Qroen Zwarte- iOOjaar jong van hart Vlet subsidie van tien miljoen Vërolme bouwt dubbeldekker voor 250 auto's Zinker bracht eerste water naar Texel abobank Q „De Raadskelder" nu toch openbaar te huur 3SO heeft Verolme Scheepswerf Heusden B.V. pdracht gegeven voor de bouw van een dubbel- eks veerboot die over enige jaren de enkeldek- ers Marsdiep en Texelstroom moet vervangen, et nieuwe schip wordt meer dan 110 meter ng en kan 250 auto's en 1500 passagiers irvoeren. i Fusie ziekenfonds met NHN definitief Maak van je ROTJE een LOTJE! DONDERDAG 24 DECEMBER 1987 iCHl lb b'EVI EMBbH 1H87 - Nr. 1U.242 or advertenties, abonnementen, etc.: igeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, efoon (02220) 2741, na 18 00 uur 4881 dactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. iten werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Frans Hopman, Burgwal Den Burg, telefoon 02220 - 5472. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398 trnXTULO O o o o o rlopige schets van Teso's nieuwe vlaggeschip. Opvallend detail is het enkelvoudige thuis dat is samengebouwd met de schoorstenen. is dus aanmerkelijk groter dan de dubbeldekker Molengat die zijn lengte van 88 meter 200 auto's kan meenemen. De totale uwkosten worden geraamd op f59 miljoen. Daarvan moet Teso 43 miljoen betalen omdat naast de WIR-premie een subsidie 17% (dus ongeveer 710 miljoen) krachtens de onlangs gewijzig- Regeling Generieke Steun Zeescheepsnieuwbouw" van het mi- iterie van Economische Zaken wordt verkregen. daad klaar staan, wat uiteraard vooral van belang is als zich problemen voordoen. Een andere factor die heeft geleid tot het besluit om geen aanbesteding te houden was dat zo'n aanbesteding op zichzelf ook veel tijd en geld kost. Bij de Molengat is er uiteindelijk wel een half jaar gaan inzitten. Bovendien zijn er niet zoveel werven die in staat zijn een buitengewoon gecompliceerd schip als een hoog geautomatiseerde diesel electrische veerboot te bouwen. Naar het buitenland hoefde men in dit geval al helemaal niet te kijken, omdat het prijsvoordeel dat daar eventueel te behalen zou zijn, wordt gecompen seerd door de rijkspremie. Die premie wordt betaald aan de werf die daar door een concurrerende offerte kon doen. De bouw van speciale en ge compliceerde schepen is één van de laatste strohalmen voor de Nederland se Scheepsbouw die profiteert van de know how die hier is opgebouwd. Dergelijke schepen zijn bijna nooit se- Plechtlg moment echter de koffie en de toertjes in het directiekentoor ven Teso. De hendtekeningen worden onder de bouwovereenkomst gezet. Ven links neer rechts de directeuren Th. Hoogerheide ven Teso en G Smits en A. Schreuders ven Verolme Scheepswerf Heusden B.V. rieprodukten. Elke nieuwe opdracht heeft als het ware een prototype tot gevolg, met de kinderziektes die daar aan inherent zijn. Dat is ook het geval geweest met de Molengat. Van de daarmee opgedane ervaringen wordt bij ontwerp en bouw van het nieuwe vlaggeschip (dat het bouwnummer 1012 heeft gekregen) uiteraard geprofi teerd. Net als Teso's andere veerboten met koplading wordt het nieuwe schip ontworpen door het Bureau voor Scheepsbouw te Bloemendaal. Num mer 1012 kan zeker niet worden be schouwd als een verlengde versie van de Molengat. Het wordt een totaal nieuw ontwerp, dat niet alleen in maatvoering maar ook in andere op zichten van de eerste dubbeldekker zal verschillen.' Het nieuwe schip krijgt waarschijnlijk re „pot van De Korte" is er de zaak van dat de al jaren door gekoesterde plannen voor een rede dubbeldekker in een Domversnelling zijn gekomen, fonds waaruit de bijdrage nt is beperkt van omvang; al- wie er snel bij is kan er ge- ik van maken. thans sprake van een globale op- :ht. Het scheepsontwerp staat al- in grote trekken vast. Maar reeds raart a.s. zullen ook de details op ier staan. Ook de datum waarop schip zal worden opgeleverd staat niet vast. Die hangt mede af van «zetting van de bouwcapaciteit de werf. Contract getekend nsdagochtend werd de opdracht litief aan Verolme verstrekt. Na- is Teso werd de handtekening on- het contract gezet door directeur Hoogerheide en namens de werf de directieleden A. Schreuders Smits. Een aanbesteding is er aan te pas gekomen, want Teso is :t in zee gegaan met Verolme sden, de werf die ook de in 1980 vaart gekomen Molengat heeft )uwd. Hoogerheide: „We hebben Ie ervaringen met deze werf. We en elkaar en er is sprake van t wederzijds vertrouwen. Dat be- tiwen we als de best mogelijke om dit project tot een goed eind innen brengen. Vertrouwen is waard dan een contract waarin letail is geregeld." lijde van de bouw van de Molen- vas Verolme Heusden onderdeel het RSV-concern. Thans is het be- zelfstandig. De mensen van Teso en Verolme-directie kennen elkaar goed van de langdurige en vaak zeer moei zame onderhandelingen die destijds zijn gevoerd. Het is zelfs eens voorge komen dat men over één geschilpunt 36 uur moest praten om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen. Toch worden aan die contac ten prettige herinneringen bewaard. Nazorg Van veel belang acht Teso ook de „af ter sale service" oftewel de nazorg, die Verolme Heusden verleent. Een een maal afgeleverd schip verliest men niet uit het oog. Men blijft met raad en De onderzeese drinkwaterleiding tussen Texel en het vaste land Is klaar en de eerste kubieke meters water zijn er inmiddels door gestroomd. Dat water was nog niet voor consumptie bestemd, maar werd gebruikt voor het schoonmaken van de leiding. De „echte" waterleverantie vanaf het pompstation Bergen gaat eind ja nuari van start en tegelijk wordt dan de waterfabriek van het PEN stilgelegd. Het veelbesproken zinkerproject is dus praktisch voltooid, weliswaar met ver traging maar verder zonder ernstige PENSIOEN EN Dfc FISCUS Financiële zekerheid voor later en een fiscale aftrekpost voor 1987 Wij adviseren u vrijblijvend over de mogelijkheden. telefoon 02220 - 4341 Ne kantoortijd: 4984, 4389, 6622 of 02225 616 problemen. Dinsdag werd de tweede zinkerleiding „gepropt", wat wil zeg gen dat de kunststof leiding (met een inwendige doorsnee van dertig centi meter) wetd schoongemaakt door er water met chloor door te laten stro men alsmede een kunststof prop. Deze prop werd door de waterdruk voort gestuwd en zorgde ervoor dat kleine ongerechtigheden die in de leiding zijn achtergebleven werden „weggeveegd". Er ligt thans een ononderbroken water leiding tussen het PWN pompstation in Den Burg en het pompstation Ber gen. De hele leiding is op een druk van tien atmosfeer afgeperst. Een stuk van twaalf kilometer tussen Haren- karspel en De Stolpen moet echter nog worden toegevoegd om de totale capaciteit van de transportleiding de gewenste capaciteit te geven. Die fase van het werk had voor kerstmis klaar moeten zijn, maar dat is niet gelukt onder andere als gevolg van de over vloedige regenval in de vorige maand. Als het niet hard gaat vriezen is het half januari wél zo ver en een dag of tien daarna zal op Texel een plechtig- heidje worden gehouden om de ople vering van het project te vieren. Op dat moment zal het hele systeem uit voerig zijn beproefd om zeker te weten dat het waterleveringscontract met het PEN kan worden opgezegd. De feest vreugde bij de afnemers op Texel zal gematigd zijn want echt blij dat op Texel straks „Rijnwater" wordt gedron ken is niemand. Daarbij moet wel wor den aangetekend dat niet al het water van de overkant komt. Het PWN blijft voorlopig jaarlijks 500.000 m3 drinkwa ter aan de Texelse duinen onttrekken, wat betekent dat het water straks toch nog voor de helft „Texels" zal zijn. Het nieuwe mengsel wordt wel belang rijk harder totdat het PWN te zijner tijd overgaat tot centrale ontharding. maar één stuurhuis. Daardoor wordt het iets minder gecompliceerd en zijn er dus minder storingsbronnen („wat je niet hebt, kan ook niet kapot gaan") en dat weegt op tegen het nadeel dat de stuurman bij varen in de mist 50 meter minder zicht heeft. Daaraan zou tegemoet gekomen kunnen worden met infrarood-apparatuur. Het pro bleem dat bij één stuurhuis de schoorstenen het gezichtsveld belem meren wordt opgelost door schoorste nen en brug tot één bouwsel te maken. Of de nieuwe veerboot ook met Voith Schneider propellers zal worden uitge rust (in plaats van gewone schroeven) staat nog niet vast. Gewone schroeven worden het in elk geval niet, omdat „krap" gemanoeuvreerd moet kunnen worden door het grote schip in de naar verhouding kleine havens. Mogelijk valt de keus op roerpropel- loers. Dat zijn schroeven die in een tunnel staan die 360 graden gedraaid kan worden. Een roer is dan niet nodig. Veiligheid Bij het ontwerpen van het schip zal aan de veiligheid geen enkele conces sie worden gedaan. Grote verschillen met bijvoorbeeld de Molengat zullen er in dat opzicht echter niet zijn. Bij het onderzoek dat is ingesteld naar aanlei ding van de ramp met de Herald of Free Enterprise bleek de Molengat wat betreft veiligheid min of meer model te kunnen staan. De wijzigingen zullen dan ook kleinigheden betreffen zoals relingen met verticale spijlen inplaats van dwarse, zodat kinderen er niet over heen kunnen klimmen. Net als bij de Molengat komen in de wanden tus sen de verschillende onderdelen van het schip geen waterdichte deuren. Die kunnen dan dus ook niet per on geluk open blijven staan. Het perso neel moet de trap op om van het ene in het andere deel van het schip te kunnen komen. Invaliden Bij het uitwerken van het ontwerp zal volgens directeur Hoogerheide serieus worden onderzocht welke voorzienin gen getroffen kunnen worden om het schip bereikbaar te maken voor bejaar den en andere mensen die slecht ter been zijn. Bijzondere verwachtingen moet men hieraan niet verbinden. Het staat vrijwel vast dat roltrappen of een lift niet zullen kunnen worden aange bracht, omdat daardoor een onaan vaardbaar stuk ruimte verloren gaat. Ook het nieuwe schip moet in de bestaande fuikhavens kunnen afmeren en kan dus wel langer maar niet bre der zijn dan de bestaande schepen. Bij roltrappen is één der problemen dat deze om veiligheidsredenen niet in plaats van gewone trappen mogen worden geïnstalleerd, maar als extra daarnaast. De meest reëele oplossing lijkt dan ook het bouwen van een aparte salon in de rijwielgang of in een hoek van het autodek. Welkom Voor de Verolmewerf is de veerboot een welkome opdracht, want men zit Lees verder pagina 2 Alle twintig aanwezige zieken fondsleden stemden woensdaga vond in De Witte Burcht voor een fusie van ziekenfonds Texel met het ziekenfonds Noordholland Noord. Vóór 1 januari krijgen alle verzekerden per brief bericht over de verstrekkingen en de premie hoogte van de aanvullende verze kering bij NHN. Voorzitter A.C.P.J. Waverijn betreurde het ingezonden stuk van Hans de Winter dat in de Texelse Courant was verschenen, want door de tekst was misschien onzekerheid ontstaan onder de verzekerden. „Het argument van De Winter dat de Texelse verzekerden er financieel 7350,— op achteruitgaan door fusie met NHN klopt niet. Hij heeft zijn verhaal gebaseerd op cijfers uit 1985, maar uit de cijfers van 1986 blijkt dat het verschil in kosten per ver zekerde tussen NHN en het APFZ in Friesland maar 715— is". De Winter was aanwezig en verklaarde het inge zonden stuk te hebben geschreven omdat hij de reden waarom hij het bestuur had verlaten in het verslag van de vergadering van twee weken gele den niet goed verwoord vond. Wave rijn vond dat de verzekerde niet was gediend met het stuk. „Het zaaide on rust. U had er ook eerst gewoon over kunnen praten". Op één van de spuipunten in de leiding (bij de zeedijk van de Prins Hendrikpolder) stroomt een dikke straal over kantsdrinkwater het eiland op. Dat gebeurde bij het schoonmaken van het inwendige van de zinker. (Foto Kees Nan Dogger Voor elk ingeleverd stuk niet ont ploft vuurwerk, krijg je een lot. Daarmee maak je kans op een te gekke super Walkman. Breng je rotjes op 1 of 2 januari naar het politiebureau in Den Burg, tussen 10.00 en 15.00 uur. Café-restaurant „De Raadskelder" gaat nu toch in het openbaar wor den verpacht. De gemeente heeft daartoe in deze krant en in een horeca-vakblad een advertentie la ten plaatsen. Op vrijdag 22 januari, om 12.00 uur, worden de inschrijf formulieren geopend. Nadat als gevolg van een gerechtelijk bevel de vorige exploitant „De Raads kelder" aan het begin van deze maand moest sluiten, had zich bij de gemeen te één gegadigde aangemeld, waar mee het college van B en W en amb tenaren onderhandelingen voerden. Vorige week, toen het overleg zich al in een vergevorderd stadium bevond, besloten B en W alsnog tot een open bare inschrijving. Dat gebeurde op aandrang vanuit de gemeenteraad, maar de recentelijke brief van het raadslid Poster (Texels Belang) moet als los hiervan worden beschouwd. In de advertentie stellen B en W dat „aan menu- en serviceniveau hoge ei sen zullen worden gesteld". Gegadig den moeten voorts hun vakbekwaam heid en kredietwaardigheid voldoende kunnen aantonen. Het bedrijf zal van een geheel nieuwe inventaris moeten worden voorzien, die de goedkeuring dient te dragen van het college. Met andere woorden: het is de bedoeling dat op dezelfde plaats weer een be hoorlijk café-restaurant komt. B en W willen met hun bepalingen voorkomen dat er bijvoorbeeld een soort snackbar zou worden gevestigd. Het college heeft het recht om het bedrijf niet in alle gevallen aan de hoogste bieder te gunnen. Gegadigden dienen een in schrijfformulier op te vragen en dit binnen twee weken ingevuld naar de gemeente terug te zenden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1