!k kan
dag
toch niet de hele
met oordopjes lopen?"
Wijk aan Zee neemt
voorbeeld aan Texel
Hoorzitting
geluidsoverlast straaljagers
FF
Conflict wegwerker
met automobilist
„WAT IKZEGGEI\I WOU.."
Jeugdwerker
,WAT IK ZEGGEN WOU.."
Werkbezoek aan recreatieprojekten
Toertocht Amne
International
Politie controleerde
brommers
in
upi
Vakantiehulp
voor ambulance
ïte
Correctie
Mfii -*■
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 8 SEPTEMBïIsda
Militaire oefeningen boven De Vliehors, onvermijdelijke geluidsoverlast?
De maat is meer dan vol. Dat vindt de afdeling milieubeheer
van de gemeente en ook veel mensen uit het noorden van
Texel, die geregeld last hebben van geluidshinder door mili
taire vliegtuigen die oefenen op De Vliehors, maar daarbij
telkens boven Texel komen. Woensdagavond 16 september
wordt over dit probleem om 19.30 uur een openbare hoorzit
ting gehouden in het Eierlandsche Huis, waar een vertegen
woordiger van het ministerie van defensie bij aanwezig zal
zijn.
In september vorig jaar schreef de af
deling milieubeheer al een brief aan de
minister van defensie, naar aanleiding
van talloze klachten van overlast door
laag overvliegende straaljagers, die
kwamen uit het schietoefengebied De
Vliehors. Milieubeheer schreef dat de
problemen eigenlijk al zouden zijn op
gelost als de straaljagers voldoende af
stand hielden tot de Texelse kust. In
oktober kwam er als antwoord van de
vliegbasis Leeuwarden, dat de piloten
op minstens één nautische mijl (1852
meter) van de kust moeten blijven,
maar vanaf de verkeersleidingstoren op
Vlieland is niet te zien of ze die regel
naleven. Buiten het gesloten schietge-
bied gelden dezelfde luchtverkeersre-
gels voor Texel als boven de rest van
Nederland, waarin is bepaald dat mili
taire straalvliegtuigen van alle Navo-
landen op minimaal 300 meter over
mogen vliegen.
Omdat nog steeds geen reactie was
gekomen van de minister van defensie,
schreef afdeling Milieubeheer in febru
ari dit jaar een herhaling. In maart
kwam daarop een nietszeggend ant
woord dat de op Texel ondervonden
hinder was vermeld in een rapport
over de „mogelijkheid tot beperking
van de hinder veroorzaakt door de mi
litaire oefeningen in het
Waddengebied".
Vuurtoren
Op het door Milieubeheer geopperde
plan om een hulppost van de vluchtlei-
ding in de Texelse vuurtoren te maken,
om te controleren of de piloten de
voorgeschreven afstand in acht ne
men, werd niet gereageerd.
Koos van der Burgh van afdeling Mi
lieubeheer hoopt dat dit tijdens de
hoorzitting wel het geval zal zijn. „Dat
zou mooi een extra taak voor het
vuurtorenpersoneel kunnen betekenen,
waardoor zij misschien in staat zijn
hun volledige personeelsbestand te
houden. Dan zouden voor hen de pro
blemen ook zijn opgelost", zegt Van
der Burgh.
Luchtmachtcommandant op Vlieland,
majoor F. J. M. Vogt verklaarde in een
artikel in deze krant vorig jaar dat het
moeilijk is op te treden tegen de vlie
gers, omdat er telkens nieuwe komen.
Het aantal cursisten uit heel West-
Europa is groot en zij wisselen elkaar
steeds af. Toch bestaat de regel dat bij
herhaalde overtreding de cursisten
worden weggestuurd. Maar het is van
af de vluchttoren Vlieland dus niet te
constateren wie in overtreding is.
Vogt verontschuldigt de vliegers door
te vertellen dat men al gauw afwijkt
van de vastgestelde route, want er is
uiterste nauwkeurigheid vereist om een
bocht precies goed te vliegen. „Een
paar graden minder helling en het
wordt al gauw een te ruime bocht,
vooral met slecht zicht of veel wolken.
Dan verkijken de vliegers zich op de
afstand", aldus de majoor.
De oefeningen boven de Vliehors du
ren maximaal twintig minuten per
straaljager. Zij wachten boven het IJs-
selmeer tot het sein van de controle
rend officier en bewegen zich dan
richting De Vliehors. De route die zij
daar moeten vliegen is bij alle cur
sisten bekend en ook het voorschrift
dat Texel gemeden dient te worden.
Sil Boon woont aan de Vuurtorenweg
en vaart 's zomers met toeristen van
en naar Vlieland. Hij belt geregeld met
de gemeente om te klagen over de
straaljagers. „Het was weer bar deze
zomer, vooral bij helder weer. Ik ben
niet boos op de vluchtleiding van Vlie
land, want die zitten daar met z'n
tweeën en hebben geen tijd om toe
zicht te houden. Ze kunnen het daar
vandaan trouwens ook niet zien", al
dus de Cocksdorper. „Het zou een
oplossing zijn als defensie op de dijk
een gebouwtje neerzette met een ra
dar om te controleren, of vanaf een
ponton in zee. Het is vooral erg als ze
op het gezicht vliegen, want bij radar-
vluchten blijven ze meestal veel hoger.
De mensen hier in De Cocksdorp vin
den het wel erg als je er met ze over
praat, maar ze bellen niet. Ze zeggen
dat het toch niet helpt. Ik ben zelf wel
eens bij de VW gaan vragen of er
veel gasten zijn die klagen, maar die
wisten van niks. Op mijn boot hoor ik
heel andere verhalen. Ze zouden ei
genlijk eens een enquête moeten hou
den onder de gasten. Hoe meer men
sen, hoe meer actie kan worden on
dernomen. Ik kan zelf niet naar die
hoorzitting, maar ik hoop dat het er
stampvol is", aldus Sil Boon.
Gehoorbeschadiging
Mevrouw Mini Wagener is het van
harte met hem eens. „Iedere morgen
vanaf 9.00 uur is het raak tot half 11.
Er zit bijna geen tussenruimte tussen,
ze vliegen af en aan. De gemeente wil
heus wel, maar krijgt ook geen poot
aan de grond", aldus de gewezen on
derwijzeres. „Je zal het zien, op die
hoorzitting komt de defensie ons ge-
Een wegwerker en een automobi
list kwamen vrijdag dreigend te
genover eikaar te staan, waarbij de
automobilist, een man uit De
Koog. een mes tevoorschijn haalde.
Tot een handgemeen kwam het
niet; de wegwerker zei te overwe
gen om aangifte te doen bij de
politie.
De oorzaak van het conflict was het
omver rijden van enkele wegpionnen
die bij de werkzaamheden ter marke
ring worden gebruikt. De Koger was er
met hoge snelheid zo dicht langs ge
scheerd, dat de pionnen alle kanten
opvlogen. De wegwerker maakte het
bekende gebaar van de vinger tegen
het voorhoofd en dat werd door de
automobilist niet gepikt. Hij keerde om
en ging in confrontatie met de
wegwerker.
woon vertellen waarom het niet anders
kan. Ik kan toch niet de hele dag met
oordopjes lopen of de radio keihard
aanzetten? En als Van der Burgh van
de gemeente dan belt met de vliegba
sis Leeuwarden, krijgt hij te horen dat
die geen vliegtuigen in de lucht heb
ben op dat moment. Maar die andere
vliegers van de Navo hebben zich toch
ook aan de regels te houden? Waarom
worden die dan niet verwijderd van de
cursus als ze niet gehoorzamen?",
vraagt de boze mevrouw Wagener, die
zegt te kunnen begrijpen dat die jon
gelui „lekker gas" willen geven. „Ik
kom zelf uit Amersfoort en daar heb je
de vliegbasis Soesterberg. Ik kwam
naar Texel voor mijn rust, maar nu ben
ik van de regen in de drup gekomen.
Vroeger was het alleen op donderdag,
maar tegenwoordig is het elke dag en
soms ook nog 's avonds tot twaalf
uur. En hoe mooier het weer, hoe la
ger ze overgaan. Je zou er gehoorbe
schadiging van oplopen. Het is treurig
dat hogerhand net doet alsof er niets
aan te doen is", aldus mevrouw
Wagener.
„Dat oefenen in laagvliegen zal best
moeten, maar ze komen steeds weer
waar ze niet mogen komen. De ge
meente doet zijn best. Ze sturen brie
ven naar Den Haag, maar daar belan
den ze weer in een laatje, Defensue
denkt natuurlijk: laat ze maar kletsen.
Het is goedkoper eventuele schade
van een gebroken ruit te vergoeden
dan die kerels terug te sturenl Ik zou
willen dat ik tijdens de hoorzitting een
bandje kon afdraaien van het lawaai
op ware sterkte Man, wat zouden ze
schrikken. Colthof heeft die bungalows
hier op De Krim vast in het weekend
verkocht toen ze niet vlogen, anders
was hij ze nooit kwijtgeraakt. Wij moe
ten niet accepteren dat de klachten
van wel 400 mensen in het noorden
van Texel zomaar naast hen neer wor
den gelegd wegens het zogenaand
dreigende gevaar uit het Oosten. Wij
worden tegen wil en dank beroofd van
de rust. De gemeente is vriendelijk,
maar ook zij worden aan het lijntje ge
houden. Defensie hoort alles aan,
maar zegt niets terug", aldus mevrouw
Wagener, die zeker tijdens de hoorzit
ting haar zegje zal doen.
Klachten gegrond
Medewerker administratie van de
vluchtleiding Vlieland, Y. Bosma, zegt
niet te kunnen bekijken of alle klach
ten gegrond zijn. „Als er een klacht
binnenkwam, belde ik naar de basis
Leeuwarden, waar men dan verklaarde
dat er bij hen niet werd gevlogen
waarna het spoor dood liep. Ik ben nu
bezig om alle klachten te coördineren.
Er zijn enkele klagers bij die constant
bellen en die neem ik alleen nog maar
serieus als er over dezelfde overlast
ook wordt gebeld door andere men
sen. Ik bundel alle serieuze individuele
klachten en speel ze door aan de sec
tie geluidshinder van het ministerie van
Defensie. We hebben indertijd gedacht
over verdraaiing van de aanvliegroute,
maar dat was niet de oplossing, want
dan krijg je weer overlast aan de ande
re kant. Het idee van een mel-
dingspost in de vuurtoren is best
goed, maar dan moet daar wel een
heel objectief figuur inzitten, die zich
niet laat beïnvloeden door de plaatse
lijke bevolking of door eigenbelang,
want anders gaat hij om iedere scheet
naar de vluchtleiding bellen", aldus
Bosma, die hoopt bij de hoorzitting
aanwezig te kunnen zijn.
Overste Giebel van de sectie geluids
hinder van het ministerie van defensie
zal daar in ieder geval present zijn om
tekst en uitleg te geven over het hoe
en waarom en vooral over het onver
mijdelijke van overlast. Tevoren wil hij
er weinig over zeggen. „Veel klachten
van Texel zijn terecht. Ik behandel alle
klachten over geluidsoverlast door de
luchtmacht van heel West-Europa. Het
aantal klachten van Texel is relatief
groot, maar ook in Midden- en Noord-
Limburg is de overlast niet mis. Op de
hoorzitting zal ik uitgebreid op alle fa
cetten ingaan. Over het voorstel om
een meldingspost in de Texelse vuurto
ren te maken, moeten wij ons stand
punt nog bepalen. Ik hoop er iets zin
nigs over te kunnen zeggen tijdens de
hoorzitting", aldus overste Giebel, die
zegt zich goed in de problemen te
kunnen verplaatsen dat hij zelfs op
BRSVEN MN LEZERS- BUTEN VEFUNTWOOROELU* NE© MN DE REOAAl*
M'n vrouw is Texelse en van een oom
van haar krijgen we de Texelse Cou
rant naar Zwitserland toegestuurd. Van
beroep ben ik maatschappelijk werker
en ik zit in het jeugdwerk. We komen
regelmatig naar Texel en ik heb eens
stage gelopen op de voormalige Bea-
trixschool. De Texelse jeugdproblema
tiek is voor mij niet onbekend. Ik keek
toch een beetje op toen ik in de krant
van vrijdag 21-8:87 las, dat er geen
geld meer was voor de jeugdwerkbe
geleider Jan Kramer.
Daarop wil ik even reageren.
1. In een tijd, waar het economisch
niet zo best gaat en overal bezuinigd
moet worden, gaat het ten koste van
de zwaksten. Ik pleit ervoor dat juist
dan de inzet voor hen niet afgebouwd,
maar versterkt wordt. De jongeren van
nu moeten later de verantwoording
voor de maatschappij mee helpen dra
gen en overnemen. Op hen bezuinigen
„betaalt" zich later niet uit. Jongeren
hebben contactpersonen nodig en een
recht op continuïteit.
2. Vakmensen en politici praten als het
om bezuinigingen gaat, vaak niet van
hetzelfde. De ene ziet in dit geval de
behoeftes van de jongeren, de ander
het geld dat te winnen valt. Wat op
het eerste gezicht tegenstrijdig lijkt is,
nader bekeken, een echte kans voor
een gezamenlijke analyse van het
jeugdwerk.
3. Ik ken Jan Kramer niet persoonlijk,
maar ik wil hem vanuit Zwitserland
graag ondersteunen in zijn werk, om
dat ik hen goed kan begrijpen. Het
jeugdwerk op zich is al moeilijk ge
noeg en ik hoop dat het conflict zo
goed mogelijk opgelost kan worden,
zonder dat de jeugd de dupe wordt.
Zo de wenst bestaat, te horen, hoe
jeugdwerk in onze stad gedaan, wordt
ben ik graag bereid als we wees eens
op Texel zijn daarover te praten en er
varingen uit te wisselen.
Alfred Tanner-Gieles
Zwitserland
REVEN MN LEZERS - BIJTEN VERANTWOOROELUXMf ID VON DE «ECAKTS
Het letterlijk onder de rook van de
Hoogovens gelegen Wijk aan Zee
heeft plannen om het teruggelopen
toerisme wat op te vijzelen. Om in
spiratie op te doen bracht een af
vaardiging van 27 personen zater
dag een bezoek aan Texel om te
zien hoe men de zaken daar had
aangepakt.
Het was een door de gemeente Bever
wijk gesteund initiatief van dorpsraad
van Wijk aan Zee. Het idee werd gele
verd door de bij Heliomare werkzame
Ton Kroeze, die vier jaar op Texel was
als onderwijzer aan de Sint
Jozefschool.
Het gezelschap bestond uit mid
denstanders, strandexploitanten, leden
van de evenementencommissie van de
stichting „Wijk aan Zee Gastvrij",
mensen van de WV en twee
raadsleden.
Bestaansbronnen
Het programma op Texel begon met
een rondrit over het eiland met de bus
van Robert Aris van Boven. In De Lin
deboom werd het gezelschap toe
gesproken door directeur C. Koorn van
de Recreatiestichting en wethouder
Daan Schilling namens de gemeente
Texel. Eerstgenoemde vertelde over
structuur en werkwijze van de RST, de
wijze waarop de promotie van Texel
wordt aangepakt door de stichting
VW Texel-promotie en over het in
aanbouw zijnde zwemparadijs van de
Recreatiemaatschappij Texel. Wethou
der Schilling hield een korte causerie
over de betekenis van de verschillende
bestaansbronnen van Texel waarbij hij
het toegenomen belang van de recrea
tie benadrukte. Tevens wees hij op het
belang van natuurbehoud en op de
noodzaak om het „eigene" van Texel
te accentueren in het planologische en
recreatieve beleid.
De groep uit Wijk aan Zee werd ver
volgens gesplitst. Een groep ging naar
De Koog waar een bezoek werd ge
bracht aan de RST-camping Ko-
gerstrand en De Shelter met als gast
heer Leo Boekei. Ook het strand werd
bekeken en er werd gelunched in pa
viljoen Beach Inn. De andere groep
verdiepte zich in de werkwijze van de
de zin van de wet, zonder een
tegen te komen
Dit geldt niet voor de vracht
die soms met drie tegelijk tijd^
middagpiek niets ontziend,
dikke walm uitlaatgas door het
trum „darsen". Daar is toch e»|
voor gesteld? Zijn deze te groot,
een bekeuring, fout is toch ft
het niet beter zijn eerst een
keerscirculatieplan voor Den
maken alvorens te gaan verl
De kleintjes (bromfietsen) kijl
de groten (dikke vrachtwagei
breed). De meesten zullen bel
want de politie zegt het, maar
wel terech?
J. van der
Den Burg,
Naschrift red. In het bewt
richt werd bedoeld dat de bi
werden aangehouden op een
het centrum waar bromfietsen
toegestaan en dus de geldends
keersregels overtraden.
Zaterdag houdt Amnesty Intern
Texel in samenwerking met de
nestygroepen uit Den Helder, sftiwsr
en de Wieringermeer een toert!
fiets door de Kop van Noord Hi
Vertrektijd: boot 7.05 uur vanl
Vanuit Den Helder sluiten leder
sympathisanten van Amnesty) serfs:
onal zich aan om dan naar Sch
fietsen. Daar wordt een koffiep
gehouden
In Schagen zullen zich weer m n de
aansluiten en zal er door words |f be
fietst naar Middenmeer. Dan is peda
voor de lunchpauze. (Deelnems r
gen zelf voor een lunchpakket! itme
De volgende plaats is Slootdos fc" o
I te
t we.
Mai
Met verbazing las ik in de Texelse
Courant dat de politie enige jongelui
bekeurde, die met hun bromfiets in het
centrum van Den Burg reden. Durven
deze verbalisanten te stellen dat zij
daar reden in strijd met een hun rich
ting gekeerd bord van de Bijlage II van
het RVV? Het is n.l. mogelijk rijdende
in het centrum te komen via wegen in
korte afstand van de vliegbasis
Soesterberg woont. „Maar", zo zegt
de overste, die zelf ook altijd heeft ge
vlogen, „er zijn altijd twee kanten aan
de medaille. De overlast enerzijds en
de noodzaak tot oefenen anderszijds.
Het blijft een groot probleem".
Texelse VVV, waarbij kennis werd ge
nomen van het activiteitenplan en het
promotiemateriaal. In Calluna bij De
Koog werd de lunch gebruikt en gaven
de heren Tatenhove en Rentenaar een
uiteenzetting over taak en functioneren
van de dorpscommissie van Ooster
end. Onder leiding van Joop Jellema
werd een kijkje genomen bij de enor
me kuil die op het Kerckeland is in
verband met de bouw van het zwem
paradijs. Inmiddels is daar begonnen
met het maken van de bekisting voor
het betonwerk.
In het nieuwe restaurant van
„Loodsmansduin" was om half vijf 's
middags een borreluurtje, gevolgd
door een rondgang over de camping.
In Klif 23 werd gedineerd.
vandaar via kleine dorpjes ten*
Den Helder.
Het is de bedoeling dat deze
kendheid geeft aan Amnesty li sf
onal, dus moet men ervoor itsjfomn
men duidelijk herkenbaar is
fietser", door b.v. zonnepet ofijsleda
met vignet of de woorden Ami
ternational. De totale afstand y
tocht bedraagt plm. 60 km. Eri
een bezemwagen mee voor eve
uitvallers.
Voor deelname kan men zich
bij Jenneke Wassink, Vloedlijn
4109 of rechtstreeks naar de
7.05 uur komen.
irs Mi
ik ooi
F-pi.
van
elft
dat
en, s
bijl
L
fame
(10 deliry
storis
Beat
pk dc
Voor het be,.mannen" van de
lance tijdens ziekte of verlof
drie vaste krachten, wordt gea
naar Texelaars met de opleiding
pleegkunde A en reanimatie.
Mensen die belangstelling hebtSche
dit werk kunnen zich aanmelds e bej
worden dan uitgenodigd voor
moeting met het vaste persons
zich nader te informeren. Hetd
doende ambulancepersoneel
rust met draadloze alarmontva/i
(zg. „piepers") zodat zij tochb lologi
lijk vrij zijn in hun doen en late I: He
Ze moeten natuurlijk wel sneld lislaa
plaatse kunnen zijn als de amh I. var
uitrukt. Mensen met de juistei (0222
ding die af en toe willen invalfe
den verzocht contact op te ner ,l
met Nel Smidt (02220-2323),
Luyckx (02220-2405), Trijn Troos
(02220-4817) of Rob Slootman
(02223-902).
ester
lot 1
In het bericht over het Hoorni tchap
werd een verkeerde naam gens op
Ploegen die zich willen aanmei lurg
voor deelname kunnen zich wf .30;
tot W. Goënga (dus niet W. D
tel. 252, of W. Wiertz, tel. 262
kuur
VOO
ten deel van het gezelschap uit Wijk aan Zee op het Kerckeland bij de bouwput
gaat de eerste paal in de grond.
z wem pa ra dijs
Ier Sc
uur c
g var