(groen Zwarte tOOjaar jong van narij
Texel voelt zich veilig
et zo'n ambulancedienst"
Problemen rond
taxistandplaats
Topdrukte moet nog
op gang komen
i)
gers bij ingebruikstelling nieuwe auto:
wei
Frontaal
Geslaagd
Fiod deed inval
in hotel
TEXELAAR (30)
MET MOTOR
VERONGELUKT
Timmerbedrijf in deel
van zuivelfabriek?
lCHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.193
DINSDAG 7 JULI 1987
fertenties, abonnementen, etc.:
(j De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
102220) 2741. na 18.00 uur 4881.
i Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741
erktijd deze week tot en met dinsdag a s Harry de Graaf, Pelikaan-
De Koog, telefoon 02228 266
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties Amro Bank nr 46 99 17 636
Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr 67.34 60.398
i gemeentebestuur is erg dankbaar voor het werk dat je
Aldus wethouder Piet Zegers tot mevrouw Nel Smidt-
l van de Ambulancedienst Texel bij de ingebruikstelling
de nieuwe ambulancewagen.
m die goed gaan zijn meestal
(nieuws en krijgen daarom
aandacht. Wethouder Ze
ilde daarom vrijdag graag
'ficieel tintje geven aan de in-
jikstelling van de nieuwe am-
:e want dat gaf hem de gele
id om uitvoerig uit de doe-
doen hoe hij over het functi-
ln van de ambulance denkt.
ziekenvervoer geldt misschien
Ier lijfelijk mee te maken moet
in gehad om te beseffen hoe be-
|k het is. Zegers kon dat bevesti-
rant zelf was hij twee keer per
jance naar het ziekenhuis in Den
getransporteerd. De ambulan-
ist moet niet alleen snel zijn,
jok goed zijn georganiseerd en
litstekende mensen en materieel
ikken. Goede organisatie houdt
andere in dat de ambulance op
jment van de dag of de nacht
orden opgeroepen (dus een dag
ht „bemande" telefoon) en dat
I, wordt samengewerkt met artsen,
brandweer en andere instanties
insen die bij ongeluk of ziekte in
J 'komen. Dat is allemaal prima in
Wat de snelheid betreft voldoet
relse ambulance zeer ruim-
'♦«Pts aan de officiële regio-eis dat
i twee minuten na een melding
kunnen worden uitgerukt en dat
linnen een kwartier ter plaatse
lOplzijn.
hit:
Personeel
jet (verpleegkundig) personeel
Reit biedt is gebleken uit een on-
Tek waarbij Texel in vergelijking
jndere ambulancediensten hoog
Dat personeel is vakbe-
ti, weet om te gaan met de ap-
lur in de ziekenauto en verricht
jidelingen die mogelijk en nodig
t de zieken of gewonden in zo
■mogelijke staat in het ziekenhuis
Borgen. Het is dan ook zelden
1 dat een der artsen meerijdt naar
jekenhuis. Elders is dat in onge-
overdracht van de ambulancedienst
aan de orde komen. „Zoals het nu op
Texel gaat, gaat het goed. Daar moe
ten we niets aan veranderen".
Twee stuks
De Texelse ambulancedienst is overi
gens wel ingepast in het systeem van
de regionale ambulancedienst, dat is
opgezet in het belang van kwaliteit,
doelmatigheid en uniforme tarieven.
Volgens de officiële norm zou een ge
bied als Texel slechts één ambulance
mogen exploiteren. In verband met de
eilandpositie en het toerisme zijn het
er echter twee en die zijn hard nodig.
De nu in gebruik genomen ambulance
is een Mercedes van het type 124
waarvan de carosserie is gemaakt door
het bedrijf Miesen in Bonn. De auto
vervangt de Opel ambulance die sinds
1976 dienst doet. Deze wagen verkeert
nog in redelijke staat (ziekenauto's
worden perfect onderhouden en rijden
niet meer dan 10 15.000 km per jaar)
en wordt voorlopig nog achter de
hand gehouden, zij het in min of meer
ontmantelde staat. De nieuwe ambu
lance staat nu paraat samen met de
Mercedes die in 1983 in gebruik werd
genomen.De twee auto's lijken veel op
elkaar, maar de nieuwe aanwinst wijkt
toch op enkele punten positief van zijn
voorganger af. Het belangrijkste ver
schil wordt gevormd door de aircondi
tioning, waardoor het mogelijk is de
atmosfeer in de wagen koel en droog
te houden, wat 's zomers vooral tij
dens langere ritten zeer wenselijk is.
Verder biedt de nieuwe wagen wat
meer sta-hoogte waardoor het vooral
voor de begeleidende verpleegkundige
aangenamer werken is. De hartdefribi-
lator met de eraan gekoppelde hartbe-
wakingsapparatuur staat nu in een
apart kastje. De nieuwe wagen is wat
meer gestroomlijnd dan de auto van
1983 en is voorzien van een dieselmo
tor. Dat laatste werd een aantal jaren
geleden bij ziekenauto's nog onge
wenst geacht omdat dieselmotoren
minder snel waren en minder vlot ac-
ichll tussen de ..oude" ziekenauto en de nieuwe is alleen te zien als beide wagens
eer worden gezet. De nieuwe wagen is meer gestroomlijnd en iets hoger. Ifoto
frlterl.
ten derde van het aantal ritten
et geval. De familie Smidt die de
e ambulancedienst als eigen par-
bedrijf exploiteert, is erin
>gd altijd goede medewerkers aan
ikken en heeft de kwaliteit van
iele sysyteem steeds hoger kun-
Jpvoeren, met veel persoonlijke
'kkenheid en met perfecte kennis
iet verzorgingsgebied, de mensen
plaatselijke verhoudingen. Dat
:e droeg ertoe bij dat mevrouw
It-Ellen die leiding aan de dienst
sinds haar man Toon overleed,
raagbaak is voor menige Texelaar
idische of sociale nood en altijd
'd is hand- en spandiensten extra
srrichten zoals het geven van in-
'ie over het betalen van de reke-
van de medische specialist, het in
2kt brengen met de tandarts van
"id "iet hevige kiespijn...
'e ambulancedienst geeft de be
ers van Texel een veilig gevoel",
s Zegers die zich dan ook best te-
toonde met de particuliere sta-
hot bedrijf. Wat de rijks- en
'inciale overheid betreft zal dat
,te in de toekomst niet meer van-
Prekend zijn. Men wil de verant-
rrdehjkheid voor het ambulancever-
"i handen van de regio leggen.
echter pas bij een eventuele
celereerden. Tegenwoordig is er nau
welijks meer verschil, zodat met het
oog op degelijkheid en voordeliger ex
ploitatie voor diesel is gekozen. Om
ook bij strenge koude snel en vlot te
kunnen wegrijden, worden de motoren
van beide ambulances in de garage via
het lichtnet voortdurend op tempera
tuur gehouden.
Minder belangrijke verschillen: de nieu-
Een frontale botsing vrijdagavond tus
sen een 17-jarige Texelse bromfietser
en een 46-jarige eilandgenoot in een
personenauto, had voor geen van de
betrokkenen lichamelijk letsel tot
gevolg.
De aanrijding gebeurde rond half ne
gen in de bocht van het Schilderend
nabij de kruising Keesomlaan-
Weverstraat-Haffelderweg. De brom
fietser reed op het Schilderend en ne
geerde, komende uit de richting Oude-
schild, dus het inrijverbod. De jonge
man nam de bocht binnendoor en kon
toen de tegemoetkomende auto niet
meer ontwijken. Brommer en auto
raakten aan de voorzijde beschadigd.
we auto is niet voorzien van een elec-
tronische hoorn, maar van een „gewo
ne" compressorhoorn die iets scherper
klinkt, de zwarte kunststof bumper, de
iets anders gevormde zwaailichten en
het zonwerend glas romdom. Achter
een afsluitbaar zijpaneel van de auto
bevindt zich een zg. schepbrancard,
die gebruikt wordt als patiënten met
mogelijk ernstige breuken niet mogen
worden opgetild. In het belang van de
veiligheid van de chauffeur en dus van
het transport is de „airbag". Dat is
een luchtzak die zich bij een botsing
automatisch razendsnel opblaast tus
sen het stuur en de chauiffeur zodat
die niet met het hoofd voorover tegen
het glas kan slaan.
Ook in de nieuwe ambulance kunnen
eventueel twee patiënten liggend naast
elkaar worden vervoerd. De behande
lende arts of verpleegkundige beschikt
over apparatuur voor het afzuigen van
slijm, het toedienen van zuivere of
voor de helft met buitenlucht gemeng
de zuurstof en ook over een beade
mingsautomaat voor mensen die niet
zelfstandig meer adem kunnen halen.
Dat beademingspaneel kan eventueel,
voorzien van een eigen zuurstofcilin
der, mee naar buiten worden geno
men. Veel van het interieur is uitvoerd
in makkelijk te reinigen kunststof, wat
belangrijk is omdat de wagens
minstens elke week een grote schoon
maakbeurt krijgt en ook telkens na een
ongeluk waarbij vuil of bloed in de
wagen terecht komt.
Omdat de Texelse ambulancedienst de
eerste in Nederland was die een am
bulance van dit type bestelde, heeft
mevrouw Smidt-Ellen de auto plechtig
onthuld op de jaarlijkse ambulanceten
toonstelling die onlangs in Hattem
werd gehouden. De auto heeft totaal
ƒ164.000,— gekost, exclusief de
apparatuur.
De Texelse ambulancedienst komt zo'n
400 keer per jaar in actie. Er zit geen
groei in dit cijfer. Op dit moment ligt
de stand zelfs iets „achter" bij verle
den jaar. Dat de tweede auto geen
overbodige luxe is, blijkt uit het feit
dat meer dan 50 keer per jaar beide
wagens op pad moeten. De vorige
week is dat zelfs vier keer gebeurd.
Het officieel gebaar bij de Ingebruikstelling bestond uit het gebruiken van de mobilofoon
waarbij de regionale alarmcentrale In Den Helder op de hoogte werd gesteld van de nieuwe
aanwinst. Het hanteren van de microfoon was voor wethouder Zegers blijkbaar geen dage
lijkse routine, maar embulancechauffeur Ben Jas Irechtsl zorgde graag voor Instructie.
"De taxistandplaats die door de ge
meente aan de Nikadel in De Koog
is gemaakt wordt voortdurend ge
bruikt als parkeerplaats door ge
wone automobilisten zodat taxi's
er niet meer terecht kunnen. Om
dat de taxi's 's avonds en 's nachts
ook niet meer in de Dorpsstraat
mogen, zijn ze gedwongen rondjes
Cijfers van Teso en WV wijzen uit
dat de grote vakantiestroom nog
op gang moet komen. Het mooie
weer trok wel veel mensen voor
een weekend naar Texel, maar die
namen zondagavond allemaal de
boot weer terug, waardoor tussen
18.00 en 21.00 uur een uurtje
wachttijd voor de boot ontstond.
Het vervoersaanbod werd nog ver
groot doordat de kermis in Den
Burg was afgelopen en de wagens
pas zondagavond naar de overkant
gingen.
Teso vervoerde dit weekend 176 meer
personenauto's dan in 1986, toen het
ook mooi weer was. Dit betekent een
stijging van 2,18%. Het aantal cara
vans was echter gedaald met 78, wat
een daling van 17,22% is. Ook het
aantal aanhangers was gedaald en wel
met 197, 35,18% minder. Hieruit kan
worden afgeleid dat de echte vakantie-
drukte nog op gang moet komen. Dat
het mooie weer veel mensen voor een
weekendje trok blijkt uit de 1352 auto's
die Teso zondag terugvervoerde naar
Den Helder. In 1986 waren dat maar
1035. De boot van 21.05 uui was op
vijf auto's na vol. Er werden 1040
vrachtauto's minder overgezet dan vo
rig jaar om deze tijd.
Het is een goede promotie van Texel
dat Teso het vervoersaanbod zo goed
heeft kunnen verwerken, waar elders
in het land lange files ontstonden van
komende en gaande badgasten.
De VW kon uit de cijfers opmaken
dat de bedrijfsvakanties nog niet waren
begonnen, want er was nog geen ech
te druktepiek. De bungalows zijn alle
maal wel al goed bezet, maar op de
kampeerterreinen is over het algemeen
nog genoeg ruimte. Dat heeft te ma
ken met de vakantiespreiding. De va
kanties komen dit jaar later op gang,
maar gaan ook langer door dan in
1986. „Als Nordrhein-Westfalen rond
18 juli vrij krijgt, komt pas de grote
klap", aldus WV-directeur Dekker.
Toch hebben de campings niet te kla
gen gehad. Het Kogerstrand meldt 900
mensen erbij dit weekend, waarmee
de huidige bezetting op 2200 personen
komt. Dat zijn er 500 minder dan vorig
jaar, maar uit de reserveringen blijkt
dat de grote stroom nog moet komen.
„We zijn niet angstig omdat het nu
minder is", aldus een woordvoerdster.
„Het seizoen is nu veel langer dan in
'86. Op dit moment zijn er meer Ne
derlanders dan Duitsers, maar dat ver
andert na 18 juli. Dan is het ongeveer
half om half".
Datzelfde beeld vertonen de cijfers van
andere terreinen. Exploitatiemaat
schappij De Krim loopt over twee we
ken helemaal vol. Veel mensen die nu
zijn binnengekomen kwamen naar aan
leiding van de vele advertenties die her
en der zijn verschenen. Een woord
voerdster van camping Dennenoord
vertelde dat deze week een voorproef
je was voor de grote drukte die vol
gende week wordt verwacht. „Meestal
blijven de mensen de eerste week van
de vakantie nog even rustig thuis en
komerijze daarna in groten getale. Dan
krijgen ook pas de meeste bedrijven
vakantie, want dat loopt niet gelijk met
de schoolvakanties. Het seizoen is dit
jaar wel veertien dagen langer dan in
1986. De vakantiespreiding is daar toch
wel debet aan". Ger de Graaf van het
Staatsbosbeheerterrein 't Woutershok
vertelde dat vanaf gisteren alles vol
was. „Vroeger had je echte topdrukte
tijdens de bouwvak, nu is het meer
gespreid en duurt het seizoen veel lan
ger. Hier moeten ze reseveren en tot
15 augustus is het vol".
te blijven rijden als ze klanten wil
len oppikken.
De standplaats (met ruimte voor acht
taxi's) is door de gemeente aangelegd
op een strook die vorige week nog als
gewone parkeerstrook fungeerde. Mo
gelijk wordt hierdoor het misbruik in
de hand gewerkt, hoewel de verkeers
borden de taxistandplaats als zodanig
duidelijk aangegeven. Er gewone au
to's neerzetten is nu verbonden. Voor
de politie is het echter moeilijk om de
taxistandplaats „schoon" te houden
en dat heeft ongenoegen gewekt.
Een taxistandplaats op enige afstand
van het dorpscentrum is één der maat
regelen die de gemeente heeft geno
men om de nachtelijke openbare ord
in De Koog te verbeteren. Het aan- en
afrijden van taxi's in de Dorpsstraat,
het gejoel van wachtende passagiers
en het klappen met portieren was een
bron van onrust, waar vooral de lo-
giesverstrekkende horeca problemen
mee had.
De meeste taxibedrijven waren voor
stander van een taxistandplaats aan de
Nikadel. Alleen het bedrijf Grootjen
was tegen omdat hij meent dat het
hem klanten kost. Het komt namelijk
vaak voor dat cafébezoekers of de bar
keeper Grootjen bellen als een taxi
moet komen. In de nieuwe situatie
verschijnt de taxi dan niet meer voor
de deur van het café maar moeten de
klanten naar de standplaats aan de Ni
kadel worden gestuurd. Als daar dan
een taxi van een ander bedrijf staat,
zullen vooral de toeristen onder de ca
fébezoekers in die taxi stappen, zo
wordt gevreesd.
Op initiatief van de commissie van
goede diensten van de plaatselijke
horeca-organisaties zullen alle taxion
dernemers en de horecabedrijven
woensdag over dit probleem vergade
ren in de hoop dat een oplossing kan
worden bedacht die voor alle partijen
bevredigend is.
Volgens de huidige plannen moet de
taxistandplaats functioneren tot 31 au
gustus. In die periode zal de
Dorpsstraat tussen tien uur 's avonds
en half vijf 's morgens voor taxi's ver
boden gebied zijn.
Aan de Rijksuniversiteit van Leiden
heeft Wim Luiken uit De Waal zijn
doctoraal Duitse taal en letterkunde
gehaald. Hij haalde tevens een eerste
graads lesbevoegdheid.
De Fiscale Inlichtingen- en Opspo
ringsdienst (FIOD) heeft vorige
week maandag een inval gedaan in
een Texels hotel en daarbij een
deel van de boekhouding in beslag
genomen.
Naar schatting 12 tot 14 FIOD-mensen
kwamen onverwacht het hotel-terrein
op. Sommigen gingen het gebouw
binnen; anderen stelden zich buiten
op. Drie van hen legitimeerden zich bij
de hotelier en zijn vrouw en vroegen
toegang tot de boekhouding De stuk
ken die betrekking hadden op de jaren
1982 tot en met 1986 werden meege
nomen. De hotelier moest ook mee
naar de bank om papieren die daar
waren gedeponeerd te overhandigen.
De hotelier, die nu wacht op een
oproep voor een verhoor in Den Hel
der, zegt met stelligheid dat hij geen
enkel idee heeft waarom de FIOD de
inval in zijn bedrijf heeft gedaan.
Gistermiddag heeft in De Cocks-
dorp onder grote belangstelling de
begrafenis plaatsgehad van Menno
van der Wal uit Eierland, die in de
nacht van donderdag op vrijdag op
30-jarige leeftijd bij een motoronge
luk om het leven kwam.
Van der Wal, betrokken bij de organi
satie van de Ronde om Texel, had
donderdagavond in Oosterend deelge
nomen aan een nabespreking van de
Ronde en was om kwart over twaalf
op de motor vertrokken naar zijn wo
ning aan de Hoofdweg. Op de Gente-
weg is hij in de scherpe bocht naar
links (voor de Noorderdijk) rechtdoor
gegaan door onduidelijke oorzaak. Hij
reed door het schrikhek en de politie
neemt aan dat hij daarbij van de mo
tor is geslingerd en op de dijk is te
recht gekomen. De motorfiets buitelde
achter hem aan en viel gedeeltelijk op
hem. Gezien het later geconstateerde
letsel moet hij onmiddellijk dood zijn
geweest.
Zijn vrouw merkte rond half vijf in de
ochtend dat hij niet was thuisgekomen
en belde naar de politie om te horen
of er een ongeluk was gebeurd. De
meldkamer in Alkmaar liet weten dat
zij van geen ongeluk wisten en liet het
daarbij.
Mevrouw Van der Wal ging toen zelf
zoeken langs de route maar vond
niets. Voorbijgangers ontdekten het
stoffelijk overschot om kwart voor
zeven.
Menno van der Wal was een bekende
en gewaardeerde figuur in de Texelse
watersportwereld. Veel zeilvrienden
woonden gistermiddag de begrafenis
bij maar ook autoriteiten die met de
organisatie van de jaarlijkse catamaran
ronde van doen hebben.
Onder degenen, die op de begraaf
plaats het woord voerden, was een
vertegenwoordiger van de KNZHRM
die de verdiensten schetste van Van
der Wal als lid van de whipperploeg.
De heer C. M. Dros uit Den Burg
wil in een loods van de voormalige
zuivelfabriek De Eendracht een
timmerbedrijf beginnen. Dros heeft
zich aangemeld als gegadigde voor
dit deel van het fabriekscomplex.
Hij kan rekenen op de steun van B
en W, die het bestemmingsplan
voor dit doel willen aanpassen. In
de raadsvergadering van 14 juli zal
de gemeenteraad een voorberei-
dingsbesluit nemen.
Dros wil zich in de toekomst in de
loods ook gaan toeleggen op het ver
vaardigen van tuinmeubelen, waarbij
werkgelegenheid voor meerdere perso
nen kan worden geboden. Die plannen
zijn echter nog niet definitief.
B en W hebben de raad laten weten
dat zij bedrijfsvestiging in de voormali
ge fabriek toejuichen maar dat wel re
kening zal worden gehouden met het
omliggende Hoge Berggebied. In het
bestemmingsplan kan worden geregeld
dat alleen bedrijven worden toegestaan
die voor de omgeving geringe hinder
opleveren. Zoiets gebeurt ook met be
drijven die in en om woonbuurten
worden gevestigd.