(groen ^wartj- iOOjaar jong van narij
IS schuiven golfbaan
voorlopig) aan de kant
33: nummer
TESO-vervoer in
augustus steeg 2,82%
Nieuwe TX
zeven in de
Jubileumkrant
„Marsdiep" voor
dokbeurt naar
Harlingen
Geslaagd
Teveel gedronken
Groene routes
weer open
eekeinde was
zonder druk
Motorpech op zee
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.209
DINSDAG 1 SEPTEMBER 1987
Op 15 september verschijnt
een bijzondere uitgave van de
Texelse Courant ter gelegen
heid van het 100-jarig
bestaan.
Met de druktechnische voor
bereidingen van deze krant is
inmiddels begonnen.
Ondernemers die in deze
krant willen adverteren wor
den verzocht ervoor te zorgen
dat hun tekst uiterlijk 7 sep
tember in ons bezit is.
Directie Texelse Courant.
«.•«vertenties, abonnementen, etc.:
«veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, a!!? d,nsda9s en vrijdags.
-(02220) 2741. na 18.00 uur 4881 *7 m Abonnementsprijs f19,20per kwartaal; los90c*nt
parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
nwerktijd deze week tot en met dinsdag as.: Harry de Graaf, Pelikaan-
75, De Koog, telefoon 02228 - 266.
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636
Rabobank nr. 36.25 01.742; NMB nr. 67.34 ">98
"haarde Maarten Cornells met volle snelheid stomend tijdens de feestelijke proèfveert ven xeterdeg. De foto werd venef de veerboot
<loor Dirk Kuiter.
De veerboot „Marsdiep" gaat 28
september naar Harlingen om bij
Frisian Shipyard een dokbeurt van
veertien dagen te ondergaan. Deze
dokbeurt kan worden beschouwd
als de afronding van de renovatie
werkzaamheden die aan het schip
zijn verricht en die gedeeltelijk
worden uitgevoerd door personeel
van de Verolme werf uit Heusden.
Dat renovatiewerk, waarbij alle onder
delen van het schip zijn nagekeken,
gereinigd, gerepareerd of vervangen
(eerder gebeurde hetzelfde met de
„Texelstroom") is dus praktisch klaar.
Morgen wordt een technische proef
vaart gemaakt.
In het kader van de opknapbeurt
wordt het hele schip geschilderd. De
buitenkant is klaar.
Oplettende toeschouwers zullen zien
dat de zijladingsdeuren zijn verdwenen
en vervangen door veel kleinere „loop-
deurtjes" bestemd voor technisch per
soneel als het schip aan de onder-
houdskade ligt. De grote deuren wer
den ten tijde van de bouw aange
bracht omdat de veerboot veel eerder
gereed zou komen dan de fuikhavens,
zodat men gedwongen zou zijn het
schip te laten aan- en afmeren aan de
bestaande zijladingstoepen. De zijla
dingsdeuren zijn echter nooit gebruikt.
Dat de „Marsdiep" voor de dokbeurt
naar Harlingen gaat in plaats van Rot
terdam of Amsterdam is iets bijzon
ders. De laatste keer dat Teso daar za
ken deed was in 1954 toen op de werf
„Welgelegen" de Dokter Wagemaker
werd verlengd en veranderd van
stoomboot in motorboot. „Welgele
gen" bestaat niet meer en is opgegaan
in Frisian Shipyard, die een overdekt
dok exploiteert. Dat Teso nu het oog
op dit bedrijf heeft laten vallen heeft
volgens J. Bloem van Teso's operatio
nele dienst „commercieel-technische
redenen".
Annemarie Beekman uit De Waal
slaagde voor het doctoraal examen
biologie aan de Universiteit van
Amsterdam.
der door een 19.80 meter lange kotter
te laten bouwen (met een Kromhout
motor van 100 pk) voor f22.000,—. Dat
schip werd in 1938 ingeruild bij Boot in
Alfen a.d. Rijn en de derde 33 met
een Industriemotor van 150 pk deed
zijn intree. Het was deze kotter, die in
april 1941 werd gevorderd door de
Duitsers, samen met de overige sche
pen van de Texelse kottervloot. Het
vissersschip werd voor oorlogsgebruik
aangepast en ging patrouilleren in de
Oostzee bij Estland, Letland en Litau-
wen. Helaas hoorde dit schip (samen
met de TX 11 en de TX 24) tot de eni
ge drie Texelse kotters die nooit terug
kwamen. Nog altijd wordt gehoopt dat
het zal lukken om door naspeuringen
te achterhalen wat er met het schip is
gebeurd. Na enkele jaren op een ander
schip te hebben gevaren, schaften de
Drijvers in 1950 weer een kotter aan:
de vierde TX 33 met een 150 pk In
dustriemotor. Die werd in 1962 omge
wisseld voor een schip met een motor
van 275 pk. In 1973 volgde nummer
zes met en motor van 1240 pk.
dus Korver. Over eventuele subsidië
ring door de provincie werd niet
gesproken.
GS vinden dat Texel economisch in te
grote mate afhankelijk is van de toe
ristische sector en willen helpen om
andere mogelijkheden op werkgelegen
heid te onderzoeken. Zeker als daarbij
wetenschappelijke ondersteuning nodig
is, kan de provincie een handje helpen.
Het toeristisch actieplan TAP zou in
het werkgelegenheidsbeleid een rol
kunnen spelen, aldus Korver. Bij dit
agendapunt kwamen vermeerdering
van door de provincie toe te kennen
investeringssubsidies aan de orde, als
mede de zorg voor meer structurele
werkgelegenheid. Het college van B
en W heeft GS gevraagd om on
dersteuning van de brief die naar de
minister is gestuurd, waarin de drei
gende ingrijpende reorganisatie van de
Texelse kustwacht wordt aangevoch
ten.
Een ander gesprekspunt was de ver
breding van de havenkade in Oude-
schild. De provincie toont zich bereid
om hiervoor een oplossing te vinden,
nu het overleg met het rijk is vastgelo-
Met koffie en koek vrerd het geselschap gedeputaardan an aanhang In da raadszaal
ontvangen.
pen. Concreet is er echter niets. Overi
ge punten waarover vrijdag werd
gesproken zijn het voornemen van de
provincie om de Pontweg aan te wij
zen als tertiaire weg, de Waddenwet,
verbetering van de infrastructuur in de
kop van Noordholland en de realisatie
van andere fietspaden. Geconcludeerd
werd dat er sprake was geweest van
een kort en zakelijk onderhoud, dat de
gedeputeerden goed inzicht heeft kun
nen verschaffen in de op Texel heer
sende problematieken. Nadere bespre
kingen zijn echter nodig.
Het vervoersherstel bij Teso zet
sterk door. De afgelopen maand
werden 96.587 eenheden vervoerd
tegen 93.930 in augustus vorig jaar,
een stijging van 2.82%.
De teruggang die zich in juli voor
deed is hiermee ruimschoots ge
compenseerd. Per saldo is over juli
en augustus sprake van een groei
van 0,7%. Het ziet er nu naar uit
dat het hele jaar 1987 voor Teso
gunstig zal uitpakken. Over de
eerste acht maanden is sprake van
een stijging van 4,54% wat betreft
het vervoerde aantal eenheden.
De stijging in augustus komt helemaal
voor rekening van het toeristisch auto
verkeer. Het vrachtauto- en oplegger-
vervoer is namelijk met resp. 5 en 3%
teruggelopen. Ook het vervoer van
bussen verminderde: met 9%. Het ver
voer van caravans steeg echter met
3 Vt en het vervoer van aanhangwa
gens nam zelfs toe met 30,2%.
De buitengewoon slechte zomer (met
het slechtste weer in de belangrijkste
vakantieperiode) in aanmerking ne
mend, kan gesproken worden van een
verrassend gunstige ontwikkeling.
Een 23-jarige Amsterdammer werd
door de politie geverbaliseerd omdat
hij met teveel drank op achter het
stuur van zijn BMW was gekropen. In
de nacht van vrijdag op zaterdag had
zijn slingerende rijstijl op de Pontweg
de aandacht van de politie getrokken.
Er werd een blaas- en een bloedproef
afgenomen.
Ingaand vandaag kunnen wandelaars
weer gebruik maken van de zg. groene
routes door de natuurgebieden van
Staatsbosbeheer. Tegelijkertijd worden
ook de natuurgebieden De Muy en De
Bollenkamer opengesteld om het pu
bliek de gelegenheid te geven bramen
te zoeken. Dit is mogelijk tot 1
november.
Ook het noordelijk deel van de Slufter
is ingaand vandaag weer toegankelijk
voor publiek, tot 1 maart 1988.
Als er nog wat zon komt, kunnen de
bramenzoekers op een redelijke oogst
rekenen. Ondanks de strenge winter
hebben de braamstruiken zich goed
ontwikkeld, vooral door de regenachti
ge zomermaanden. Staatsbosbeheer
hoopt wel dat de bramenzoekers in de
lage gedeelten van het terrein zullen
blijven en geen schade zullen aanrich
ten door op duinen te klimmen.
deputeerde Staten van Noordholland hebben afwijzend
eageerd op het plan om een golfbaan te realiseren in een
)jed nabij recreatieoord De Krim. Dat standpunt werd be
id gemaakt tijdens een kort werkbezoek van een GS-
egatie vrijdagmiddag. In het gesprek met het Texelse col
evan B en W werd de deur echter op een kier gehouden:
ischiert is er tóch een mogelijkheid dat de golfbaan er
nt, maar dan op een andere lokatie in de nabijheid van
Krim. Het college reageerde bijzonder teleurgesteld op
GS-standpunt.
golfbaan zou een onaanvaardbaar
eingreep in het duinlandschap ter
ge betekenen. Niet alle gedepu-
(en zijn deze mening toegedaan,
reen meerderheid denkt er zo
.aldus lichtte delegatieleider C.
er na afloop van het gesprek toe.
nogelijkheid van een golfbaan op
I (bij De Krim) wordt open gehou-
B en W zullen dan met een alter-
sve lokatie op tafel moeten komen,
ileg hierover moet op korte termijn
tsvinden. Het college beschouwt
plfbaan als een onlosmakelijk on-
sel in de ontwikkeling van het
plan, en wat haar betreft was het
iscussie staande plan het „laatste
B en W hebben zoveel als mo-
geprobeerd de natuurlijke waar
van het gebied onaangetast te la-
aldus burgemeester Schipper. Hij
(aarde: „De grenzen van de reali-
van een golfbaan zijn in onze
i bereikt. Uiteraard willen we een
gesprek aanvaarden. We zullen
nogmaals op een rijtje zettten en
het gesprek weer aan. Maar we
I heeft een buitengewoon druk
kend achter de rug. Teso ver-
de in beide vaarrichtingen
1708 personenauto's méér dan
etzelfde weekend vorig jaar.
dagavond was de „rust" echter
rgekeerd en lag het saldo au-
van niet-ingezetenen alweer
onder dat van 1986.
zien het somber in." Een alternatieve
lokatie had het college niet op het
oog.
Fietspad
GS zullen spoedig een nader stand
punt innemen aangaande de aanleg
van een fietspad langs de Hoornder-
weg. De verkeerstellingen die de ge
meente onlangs heeft laten uitvoeren,
zullen bij de besluitvorming van in
vloed zijn. De resultaten van dat on
derzoek waren nog niet bij de provin
cie bekend. Ambtelijk zal worden
bestudeerd of de provincie voor 90
procent zal gaan bijdragen in de
kosten van het fietspad.
Ook de mogelijke vestiging van een
scheepsarcheologisch depot werd
besproken. De provincie ziet het be
lang daarvan in en zal al haar invloed
aanwenden bij het rijk om een vesti-
ging op Texel tot stand te brengen, al-
Een man uit Eierland kreeg vrijdag pro
blemen met de motor van zijn visboot-
je en moest door reddingboot Sieg
fried Egmundis naar de wal worden
gesleept. De man was aan het vissen
op de Eierlandse Gronden, circa 2 VS
kilometer ten westen van de vuurto
ren. Toen hij zijn motor niet meer aan
de praat kon krijgen, verzocht hij de
kustwacht om assistentie. De actie van
de reddingboot begon om kwart voor
acht en nam niet meer dan een uur in
beslag.
Zaterdag heeft de officiële proef
vaart met overdracht plaatsgehad
van de Noordzeekotter TX 33
„Maarten Cornells" van de firma
M. Drijver Er Zonen uit Oosterend.
Het schip is de zevende „33" die
de familie Drijver sedert het begin
van deze eeuw in de vaart bracht.
Het nieuwe schip is 40.40 meter
lang. 8 meter breed en 4,50 meter
diep en is voorzien van de tot dus
ver in de visserij nog nauwelijks
toegepaste Caterpillar motor van
het type 3606 met een vermogen
van 2285 pk, alsmede twee Cater
pillar hulpmotoren van elk 225 pk.
Dat een Caterpillar werd gekozen bete
kent dat werd gebroken met een tradi
tie. Alle visserijschepen die de familie
Drijver sinds de oorlog liet bouwen
waren voorzien van industriemotoren.
De Industrie-fabriek bestaat echter niet
meer, dus moest naar iets anders wor
den uitgekeken.
De Maarten Cornelis neemt de plaats
in van de 33, die op 6 september vorig
jaar naar Ierland vertrok.
Het nieuwe schip werd gebouwd door
scheepswerf Visser in Den Helder. Het
casco wend gemaakt bij Amels in Lem
mer. De kotter is uitgerust voor zowel
de schol/tongvisserij als de haringvis
serij. Makkelijk bij de haringvisserij is
de dubbele bediening die in de brug is
aangebracht. Dat heeft wel ruimte ge
kost, zodat de schippershut wat klei
ner is uitgevallen. Ook in verband met
de haringvisserij is het visruim van de
nieuwe 33 extra groot gemaakt. De
bergruimte is daardoor kleiner gewor
den, zodat hier geen plaats is voor de
tongnetten. Die worden opgeborgen
door ze op de nettenrol op het achter
schip te draaien, net als de
haringnetten.
De TX 33 is voorzien van een uitge
breid arsenaal electronica: grote
zend/ontvanger, twee spoetniks (zen-
dontvangers voor korte afstand), drie
schrijvende echoloden, twee radars,
netsonde, automatische piloot, wach-
talarm (een veiligheidssysteem dat
voorkomt dat een schip verongelukt
als de wachtman onwel wordt of in
slaap valt), Decca navigatiesysteem,
papierplotter, videoplotter en twee
scanners (voor VHF en 27 Mc).
Overdracht
Een grote schare familieleden en ande
re genodigden maakten de proefvaart
mee vanuit Oudeschild, waar het schip
de dag teveren voor het eerst was bin
nengelopen. In Den Helder werden
nog enkele genodigden opgehaald,
waarna op zee de overdrachtsplechtig
heid plaatsvond. Ten teken daarvan
haalde directeur O. Visser de werfvlag
neer en C. Drijver hees de wimpel
„Maarten Cornelis". Passende woor
den om het belang van dit moment te
onderstrepen werden gesproken door
de heren Visser, Maarten Drijver en
dominee Donker.
De Maarten Cornelis zette vervolgens
koers naar de veerhaven van 't Horntje
waar in het Havenrestaurant een uitge
breid koud buffet werd gebruikt.
Gesproken werd daar door de heer Cor
Vonk van de Coöp. Inkoopvereniging
voor Visserijbenodigdheden, Bert
Weijdt namens de Vissersvereniging
DETV, Klaas Hoekstra namens de Ned.
Vissersbond en Cor Drijver namens de
familie Drijver. Laatstgenoemde haalde
herinneringen op uit het visserijverle
den van de familie. Grootvader Corne
lis Drijver viste in het begin van deze
eeuw nog motorloos met de botter TX
182. In 1918 liet hij een blazer bouwen
met een Kromhoutmotor van 35 pk,
maar hij heeft er zelf nooit meer gevist
want het lawaai van dat moderne dina
stond hem met aan. Zijn zoon Jan en
Maarten zagen wèl heil in deze eerste
TX 33 en verdienden er hun brood
mee. In 1930 gingen zij een stapje ver
tol zette Teso 9115 personenau-
over van Den Helder naar Texel en
lekeerd, tegen 7407 verig jaar. Een
'ng derhalve van ruim 23 precent.
Tropical Sea Festival zal voor een
1 gedeelte debet zijn geweest aan
nmstvan de vele weekendgasten.
g jaar vond dit muziekfestival in
toog eveneens tijdens het laatste
lend van augustus plaats. Het an-
evenement van betekenis dat za-
en zondag op Texel werd ge
len, de finale van het Branding
notie Circuit (surfen), ontbrak vo
er op de kalender. Het weer was
slechter, al zag het er ditmaal in
S instantie evenmin goed uit. Het
e vreemde auto's bedroeg zondag-
rd nog 3557, tegen vorig jaar
Het plotselinge grote aanbod
suto's leverde Teso nauwelijks pro-
ren op.
w Helder ontstonden vrijdag- en
'dagmiddag wachttijden van maxi-
l'en half uur. Aan 't Horntje lie
dswachttijden enkele malen op
ten uur. Zondag was het vanaf een
1 middags tot negen uur 's
ds druk met vertrekkende gasten,
Kn bescheiden piek in het begin
de avond.
het eerst de heven van Oudeschild binnenliep.
DeMaarten Cornells'
(Foto Bert Koning).
toen deze vrijdag vooi