Waddeneilanden kunnen amen spullen delen f (groen Zwarte- tOOJaarvan narij Iternatief voorstel VVD-kamerleden: fiYiïiiWi Banen weg door fusie ziekenfondsen Fietspad en Randweg tijdelijk afgesloten Grotere kotter voor Gebroeders Boersen Vergeefse zoekactie Twee ongevallen binnen kwartier Texel voor de radio Waddeneilanden zouden be- ,1de (rijksldiensten en materialen elkaar kunnen delen. Realisa- hiervan kan worden bereikt da oprichting van een „Ei- dschap", een orgaan dat de be- jen van de deelnemende eilan- coördineert. Dit kan een alter- iefzijn voor de afslankingsope- adie de overheid momenteel rvoart en waarvan onder meer implngen van het personeels- tand bij de kustwacht en atsbosbeheer het gevolg zijn. De Tweede Kamerleden Lauxter- Blaauw en Scherpenhuizen en deze suggestie in een onder- id met het Texelse college van nW, donderdag tijdens een kbezoek van de lementariörs. idee klonk burgemeester en wet- ■lers geheel nieuw in de oren en weloverwogen reactie was donder en ook nog niet te geven. Toe- igd werd om het over een maand de orde te stellen tijdens een ver ering met de andere Waddeneilan- De kamerleden menen dat met e de kleinste eilanden er baat bij n hebben, omdat zij door de be gingen relatief zwaar worden ge en. Een paar man meer of minder kent al gauw een fors percentage es aan personeel. Kamerlid Piet uw donderdagavond tijdens een matieavond in hotel Rebecca in I (Vaal: ,,Als de mankracht ont- kt om toezicht te houden op na- jebieden, lopen we het risico dat jrikkeldraad oprukt. Dat mag niet suren, het unieke moet bewaard an. Voor het probleem bij de kust- it is dit eventueel ook een oplos- Pieken kunnen bijvoorbeeld wor- opgevangen door het inzetten van lat moment overtollig personeel andere diensten. En wat te den van het materiaal dat een deel van jd niet wordt benut; het zou doel- ger zijn om gezamenlijk over min- achines te beschikken". Desge- if Blaauw toe dat dan wel 5$ ssingen moeten worden gevonden praktische problemen (transport die van de samenwerking het ge- tullen zijn. V 1s gaf Blaauw aan dat een Ei- schap" de plaats kan innemen van oor de WD verfoeide Wadden- „Het beheer van dit gebied is in regeltjes te vervatten. Dat leidt en situatie van vrije vogels, ge- de mensen". werkbezoek was er één in een reeks bezoeken van delegaties van WD Tweede kamerleden door het hele land. Delegatieleider Blaauw toonde zich zeer ingenomen over het pro gramma dat op Texel ws afgewerkt. De dag was in ontspannen sfeer verlo pen, al kwam menig „zwaar" politiek onderwerp ter tafel. Indringend 's Morgens was dat al het geval tij dens een bijeenkomst in het CIV- gebouw op de Oudeschilder haven. DETV-voorzitter Bert Weijdt deed op „zeer indringende wijze" een aanval op het huidige visserijbeleid. Hij vertel de dat de visserlui op praktisch onuit voerbare maatregelen stuiten. Door de vele overtredingen die daaruit voort vloeien, krijgt het publiek een negatief beeld van de visserijsector. De WD meent dat de irritatie onder de vissers terecht is. De voornemens van de mi nister van landbouw en visserij om een veilplicht in te stellen, is in WD-ogen absoluut ongewenst, aldus Blaauw. De veilplicht staat bovendien haaks op de „harmonisatiegedachte" binnen de EG. Het risico bestaat dat straks vis vóór het bereiken van de Nederlandse grens zal worden afgezet en dat kan de bedoeling niet zijn. Een ander punt dat Weijdt naar voren bracht, was de irritatie over het over boord moeten zetten van als bijvangst Het Ziekenfonds Texel zal een fu sie aangaan met het Zieken fonds Noord-Holland-Noord. De besturen van beide ziekenfond sen hebben hiertoe een intentie verklaring ondertekend. Het staat vast dat de voorgenomen fusie nadelige gevolgen zal heb ben voor de werkgelegenheid bij het ziekenfonds op Texel. Hoe veel arbeidsplaatsen verloren gaan, is nog niet bekend. In elk geval zal het Ziekenfonds Texel niet in de huidige vorm blijven voortbestaan. Momenteel zijn hierover onderhandelingen gaande, waartoe van Texelse zij de een speciale commissie is in gesteld. Het Ziekenfonds Texel ziet zich van bovenaf, door de Ziekenfondsraad. gedwongen tot deze stap. verkregen kabeljauw. De WD deelt deze zorg. Ook werd gesproken over de vervuiling van de zee, die een be dreiging vormt voor de voortplanting van vis en daardoor desatreus kan worden door de stand van comsumptievis. Een bezoek aan de vuurtoren bracht geen nieuwe gezichtspunten. Dat kon ook moeilijk, want toen het nieuws over het voorgenomen ontslag van drie man bij de Eierlandse kustwacht bekend was geworden, was Blaauw heet van de naald samen met hoofd kustwacht Piet Stam te beluisteren in het Vara-radioprogramma „In de Rode Haan". In de Tweede Kamer werd vori ge week duidelijk dat de drie grote fracties afwijzend staan tegenover de plannen van minister Smit-Kroes. Blaauw noemde de Waddenzee „de voordeur van Nederland, die niet nóg verder moet worden opengezet". Kust wacht als grensbeveiliging (o.a. tegen drugssmokkel) is in zijn optiek onmisbaar. Het onderhoud met het TVO-bestuur was voor de WD'ers het programma punt met de meeste verrassing. Gesproken werd over het toeristisch actieplan (TAP), dat moet zorgen voor een vergroting van het pakket toeristi sche voorzieningen en daardoor ver lenging van het seizoen. Blaauw zei dat zijn partij het onbe grijpelijk vindt dat de realisatie van de golfbaan in het Krimgebied zo veel (planologische) problemen geeft bij de provincie. „Het is een provinciale verantwoordelijkheid, maar toch zullen we proberen ka nalen te vinden om de provincie op de noodzaak voor Texel te wijzen". Andere plannen die voor ontwikkeling (in eerste instantie door ondernemend Texel) in aanmerking komen, zijn een luchtvaartmuseum en een gezondheidscentrum Landbouw Uit de zaal kwam een aantal vragen over het landbouwbeleid; in de eerste nabeschouwingen in de dagbladen en ook de WD'er Lauxtermann donderdagavond, was daar weinig aandacht aan besteed. Landbouwspe- cialist Piet Blaauw gaf vervolgens een uitgebreide uitleg. Hij toonde zich on dermeer teleurgesteld over de begro ting van het landbouwdepartement, dat in zijn ogen enigszins vervreemd lijkt geraakt van de praktijk. „Het melkprijzenbeleid van de EG heeft tot gevolg gehad dat de akkerbouw de zwarte piet krijgt toegeschoven. Het ministerie stapt QEfllCHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.215 DINSDAG 22 SEPTEMBER 1987 yctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 |Ren werktijd deze week tot en met dinsdag a s Harry de Graaf Pelikaan 75 De Koog. telefoon 02228 - 266 advertenties, abonnementen, etc.: «veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Jon (02220) 2741, na 18.00 uur 48R1 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.6^ "*98 De WD-kemerledon Blaauw, Scherpenhuizen en Lauxtermann In de vuurtoren aandachtig luisterend naar het betoog van de kustwachters Stam (links) en Nota. daar lichtvoetig overheen. Ook een be dreiging is het plan om de onroerend goed-belasting ook op cultuurgrond toe te passen. Dat is een oneigenlijke lastenverzwaring voor de akkerbouw. Kritiek had hij ook op zijn eigen VVD- minister Nijpels van milieu. Diens uitla ting als zou zestig procent van de ver- zuringsgraad door de boeren worden veroorzaakt, is onjuist. Het aandeel is in werkelijkheid 24 procent. Naar aanleiding van een vraag in de zaal vertelde Blaauw dat er inmiddels een kamermeerderheid bestaat voor de loskoppeling van land en melkquotum. Met ingang van deze week zal het ge deelte van het fietspad over de Waal- enburgerdijk tussen de Ruigendijk en het Oudedijkje, tijdelijk zijn afgesloten. In opdracht van Staatsbosbeheer wor den daar gedurende een week of twee herstellingswerkzaamheden aan het wegdek uitgevoerd. Volgende week is een deel van de Randweg in De Dennen aan de beurt. Daar wordt het wegdek tussen Ploege- landerweg en het Westerslag opge knapt. Daarna zal waarschijnlijk ook het fietspad langs de Rozendijk (tus sen het kruispunt Westerslag/Bakken- weg en het Jan Ayeslag) worden verbeterd. In de haven van Oudeschild liep vrijdag de Stellendam 1 binnen, een 41 meter lange, drie jaar oude Noordzeekotter die eigendom is geworden van de firma Gebroeders Boersen en Zoon. Het schip wordt herdoopt in TX 94 „Avontuur" en is gisteren al naar de visserijgron- den vertrokken. Het zo goed als nieuwe schip werd overgenomen van P. van Dam uit Stel lendam, dat als visserijbedrijf heeft op gehouden te bestaan. Boersen kreeg een tip dat de SL 1 (met een nieuw- bouwwaarde van /7 miljoen) te koop zou komen en aarzelde niet lang. Het toeval wilde dat de Oudeschilder firma van plan was een soortgelijk schip te laten bouwen, als opvolger van hun „Avontuur". Er was zelfs al een con tract. Dat kon ongedaan worden ge maakt en de Boersens profiteren nu van het enorme voordeel dat zij meer dan een jaar eerder over het gewenste schip beschikken dan bij nieuwbouw het geval zou zijn geweest. Van belang daarbij is dat de SL 1 kon worden aangekocht in combinatie met het gunstige, aan de oude Avontuur ver bonden quotum plus de PK-licentie van de SL 1. De oude „94" (37 meter lang, 8 meter breed en 4.40 m diep) kon men vlot kwijt. Nieuwe eigenaar is de Firma Weduwe 't Mannetje en Zonen in Goeree, die de kotter inmiddels in ge bruik heeft genomen als Go 3 „George Clasina". De afleveringsdag van het komende en gaande schip vielen zeer Het afschieten van twee rode vuur pijlen vanaf een tjalk die op weg was van Harlingen naar Den Hel der, was vrijdagavond het startsein voor een urenlange vergeefse zoe- kaktie. waaraan reddingboten en tal van andere schepen hebben meegedaan. Rond acht uur vrijdagavond zag kust wachter Daan Quartel vanuit De Cocksdorp een vuurpijl boven zee in de richting van het Vogelzand. Hij waarschuwde de toren en van daaruit werd korte tijd later een tweede vuur pijl waargenomen. Spoedig kwam de melding dat die vuurpijl ook was ge zien vanaf de veerboot Molengat en vanaf een scheepje in de buurt van Stavoren. De uiteenlopende posities van de waarnemers maakten een nauwkeurige kruispeiling mogelijk. De reddingboot Suzanna uit Den Helder begaf zich in de richting van de aldus gevonden positie. Dat deden ook de KNZHRM-redders van de whipperploeg uit De Koog die hun rubberboot bij De Kaap in het water brachten, terwijl ook de Siegfried Egmundis uitvoer als mede enkele andere boten, zoals de Dreg III en de Phileas Fogg. Ondanks de rustige zee en het zeer goede zicht werd niets gevonden. Later bleek dat wel degelijk een vaar tuig problemen had gehad. Het was de tjalk „De Draai" die vrijdagochtend om 10.45 uur uit Harlingen was ver gelukkig samen. Vrijdag vertrok de „Avontuur" naar Scheveningen, waar de SL 1 al klaar lag, zodat men daar mee dezelfde dag naar Oudeschild te rugkon. Het visserijverlet, dat vaak ge paard gaat met dergelijke transacties, bleef dus achterwege. Nummer vijf De nieuwe „Avontuur" is de vijfde kotter in de 20-jarige visserijhistorie van de gebroeders Boersen, oorspron kelijk boeren uit de polder Het Noor den. Het schip is uiteraard groter en sterker dan zijn voorgangers. De lengte is 41 meter, de breedte 8.20 meter en de diepte 5 meter. Er staat een Stork Werkspoor motor (type SW 280, 8 cy linder) in van 3200 pk, die afgesteld is op 2400 pk. Op die motor zit nog 14 maanden garantie, wat illustratief is voor de ,zo goed als nieuwe" staat van het vaartuig. Het schip is verder voorzien van dezelfde mechanische en electronische hulpmiddelen, die ook op de oude „Avontuur" zaten. Ex traatje worden gevormd door maar liefst twee videoplotters („De twee ge bruiken we thuis om mee te oefenen") die beschouwd kunnen worden als ge heugens voor alle van belang zijnde plaats- en koersgegevens, zodat men later uiterst nauwkeurig en automa tisch naar een bepaalde plek kan te rugvaren. Een nieuwtje voor Boersen is ook de gyrostatische automatische piloot. Een ander verschil is dat de vistuigen van de nieuwe kotter drie meter breder zijn (15 meter) wat in combinatie met het grotere motorver mogen een aanmerkelijk grotere vangst garandeert. Het enige dat node wordt gemist, is een wachtalarm (dat voor trokken op weg naar Den Helder. De drie (onervaren) mensen aan boord verdwaalden in de buurt van het Vo gelzand en maakten wat rondjes waar bij de brandstof opraakte en de motor afsloeg. Toen werden de twee lichtko- gels afgeschoten. De tjalk bleef echter niet op zijn plaats liggen, maar dreef met de ebstroom in de richting van Den Helder. Het laatste stuk naar de marinestad werd roeiend afgelegd. Donderdagochtend gebeurden binnen een kwartier twee verkeersongelukken. Omstreeks tien uur botste een 40-jarige man uit Oosterend met zijn bromfiets tegen een personenauto van een 25-jarige Duitse vrouw. Laatstge noemde kwam een uitrit langs de Nieuwlanderweg af en stak langzaam het fietspad over om een beter uitzicht op de weg te hebben. De bromfietser merkte de auto te laat op en kon een aanrijding niet vermijden. Er deed zich geen lichamelijk letsel voor. Even later kreeg de politie een melding dat op de Oosterenderweg een motor rijder uit de bocht was gevlogen. Met wonden aan het hoofd en een gebro ken been moest de berijder, een 23-jarige Texelaar, met de ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht. De motor werd total loss verklaard. komt dat ongelukken gebeuren als de stuurman onwel wordt of in slaap valt) maar daarin wordt alsnog voorzien. Haak-schip De nieuwe aanwinst lijkt verder veel op zijn voorganger. Dat is niet toeval lig, want ook dit schip is gebouwd door Scheepswerf Haak in Zaandam. De Boersens horen tot de Texelse vis sers die een onbegrensd vertrouwen hebben in „Haak"kotters. Ze hebben de SL 1 dan ook ongezien gekocht. De bemanning van de TX 94 bestaat uit de schippers C. D. en D. P. Boer sen (die elkaar om de week afwisse len) met als reserve C. P. Boersen juni or. Verder Jaap en Jan Boersen, Steef en Stefan de Wit en machinist Meijert Laan. Donderdag a.s. zal rechtstreeks vanaf Texel een aflevering worden verzorgd van het KRO radioprogramma „Vijftig plus". De microfoons staan in „De Twaalf Balcken" in de Weverstraat in Den Burg waar diverse Texelaars van omstreeks vijftig jaar en ouder aan het woord komen over Texelse onderwer pen. Het programma wordt gepresen teerd door Bob Bouma en Ria van der Heide. Publiek is welkom, voor zover de ruimte het toelaat. De uitzending duurt van 11.00 tot 12.00 uur (direct aansluitend op „De Zonnebloem") en is te beluisteren via Radio 5. Veel mensen hebben moeite om deze zen der te vinden op hun radio. De kans is echter zeer groot dat het programma ook te beluisteren is bij het testbeeld van de televisie. ..Avontuur" luistert nu nog naar da naam SL 1 ..Laurens Elisabeth".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1