!k kan dag toch niet de hele met oordopjes lopen?" Wijk aan Zee neemt voorbeeld aan Texel Hoorzitting geluidsoverlast straaljagers FF Conflict wegwerker met automobilist „WAT IKZEGGEI\I WOU.." Jeugdwerker ,WAT IK ZEGGEN WOU.." Werkbezoek aan recreatieprojekten Toertocht Amne International Politie controleerde brommers in upi Vakantiehulp voor ambulance ïte Correctie Mfii -*■ PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 8 SEPTEMBïIsda Militaire oefeningen boven De Vliehors, onvermijdelijke geluidsoverlast? De maat is meer dan vol. Dat vindt de afdeling milieubeheer van de gemeente en ook veel mensen uit het noorden van Texel, die geregeld last hebben van geluidshinder door mili taire vliegtuigen die oefenen op De Vliehors, maar daarbij telkens boven Texel komen. Woensdagavond 16 september wordt over dit probleem om 19.30 uur een openbare hoorzit ting gehouden in het Eierlandsche Huis, waar een vertegen woordiger van het ministerie van defensie bij aanwezig zal zijn. In september vorig jaar schreef de af deling milieubeheer al een brief aan de minister van defensie, naar aanleiding van talloze klachten van overlast door laag overvliegende straaljagers, die kwamen uit het schietoefengebied De Vliehors. Milieubeheer schreef dat de problemen eigenlijk al zouden zijn op gelost als de straaljagers voldoende af stand hielden tot de Texelse kust. In oktober kwam er als antwoord van de vliegbasis Leeuwarden, dat de piloten op minstens één nautische mijl (1852 meter) van de kust moeten blijven, maar vanaf de verkeersleidingstoren op Vlieland is niet te zien of ze die regel naleven. Buiten het gesloten schietge- bied gelden dezelfde luchtverkeersre- gels voor Texel als boven de rest van Nederland, waarin is bepaald dat mili taire straalvliegtuigen van alle Navo- landen op minimaal 300 meter over mogen vliegen. Omdat nog steeds geen reactie was gekomen van de minister van defensie, schreef afdeling Milieubeheer in febru ari dit jaar een herhaling. In maart kwam daarop een nietszeggend ant woord dat de op Texel ondervonden hinder was vermeld in een rapport over de „mogelijkheid tot beperking van de hinder veroorzaakt door de mi litaire oefeningen in het Waddengebied". Vuurtoren Op het door Milieubeheer geopperde plan om een hulppost van de vluchtlei- ding in de Texelse vuurtoren te maken, om te controleren of de piloten de voorgeschreven afstand in acht ne men, werd niet gereageerd. Koos van der Burgh van afdeling Mi lieubeheer hoopt dat dit tijdens de hoorzitting wel het geval zal zijn. „Dat zou mooi een extra taak voor het vuurtorenpersoneel kunnen betekenen, waardoor zij misschien in staat zijn hun volledige personeelsbestand te houden. Dan zouden voor hen de pro blemen ook zijn opgelost", zegt Van der Burgh. Luchtmachtcommandant op Vlieland, majoor F. J. M. Vogt verklaarde in een artikel in deze krant vorig jaar dat het moeilijk is op te treden tegen de vlie gers, omdat er telkens nieuwe komen. Het aantal cursisten uit heel West- Europa is groot en zij wisselen elkaar steeds af. Toch bestaat de regel dat bij herhaalde overtreding de cursisten worden weggestuurd. Maar het is van af de vluchttoren Vlieland dus niet te constateren wie in overtreding is. Vogt verontschuldigt de vliegers door te vertellen dat men al gauw afwijkt van de vastgestelde route, want er is uiterste nauwkeurigheid vereist om een bocht precies goed te vliegen. „Een paar graden minder helling en het wordt al gauw een te ruime bocht, vooral met slecht zicht of veel wolken. Dan verkijken de vliegers zich op de afstand", aldus de majoor. De oefeningen boven de Vliehors du ren maximaal twintig minuten per straaljager. Zij wachten boven het IJs- selmeer tot het sein van de controle rend officier en bewegen zich dan richting De Vliehors. De route die zij daar moeten vliegen is bij alle cur sisten bekend en ook het voorschrift dat Texel gemeden dient te worden. Sil Boon woont aan de Vuurtorenweg en vaart 's zomers met toeristen van en naar Vlieland. Hij belt geregeld met de gemeente om te klagen over de straaljagers. „Het was weer bar deze zomer, vooral bij helder weer. Ik ben niet boos op de vluchtleiding van Vlie land, want die zitten daar met z'n tweeën en hebben geen tijd om toe zicht te houden. Ze kunnen het daar vandaan trouwens ook niet zien", al dus de Cocksdorper. „Het zou een oplossing zijn als defensie op de dijk een gebouwtje neerzette met een ra dar om te controleren, of vanaf een ponton in zee. Het is vooral erg als ze op het gezicht vliegen, want bij radar- vluchten blijven ze meestal veel hoger. De mensen hier in De Cocksdorp vin den het wel erg als je er met ze over praat, maar ze bellen niet. Ze zeggen dat het toch niet helpt. Ik ben zelf wel eens bij de VW gaan vragen of er veel gasten zijn die klagen, maar die wisten van niks. Op mijn boot hoor ik heel andere verhalen. Ze zouden ei genlijk eens een enquête moeten hou den onder de gasten. Hoe meer men sen, hoe meer actie kan worden on dernomen. Ik kan zelf niet naar die hoorzitting, maar ik hoop dat het er stampvol is", aldus Sil Boon. Gehoorbeschadiging Mevrouw Mini Wagener is het van harte met hem eens. „Iedere morgen vanaf 9.00 uur is het raak tot half 11. Er zit bijna geen tussenruimte tussen, ze vliegen af en aan. De gemeente wil heus wel, maar krijgt ook geen poot aan de grond", aldus de gewezen on derwijzeres. „Je zal het zien, op die hoorzitting komt de defensie ons ge- Een wegwerker en een automobi list kwamen vrijdag dreigend te genover eikaar te staan, waarbij de automobilist, een man uit De Koog. een mes tevoorschijn haalde. Tot een handgemeen kwam het niet; de wegwerker zei te overwe gen om aangifte te doen bij de politie. De oorzaak van het conflict was het omver rijden van enkele wegpionnen die bij de werkzaamheden ter marke ring worden gebruikt. De Koger was er met hoge snelheid zo dicht langs ge scheerd, dat de pionnen alle kanten opvlogen. De wegwerker maakte het bekende gebaar van de vinger tegen het voorhoofd en dat werd door de automobilist niet gepikt. Hij keerde om en ging in confrontatie met de wegwerker. woon vertellen waarom het niet anders kan. Ik kan toch niet de hele dag met oordopjes lopen of de radio keihard aanzetten? En als Van der Burgh van de gemeente dan belt met de vliegba sis Leeuwarden, krijgt hij te horen dat die geen vliegtuigen in de lucht heb ben op dat moment. Maar die andere vliegers van de Navo hebben zich toch ook aan de regels te houden? Waarom worden die dan niet verwijderd van de cursus als ze niet gehoorzamen?", vraagt de boze mevrouw Wagener, die zegt te kunnen begrijpen dat die jon gelui „lekker gas" willen geven. „Ik kom zelf uit Amersfoort en daar heb je de vliegbasis Soesterberg. Ik kwam naar Texel voor mijn rust, maar nu ben ik van de regen in de drup gekomen. Vroeger was het alleen op donderdag, maar tegenwoordig is het elke dag en soms ook nog 's avonds tot twaalf uur. En hoe mooier het weer, hoe la ger ze overgaan. Je zou er gehoorbe schadiging van oplopen. Het is treurig dat hogerhand net doet alsof er niets aan te doen is", aldus mevrouw Wagener. „Dat oefenen in laagvliegen zal best moeten, maar ze komen steeds weer waar ze niet mogen komen. De ge meente doet zijn best. Ze sturen brie ven naar Den Haag, maar daar belan den ze weer in een laatje, Defensue denkt natuurlijk: laat ze maar kletsen. Het is goedkoper eventuele schade van een gebroken ruit te vergoeden dan die kerels terug te sturenl Ik zou willen dat ik tijdens de hoorzitting een bandje kon afdraaien van het lawaai op ware sterkte Man, wat zouden ze schrikken. Colthof heeft die bungalows hier op De Krim vast in het weekend verkocht toen ze niet vlogen, anders was hij ze nooit kwijtgeraakt. Wij moe ten niet accepteren dat de klachten van wel 400 mensen in het noorden van Texel zomaar naast hen neer wor den gelegd wegens het zogenaand dreigende gevaar uit het Oosten. Wij worden tegen wil en dank beroofd van de rust. De gemeente is vriendelijk, maar ook zij worden aan het lijntje ge houden. Defensie hoort alles aan, maar zegt niets terug", aldus mevrouw Wagener, die zeker tijdens de hoorzit ting haar zegje zal doen. Klachten gegrond Medewerker administratie van de vluchtleiding Vlieland, Y. Bosma, zegt niet te kunnen bekijken of alle klach ten gegrond zijn. „Als er een klacht binnenkwam, belde ik naar de basis Leeuwarden, waar men dan verklaarde dat er bij hen niet werd gevlogen waarna het spoor dood liep. Ik ben nu bezig om alle klachten te coördineren. Er zijn enkele klagers bij die constant bellen en die neem ik alleen nog maar serieus als er over dezelfde overlast ook wordt gebeld door andere men sen. Ik bundel alle serieuze individuele klachten en speel ze door aan de sec tie geluidshinder van het ministerie van Defensie. We hebben indertijd gedacht over verdraaiing van de aanvliegroute, maar dat was niet de oplossing, want dan krijg je weer overlast aan de ande re kant. Het idee van een mel- dingspost in de vuurtoren is best goed, maar dan moet daar wel een heel objectief figuur inzitten, die zich niet laat beïnvloeden door de plaatse lijke bevolking of door eigenbelang, want anders gaat hij om iedere scheet naar de vluchtleiding bellen", aldus Bosma, die hoopt bij de hoorzitting aanwezig te kunnen zijn. Overste Giebel van de sectie geluids hinder van het ministerie van defensie zal daar in ieder geval present zijn om tekst en uitleg te geven over het hoe en waarom en vooral over het onver mijdelijke van overlast. Tevoren wil hij er weinig over zeggen. „Veel klachten van Texel zijn terecht. Ik behandel alle klachten over geluidsoverlast door de luchtmacht van heel West-Europa. Het aantal klachten van Texel is relatief groot, maar ook in Midden- en Noord- Limburg is de overlast niet mis. Op de hoorzitting zal ik uitgebreid op alle fa cetten ingaan. Over het voorstel om een meldingspost in de Texelse vuurto ren te maken, moeten wij ons stand punt nog bepalen. Ik hoop er iets zin nigs over te kunnen zeggen tijdens de hoorzitting", aldus overste Giebel, die zegt zich goed in de problemen te kunnen verplaatsen dat hij zelfs op BRSVEN MN LEZERS- BUTEN VEFUNTWOOROELU* NE© MN DE REOAAl* M'n vrouw is Texelse en van een oom van haar krijgen we de Texelse Cou rant naar Zwitserland toegestuurd. Van beroep ben ik maatschappelijk werker en ik zit in het jeugdwerk. We komen regelmatig naar Texel en ik heb eens stage gelopen op de voormalige Bea- trixschool. De Texelse jeugdproblema tiek is voor mij niet onbekend. Ik keek toch een beetje op toen ik in de krant van vrijdag 21-8:87 las, dat er geen geld meer was voor de jeugdwerkbe geleider Jan Kramer. Daarop wil ik even reageren. 1. In een tijd, waar het economisch niet zo best gaat en overal bezuinigd moet worden, gaat het ten koste van de zwaksten. Ik pleit ervoor dat juist dan de inzet voor hen niet afgebouwd, maar versterkt wordt. De jongeren van nu moeten later de verantwoording voor de maatschappij mee helpen dra gen en overnemen. Op hen bezuinigen „betaalt" zich later niet uit. Jongeren hebben contactpersonen nodig en een recht op continuïteit. 2. Vakmensen en politici praten als het om bezuinigingen gaat, vaak niet van hetzelfde. De ene ziet in dit geval de behoeftes van de jongeren, de ander het geld dat te winnen valt. Wat op het eerste gezicht tegenstrijdig lijkt is, nader bekeken, een echte kans voor een gezamenlijke analyse van het jeugdwerk. 3. Ik ken Jan Kramer niet persoonlijk, maar ik wil hem vanuit Zwitserland graag ondersteunen in zijn werk, om dat ik hen goed kan begrijpen. Het jeugdwerk op zich is al moeilijk ge noeg en ik hoop dat het conflict zo goed mogelijk opgelost kan worden, zonder dat de jeugd de dupe wordt. Zo de wenst bestaat, te horen, hoe jeugdwerk in onze stad gedaan, wordt ben ik graag bereid als we wees eens op Texel zijn daarover te praten en er varingen uit te wisselen. Alfred Tanner-Gieles Zwitserland REVEN MN LEZERS - BIJTEN VERANTWOOROELUXMf ID VON DE «ECAKTS Het letterlijk onder de rook van de Hoogovens gelegen Wijk aan Zee heeft plannen om het teruggelopen toerisme wat op te vijzelen. Om in spiratie op te doen bracht een af vaardiging van 27 personen zater dag een bezoek aan Texel om te zien hoe men de zaken daar had aangepakt. Het was een door de gemeente Bever wijk gesteund initiatief van dorpsraad van Wijk aan Zee. Het idee werd gele verd door de bij Heliomare werkzame Ton Kroeze, die vier jaar op Texel was als onderwijzer aan de Sint Jozefschool. Het gezelschap bestond uit mid denstanders, strandexploitanten, leden van de evenementencommissie van de stichting „Wijk aan Zee Gastvrij", mensen van de WV en twee raadsleden. Bestaansbronnen Het programma op Texel begon met een rondrit over het eiland met de bus van Robert Aris van Boven. In De Lin deboom werd het gezelschap toe gesproken door directeur C. Koorn van de Recreatiestichting en wethouder Daan Schilling namens de gemeente Texel. Eerstgenoemde vertelde over structuur en werkwijze van de RST, de wijze waarop de promotie van Texel wordt aangepakt door de stichting VW Texel-promotie en over het in aanbouw zijnde zwemparadijs van de Recreatiemaatschappij Texel. Wethou der Schilling hield een korte causerie over de betekenis van de verschillende bestaansbronnen van Texel waarbij hij het toegenomen belang van de recrea tie benadrukte. Tevens wees hij op het belang van natuurbehoud en op de noodzaak om het „eigene" van Texel te accentueren in het planologische en recreatieve beleid. De groep uit Wijk aan Zee werd ver volgens gesplitst. Een groep ging naar De Koog waar een bezoek werd ge bracht aan de RST-camping Ko- gerstrand en De Shelter met als gast heer Leo Boekei. Ook het strand werd bekeken en er werd gelunched in pa viljoen Beach Inn. De andere groep verdiepte zich in de werkwijze van de de zin van de wet, zonder een tegen te komen Dit geldt niet voor de vracht die soms met drie tegelijk tijd^ middagpiek niets ontziend, dikke walm uitlaatgas door het trum „darsen". Daar is toch e»| voor gesteld? Zijn deze te groot, een bekeuring, fout is toch ft het niet beter zijn eerst een keerscirculatieplan voor Den maken alvorens te gaan verl De kleintjes (bromfietsen) kijl de groten (dikke vrachtwagei breed). De meesten zullen bel want de politie zegt het, maar wel terech? J. van der Den Burg, Naschrift red. In het bewt richt werd bedoeld dat de bi werden aangehouden op een het centrum waar bromfietsen toegestaan en dus de geldends keersregels overtraden. Zaterdag houdt Amnesty Intern Texel in samenwerking met de nestygroepen uit Den Helder, sftiwsr en de Wieringermeer een toert! fiets door de Kop van Noord Hi Vertrektijd: boot 7.05 uur vanl Vanuit Den Helder sluiten leder sympathisanten van Amnesty) serfs: onal zich aan om dan naar Sch fietsen. Daar wordt een koffiep gehouden In Schagen zullen zich weer m n de aansluiten en zal er door words |f be fietst naar Middenmeer. Dan is peda voor de lunchpauze. (Deelnems r gen zelf voor een lunchpakket! itme De volgende plaats is Slootdos fc" o I te t we. Mai Met verbazing las ik in de Texelse Courant dat de politie enige jongelui bekeurde, die met hun bromfiets in het centrum van Den Burg reden. Durven deze verbalisanten te stellen dat zij daar reden in strijd met een hun rich ting gekeerd bord van de Bijlage II van het RVV? Het is n.l. mogelijk rijdende in het centrum te komen via wegen in korte afstand van de vliegbasis Soesterberg woont. „Maar", zo zegt de overste, die zelf ook altijd heeft ge vlogen, „er zijn altijd twee kanten aan de medaille. De overlast enerzijds en de noodzaak tot oefenen anderszijds. Het blijft een groot probleem". Texelse VVV, waarbij kennis werd ge nomen van het activiteitenplan en het promotiemateriaal. In Calluna bij De Koog werd de lunch gebruikt en gaven de heren Tatenhove en Rentenaar een uiteenzetting over taak en functioneren van de dorpscommissie van Ooster end. Onder leiding van Joop Jellema werd een kijkje genomen bij de enor me kuil die op het Kerckeland is in verband met de bouw van het zwem paradijs. Inmiddels is daar begonnen met het maken van de bekisting voor het betonwerk. In het nieuwe restaurant van „Loodsmansduin" was om half vijf 's middags een borreluurtje, gevolgd door een rondgang over de camping. In Klif 23 werd gedineerd. vandaar via kleine dorpjes ten* Den Helder. Het is de bedoeling dat deze kendheid geeft aan Amnesty li sf onal, dus moet men ervoor itsjfomn men duidelijk herkenbaar is fietser", door b.v. zonnepet ofijsleda met vignet of de woorden Ami ternational. De totale afstand y tocht bedraagt plm. 60 km. Eri een bezemwagen mee voor eve uitvallers. Voor deelname kan men zich bij Jenneke Wassink, Vloedlijn 4109 of rechtstreeks naar de 7.05 uur komen. irs Mi ik ooi F-pi. van elft dat en, s bijl L fame (10 deliry storis Beat pk dc Voor het be,.mannen" van de lance tijdens ziekte of verlof drie vaste krachten, wordt gea naar Texelaars met de opleiding pleegkunde A en reanimatie. Mensen die belangstelling hebtSche dit werk kunnen zich aanmelds e bej worden dan uitgenodigd voor moeting met het vaste persons zich nader te informeren. Hetd doende ambulancepersoneel rust met draadloze alarmontva/i (zg. „piepers") zodat zij tochb lologi lijk vrij zijn in hun doen en late I: He Ze moeten natuurlijk wel sneld lislaa plaatse kunnen zijn als de amh I. var uitrukt. Mensen met de juistei (0222 ding die af en toe willen invalfe den verzocht contact op te ner ,l met Nel Smidt (02220-2323), Luyckx (02220-2405), Trijn Troos (02220-4817) of Rob Slootman (02223-902). ester lot 1 In het bericht over het Hoorni tchap werd een verkeerde naam gens op Ploegen die zich willen aanmei lurg voor deelname kunnen zich wf .30; tot W. Goënga (dus niet W. D tel. 252, of W. Wiertz, tel. 262 kuur VOO ten deel van het gezelschap uit Wijk aan Zee op het Kerckeland bij de bouwput gaat de eerste paal in de grond. z wem pa ra dijs Ier Sc uur c g var

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 2