Nostalgievlucht werd
uniek avontuur
De agenda)
voor 1988
Orinoco
Botsing met cataman
Even in Uw age\
noteren!
Uitwerkingsplan
Gerritslanderdijkje
weer ter inzage
Sint Jan heeft meer
repetitietijd nodig
Verleende
bouwvergunningen
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 2 OKTQj
Een kijkje in een min of meer gesloopte jumbo, terwijl de KLM-technici rustig doorsleutelden.
VI
w
15.
hui:
C. J. M. Bertrand, Weverstraal lvl
Den Burg voor het gedeeltelijk:
nieuwen van een winkel/magai kte
Boon, Keidelplein 8, De Cockst
voor het plaatsen van een garag
Groenhof, Epelaan 6a, De Kooi
het plaatsen van een dakraam;
Koopman, Mulderstraat 29, Oos la'c
voor het vergroten van een w«
Oosterweg 13 te Oosterend; B
Kerkplein 2, Oosterend voor ht;
deeltelijk veranderen van een
huis; P. T.H. v.d. Helm, Zoeti
voor het gedeeltelijk vergroten
zomerhuis, Californiëweg 175 te
Koog; D.P. van Egmond, Schi
weg 4, De Koog voor het gei
veranderen van zomerhuis, Gi
derdijkje resp. nr. 182, 178, 164
te Den Burg.
Derden-belanghebbenden kum
gen deze beschikkingen ingevi
Wet Administratieve Rechtspi
heidsbeschikkingen een bezwi
indienen. Nadere informatie hil
te verkrijgen bij de gemeente:
afdeling R.O.V., kamer 205
Een 30-jarige Haarlemmer mettj
tamaran achter zijn auto reed fi
dag tegelijk met een 37-jarige 0
vrouw uit het Duitse Düsseldol'
Den Helder de boot op en mat
bocht iets te krap, waardoor zij|
raakten. Zowel de auto van i
als de catamaran liepen schadel
zijn verkrijgbaar bij
„Harstikke leuk en spannend was het. We hebben van het
begin tot het eind genoten. Ik zou zo wéér willen!" Aldus
één van de vele opgetogen reacties dinsdagavond na afloop
van de „nostalgievlucht" Texel-Schiphol v.v. die werd gehou
den in het kader van de jubileumviering van de Texelse
Courant.
Vooral dank zij de medewerking
van de Dutch Dakota Association,
de KLM en de N.V. Luchthaven
Schiphol werd het een zeer avon
tuurlijke en bovendien interessante
belevenis voor de gelukkige passa
giers die door het lot waren aange
wezen, nadat ze de juiste oplos
sing hadden ingezonden van de ju
bileumrebus in de krant van 15
mei.
Dat leverde een zeer bont gezelschap
van prijswinnaars op, Texelaars en oud-
Texelaars van de meest uiteenlopende
leeftijden, van de 11-jarige Martijn Hin
uit De Waal tot de 71-jarige Kees de
Graaf uit Creil (Noordoostpolderl. Voor
laatstgenoemde werd de vlucht het
ophalen van een bijzondere herinne
ring. Precies vijftig jaar geleden maak
te hij met de „Blauwe Texelaar" in ge
zelschap van een vriend dezelfde re
tourvlucht voor f8,— naar Amsterdam
en terug. „We zouden eerst naar de
kermis gaan, maar we besloten het
geld te besteden aan de vliegtocht om
in Artis naar de apies te gaan kijken",
vertelde hij dinsdag. Kort na 1937 had
hij nog eens gevlogen, maar daarna
nooit weer.
Luchtdoop
Bijna de helft van het gezelschap dat
dinsdag de lucht inging, kon op geen
enkele vliegervaring bogen. Voor hen
was het dus de luchtdoop, maar ook
voor degenen die vaker hadden gevlo
gen was de vlucht met zo'n ouderwets
propellervliegtuig als de DC 3 een bij
zondere ervaring, al was het alleen
maar door het schitterende uitzicht dat
ze hadden vanaf een hoogte van
slechts twee- tot driehonderd meter.
Het idee voor de nostalgievlucht was
gerezen ten tijde van de viering van
het vijftigjarig bestaan van het vlieg
veld Texel omdat in het bureau van de
Texelse Courant een halve eeuw gele
den het KLM-agentschap was ge
vestigd. Daar moest je dus zijn voor
het kopen van een kaartje. Van de ge
vel van de drukkerij wapperde het
oranje-blanje-bleu van de KLM-vlag en
redacteur Gijs Duinker maakte in de
krant veel reclame voor het vliegen.
Mede daardoor was er op de lijn
Amsterdam-Texel aan passagiers nooit
gebrek. De lijn werd destijds gestaakt
in verband met de mobilisatie. Na de
oorlog was een luchtverbinding met de
hoofdstad een financieel onhaalbare
kaart geworden.
Sponsoring
Mede dank zij bemiddelend optreden
van de ontembare luchthavenmeester
Ed de Bruijn van het vliegveld Texel
reageerde de KLM positief op het idee
om de tocht een keer bij wijze van
stunt uit te voeren, voor de prijs van
vijftig jaar geleden. Het bedrag van
ƒ240,— dat aan kaartjes werd verkocht
was uiteraard van louter historische
betekenis, een druppel op de gloeien
de plaat. De KLM was bereid de dui
zenden gudens die de werkelijke kost
prijs vormden, als aardigheidje cadeau
te geven. Als tegenprestatie kreeg de
nationale luchtvaartmaatschappij een
advertentie van één pagina in het jubi
leumnummer van de TC.
De Kooij
Op het laatste moment dreigde een
kink in de kabel te komen toen de
lang tevoren geplande nostalgievlucht
niet leek te kunnen doorgaan omdat
de vele regen het vliegveld Texel te
drassig had gemaakt, zodat het voor
toestellen van de Dakota-klasse voorlo
pig moest worden gesloten. Uitstel gaf
problemen bij de DDA en hield het ri
sico in dat, gezien het natte jaargetij,
er voorlopig helemaal niets meer van
zou komen.
Redding bood de Marine Luchtvaart
dienst waar men - alweer als gevolg
van een lobby van De Bruijn - na veel
aarzeling bereid was het toestel op het
doorgaans voor burgerluchtvaart ver
boden De Kooij te laten landen. Die
beslissing kwam rijkelijk laat af, waar
door de TC-redactie alle passagiers op
het laatste moment moest opbellen
om te laten weten dat ze de volgende
ochtend niet naar het vliegveld Texel
moesten, maar naar de boot van 9.06
uur. De marine had als voorwaarde
gesteld dat de passagiers wel het plat
form van De Kooij opmochten als ze
daar maar niet uitzwermden, overal af
bleven en beslist niet zouden fotogra
feren. Als goede Texelaars hielden ze
zich daar stipt aan. De marinemannen
zelf kwamen echter nieuwsgierig
toestromen en maakten de ene foto
na de andere.
Toch vanaf Texel
Het bleef natuurlijk een vervelend idee
dat de vlucht niet vanaf Texel startte,
zodat het geen volledige herhaling was
van 1937. Gezagvoerder Max van Oort
en tweede piloot Nanne Dijkstra waren
echter de beroerdsten niet en maakten
eerst een uitgebreid rondje over Texel,
alvorens koers te zetten naar Schiphol.
Dat betekende bijna een kwartier vlie
gen extra en blijkens het applaus en
de vele kreten van herkenning werd
dat door de nostalgiepassagiers zeer
op prijs gesteld. De weergoden werk
ten voorbeeldig mee. De koele noord
westelijke wind had voor een luchthel-
derheid gezorgd die maar enkele malen
per jaar voorkomt. Alle Texelse dorpen
werden met een bezoek vereerd en
ook de vuurtoren waar oud-Texelaar
P.S. Troost uit Amsterdam bijzondere
belangstelling voor had, werd „meege
nomen". Laagvliegend werd een groet
gebracht aan het vliegveld Texel, enke
le dorpen en de halverwege het Mars
diep varende „Molengat".
Slalom
Ook de route langs de oostkust van
Noordholland bood veel vertier, omdat
Een Boeing 747 ven de KLM werd zowel ven bulten els ven binnen bezichtigd.
De voor zaterdag 7 november geplan
de toneeluitvoering van Sint Jan is uit
gesteld tot zaterdag 27 februari 1988.
Gebleken is dat het stuk „Dwaasheid
heeft zijn eigen kracht" langdurig repe
teren vergt om behoorlijk tot zijn recht
te kunnen komen. Besloten is daarom
ruimschoots de tijd daarvoor te ne
men. Dat betekent tevens dat Sint Jan
dit seizoen slechts één stuk brengt. Te
verwachten is dat dit ook de volgende
jaren het geval zal zijn. Het bestuur is
van mening dat er tegenwoordig zo
veel toneelactiviteit op Texel is, dat
oververzadiging dreigt. Het zou te
wensen zijn dat elke vereniging zich
zou beperken tot één stuk per seizoen
maar dan van een zo hoog mogelijke
kwaliteit.
het een soort slalom werd, van de ene
bezienswaardigheid naar de andere. De
lucht was stabiel zodat het toestel on
danks een paar buitjes die in de route
lagen als een plank in de lucht lag. De
enkele schommeling die toch nog kon
worden gevoeld, bracht bij twee inzit
tenden de maag in opstand en een
van hen moest zelfs gebruik maken
van de spuugzak, waarna het welzijn
gelukkig spoedig was teruggekeerd.
Op Schiphol beleefden de nostalgie
passagiers een interessante excursie,
ook mogelijk gemaakt door de KLM in
samenwerking met de mensen van de
N.V. Luchthaven Schiphol. Op
Schiphol-oost werd de groep in twee
secties rondgeleid in de 35 meter hoge
hangar 11, de grootste hangar van Eu
ropa waar de technische dienst van de
KLM onderhoud en reparatie verricht
aan eigen en andermans toestellen.
Victorien Burgers en Marijke Rietveld
van de afdeling public relations van de
KLM gaven toelichting en wisten de
informatie zodanig te doseren dat ook
de niet-technisch geschoolden het leuk
vonden. De groepen mochten onder
andere een kijkje nemen in een Indo
nesische Boeing 747 die na 22.000
vlieguren een ingrijpende onderhouds
beurt onderging en daarbij praktisch
helemaal uit elkaar werd gehaald.
Het uitwerkingsplan Gerritslander
dijkje is het stadium van het ver
plichte vooroverleg en advies voor
bij. Diegenen die op het plan had
den gereageerd, zijn gehoord in
een vergadering van de commissie
ruimtelijk en huisvestingsbeleid.
Deze commissie heeft een advies
gegeven aan de hand waarvan het
plan zal worden aangepast waarna
het opnieuw ter inzage wordt
gelegd.
Het bestuur van de vereniging van ei
genaren De Parel vond het plan om
platte bungalows van een kap te voor
zien hoogst ongelukkig. Men vreest
dat de kwaliteit van het park wordt
aangetast. De commissie was het hier
echter niet mee eens en adviseerde dit
deel niet te veranderen. De heer Ven-
neman was ertegen dat aan de
bestaande serie van vier huisjes geen
vijfde kan worden gebouwd en dat er
geen dubbel zomerhuis kan worden
gebouwd in de noordpunt van het ter
rein, omdat daar te weinig ruimte voor
is. De commissie gaf het laatste toe,
maar het eerste niet. Mevrouw Keijser
wilde een aantal aanpassingen in het
kaartbeeld en nadat diverse alternatie
ven met haar waren doorgesproken
ging zij met het nieuwe voorstel ac-
coord.
Aanvullend
Uit de reacties bleek dat een aanvul
lende regeling voor de aantallen aan
een te bouwen zomerhuizen nodig is.
Op een terrein als „De Parel" moet de
huidige struktuur, die wordt bepaald
door alleenstaande huizen, eigenlijk
blijven bestaan. Vaak is er ook geen
ruimte om een zomerhuis te verdubbe
len, omdat dan de tussenruimte te
krap wordt. In het plan zal duidelijk
moeten staan waar dubbele en waar
met enkele zomerhuizen is toegestaan.
Iedere zaterdagochtend haalt Scouting
Texel oud papier, lompen en oude
schoenen op. De mensen worden ver
zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan
de straat te zetten, zodat ze vlot kun
nen worden ingeladen. Bij de oud
papier-wagen kunt u ook gereedschap
voor de derde wereld kwijt.
Komende zaterdag wordt het oude pa
pier etc. opgehaald in de volgende
straten:
1. Bernhardlaan, Lieuwstraat, Tjak-
kerstraat, Burdetstraat. Meester
Kraaistraat, Wilsterstraat,
Marelstraat.
De Cocksdorp en Eierland
Zaterdag wordt in De Cocksdorp en
omgeving oud papier opgehaald door
Oudercommissie en leerlingen van de
o.l. school. Men wordt verzocht het
papier uiterlijk 8.30 uur aan de straat
te zetten.
's Middags wordt in de rest van de
polder papier opgehaald door de Strij-
bosschooi van 13.00 tot 15.00 uur.
Burgemeester en wethouders hebben
aan de volgende personen en instan
ties bouwvergunning verleend:
Gemeente Texel, Groeneplaats 1, Den
Burg voor het plaatsen van tien gara
ges op het terrein achter de R.K. kerk
te Den Burg; Gasbedrijf Texel b.v, Tiel,
voor het plaatsen van een gasredu-
ceerstation, Pelikaanweg 18, De Koog;
J. T. van der Gracht, Vaargeul 20, Den
Burg voor het gedeeltelijk vergroten
van een bedrijfswoning, Maricoweg 7,
Den Burg; A. Witte, Schilderend 23,
Den Burg voor het vernieuwen van
een voorgevel en het plaatsen van een
dakkapel; M. M. de Graaf, Krimweg
47, De Cocksdorp voor het gedeetelijk
vergroten van een woonhuis; Henso
B.V., Heemskerckstraat 16, Oudeschild
voor het gedeeltelijk vernieuwen van
een woonhuis; R. Jansen-Rijlaarsdam,
Haffelderweg 1a, Den Burg, voor het
gedeeltelijk plaatsen van een hal, was
ruimte, garagedeur en erfafscheiding;
Gemeentelijk Grondbedrijf Texel, Groe
neplaats 1, Den Burg voor het plaat
sen van een garage Molenstraat 46,
Den Burg; J. Schouwstra, Noord
wester 132, Den Burg, voor het plaat
sen van een dakkapel; J. D. Porsch,
West-Duitsland, voor het gedeeltelijk
veranderen van een womerhuis, Ko
ningsweg 26, Oosterend; Fa. Gebr.
Hoedjes, Hoofdweg 57, De Cocksdorp
voor het vergroten/vernieuwen van
een loods; C. P. Zijm, Fonteinsweg 8,
Den Hoorn voor het plaatsen van een
mestsilo; C. J. van Heerwaarden,
Naalrand 26, Den Hoorn, voor het ge
heel verniewuen van een schuur/appa-
ratement in een restaurant/theater/ap
partement, Klif 12, Den Hoorn.
Firma de Wit, Diek 46, Den Hoorn
voor het vernieuwen/veranderen van
een bedrijfswoning, Diek 44 te Den
Hoorn; J. Betsema, Vierhuizen 9, Oost
voor het plaatsen van een semi-
bungalow, Mulderstraat 9 te Ooster
end; B.V. Beleggingsbouw, Loosdrecht,
voor het plaatsen van een trafostation,
Badweg 28 te De Koog; P.T.T, p/a Dis
trictshoofd van de Rijksgebouwen
dienst, Haarlem, voor het gedeeltelijk
veranderen van een automaatruimte in
de centrale, Vliestraat 19 te Oosterend;
Het gezelschap na aankomst op Schiphoi-Oost.
Het had enige moeite gekost om
toestemming te krijgen voor een be
zoek aan de onderhoudsdienst. Het
wordt slechts bij uitzondering toe
gestaan. Een groot gezelschap als dat
van Texel kan erg hinderlijk zijn voor
de werkzaamheden, nog afgzien van
de veiligheidsaspecten die de laatste
jaren een steeds belangrijker rol zijn
gaan spelen op de luchthaven. Van al-
In de deuropening de charmante DDA-stewardessen Aukje Munk en Tineke Eltlnt
Ie bezoekers moest men daarom een
week tevoren de namen hebben en de
toestemming kwam pas maandag af.
Met de bus werd het gezelschap ver
plaatst naar het vijf kilometer verder
gelegen „grote" Schiphol-centrum
waar de rondleiding werd overgeno
men door Ed Pielkenrod van de N.V.
Luchthaven Schiphol. Een vrij uitge
breide tocht werd gemaakt ov srtje
1780 ha grote Schipholterrein
een prima indruk werd verkrej sn c
de enorme omvang van de be
heid aldaar. Ook Pielkenrod i
de kunst om boeiend te infomlden
etaleerde feiten waarover nog
mand wat had gehoord. Wist
zeven boeren die hun bedrijf a
rand van de luchthaven hebbi
gewassen mogen telen die voi
trekken? „Dit is het omgekeei
beheerslandbouw" zei iemand,
het verbouwen van hoge gew
als mais, is verboden omdat ti Jr"
in terroristen zquden kunnen»
len. Dat met aanslagen rekenii
gehouden bleek ook uit de sta
compressietunnel die wordt gd
om bagage die meemoet met:
gen van „aanslaggevoelige"
schappijen te testen op aanwe
van ëxplosieven. Door de luch
omlaag te brengen, komt heti
kingsmechanisme van een eve
bom in werking... jij
lö
De excursie die onderbroken
door een lunch in restaurant
Wereld, werd iets ingekort oi
Dakota uiterlijk half vier richtii
moest vertrekken en het ook
bedoeling was om niet in een
rechte lijn te vliegen, maar via
dorpen en andere objecten dii
heenweg niet waren bekeken,
het dwars over het centrum
Amsterdam via de Zaanse Scl
Alkmaar en het reactorcentrum|
naar Den Helder en werd opnii
stukje Texel gekruisd alvorens
strijken op De Kooij, juist op i
met de gereedstaande NZH bi
boot van half vijf te kunnen
Met een eenvoudige doch voi
maaltijd werd in het havenresl
het nostalgische avontuur afge