Voor de herfst zeker twintig mestsilo's bij Texelse boeren d-kampioen D. venslange liefde J. Wuis (81): voor motoren LAND BOUW rkloosheid Texel lager n landelijk Rally verloopt zeer voorspoedig voor de Gol/ards, waar zijn vrouw nu woont. Met de Volkswagen reed hij vorige week nog vijf maal heen en weer Zwolle. ,,Als Harley met zijspan geven, scheur ik er zo mee weg", zei hij. bestoft en bezweet, maar zeker innerlijk voldaan arri- zaterdag de volbrengers van de Portugal-Holland rally op Om vier uur 's middags rijden de „veteranen" met hun ge boot af en leggen dan in optocht de laatste kilometers van drieduizend af, naar eindpunt De Koog. Onder de nieuws- die een kijkje komen nemen, bevindt zich beslist de nu D. J. (Dirk Jan) Wuis. In 1950 Nederlands kampioen be- vbaarheidsritten in de zijspanklasse, motorman in hart en nie- Meerdere rallyrijders zijn goede bekenden van hem; zij zijn lid ie oldtimersclub Big V Twins uit Wuis' vorige woonplaats Ie. wat een leven lang (zestig ian de overkant te hebben ond, keerde de in Oosterend an en getogen Wuis dit jaar n geboorte-eiland terug. Een dat in het teken stond van de in sportbeoefening en in Harley Davidson is immer ivoriet geweest. Wat dat be un Wuis zijn hart komend and weer ophalen: het roeren der deelnemers rijdt Harley. e Harley Davidson-man bent, door heel Europa terecht. De ■liefhebbers vormen één grote Dat speciale enthousiasme denk ik door het buitengewone De Harley is onverwoestbaar, ro- en tegelijkertijd snel. 't Is een motor met voetkoppeling en rersnelling", tracht Wuis de aan- ngskracht te verklaren. Boven gas Harley de politiemotor bij uit een „beeld in de stad" dat Wuis ele leven bijblijft. Veertig jaar vanaf circa 1930, was Wuis na- werkzaam bij de Haagse ge- iepolitie. Als chef werkplaats van «J dealer aldaar kon hij op een ien moment in dienst komen bij dinische dienst van de politie. lalijking met vorige maand is «ntal werklozen op Texel ge- 'met 17 tot 280. De daling voornamelijk plaats in de sec- orsca. Onder die 280 zijn 102 ">n. Landelijk gezien springt or gunstig uit, hoewel hier is van seizoensinvloed. 'in 1980 de werkloosheid fors is d'ïgon, stabiliseerde deze zich in vanaf het jaar erna ging het bp dit moment zijn de percenta- verklozan van de afhankelijke be volking 8,9%, dat jn 8% <1 en 10,7% vrouwen. De cijfers ■id juni 1980 tot eind juni 1987 !)0.196, 298, 462, 452, 349, 328 0. 'eerste half jaar van '87 werden eisonen ingeschreven bij het ar- lu, waarvan 297 mannen en 'uwen. Uitgeschreven werden freonen, waarvan 434 mannen vrouwen. Er werden door werk- *240 vacatures gemeld, waarop j^onen werden geplaatst, waar- mannen en 102 vrouwen. ivoeidsbureau verstrekte veel infor- Deveer 1500 inlichtingen wer- j-Seven over lonen, ontslagen, «ontracten enz. Hierbij is de in- 1<fie is meegenomen uit het in- lcentrum niet inbegrepen. Wuis zou zich opwerken tot chef en was daarmee verantwoordelijk voor het gehele gemotoriseerde park van de ge meentepolitie. In de jaren dertig ge schiedde de surveillance uitsluitend met motorzijspan, Harleys uiteraard. ,,Een beeld dat respect afdwong", al dus Wuis. Na de oorlog raakte Harley Davidson uit de gratie en kwam BMW in zwang. De eerste kennismaking met de motor vond plaats op Texel. Dirk Jan Wuis, zoon van bakker Wuis (de enige „gro ve" temidden van vijf „fienen" in Oosterend toendertijd), was na het voltooien van de ULO komen te wer ken bij de rijwielzaak van Hannes Hille- nius in de Waalderstraat (op de plaats waar later garagebedrijf Jan Reij was gevestigd). „Op de ULO hadden we les van meester Kikkert. Die had een jas als een kievitsei. Vol inktvlekken dus, als hij langsliep dan mikten de jongens met hun kroontjespennen inkt op hem. Na de laatste klas van de ULO kon je geen diploma krijgen, daarvoor moest je nog naar Alkmaar. Op Texel had je dan verder weinig keus: naar de Zeevaartschool of gaan werken". Dokter Wagemaker Het was dus het laatste. Wuis was toen zestien jaar en sindsdien aan techniek verpand. „De motorisering begon toen net. Ik was ongeschool, maar dat kon ook niet anders want een opleiding bestond niet. Je moest veel zelf ontdekken. In die tijd, begin jaren twintig, reden op Texel al een paar auto's. Wie de eerste was weet ik niet, ik denk de Minerva van dokter Wagemaker, met Piet Huizinga als chauffeur. Dan had je de Drossen, die op Texel samen met de familie Keijser de dienst uitmaakten, die reden met Mormoon. Verder reed er nog een Maxwell rond, die was van veearts, Roelofs. De eerste motor? Dat weet ik niet. In elk geval verhuurde Boekei, die toen een garagebedrijf had waar nu modehuis Moerbeek zit. Simplex mo torfietsen. Piet Dalmeijer van de Oran jeboom had een motor en Dros in Ei- erland had al heel vroeg de vertegen woordiging van Harley", kenschetst Wuis de pioniersjaren twintig. Bij Hillenius werd Wuis „maf" van motorrijden. Op een Simplex met twee versnellingen waarbij om te schakelen een riem van de ene op de andere poelie moest worden gezet, mocht Wuis een stukje rijden. De rit eindigde in een sloot, toen de jonge Wuis om indruk te maken een bocht te hard nam. Wuis verliet Hillenius en ging als mon teur aan de slag bij Dros' Autocentra le, althans de voorloper ervan, waar van de werkplaats was gevestigd op de „Holleboi". Omstreeks 1925 werd het bedrijf overgeheveld naar het Schilderend, op de plaats waar de ga rage nu nog staat (de Texelse Auto- centrale van Grisnigt). Behalve Wuis werkten er Arie Dros, Harry Boon, Van Zeijlen (administrateur) en Harry Bee- king (chef werkplaats). Laatstgenoem de had als technicus een grote naam op Texel, ofschoon hij helemaal niet over buitengewone capaciteiten be schikte. Met meer geluk dan wijsheid had hij ooit eens de motor van een Duitse kroonprins die op Wieringen was gestrand, aan de praat gekregen. Na dat voorval keken de Texelaars hoog tegen hem op. Rijles Dros Autocentrale handelde hoofdza kelijk in Ford. Het eerste jaar was een succes: er werden 38 auto's verkocht, nieuwe en tweedehands. Wie een auto kocht, kreeg er rijles bij. Ook in deze garage bleef Wuis niet lang. Voor enige tijd verruilde hij Texel voor Alkmaar: bij Zwart'Eh De Vries', dealer van onder meer BSA en Berliet. Terug op Texel werd hij chauffeur bij Boekei, op een 7-persoons T-Ford, die als autobus dienst deed en op de Groeneplaats z'n standplaats had. Ook de familie Kikkert van De Lindeboom had zo'n autobus, een Hupmobiel. Wuis' oude chef Beeking had er ooit als chauffeur/kellner gewerkt. Op een gegeven moment kon Wuis Boekels zaak overnemen, tezamen met het Chevrolet-agentschap. De werk plaats zou komen waar nu café De Grooten Slock is gevestigd. Maar Wuis zag er geen brood in. Het was allemaal te primitef en het was cri sistijd. Via een Ford dealer in Leiden belandde hij in Den Haag. Het zou zestig jaar duren, voordat hij weer op Texel zou gaan wonen. Tekenend voor de slechte situatie op de arbeidsmarkt was dat Beeking hem achterna kwam. Op Texel was zelfs voor deze techni cus van aanzien geen werk meer voor handen en hij kwam Wuis vragen of die hem kon helpen. Dat lukte, echter niet in het garagebedrijf, maar in een hoedenzaak.... Na enige tijd wisselde Wuis voor de laatste maal van baan; de technische dienst van de Haagse gemeentepolitie was de laatste, lang durige werkkring. Jonkheer Het was ook pas in Den Haag dat Wuis actief motorsporter werd. De eerste ervaring deed hij op met terrein- ritten op het landgoed van Jonkheer Hugo Zuylen Van Nijenveld, op Duin- rell bij Wassenaar. Met een eigen mo tor, een snelle Harley 5-7, type RLD (zijklepper met platte koppen) maakte Wuis furore. Ook nam hij deel aan het Nederlands kampioenschap, na eerst prestaties te hebben geleverd in de Zuidhollandse Grensrit en de Coupe de la Montagne (Gelderland/Overijssel). Wuis kwam uit in de seniorenklasse: tussen de mannen met de hoogste ge middelden. De grote doorbraak kwam in de Dumonceau Bekerrit van 1937, een monsterrace door België en Luxemburg, waar zowel motoren als auto's aan deelnamen. In twee dagen moest duizend kilometer worden afge legd en de crème de la crème van de gemotoriseerde sportwereld nam eraan deel. Een zekere De Sablerolle, een motorenthousiast die bij Wuis in de buurt woonde, haalde hem over om mee te doen. „Hij zei dat hij zoiets va ker had gedaan, maar daarmee loog hij de hele boel voor. Hij wilde ge woon graag meedoen", vertelt Wuis. Het tweetal schafte twee pannen van een zo groot mogelijke maat aan en vermaakte die tot provisorische hel men. De dure Hollandia zijspan werd vervangen door een bak van een tient je. Wel moesten nieuwe banden en dergelijke worden gemonteerd om eni ge kans van slagen te hebben, totale kosten f80,—. Direct na de start in het Controlepost gemist Andere deelnemers zoals de befaamde Henk Persoon, waren ook verkeerd ge reden, zodat Wuis weer kon aanslui ten. Toen 's avonds te Luxemburg het tussenklassement werd opgemaakt, stond de onbekende combinatie num mer één. Op de diverse proeven had Wuis de meeste punten gescoord. Hij zou ook als een complete verrassing als eerste zijn gefinished, wanneer op de tweede dag niet een controlepost was gemist. Het onervaren duo werd sluw meegelokt door een concurrent die inmiddels was uitgevallen en huis waarts reed. In een poging om de op gelopen strafpunten goed te maken werden alle risico's van de wereld ge nomen. Nabij Hoei in de Ardennen moest een trambrug worden genomen. In volle vaart belandde de combinatie precies in de tramrails en vloog als het ware over het bruggetje heen. Wuis had de rode vlag ten teken van weg werkzaamheden te laat gezien.... Uit eindelijk werd hij vierde, achter de ka nonnen Persoon (zijn latere grote ri vaal), Van Hamersveld en Bon. Wuis' opvallende prestatie werd on middellijk beloond. Thuisgekomen zorgde de Delftsche Motorenhandel in Den Haag, de importeur van Harley Davidson, dat Wuis voortaan over een HD 1000 cc kopklepper kon beschik ken. Wuis reed er diverse grote wedstrijden mee (liefst zo zwaar mo gelijk) en kenners roemden zijn rijstijl. Een groot kampioen werd hij echter nooit. Pas in de nadagen van zijn car rière, hij was zelfs al even gestopt, veroverde Wuis een kampioenstitel, op een Zündapp 600 cc kopklepper. Het was zijn laatste grote wapenfeit Op 45-jarige leeftijd zag hij dat de motor wereld professioneler was geworden; de club van weleer bestond niet meer, geld overheerste gezonde rivaliteit. Oude liefde De liefde voor de motor bleef echter bestaan. Toen Wuis in zijn laatste woonplaats Zwolle een kijkje kwam nemen tijdens de open dag van oude motorenclub Big V Twins, bleef dat door de clubleden niet onopgemerkt. Als oud-coureur die in het echt met de „veteranen" van nu, wedstrijden had geraced, stond hij in het middel punt van de belangstelling. Animator Max Middelbosch, deelnemer en mede-organisator van de Portugal-Texel rally, nodigde hem uit voor een spreek beurt tijdens een clubavond. „Het zijn motorrijders met een gunstige reputa tie, beschaafde hobbyisten. Werkelijk alles hebben ze ervoor over om die oude machines perfect in originele In het Texelse landschap zijn in de afgelopen dagen bij enkele boerde rijen opvallende ronde bouwwer ken verrezen. Wie in de veron derstelling verkeert dat dat zwem baden zijn heeft het mis; het zijn speciale silo's voor de opslag van drijfmest. Eén op de zes boeren op Texel heeft voor de herfst zo'n mestsilo van beton. Het mestprobleem en de daarmee ge paard gaande nieuwe mestwetgeving ligt de meeste boeren zwaar op de maag. De overheid heeft voor verschil lende manieren gekozen om het over schot terug te dringen. Gezien de om vang wordt het probleem nationaal aangepakt en heeft de wetgeving op alle bedrijven, ook in gebieden waar nu (nog) geen problemen zijn met de mest. De regels gelden zowel voor veehouderij, akkerbouw als tuinbouw. Maar ook loonwerkers en mesthande laren worden er mee geconfronteerd. Eén van de stenen des aanstoots voor de boeren is de invoering van de ver van uitrijbepalingen is een oplossing gezocht tussen wat voor het milieu wenselijk is en wat bedrijfstechnisch en economisch haalbaar is. Boeren moeten op korte termijn een mestopslag realiseren, want in oktober en november mag al geen mest meer worden uitgereden en het is ook ver boden over besneeuwde gronden van af 1 januari tot en met 15 februari. De Texelse boeren hebben de koppen bijeen gestoken om te kijken hoe ze de mest het meest efficiënt kunnen bewaren. Na een onderzoek kwamen ze terecht bij de firma Paques Agri Systems BV uit Balk, waarvan opslag silo's worden betrokken. „Sinds 1971 zijn we eigenlijk al gespe cialiseerd in dit soort opslagsilo's", al dus firmadirecteur Paques. „In de ja- plichte mestboekhouding. Deze is ont wikkeld om de produktie en het ge bruik van dierlijke meststoffen per be drijf vast te stellen en controle op de produktie, handel en het gebruik van mest te kunnen uitoefenen. Met be hulp van de mestboekhouding kan de hoeveelheid fosfaat die per bedrijf wordt geproduceerd worden berekend en als dat meer dan 125 kg per hecta re bedraagt moet overschotheffing worden betaald. Bewaren Als mest buiten het „groeiseizoen" wordt uitgereden kan vervuiling van het grondwater en oppervlaktewater optreden. Afspoeling naar het opper vlaktewater gebeurt vooral als het gaat dooien na het uitrijden van dierlijke mest over al dan niet bevroren met sneeuw bedekte grond. Om deze uit en afspoeling te verminderen wil de overheid het gebruik van dierlijke mest in de herfst en winter (dat zijn perio den met een grote hoeveelheid neerslag) beperken. Bij het vaststellen ren zeventig legden we ons vooral toe op hoge voersilo's, maar nu met die mesttoestanden richten we ons hierop. Op Texel bouwen we voor de herfst bij ongeveer twintig boerenbedrijven een mestsilo. Deze weken wordt de beton nen fundatie gelegd, dan worden hal fronde betonnen wandelementen gezet en daar komen weer ijzers omheen. Het zijn opslagsystemen met een hoogte van 2.25 meter tot 3.50 meter. Op Texel zullen vooral 3 meter hoge si lo's worden gebouwd. Gemiddeld is de inhoud 800 kuub". „Je zou er een zwembad van kunnen maken als ie leeg is, maar dan blijf je wel altijd met een vervelend mest- luchtje zitten", aldus landbouwvoor- lichter Jan Koolhof. „Je kan er na tuurlijk wel een modderbad van maken". 17 JULI 1987 TEXELSE COURANT centtrum van Antwerpen schoot de debuterende combinatie er vandoor. Te snel, zo bleek. Binnen de kortste keren raakte het duo het spoor bijster. „Na vigator" De Sablerolle werd steeds stil ler. „Ik niet, ik ging juist steeds meer praten. Tachtig gulden naar de blik semt, riep ik almaar tegen hem", zegt Wuis. PAGINA 9 TOURS, woensdag De kara vaan Hollandse motorveteranen snelt voorspoedig van Portugal richting Texel. Deelnemers en vol gers bemerken tot hun grote ge noegen dat de machines van voor de oorlog, de zware krachtproef goed doorstaan. Er is tot dusver niets kapot gegaan, wat niet on derweg kon worden gerepareerd. Al wordt wel elke avond op de campings waar wordt overnacht, driftig gesleuteld. Dat komt vooral doordat op de slechte wegen in met name Portugal en Spanje on derdelen gewoonweg kapot ram melen. De fraaie vergezichten ver goeden echter veel. Van de mooiste panorama's viel te genie ten tussen Porto en Salamanca, tijdens de tweede etappe. Het weer is intussen verslechterd; in Frankrijk regende het twee dagen achtereen. Specifieke oude motoren-problemen als ontkolen en vaak olie verversen, zoals D. J. Wuis opmerkt in het artikel elders in deze krant, hebben zich niet voorgedaan. Dat komt door de betere kwaliteit olie. Het is belang rijk dat in een behoorlijk tempo wordt doorgereden. Indien motor- pech niet direct kan worden ver holpen, neemt de betreffende coureur plaats in de volgwagen en probeert daar het ongemak te ver helpen. In Portugal zijn de rijders op de nationale TV geweest. Vooral de kleine dorpjes lopen uit als de groep passeert. Als ergens wordt gestopt komen belangstel lenden als vliegen op de stroop op de deelnemers af. Het brengt de rijders alvast in de stemming voor zaterdag, als ze worden onthaald in De Koog. Zoals het er nu naar uitziet, zal dit eindpunt onge schonden kunnen worden gehaald. Aldus onze ..correspondent" Mek van der Heijden, oud-redacteur van deze krant, die de prestatierit op de motor meemaakt. staat te krijgen. Elk onderdeeltje wordt verzorgd, ze kennen die types beter dan ik hoor". Tenslotte: Nee, zelf heb ik nooit zo'n prestatierit gedaan. Wel tochten ge maakt door bergachtig terrein. Over de beroemde Tour de France-alp de Gab bier moesten we over een onverhard pad waar de ijspegels overheen hin gen... Zulke oude motoren hebben toch hun specifieke problemen: olie verversen om de 500 1000 kilometer, ontkolen. Het is goed om te bewijzen dat deze oude motoren zo'n afstand aankunnen". De gezamenlijke landbouworganisaties hebben het initiatief genomen voor de opslagsystemen. Ze hebben een com missie in het leven geroepen met van iedere landbouworganisatie een lid en er werd een enquête gehouden onder alle boeren om te weten wat voor opslag ze hadden en wat voor opslag er eventueel bij zou moeten. Daar kwam uit dat een deel van de Texelse boeren in ieder geval extra opslag no dig had, wilden ze voldoen aan de wet. Dit voorjaar werden vier leveran ciers benaderd en daaruit moest één aannemer worden gekozen die het voordeligst en ook het meest volgens de wensen van de gezamenlijke boeren kon bouwen. Onder de vier aange schreven bedrijven waren twee Texelse, maar de voorkeur ging uiteindelijk toch uit naar het Friese bedrijf Paques. Er zijn voorlichtingsavonden geweest om de mensen te informeren. Saamhorigheid Directeur Paques heeft nog niet eerder zo'n grote order ineens gehad. „Hoogstens waren het er maar vier te gelijk. Dat wat je op Texel vindt, die saamhorigheid tussen de boeren, vind je bijna nergens in Nederland. De communicatie en het contact tussen hen is hier ideaal. De bedragen die op Texel zijn geïnvesteerd in zo'n silo lig gen tussen de veertig en zestig gulden per kuub. Dat verschil is te verklaren omdat sommigen ook spuitstukken of apparatuur moeten hebben om de mest erin of eruit te krijgen". Nu de silo's duidelijk zichtbaar in het land verrijzen, krijgt landbouwvoorlich- ter Koolhof af en toe telefoontjes van boeren die er ook nog eentje willen hebben, of er alsnog meer over willen weten. Belangstellenden kunnen nog bellen naar Koolhof (02220) 2780, of Frans Bakker (02226) 369. De silo's zijn blikvangend in het Texel se landschap. Ze staan er legaal, daar de gemeente hinderwetvergunningen en bouwvergunningen heeft afgege ven. „De samenwerking met de ge meente was fantastisch. De mestmaat- regel is van hogerhand opgelegd en dat is natuurlijk een enorme toestand, maar de Texelse boeren wilden er posi tief op inspelen en zij hebben daartoe van de gemeente alle kansen gekre gen. De plaatselijke overheid heeft op alle fronten meegewerkt", aldus Koolhof.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 9