Voor P. Luyckx is katholiek" niet vrijblijvend rrlk had hier nog een taak te vervullen...!" Drievoudig jubileur „meester" Luyckx PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 6 OKTOBER SD Kinderen met vlaggetjes vormden een haag langs het Pater Wlttepleln. voor zeven uur per week., aldus Luyckx, die zich zelf bezig houdt met „remedial teaching", dat is het invallen bij ziekte en ATV. Dit jaar houdt hij zich met name bezig met een groep „vooruitstrevende" kinderen, nadat hij vorig jaar probleemkinderen heeft op gevangen. „De basisschool benadrukt het zelfstandig werken en de zelfstan digheid van zo'n „bovengroep" moet je uitbuiten. Het heeft veel invloed op kinderen als de ouders iets van hen durven eisen. Als de ouders geen inte resse tonen en de kinderen maar wat aan hun lot overlaten, dan bevordert dat de zelfdicipline niet". Hij is ook di rigent van het dameskoor geweest. „Ik heb bewust wat dingen afgesto ten, want ik hield nergens meer tijd voor over. Mijn vrouw vroeg soms of ze mijn bed ook maar naar de school moest brengen! Dat werd te gek. Ik hou me nog wel met de paarden bezig als hobby, maar dat heeft een ont spannende waarde". Luyckx zegt niet in de VUT te willen. Ik heb gelukkig een goede gezondheid en hoop de 65 te halen. Ik heb van huis uit geleerd dat je door moet gaan, het werk moet af". Na pensionering wil hij nog meer tijd aan zijn paardenhobby besteden. Professor De meester heeft nog veel herinnerin gen aan bepaalde jaargangen. „Die De Jubilerende meester en zijn vrouw bij het planten ven de boom op het schoolplein. de HBS en dat loog er niet om. Nu gaat men na een schoolonderzoek in de vijfde klas naar een bepaalde tak van onderwijs. Er wordt in veel minder vakken les gegeven. Er is tegenwoor dig veel meer ruimte voor andere din gen, zoals creatief bezig zijn en bewe ging. Dat is prima maar andere vakken moeten daardoor wel uren missen. Daar komt nog bij dat de huidige leer krachten niet meer zo'n grondige oplei ding krijgen als in mijn tijd. We heb ben een zangconsulent nodig omdat de leerkrachten zelf geen noten kun nen lezen en meer van dat soort din gen. Dat is niet zozeer de schuld van de leerkrachten, maar gewoon de al gemene en betreurenswaardige kwali teitsvermindering van de opleidingen", aldus Luyckx. Buurtfunctie De Jozelfschool laat ook niet- katholieke kinderen binnen haar poor ten, van harte. „We vervullen een soort buurtfunctie, dus daar ontkom je niet aan. Maar ik wil van tevoren altijd wel een gesprek met de ouders. Want we beginnen er niet aan als de ouders zeggen: onze kinderen mogen niet naar de kerkdiensten of zo. Ze moeten de principes van de school respecte ren. 95% komt wel na het gesprek, 5% haakt af". Het is een wens van de jubileurende schooldirecteur om ge schiedenis van de Jozefschool in een boek vast te leggen. „Ik heb daar al eens wat aangedaan en ik heb ook in de tijd dat ik de zesde klas nog had, notities gemaakt van de lessen. Ik zei dan altijd tegen de kinderen dat ik, als ik gepensioneerd zou zijn, een rekenboek zou schrijven. Rekenen en vooral wiskunde was altijd mijn favo riete vak. Veel kinderen hebben er een hekel aan, maar ik probeer ze handig heidjes bij te brengen zodat ze er ple zier in krijgen", vertelt Luyckx. De bezuinigingen in het onderwijs zijn de laatste tijd weer in opspaak. Zeer kort geleden nog de subsidie voor de schoolbegeleidingsdienst. Luyckx vindt dat een slechte zaak. „In de tijd van het groeien naar een basisschool had ik verwacht dat we meer hulp zouden krijgen. Dit soort veranderingen vereist meer personeel, maar de minister vond dat het met minder mensen moest en hij is nóg aan het knabbelen aan for matieplaatsen. Ik vrees dat we volgend jaar opnieuw personeel moeten inleve ren. Ook dat gedoe met de SBD is een slechte zaak. De gemeente nam altijd een loyaal standpunt in wat be treft onderwijs, maar nu het geld gaat kosten trekken ze zich zeer regoureus terug". Luyckx wil proberen de proble men op te lossen door de klassen gro ter te maken. „Je ontkomt er niet aan. Maar alle personeelsleden zetten zich fantastisch in en verrichtren veel extra werk. We zijn met z'n dertienen, plus een vakonder wijzeres hadwerken groep waarmee we in de voormal openbare school zaten weet ik heel goed en ook de eerste groep dat ik hoofd werd. Met de groep, 1970/71 zijn we op televisie ge», in het programma Klassewerk, geet ik nooit. Drie weken geledee kreeg ik toevallig een brief van ee oud-leerling. Ik schijn in zijn jaar de afspraak te hebben gemaakt me een brief zouden schrijven ak klaar waren met hun studie om tellen hoe het met ze is afgelope; Misschien krijg ik de komende tij nog wel meer dergelijke post. Ikj altijd goed bij wat er van de is geworden. Ik merk vaak al sitp er in iemand zat. Zo had ik in '0, iemand die ik in de klas al profes noemde en onlangs kreeg ik zijn schrift toegestuurd, hij is echt pró jj' sor gewordenl Zo zijn er meer ,i ze school die wetenschappelijke re hebben gemaakt. Van enkele» °ajj dat voorspelbaar, maar er zijn en f geweest, die ervoor hebben moe blokken en dan bleek: waar eenr is een weg", aldus Luyckx, die ve klaart wel bepaalde verwachting» hebben van leerlingen als ze weg „Het valt wel eens tegen als ie] komen waar ze hadden kunnen k omdat ze bijvoorbeeld punk wenl ^ja, zo, maar soms verbazen leerling» als ze hun tanden in iets zetten e bereiken dat in mijn ogen niet vet hen was weggelegd. Als leerkract kun je daaraan veel doen. Je mo leren dat ze moeten vechten, wi ehe iets bereiken" wei live ste co n vi levi naa ier het linui ti :et In het begin had het schoolhoofj gesprekken met ouders die er (69 ,xe| zagen hun kinderen naar de toer nieuwe HBS op Texel te sturen., JJjjj is toch niets voor ons mensen",] ze Luyckx zegt er nooit prat op zijn gegaan dat er zoveel kinder» de Jozefschool naar de HBS ging „Ik heb altijd de ouders ervan wi overtuigen dat hun kinderen opa huishoudschool óók een goede q j y, ding konden krijgen. Maar als er uitschieters tussen zaten, probes altijd aan te geven dat ze geen g jjj gen moesten nemen met zo'n lag opleiding, maar verder moesten, kan beter doorstuderen, vooral te woordig met die grote werkloosh: Wat de terugloop van het aantal ringen betreft denkt de jubileren<lAercj, recteur het ergste voorbij is. ,,lk dat het nu verder wel gelijkmatig Ik hoop dat wat mijn voorganger! ik hebben opgebouwd, in de toé zal worden voortgezet. Het zal vj mij een hele stap zijn, want ik mijn levenswerk over. Ik wil me g stem toeeigenen bij het kiezen va eventuele opvolger, maar hoop eén advies te mogen geven. G is er een goede verstandhouding sen het schoolbestuur, de ouden de medezeggenschapraad en de; adjunkten. Ik ben daar erg blij os )(g want je treft het niet vaak dat1 krachten aanwezig mogen zijn daadwerkelijk worden gehoord in gaderingen van het schoolbestuur Luyckx heeft zelf altijd geprobeert mensen ruimte te geven om zelf te doen of te proberen. Dat datvinieli, gewaardeerd, bleek tijdens het jul leumfeest vrijdag. „Ik bemoei mi niet meer mee als iemand een ta t, heeft gekregen. Dan zijn ze er der verantwoordelijk voor. Dat werkt verder heel goed, menja, dat prettig". inl vore Bordenilffoni! ■laar één aar t( it I ondi Landelijke bekendheid verwierf de zefschool met de actie voor spon die geld beschikbaar wilden steils voor vervanging bij ziekte. „Ik hü eens als grapje terloops in een bestuursvergadering geopperd en Maas, de voorzitter van het scho bestuur is dat toen gaan uitwerk: stond er helemaal achter, want ik; ook geen heil meer in het schrijw van protestbrieven. Nu weet ieder dat we er zijn. Ik heb heel veel g reacties gehad en af en toe nóg" els lee mc Ik loei de na an. iant in ee Te n w in jns Op lier maa hij opb re mei lexi Veertig jaar onderwijzer, dertig jaar verbonden aan de Sint Jo zefschool en vijfentwintig jaar hoofd van deze school. Vrijdag werden deze drie jubilea van on derwijzer Luyckx gevierd met een kerkdienst, het planten van een boom op het schoolplein, een receptie en een feestavond in de school. In de ochtenduren werden „meester" Luyckx en zijn vrouw af gehaald door een oude T-Ford en kregen zijn een corsage van de jongste en de oudste leerling van de school (resp. Claudia Reimerink en Bennie Keesom). Alle kinderen stonden klaar met zelfgemaakte vlaggen langs het Pater Witteplein om hun directeur toe te juichen. Tijdens de Eucharistieviering sprak pastor Kolkman over het zilveren (30 jaar), het robijnen (40 jaar) en vooral het paarlen jubileum (30 jaar). Hij vond dat meester Luyckx een parel van het zuiverste water was gebleven, ondanks de vele gro te veranderingen die hij had me«l maakt. „Directeur van een basis school zijn vergt veel inspanning! en het zal hem heel wat zweetp» reis hebben gekost", aldus de pastor, die zei dat Luyckx het gi de van het oude en het nieuwe» harmonie had weten te combii Enkele kinderen lazen bijbeltekst voor en er werd samen gezongeft] Leerkracht Jan Driehuis vertelde een prachtig verhaal over een ai ke pendule en een moderne klok die altijd ruzie maakten. Na de communie speelden acht leerlinj blokfluitliedjes. Lopend begaf het gezelschap zit* naar de school, waar werd getrae teerd. Meester Luyckx werd naf' aubade van de leerlingen mee na buiten genomen waar hij, als ver rassing, een boom moest planten op het schoolplein, de „meester Luyckx-boom". Van 16.00 tot 17™ uur werd een receptie gehouden" 's avonds was er feest op school mijn vader kanker had en zag dat het niet lang meer zou duren, dus wou ik wel bij hem in de buurt zijn, anders was ik niet van Texel weggegaan. Ik zei echter dat ik die baan in Den Hel der alleen zou accepteren als ik werd gevraagd om mijn eigen kwaliteiten en niet om de verdiensten van mijn vader. Er is zelfs een inspecteur naar Texel gegaan om daar mijn lessen bij te wonen en ik werd goed genoeg be vonden". Begin 1954 begon Luyckx aan de jongensschool St. Aloysius aan de Stakmanbossestraat. Deze school is later samengevoegd met de meisjes school St. Agnes en ondergebracht in dat gebouw. „Het was gebruikelijk in die tijd om jongens en meisjes ge scheiden te houden. Ik ben daar geen voorstander van. Op Texel was het trouwens altijd gemengd omdat er ge woon te weinig kinderen waren om te splitsen. Het is wel bewezen dat gemengd beter is, want tegenwoordig is alles gemengd en thuis heb je toch ook broertjes en zus jes door elkaar?" Verkering Nog niet zo lang was hij verbonden aan de Aloysiusschool toen hij een te lefoontje kreeg van de secretaris van het Texelse katholieke kerkbestuur, Theo Graaf. Deze wist dat Luyckx in middels verkering had met een Texels meisje dat in Den Helder werkte als verpleegster. En op Texel ging een on derwijzer weg, waardoor een huis vrij zou komen. Graaf bood een baan aan bij de Jozefschool met de toezegging dat Luyckx de opvolger zou worden van de heer Riteco als schoolhoofd, na vijf jaar. Luyckx besloot het te doen maar het huis werd verkocht, dus dat ging niet door. Hij had geen vrede met de bungalow in de Vogelmient die hij zolang kreeg, dus zocht hij naar een andere baan met een woning. Het kerkbestuur wou hem echter vasthou den en liet woningen bouwen aan de Beatrixlaan, naast de school, waar Luyckx er één van kreeg. Daar heeft hij gewoond tot hij in 1983 „Operen" aan Akenbuurt betrok. In oktober 1962 werd hij benoemd als hoofd van de Jozefschool. Luyckx vindt het een belangrijke taak van de school het katholieke geloof over te brengen. ,,De school is het verlengstuk van de opvoeding thuis. Het is een instituut van de kerk. Het is duidelijk bewezen dat als het verband met de kerk wat losser is, de zaak ver watert. Als in een gezin niet veel wordt gedaan aan liederen en gebeden en op school ook niet, dan kennen de kinderen de tekst niet. Vroeger was het normaal dat men dat op school leerde. Ik zeg maar altijd: jong geleerd, oud gedaan. Alles dat op school wordt geleerd, vooral de lagere school, blijft heel sterk hangen", aldus Luyckx, die bewust in de zeventiger jaren een „lossere" aanpak heeft geprobeerd. "In die tijd waren wij een zeer voor uitstrevende school. We lieten iedereen zijn vrije gang gaan en probeerden ta fels te laten leren door middel van spelletjes, maar het werkte niet, dus moesten we bijsturen en weer terug naar het ouderwetse rijtjes opdreunen, want dat werkte wèll". Peil omlaag „Weet je wat mij verdriet doet? Dat het niveau van het onderwijs in Neder land zo omlaag is gegaan. Vroeger moest je toelatingsexamen doen voor Op veel Texelaars heet hij een onuitwisbare indruk achterge laten: „meester" Petrus (Piet in de wandelgangen) Luyckx. Al dertig jaar verbonden aan de Jozefschool, legde hij bij ve len de basis waarvan ze nu nog dankbaar profiteren, zowel wat betreft schoolopleiding als Katholieke vorming, want met name dat laatste dat heeft bij meester Luyckx altijd een zeer belangrijke plaats ingenomen. Op 4 april 1925 werd Petrus Luyckx geboren te Den Helder. Uit stamboom onderzoek is hem gebleken dat zijn voorouders Texelaars waren. Deze wa ren indertijd met De Cock meegeko men als arbeiders. Piet Luyckx volgde de Jozefschool en de Katholieke ULO St. Jozef in Den Helder. Toen de oorlog uitbrak zat hij net voor zijn exa men, dat daardoor in de knel kwam. In Medemblik was een instituut van de fraters uit Tilburg en in dit Huize St. Radbout deed Luyckx in 1941 Ulo examen. „Ik wist helemaal niet welke richting ik uit moest, maar tijdens het mondelinge Engelse examen vroeg die leraar wat ik wou gaan doen na de Ulo en toen zei ik spontaan: onderwij zer. Ik wist het ook meteen zeker en ik heb er nooit een moment spijt van ge had", aldus Luyckx, die uit een Katho liek „nest" komt en dus een Katho lieke opleiding voor onderwijzer ging volgen aan de Bisschoppelijke kweek school te Beverwijk. „De leiding van die kweekschool was in handen van priester/regent Heynen. Hij vond dat onderwijzers in dezelfde traditie moesten worden opgeleid als priesterstudenten, want ze moesten immers de leer overdragen aan een be langrijke groep, waar nog van alles aan kon worden gevormd: kinderen. We stonden daar om 6 uur op en waren om half zeven in de kapel", aldus Piet Luyckx, die zich wel kon vinden in de ze strenge opleiding, hoewel veel van zijn klasgenoten van toen het er moei lijk mee hadden. De laatste oorlogsja ren werd de kweekschool in gebruik genomen door het sanatorium Helio- mare, dat had moeten wijken uit het duingebied. De leraren in opleiding moesten dus hun internaat uit en wer den ondergebracht bij mensen in Beverwijk. Maag-operatie Daar was Heynen het helemaal niet mee eens. Best begrijpelijk, want er ontstonden natuurlijk de nodige schar reltjes en er zijn later zelfs huwelijken uit voortgekomen", weet Luyckx, die in 1946 geen examen kon doen we gens een maagoperatie. „Die operatie ging bijna fout en toen het toch goed afliep wist ik voor mijzelf dat ik hier nog een taak had te vervullen". In 1947 deed hij alsnog met succes exa men en ging naar huis in Den Helder. „De kweekschool bestond vijftig jaar, dus ik ben terug gegaan voor het feest èn omdat we nog een gods dienstdiploma moesten halen. Ik slaag de op een vrijdag en zondags moest ik al naar de St. Jansschool in 8reezand. Mijn vader speelde daar altijd als sin terklaas maar ik weet niet of dat van invloed is geweest". Twee klassen Luyckx begon met de zesde klas. Toendertijd was er ook nog een zeven de klas die door Ligteringen werd ge daan. De twee klassen zaten in één lo kaal en al gauw moest meester Luyckx beide klassen voor zijn rekening ne men. „Ik begon daar op 16 juli. De augustusmaand was vakantietijd, dus ik werkte maar twee weken en het was al vakantie. Maar ik ben die veertien dagen wel door de mangel gehaald", Luyckx kreeg net na zijn benoeming in Breezand een telefoontje van het hoofd uit 't Zand, waar ook een vakature was. Hij heeft een mede leerling uit Beverwijk nog aan die baan kunnen helpen. Luyckx was actief in het KVO, het Ka tholiek Onderwijs Vakverbond, waar ook P.B. Riteco in participeerde. Rite- co was in die tijd hoofd van de Jozef school op Texel en vroeg Luyckx, toen er bij hem een vacature was. „Ik heb erover nagedacht en ja gezegd, maar ik moest me eerst presenteren bij de pastoor. Het eerste dat pastoor Per soon aan me vroeg was: ben jij familie van Reinier Theodorus Luyckx? Dat was mijn grootvader en die had Per soon meegemaakt in zijn kape laansstandplaats te Boskoop. Nou, daarmee was de benoeming beklon ken". De Jozefschool had toen als noodlokaal een stuk van de voormalige openbare school aan de Nieuwstraat in gebruik. Daar werd ik heengestuurd. Ik werd echt voor de leeuwen geworpen, want ik kwam maandags en kreeg van Riteco een bos sleutels en de aanwij zing waar ik moest wezen, verder niets, ik kende niemandl En we zaten in die oude school echt afgezonderd. Maar na zeven weken was het weer augustus en dus vakantie. In septem ber kon ik beginnen met een hele nieuwe groep. Van die eerste zeven weken herinner ik me enkele leerlingen nog heel sterk. En ik kreeg helemaal een sterke band met die groep né de vakantie, want we zaten als een soort eilandje apart van school. Ik zat daar alleen en de ene dag speelde ik met de meisjes, dan gingen we touwt jespringen of zo. De andere dag deed ik mee met de jongens: voetballen en andere spelletjes. Om en om. Ja, dat was een leuke tijd", herinnert zich meester Luyckx, die iedere dag heen en weer reisde en vaak laat thuis was. „Dat had een voordeel: ik bracht nooit tassen vol correctiewerk mee naar huis, want dat had ik onderweg of tij dens het wachten allemaal al gedaan". Wethouder Hoewel Luyckx aan Texel verknocht was geraakt nam hij toch weer een baan aan in Den Helder. „Ik kreeg in Den Helder tijdens een vergadering van de Stichting Katholiek Onderwijs een baan aangeboden wegens de ver diensten van mijn vader, die wethou der was in de marinestad. Ik wist dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 2