Waddeneilanden kunnen
amen spullen delen
f
(groen Zwarte- tOOJaarvan narij
Iternatief voorstel VVD-kamerleden:
fiYiïiiWi
Banen weg door
fusie ziekenfondsen
Fietspad en Randweg
tijdelijk afgesloten
Grotere kotter voor
Gebroeders Boersen
Vergeefse zoekactie
Twee ongevallen
binnen kwartier
Texel voor de radio
Waddeneilanden zouden be-
,1de (rijksldiensten en materialen
elkaar kunnen delen. Realisa-
hiervan kan worden bereikt
da oprichting van een „Ei-
dschap", een orgaan dat de be-
jen van de deelnemende eilan-
coördineert. Dit kan een alter-
iefzijn voor de afslankingsope-
adie de overheid momenteel
rvoart en waarvan onder meer
implngen van het personeels-
tand bij de kustwacht en
atsbosbeheer het gevolg zijn. De
Tweede Kamerleden Lauxter-
Blaauw en Scherpenhuizen
en deze suggestie in een onder-
id met het Texelse college van
nW, donderdag tijdens een
kbezoek van de
lementariörs.
idee klonk burgemeester en wet-
■lers geheel nieuw in de oren en
weloverwogen reactie was donder
en ook nog niet te geven. Toe-
igd werd om het over een maand
de orde te stellen tijdens een ver
ering met de andere Waddeneilan-
De kamerleden menen dat met
e de kleinste eilanden er baat bij
n hebben, omdat zij door de be
gingen relatief zwaar worden ge
en. Een paar man meer of minder
kent al gauw een fors percentage
es aan personeel. Kamerlid Piet
uw donderdagavond tijdens een
matieavond in hotel Rebecca in
I (Vaal: ,,Als de mankracht ont-
kt om toezicht te houden op na-
jebieden, lopen we het risico dat
jrikkeldraad oprukt. Dat mag niet
suren, het unieke moet bewaard
an. Voor het probleem bij de kust-
it is dit eventueel ook een oplos-
Pieken kunnen bijvoorbeeld wor-
opgevangen door het inzetten van
lat moment overtollig personeel
andere diensten. En wat te den
van het materiaal dat een deel van
jd niet wordt benut; het zou doel-
ger zijn om gezamenlijk over min-
achines te beschikken". Desge-
if Blaauw toe dat dan wel
5$ ssingen moeten worden gevonden
praktische problemen (transport
die van de samenwerking het ge-
tullen zijn.
V 1s gaf Blaauw aan dat een Ei-
schap" de plaats kan innemen van
oor de WD verfoeide Wadden-
„Het beheer van dit gebied is
in regeltjes te vervatten. Dat leidt
en situatie van vrije vogels, ge-
de mensen".
werkbezoek was er één in een
reeks bezoeken van delegaties van
WD Tweede kamerleden door het hele
land. Delegatieleider Blaauw toonde
zich zeer ingenomen over het pro
gramma dat op Texel ws afgewerkt.
De dag was in ontspannen sfeer verlo
pen, al kwam menig „zwaar" politiek
onderwerp ter tafel.
Indringend
's Morgens was dat al het geval tij
dens een bijeenkomst in het CIV-
gebouw op de Oudeschilder haven.
DETV-voorzitter Bert Weijdt deed op
„zeer indringende wijze" een aanval
op het huidige visserijbeleid. Hij vertel
de dat de visserlui op praktisch onuit
voerbare maatregelen stuiten. Door de
vele overtredingen die daaruit voort
vloeien, krijgt het publiek een negatief
beeld van de visserijsector. De WD
meent dat de irritatie onder de vissers
terecht is. De voornemens van de mi
nister van landbouw en visserij om een
veilplicht in te stellen, is in WD-ogen
absoluut ongewenst, aldus Blaauw. De
veilplicht staat bovendien haaks op de
„harmonisatiegedachte" binnen de
EG. Het risico bestaat dat straks vis
vóór het bereiken van de Nederlandse
grens zal worden afgezet en dat kan
de bedoeling niet zijn.
Een ander punt dat Weijdt naar voren
bracht, was de irritatie over het over
boord moeten zetten van als bijvangst
Het Ziekenfonds Texel zal een fu
sie aangaan met het Zieken
fonds Noord-Holland-Noord. De
besturen van beide ziekenfond
sen hebben hiertoe een intentie
verklaring ondertekend. Het
staat vast dat de voorgenomen
fusie nadelige gevolgen zal heb
ben voor de werkgelegenheid bij
het ziekenfonds op Texel. Hoe
veel arbeidsplaatsen verloren
gaan, is nog niet bekend. In elk
geval zal het Ziekenfonds Texel
niet in de huidige vorm blijven
voortbestaan. Momenteel zijn
hierover onderhandelingen
gaande, waartoe van Texelse zij
de een speciale commissie is in
gesteld. Het Ziekenfonds Texel
ziet zich van bovenaf, door de
Ziekenfondsraad. gedwongen
tot deze stap.
verkregen kabeljauw. De WD deelt
deze zorg. Ook werd gesproken over
de vervuiling van de zee, die een be
dreiging vormt voor de voortplanting
van vis en daardoor desatreus kan
worden door de stand van
comsumptievis.
Een bezoek aan de vuurtoren bracht
geen nieuwe gezichtspunten. Dat kon
ook moeilijk, want toen het nieuws
over het voorgenomen ontslag van
drie man bij de Eierlandse kustwacht
bekend was geworden, was Blaauw
heet van de naald samen met hoofd
kustwacht Piet Stam te beluisteren in
het Vara-radioprogramma „In de Rode
Haan". In de Tweede Kamer werd vori
ge week duidelijk dat de drie grote
fracties afwijzend staan tegenover de
plannen van minister Smit-Kroes.
Blaauw noemde de Waddenzee „de
voordeur van Nederland, die niet nóg
verder moet worden opengezet". Kust
wacht als grensbeveiliging (o.a. tegen
drugssmokkel) is in zijn optiek
onmisbaar.
Het onderhoud met het TVO-bestuur
was voor de WD'ers het programma
punt met de meeste verrassing.
Gesproken werd over het toeristisch
actieplan (TAP), dat moet zorgen voor
een vergroting van het pakket toeristi
sche voorzieningen en daardoor ver
lenging van het seizoen.
Blaauw zei dat zijn partij het onbe
grijpelijk vindt dat de realisatie van
de golfbaan in het Krimgebied zo
veel (planologische) problemen
geeft bij de provincie. „Het is een
provinciale verantwoordelijkheid,
maar toch zullen we proberen ka
nalen te vinden om de provincie op
de noodzaak voor Texel te wijzen".
Andere plannen die voor ontwikkeling
(in eerste instantie door ondernemend
Texel) in aanmerking komen, zijn een
luchtvaartmuseum en een
gezondheidscentrum
Landbouw
Uit de zaal kwam een aantal vragen
over het landbouwbeleid; in de eerste
nabeschouwingen in de dagbladen en
ook de WD'er Lauxtermann
donderdagavond, was daar weinig
aandacht aan besteed. Landbouwspe-
cialist Piet Blaauw gaf vervolgens een
uitgebreide uitleg. Hij toonde zich on
dermeer teleurgesteld over de begro
ting van het
landbouwdepartement, dat in zijn
ogen enigszins vervreemd lijkt geraakt
van de praktijk. „Het melkprijzenbeleid
van de EG heeft tot gevolg gehad dat
de akkerbouw de zwarte piet krijgt
toegeschoven. Het ministerie stapt
QEfllCHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.215
DINSDAG 22 SEPTEMBER 1987
yctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741
|Ren werktijd deze week tot en met dinsdag a s Harry de Graaf Pelikaan
75 De Koog. telefoon 02228 - 266
advertenties, abonnementen, etc.:
«veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
Jon (02220) 2741, na 18.00 uur 48R1
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ19,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.6^ "*98
De WD-kemerledon Blaauw, Scherpenhuizen en Lauxtermann In de vuurtoren aandachtig luisterend naar het betoog van de kustwachters Stam
(links) en Nota.
daar lichtvoetig overheen. Ook een be
dreiging is het plan om de onroerend
goed-belasting ook op cultuurgrond
toe te passen. Dat is een oneigenlijke
lastenverzwaring voor de akkerbouw.
Kritiek had hij ook op zijn eigen VVD-
minister Nijpels van milieu. Diens uitla
ting als zou zestig procent van de ver-
zuringsgraad door de boeren worden
veroorzaakt, is onjuist. Het aandeel is
in werkelijkheid 24 procent.
Naar aanleiding van een vraag in de
zaal vertelde Blaauw dat er inmiddels
een kamermeerderheid bestaat voor de
loskoppeling van land en melkquotum.
Met ingang van deze week zal het ge
deelte van het fietspad over de Waal-
enburgerdijk tussen de Ruigendijk en
het Oudedijkje, tijdelijk zijn afgesloten.
In opdracht van Staatsbosbeheer wor
den daar gedurende een week of twee
herstellingswerkzaamheden aan het
wegdek uitgevoerd.
Volgende week is een deel van de
Randweg in De Dennen aan de beurt.
Daar wordt het wegdek tussen Ploege-
landerweg en het Westerslag opge
knapt. Daarna zal waarschijnlijk ook
het fietspad langs de Rozendijk (tus
sen het kruispunt Westerslag/Bakken-
weg en het Jan Ayeslag) worden
verbeterd.
In de haven van Oudeschild liep
vrijdag de Stellendam 1 binnen,
een 41 meter lange, drie jaar oude
Noordzeekotter die eigendom is
geworden van de firma Gebroeders
Boersen en Zoon. Het schip wordt
herdoopt in TX 94 „Avontuur" en
is gisteren al naar de visserijgron-
den vertrokken.
Het zo goed als nieuwe schip werd
overgenomen van P. van Dam uit Stel
lendam, dat als visserijbedrijf heeft op
gehouden te bestaan. Boersen kreeg
een tip dat de SL 1 (met een nieuw-
bouwwaarde van /7 miljoen) te koop
zou komen en aarzelde niet lang. Het
toeval wilde dat de Oudeschilder firma
van plan was een soortgelijk schip te
laten bouwen, als opvolger van hun
„Avontuur". Er was zelfs al een con
tract. Dat kon ongedaan worden ge
maakt en de Boersens profiteren nu
van het enorme voordeel dat zij meer
dan een jaar eerder over het gewenste
schip beschikken dan bij nieuwbouw
het geval zou zijn geweest. Van belang
daarbij is dat de SL 1 kon worden
aangekocht in combinatie met het
gunstige, aan de oude Avontuur ver
bonden quotum plus de PK-licentie
van de SL 1.
De oude „94" (37 meter lang, 8 meter
breed en 4.40 m diep) kon men vlot
kwijt. Nieuwe eigenaar is de Firma
Weduwe 't Mannetje en Zonen in
Goeree, die de kotter inmiddels in ge
bruik heeft genomen als Go 3 „George
Clasina". De afleveringsdag van het
komende en gaande schip vielen zeer
Het afschieten van twee rode vuur
pijlen vanaf een tjalk die op weg
was van Harlingen naar Den Hel
der, was vrijdagavond het startsein
voor een urenlange vergeefse zoe-
kaktie. waaraan reddingboten en
tal van andere schepen hebben
meegedaan.
Rond acht uur vrijdagavond zag kust
wachter Daan Quartel vanuit De
Cocksdorp een vuurpijl boven zee in
de richting van het Vogelzand. Hij
waarschuwde de toren en van daaruit
werd korte tijd later een tweede vuur
pijl waargenomen. Spoedig kwam de
melding dat die vuurpijl ook was ge
zien vanaf de veerboot Molengat en
vanaf een scheepje in de buurt van
Stavoren. De uiteenlopende posities
van de waarnemers maakten een
nauwkeurige kruispeiling mogelijk. De
reddingboot Suzanna uit Den Helder
begaf zich in de richting van de aldus
gevonden positie. Dat deden ook de
KNZHRM-redders van de whipperploeg
uit De Koog die hun rubberboot bij De
Kaap in het water brachten, terwijl
ook de Siegfried Egmundis uitvoer als
mede enkele andere boten, zoals de
Dreg III en de Phileas Fogg.
Ondanks de rustige zee en het zeer
goede zicht werd niets gevonden.
Later bleek dat wel degelijk een vaar
tuig problemen had gehad. Het was
de tjalk „De Draai" die vrijdagochtend
om 10.45 uur uit Harlingen was ver
gelukkig samen. Vrijdag vertrok de
„Avontuur" naar Scheveningen, waar
de SL 1 al klaar lag, zodat men daar
mee dezelfde dag naar Oudeschild te
rugkon. Het visserijverlet, dat vaak ge
paard gaat met dergelijke transacties,
bleef dus achterwege.
Nummer vijf
De nieuwe „Avontuur" is de vijfde
kotter in de 20-jarige visserijhistorie
van de gebroeders Boersen, oorspron
kelijk boeren uit de polder Het Noor
den. Het schip is uiteraard groter en
sterker dan zijn voorgangers. De lengte
is 41 meter, de breedte 8.20 meter en
de diepte 5 meter. Er staat een Stork
Werkspoor motor (type SW 280, 8 cy
linder) in van 3200 pk, die afgesteld is
op 2400 pk. Op die motor zit nog 14
maanden garantie, wat illustratief is
voor de ,zo goed als nieuwe" staat
van het vaartuig. Het schip is verder
voorzien van dezelfde mechanische en
electronische hulpmiddelen, die ook
op de oude „Avontuur" zaten. Ex
traatje worden gevormd door maar
liefst twee videoplotters („De twee ge
bruiken we thuis om mee te oefenen")
die beschouwd kunnen worden als ge
heugens voor alle van belang zijnde
plaats- en koersgegevens, zodat men
later uiterst nauwkeurig en automa
tisch naar een bepaalde plek kan te
rugvaren. Een nieuwtje voor Boersen
is ook de gyrostatische automatische
piloot. Een ander verschil is dat de
vistuigen van de nieuwe kotter drie
meter breder zijn (15 meter) wat in
combinatie met het grotere motorver
mogen een aanmerkelijk grotere vangst
garandeert. Het enige dat node wordt
gemist, is een wachtalarm (dat voor
trokken op weg naar Den Helder. De
drie (onervaren) mensen aan boord
verdwaalden in de buurt van het Vo
gelzand en maakten wat rondjes waar
bij de brandstof opraakte en de motor
afsloeg. Toen werden de twee lichtko-
gels afgeschoten. De tjalk bleef echter
niet op zijn plaats liggen, maar dreef
met de ebstroom in de richting van
Den Helder. Het laatste stuk naar de
marinestad werd roeiend afgelegd.
Donderdagochtend gebeurden binnen
een kwartier twee verkeersongelukken.
Omstreeks tien uur botste een
40-jarige man uit Oosterend met zijn
bromfiets tegen een personenauto van
een 25-jarige Duitse vrouw. Laatstge
noemde kwam een uitrit langs de
Nieuwlanderweg af en stak langzaam
het fietspad over om een beter uitzicht
op de weg te hebben. De bromfietser
merkte de auto te laat op en kon een
aanrijding niet vermijden. Er deed zich
geen lichamelijk letsel voor.
Even later kreeg de politie een melding
dat op de Oosterenderweg een motor
rijder uit de bocht was gevlogen. Met
wonden aan het hoofd en een gebro
ken been moest de berijder, een
23-jarige Texelaar, met de ambulance
naar het ziekenhuis worden gebracht.
De motor werd total loss verklaard.
komt dat ongelukken gebeuren als de
stuurman onwel wordt of in slaap valt)
maar daarin wordt alsnog voorzien.
Haak-schip
De nieuwe aanwinst lijkt verder veel
op zijn voorganger. Dat is niet toeval
lig, want ook dit schip is gebouwd
door Scheepswerf Haak in Zaandam.
De Boersens horen tot de Texelse vis
sers die een onbegrensd vertrouwen
hebben in „Haak"kotters. Ze hebben
de SL 1 dan ook ongezien gekocht.
De bemanning van de TX 94 bestaat
uit de schippers C. D. en D. P. Boer
sen (die elkaar om de week afwisse
len) met als reserve C. P. Boersen juni
or. Verder Jaap en Jan Boersen, Steef
en Stefan de Wit en machinist Meijert
Laan.
Donderdag a.s. zal rechtstreeks vanaf
Texel een aflevering worden verzorgd
van het KRO radioprogramma „Vijftig
plus". De microfoons staan in „De
Twaalf Balcken" in de Weverstraat in
Den Burg waar diverse Texelaars van
omstreeks vijftig jaar en ouder aan het
woord komen over Texelse onderwer
pen. Het programma wordt gepresen
teerd door Bob Bouma en Ria van der
Heide. Publiek is welkom, voor zover
de ruimte het toelaat. De uitzending
duurt van 11.00 tot 12.00 uur (direct
aansluitend op „De Zonnebloem") en
is te beluisteren via Radio 5. Veel
mensen hebben moeite om deze zen
der te vinden op hun radio. De kans is
echter zeer groot dat het programma
ook te beluisteren is bij het testbeeld
van de televisie.
..Avontuur" luistert nu nog naar da naam SL 1 ..Laurens Elisabeth".