Qroen Zwarte- iOOjaar jong van hart
Vlet subsidie van tien miljoen
Vërolme bouwt
dubbeldekker
voor 250 auto's
Zinker bracht eerste
water naar Texel
abobank Q
„De Raadskelder" nu
toch openbaar te huur
3SO heeft Verolme Scheepswerf Heusden B.V.
pdracht gegeven voor de bouw van een dubbel-
eks veerboot die over enige jaren de enkeldek-
ers Marsdiep en Texelstroom moet vervangen,
et nieuwe schip wordt meer dan 110 meter
ng en kan 250 auto's en 1500 passagiers
irvoeren. i
Fusie ziekenfonds
met NHN definitief
Maak van je ROTJE
een LOTJE!
DONDERDAG 24 DECEMBER 1987
iCHl lb b'EVI EMBbH 1H87 - Nr. 1U.242
or advertenties, abonnementen, etc.:
igeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
efoon (02220) 2741, na 18 00 uur 4881
dactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
iten werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Frans Hopman, Burgwal
Den Burg, telefoon 02220 - 5472.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398
trnXTULO O o o o o
rlopige schets van Teso's nieuwe vlaggeschip. Opvallend detail is het enkelvoudige
thuis dat is samengebouwd met de schoorstenen.
is dus aanmerkelijk groter dan de dubbeldekker Molengat die
zijn lengte van 88 meter 200 auto's kan meenemen. De totale
uwkosten worden geraamd op f59 miljoen. Daarvan moet Teso
43 miljoen betalen omdat naast de WIR-premie een subsidie
17% (dus ongeveer 710 miljoen) krachtens de onlangs gewijzig-
Regeling Generieke Steun Zeescheepsnieuwbouw" van het mi-
iterie van Economische Zaken wordt verkregen.
daad klaar staan, wat uiteraard vooral
van belang is als zich problemen
voordoen.
Een andere factor die heeft geleid tot
het besluit om geen aanbesteding te
houden was dat zo'n aanbesteding op
zichzelf ook veel tijd en geld kost. Bij
de Molengat is er uiteindelijk wel een
half jaar gaan inzitten. Bovendien zijn
er niet zoveel werven die in staat zijn
een buitengewoon gecompliceerd
schip als een hoog geautomatiseerde
diesel electrische veerboot te bouwen.
Naar het buitenland hoefde men in dit
geval al helemaal niet te kijken, omdat
het prijsvoordeel dat daar eventueel te
behalen zou zijn, wordt gecompen
seerd door de rijkspremie. Die premie
wordt betaald aan de werf die daar
door een concurrerende offerte kon
doen. De bouw van speciale en ge
compliceerde schepen is één van de
laatste strohalmen voor de Nederland
se Scheepsbouw die profiteert van de
know how die hier is opgebouwd.
Dergelijke schepen zijn bijna nooit se-
Plechtlg moment echter de koffie en de toertjes in het directiekentoor ven Teso. De hendtekeningen worden onder de bouwovereenkomst
gezet. Ven links neer rechts de directeuren Th. Hoogerheide ven Teso en G Smits en A. Schreuders ven Verolme Scheepswerf Heusden
B.V.
rieprodukten. Elke nieuwe opdracht
heeft als het ware een prototype tot
gevolg, met de kinderziektes die daar
aan inherent zijn. Dat is ook het geval
geweest met de Molengat. Van de
daarmee opgedane ervaringen wordt
bij ontwerp en bouw van het nieuwe
vlaggeschip (dat het bouwnummer
1012 heeft gekregen) uiteraard geprofi
teerd. Net als Teso's andere veerboten
met koplading wordt het nieuwe schip
ontworpen door het Bureau voor
Scheepsbouw te Bloemendaal. Num
mer 1012 kan zeker niet worden be
schouwd als een verlengde versie van
de Molengat. Het wordt een totaal
nieuw ontwerp, dat niet alleen in
maatvoering maar ook in andere op
zichten van de eerste dubbeldekker zal
verschillen.'
Het nieuwe schip krijgt waarschijnlijk
re „pot van De Korte" is er de
zaak van dat de al jaren door
gekoesterde plannen voor een
rede dubbeldekker in een
Domversnelling zijn gekomen,
fonds waaruit de bijdrage
nt is beperkt van omvang; al-
wie er snel bij is kan er ge-
ik van maken.
thans sprake van een globale op-
:ht. Het scheepsontwerp staat al-
in grote trekken vast. Maar reeds
raart a.s. zullen ook de details op
ier staan. Ook de datum waarop
schip zal worden opgeleverd staat
niet vast. Die hangt mede af van
«zetting van de bouwcapaciteit
de werf.
Contract getekend
nsdagochtend werd de opdracht
litief aan Verolme verstrekt. Na-
is Teso werd de handtekening on-
het contract gezet door directeur
Hoogerheide en namens de werf
de directieleden A. Schreuders
Smits. Een aanbesteding is er
aan te pas gekomen, want Teso is
:t in zee gegaan met Verolme
sden, de werf die ook de in 1980
vaart gekomen Molengat heeft
)uwd. Hoogerheide: „We hebben
Ie ervaringen met deze werf. We
en elkaar en er is sprake van
t wederzijds vertrouwen. Dat be-
tiwen we als de best mogelijke
om dit project tot een goed eind
innen brengen. Vertrouwen is
waard dan een contract waarin
letail is geregeld."
lijde van de bouw van de Molen-
vas Verolme Heusden onderdeel
het RSV-concern. Thans is het be-
zelfstandig. De mensen van Teso
en Verolme-directie kennen elkaar goed
van de langdurige en vaak zeer moei
zame onderhandelingen die destijds
zijn gevoerd. Het is zelfs eens voorge
komen dat men over één geschilpunt
36 uur moest praten om tot een voor
beide partijen acceptabele oplossing te
komen. Toch worden aan die contac
ten prettige herinneringen bewaard.
Nazorg
Van veel belang acht Teso ook de „af
ter sale service" oftewel de nazorg, die
Verolme Heusden verleent. Een een
maal afgeleverd schip verliest men niet
uit het oog. Men blijft met raad en
De onderzeese drinkwaterleiding
tussen Texel en het vaste land Is
klaar en de eerste kubieke meters
water zijn er inmiddels door
gestroomd. Dat water was nog
niet voor consumptie bestemd,
maar werd gebruikt voor het
schoonmaken van de leiding. De
„echte" waterleverantie vanaf het
pompstation Bergen gaat eind ja
nuari van start en tegelijk wordt
dan de waterfabriek van het PEN
stilgelegd.
Het veelbesproken zinkerproject is dus
praktisch voltooid, weliswaar met ver
traging maar verder zonder ernstige
PENSIOEN EN
Dfc FISCUS
Financiële zekerheid voor later en een
fiscale aftrekpost voor 1987
Wij adviseren u vrijblijvend over de
mogelijkheden.
telefoon 02220 - 4341
Ne kantoortijd: 4984, 4389, 6622 of
02225 616
problemen. Dinsdag werd de tweede
zinkerleiding „gepropt", wat wil zeg
gen dat de kunststof leiding (met een
inwendige doorsnee van dertig centi
meter) wetd schoongemaakt door er
water met chloor door te laten stro
men alsmede een kunststof prop. Deze
prop werd door de waterdruk voort
gestuwd en zorgde ervoor dat kleine
ongerechtigheden die in de leiding zijn
achtergebleven werden „weggeveegd".
Er ligt thans een ononderbroken water
leiding tussen het PWN pompstation
in Den Burg en het pompstation Ber
gen. De hele leiding is op een druk
van tien atmosfeer afgeperst. Een stuk
van twaalf kilometer tussen Haren-
karspel en De Stolpen moet echter
nog worden toegevoegd om de totale
capaciteit van de transportleiding de
gewenste capaciteit te geven. Die fase
van het werk had voor kerstmis klaar
moeten zijn, maar dat is niet gelukt
onder andere als gevolg van de over
vloedige regenval in de vorige maand.
Als het niet hard gaat vriezen is het
half januari wél zo ver en een dag of
tien daarna zal op Texel een plechtig-
heidje worden gehouden om de ople
vering van het project te vieren. Op
dat moment zal het hele systeem uit
voerig zijn beproefd om zeker te weten
dat het waterleveringscontract met het
PEN kan worden opgezegd. De feest
vreugde bij de afnemers op Texel zal
gematigd zijn want echt blij dat op
Texel straks „Rijnwater" wordt gedron
ken is niemand. Daarbij moet wel wor
den aangetekend dat niet al het water
van de overkant komt. Het PWN blijft
voorlopig jaarlijks 500.000 m3 drinkwa
ter aan de Texelse duinen onttrekken,
wat betekent dat het water straks toch
nog voor de helft „Texels" zal zijn.
Het nieuwe mengsel wordt wel belang
rijk harder totdat het PWN te zijner
tijd overgaat tot centrale ontharding.
maar één stuurhuis. Daardoor wordt
het iets minder gecompliceerd en zijn
er dus minder storingsbronnen („wat
je niet hebt, kan ook niet kapot gaan")
en dat weegt op tegen het nadeel dat
de stuurman bij varen in de mist 50
meter minder zicht heeft. Daaraan zou
tegemoet gekomen kunnen worden
met infrarood-apparatuur. Het pro
bleem dat bij één stuurhuis de
schoorstenen het gezichtsveld belem
meren wordt opgelost door schoorste
nen en brug tot één bouwsel te
maken.
Of de nieuwe veerboot ook met Voith
Schneider propellers zal worden uitge
rust (in plaats van gewone schroeven)
staat nog niet vast. Gewone schroeven
worden het in elk geval niet, omdat
„krap" gemanoeuvreerd moet kunnen
worden door het grote schip in de
naar verhouding kleine havens.
Mogelijk valt de keus op roerpropel-
loers. Dat zijn schroeven die in een
tunnel staan die 360 graden gedraaid
kan worden. Een roer is dan niet
nodig.
Veiligheid
Bij het ontwerpen van het schip zal
aan de veiligheid geen enkele conces
sie worden gedaan. Grote verschillen
met bijvoorbeeld de Molengat zullen er
in dat opzicht echter niet zijn. Bij het
onderzoek dat is ingesteld naar aanlei
ding van de ramp met de Herald of
Free Enterprise bleek de Molengat wat
betreft veiligheid min of meer model te
kunnen staan. De wijzigingen zullen
dan ook kleinigheden betreffen zoals
relingen met verticale spijlen inplaats
van dwarse, zodat kinderen er niet
over heen kunnen klimmen. Net als bij
de Molengat komen in de wanden tus
sen de verschillende onderdelen van
het schip geen waterdichte deuren.
Die kunnen dan dus ook niet per on
geluk open blijven staan. Het perso
neel moet de trap op om van het ene
in het andere deel van het schip te
kunnen komen.
Invaliden
Bij het uitwerken van het ontwerp zal
volgens directeur Hoogerheide serieus
worden onderzocht welke voorzienin
gen getroffen kunnen worden om het
schip bereikbaar te maken voor bejaar
den en andere mensen die slecht ter
been zijn. Bijzondere verwachtingen
moet men hieraan niet verbinden. Het
staat vrijwel vast dat roltrappen of een
lift niet zullen kunnen worden aange
bracht, omdat daardoor een onaan
vaardbaar stuk ruimte verloren gaat.
Ook het nieuwe schip moet in de
bestaande fuikhavens kunnen afmeren
en kan dus wel langer maar niet bre
der zijn dan de bestaande schepen. Bij
roltrappen is één der problemen dat
deze om veiligheidsredenen niet in
plaats van gewone trappen mogen
worden geïnstalleerd, maar als extra
daarnaast. De meest reëele oplossing
lijkt dan ook het bouwen van een
aparte salon in de rijwielgang of in een
hoek van het autodek.
Welkom
Voor de Verolmewerf is de veerboot
een welkome opdracht, want men zit
Lees verder pagina 2
Alle twintig aanwezige zieken
fondsleden stemden woensdaga
vond in De Witte Burcht voor een
fusie van ziekenfonds Texel met
het ziekenfonds Noordholland
Noord. Vóór 1 januari krijgen alle
verzekerden per brief bericht over
de verstrekkingen en de premie
hoogte van de aanvullende verze
kering bij NHN.
Voorzitter A.C.P.J. Waverijn betreurde
het ingezonden stuk van Hans de
Winter dat in de Texelse Courant was
verschenen, want door de tekst was
misschien onzekerheid ontstaan onder
de verzekerden. „Het argument van
De Winter dat de Texelse verzekerden
er financieel 7350,— op achteruitgaan
door fusie met NHN klopt niet. Hij
heeft zijn verhaal gebaseerd op cijfers
uit 1985, maar uit de cijfers van 1986
blijkt dat het verschil in kosten per ver
zekerde tussen NHN en het APFZ in
Friesland maar 715— is". De Winter
was aanwezig en verklaarde het inge
zonden stuk te hebben geschreven
omdat hij de reden waarom hij het
bestuur had verlaten in het verslag van
de vergadering van twee weken gele
den niet goed verwoord vond. Wave
rijn vond dat de verzekerde niet was
gediend met het stuk. „Het zaaide on
rust. U had er ook eerst gewoon over
kunnen praten".
Op één van de spuipunten in de leiding (bij de zeedijk van de Prins Hendrikpolder) stroomt
een dikke straal over kantsdrinkwater het eiland op. Dat gebeurde bij het schoonmaken
van het inwendige van de zinker. (Foto Kees Nan Dogger
Voor elk ingeleverd stuk niet ont
ploft vuurwerk, krijg je een lot.
Daarmee maak je kans op een te
gekke super Walkman.
Breng je rotjes op 1 of 2 januari
naar het politiebureau in Den
Burg, tussen 10.00 en 15.00 uur.
Café-restaurant „De Raadskelder"
gaat nu toch in het openbaar wor
den verpacht. De gemeente heeft
daartoe in deze krant en in een
horeca-vakblad een advertentie la
ten plaatsen. Op vrijdag 22 januari,
om 12.00 uur, worden de inschrijf
formulieren geopend.
Nadat als gevolg van een gerechtelijk
bevel de vorige exploitant „De Raads
kelder" aan het begin van deze maand
moest sluiten, had zich bij de gemeen
te één gegadigde aangemeld, waar
mee het college van B en W en amb
tenaren onderhandelingen voerden.
Vorige week, toen het overleg zich al
in een vergevorderd stadium bevond,
besloten B en W alsnog tot een open
bare inschrijving. Dat gebeurde op
aandrang vanuit de gemeenteraad,
maar de recentelijke brief van het
raadslid Poster (Texels Belang) moet
als los hiervan worden beschouwd. In
de advertentie stellen B en W dat
„aan menu- en serviceniveau hoge ei
sen zullen worden gesteld". Gegadig
den moeten voorts hun vakbekwaam
heid en kredietwaardigheid voldoende
kunnen aantonen. Het bedrijf zal van
een geheel nieuwe inventaris moeten
worden voorzien, die de goedkeuring
dient te dragen van het college. Met
andere woorden: het is de bedoeling
dat op dezelfde plaats weer een be
hoorlijk café-restaurant komt. B en W
willen met hun bepalingen voorkomen
dat er bijvoorbeeld een soort snackbar
zou worden gevestigd. Het college
heeft het recht om het bedrijf niet in
alle gevallen aan de hoogste bieder te
gunnen. Gegadigden dienen een in
schrijfformulier op te vragen en dit
binnen twee weken ingevuld naar de
gemeente terug te zenden.