ilsilMHEI «J RAADHUIS Veel te laat aangevraagde subsidies toch toegekend De natuur van het bos Veel veranderingen voor taxi's door invoering van nieuwe wet Boek over wettelijke regeling voor wad j Mededelingen van B. en li. Reisdocumenten Uitbreiding Smulpot naar eigen ontwerp VRIJDAG 1 JANUARI 1988 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Een aantal weken geleden besteedde de krant nogal wat aandacht aan het beheersplan van Staatsbosbeheer met betrekking tot de Dennen. Uit de toelichting die Staatsbosbeheerders gaven op de diverse vragen bleek dat de recreatiebelangen een zwaar stempel op het beheer drukken, maar dat vee! meer dan in het verleden ook rekening gehouden wordt met de natuurwaarden van het bos. Echter bosbouwkundige belangen, d.w.z. mogelijkheden en onmo gelijkheden, vormen nog steeds het raamwerk waar alles in moet passen. Wat zijn eigenlijk de natuurlijke waar den van ons bos? Bekijken we het strikt en met het verleden in het ach terhoofd, dan moeten we concluderen dat met het aanplanten van het bos meer verloren is gegaan dan gewon nen! Immers men heeft daarvoor diver se natte duinvalleien (Heidvlak, Natte Vlak) en uitgestrekte heidegronden ontwaterd en ontgonnen. Een werkelijk unieke bron op een hoog duin, de Fonteinsnol, droogde daardoor op. Uit oogpunt van natuurlijke waarden was dit soort landschap veel belangrijker dan een bos, aangeplant met boom soorten die hier niet eens thuishoren. Als de waterafvoer uit het bos gestopt zou worden en alle bomen gekapt, zou het oorspronkelijke landschap na ver loop van jaren wel weer terugkomen. Dat natuurbeschermers niet aandrin gen op „afbouw" van het bos geeft misschien al aan dat de Dennen thans qua natuur toch ook gewaardeerd kan worden. Nog afgezien van het feit dat het gebied een belangrijke recreatieve opvangfunctie heeft. Het bos voegt duidelijk iets toe aan het eiland in de vorm van een aantrekkelijk landschap, een typische bosvegetatie en een groot aantal bosvogels. Niets doen Voor de natuur in het bos is het het beste niet meer „te beheren", dus niks meer te doen. Vooral in de loofhout- percelen zouden de natuurlijke ontwik kelingen zoveel mogelijk kans moeten krijgen. Het tot voor kort veel te „clean" beheren van het bos door ge- Bij uitgeverij Kluwer is een boek verschenen met als titel „De bestuurlijke problematiek van de Waddenzee". Het is tot stand geko men door samenwerking tussen de Landelijke vereniging tot behoud van de Waddenzee en de Land bouwuniversiteit Wageningen. In de bundel komt een groot aantal deskundigen op juridisch en bestuurlijk gebied aan het woord, dat de problematiek van het Wad dengebied van verschillende kan ten belicht. De reden waarom het boek is geschre ven is dat de Tweede Kamer volgend jaar zal besluiten over de vraag of er een speciale wettelijke regeling moet komen voor de Waddenzee. Het boek verschijnt ook naar aanleiding van een symposium over dit onderwerp dat op 10 februari zal worden gehouden aan de landbouwuniversiteit te Wagenin gen onder de titel „Het Wad, een wetland zonder wet?". Het boek kost f22.50,- en is verkrijgbaar in de boekhandels. De berichtgeving over „het nieuwe paspoort" heeft in de afgelopen weken tot veel verwarring aanleiding gege ven. De situatie is thans zo, dat nog steeds niet bekend is wanneer het nieuwe paspoort wordt ingevoerd. Het gevolg hiervan is geweest, dat er een hausse is ontstaan in het aanvragen van nieuwe paspoorten of het verlen gen van reeds eerder afgegeven paspoorten. Daardoor zijn enorme achterstanden ontstaan, met name op het bureau paspoorten bij de provinci ale griffie. Het zal nog enige weken duren alvorens deze achterstand is weggewerkt. Thans is de situatie zo, dat verzoeken om voorrang en dergelij ke niet kunnen worden behandeld. In dien men spoedshalve over een geldig reisdocument dient te beschikken, moet dit persoonlijk worden afgehaald in Haarlem. Het aanvraagformulier wordt op het gemeentehuis gereed ge maakt en aan aanvrager meegegeven. Voor eventuele nadere inlichtingen: ge meentehuis, kamer 209 of telefoon 02220-3041, toestel 144. regelde dunning, het opruimen van ziek en dood hout e.d. heeft er toe ge leid dat ons bos op veel plaatsen meer op een park dan op een bos lijkt. Een manco dat we in heel veel Nederland se bossen aantreffen. Waarschijnlijk daardoor hebben veel mensen een ver keerd beeld van een echt bos. In een natuurlijk bos liggen minstens net zo veel bomen op de grond, of hangen scheef, als er rechtop staan. Boven dien ligt er dikwijls een geweldige hoe veelheid dood hout. Uit de aanwezig heid van bijvoorbeeld paddestoelen blijkt meteen hoe „natuurlijk" een bos is. Misschien denkt u nu wel dat het op Texel dan wel goed zit. In de herfst lijken er immers veel te zijn. Toch ko men er verhoudingsgewijs in ons bos maar weinig soorten voor. Het bos is nog arm aan paddestoelen. Bij een be heer van niets doen, of zo weinig mo gelijk, zal het aantal zeker toenemen. Planten Niet alleen de meeste bomen zijn in ons bos aangeplant, maar ook veel van de opvallende plantengroei is niet spontaan op Texel beland. De sneeuw klokjes immers werden grotendeels uit Frankrijk gehaald om er hier verder mee te telen. Met de sneeuwklokjes kwamen ook andere planten (per on geluk) mee: helmbloem en helmkruid. Dat deze soorten goed passen in het huidige (loof)bosmilieu zien we mis schien over een dikke maand alweer bloeien. Vooral het bosgebied rond de Tureluursweg kan er wit van zien. Vo rig jaar toen door de koude en lange winter de plantjes in de paasvakantie nog bloeiden, kwamen er zelfs mensen op Ecomare vragen waar ze het „sneeuwklokjesbos" konden vinden. Men vond het zo mooi dat er over ge praat werd, het was een toeristische attractie geworden. Ook de veel later bloeiende wilde hyacint is alles behalve wild. Ooit aangeplant doet deze soort het nu steeds beter en kleurt in mei- juni de bosbodem plaatselijk fraai blauw. Begrijp me goed, dit is abso luut géén pleidooi voor het aanplanten Net voor het eind van het jaar zijn door het college een aantal subsidie-aanvragen behandeld. Het ging daarbij met name om investe ringssubsidies die 25% van de tota le kosten bedragen. Wat opviel bij de subsidieverzoeken is dat ze praktisch allemaal te laat zijn inge diend. Toch zijn alle aanvragen ingewilligd. De gemeenschap Oudeschild vroeg subsidie voor vervanging van de sten cilmachine, kosten f2879,20. De aan vraag is achteraf ingediend, maar dat kwam omdat het een vervanging van een onverwacht defect geraakte ma chine betrof. De voortgang van de verenigingsactiviteiten mocht niet wor den verstoord. Er zal een subsidie van f720,— worden verleend. De Volksdansgroep Texel vroeg in vesteringssubsidie in de kosten van vervanging van geluidsapparatuur (f671,63). De aanvraag was ook te laat, maar ook hier hier ging het om vervanging van defecte apparatuur. Er zal f168,— subsidie worden verstrekt. Onderhoud De Stichting Gemeenschapscentrum Oosterend vroeg een investeringssubsi die voor het opknappen en schilderen van dorpshuis De Bijenkorf. De kosten zijn geraamd op f12.770,—De subsidie-adviescommissie stelde vast dat het hier feitelijk om achterstallig onderhoud gaat. Men vindt dat daar voor moet worden gereserveerd. Maar de Stichting Gemeenschapscentrum Oosterend heeft tot 1987 geen exploi tatiesubsidie gehad en daarom wordt een uitzondering gemaakt. Het is trou wens in het verleden meer voorgeko men dat investeringssubsidies werden verstrekt aan dorpscommissies voor het opknappen van dorpshuizen. De stichting krijgt f3193,—. Het fanfarekorps DEK uit Den Hoorn van nog meer kleurige of opvallende planten in het bos of waar ook in de natuur. Het is een vervalsing van de flora en tast in feite de echte natuurlij ke waarden aan. De natuur is géén tuin of heempark. Het spreekt vanzelf dat verreweg de meeste planten in de Dennen wel echt natuurlijk zijn. Mossen, varens, kruid- achtigen en heesters vestigden zich spontaan nadat wij voor een goed bosmilieu hadden gezorgd. Arm en rijk De meest opvallende bewoners van het bos zijn natuurlijk de vogels. De vogelbevolking van de Dennen is rijk en arm tegelijk. Rijk omdat er een gro te variatie is van bostypen, bomen en boomhoogten en lange bosranden zijn met overgangen naar duinen en cul tuurland. Daardoor vinden veel soorten hier een goed woongebied. Arm om dat het Texelse bos heel geïsoleerd ligt. Daardoor ontbreken vogels die el ders in het land in soortgelijke bossen wel leven. Boomklever, kuif7 matkop- en glanskopmees zijn voorbeelden hiervan. Deze dieren hebben gemeen dat ze niet of nauwelijks trekken. En omdat ons bos zo ver van andere bos sen afligt en er bovendien nog eens een brede strook water tussen ligt, zijn deze vogels nooit bij ons beland. Al leen al deze afwijkende soortensa menstelling maakt ons bos natuurwe tenschappelijk extra interessant. Ook in dit geval is het absoluut uit den bo ze de ontbrekende vogels dan maar te gaan uitzetten. Een ongepaste inmen ging in de natuur! Gaten opvullen Heel aardig is te zien hoe sommige echte bosvogels zich op een gegeven moment toch spontaan in de Dennen weten te vestigen. Al tientallen jaren nadat ons bos in feite een goede woonplaats vormde, vestigde zich plot seling de grote bonte specht. Dat was in 1979. Hij vond hier een volkomen braak terrein, andere spechten broeden immers ook niet in het bos. In een werkelijk enorm tempo werden de open plaatsen opgevuld: in 1981 waren er al 11 paren en in 1985 maar liefst 21. Daarna stabiliseerde de stand zich rond de 20 paren. De Texelse vogelaars kijken nu al uit naar de volgende nieuwe broedvogel- soort in het bos. Dat wordt waar schijnlijk de zwarte specht. Deze kraai- grootte specht heeft zich in de duin bossen van het vaste land overal ge vestigd. Al een paar jaar lang duikt er soms ook een exemplaar op Texel op, dat vele maanden kan rondzwerven. Het wachten is nu nog op een paartje dat ongetwijfeld voldoende ruimte en vroeg voor de aanschaf van nieuwe muziekinstrumenten voor 1988 investe ringssubsidie aan. De instrumenten moeten f11.800,— kosten. De vereni ging heeft ook aanvragen ingediend bij het provinciaal instrumentenfonds en het Anjerfonds. De van deze instellin gen te verwachten bijdrage zal in to taal minder zijn dan 50% van de ge raamde kosten en heeft daarom geen invloed op de omvang van de ge meentelijke subsidie die f2950,— be draagt. Rubberboot De Kustzeilvereniging Westerslag wilde investeringssubsidie voor een rubber boot, die wordt gebruikt als volg- en beveiligingsboot. De kosten zijn f9885,—. Het subsidie-adviesorgaan vond het feit dat de rubberboot voor de aanvang van het zeilseizoen aanwe zig moest zijn geen geldig excuus voor het te laat aanvragen van de bijdrage. Men vindt dat de vervanging had kun nen worden voorzien op het moment dat de oude boot in de winterstalling werd opgeborgen. Als nadere toelich ting gaf de vereniging dat bij het op bergen van de boot wel was geconsta teerd dat die aan vervanging toe was, maar dat de vereniging niet genoeg geld had en de inruil niet aantrekkelijk was. In het voorjaar van 1987 deed zich op de Hiswa-tentoonstelling een mogelijkheid voor om voordelig een boot aan te schaffen en te financieren, maar dan moest wel direct worden beslist. Daarom was men te laat met de subsidie-aanvraag. Het college had daar begrip voor en besloot alsnog f2472,— subsidie te verlenen aan de kustzeilvereniging, maar de kosten van het vaarklaar maken van de boot (f120,— mogen niet als investering worden aangemerkt. De Stichting Overdekte Manege Texel vroeg investeringssubsidie voor ver schillende voorzieningen zoals de aan- De zwarte specht. voedsel in het bos vindt. Ook zijn de bomen dik genoeg voor het hakken van een nestholte. Eigenlijk zouden we helemaal niet zo blij moeten zijn met de sterke uitbreiding van de zwarte specht. Het gaat deze soort in West- Europa zo voor de wind dankzij de zu re regen. In de kwijnende en zieke bo men tiert het insektenleven welig, alle maal lekkere hapjes voor de spechten. Als straks grote bossen helemaal ver dwenen zijn is de zwarte specht na tuurlijk ook snel wegl Zelf zien Op dit moment huist er één zwarte specht in ons bos. Het is moeilijk hem te ontdekken. Hij gedraagt zich heel onopvallend en hij verstopt zich zoals alle spechten, bij het minste teken van onraad achter een stam. Voor de ken ners is de langgerekte klagende roep een goed hulpmiddel voor het opspo ren van de vogel. Heel wat gemakkelij ker krijgen we de grote bonte specht te zien. In de eerste plaats zijn er na tuurlijk heel wat meer van. Ook deze leg van buitenmaneges en een terrein voor aangespannen rijden. Inclusief drainage, egaliseren en afwateren, aan leg van verlichting en het aanpassen van de entree en de toiletten ten be hoeve van minder-validen. De totale kosten zijn f77.500,— en daarover wordt f19.375,— subsidie verleend. Verbaasd De Stichting Ondersteuning Welzijns werk vroeg subsidie voor de keuken en kantoorinventaris van de nieuw bouw. Daarover was het subsidie adviesorgaan erg verbaasd. De inrich tingskosten horen bij de bouwkosten te worden geteld en over dat totaal kan dan subsidie worden aangevraagd. Het verzoek is echter toch gehono reerd omdat op het moment van aan vragen nog niets was aangeschaft. Als verklaring werd gegeven dat de aan vraag is gedaan in de periode dat de Welzijnsstichting Texel aan het „afbou wen" was en de Stichting Ondersteu ning Welzijnswerk nog niet helemaal in het zadel zat. Hierdoor is mogelijk wat fout gegaan. De gemeente zal f3640 subsidie geven. Scouting Texel heeft een uitwisselings subsidie aangevraagd voor de kosten van een bezoek aan Aalsmeer op 26 en 27 juni 1987 De aanvraag is laat in gediend omdat het exacte aantal deel nemers pas vlak voor het evenement bekend was. De kosten van het be zoek waren f956,— en de kosten van fourage f88,—. Deze laatste komen niet voor subsidie in aanmerking. De subsi die is 25% van f868,— dus f217,—. De Overkoepeling Texelse Toneelvereni gingen krijgt een incidentele subsidie voor kadervormende activiteiten. Het gaat om de kosten van de opvoering van vier éénacters ter afsluiting van een regiecursus. De kosten worden be groot op f1605,—. De subsidie is een derde van dat bedrag, dus f535,—. soort ontdekken we het snelst als we op z'n roep afgaan: een scherp en fel „kiep". Soms horen we hem ook ha meren en kloppen op de boomstam men op zoek naar insekten. Het hoog opgaande dennenbos langs de Monni- kenweg in de omgeving van de plaats waar vroeger het museum stond is een goede plek om naar hem uit te kijken. Oh ja, stel de vogel niet groter voor dan hij is. Dat „grote" in z'n naam is maar betrekkelijk. De grote bonte specht is, van snavel tot staartpunt gemeten, niet groter dan een merel! Adriaan Dijksen Op 1 januari treedt de nieuwe Wet Personenvervoer in werking en dit brengt nogal wat gevolgen mee voor taxibedrijven. De provincie zal de rol van de gemeente bij het ver lenen van taxivergunningen overne men. De gemeente gaat ermee ak koord dat provinciale taken en be voegdheden op dit gebied worden overgedragen aan het Gewest Kop van Noordholland. In de nieuwe Wet Personenvervoer wordt alleen nog onderscheid gemaakt tussen openbaar vervoer, besloten busvervoer en taxivervoer. Voor de laatste twee categorieën zijn het aantal zitplaatsen van het vervoermiddel be palend. Het huidige groepsvervoer, voor zover dat plaatsvindt met perso nenauto's of kleine busjes, zal voor taan tot het taxivervoer worden gere kend. Vergunningen voor taxivervoer zullen niet meer worden afgegeven door de gemeente, maar door de pro vincie, oftewel Gedeputeerde Staten. Ook de bevoegdheid om een taxiveror dening vast te stellen komt bij de pro vincie te liggen. De provincie kan ech ter haar bevoegdheden op het gebied van taxivervoer overlaten aan samen werkingsverbanden tussen gemeenten en dat gaat wat Texel betreft dus gebeuren. Passagiers De vervoersgebieden, waar ook passa giers mogen worden opgepikt die niet tevoren een taxi hebben gebeld en besteld, worden groter. Volgens de huidige wet valt het vervoersgebied sa men met het grondgebied van de ge meente waar het bedrijf is gevestigd. De nieuwe wet heeft verschillende mo gelijkheden: als de provincie de ver gunning verleent, geldt deze ook voor de hele provincie, doet een samenwer kingsverband het, dan geldt het alleen in het gebied van de gemeenten die die gemeenschappelijke samenwerking hebben. De vergunningen zijn voor onbepaalde tijd geldig. Omdat het om bestuurlijke en ver- voerskundige redenen onpraktisch is, wil de provincie liever niet de hele pro vincie aanwijzen als één vervoersge bied. Wel wil men zo groot mogelijke vervoersgebieden. Als uitgangspunt wordt de „taxigrootte" van gemeente Amsterdam genomen (ongeveer 700 ondernemers - akti viteiten Restaurant De Smulpot van familie Huizinga heeft een belangrijke uit breiding ondergaan. Waar eens een parkeerterrein aan de Kantoorstraat was, is nu een prachtig nieuw restaurantgedeelte verrezen dat plaats biedt aan 45 personen. Voor lopig wordt alleen in de weeken den op reservering gebruik ge maakt van het nieuwe gedeelte. Op 9 maart volgt de officiële ope ning, tegelijk met de viering van het 20-jarig bestaan. ,,We liepen al jaren met ideetjes in ons hoofd", aldus Rita Huizinga. Het restaurant is een ontwerp naar eigen idee van de familie Huizinga. Het is gebouwd door Henk Gieze uit Eier- land. Opvallend in het rustige interieur zijn de prachtige spiegels, gemaakt door Art Glas Deco uit Helmond. De grootste vertoont dezelfde afbeelding als de placemats en is een ware blik vanger. De tafels en stoelen van stevig blank eiken zijn erg comfortabel en daardoor geschikt voor een lang avondje tafelen. Als hoofdkleur is een prachtig soort groen gebruikt. Hoewel het gedeelte vooral is bedoeld voor groepen kunnen ook tafels worden af gescheiden voor gewone" klanten. Dit wordt gedaan met lange verplaats bare bloembakken, die behalve functi oneel ook heel decoratief zijn. Geheel nieuw op Texel zijn de tafels met inge bouwde houtskoolgrill. Er kan met achttien personen tegelijk worden ge barbecued. ,,We kregen het steeds drukker met familie- en personeels feesten, vandaar dat we dit gedeelte erbij hebben laten maken. We willen ook het gourmetten hier doen. Er komt een eigen hoofdingang met een mooi hek en een poort," aldus Rita Huizinga. Ook de keuken heeft een in grijpende verandering ondergaan. Het keukenblok staat centraal en het af zuigsysteem is verbeterd. ,,Het is alle maal veel professioneler geworden. We hebben nu ook een grote vriescel en een koelcel". De bouw is vlak na de bouwvak begonnen en heeft geduurd tot eind december. Iets heel nieuws voor Texel is het aan tafel op een spe ciaal in de oven tot 300 graden verhit te steen grillen van vlees en vis. ,,Er komt helemaal geen vet aan te pas en het is dus erg gezond. We hebben het idee opgedaan in Madeira. De speciale stenen komen uit Zweden. Alles dat zo wordt gebraden krijgt een hele aparte smaak. taxi's). In dun bevolkte gebieden wordt meer naar vraag en aanbod ge keken dan naar aantallen taxi's. De provincie streeft naar het vrijwillig tot stand komen van samenwerkingsgebie den tussen gemeenten. Gewest Voor Texel zou dit samenwerkingsge bied het Gewest Kop van Noordhol land zijn. De gemeente gaat ermee ak koord dat de uitvoering van de nieuwe Wet Personenvervoer wordt opgedra gen aan het gewest. De overgangspe riode naar de nieuwe situatie zal erg veel werk geven. Iedere taxi ondernemer zal een nieuwe vergun ning moeten aanvragen. De provincie wil graag gebruik maken van de dele gatiemogelijkheden naar de regio's, maar als die de uitvoering van de Wet Personenvervoer op zich gaan nemen is het niet meer dan redelijk dat de provincie het geld dat zij eraan had moeten besteden doorgeeft aan die re gio's Een andere mogelijkheid is om met de leges volledig kostendekkend te werken, want de gemeenten mogen er financieel niet op achteruit gaan. Concurrentie Door de nieuwe wet wordt het taak veld vergroot en dus zal de concurren tie tussen de taxibedrijven uit verschil lende gemeenten toenemen, wat gunstig zou kunnen zijn voor de klan ten. Maar er wordt gestreefd naar een uniform tarief voor de hele provincie, zodat wat dat betreft geen concurren tie mogelijk is. Doordat het gebied groter wordt is het mogelijk dat taxi's van de overkant op Texel gaan rijden, maar ook dat Texelse taxi's op het vasteland opereren. Het is duidelijk dat Texel in het seizoen een aantrekkelijk gebied is voor taxivervoer. Wethouder Schilling heeft een gesprek gehad met gedeputeerde Achterstraat en daaruit kwam de suggestie naar voren om de plaatselijke taxi-ondernemers in de zo mermaanden te beschermen door con- sessies te verlenen voor het innemen van taxistandplaatsen. Zo kan worden voorkomen dat niet-Texelse onderne mers in de drukke periode de markt voor het eigen bedrijfsleven afromen. De Texelse taxi-ondernemers zullen van de veranderingen op de hoogte worden gesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 5