odderbad drukte tempo
jij eerste autocross
[pektakel bleef beperkt
vaatwasmachine,
nu f799.-
BAKKER'S IJZERHANDEL
Hui
len
ter
Strandloop paal 28
ging droog en snel
Recordtijd bij
Hoornder crossloop
shovel
LjDAG
28 JULI 1987
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
Deze week voordelig!
6 programma's, 2 sproeiarmen, ge
schikt voor onderbouw, geheel wit,
Telcloon 02220 2346
N WINKELVOLIDEEEN1
Dr^
tem
aan
e op-
>n 4
rij tam", zo luidde de mening van de ruim 3800 bezoekers
ir de eerste MAB-autocross van dit seizoen. Pas tijdens de
tste manches en de finales was iets van het verwachte
tlrtakel te zien. Toch bleef het publiek tot het einde toe de
koude wind trotseren, want hèt succesnummer van vorig
de caravanrace, stond weer op het programma.
Ook nu werden per manche premies
uitgedeeld voor de eerste binnenko
mers. Naarmate de manches vorderden
werden de premies voor steeds merk
waardigere „prestaties" gegeven, zoals
vijftig meter zwemmen in de sloot,
een andere deelnemer de sloot inrij
den, heelhuids door de finish komen
of over de kop slaan.
Voor de veiligheid van de deelnemers
was weer veel zorg gedragen. Ver
plichte maatregelen zoals rolbeugels en
speciale autogordels, maar ook vol
doende baancommissarissen op kritie
ke punten, die met gele vlaggen de
rest van de coureurs waarschuwden
als er een obstakel gevaarlijk lag of
met een rode vlag de boel konden stil
leggen en de grote machinerieën van
Niek Dros in actie konden brengen om
een pechvogel uit de sloot te trekken.
Dat was maar één keer nodig. De
sloot, die door de overvloedige regen
val van de laatste dagen tot aan de
rand toe vol zat, was vóór de cross
leeggepompt tot een veiliger niveau.
Afgezien van enkele lichte buien was
het de hele dag droog, met harde,
nogal koude wind.
niet
heid
ok«
L) op
ft tii
okd
eens
iChtA*4irc mooiste.
Hk
ld,, nrste start was een uur vroe-
en in plaats van een systeem,
irbij de eerste drie overgingen
een halve finale, werd deze
om punten gereden. In alle
klassen. Formule I, Formule II
itandaard, werden drie man-
verreden. Dan volgde een fi-
bahalve voor de formule II,
in ik
eren
er kt
!0U1
t de
ipikt
ddelr
naar
len. j lat het anders te laat zou
3 OP
n «i
kant
'S, dl
litirl
Rugblessure
Eén van de winnaars van vorig jaar,
Maarten Koorn, was er niet bij, want
hij had bij een cross aan de overkant
een rugblessure opgelopen.
snel een andere en verscheen alsnog
bij de start van de eerste cross. „Tot
diep in de nacht, ja zelfs tot zes uur
vanmorgen, zijn ze aan het sleutelen
geweest om alles in orde te krijgen",
aldus Strick.
Ongeveer vijftien wagens stelden zich
op voor de eerste manche in de bocht
voor de dijk, waar het publiek zich te
gen had genesteld. Nummer 80, Paul
van Exel, reed in een Jaguar 6 cylin
der, de oude van Henk Broekman. Pe
ter van Boven, met startnummer 31,
verscheen in een Oldsmobile 455, een
van de grotere motoren in deze cross.
Siem de Porto stuurde een twaalf ci
linder Jaguar en nummer 42, Dirk Ba-
rends kwam de baan op met zijn
„Smiling Bumpy".
De wagens leken in niets meer op de
oorspronkelijke modellen, maar waren
aangepast met speciale carrosserie
constructies en met tot het uiterste
opgevoerde motoren.
Het ging echter niet hard, de eerste
ronde. De wielen vraten zich vast in
het sappige land en veel wagens kwa
men vast te zitten in de modder. Paul
van Exel parkeerde zijn Jaguar in de
sloot. „Smiling Bumpy" van Dirk Ba-
rends bleef lachen. Hij ging nog in een
redelijk tempo rond, terwijl rondom al
lerlei rokende wagens stonden die
door de modderbende niet genoeg
koeling hadden en het benauwd had
den gekregen. Toch kreeg ook Barends
problemen, en wel in het zicht van de
finish.
Tijdens de tweede manche was iets
meer spektakel te zien. Simon de
Smidt stuurde het best en won. Mario
Heerschap reed bijna starter Ruud
on de Smidt, Otto Goënga en
ijel I rivan Maldegem wisten hun
n we swagens, in tamelijk complete
l, als eerste over de finishlijn
icen, in resp. de F1-, F2- en
i woiAidaardklasse.
LI. Hl
eppar l®ns te l<orl aan kevers werd geen
et dj rrace gehouden, maar reden de
en c( «snde kevers mee in de Formule
Ie Mi «se.
middels ervaren presentator Hans
k praatte met groot enthousiasme
eskundig het geheel aan elkaar,
kon hij met zijn opzwepende
rden niet voorkomen dat, vooral in
begin, nogal tam werd gereden.
dat nog een cross met het-
le materiaal moet worden gereden
k vochtigheid van het veld waren
san debet. Pas in de laatste man-
kwamen de echte vechters bo-
Irijven en was de natte bovenlaag
bet veld van Niek Dros kapot ge-
jj"'t, zodat het nodige blikwerk kon
chti| len 9ekreukelcl-
Marcel van Benthum probeert of hij ook kan vliegen.
Terwijl de deelnemers aan de eerste
manche van de Formule I (de snelle
grote stockcars! de baan opbrulden,
vertelde speaker Strick de aanwezigen
dat hij vanaf zijn hoge post op de
hoogwerker naast de jurywagen kon
zien hoe in de pits tot het laatst toe
werd gesleuteld. Een deelnemende ga
ragehouder draaide twee weken voor
de cross zijn, speciaal geprepareerde
235 motor kapot. Hij haalde echter
va
wil»
lerkli
die'
rullet
ijke k
smc i
illandi
|b"io/jd
verdiende vijftig pils met vijfentwintig meter zwemmen. IFoto Cees Nan Dogger/.
Daalder met de geblokte vlag in de
strobalen.
De wagens van de Formule II moeten
vier cilinders hebben, voor de rest mag
alles. Kevers met te veel vermogen
voor de standaardklasse reden hierin
mee. „Ik weet zeker dat binnen drie
jaar alle wagens van de Formule II
kleine stockcars zijn. Nu zitten er nog
redelijk „gewone" auto's tussen", licht
te speaker Strick toe.
Otto Goënga had een Alfa Romeo-
motor in zijn stockcar gemonteerd en
kwam na enkele ronden lekker op snel
heid. Theo Kuip reed met een luchtge-
koelde motor van Duitse afkomst.
Martin Betsema dook over de stroba
len, maar kon zijn wagen achteruit
weer op de baan manoeuvreren.
In de standaardklasse verschenen „ge
wone" auto's aan de start met alleen
een rolbeugel en de accu's en benzine
tanks binnenin. Een springschans was
in het parcours verwerkt op zo'n ma
nier dat het nemen van die hindernis
werd beloond met een kortere route,
waardoor een grote voorsprong kon
worden opgebouwd. Nostalgie op de
baan was er met een Opel Ascona uit
1965 van Biem Trap. Hij had er nog
een bod op gekregen, maar vond het
leuker om met die old timer in de
cross te rijden. Paul Dijt liet zien wat
een autocoureur met lef kan bereiken.
Direct na de start crosste hij met zijn
kleine gele Fiatje over de schans om
zo het hele veld meters achter zich te
laten. Hij bleef de hele manche met
veel bravoure stunten en was niet
bang om een ander opzij te duwen.
Marcel Kooger maakte het hem even
lastig, maar daar had Dijt geen bood
schap aan en won. Piet van Leeuwen
en Rob Witte namen de leiding in de
tweede manche standaardklasse. Adrie
Rentenaar zette zijn Opel na de schans
in de strobalen. Hans en Henri van
Maldegem streden niet erg broederlijk,
maar leuk voor de toeschouwers fel zij
aan zij. Opvallend was de geur van
verbrande slaolie die bij deze klasse
over het veld hing.
In de prak
In de volgende manche van de formu
le ll-wagens reden Henk ter Steege en
Gerrit-Jan van der Vis in een glibberi
ge bocht hun auto's in de prak. Ook
Pieter Jan Zijm kwam er niet zonder
Zwemmen
4 km mannen vanaf 15 jaar:
1 Carsten Bohn 14 24 min.; 2. Robert Wempe
15.30 min. en 3. Eddy Kiemel 15.48 min.
4 km jeugd t/m 14 jaar:
1. Kleiner 17.04 min.; 2, Klaas-Theo van der
Kooij 17.08 min en 3. Denhard van der Slikke
18.41 min.
Vrijdag wordt er weer gelopen in Den Hoorn. De
start is 18.30 precies vanaf het sportterrein aan
de Witteweg en vanaf 19 00 uur
Tussen de regen en onweerebuien
werd vorige week toch nog een droge
strandloop bij paal 28 gehouden. De
tijden waren goed.
Uitslagen:
4 km:
Marcel Boertien 14.35 min; 2. Carsten Böhn
15.14 min en 3 Norbert Eelman 15.33. min.
4 km jeugd:
1 Simon Kleiner 16 34; 2. Klaas Theo van der
Kooi 17.23 min. en 3. Roals van der Slikke 17.43
min.
8 km:
1. Truss van de bug 16.44 min.; 2 Ingrid van
Lubek 17.55 min en 3 Marijke Sterk 18 35 min.
8 km:
Minne Goënge 27. 03.; 2. Helmut Schweer
27.21 en 3. Ron Daalder 27.32 min.
8 km veteranen:
1. Klaus Böhn 31 05 min.; 2. Piet Bakelaar 31.17
min en 3. Wim Timmer 31.45 min
Na de caravenrace viel er voor de organisatie nog genoeg op te ruimen. IFoto Arend Nljkampl.
een flink aantal deuken vanaf.
Bij de vierde manche van de stan
daardwagens lag het veld na de start
ver uit elkaar, waardoor weinig gebeur
de, de vijfde manche gaf meer heibel.
Marcel Kooger duwde Marcel van Ben
thum voort, die voorop lag, maar een
hinderlijke strobaal onder de vooras
had. Biem Trap kon het niet nalaten
om na de finish Ageeth Vonk nog
even flink te rammen. Paul Dijt zag
geen kans zijn riante winst van de
eerste manche te herhalen, omdat hij
na de start in de buitenbocht werd ge
drongen. Bij zijn pogingen een betere
positie in te halen sprong hij over de
schans bovenop Piet van Leeuwen. Ri
chard Daalder kreeg een zetje van Jan
van Maldegem en kwam dwars voor
de schans terecht. Léon de Wit zorgde
voor een unicum zondagmiddag: hij
kwam als enige op zijn kop in de sloot
en moest met hulp van een shovel van
Niek Dros uit zijn benarde positie wor
den bevrijd.
Piet Koning en Nico Blonk raakten bij
de Formule I in de sloot, maar Blonk
zette koeltjes zijn wagen in de achter
uit, reed de baan op en vervolgde de
cross. Bij de Formule II ging vlak voor
het publiek een van de kevertjes op
z'n kant in de sloot.
Nog maar drie standaards reden na
enkele ronden in de laatste manche
van die klasse. De rest stond allemaal
in de strobalen of had motorproble
men. Van Egmond wilde graag 50 pils
jes verdienen en zwom vijftig meter in
de sloot voor het publiek.
Voor de finale van de Formule I ston
den de veertien hoogst geklasseerde
deelnemers opgesteld. Siem de Porto
had een raketstart en hield de eerste
plaats geruime tijd in handen tot hij
problemen met de motor kreeg. Simon
de Smidt nam de kop over en hield
die tot de finischvlag vast. Theo Vee-
ger werkte zich van een vierde plaats
moeizaam op naar de tweede plaats.
Onopvallend draaide Mario Heerschap
zijn rondjes, maar hij was snel en dat
werd beloond met een derde plaats.
Alle ogen waren gericht geweest op
Dirk Barends, die in de voorgaande
manches had laten zien een geduchte
kanshebber te zijn, maar in de finale
had hij een zeer slechte start en in zijn
haast dit goed te maken kwam hij vast
te zitten in de modder. Hij kon weer
loskomen, maar haalde de verloren tijd
niet genoeg in en een achtste plaats
was zijn deel. Geen finale, maar een
uitslag aan de hand van de punten
van de verschillende manches wees in
de formule II Otte Goënga als winnaar
aan. Theo Kuip volgde en derde was
Martin Betsema.
De finale van de standaardklasse, ook
over tien ronden was een strijd la
Kaïn en Abel tussen de gebroeders
Henri en Jan van Maldegem. In hun
twist kwam Hans Dijker als derde
hond die er met het been vandoor
wou gaan. De broers gaven hem daar
voor evenwel geen kans en Henri
bleek Jan nog net de baas. Rob Witte
De Westduitser Helmut Schweer
heeft tijdens de crossloop bij Den
Hoorn vrijdag het een jaar oude re
cord op de 8375 meter (8 km) van
Jeroen Linneman verbeterd met 46
seconden. Hij zette een tijd neer
van 26.59 minuten. Ook Minne
Goënga verbeterde zijn persoonlijk
recordm tot 27.30 min.
Waarschijnlijk mede als gevolg van de
regen verschenen slechts 66 deelne
mers aan de start. Eerder vorige week
moest al de gehele loop worden afge
last vanwege de hevige regenval en
onweer. Door die overmatige regenval
was halverwege het parcours in de
duinen een deel van het pad (ca. 50
meter) blank komen te staan. Er kwam
dan ook niemand met droge voeten
over de finish.
De uitslagen waren als volgt:
8 km vrije Inschrijving:
1. Helmut Schweer, 26.59 min.; 2. Minne Goën
ga, 27.30 min. en 3 Cees Timmer 29.17 min.
8 km veteranen:
1. Piet Bakelaar 31 28 min., 2. Daan Welboren
32.05 min. en 3. Van der Worp 32.15 min.
4 km vrouwen vanaf 16 jaar:
1. Ingrid van Lubek 17 40 min.; 2 Carol Print
25.00 min. en 3 Tineke Hovinga 27.15 min.
zette zijn eens bruine wagen keurig op
zijn kant voor de jurywagen.
Caravans
Voor de vorige keer zo spectaculaire
caravanrace hadden zich dertien deel
nemers aangemeld, maar slechts zeven
verschenen in de arena. In twee groe
pen werd ieder aan een kant van het
veld tegelijk gestart en degene, die zijn
caravan het langst heel zou houden,
was winnaar. Natuurlijk is het de be
doeling dat er zoveel mogelijk spaan
ders vliegen en de coureure wisten wat
van hun werd verwacht. Binnen één
ronde waren zowat alle zeven hun
caravanopbouw kwijt en reden ze rond
met alleen nog maar het onderstel.
Ook dat moest eraan geloven. Edo
Kooiman
reed vrij voorzichtig sturend over de
baan en wist zijn onderstel heel te
houden, zodat hij met de beker naar
huis mocht. Jaap Boereen, met het
onderstel ondersteboven, werd tweede.
Met een shovel ven Niek Dros werden crossers met duik-espiretles op het droge teruggehoF
pen. (Foto Ernst-Jen de Greef).
De uitslagen:
Formule 1:1. Simon de Smidt; 2. Theo Veeger;
3. Mario Heerschap; 4. Henk Broekman; 5. Nico
Blonk; 6. Chris Otten; 7. Theo Zuidewind; 8.
Dirk Barends.
Formule II: 1. Otto Goënga; 2. Theo Kuip; 3
Martin Betsema, 4. Marcel Bakker; 5. Jan
Plaatsman; 6. Wim Piet Eelman; 7. Harry
Blauw
Standaardklasse: 1 Henri van Maldegem; 2. Jan
van Maldegem; 3. Hans Dijker; 4. Piet van Leeu
wen, 5. Bert Keijser, 6. Marcel van Benthum; 7.
Rob Witte
Caravanrace: 1. Edo Kooiman; 2. Jaap Boersen.