Nostalgievlucht werd uniek avontuur De agenda) voor 1988 Orinoco Botsing met cataman Even in Uw age\ noteren! Uitwerkingsplan Gerritslanderdijkje weer ter inzage Sint Jan heeft meer repetitietijd nodig Verleende bouwvergunningen PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 2 OKTQj Een kijkje in een min of meer gesloopte jumbo, terwijl de KLM-technici rustig doorsleutelden. VI w 15. hui: C. J. M. Bertrand, Weverstraal lvl Den Burg voor het gedeeltelijk: nieuwen van een winkel/magai kte Boon, Keidelplein 8, De Cockst voor het plaatsen van een garag Groenhof, Epelaan 6a, De Kooi het plaatsen van een dakraam; Koopman, Mulderstraat 29, Oos la'c voor het vergroten van een w« Oosterweg 13 te Oosterend; B Kerkplein 2, Oosterend voor ht; deeltelijk veranderen van een huis; P. T.H. v.d. Helm, Zoeti voor het gedeeltelijk vergroten zomerhuis, Californiëweg 175 te Koog; D.P. van Egmond, Schi weg 4, De Koog voor het gei veranderen van zomerhuis, Gi derdijkje resp. nr. 182, 178, 164 te Den Burg. Derden-belanghebbenden kum gen deze beschikkingen ingevi Wet Administratieve Rechtspi heidsbeschikkingen een bezwi indienen. Nadere informatie hil te verkrijgen bij de gemeente: afdeling R.O.V., kamer 205 Een 30-jarige Haarlemmer mettj tamaran achter zijn auto reed fi dag tegelijk met een 37-jarige 0 vrouw uit het Duitse Düsseldol' Den Helder de boot op en mat bocht iets te krap, waardoor zij| raakten. Zowel de auto van i als de catamaran liepen schadel zijn verkrijgbaar bij „Harstikke leuk en spannend was het. We hebben van het begin tot het eind genoten. Ik zou zo wéér willen!" Aldus één van de vele opgetogen reacties dinsdagavond na afloop van de „nostalgievlucht" Texel-Schiphol v.v. die werd gehou den in het kader van de jubileumviering van de Texelse Courant. Vooral dank zij de medewerking van de Dutch Dakota Association, de KLM en de N.V. Luchthaven Schiphol werd het een zeer avon tuurlijke en bovendien interessante belevenis voor de gelukkige passa giers die door het lot waren aange wezen, nadat ze de juiste oplos sing hadden ingezonden van de ju bileumrebus in de krant van 15 mei. Dat leverde een zeer bont gezelschap van prijswinnaars op, Texelaars en oud- Texelaars van de meest uiteenlopende leeftijden, van de 11-jarige Martijn Hin uit De Waal tot de 71-jarige Kees de Graaf uit Creil (Noordoostpolderl. Voor laatstgenoemde werd de vlucht het ophalen van een bijzondere herinne ring. Precies vijftig jaar geleden maak te hij met de „Blauwe Texelaar" in ge zelschap van een vriend dezelfde re tourvlucht voor f8,— naar Amsterdam en terug. „We zouden eerst naar de kermis gaan, maar we besloten het geld te besteden aan de vliegtocht om in Artis naar de apies te gaan kijken", vertelde hij dinsdag. Kort na 1937 had hij nog eens gevlogen, maar daarna nooit weer. Luchtdoop Bijna de helft van het gezelschap dat dinsdag de lucht inging, kon op geen enkele vliegervaring bogen. Voor hen was het dus de luchtdoop, maar ook voor degenen die vaker hadden gevlo gen was de vlucht met zo'n ouderwets propellervliegtuig als de DC 3 een bij zondere ervaring, al was het alleen maar door het schitterende uitzicht dat ze hadden vanaf een hoogte van slechts twee- tot driehonderd meter. Het idee voor de nostalgievlucht was gerezen ten tijde van de viering van het vijftigjarig bestaan van het vlieg veld Texel omdat in het bureau van de Texelse Courant een halve eeuw gele den het KLM-agentschap was ge vestigd. Daar moest je dus zijn voor het kopen van een kaartje. Van de ge vel van de drukkerij wapperde het oranje-blanje-bleu van de KLM-vlag en redacteur Gijs Duinker maakte in de krant veel reclame voor het vliegen. Mede daardoor was er op de lijn Amsterdam-Texel aan passagiers nooit gebrek. De lijn werd destijds gestaakt in verband met de mobilisatie. Na de oorlog was een luchtverbinding met de hoofdstad een financieel onhaalbare kaart geworden. Sponsoring Mede dank zij bemiddelend optreden van de ontembare luchthavenmeester Ed de Bruijn van het vliegveld Texel reageerde de KLM positief op het idee om de tocht een keer bij wijze van stunt uit te voeren, voor de prijs van vijftig jaar geleden. Het bedrag van ƒ240,— dat aan kaartjes werd verkocht was uiteraard van louter historische betekenis, een druppel op de gloeien de plaat. De KLM was bereid de dui zenden gudens die de werkelijke kost prijs vormden, als aardigheidje cadeau te geven. Als tegenprestatie kreeg de nationale luchtvaartmaatschappij een advertentie van één pagina in het jubi leumnummer van de TC. De Kooij Op het laatste moment dreigde een kink in de kabel te komen toen de lang tevoren geplande nostalgievlucht niet leek te kunnen doorgaan omdat de vele regen het vliegveld Texel te drassig had gemaakt, zodat het voor toestellen van de Dakota-klasse voorlo pig moest worden gesloten. Uitstel gaf problemen bij de DDA en hield het ri sico in dat, gezien het natte jaargetij, er voorlopig helemaal niets meer van zou komen. Redding bood de Marine Luchtvaart dienst waar men - alweer als gevolg van een lobby van De Bruijn - na veel aarzeling bereid was het toestel op het doorgaans voor burgerluchtvaart ver boden De Kooij te laten landen. Die beslissing kwam rijkelijk laat af, waar door de TC-redactie alle passagiers op het laatste moment moest opbellen om te laten weten dat ze de volgende ochtend niet naar het vliegveld Texel moesten, maar naar de boot van 9.06 uur. De marine had als voorwaarde gesteld dat de passagiers wel het plat form van De Kooij opmochten als ze daar maar niet uitzwermden, overal af bleven en beslist niet zouden fotogra feren. Als goede Texelaars hielden ze zich daar stipt aan. De marinemannen zelf kwamen echter nieuwsgierig toestromen en maakten de ene foto na de andere. Toch vanaf Texel Het bleef natuurlijk een vervelend idee dat de vlucht niet vanaf Texel startte, zodat het geen volledige herhaling was van 1937. Gezagvoerder Max van Oort en tweede piloot Nanne Dijkstra waren echter de beroerdsten niet en maakten eerst een uitgebreid rondje over Texel, alvorens koers te zetten naar Schiphol. Dat betekende bijna een kwartier vlie gen extra en blijkens het applaus en de vele kreten van herkenning werd dat door de nostalgiepassagiers zeer op prijs gesteld. De weergoden werk ten voorbeeldig mee. De koele noord westelijke wind had voor een luchthel- derheid gezorgd die maar enkele malen per jaar voorkomt. Alle Texelse dorpen werden met een bezoek vereerd en ook de vuurtoren waar oud-Texelaar P.S. Troost uit Amsterdam bijzondere belangstelling voor had, werd „meege nomen". Laagvliegend werd een groet gebracht aan het vliegveld Texel, enke le dorpen en de halverwege het Mars diep varende „Molengat". Slalom Ook de route langs de oostkust van Noordholland bood veel vertier, omdat Een Boeing 747 ven de KLM werd zowel ven bulten els ven binnen bezichtigd. De voor zaterdag 7 november geplan de toneeluitvoering van Sint Jan is uit gesteld tot zaterdag 27 februari 1988. Gebleken is dat het stuk „Dwaasheid heeft zijn eigen kracht" langdurig repe teren vergt om behoorlijk tot zijn recht te kunnen komen. Besloten is daarom ruimschoots de tijd daarvoor te ne men. Dat betekent tevens dat Sint Jan dit seizoen slechts één stuk brengt. Te verwachten is dat dit ook de volgende jaren het geval zal zijn. Het bestuur is van mening dat er tegenwoordig zo veel toneelactiviteit op Texel is, dat oververzadiging dreigt. Het zou te wensen zijn dat elke vereniging zich zou beperken tot één stuk per seizoen maar dan van een zo hoog mogelijke kwaliteit. het een soort slalom werd, van de ene bezienswaardigheid naar de andere. De lucht was stabiel zodat het toestel on danks een paar buitjes die in de route lagen als een plank in de lucht lag. De enkele schommeling die toch nog kon worden gevoeld, bracht bij twee inzit tenden de maag in opstand en een van hen moest zelfs gebruik maken van de spuugzak, waarna het welzijn gelukkig spoedig was teruggekeerd. Op Schiphol beleefden de nostalgie passagiers een interessante excursie, ook mogelijk gemaakt door de KLM in samenwerking met de mensen van de N.V. Luchthaven Schiphol. Op Schiphol-oost werd de groep in twee secties rondgeleid in de 35 meter hoge hangar 11, de grootste hangar van Eu ropa waar de technische dienst van de KLM onderhoud en reparatie verricht aan eigen en andermans toestellen. Victorien Burgers en Marijke Rietveld van de afdeling public relations van de KLM gaven toelichting en wisten de informatie zodanig te doseren dat ook de niet-technisch geschoolden het leuk vonden. De groepen mochten onder andere een kijkje nemen in een Indo nesische Boeing 747 die na 22.000 vlieguren een ingrijpende onderhouds beurt onderging en daarbij praktisch helemaal uit elkaar werd gehaald. Het uitwerkingsplan Gerritslander dijkje is het stadium van het ver plichte vooroverleg en advies voor bij. Diegenen die op het plan had den gereageerd, zijn gehoord in een vergadering van de commissie ruimtelijk en huisvestingsbeleid. Deze commissie heeft een advies gegeven aan de hand waarvan het plan zal worden aangepast waarna het opnieuw ter inzage wordt gelegd. Het bestuur van de vereniging van ei genaren De Parel vond het plan om platte bungalows van een kap te voor zien hoogst ongelukkig. Men vreest dat de kwaliteit van het park wordt aangetast. De commissie was het hier echter niet mee eens en adviseerde dit deel niet te veranderen. De heer Ven- neman was ertegen dat aan de bestaande serie van vier huisjes geen vijfde kan worden gebouwd en dat er geen dubbel zomerhuis kan worden gebouwd in de noordpunt van het ter rein, omdat daar te weinig ruimte voor is. De commissie gaf het laatste toe, maar het eerste niet. Mevrouw Keijser wilde een aantal aanpassingen in het kaartbeeld en nadat diverse alternatie ven met haar waren doorgesproken ging zij met het nieuwe voorstel ac- coord. Aanvullend Uit de reacties bleek dat een aanvul lende regeling voor de aantallen aan een te bouwen zomerhuizen nodig is. Op een terrein als „De Parel" moet de huidige struktuur, die wordt bepaald door alleenstaande huizen, eigenlijk blijven bestaan. Vaak is er ook geen ruimte om een zomerhuis te verdubbe len, omdat dan de tussenruimte te krap wordt. In het plan zal duidelijk moeten staan waar dubbele en waar met enkele zomerhuizen is toegestaan. Iedere zaterdagochtend haalt Scouting Texel oud papier, lompen en oude schoenen op. De mensen worden ver zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan de straat te zetten, zodat ze vlot kun nen worden ingeladen. Bij de oud papier-wagen kunt u ook gereedschap voor de derde wereld kwijt. Komende zaterdag wordt het oude pa pier etc. opgehaald in de volgende straten: 1. Bernhardlaan, Lieuwstraat, Tjak- kerstraat, Burdetstraat. Meester Kraaistraat, Wilsterstraat, Marelstraat. De Cocksdorp en Eierland Zaterdag wordt in De Cocksdorp en omgeving oud papier opgehaald door Oudercommissie en leerlingen van de o.l. school. Men wordt verzocht het papier uiterlijk 8.30 uur aan de straat te zetten. 's Middags wordt in de rest van de polder papier opgehaald door de Strij- bosschooi van 13.00 tot 15.00 uur. Burgemeester en wethouders hebben aan de volgende personen en instan ties bouwvergunning verleend: Gemeente Texel, Groeneplaats 1, Den Burg voor het plaatsen van tien gara ges op het terrein achter de R.K. kerk te Den Burg; Gasbedrijf Texel b.v, Tiel, voor het plaatsen van een gasredu- ceerstation, Pelikaanweg 18, De Koog; J. T. van der Gracht, Vaargeul 20, Den Burg voor het gedeeltelijk vergroten van een bedrijfswoning, Maricoweg 7, Den Burg; A. Witte, Schilderend 23, Den Burg voor het vernieuwen van een voorgevel en het plaatsen van een dakkapel; M. M. de Graaf, Krimweg 47, De Cocksdorp voor het gedeetelijk vergroten van een woonhuis; Henso B.V., Heemskerckstraat 16, Oudeschild voor het gedeeltelijk vernieuwen van een woonhuis; R. Jansen-Rijlaarsdam, Haffelderweg 1a, Den Burg, voor het gedeeltelijk plaatsen van een hal, was ruimte, garagedeur en erfafscheiding; Gemeentelijk Grondbedrijf Texel, Groe neplaats 1, Den Burg voor het plaat sen van een garage Molenstraat 46, Den Burg; J. Schouwstra, Noord wester 132, Den Burg, voor het plaat sen van een dakkapel; J. D. Porsch, West-Duitsland, voor het gedeeltelijk veranderen van een womerhuis, Ko ningsweg 26, Oosterend; Fa. Gebr. Hoedjes, Hoofdweg 57, De Cocksdorp voor het vergroten/vernieuwen van een loods; C. P. Zijm, Fonteinsweg 8, Den Hoorn voor het plaatsen van een mestsilo; C. J. van Heerwaarden, Naalrand 26, Den Hoorn, voor het ge heel verniewuen van een schuur/appa- ratement in een restaurant/theater/ap partement, Klif 12, Den Hoorn. Firma de Wit, Diek 46, Den Hoorn voor het vernieuwen/veranderen van een bedrijfswoning, Diek 44 te Den Hoorn; J. Betsema, Vierhuizen 9, Oost voor het plaatsen van een semi- bungalow, Mulderstraat 9 te Ooster end; B.V. Beleggingsbouw, Loosdrecht, voor het plaatsen van een trafostation, Badweg 28 te De Koog; P.T.T, p/a Dis trictshoofd van de Rijksgebouwen dienst, Haarlem, voor het gedeeltelijk veranderen van een automaatruimte in de centrale, Vliestraat 19 te Oosterend; Het gezelschap na aankomst op Schiphoi-Oost. Het had enige moeite gekost om toestemming te krijgen voor een be zoek aan de onderhoudsdienst. Het wordt slechts bij uitzondering toe gestaan. Een groot gezelschap als dat van Texel kan erg hinderlijk zijn voor de werkzaamheden, nog afgzien van de veiligheidsaspecten die de laatste jaren een steeds belangrijker rol zijn gaan spelen op de luchthaven. Van al- In de deuropening de charmante DDA-stewardessen Aukje Munk en Tineke Eltlnt Ie bezoekers moest men daarom een week tevoren de namen hebben en de toestemming kwam pas maandag af. Met de bus werd het gezelschap ver plaatst naar het vijf kilometer verder gelegen „grote" Schiphol-centrum waar de rondleiding werd overgeno men door Ed Pielkenrod van de N.V. Luchthaven Schiphol. Een vrij uitge breide tocht werd gemaakt ov srtje 1780 ha grote Schipholterrein een prima indruk werd verkrej sn c de enorme omvang van de be heid aldaar. Ook Pielkenrod i de kunst om boeiend te infomlden etaleerde feiten waarover nog mand wat had gehoord. Wist zeven boeren die hun bedrijf a rand van de luchthaven hebbi gewassen mogen telen die voi trekken? „Dit is het omgekeei beheerslandbouw" zei iemand, het verbouwen van hoge gew als mais, is verboden omdat ti Jr" in terroristen zquden kunnen» len. Dat met aanslagen rekenii gehouden bleek ook uit de sta compressietunnel die wordt gd om bagage die meemoet met: gen van „aanslaggevoelige" schappijen te testen op aanwe van ëxplosieven. Door de luch omlaag te brengen, komt heti kingsmechanisme van een eve bom in werking... jij lö De excursie die onderbroken door een lunch in restaurant Wereld, werd iets ingekort oi Dakota uiterlijk half vier richtii moest vertrekken en het ook bedoeling was om niet in een rechte lijn te vliegen, maar via dorpen en andere objecten dii heenweg niet waren bekeken, het dwars over het centrum Amsterdam via de Zaanse Scl Alkmaar en het reactorcentrum| naar Den Helder en werd opnii stukje Texel gekruisd alvorens strijken op De Kooij, juist op i met de gereedstaande NZH bi boot van half vijf te kunnen Met een eenvoudige doch voi maaltijd werd in het havenresl het nostalgische avontuur afge

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 2