/m Kraanmachinist vond honderden explosieven Ja, wij worden opgeleid m oorlog te voeren" ommandant Dourleinkazerne bij afscheid: 43 snelheidsmaniakken Gevaarlijke kruising stalgievlucht rtte op De Kooy Hissen dijk en duinenrij Het kan verkeren UK advertenties, abonnementen, etc.: t, De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Verschijnt dinsdags en vrijdags. |(n I0222OÏ 2741, na 18.00 uur 4881 Z? VJ r1 Kl -'f J/7 /7V" 1/^ 11 1 V7"KJ rl/TVl Abonnementsprijs Z19,20 per kwartaal; los 90 cent M (te: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den èurg, telefoon 02220-2741. \*J I UC I l jTWLAl i) iU KJ I IA IA I IUI LU VlA I L I LlA I LJ) Postgiro 652 „„rktijd deze week tottenmetdinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- A Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 ]5 0e Koog, telefoon 02228 V_X Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.3a 60.398. Luitenant-kolonel C. Homan flinksI bevestigt met een handdruk de commando-overdracht aan de majoor der mariniers H. G. Roffel. Hij was onder meer instructeur bij de Belgische paracommando's en zat een jaar als VN-waarnemer in het Midden Oosten. Eenzelfde periode was hij in de Verenigde Staten en ook als kik vorsman was Roffel actief. Voordat hij naar Texel kwam, zat hij twee jaar bij de MGRM Commando forces in Enge land. De scheidende commandant werd na de plechtigheid door de mari niers in een rubberboot gezet en zo naar de receptieruimte gedragen. Hij werd daar met veel vriendelijke woor den uitgeluid. Namens het gemeente bestuur overhandigde gemeentesecre taris RA. Zoon een wandversiering als geschenk. Namens de korporaals gaf E. "an Leur een vijftal ingelijste land schapjes van Texel en matroos Gerrit Schaap overhandigde namens de man schappen een cadeaubon. Laatstge noemd geschenk werd op originele wijze aangeboden, met inschakeling van twee wachtmeesters van de Texel se rijkspolitie. Die kwamen op de mo tor de zaal inrijden. In samenwerking met de rijkspolitie Alkmaar werd donderdag een snelheidscontrole gehouden op het Schilderend, waarbij 43 te snelle rijders werdenbekeurd. De ernstigste overtre der reed 81 km binnen de bebouwde kom. Twee aanrijdingen vonden vrijdag kort na elkaar plaats op de kruising Hollewal-Gasthuisstraat. In het eerste geval zag een 39-jarige automobilist uit Den Burg de van rechts over de Holle- wal komende 42-jarige Texelse met haar auto te laat, waardoor hij haar geen voorrang verleende. Dank zij de geringe snelheid liepen beide wagens slechts weinig schade op. Enkele uren later verleende een 18-jarige bromfietser uit De Koog geen voorrang aan de auto van een 25-jarige Texelse die op de Hollewal reed. De auto raakte vóór beschadigd, de brommer was vrijwel total loss. M-luchthavenmeester Nico Mulder had zaterdagochtend laarzen nodig toen hij de wpicteordo. Op sommige plekken stond het water centimeters hoog tussen het gras. 'h* toestellen zouden In deze modder wegzakken, wat onaanvaardbare risico's met meebrengenHet feit dat de overigens goed gedraineerde grasbaan na veel regen nbtar wordt, beperkt de ..bedrijfszekerheid" van het Texelse vliegveld in vrij ernstige n betonnen startbaan zou deze handicap doen verdwijnen, maar daarmee zijn mU- 'Itmoeid en er Is dan ook gaan sprake van plannen in die richting. Nostalgievlucht" ter gelegen- "n het 100-jarig bestaan van itelse Courant kon vanmorgen 'P Texel van start gaan, omdat '|e, 'i99veld door de vele hevige 'bi® "''buien van eind vorige 4 en '"bruikbaar was geworden Gaardere toestellen. 'baan heeft de afgelopen zomer meer regen te verduren gehad "maal, zodat er al gauw plassen "Tan, toen vlak voor het week- 'n vielen met tientallen mini ster. Als het na vrijdagoch- [°°9 was gebleven, had de Ij™ voor dinsdag misschien nog la kunnen herstellen, maar '"9e onweersbui in de nacht a9 op zaterdag bracht nog Nen en daarmee was het pleit beslecht. Het zou minstens een week duren voordat zwaardere toestellen weer op het veld zouden kunnen lan den en daarmee stond vast dat de nostalgievlucht per DDA-Dakota niet vanaf Texel kon worden gehouden. Eerst overwogen wij de vlucht uit te stellen, maar dat zou wel eens lang kunnen duren in verband met het in middels aangebroken natte jaargetijde. Bovendien zag de Dutch Dakota Asso ciation geen mogelijkheden om de vlucht binnen afzienbare tijd in hun schema op te nemen. Besloten werd toen de vlucht geheel volgens het aan gekondigde tijdschema te houden van af de marinevliegbasis De Kooy. Toestemming daarvoor werd bij hoge uitzondering, gezien het bijzondere ka rakter van de vlucht, gegeven door de marineautoriteiten. De nostalgiepassa- giers kregen dus gisteren allemaal tele fonisch bericht dat ze zich niet op het vliegveld moesten melden maar op de boot van 9.00 uur. Meneer, sprak een oudere dame tot Kees Ik kom hier al jaren en jaren En heb steeds uw eiland, vooral in de herfst Als gastvrij en vriendelijk ervaren De mensen hier vinden dan meestal wel tijd Om even gezellig te praten En dat u een rasechte Tesselaar bent Dat had ik meteen in de gaten Ja, we benne, zei Kees, zo is 't altied al weest Van nature wel aardige mensen En ik leef van mien schapies hier op dit stuk land En wat valt er nog verder te wensen En mien moeder zei vroeger, neem dut van me an Wees altied beleefd en hulpvaardig Want schelden en vloeken, deer koop je niks voor En dat klopt tot op heden wel aardig Het vrouwtje verdween door het strandhouten hek Maar vergat het helaas weer te sluiten En de schapen van Kees benutten hun kans En renden in massa naar buiten De woorden van Kees in het weiland geuit Staan zelden vermeld in de boeken En waren gericht aan dat ,,oerstomme wijf" Terwijl hij zijn schapen ging zoeken. oud roest, die verder werken belem merde. Blonker begreep dat het wel eens gevaarlijk spul zou kunnen zijn en liet de politie waarschuwen, die op zijn beurt de duik- en demonteergroep naar Texel riep. Onder leiding van bootsman R. van de Weerdt zetten de heren H. Bik, A. Barry, W. Boogert en W. Wijnandts het graafwerk voorzich tig met de schop voort en brachten al spoedig honderden uitgebrande raket ten en bommen aan de oppervlakte. Het oorlogsschroot vormde een bergje van meer dan anderhalve ton, die in drie porties werd afgevoerd. Het betrof merendeels geen zwaar explosief ma teriaal. Het waren namelijk oefenbom- men en oefenraketten die in de vijfti ger en begin zestiger jaren door vlieg tuigen van de Marine Luchtvaart Dienst werden afgevuurd op de toen nog als schietterrein in gebruik zijnde Hors. De resten werden later bij elkaar gezocht en in een der hoeken van de toen juist aangelegde Horsmeertjes ge dumpt. Veel Texelaars herinneren zich nog dat het spul hier meer dan een zomerseizoen lang onbeheerd langs het pad naar het strand lag. Men be schouwde het niet als gevaarlijk want het betrof immers oefenraketten en oe- fenbommen waarvan de markeerlading bij het afvuren was opgebrand? Het schroot is uiteindelijk onder de grond gestopt, mogelijk samen met andere munitie afkosmtig uit de oorlog, totdat donderdag de graafmachine van aan nemer Stam Co uit Heerhugowaard (een aannemingsbedrijf dat is gespeci aliseerd in kabelaanleg) erop stuitte. Bij het inspecteren van de raketten en granaten bleek donderdag echter dat er wel degelijk nog gevaarlijk spul tus senzat. Er werden enkele roodkoperen detonators (ontstekersl gevonden die het jaartal 1944 drogen en ook stond allerminst vast dat er tussen de bom men geen blindgangers zaten, zodat er mogelijk exemplaren waren met een gevaarlijke lading. Er moest rekening mee worden gehouden dat die springstof door chemische verandering in de loop der jaren extra kritisch was geworden en spontaan zou kunnen ex ploderen. Er werd dan ook grote voor zichtigheid betracht. De hoeveelheid explosieven was te groot om, zoals gebruikelijk, op een afgelegen stuk van het Texelse strand tot ontploffing te worden gebracht. De partij zal in een daarvoor aangewezen plek in de Waddenzee, het Malwin, worden afgezonken en samen met een grote lading TNT worden vernietigd. De minutievondst heeft 214 dag vertra ging in de kabelaanleg veroorzaakt. *5 door Klaas Bonne De duik-en demonteerploeg van de Koninklijke Marine heeft gisteren een ongekende hoeveelheid explo sieven van Texel afgevoerd om te worden vernietigd. Het ging om de nog vrij gave restanten van honder den bommen, raketten, mortiergra naten en ander oorlogstuig dat eind vorige week en gisteren aan het licht kwam bij graafwerk voor de nieuwe PTT-kabel naar Den Helder. Die kabel loopt onder andere langs het verharde pad tussen de twee Horsmeertjes. Halverwege de route stuitte kraanmachinist N. M. Blonker donderdag op een grote hoeveelheid Bootsman R. van da Weerdt bij de berg oefenraketten en oefenbommen. iligheid voorziet in de meest fundamentele behoefte van de fis. Alleen dan is welvaart en welzijn mogelijk. Ais de veiligheid tair wordt bedreigd moet deze op militaire wijze verdedigd wor- niet om oorlog te maken maar juist om oorlog te voorkomen, tgaat om de afschrikking, maar die is alleen geloofwaardig als ons ook werkelijk willen en kunnen verdedigen. Het is dus ir dat wij worden opgeleid om oorlog te voeren". weinig verhullende woorden wer- mjdagochtend gesproken door w nant-kolonel C. Homan toen hij af- id nam als commandant van de sl Oourlein-kazerne en het com- do overdroeg aan de majoor der uiers H. G. Roffel. reageerde daarmee op een in- len stuk van de Texelse afdeling PSP in de Texelse Courant van j j.l. Dat was geschreven naar siding van de festiviteiten ter gele- Wid van het 70-jarig bestaan van Mok". De strekking was dat de idag, het optreden van het pij korps en de toespraken waarin de ik zou worden gelegd op de uit ende contacten met de burgerij, len georganiseerd om de harde werkelijkheid te verhullen: trainen om mensen te doden. Homan zei helemaal niets te willen verhullen. Het gaat inderdaad om een apparaat dat in staat is effectief militair op te treden, echter met als doel oor log en dus het doden van mensen te voorkomen. Vertrek De commandowisseling gebeurde tij dens het traditionele „Alle Hens" dat in aanwezigheid van de voltallige be zetting van de Dourleinkazerne alsme de speciale genodigden, waaronder vertegenwoordigers van de burgerij. Geheel volgens plan heeft Homan zijn functie op „De Mok" slechts een half jaar uitgeoefend. Hij gaat nu naar het Nederlands Instituut voor Internationa le Betrekkingen „Clingendael" in Den Haag waar hij twee jaar onderzoek gaat doen op het gebied van vrede en veiligheid, met name van onderwerpen als maritieme strategie en VN vredes operaties. Het is de bedoeling dat hij daarover publicaties maakt, waaronder een lijvig boekwerk. Homan verkaarde in zijn afscheidsspeech dat het verblijf op Texel weliswaar kort, maar toch ze ker geen onbetekenend „tussendoor tje" is geweest. Hij was onder de in druk gekomen van de teamgeest en het enthousiasme van de mensen van de Dourleinkazerne en de veelheid van activitiet die plaatsvindt in dit „leven dige en dynamische bedrijf" in de vorm van allerlei cursussen waaraan niet alleen door mariniers wordt deel genomen maar ook door de Rijkspoli tie, offshore-industrie e.d. Een bijzon der woord van erkentelijkheid had hij voor de bootgroep die niet alleen ac tief is met operaties in Engeland, Noorwegen en eigen land, maar ook hulp biedt bij allerlei evenementen, zo als de Ronde om Texel, de vlootdagen in Den Helder, de Spa-Regatta etc. Het had Homan ook grote voldoening gegeven dat de burgers de weg naar de Dourleinkazerne hebben weten te vinden. De open dag ter gelegenheid van het jubileum trok veel publiek maar op „De Mok" werden ook tal van excursies geboden aan scholen, het Tesselhuus, serviceclubs en andere gezelschappen. Hoge verwachtingen Het woord werd ook gevoerd door de nieuwe commandant, majoor der mari niers H. G. Roffel. Hij verklaarde met veel plezier en verwachting aan zijn taak op Texel te beginnen. Hij wist al te kunnen rekenen op de loyaliteit vakbekwaamheid en flexabiliteit van de mensen die in de Dourleinkazerne zijn gelegerd. Knelpunten zijn er ook nog, met name op het gebied van materiële voorzieningen. Onder meer het verou derde kombuis van de Dourleinkazerne is aan vervanging toe en het ziet er naar uit dat dit binnenkort zal gebeuren. De nieuwe commandant van de Joost Dourleinkazerne begon zijn militaire carriere in 1960 als kadet bij het Ko ninklijk Intistuut van de Marine. In 1968 werd hij officier. Zoals de meeste mariniers vervulde hij in de loop der ja- ren tal van functies in allerlei plaatsen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1