunnen. Om dat de taxi's 's avonds en 's nachts ook niet meer in de Dorpsstraat mogen, zijn ze gedwongen rondjes Cijfers van Teso en WV wijzen uit dat de grote vakantiestroom nog op gang moet komen. Het mooie weer trok wel veel mensen voor een weekend naar Texel, maar die namen zondagavond allemaal de boot weer terug, waardoor tussen 18.00 en 21.00 uur een uurtje wachttijd voor de boot ontstond. Het vervoersaanbod werd nog ver groot doordat de kermis in Den Burg was afgelopen en de wagens pas zondagavond naar de overkant gingen. Teso vervoerde dit weekend 176 meer personenauto's dan in 1986, toen het ook mooi weer was. Dit betekent een stijging van 2,18%. Het aantal cara vans was echter gedaald met 78, wat een daling van 17,22% is. Ook het aantal aanhangers was gedaald en wel met 197, 35,18% minder. Hieruit kan worden afgeleid dat de echte vakantie- drukte nog op gang moet komen. Dat het mooie weer veel mensen voor een weekendje trok blijkt uit de 1352 auto's die Teso zondag terugvervoerde naar Den Helder. In 1986 waren dat maar 1035. De boot van 21.05 uui was op vijf auto's na vol. Er werden 1040 vrachtauto's minder overgezet dan vo rig jaar om deze tijd. Het is een goede promotie van Texel dat Teso het vervoersaanbod zo goed heeft kunnen verwerken, waar elders in het land lange files ontstonden van komende en gaande badgasten. De VW kon uit de cijfers opmaken dat de bedrijfsvakanties nog niet waren begonnen, want er was nog geen ech te druktepiek. De bungalows zijn alle maal wel al goed bezet, maar op de kampeerterreinen is over het algemeen nog genoeg ruimte. Dat heeft te ma ken met de vakantiespreiding. De va kanties komen dit jaar later op gang, maar gaan ook langer door dan in 1986. „Als Nordrhein-Westfalen rond 18 juli vrij krijgt, komt pas de grote klap", aldus WV-directeur Dekker. Toch hebben de campings niet te kla gen gehad. Het Kogerstrand meldt 900 mensen erbij dit weekend, waarmee de huidige bezetting op 2200 personen komt. Dat zijn er 500 minder dan vorig jaar, maar uit de reserveringen blijkt dat de grote stroom nog moet komen. „We zijn niet angstig omdat het nu minder is", aldus een woordvoerdster. „Het seizoen is nu veel langer dan in '86. Op dit moment zijn er meer Ne derlanders dan Duitsers, maar dat ver andert na 18 juli. Dan is het ongeveer half om half". Datzelfde beeld vertonen de cijfers van andere terreinen. Exploitatiemaat schappij De Krim loopt over twee we ken helemaal vol. Veel mensen die nu zijn binnengekomen kwamen naar aan leiding van de vele advertenties die her en der zijn verschenen. Een woord voerdster van camping Dennenoord vertelde dat deze week een voorproef je was voor de grote drukte die vol gende week wordt verwacht. „Meestal blijven de mensen de eerste week van de vakantie nog even rustig thuis en komerijze daarna in groten getale. Dan krijgen ook pas de meeste bedrijven vakantie, want dat loopt niet gelijk met de schoolvakanties. Het seizoen is dit jaar wel veertien dagen langer dan in 1986. De vakantiespreiding is daar toch wel debet aan". Ger de Graaf van het Staatsbosbeheerterrein 't Woutershok vertelde dat vanaf gisteren alles vol was. „Vroeger had je echte topdrukte tijdens de bouwvak, nu is het meer gespreid en duurt het seizoen veel lan ger. Hier moeten ze reseveren en tot 15 augustus is het vol". te blijven rijden als ze klanten wil len oppikken. De standplaats (met ruimte voor acht taxi's) is door de gemeente aangelegd op een strook die vorige week nog als gewone parkeerstrook fungeerde. Mo gelijk wordt hierdoor het misbruik in de hand gewerkt, hoewel de verkeers borden de taxistandplaats als zodanig duidelijk aangegeven. Er gewone au to's neerzetten is nu verbonden. Voor de politie is het echter moeilijk om de taxistandplaats „schoon" te houden en dat heeft ongenoegen gewekt. Een taxistandplaats op enige afstand van het dorpscentrum is één der maat regelen die de gemeente heeft geno men om de nachtelijke openbare ord in De Koog te verbeteren. Het aan- en afrijden van taxi's in de Dorpsstraat, het gejoel van wachtende passagiers en het klappen met portieren was een bron van onrust, waar vooral de lo- giesverstrekkende horeca problemen mee had. De meeste taxibedrijven waren voor stander van een taxistandplaats aan de Nikadel. Alleen het bedrijf Grootjen was tegen omdat hij meent dat het hem klanten kost. Het komt namelijk vaak voor dat cafébezoekers of de bar keeper Grootjen bellen als een taxi moet komen. In de nieuwe situatie verschijnt de taxi dan niet meer voor de deur van het café maar moeten de klanten naar de standplaats aan de Ni kadel worden gestuurd. Als daar dan een taxi van een ander bedrijf staat, zullen vooral de toeristen onder de ca fébezoekers in die taxi stappen, zo wordt gevreesd. Op initiatief van de commissie van goede diensten van de plaatselijke horeca-organisaties zullen alle taxion dernemers en de horecabedrijven woensdag over dit probleem vergade ren in de hoop dat een oplossing kan worden bedacht die voor alle partijen bevredigend is. Volgens de huidige plannen moet de taxistandplaats functioneren tot 31 au gustus. In die periode zal de Dorpsstraat tussen tien uur 's avonds en half vijf 's morgens voor taxi's ver boden gebied zijn. Aan de Rijksuniversiteit van Leiden heeft Wim Luiken uit De Waal zijn doctoraal Duitse taal en letterkunde gehaald. Hij haalde tevens een eerste graads lesbevoegdheid. De Fiscale Inlichtingen- en Opspo ringsdienst (FIOD) heeft vorige week maandag een inval gedaan in een Texels hotel en daarbij een deel van de boekhouding in beslag genomen. Naar schatting 12 tot 14 FIOD-mensen kwamen onverwacht het hotel-terrein op. Sommigen gingen het gebouw binnen; anderen stelden zich buiten op. Drie van hen legitimeerden zich bij de hotelier en zijn vrouw en vroegen toegang tot de boekhouding De stuk ken die betrekking hadden op de jaren 1982 tot en met 1986 werden meege nomen. De hotelier moest ook mee naar de bank om papieren die daar waren gedeponeerd te overhandigen. De hotelier, die nu wacht op een oproep voor een verhoor in Den Hel der, zegt met stelligheid dat hij geen enkel idee heeft waarom de FIOD de inval in zijn bedrijf heeft gedaan. Gistermiddag heeft in De Cocks- dorp onder grote belangstelling de begrafenis plaatsgehad van Menno van der Wal uit Eierland, die in de nacht van donderdag op vrijdag op 30-jarige leeftijd bij een motoronge luk om het leven kwam. Van der Wal, betrokken bij de organi satie van de Ronde om Texel, had donderdagavond in Oosterend deelge nomen aan een nabespreking van de Ronde en was om kwart over twaalf op de motor vertrokken naar zijn wo ning aan de Hoofdweg. Op de Gente- weg is hij in de scherpe bocht naar links (voor de Noorderdijk) rechtdoor gegaan door onduidelijke oorzaak. Hij reed door het schrikhek en de politie neemt aan dat hij daarbij van de mo tor is geslingerd en op de dijk is te recht gekomen. De motorfiets buitelde achter hem aan en viel gedeeltelijk op hem. Gezien het later geconstateerde letsel moet hij onmiddellijk dood zijn geweest. Zijn vrouw merkte rond half vijf in de ochtend dat hij niet was thuisgekomen en belde naar de politie om te horen of er een ongeluk was gebeurd. De meldkamer in Alkmaar liet weten dat zij van geen ongeluk wisten en liet het daarbij. Mevrouw Van der Wal ging toen zelf zoeken langs de route maar vond niets. Voorbijgangers ontdekten het stoffelijk overschot om kwart voor zeven. Menno van der Wal was een bekende en gewaardeerde figuur in de Texelse watersportwereld. Veel zeilvrienden woonden gistermiddag de begrafenis bij maar ook autoriteiten die met de organisatie van de jaarlijkse catamaran ronde van doen hebben. Onder degenen, die op de begraaf plaats het woord voerden, was een vertegenwoordiger van de KNZHRM die de verdiensten schetste van Van der Wal als lid van de whipperploeg. De heer C. M. Dros uit Den Burg wil in een loods van de voormalige zuivelfabriek De Eendracht een timmerbedrijf beginnen. Dros heeft zich aangemeld als gegadigde voor dit deel van het fabriekscomplex. Hij kan rekenen op de steun van B en W, die het bestemmingsplan voor dit doel willen aanpassen. In de raadsvergadering van 14 juli zal de gemeenteraad een voorberei- dingsbesluit nemen. Dros wil zich in de toekomst in de loods ook gaan toeleggen op het ver vaardigen van tuinmeubelen, waarbij werkgelegenheid voor meerdere perso nen kan worden geboden. Die plannen zijn echter nog niet definitief. B en W hebben de raad laten weten dat zij bedrijfsvestiging in de voormali ge fabriek toejuichen maar dat wel re kening zal worden gehouden met het omliggende Hoge Berggebied. In het bestemmingsplan kan worden geregeld dat alleen bedrijven worden toegestaan die voor de omgeving geringe hinder opleveren. Zoiets gebeurt ook met be drijven die in en om woonbuurten worden gevestigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1