(groen Zwarte- tOOjaarvan narij verlast vliegtuigen ch te verminderen? Bronzen kanon in Berlijn op straat mik ba re suggesties tijdens hoorzitting Herstelwerk aan vuurtoren r THE WALKERS LL at je ver haalt kker ƒ12,98 f 9,98 Run op gala-avond „The Gospeltrain" hervat repetities Gedeputeerde Van Gelder opent nieuwbouw P.E.N. Coltof bouwt verder in De Krim Geen schouwburgreizen Historisch zingen Licht is september 1887 - Nr. 10.214 VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1987 l Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 rktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Harry de Graaf, Pelikaan- ïpe Koog, telefoon 02228 - 266. trtenties, abonnementen, etc jj& De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 1(02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398 nder die op noordelijk Texel wordt ondervonden van oe- ide straaljagers kan misschien worden verminderd. Tij de woensdagavond in Het Eierlandsche Huis gehouden litting over dit onderwerp werden meerdere suggesties irbetering gedaan en mogelijk zijn enkele daarvan erbaar. est haalbaar lijkt het voorstel directe telefoonverbinding te tussen de Eierlandse vuurtoren ontroletoren op Vlieland, zodat niddellijk kan worden doorgege- de schietende vliegers te dicht èxelse kust komen. Een ander was dat kan worden gezorgd ikens, waardoor de vliegers be nen zien waar ze zitten zodat oorgeschreven afstand van één tot de kust nauwkeuriger in nnen nemen. Ook het enigs- leggen van de aanvliegroute in ling Vlieland is misschien uit- ir. Hetzelfde geldt voor het van een in de zaal aanwezige eger die uitlegde dat de contra st correct vliegen het meest if en nauwkeurig kan gebeuren Veel publiek rzitting had een geanimeerd »ms ook emotioneel karakter, ngstelling was zeer groot en Klit het gevoel is geweest dat een paar zeurpieten over het jlawaai klagen, dan is nu het iel bewezen. Luitenant kolonel ebel (hoofd van de sectie ge- der van de Luchtmachtstaf in ag) die aanwezig was om na- e luchtmacht te reageren op en opmerkingen, had het verre nakkelijk. Hij werd soms scherp illen, vooral als hij de indruk Ie klachten te bagatelliseren, angrijkste verschil van mening hem en het Cocksdorper pu- itrof de vraag of het afwijken route regel dan wel uitzonde- In de zaal werd stellig beweerd oefenende vliegtuigen haast rend vlak bij de kust zitten en ste hield vol dat dit slechts bij sring het geval kon zijn. Toename over het vliegtuiglawaai in irden van Texel zijn er al jaren, ste tijd is er echter een bedui- loename, zo vertelde milieu aar Koos v.d. Burgh aan het an de avond. Dat heeft moge- taken met het steeds grotere ïhe belang dat hier speelt. ,,Je klagen als je gasten weglo- i ambtenaar vertelde dat hij ïngoed stukje vlees hoeft u ech- zo ver. toga's specialiteitenslagerij, 'van eigen slacht een keur aan neden, waaronder de tot in alle van ons land beroemde esgerechten. lagere runderlappen undergehakt Zaterdagmiddag i.v.m. loornderfeest gesloten. C parkeert uw auto leivoon voor de deur. Pecialist in BD levensmiddeler sinds oktober 40 klachten heeft ont vangen en volgens hem was dat slechts het topje van de ijsberg. Eén van de problemen is dat de vluchtleiding op Vlieland de vliegers niet in de hand lijkt te hebben, omdat niet goed is te constateren dat ze af wijken van de route. Een controlepost op de Texelse vuurtoren zou dan sou laas bieden. Niet overdrijven Overste Giebel zei met veel stelligheid dat de luchtmacht de klachten serieus neemt. Hij beloofde dat hij die avond geen mooie beloften zou doen, die toch niet kunnen worden waargemaakt en deed een beroep op de het publiek om toch vooral te waken tegen over drijving van de ernst van de zaak. Vol gens hem wordt er in deze kwestie sterk overdreven. Hij bekritiseerde met name de uitlatingen van mevrouw W. M. Wagener in de Texelse Courant van vorige week. „Deze overdreven india nenverhalen doen de zaak geen goed, want alleen met feiten kunt u ons te gen de muur zetten." De Cocksdorpers vonden echter dat van overdrijving geen sprake was ge weest en reageerden tamelijk geïrri teerd op het ongeloof van de lucht machtofficier. Die legde uit dat in ge val van klachten, de situatie ter plaat sen wordt beoordeeld, om te kijken of er wat aan gedaan kan worden. Dat was op Texel ook gebeurd. Giebel was al een paar dagen op Texel en had on der meer vertoefd op het terras van strandpaviljoen Vliezicht van Gerard Zoetelief. Het trof ongelukkig dat de juist de laatste dagen niet zoveel hin der was. Of er lawaai is of niet, hangt van tal van factoren af, vlieghoogte, windrich ting en het soort vliegtuig. Het precies de aanvliegroute volgen was volgens Giebel niet af te dwingen. Dat wekte onaangename verbazing, onder meer bij reddingbootschipper en campingex ploitant Jaap Groen, vooral toen later werd meegedeeld dat tegen fout ma noeuvrerende vliegeniers alleen wordt opgetreden als ze het heel erg bont maken. Enige hoop wekte Giebels mededeling dat het voorstel van B en W om een controlepost op de vuurtoren in te richten al „in het stadium van accep tatie" is. Een beslissing is echter nog niet genomen. Iemand uit de zaal riep schamper dat dat nog wel twintig jaar zou duren, maar Giebel zei te hopen dat het antwoord al in november komt. Die man op de toren moet dan wel een objectieve figuur zijn, niet ie mand die tegen defensie is. Giebel vertelde ook dat het oefenge- bied dat aan de vliegers is toegewezen vroeger voor een deel boven de noord punt van Texel lag, maar recentelijk is dat gewijzigd zodat de noordpunt van Texel er buiten valt. Niet duidelijk werd of dat in de praktijk wat uitmaakt. Snotneuzen De veronderstelling dat die jachtvlie- gers merendeels jonge snotneuzen zijn, die het wel leuk vinden om extra op het gaspedaal te drukken, werd door het luchtmachtofficier ontkend. „Het zijn streng geselecteerde mensen van 20 tot 45 jaar". Later bleek echter dat ook dat niet werd geloofd. Onder andere Hans Roeper van de raadscom missie voor ruimtelijk en huisvestings beleid verwees naar publicaties waaruit blijkt dat .joyvliegers" die zich niet aan de regels houden wel degelijk een probleem vormen in de militaire luchtvaart. Gerard Zoetelief geniet enige reputatie bij de luchtmacht als zeer frequente klager. Dat bleek uit het antwoord dat De mannen van Bolldt aan het werk vanuit hun hooggeplaatste positie. De scheuren in de pleisterlaag zijn duidelijk te zien. "het eens. Den Hoorn is dich- dan u denkt. 226) 252. Een groepje Texelaars, waaronder makelaar-duiker Hans Eelman, kwam onlangs in Oost-Berlijn te staan tegenover een oud bronzen kanon, dat verbluffende overeen komst vertoont met het beroemde bronzen uit 1638 stammende kanon dat vorig jaar uit de Waddenzee werd opgehaald en nu te kijk staat in het maritiem museum in Oudeschild. De Texelaars waren in Berlijn voor de Funkausstellung. Bij een bezoek aan het Oostelijke stadsdeel zagen ze het op een trottoir opgestelde kanon, be horend tot de collectie van een wa penmuseum er vlakbij. Ook het Berlijnse kanon, zo bleek uit het latijnse opschrift, was gegoten door Evert Splinter uit Enkhuizen, ech ter niet in 1638 maar tien jaar eerder. Het „Berlijnse" kanon is aanmerkelijk groter dan het Texelse. Het weegt 3900 pond (het Texelse 2600). Het ka non dat bij Texel is opgedoken was gegoten in opdracht van de kamer Hoorn van de Verenigde Oostindische Compagnie, terwijl het in Berlijn aan getroffen kanon van de Amsterdamse admiraliteit was, de voorloper van de marine. Het tweede kanon werd ontdekt door Hielke Bruining bij een eerder bezoek aan Oost-Berlijn. Toen hij er later op Texel over vertelde, geloofde Hans Eel man dat maar half, want het leek niet waarschijnlijk dat zo'n betrekkelijk zeld zaam Hollands bronzen kanon zomaar ergens op straat zou staan. Bruining had echter geen woord teveel gezegd. Hans Eelman tracht er nu achter te komen hoe het wapen hier verzeild is geraakt. Volgens hem is aan de oxida tie van het brons te zien dat het in zee moet hebben gelegen. Mogelijk is het dus uit een wrak gehaald, net als het Texelse kanon. Het is zelfs niet uit gesloten dat een poging wordt onder nomen om het kanon naar Nederland te halen, als kan worden aangetoond dat de Nederlandse staat (als erfge naam van VOC en admiraliteit) recht hebbende is. „Ik zal er eens over pra ten met specialisten op dat gebied. Misschien kan Nederland het kanon ruilen tegen een spion. Weet jij nog ergens een spion?" hij van Giebel kreeg, toen hij zich on tevreden toonde over de wijze waarop zijn telefonische klachten werden op gevangen en verwerkt. Giebel: „U komt zo routinematig over. Als er een telefoontje van Texel komt, weten we al bijna zeker dat u het bent. Ik hoef het allemaal niet steeds opnieuw op te schrijven. Ik weet al wat u gaat zeggen". Zoetelief zei dat hij praktisch de hele dag op het strand is en heel goed kan zien of de vliegtuigen op behoorlijke afstand van de kust zitten of niet. „Die vliegtuigen hoeven van mij niet precies over dat routelijntje te vliegen; ze moeten er gewoon binnen blijven. De vliegtuigen zitten altijd te dichtbij en zijn dus altijd in overtreding. Het is een unicum als het goed gaat. U houdt zich niet aan de regels en u houdt zich van de domme". Giebel: „Doe uzelf een plezier en windt u niet zo op. Emotie is een slechte raadgever". Martin Warnaar zei dat in elk geval vast staat dat de vliegers vaak te dicht bij de kust zitten: „De rode ton ligt 800 meter uit de kant en met de regel maat van de klok gaan ze daar over heen. Ze zitten dus fout." De heer Stark kreeg gelegenheid om op de kaart aan te duiden hoe de rou tes zouden moeten lopen om minder last te hebben: meer in de richting Lees verder pagina 2 Jaap Boon, Hans Eelman, Jook Haute en Frits Langeveld bij het Hollandse bronzen kanon in Oost-Beriijn. (Foto Hielke Bruining). Sinds vorige week zijn medewer kers van het bedrijf Bolidt uit Al- blasserdam bezig met het dichten van de vele scheurtjes die de afge lopen jaren in de pleisterlaag van de Eierlandse vuurtoren zijn ont staan. Met een speciale ronde stei gerconstructie (van „Skywork" uit Rotterdam), die vanaf de torenrand op elke gewenste hoogte kan wor den neergelaten, kunnen zij elk plekje van de toren bereiken. De werkwijze is dat de scheurtje eerst oppervlakkig worden afgesloten met snel hardende kunststof. Vervolgens wordt via een dun koperen pijpje dat in de scheur worden gestoken, een ander kunststofmengsel onder hoge druk naar binnen geperst, zodat de scheur volledig wordt gevuld. De bouwkundige dienst van DGSM gaf opdracht voor het werk omdat anders ernstige schade aan de toren zou ont staan. Als water dat in de scheuren dringt, bevriest zou de aantasting van de pleisterlaag snel verergeren. De schade is ontstaan door krimpspannin- gen, die door de substantie waaruit de nog niet lang geleden aangebrachte pleisterlaag bestaat, blijkbaar niet kun nen worden opgevangen. Het ver schijnsel is het sterkst aan de zuidkant van de toren, waar de temperatuurs verschillen het groots zijn. Haast is geboden voor degenen die de grootscheepse gala-avond op 1 okto ber in De Lindeboom willen bijwonen. De eerste publicaties hierover vorige week hadden een run op plaatsbewij zen tot gevolg, waardoor nu nog circa veertig plaatsen resteren. Onder meer heeft een aantal Texelse bedrijven op het initiatief van Nico Erwich gerea geerd, door meerdere kaartjes te bestellen. Reserveren kan bij De Lindeboom Na de schoolvakanties is „The Gospel- train" o.l.v. Hans Kievits de koorrepeti ties weer begonnen. Er wordt gerepe teerd op iedere woensdagavond om 8 uur in de R.K. kerk te Den Burg. Het repertoire bestaat voornamelijk uit mo derne geestelijke muziek, zoals gospels, negro-spirituals enz. Ook houdt men zich bezig met het zingen van modernere missen. Er is bij dit koor nog plaats voor enkele sopranen en bassen. Aanmelden op de repeti ties. Contactpersonen zijn: Joke Boom, (02220) 5316, Hetty Graaf, (02220) 3314. Gedeputeerde drs. W. T. van Gelder opent donderdag 24 september de nieuwbouw van het PEN-bedrijf Texel. Het gaat hier om de uitbrei ding van het centralecomplex met een gebouw, waarin drie dieselge neratoren zijn geplaatst, waardoor de overschakeling van „stoom" naar „diesel" een feit wordt. Door deze verandering in combinatie met vermindering van het personeels bestand in de loop van de komende jaren, zullen de kosten die gepaard gingen met electriciteitsproduktie op Texel aanzienlijk worden terugge bracht. Daardoor is het verantwoord af te zien van een kabel naar het vasteland. De openingsplechtigheid begint 's morgens om 10.00 uur. Het woord zal onder meer worden gevoerd door Mr. J. A. van Sandick en bedrijfsleider Ir. W. ten Have, waarna gedeputeerde Van Gelder zorgt voor het openings woord en de openingshandeling. Ver der wordt een rondgang gemaakt door het bedrijf en zullen de genodigden zich tegoed kunnen doen aan een buf fet van Texelse produkten. Tenslotte kan worden deelgenomen aan een bustocht over Texel met bezoek aan „Ecomare" of aan een boottocht naar de marinehaven van Den Helder. Het ziet er naar uit dat binnen afzien bare tijd wordt begonnen met de bouw van nog meer recreatiewoningen in De Krim, op initiatief van project ontwikkelaar Rene Coltof. Er staan reeds 197 huizen; het overleg met de gemeente inzake een nieuwe serie van 150 stuks is zojuist gestart. Nu theater De Kampanje in Den Hel der het gehele komend seizoen geslo ten zal zijn wegens verbouwingsaktivi- teiten, zal de Stichting Kunst, Kuituur, Hobby en Amateuristische Kunstbeoe fening gedurende deze tijd geen schouwburgreizen organiseren. Teso zal dan ook geen extra boten laten va ren ten behoeve van dit overkantse theaterbezoek. De Kampanje biedt als „afscheid" nog een toneelavond aan voor een speciale prijs: op vrijdag en zaterdag 7 en 8 no vember wordt het stuk „De Fantast" met in de hoofdrol o.a. Johnny Kraay- kamp en Donald Jones opgevoerd. De toegangsprijs bedraagt f5,—. Voor in formatie over reserveringen kunt u kontakt opnemen met De Kampanje, tel. (02230) 15224. Voor alle duidelijk heid: voor deze avond zal geen late extra boot worden ingezet. De zanggroep van de „Historische Vereniging" heeft haar zangavonden hervat. De eerstvolgende bijeenkomst is op maandag 21 september bij Janna en Fer Roeper, Kogerstraat 20, Den Burg. Nieuwe leden, met interesse voor het historische lied, zijn van harte welkom. I I I I I I I I I I I I I I I De Koog - De Koog - De Koog A.s. zaterdag Het beete TOP 40-oritest van Nederland. Entree f5,—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1