TEXELSCHE adverteerders scoren" huis aan huis via de TC De krant is nu 'n mooie drukorder voor LenR C°U*ANT fa tm Ik hi Vadere ,Ue s°OftTEN °i>vkwerk ylu£ a biUii "■"«"i Tetter centrale mac», wordt de rijst IjOAG 15 SEPTEMBER 1987 PAGINA 23 had e in ,M/V 87 werd de Texels(ch)e Courant opgericht als nieuws- èn ad- intiënblad en een eeuw later heeft de krant nog steeds deze iele functie. Dit jubileumnummer belicht hoofdzakelijk de iptedfwszijde van de TC, op deze pagina staan de advertenties in het der schijnwerpers. Want zonder advertenties geen krant: tenzij het veelvoudige bedrag voor over heeft om abonnee te willen Tegenover elke advertentiepagina behoort een redactiepagina aan; op deze fifty-fifty-basis is de exploitatie van de krant zit. Tem De Tl t bets eesli eni chap ir wat 1 nog op tijd?" Maandag- en woensdagochtend vóór tien uur moeten alle krante-advertentfes aan de balie zijn Ingeleverd. Voor l Dros an Ted Redeker Is het dan spitsuur. aanrt te obja jestei net Je hu zet. zend a'9e-« de laatste jaren een trend dat mtal nieuwspagina's het aantal ad- iaan itiepagina's overtreft. Dat is het j van een sterk gegroeid nieuws- d, terwijl de advertentiepagina's antal redelijk stabiel zijn geble- lezegc Veliswaar kunnen van jaar tot «schillen optreden, bijvoorbeeld ant. I iet al of niet aanwezig zijn van eranti eerdere die met regelmaat pagi- dat.j te advertenties plaatsen (de zg. 100 millimeter-contracten"). Als ir één van wegvalt scheelt dat «basis twintig pagina's. Dan kun de redactie niet verwachten dat ntig pagina's minder worden ge- ceerd; de Texelse Courant is nu n geb gal een serieus nieuwsblad. atsgenoemde constatering wordt «npunt geraakt: al honderd jaar de TC hét communicatiemiddel iel. Daarom ook wordt er al hon- arlang gretig in geadverteerd. Iverteerders weten dat de TC |wordt gelezen en kunnen dus irust hart hun produkten aanprij st is het grote verschil met een huis-aan-huis blad. De mensen betalen voor het in de bus krijgen van de TC 719,20 per kwartaal en een huis aan huis-blad wordt ongevraagd door de brievenbus gemikt. De kans dat adver tenties in de TC worden gelezen is daardoor veel hoger. Menig huis aan huis-blad (dus een blad met veel recla me en weinig nieuws - vaak artikelen van algemene aard of roddels uit de showbizniz) wordt ongelezen gebruikt om de aardappelschillen in te verpak ken. Dat zal met de TC ook wel ge beuren, maar het verschil is en blijft dat men op deze krant is geabonneerd of hem in de losse verkoop heeft gekocht. Dekkingsgraad We belanden hiermee op het onder werp „dekkingsgraad". Een huis aan huis-blad, de naam zegt het al, wordt in een bepaalde oplage in een bepaal de regio huis aan huis (gratis) ver spreid. Het dekkingspercentage is daardoor honderd procent: iedereen in dit regio krijgt dat blad. Of ie ook door okafdellng worden alle werktekeningen zelf vervaardigd. iedereen wordt gelezen, is een heel an der verhaal. Qua dekkingspercentage doet de TC nauwelijks voor een huis aan huis-blad onder. Er zijn maar weinig Texelaars die niet zijn geabonneerd. En wie geen abonnee is, leest met anderen samen of koopt losse exemplaren. Kortom, vrijwel iedereen op het eiland leest de Uit de TC van 1953. TC en dat moet voor de adverteerders een prettige gedachte zijn. Zó weten ze zeker dat hun advertentie onder ogen van vrijwel alle potentiële klanten komt. Het aardige - en ook unieke - van adverteren in de TC is namelijk dat niet alleen sprake is van een dekkings graad van honderd procent, ook wordt in de meeste gevallen de doelgroep met één simpele advertentie geheel bereikt. Voor de meeste adverteerders heeft het weinig nut om ook in een andere krant hun advertentie te plaat sen, het grootste deel richt zich uit sluitend op de Texelse markt. Met één advertentie wordt die markt geheel bestreken. Als adverteerder in een wil lekeurige plaats op het vasteland heb je heel wat minder zicht op de reik wijdte van een advertentie. Het aantal kranten en huis aan huis-bladen dat in die regio circuleert, is groot. Ook al zou in alle voorkomende bladen een advertentie worden geplaatst, dan nóg blijft het onduidelijk of alle mogelijke kopers worden bereikt. Vandaar dat adverteerders in dergelijke regio's met meerdere concurrerende bladen, graag willen weten welke dek kingsgraad een krant heeft. Een hoge dekkingsgraad is voor adverteerders een belangrijk argument om een ad vertentie te plaatsen. Maar nogmaals, de dekkingsgraad alléén is niet zalig makend, het is ook de vraag of zo'n blad goed gelézen wordt. Met vrij grote zekerheid kunnen we stellen dat bij de TC sprake is van de combinatie van een veelgelezen nieuwsblad met een hoog dek kingspercentage. Dat in aanmerking nemende is het advertentietarief laag. Scoren Een andere kwestie is of adverteren in de TC veel effect heeft. Taeke van Lin- gen, al jarenlang bedrijfsleider van de drukkerij/uitgeverij, en verantwoordelijk voor de exploitatie van de TC, hier over: „Een advertentie doet het goed als ie scoort. Het koopgedrag is echter moeilijk te peilen en niet iedere onder nemer is in staat om eerst een markt onderzoek te houden alvorens een ad vertentiecampagne te starten. Wij kun nen niet garant staan voor een goede score, wél voor een goed dekkingsper centage en een serieuze krant. Dat geldt trouwens ook voor onze uitgaven Drukker Gooitzen Kodde trots poserend bij LenR's jongste aanwinst: de drukpers Deze Investering werd mogelijk gemaakt door de explo sieve groei van het orderpakket voor de drukkerij de laatste jaren. Texeltoerist en de Rekreatiekrant. Die beantwoorden volledig aan hun doel, ik kan heel wat voorbeelden opnoe men van tevreden adverteerders". De TC-advertentieafdeling hanteert verschillende tarieven. Een leidraad is de hoeveelheid millimeters die een ad verteerder per jaar voor zijn adverten ties gebruikt. Grote adverteerders kunnen hiervoor een contract afslui ten. De meeste Texelse ondernemers hebben een op contractbasis geregeld millimetertarief. Zij genieten dus een bepaalde korting. Voor de overige ad verteerders geldt een millimetertarief van 62 cent. De Texelaartjes vallen daar niet onder, die worden nog ou derwets per regel berekend. Omgere kend komt een Texelaartje (71,65 per regel) goedkoper uit dan een andere advertentie. Texelaartjes In de loop der jaren zijn deze kleine advertenties uitgegroeid tot één der populairste TC-rubrieken; bijna ieder een leest de Texelaartjes en heeft wel eens zo'n advertentie geplaatst of erop gereageerd. De rubriek vindt zijn ont staan in de jaren dertig, in de bloeipe riode van het blad onder de gebroe ders Duinker. Voordien was het gebrui kelijk dat vraag en aanbod of bekend makingen van particulieren gewoon op hetzelfde formaat tussen de andere ad vertenties werden geplaatst. Zo kon men destijds naast de advertentie van iemand die een manchetknoop was verloren, kennisnemen van de slager die van plan was zaterdag „een hele beste vette os" te slachten. Daar kun nen we nu om glimlachen, maar te zelfdertijd dienen we ons te bedenken dat over vijftig of honderd jaar gek scherend zal worden gedaan over za ken die we in de TC anno 1987 nog als de normaalste zaak van de wereld (ons eiland) beschouwen. Dat dan de Texelaartjes een mikpunt van spot zul len vormen, ligt voor de hand. Het is een rubriek met een apart sfeertje: als een soort markt, waarop ieder om de beurt luidkeels zijn of haar koopwaar aanprijst om met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk aandacht te trekken. Op deze markt zijn daarnaast tal van anderen actief, die deze popu laire plaats aangrijpen om eveneens hun zegje te doen. Oftewel: het is niet alleen vraag en aanbod wat de klok slaat in de Texelaartjes, ook is in de loop der tijd (vooral de laatste jaren) het aantal mededelingen stevig ge groeid. Van het religieuze „Gods liefde is overal" tot aan het ludieke „Truus ik hou van spinazie. P". Dubieus Het onderscheid tussen ludiek en du bieus is echter maar vaag. Zodra er twijfel bestaat over de goede bedoelin gen van een adverteerder, wordt daar over contact opgenomen en wordt het betreffende Texelaartje terzijde gescho ven. Het komt soms wekelijks voor dat een Texelaartje wordt geweigerd omdat de tekst mogelijk beledigend of sne rend van karakter is. Niet élles kan worden voorkomen: soms zijn de bele digingen in zulke bedekte termen op gesteld dat alleen insiders het zien. Waarop vervolgens de nietsvermoe dende advertentie-afdeling de wind van voren krijgt. Iets dergelijks maak ten we mee toen een buitenlands restaurant in de moers taal een con currerende zaak via de Texelaartjes bele digde, terwijl wij in de veronderstelling verkeerden dat de meest heerlijke ge rechten werden aangeprezen.... Voorts komt het vaak voor dat iemand opbelt en zegt: „Mijn Texelaartje stond er niet in". In 99 van de 100 gevallen blijkt dat echter wél het geval te zijn, ergens links onderin bij de familiebe richten of zo. Als je de Texelaartjes dus goed wilt lezen, moet je er de tijd voor nemen en ze bij wijze van spre ken één voor één met een pen afstre- het aantal abonnees is ongeveer het zelfde en het aantal advertentiepagi na's redelijk stabiel." De komst van het offset-systeem had niet alleen gevolgen voor de TC, het betekende een omwenteling voor het hele drukkerijbedrijf. Tot oktober 1978 Adverteeren doet verkoopen"; 1949. pen. Vraag en aanbod van particulie ren en bedrijven staan door elkaar heen, het is echt zoeken geblazen, al weten sommigen er altijd wel wat op te vinden, zoals Geiein Jansen met zijn „NU in de Twee Paardjes". Of dèt nu de succesformule van deze rubriek is weten we niet; dat de Texelaartjes goed worden gelezen, staat daarente gen als een paal boven water. Offset De exploitatie van de Texelse Courant is in vergelijking tot tien jaar geleden sterk verbeterd. De oorzaak hiervan is de overschakeling van het drukken met lood naar het offset-systeem. Taeke van Lingen: „Dat was in oktober 1978, dat vergeet ik nooit. De over gang naar offset was destijds al trend in de Nederlandse drukkerijwereld. Toen onze toenmalige grote hoogdruk- pers het plotseling begaf, hadden wij een aanleiding om snel naar offset te gaan Voortaan maakten we de krant geheel in eigen bedrijf op, en gingen met kant en klare „werktekeningen" naar een rotatiepers aan de overkant, in de „drukfabriek" van Van Ketel in Schagen. Voor onszelf was zo'n rota tiepers een investering die niet renda bel te maken zou zijn. Het gevolg was dat de Texelse Courant qua exploitatie veel beter werd. Hij draagt ook bij aan de winst en dat was vóór die tijd min der. Het is een hele simpele rekensom. Het aantal manuren dat aan de pro- duktie van de Texelse Courant werd besteed, daalde drastisch toen we op offset overgingen. De enige geldstroom die nog de deur uitgaat, gaat naar de rotatiepers. Daar staat een extra efficiency-voordeel in onze drukkerij tegenover. De inkomende geldstromen zijn constant gebleven: was drukkerij/uitgeverij Langeveld en de Rooij vooral de drukkerij van de Texelse Courant; een aantal medewer kers was dagenlang bezig met alleen het drukken en voorbereiden van de TC Nu wordt de krant 's morgens in elkaar gezet, gaat met de boot mee en komt drie uur later op het eiland te rug, gedrukt, gevouwen en gepakt. Orderpakket De uren die vrijkwamen door de over schakeling op offset zijn dus in de loop der jaren gevuld door andere or ders. Het orderpakket groeide de laatste jaren zelfs explosief, met onder andere meer een aantal „grote" klan ten. Een nieuwe ontwikkeling is dat een deel van een order dat specia listisch van aard is (bijvoorbeeld de vervaardiging van stickers of compu- terformulierenl aan een gespecialiseerd bedrijf aan de overkant wordt uit besteed. Het is de kunst om deze markt van „speciaalwerk" te leren kennen, zodat scherp calculeren mo gelijk is. LenR maakt zélf alle werkte keningen, litho's, doet de vormgeving, kortom alles waarvoor men de appara tuur en kennis in huis heeft. Dat zoiets goed uitpakt, daarvan is de Texelse Courant het beste voorbeeld: wij ma ken de TC, alleen het drukken wordt uitbesteed. Taeke van Lingen: „Het aandeel van de TC nu moet je zien als een mooie drukorder voor de drukkerij/uitgeverij LenR. Een order die elke week twee maal terugkeert en een leuke omzet veroorzaakt. Maar nu tellen we per jaar 1400 orders van geboortekaartjes tot vierkleurenfolders. Daarbij zit dus slechts honderd maal de Texelse Cou rant. LenR is nu een ander bedrijf ge worden, dat buiten de TC vele andere drukopdrachten heeft". er. 'Orba lang uizer. elatrr 'ikkel elijkjJ lesctJ aitbj rkt, J l de J rota* eren.l en dj P hei] ral

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 13