odderbad drukte tempo jij eerste autocross [pektakel bleef beperkt vaatwasmachine, nu f799.- BAKKER'S IJZERHANDEL Hui len ter Strandloop paal 28 ging droog en snel Recordtijd bij Hoornder crossloop shovel LjDAG 28 JULI 1987 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Deze week voordelig! 6 programma's, 2 sproeiarmen, ge schikt voor onderbouw, geheel wit, Telcloon 02220 2346 N WINKELVOLIDEEEN1 Dr^ tem aan e op- >n 4 rij tam", zo luidde de mening van de ruim 3800 bezoekers ir de eerste MAB-autocross van dit seizoen. Pas tijdens de tste manches en de finales was iets van het verwachte tlrtakel te zien. Toch bleef het publiek tot het einde toe de koude wind trotseren, want hèt succesnummer van vorig de caravanrace, stond weer op het programma. Ook nu werden per manche premies uitgedeeld voor de eerste binnenko mers. Naarmate de manches vorderden werden de premies voor steeds merk waardigere „prestaties" gegeven, zoals vijftig meter zwemmen in de sloot, een andere deelnemer de sloot inrij den, heelhuids door de finish komen of over de kop slaan. Voor de veiligheid van de deelnemers was weer veel zorg gedragen. Ver plichte maatregelen zoals rolbeugels en speciale autogordels, maar ook vol doende baancommissarissen op kritie ke punten, die met gele vlaggen de rest van de coureurs waarschuwden als er een obstakel gevaarlijk lag of met een rode vlag de boel konden stil leggen en de grote machinerieën van Niek Dros in actie konden brengen om een pechvogel uit de sloot te trekken. Dat was maar één keer nodig. De sloot, die door de overvloedige regen val van de laatste dagen tot aan de rand toe vol zat, was vóór de cross leeggepompt tot een veiliger niveau. Afgezien van enkele lichte buien was het de hele dag droog, met harde, nogal koude wind. niet heid ok« L) op ft tii okd eens iChtA*4irc mooiste. Hk ld,, nrste start was een uur vroe- en in plaats van een systeem, irbij de eerste drie overgingen een halve finale, werd deze om punten gereden. In alle klassen. Formule I, Formule II itandaard, werden drie man- verreden. Dan volgde een fi- bahalve voor de formule II, in ik eren er kt !0U1 t de ipikt ddelr naar len. j lat het anders te laat zou 3 OP n «i kant 'S, dl litirl Rugblessure Eén van de winnaars van vorig jaar, Maarten Koorn, was er niet bij, want hij had bij een cross aan de overkant een rugblessure opgelopen. snel een andere en verscheen alsnog bij de start van de eerste cross. „Tot diep in de nacht, ja zelfs tot zes uur vanmorgen, zijn ze aan het sleutelen geweest om alles in orde te krijgen", aldus Strick. Ongeveer vijftien wagens stelden zich op voor de eerste manche in de bocht voor de dijk, waar het publiek zich te gen had genesteld. Nummer 80, Paul van Exel, reed in een Jaguar 6 cylin der, de oude van Henk Broekman. Pe ter van Boven, met startnummer 31, verscheen in een Oldsmobile 455, een van de grotere motoren in deze cross. Siem de Porto stuurde een twaalf ci linder Jaguar en nummer 42, Dirk Ba- rends kwam de baan op met zijn „Smiling Bumpy". De wagens leken in niets meer op de oorspronkelijke modellen, maar waren aangepast met speciale carrosserie constructies en met tot het uiterste opgevoerde motoren. Het ging echter niet hard, de eerste ronde. De wielen vraten zich vast in het sappige land en veel wagens kwa men vast te zitten in de modder. Paul van Exel parkeerde zijn Jaguar in de sloot. „Smiling Bumpy" van Dirk Ba- rends bleef lachen. Hij ging nog in een redelijk tempo rond, terwijl rondom al lerlei rokende wagens stonden die door de modderbende niet genoeg koeling hadden en het benauwd had den gekregen. Toch kreeg ook Barends problemen, en wel in het zicht van de finish. Tijdens de tweede manche was iets meer spektakel te zien. Simon de Smidt stuurde het best en won. Mario Heerschap reed bijna starter Ruud on de Smidt, Otto Goënga en ijel I rivan Maldegem wisten hun n we swagens, in tamelijk complete l, als eerste over de finishlijn icen, in resp. de F1-, F2- en i woiAidaardklasse. LI. Hl eppar l®ns te l<orl aan kevers werd geen et dj rrace gehouden, maar reden de en c( «snde kevers mee in de Formule Ie Mi «se. middels ervaren presentator Hans k praatte met groot enthousiasme eskundig het geheel aan elkaar, kon hij met zijn opzwepende rden niet voorkomen dat, vooral in begin, nogal tam werd gereden. dat nog een cross met het- le materiaal moet worden gereden k vochtigheid van het veld waren san debet. Pas in de laatste man- kwamen de echte vechters bo- Irijven en was de natte bovenlaag bet veld van Niek Dros kapot ge- jj"'t, zodat het nodige blikwerk kon chti| len 9ekreukelcl- Marcel van Benthum probeert of hij ook kan vliegen. Terwijl de deelnemers aan de eerste manche van de Formule I (de snelle grote stockcars! de baan opbrulden, vertelde speaker Strick de aanwezigen dat hij vanaf zijn hoge post op de hoogwerker naast de jurywagen kon zien hoe in de pits tot het laatst toe werd gesleuteld. Een deelnemende ga ragehouder draaide twee weken voor de cross zijn, speciaal geprepareerde 235 motor kapot. Hij haalde echter va wil» lerkli die' rullet ijke k smc i illandi |b"io/jd verdiende vijftig pils met vijfentwintig meter zwemmen. IFoto Cees Nan Dogger/. Daalder met de geblokte vlag in de strobalen. De wagens van de Formule II moeten vier cilinders hebben, voor de rest mag alles. Kevers met te veel vermogen voor de standaardklasse reden hierin mee. „Ik weet zeker dat binnen drie jaar alle wagens van de Formule II kleine stockcars zijn. Nu zitten er nog redelijk „gewone" auto's tussen", licht te speaker Strick toe. Otto Goënga had een Alfa Romeo- motor in zijn stockcar gemonteerd en kwam na enkele ronden lekker op snel heid. Theo Kuip reed met een luchtge- koelde motor van Duitse afkomst. Martin Betsema dook over de stroba len, maar kon zijn wagen achteruit weer op de baan manoeuvreren. In de standaardklasse verschenen „ge wone" auto's aan de start met alleen een rolbeugel en de accu's en benzine tanks binnenin. Een springschans was in het parcours verwerkt op zo'n ma nier dat het nemen van die hindernis werd beloond met een kortere route, waardoor een grote voorsprong kon worden opgebouwd. Nostalgie op de baan was er met een Opel Ascona uit 1965 van Biem Trap. Hij had er nog een bod op gekregen, maar vond het leuker om met die old timer in de cross te rijden. Paul Dijt liet zien wat een autocoureur met lef kan bereiken. Direct na de start crosste hij met zijn kleine gele Fiatje over de schans om zo het hele veld meters achter zich te laten. Hij bleef de hele manche met veel bravoure stunten en was niet bang om een ander opzij te duwen. Marcel Kooger maakte het hem even lastig, maar daar had Dijt geen bood schap aan en won. Piet van Leeuwen en Rob Witte namen de leiding in de tweede manche standaardklasse. Adrie Rentenaar zette zijn Opel na de schans in de strobalen. Hans en Henri van Maldegem streden niet erg broederlijk, maar leuk voor de toeschouwers fel zij aan zij. Opvallend was de geur van verbrande slaolie die bij deze klasse over het veld hing. In de prak In de volgende manche van de formu le ll-wagens reden Henk ter Steege en Gerrit-Jan van der Vis in een glibberi ge bocht hun auto's in de prak. Ook Pieter Jan Zijm kwam er niet zonder Zwemmen 4 km mannen vanaf 15 jaar: 1 Carsten Bohn 14 24 min.; 2. Robert Wempe 15.30 min. en 3. Eddy Kiemel 15.48 min. 4 km jeugd t/m 14 jaar: 1. Kleiner 17.04 min.; 2, Klaas-Theo van der Kooij 17.08 min en 3. Denhard van der Slikke 18.41 min. Vrijdag wordt er weer gelopen in Den Hoorn. De start is 18.30 precies vanaf het sportterrein aan de Witteweg en vanaf 19 00 uur Tussen de regen en onweerebuien werd vorige week toch nog een droge strandloop bij paal 28 gehouden. De tijden waren goed. Uitslagen: 4 km: Marcel Boertien 14.35 min; 2. Carsten Böhn 15.14 min en 3 Norbert Eelman 15.33. min. 4 km jeugd: 1 Simon Kleiner 16 34; 2. Klaas Theo van der Kooi 17.23 min. en 3. Roals van der Slikke 17.43 min. 8 km: 1. Truss van de bug 16.44 min.; 2 Ingrid van Lubek 17.55 min en 3 Marijke Sterk 18 35 min. 8 km: Minne Goënge 27. 03.; 2. Helmut Schweer 27.21 en 3. Ron Daalder 27.32 min. 8 km veteranen: 1. Klaus Böhn 31 05 min.; 2. Piet Bakelaar 31.17 min en 3. Wim Timmer 31.45 min Na de caravenrace viel er voor de organisatie nog genoeg op te ruimen. IFoto Arend Nljkampl. een flink aantal deuken vanaf. Bij de vierde manche van de stan daardwagens lag het veld na de start ver uit elkaar, waardoor weinig gebeur de, de vijfde manche gaf meer heibel. Marcel Kooger duwde Marcel van Ben thum voort, die voorop lag, maar een hinderlijke strobaal onder de vooras had. Biem Trap kon het niet nalaten om na de finish Ageeth Vonk nog even flink te rammen. Paul Dijt zag geen kans zijn riante winst van de eerste manche te herhalen, omdat hij na de start in de buitenbocht werd ge drongen. Bij zijn pogingen een betere positie in te halen sprong hij over de schans bovenop Piet van Leeuwen. Ri chard Daalder kreeg een zetje van Jan van Maldegem en kwam dwars voor de schans terecht. Léon de Wit zorgde voor een unicum zondagmiddag: hij kwam als enige op zijn kop in de sloot en moest met hulp van een shovel van Niek Dros uit zijn benarde positie wor den bevrijd. Piet Koning en Nico Blonk raakten bij de Formule I in de sloot, maar Blonk zette koeltjes zijn wagen in de achter uit, reed de baan op en vervolgde de cross. Bij de Formule II ging vlak voor het publiek een van de kevertjes op z'n kant in de sloot. Nog maar drie standaards reden na enkele ronden in de laatste manche van die klasse. De rest stond allemaal in de strobalen of had motorproble men. Van Egmond wilde graag 50 pils jes verdienen en zwom vijftig meter in de sloot voor het publiek. Voor de finale van de Formule I ston den de veertien hoogst geklasseerde deelnemers opgesteld. Siem de Porto had een raketstart en hield de eerste plaats geruime tijd in handen tot hij problemen met de motor kreeg. Simon de Smidt nam de kop over en hield die tot de finischvlag vast. Theo Vee- ger werkte zich van een vierde plaats moeizaam op naar de tweede plaats. Onopvallend draaide Mario Heerschap zijn rondjes, maar hij was snel en dat werd beloond met een derde plaats. Alle ogen waren gericht geweest op Dirk Barends, die in de voorgaande manches had laten zien een geduchte kanshebber te zijn, maar in de finale had hij een zeer slechte start en in zijn haast dit goed te maken kwam hij vast te zitten in de modder. Hij kon weer loskomen, maar haalde de verloren tijd niet genoeg in en een achtste plaats was zijn deel. Geen finale, maar een uitslag aan de hand van de punten van de verschillende manches wees in de formule II Otte Goënga als winnaar aan. Theo Kuip volgde en derde was Martin Betsema. De finale van de standaardklasse, ook over tien ronden was een strijd la Kaïn en Abel tussen de gebroeders Henri en Jan van Maldegem. In hun twist kwam Hans Dijker als derde hond die er met het been vandoor wou gaan. De broers gaven hem daar voor evenwel geen kans en Henri bleek Jan nog net de baas. Rob Witte De Westduitser Helmut Schweer heeft tijdens de crossloop bij Den Hoorn vrijdag het een jaar oude re cord op de 8375 meter (8 km) van Jeroen Linneman verbeterd met 46 seconden. Hij zette een tijd neer van 26.59 minuten. Ook Minne Goënga verbeterde zijn persoonlijk recordm tot 27.30 min. Waarschijnlijk mede als gevolg van de regen verschenen slechts 66 deelne mers aan de start. Eerder vorige week moest al de gehele loop worden afge last vanwege de hevige regenval en onweer. Door die overmatige regenval was halverwege het parcours in de duinen een deel van het pad (ca. 50 meter) blank komen te staan. Er kwam dan ook niemand met droge voeten over de finish. De uitslagen waren als volgt: 8 km vrije Inschrijving: 1. Helmut Schweer, 26.59 min.; 2. Minne Goën ga, 27.30 min. en 3 Cees Timmer 29.17 min. 8 km veteranen: 1. Piet Bakelaar 31 28 min., 2. Daan Welboren 32.05 min. en 3. Van der Worp 32.15 min. 4 km vrouwen vanaf 16 jaar: 1. Ingrid van Lubek 17 40 min.; 2 Carol Print 25.00 min. en 3 Tineke Hovinga 27.15 min. zette zijn eens bruine wagen keurig op zijn kant voor de jurywagen. Caravans Voor de vorige keer zo spectaculaire caravanrace hadden zich dertien deel nemers aangemeld, maar slechts zeven verschenen in de arena. In twee groe pen werd ieder aan een kant van het veld tegelijk gestart en degene, die zijn caravan het langst heel zou houden, was winnaar. Natuurlijk is het de be doeling dat er zoveel mogelijk spaan ders vliegen en de coureure wisten wat van hun werd verwacht. Binnen één ronde waren zowat alle zeven hun caravanopbouw kwijt en reden ze rond met alleen nog maar het onderstel. Ook dat moest eraan geloven. Edo Kooiman reed vrij voorzichtig sturend over de baan en wist zijn onderstel heel te houden, zodat hij met de beker naar huis mocht. Jaap Boereen, met het onderstel ondersteboven, werd tweede. Met een shovel ven Niek Dros werden crossers met duik-espiretles op het droge teruggehoF pen. (Foto Ernst-Jen de Greef). De uitslagen: Formule 1:1. Simon de Smidt; 2. Theo Veeger; 3. Mario Heerschap; 4. Henk Broekman; 5. Nico Blonk; 6. Chris Otten; 7. Theo Zuidewind; 8. Dirk Barends. Formule II: 1. Otto Goënga; 2. Theo Kuip; 3 Martin Betsema, 4. Marcel Bakker; 5. Jan Plaatsman; 6. Wim Piet Eelman; 7. Harry Blauw Standaardklasse: 1 Henri van Maldegem; 2. Jan van Maldegem; 3. Hans Dijker; 4. Piet van Leeu wen, 5. Bert Keijser, 6. Marcel van Benthum; 7. Rob Witte Caravanrace: 1. Edo Kooiman; 2. Jaap Boersen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 7