qWie van u gaat er straks et de trein mee?! De 100-jarige Albert Heijn feliciteert de 100-jarige Langeveld en de Rooij TEXELSCHE mand kon niet slapen plaatje in de krant - vroeger niet zo simpel r r RVOLG VAN PAG. 10 tm L0AG 15 SEPTEMBER 1987 PAGINA 11 itjes in de krant zijn onmisbaar. Ze zorgen voor aanvul- L informatie, prikkelen de aandacht van de lezer en zor- \voor de broodnodige afwisseling op de pagina's die an- alleen uit koppen en grijze tekst zouden bestaan. In ver- Iking met andere nieuwsbladen is de Texelse Courant Tfutig met foto's. Er worden er jaarlijks honderden gepu- ierd. Voor de uitgever is dat betaalbaar omdat de redac- tan die foto's zelf maken en dus geen aparte dure foto- \l hoeft te worden ingeschakeld. Die foto's worden ook i de redactie ontwikkeld en afgedrukt en dat is vooral in i van topdrukte een pittige extra belasting. Islelt die inspanning weinig voor Tgelijking met de krachttoeren, die L- nodig waren om een enkel e in de krant te krijgen. Ik weet [in mee te praten, want het is ren vijftien jaar geleden dat wij instaat waren met eigen techni- Imiddelen zo'n foto in de krant te Tduceren; dat moest gebeuren met pvan een overkantse clichéfa- I Dat was de tijd dat de Texelse |nt nog in lood werd gedrukt. i plaatje in te krijgen was [(een een foto nodig, maar ook Dché, dat is een zinken of plastic |s waarop het beeld in voelbare s is weergegeven. Omslachtig sste zestig jaar van het bestaan e Texelse Courant konden die cli- Islleen door middel van een foto- lch en chemisch procédé worden pitligd, een omslachtige en kost- werking waar we de apparatuur lelfvoor hadden. Maar omdat er I tijd niet zoveel behoefte was lustraties in de krant was dat niet [robleem. De krant bestond im- toch uit louter „platte" tekst. i dertiger jaren lieten de ge- leis Duinker wel eens een plaatje p en dan nog alleen van onder- i die actueel bleven, zodat het I later nog eens kon worden ge- 1. Want het was zeer kostbaar. Een verbetering was de uitvinding van het mechanische clicheerapparaat. Daarmee wordt het beeld met een bei tel van een foto overgebracht op zink of plastic, een kwestie van een kwar tier. Zo'n apparaat kostte echter vele tienduizenden guldens en er was geen sprake van dat Langeveld en de Rooy zich die uitgaaf kon veroorloven, te meer daar een plaatje in de krant nog als luxe werd beschouwd, niet écht nodig. Als er dan tóch een foto in de krant moest, werd gebruik gemaakt van de diensten van de cliché-afdeling van de drukkerij van de Arbeiderspers, toen nog gevestigd aan het Hekelveld in Amsterdam. Daar moest de foto dus heen en omdat er meestal haast bij was, moest het vervaardigde cliché nog dezelfde dag terug naar Texel, niet per PTT (want dat duurde veel te langl maar per treinbrief. Hoe dat in de praktijk verliep wil ik hieronder schetsen. Treinpassagiers De veelal in het weekend gemaakte fo to moest ik onmiddellijk ontwikkelen en afdrukken, want de plaat moest zondagavond in Amsterdam zijn zodat de mensen van de clichéfabriek er maandagochtend zo vroeg mogelijk aan konden beginnen. Met de envelop met de nog nauwelijks droge foto ren de ik van de donkere kamer in de Parkstraat naar het busstation aan de Elemert, stapte de bootbus binnen en riep tot de passagiers: „Wie van u gaat er straks met de trein mee?l" Als ik geluk had gingen er enkele vingers omhoog. Waarop ik op een betrouw baar lijkend iemand afstapte en hem of haar verzocht de envelop met de foto in het stationsgebouw in Den Helder af te geven bij het loket. Soms be greep de betrokkene het niet en deed de brief dan in de PTT-bus bij het sta tion. Of de brief werd tijdens de reis gewoon vergeten zodat hij de mist in ging. Eenmaal afgegeven op het stati on in Den Helder werd de brief met de machinist van de trein naar Amster dam meegegeven. Daar werd hij maandagochtend vroeg door de PTT overgenomen en tijdig bezorgd op het Hekelveld. Als er nog meer spoed bij was, bijvoorbeeld bij de foto die daags voor het verschijnen van de krant was gemaakt, moest de Arbeiderspers wor den gebeld zodat men daar een loop jongen (die waren er toen nog) naar het station kon sturen om de gewichti ge zending van Texel op te halen. De mannen van Het Vrije Volk werkten doorgaans soepel mee en verrichtten het op zichzelf eenvoudige clicheerkar- weitje bij voorrang. Dan werd het cli ché per treinbrief richting Texel gestuurd. Verder dan het station Den Helder kwam deze retourzending niet, zodat het nodig was een taxibedrijf in Den Helder te vragen de zending op te halen en naar het buffet van de Texel se boot te brengen. Zodat ik het be geerde plaatje uiteindelijk van 't Hornt- je kon halen. Doffe ellende In zeker een kwart van de gevallen ging er tijdens dit heen- en terugzen den iets mis, waardoor het cliché te laat of zelfs dagen later op Texel te rugkeerde. De krant was dan gedrukt en alle moeite was vergeefs geweest. In de loop van elk jaar verzamelde ik een stapeltje van dergelijke te laat te ruggekomen cliché's en die gebruikte ik dan maar voor het oudejaarsover- zicht in de laatste krant van het jaar. De Texelse Courent schakelt doorgaans geen fotografen in. De pleet/es voor een krent wor den praktisch allemaal gemaakt door de redactieleden, die ook voor het ontwikkelen en af drukken zorgen. Die plaatjes in de krant vormden dus een héle zorg en dat is zacht uitge drukt. Het was soms, vooral als het meerdere keren misging, om gek van te worden. Drie tot vier keer reed je achter elkaar vergeefs naar de boot in de hoop dat een vertraagd cliché mis schien toch nog was gearriveerd. Soms kwamen plaatjes pas weken la ter terug. Bovenaan het redactionele verlanglijst je stond dan ook een eigen clicheerap paraat, zodat we zélf cliché's zouden kunnen maken waardoor niet alleen veel ergernis en moeite zou kunnen worden gespaard maar ook kosten. Een nieuw apparaat was onbetaalbaar. •nze kans kwam toen de eerste gene ratie clicheerapparaten bij de grote krantendrukkerijen werd vervangen door toestellen met meer mogelijkhe den. Bij toeval hoorde ik dat door Het Vrije Volk een verouderd clicheerappa raat van het merk „Heil" (dat plaatjes kon maken van maximaal 3)4 kolom breedte) was ingeruild. Het ding stond inmiddels bij Siemens en zou daar worden gereviseerd. Ik belde en kreeg te horen dat het apparaat voor f5500,— te koop was, een tiende van de oorspronkelijke prijs. Ik naar Sie mens in Den Haag. Alles leek goed, de directie ging akkoord en nog geen twee weken later werd het loodzware geval ons redactiekantoor ingetakeld, waar we sindsdien meer plaatjes pro duceerden dan ooit tevoren. De abon nees reageerden er gunstig op en we drukten steeds meer foto's af, soms hele pagina's ter gelegenheid van bij zondere gebeurtenissen zoals Ouwe Sunderklaas. Dagelijks draaide het cli cheerapparaat dat het een lieve lust was. De paniek was dan ook groot als het gecompliceerde ding wel eens de fect raakte. Er moest dan een monteur uit Den Haag komen en als je pech had, had die nét dat ene noodzakelijke reserve-onderdeel niet bij zich en druk ten we weer een ouderwetse grijze krant. Al gauw had ik in de gaten dat zo'n reparatie bestond uit het vervan gen van een buis, een tandwiel of een lampje en dat kon ik zelf ook wel. Dat bleek iets te optimistisch gedacht, maar na een korte stoomcursus bij Siemens was ik in staat de meest voorkomende reparaties zelf te verrich ten en kwam ik terug naar Texel met de complete voorraad reserve onderdelen, zodat we tot in lengte van jaren onafhankelijk clicheetjes zouden kunnen blijven produceren. Offset Die reserve-onderdelen hebben we nóg, want de techniek stond niet stil. Tien jaar geleden schakelde de Texelse Courant over op offset, een totaal an der drukprocédé, waaraan geen lood en clichees te pas komen. Voor het af drukken van foto's moeten nu fotogra fische litho's worden gemaakt en dat kon ons grafisch personeel in eigen huis doen. Dat gaat sneller, efficiënter en er kan onbeperkt worden verkleind of vergroot. Het eindresultaat is van hogere kwaliteit. De redactie hoeft nu alleen nog maar de foto's te maken en dat betekende een hele zorg minder. Het werd hoog tijd want het werk aan de steeds dikker wordende krant be gon aardig over de hand te lopen. De plaatjesproduktie nam nog verder toe, gelijke tred houdend met de groei van het aantal te verwerken nieuwsfeiten. De Texelse Courant is nu één van de rijkst geïllustreerde nieuwsbladen van Nederland en die positie bevalt me best. Want een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Harry de Graaf Iers vrq reef e )t motq nsatiel ils mell i-discua komtaj Craarcl Ier pag oen W* n hH mogelijk probeerde te werken: idje door De Koog en twee vullen met tegengestelde Kalmerend Me TC lezer weet het: als het Wd gaat op Texel en er dus I te melden, dan kiest de krant Mier (noodgedwongen) voor retistische sfeertekening. In 1967 9 langdurig warm en werd zo'n I flebracht onder de kop: ®kken in het brandende zand, •8e zonneschijn heeft kalme- Ifect". 'termaanden zijn meer voor het 'i nieuws en naast het zwem- •de ambulance waren er nog We kwesties: de bouw van een "adhuis en de uitbreidingsdrift iburmonumenten bij De lorp. n van het raadhuis startte tember (bouwsom 1,8 mil- ben bekend werd dat bouwbe- de Groeneplaats moest ge- opslagterrein, brak onder 'l'ers de pleuris uit. „Als een maandag het gerucht in; vfoeneplaats komen schuttin- touwketen. Bomen worden straks wordt de markt ver iaven wij weer in de tijd van ia revolutie? Met U, over U en was de reactie van de win keliersvereniging Den Burg. Uiteindelijk protesteerden er 16 instanties, maar de markt moest één zomer worden ver plaatst. „Het hoort bij de geboorte weeën van ons nieuwe raadhuis", meende het gemeentebestuur, nadat was uitgerekend dat een opslagterrein elders twee ton meer zou kosten. Wat betreft de activiteiten van Natuurmo numenten en Staatsbosbeheer had de krant een mening. Beide instanties poogden rond De Cocksdorp grond aan te kopen en er werd ook gespro ken over buitengaatse slibvelden. Een deel van de gemeenteraad en veel Cocksdorpers gromden over deze ex pansiedrift, de krant liet in een com mentaar weten dat het uit moest zijn met de immense stroom pierenspitters van de vaste wal, die om den brode de oostkust leegroofden. Wat dat be treft gaf de geschiedenis de TC later gelijk: op de officieel verboden Schor ren is nu nauwelijks een inkomen te halen voor vijf beroepsspitters. De grondaankoop van Staatsbosbeheer ('t poldertje Wassenaar) werd verdedigd, de krant weet de onrust vooral aan het feit dat de Natuurbeschermingsinstan ties niet eerlijk lieten weten welke lap pen grond ze wilden hebben, of wat ze hadden gekocht. „Dit verklaart de wrevel in De Cocksdorp. Men zou on getwijfeld meer begrip hebben voor de gebiedsuitbreiding van Natuurmonu menten en andere instellingen als deze tevoren zouden worden bekend ge maakt". Hier heeft de geschiedenis (landschapspark) de TC niet helemaal gelijk gegeven. Op woensdag 15 november verscheen er een extra editie. Eén blik op het dubbelzijdig bedrukte vel was voldoen de. Een vette kop over de volle breed te: Hedenmorgen om 11.25 uur: BURGEMEESTER OVERLEDEN. Na een ziekbed van enkele maanden over leed C. de Koning. Hoewel het geen onderwerp is om over te snoeven, mocht de toenmalige redactie trots zijn op deze actuele berichtgeving. Met nagedachtenisverhalen van loco burgemeester J. Daalder, J. A. van der Vlis, enkele vrienden, een gedicht en een overzicht van De Koning's activi teiten, werd een compleet beeld gege ven van een man die 17 jaar eerste burger van Texel was. Dancing Mocht Joop Jellema in de tachtiger jaren moeite hebben gehad om zijn zwemparadijs te verwezenlijken, in de sixties was het niet veel anders met zijn plan om in de Kantoorstraat een dancing te bouwen. De planologische geboorte van de J'Elleboog zorgde zelfs voor een uniek politiek hoogstandje. Het college, onder leiding van loco-burgemeester J. Daalder, vond het voornemen van Jellema om twee oude schuren te verbouwen tot bar in strijd met het uitbreidingsplan. Daarom was op advies van B en W een artikel 20-procedure gevoerd, die enorm veel bezwaarschriften van lawaai-vrezende omwonenden oplever de. Het college besloot geen bouwver gunning te verlenen, maar het protest van Jellema kreeg een raadsmeerder- heid achter zich. De raad verleende Jellema dus feitelijk een bouwvergun ning en dat besluit werd door de tijde lijke burgemeester niet geaccepteerd: het ging ter vernietiging naar de Kroon. De uiteindelijke afloop is be kend, de J'elleboog is één van Texels populairste discotheken. Zelden haalde burengerucht of geweld de krant, maar op 21 april was het goed raak: „Bloedige vechtpartij in fruitkwekerij". Een al jaren slepende burenruzie over het recht van overpad ontaardde in een fiks handgemeen. „Tijdens een vechtpartij, waarbij maar liefst zes personen waren betrokken, sloegen de partijen met de vuist, maar ook met schoppen en vorken op elkaar in, waarbij het bloed rijkelijk vloeide", aldus de TC. Aanleiding was het om ver rijden van enkele paaltjes op de gezamenlijk te gebruiken toegangsweg door één partij. De opponenten plaatsten toen paaltjes dwars over de weg met een wachtpost erbij en toen was het even oorlog tussen de appels en peren. Verhuizing De krant zelf was in 1967 ook in het nieuws, echter van onschuldige aard. Een week lang was er geen TC, want de Langeveld en De Rooy-drukkerij verhuisde van de voormalige school in de Parkstraat naar de overkant van de straat. Onder het kopje „Daar zijn we weer!" werd kort melding gemaakt van de verhuizing: „Voortaan kunnen wij met betere machines in een prettiger omgeving werken, wat een gunstige invloed zal hebben op de inhoud van ons blad." Of de verhuizing er iets mee te maken had, is niet bekend, maar in het rustige Teso-nieuwsjaar kon in dezelfde krant medegedeeld worden dat de tarieven voor vrachtwa gens met 10% omlaag gingen. Het volgende jaar zouden de prijzen voor zwaar verkeer nog eens met 15% da len. Op 19 mei, net na de verhuizing, werd bekendgemaakt dat de dinsdag krant voortaan later gedrukt zou wor den en niet meer 's morgens in de brievenbus zou ploffen, maar aan het einde van de middag of 's avonds. Er gingen ook wat mensen weg. Al- bert Kuik zag het niet meer zitten bij fanfare DEK in Den Hoorn. De dirigent verweet, volgens de krant, enkele amateurmusici niet voldoende te repe teren, „waardoor zij een goed resultaat bij het komende concours in de weg stonden". Trompetters die hun huiswerk niet maakten, kregen tijdens de oefenavon den het misnoegen van Kuik „in dui delijke bewoordingen" over zich heen. De leden maakten daarop duidelijk dat ze „de muziek in de eerste plaats als een plezierige hobby wensten te be schouwen" waarbij wel eens een steekje mocht vallen. Kuik trok daarop zijn conclusies en kon later met Excel sior uit Oosterend wél het beoogde concoursresultaat behalen. Voetbal Feestelijker was het afscheid in laatst genoemde dorp van sterkeeper Simon Keijzer. De goalie van SVO kwam na een 25-jarige carrière aan het woord in een uitgebreid interview. Op de vraag of het huidige voetbal ruwer was dan net na de oorlog, antwoordde „Ome Sieme": „Het is echt niet ruwer ge worden. Wel is de mentaliteit van de spelers veranderd. Ik geloof zeker dat de tv-uitzendingen van de cupwedstrij den invloed hebben op de mentaliteit van de voetballers. Men speelt veel meer komedie en is veel brutaler tegen de scheidsrechter. De jeugd is tegen woordig veel vrijer geworden. De maatschappelijke gezagsverhoudingen zijn aan veranderingen onderhevig." En daarmee had de Oosterender het jaar '67 kernachtig geschetst. Er waren ook jongeren die vooruitlie pen op het doorbreken van relatie taboes, al was dat dan per ongeluk. Ben Oostra (toen 19) en Karei de Jong (toen 21) vonden op het strand een luchtballon met daarop twee namen en adressen van Engelse meisjes. De (toen nog) ongehuwde Texelaars stuur den een brief met de mededeling dat ze popelden een correspondentie aan te gaan. Per kerende post kwam het antwoord: beide meisjes waren (toen) 11 jaar en konden zich voorstellen dat Ben en Karei liever met oudere dames een PTT-relatie aangingen. „Oostra en De Jong zijn echter voornemens de correspondentie voort te zetten", meld de de TC. Geluk En dan had je natuurlijk jongeren die niet wisten wat ze wilden. Voor de ge schiedschrijving is het aardig te ver melden dat de voor het eerst expose rende „Nico Welboren" (toen 20) in ieder geval zeker wist geen kunstenaar te zullen worden. Biem Vlaming en Piet Bakker uit Oosterend brachten in eigen beheer een plaatje uit met geestelijke liederen, waarvan er nog enkele honderden op zolder moeten liggen. Teso vervoerde in het eerste kwartaal van deze jaargang 48% meer auto's dan het jaar daarvoor en in de treinen naar Den Helder zaten „no zems en hippies" die bedelden om een kwartje voor de boot. 1967 was ook op Texel een goed nieuwsjaar, maar de geestelijke overdenking zou spoedig uit de kolommen verdwijnen. De krant hield vol en Harry de Graaf ging als enige redacteur op naar de 100e jaar gang. Niet zonder trots kondigde de TC dan ook een speciale feuilleton aan, dat speelde op Texel. Titel: Eens komt het geluk. Het was het doel dat een generatie op dat moment dacht bijna te hebben gevonden, slapend in schapenboeten en zuigend op tover ballen in een beatboerderij.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 11