Met méér aansluitingen
lardgas in buitengebied
Rabobank Q
iieuw project zou negen ton kosten
Grotere capaciteit
te verantwoorden"
Veel kustafslag
door storm
Staatssecretaris
bracht informeel
bezoek aan Texel
Hond tussen
de schapen
S PENSIOEN EN
DE FISCUS
Vogels met vreemde
vervuiling aangespoeld
Vernielingen
Brute vernieling
ieuwe TX 43 voor Gebr. Van der Vis
■GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.233
DINSDAG 24 NOVEMBER 1987
Op deze pleets bij peel 27 sloeg een flink deel van het drie jaar geleden opgehoogde strand weg Jaap Kreeft van RWS stept hier de ef-
stend uit en komt tot 5Vi meter efsleg.
overweging voor de PSP'er.
Commissielid Erna Eelman-van der
Kooi (VVD) ontbrak gisteravond.
De heer Van Noort noemde desge
vraagd nog twee verschillen: gas biedt
meer comfort en het rendement van
een gasinstallatie kan iets gunstiger
uitvallen (afhankelijk van de kwaliteit
van de ketel; een goede ketel is echter
ook duurder).
Het gasbedrijf is niet bereid om méér
dan f1600,— per perceel bij te dragen.
Dat betekent dat het resterende be
drag moet worden opgehoest door de
gemeente, een totaal van negen ton.
Bij het vorige project lagen de gemid
delde investeringskosten per perceel
nog aanmerkelijk lager dan nu is ge
raamd: ca. f8000— tegen f3500,—.
68 verder door het leven ging. De TX
4 heeft model gestaan voor de nieuwe
TX 43. Biem C. van der Vis: ,,De ,,4"
is ons fantastisch bevallen. De aan
schaf van een schip met tenminste de
zelfde capaciteit zou goede perspectie
ven bieden, dachten wij. Niet dat de
vorige ,,43" zo slecht was hoor; in de
zeven jaar dat we daarmee hebben ge
varen, hadden we telkens goede
besommingen."
Verantwoord
Hij noemt de investering verantwoord:
„Drie jaar geleden hebben we al een
quantum aangekocht en vorige week
weer een nieuw We kunnen hier
mee het hele jaar volvissen, als er ten
minste een goede controle komt op de
individuele quota". De nieuwe TX43
heeft een motorvermogen van 3000
pk, een aanmerkelijk verschil met de
1800 pk van de vorige kotter. Het
maximum vermogen bedraagt zelfs
3300 pk. Voorts heeft het schip drie
hulpmotoren (van 325 pk) aan boord,
waarvan één voorin het schip. Dit
heeft als voordeel dat er geen kracht
van de hoofdmotor hoeft te worden
„afgetapt", voor bijv. het aandrijven
van de boegschroef, het binnenhalen
van het vistuig en stroomopwekking.
De afmetingen zijn dezelfde als die van
de TX 4: 40.20 meter lang, 9 meter
breed en 5.10 meter hoog. Door onder
meer een zwaardere kiel heeft de TX
43 wel meer diepgang dan zijn
„broertje". Om weer wat gewicht te
besparen zijn de toppen van de voor-
en achtermast van aluminium ge
maakt. Nog enkele verschillen: de TX
43 beschikt over een grotere schroef
(3.40 m diameter) en een boegschroef
van 120 pk. De bouw van het schip
was al in volle gang toen minister
Braks maatregelen afkondigde om ver
dere capaciteitsvergroting tegen te
gaan. Wat betreft het motorvermogen
(een limiet van 2000 pk) had dat geen
invloed, omdat die maatregel gold
voor schepen die nog moesten worden
gebouwd. Wél werd aan een ander
voorschrift voldaan: de lengte van het
vistuig is twaalf meter aan elke zijde
van het schip, in plaats van de gebrui
kelijke vijftien. In hoofdzaak zal worden
gevist op tong en schol, en op de
tweede plaats op kabeljauw en tarbot.
De bemanning bestaat uit zeven
personen.
Het hoge water dat gepaard ging
met de noordwesterstorm van vrij
dag op zaterdag heeft flinke afslag
van strand en duin veroorzaakt. De
meetploeg van Rijkswaterstaat stel
de gistermiddag vast dat vooral
veel schade is toegebracht aan het
opgespoten strand van De Koog en
ten noorden van de Slufter. Van
beide „suppleties" sloeg vijf tot
zes meter weg. Van de duinen bij
paal 9 verdween vijf meter in de
golven.
Op de meeste andere plekken langs de
westkust van Texel sloeg één tot twee
meter duin weg. De afslag werd niet
alleen veroorzaakt door de jongste
storm; ook in de voorafgaande dagen
stond het water vaak tegen de duin
voet en spoelde het zand weg. Het
Als alles volgens plan is verlopen
heeft staatssecretaris van onder
wijs mevrouw Ginjaar-Maas van
daag een informeel bezoek ge
bracht aan Texel. Ze bezocht er
drie onderwijsinstituten en ge
bruikte de lunch in het LBO-
restaurant „Het Proefkonijn".
Het bezoek van de bewindsvrouw aan
Texel zou aanvankelijk in mei plaats
hebben, maar ze stelde het toen uit
wegens dringender zaken. De staatsse
cretaris, in gezelschap van inspecteur-
generaal De Jager, arriveerde om 11.00
uur op het eiland, bezocht als eerste
de Rijksscholengemeenschap, vervol
gens het Lager Beroepsonderwijs en
tenslotte het NIOZ
De politie is samen met een jachtop
ziener op zoek geweest naar de hond
die in het weiland op de hoek van de
Ruijslaan en de Californiëweg achter
de schapen heeft aangezeten en er
eentje zodanig heeft verwond dat deze
op de noodslachtplaats moest worden
afgemaakt. Van de hond was geen
spoor meer en er is ook geen signale
ment bekend. Eventuele getuigen wor
den verzocht contact op te nemen
met de politie (02220-2644).
Financiële zekerheid voor later en een
fiscale aftrekpost voor 1987
Wij adviseren u vrijblijvend over de
mogelijkheden
Telefoon 02220 - 4341
Na kantoortijd 4984, 4389, 5622 of
02225 - 616 y
water bereikte vrijdagavond te Oude-
schild een hoogte van 1.90 NAP.
Het staat nu wel vast dat de zandsup-
pletie tussen de Slufter en de vuurto
ren geen hogere leeftijd dan vijf jaar
beschoren zal zijn. Naar verwachting
zal het in 1989 of 1990 nodig zijn om
opnieuw zand op te spuiten. Ook de
zandsuppletie bij De Koog verdwijnt
sneller dan men had gehoopt. Een
nauwkeurig beeld van de situatie van
de Texelse westkust is er nog niet om
dat ook metingen onder water nodig
zijn om de ernst van de situatie vast
te kunnen stellen. De verontrustende
gegevens over de Texelse kust worden
telkens naar de directie van Rijkswa
terstaat gestuurd, zodat men er daar
op kan rekenen dat er binnenkort geld
nodig is voor een nieuwe zandsupple
tie. De minister heeft bepaald dat al
leen op deze wijze de Texelse kust in
stand zal worden gehouden. Andere
methoden zijn te duur in verhouding
tot het resultaat.
Op Texel zijn ongeveer tien vogels
aangespoeld die slachtoffer zijn ge
worden van een raadselachtige ver
vuiling. Op de overige waddenei
landen lagen de aantallen bedui
dend hoger. De vogels, voorname
lijk koeten en een enkele alk, zijn
overgebracht naar Ecomare.
„Een lijmachtige, bijzonder plakkerige
vervuiling die vooral op de rug van de
vogels zit. Het is een soort lijnolie met
iets erdoor", omschreef Wiebe Sytsma
van Ecomare. Na onderzoek van een
monster is bij een instituut aan de
overkant wel een middel gevonden om
de kleefstof op te lossen, maar of dit
de vogels niet aantast is nog niet be
kend. „In het vogelopvangcentrum
van Ureterp hebben ze er niet zulke
goede ervaringen mee, dus we wach
ten nog even af", aldus Sytsma.
Tot nu toe drie keer deze maand zijn
de ruiten van een bungalow aan de
Californiëweg vernield. Twee keer be
trof het een slaapkamerraam en in het
weekend sneuvelde het voorkamer
raam.
Van de Nissan van een 49-jarige man
uit Helmond werd een spiegel afgebro
ken in de nacht van zaterdag op zon
dag. De wagen stond geparkeerd aan
de Emmalaan naast de RSG.
In diezelfde nacht werd een ruitenwis
ser vernield van de auto van een man
uit Enschede. Deze wagen stond voor
De Lindeboom.
In de nacht van vrijdag op zaterdag is
de VW-Golf van een 53-jarige vrouw
uit het Duitse Dortmund op brute wij
ze beschadigd. Er werden tegels door
de ruiten gegooid en de lak werd
zwaar beschadigd. Uit de wagen werd
niets vermist. De auto stond gepar
keerd aan de Vogelenzang en de poli
tie verzoekt eventuele getuigen zich te
willen melden (02220-2644).
advertenties, abonnementen, etc.
geveld Oe Rooy BV,, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, x-» Verschijnt dinsdags en vrijdags.
joon 102220) 2741, na 18.00 uur 4881 X Abonnementsprijs ri9,20 per kwartaal; los 90 cent
acne Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg, telefoon 02220 2741 L7/ l/C l L Wlyt I I 7 ItJiJ 10 lA f" 10HT1 V/7 77 ƒ7 /7 f 1 Postgiro 652
en werktijd deze week tot en met dinsdag as Harry de Graaf, Pelikaan di f %/l§ I \y i- %/J V #4' I l< %/V I L. J Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.9917.636
75. De Koog, telefoon 02228 - 266. \^S Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60.398.
it aardgasnet in het buitengebied zal niet verder worden
gebreid. Dat kon gisteravond worden geconcludeerd tij-
ris de vergadering van de raadscommissie voor financieel,
onomisch en technisch beleid. Het plan om naar 136 tot
sver nog niet aangesloten percelen („onrendabele pan-
n") aardgasleidingen aan te gaan leggen, zou de gemeente
n f900.000,— kosten. Geen der aanwezigen achtte dit een
ceptabele investering.
ig jaar werd op Texel een pro-
uitgevoerd waarbij 163 panden
iet buitengebied en ongunstig
gen panden binnen de be-
twde kom, op het aardgasnet
den aangesloten. De afgelopen
anden stroomden nog vele ver
ken bij de gemeente binnen om
te worden aangesloten. Gister-
nd kwam echter duidelijk vast
itaan dat het voor de gemeente
te dure aangelegenheid wordt.
zullen er voorlopig een streep
Ier moeten zetten", constateer-
wethouder Klaas Barendregt.
iet vorig jaar gerealiseerde project
in een eerste opzet uitgegaan van
nieuwe aansluitingen, maar dat
niet haalbaar. Momenteel maken
hts 97 van de 163 nieuw aangeslo
ft daadwerkelijk gebruik van gas.
resultaat dat teleurstellend mag
Jen genoemd, maar waar een logi-
verklaring voor te geven valt. Een
jaar geleden, toen de plannen
het project werden gemaakt, was
«ijs van aardgas nog aanzienlijk la-
dan die van olie. Maar nadat men
de uitvoering was gestart, kelder-
Ie olieprijs fors, met het gevolg dat
lomenteel nog nauwelijks een prijs-
chil bestaat. Vele van de nieuw
jeslotenen hebben daarom beslo-
om de vervanging van hun olieka-
door een gasinstallatie (kosten:
f3000,—I nog even uit te stellen.
Pas als de oliekachel versleten is, zal
men overschakelen op gas. De winst
die directe vervanging oplevert, zou
toch maar gering zijn.,
„Bovendien is de koppeling van olie
prijs en gasprijs nu dusdanig, dat als
de olieprijs straks weer zou gaan stij
gen, de gasprijs dat in dezelfde mate
doet. Het prijsverschil blijft dus prak
tisch nihil." Aldus de toelichting van
de heer Th. L. van Noort, technisch
adjunct-directeur van de NV Maat
schappij tot Gasvoorziening Gelders
Rivierengebied IGGRI, welk bedrijf is
belast met het beheer van Gasbedrijf
Texel. Samen met zijn collega Joh.
Hogenkamp, chef bedrijfsbureau van
de GGR, was hij slechts na lang aan
dringen van gemeentelijke zijde bereid
om vanuit Tiel naar Texel te komen.
„Het lijkt ons een onhaalbare zaak
voor de gemeente Texel om dit project
te financieren", aldus stelde Van
Noort. Na twintig minuten toelichting
en discussie stapten de heren dan ook
alweer op om de boot van acht uur te
halen en ijlings naar de Betuwe terug
te reizen.
In die korte tijd waren ook de commis
sieleden tot de conclusie gekomen dat
verdere uitbreiding, zeker gezien de fi
nanciële situatie bij de gemeente, uit
het hoofd moet worden gezet. Alleen
het Texels Belang-raadslid Gerbrand
Poster hield een slag om de arm. Hij
wil de kwestie nog eens met zijn frac
tiegenoten bespreken. Poster was niet
overtuigd geraakt van de uitleg van de
GGR-delegatie. Het was hem ter ore
gekomen dat enkele kleine verhuurbe
drijven in het buitengebied niet tot
aansluiting waren overgegaan omdat
zij een te hoog bedrag aan vastrecht
zouden moeten gaan betalen. Voor el
ke verhuureenheid zou namelijk een
gasmeter moeten worden geplaatst.
De heer Hogenkamp legde uit dat het
voor het totaalbedrag aan vastrecht
niet uitmaakt of je één grote gasmeter
of meerdere kleine meters plaatst. Het
aantal percelen is bepalend, niet het
aantal meters. „Ik hoop maar dat het
waar is", pareerde Poster.
Dirk Terpstra IPvdA) zag in dat verdere
uitbreiding onmogelijk kan worden ge
realiseerd zonder er geld op toe te leg
gen. „Of je zou de tarieven voor de
baatbelasting enorm moeten verho
gen." Wethouder Barendregt ontraad
de hem deze noodgreep, en ook
Terpstra zelf was daarvan overtuigd.
Achtergesteld
Ate Rienstra (CDA) constateerde dat
het oorspronkelijke argument om aan
te sluiten (aardgas is goedkoper) niet
meer geldig is. Hij betreurt het dat
hierdoor een deel van de Texelse be
volking blijvend is achtergesteld wat
betreft de energievoorziening.
Ook Peter Bakker (PSP) meent dat
„het onverantwoord is om veel ge
meenschapsgeld te stoppen in iets dat
blijvend onrendabel is". Maar wellicht
zijn er andere mogelijkheden dan via
het aardgasnet, opperde Bakker. Er
zouden bijvoorbeeld gastanks bij de
onrendabele panden kunnen worden
geplaatst. Gas is een schonere
brandstof dan olie, en ook dat is een
s in deze woelige periode van
gstbeperkende maatregelen is
tapaciteit van de Texelse kotter-
)t weer iets toegenomen. De
ia Van der Vis uit Oosterend
namelijk een nieuwe TX 43
wen, die groter is en over meer
aogen beschikt dan zijn voor-
ger. De f7,1,— miljoen gulden
lende „Biem van der Vis" is
lans de eigenaars echter een
ntwoorde aanschaf: het bijbe-
tnde visquotum is voldoende
een heel jaar „normaal" te
nen volvissen.
De nieuwe „43" kwam in de nacht
van donderdag op vrijdag voor de
eerste maal de haven van Oudeschild
binnengevaren. Daarmee was het
schip na een lange reeks omzwervin
gen eindelijk op de plaats van bestem
ming aangeland. Het casco was name
lijk vervaardigd op een scheepswerf in
het Poolse Gdansk, en werd daar in
juni te water gelaten. In het overdekte
dok van de Frysian-scheepswerf te
Harlingen werd het stalen casco
gestraald. Met de „Elisabeth" van Leo
Visser uit Oudeschild werd de in aan
bouw zijnde TX 43 naar Gorkum
gesleept. Daar was meer dan een
maand nodig om de motoren en ander
„zwaar" materieel te plaatsen, in een
loods van de werf Damen. Bij hoofd
aannemer Maaskant Shipyard in Brui-
nisse werd het schip tenslotte afge
werkt. Vorige week maandag werd de
technische proefvaart gehouden. De
eigenaars mochten tevreden zijn: bijna
alles bleek in orde en bovendien was
het schip bijna vier weken eerder afge
leverd dan gepland. In verband met
het recente overlijden van mede
firmant en broer Jan van der Vis, was
echter besloten om er geen feest van
te maken en een officiële proefvaart
voor genodigden bleef dan ook achter
wegen. De twee overgebleven firman
ten zijn Sijp en Biem C. van der Vis.
In 1988 zullen twee zoons van Jan van
der Vis, Biem en Pieter Jan, de firma
leiding versterken. Tot het bedrijf be
hoort ook de TX 4 „Concordia", die
dit jaar voor de inkomsten moest zor
gen toen de oude TX 43 was verkocht
aan Pieter Aris van der Vis en als TX
TX 43 ,,Biem van der Vis" aan de kade in de Oudeschilder haven.