(jroen r/mirLrJexels in het harL,
Molengat" sloeg
n zijn trossen
m
Texel zonder stroom
door zeldzame storing
Aanvullende subsidie
nodig voor jachthaven
Rijk moet drie ton extra geven
feerhaven uren geblokkeerd
terboden wapens
i beslag genomen
Mr W. Aaritjes
naar Texel
icht gewonde
ij aanrijding
Zeewater in hoogspanningsgenerator
Verboden kabeljauw
„Engeltje"
in de kapel
Volgende fase in
renovatie rioolnet
IUARi
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.253
■aken:.
(dvertenties, abonnementen, etc.:
•eld Et De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
1 (02220) 2741, na 18 00 uur 4881.
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741,
I werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Burgwal
i Burg, telefoon 02220 - 5472.
DINSDAG 2 FEBRUARI 1988
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398
veerboot Molengat is de afgelopen nacht als gevolg van
1 zware zuidwesterstorm van zijn trossen geslagen en
vam daardoor dwars in de havenmond te liggen. Met be-
,nden''P van sleepboten van de marine en van R. Donker uit Den
:n volïlder is men de hele nacht bezig geweest om het schip
eer aan de kant te krijgen.
it aai
verband met onderhoud lag de dub-
deksboot aan de onderhoudskade.
jen middernacht sloeg de wacht
boord alarm omdat negen van de
1 stalen trossen waarmee het schip
s vastgemaakt waren afgeknapt,
.ardoor het kolossale vaartuig op
0-274ft ging en de havenmond versperde.
m^mïdat de motoren in verband met het
derhoudswerk niet op gang konden
vden gebracht, was dat een hache-
e situatie waaraan niet zonder hulp
1 derden een eind kon worden
maakt.
Sleepboten
>o liet de sleepboot ,,Lies" van
mker uit Den Helder komen en op
Molengat" werd een hulpdiesel
gang gebracht, waardoor stroom
n worden opgewekt zodat de winch
n werken. Verder werden kabels en
jwen overgebracht, maar het lukte
tt het schip weer naar de kant te
igen omdat de sleepboot en de
ich niet konden optornen tegen de
irm die met een kracht van veertig
i tegen de flank van de veerboot
ikte.
so deed toen een beroep op de Ko-
iklijke Marine, nadat duidelijk was
worden dat hulp van een particuliere
epdienst in deze situatie onmogelijk
is. De sleepboot van Leo Visser was
it op Texel en de grote sleepboot
n Smit die in de haven van Den
ilder ligt, werd te groot geacht voor
t manoeuvreren in de kleine haven-
tnd van 't Horntje.
it inzetten van de marinesleepboot
Vestgat" had het verwachte gunsti-
resultaat, maar de bergingsoperatie
rgde uren, zodat het er naar uitzag
t de eerste boot niet kon uitvaren.
Helicopter
r alarmcentrale was al direct gewaar-
huwd dat de haven was geblokkeerd
dat dus in geval van spoedeisend
ikentransport een helicopter moest
arden ingezet. Tegen 6.00 uur was
een aanrijding op de kruising Bern-
rdlaan/Schilderend raakte zaterdag
1 16-jarige bromfietser uit Den Burg
/vond aan zijn enkel. Een 25-jarige
tomobiliste uit Oudeschild verleende
an voorrang aan de over de Bern-
rdlaan rijdende brommer. De brom-
rr raakte zwaar beschadigd, de auto
chts licht.
de politie was een tip binnengeko-
rn dat een 20-jarige Cocksdorper
it een zwaardachtig" voorwerp in
t auto rondreed. Hij werd zaterdag
controle aangehouden op de
auwlanderweg en in zijn auto werd
lerdaad een zwaard aangetroffen,
larnaast lag een windbuks met afge-
sgde loop en twee Oosterse vecht-
ipens, zogenaamde „Nun-chaku-
ikjes". De jongeman verklaarde thuis
bij kennisen wel eens met de wa
ns te spelen".
p verzoek van de rijkspolitie van
iststellingwerf werd een onderzoek
jesteld in de woning van een
-jarige jongen uit Den Hoorn. Bij
n inbraak in Ooststellingwerf in het
orjaar van 1986 was een 9 mm.
afwildbuks gestolen en de dief be
nde onlangs tegenover de politie de
ks aan de 19-jarige Texelaar te heb-
n verkocht. In de woning in Den
>orn werd het wapen aangetroffen
ast een windbuks, een luchtdruk-
itool, een alarmpistool, munitie,
urwerk en een bajonet. Het gevaar-
re speelgoed is in beslag genomen.
men zover dat Teso de veerboot van
6.05 uur kon laten vertrekken, maar
toen dit schip de haven verliet en
langs de nog niet op zijn plaats liggen
de Molengat en de sleepboten voer,
ontstonden problemen waardoor de
,,Texelstroom" van zijn vaarroute werd
gedrukt. „Dat was niet voor herhaling
vatbaar. We hebben daarom besloten
de boten van zeven en acht uur niet
te laten varen", aldus directeur Theo
Hoogerheide. Rond 8.00 uur zat de
bergingsoperatie erop en om half ne
gen werd de veerdienst hervat. Bij het
losslaan heeft de Molengat geringe
schade opgelopen aan het berghout.
Een kop van één der havenpalen ging
aan splinters en er zou ook een deuk
zijn gevaren in de .Texelstroom".
Bij Teso is een dergelijk ongeluk nooit
eerder voorgekomen. De gebeurtenis is
uiteraard aanleiding om na te gaan of
het thans toegepaste systeem bij het
vastleggen van het schip aan de repa
ratiekade voor verbetering vatbaar is.
Gistermiddag werd de tonnenwegende rotor uit de 7.5 MW stoomgenerator getakeld. De foto
buiten komt. De kraan wordt op afstand bediend door de PEN-medewerkers op de voorgrond,
derdag naar Slikkerveer worden getransporteerd
toont het moment waarop het gevaarte naar
Zowel stator als rotor zullen morgen of don-
De boosdoener: het afgebroken pijpje met de afsluiter.
Een groot deel van Texel kwam
donderdagmiddag zonder stroom
te zitten als gevolg van een zeld
zaam defect in de PEN-centrale bij
Oudeschild. Daar brak om 16.40
uur de watertap van de koeling van
een der 7.5 MW generatoren. Daar
door stroomde zeewater in de zo
genaamde sterpuntruimte waar
door een vonkoverslag van 6000
volt ontstond en de generator au
tomatisch buiten werking werd
gesteld.
Op het moment dat het defect zich
voordeed, waren ook twee van de drie
nieuwe dieselgeneratoren in werking,
maar die leverden niet genoeg stroom
om aan de vraag te voldoen. De
stroomleverantie kon worden hervat
nadat twee diesels opgang waren ge
bracht, waaronder een noodaggregaat
van 1.2 MW. Den Burg had
als eerste (na 19 minuten) weer
stroom; vervolgens werden de overige
delen van Texel bijgeschakeld met als
hekkesluiter De Koog, waar het licht
na 55 minuten weer aanging. De aard
van het defect en de vele daarop vol
gende handelingen in aanmerking ne
mende was dat zeer snel.
Afgebroken
De boosdoener was een stukje leiding
waardoor water kan worden afgetapt
van de apparatuur waarmee de gene
rator met zeewater wordt gekoeld. Het
buisje was op het bevestigingspunt in
gekankerd, mogelijk als gevolg van een
al langer bestaand klein lek. Het brak
nu af waardoor zeewater spoot over
de onder hoogspanning staande on
derdelen van de sterpuntruimte. Dat
ging gepaard met een explosie en een
vonkenregen die onder het dienstdoen
de personeel veel schrik veroorzaakte.
„Het leek wel blikseminslag", aldus
bedrijfsleider Wim ten Have. „We
dachten eerst dat zich een ontploffing
had voorgedaan in een der nieuwe die
sels, maar dat viel gelukkig mee".
Door het defect is aan de generator
aanzienlijke schade ontstaan. De ma
chine moet worden gedemonteerd en
de rotor en de stator moeten naar
Smit in Slikkerveer worden gestuurd
voor reparatie en reiniging. De schade
is nog niet precies geraamd, maar zou
in de tonnen kunnen lopen.
Zeldzaam
Storingen in de centrale zelf waardoor
Texel zonder stroom komt te zitten,
komen in de PEN-centrale zelden voor.
De voorlaatste „black out" dateert
van drie jaar terug. Er zijn de laatste
tijd wel meer storingen geweest, maar
dat waren kabelstoringen waardoor de
len van Texel stroomloos werden. Zul
ke kabelstoringen ontstaan vaak door
Op uitnodiging van de plaatselijke
CDA-afdeling brengt Mr W. Aantjes
uit Utrecht een bezoek aan Texel
op donderdag 18 februari. Aantjes.
voorzitter van de Landelijke Kam-
peerraad is 's middags op de grote
RST-camping „Loodsmansduin" en
bij kampeerboer Jan Oosterhof aan
de Eendekooiweg. Om 16.15 uur
wordt hij in het raadhuis ontvan
gen door B en W en om 20.00 uur
spreekt hij op een openbare bijeen
komst in hotel De Lindeboom over
het onderwerp „Achtergronden en
mogelijkheden van het CDA".
De plaatselijke CDA-politici hebben
met Aantjes contact gezocht om beter
beslagen ten ijs te komen in de aan
staande discussie over het kamperen
bij de boer. De regeling daarvoor zal
nog voor de komende zomer getroffen
moeten worden, vooruitlopend op de
besluitvorming inzake het nieuwe
bestemmingsplan voor het buitenge
bied. Het kamperen op erven zal dan
ook het belangrijkste onderwerp zijn in
het gesprek dat Aantjes heeft met B
en W. De inleiding 's avonds in De
Lindeboom zal een algemeen politiek
karakter hebben, maar te verwachten
is dat vragenstellers ervoor zullen zor
gen dat het voor Texel zeer actuele
kampeeronderwerp ook dan wordt
aangesneden. Na de pauze wordt na
melijk een forum gevormd waarin
naast W. Aantjes enkele plaatselijke
CDA-politici zitting zullen hebben. De
CDA raadsfractie heeft overigens in
grote lijnen een standpunt inzake het
kamperen bij de boer al bepaald. De
spreekbeurt met forumdiscussie is voor
ieder vrij toegankelijk.
De algemene inspectiedienst uit Den
Helder verzocht de Texelse politie
woensdag een Texelse kotter te con
troleren op verboden aanvoer van ka
beljauw. Inderdaad werd in het ruim
200 kilo vis aangetroffen, maar in
overleg met de AID werd besloten dat
de vis aan boord mocht blijven.
graafwerk. Aannemers zijn verplicht
om aan de hand van tekeningen te
controleren of zich kabels bevinden op
een plaats waar zij willen graven. De
sondanks komt het nogal eens voor
dat toch een kabel wordt stukgetrok
ken, of schijnbaar licht wordt bescha
digd. Lichte schade leidt vaak pas lan
ge tijd daarna tot sluiting en dus tot
het uitvallen van de electriciteit in een
deel van Texel. Als het tegenzit kan
dat enorme schade tot gevolg hebben,
bijvoorbeeld als daardoor belangrijke
installaties komen stil te liggen. Die
schade kan op de veroorzaker van het
defect worden verhaald.
De gemeente is met de rijksoverheid in onderhandeling over
meer rijkssubsidie voor de aanleg van de nieuwe jachthaven.
Het rijk heeft al 1,6 miljoen gulden bijgedragen, maar vol
gens de Texelse dienst gemeentewerken en de
watersportvereniging is dat te weinig. Dezer dagen wordt
een aanvullend subsidieverzoek ingediend ten bedrage van
ca. ƒ300.000,—.
Mocht het rijk niet of slechts ten
dele aan het verzoek willen vol
doen, dan zal de gemeente hoogst
waarschijnlijk aanzienlijk meer aan
de financiering moeten bijdragen.
Definitief uitsluitsel wordt niet eer
der dan over zes weken verwacht.
Intussen begint de tijd te dringen.
Wethouder Klaas Barendregt be
aamt dat en zegt dat de kwestie
binnen de gemeente „een hoge
prioriteit" heeft. Overigens bestaat
goede hoop dat een groot deel van
de aanvraag wordt gehonoreerd.
Ambtenaren van de dienst landin
richting (behorende tot het mi
nisterie van landbouw en visserij)
in Den Haag hebben dit informeel
al laten blijken.
Afgesproken was dat het rijk 75 pro
cent van de investeringskosten zou be
talen, de provincie 15 procent en de
gemeente 10 procent. Toen het rijk
daarop met een bedrag van n,6 mil
joen over de brug kwam, werd dat
door de gemeente uiteraard geaccep
teerd, maar tegelijkertijd werd aange
kondigd dat het rijk dan een aanvul
lend subsidieverzoek kon verwachten.
Volgens de technici van de dienst ge
meentewerken hebben de rekenaars bij
het rijk namelijk ten onrechte een aan
tal voor de passantenhaven benodigde
voorzieningen niet meegerekend. „Is
iets luxe of juist noodzaak? Daarin ver
schillen wij met het rijk van mening",
aldus licht technisch ambtenaar Jan
Frederici van gemeentewerken toe.
Over het civieltechnische gedeelte van
de aanleg bestaan geen onduidelijkhe
den; het meningsverschil is toegespitst
op de inrichting. Al vanaf het begin
heeft het bestuur van de Watersport
vereniging Texel gesteld dat de begro
ting in haar ogen onvolledig was. In
de plannen was men er bijvoorbeeld
van uitgegaan dat de watersportvereni
ging met het clubschip voor de ac
commodatie in de passantenhaven zou
zorgen. Met het huidige aantal toilet
ten en andere sanitaire voorzieningen
zal het clubschip echter tekort schie
ten in de opvang van de verwachte
grote stroom jachtvaarders. Zoals be
kend betekent de passantenjachthaven
een uitbreiding van 240 ligplaatsen, bij
na een verdriedubbeling van de capa
citeit. „Er was dus wel heel gemakke
lijk gesteld dat de watersportvereniging
haar accommodatie ter beschikking
zou stellen, maar naar de kwaliteit er
van is niet gekeken".
De aanvullende toiletaccommodatie is
de belangrijkste kostenpost in het ver
zoek dat nu wordt gedaan. Geraamd
wordt een bedrag van f139.000,—.
Een andere kostenpost wordt gevormd
door extra grondkosten. Deze betreffen
de aankoop van ondergrond door de
gemeente van het Waterschap Texel.
In de begroting was men er van uit
gegaan dat deze grond „om niet" zou
kunnen worden verworven, maar die
vlieger ging niet op.
Kosten worden veroorzaakt door het
doorverbinden van waterleiding en
electriciteit, noodzakelijk door het ver
leggen van het clubschip en „tank
schip" naar een andere plaats in de
haven. Ook de verplaatsingsoperatie
zelf (waarbij o.m. meerpalen tijdelijk
moeten worden verwijderd) moet wor
den bekostigd. Deze posten zijn in het
eerste overlegstadium met de uitvoe
rende dienst van „Landinrichting"
destijds niet „meegenomen". Naar de
mening van de gemeente heeft het rijk
ten onrechte gedacht dat de wa
tersportvereniging daar zelf voor zou
opdraaien. Het verenigingsbestuur
neemt echter een ander standpunt in.
Voorzitter Meijert Boon: „De passan
tenhaven is een toeristische voorzie
ning en is daarmee een zaak die Texel
als geheel aangaat en niet alleen onze
vereniging. Lang niet al onze leden
hebben staan juichen bij de uitbrei
dingsplannen. Als bestuur hebben we
ons er echter hard voor gemaakt. Als
watersporter heb je bepaalde verplich
tingen ten opzichte Texel. Maar het is
niet onze bedoeling - en die van de
gemeente evenmin - om de leden van
de watersportvereniging voor eventuele
tekorten te laten opdraaien".
Voor deze „verhaalkosten" wordt nu
dus ook rijkssubsidie aangevraagd.
Een andere „discutabele" post is de
verlichting ter aanduiding van de stei
gers. Volgens de watersporters nood
zaak, het rijk trekt dat tot dusver in
twijfel. Discussie bestond voorts over
het aluminium steigersysteem. Deze
steigers waren duurder in aanschaf,
maar gaan langer mee dan het door
het rijk voorgestelde „standaard"
systeem. Dat voordeel kon de finan
cieel en technisch deskundigen bij het
Lees verder pagina 2
Toneelvereniging Zuid-Eierland heeft de
klucht „Engeltje" in studie genomen.
Het is een verhaal naar een Duits ge
geven door B. Westra en F. Drost. De
opvoering is op 26 en 27 februari in
De Kapel. Regisseur is C.Oosterhof.
Met de uitvoering van de vijfde fa
se van de renovatie van het riool
net in Den Burg wordt morgen een
begin gemaakt. De rioolbuizen die
nu aan vervanging toe zijn, liggen
op het traject Beatrixlaan (vanaf de
hoek met de Molenstraat), Ele-
mert, Keesomlaan, (vanaf hoek
Elemert tot een het gebouw van
Rijkswaterstaat).
Morgen wordt gestart met werkzaam
heden aan het regenwaterriool, dat in
de berm en onder het trottoir ligt. La
ter deze maand, woensdag 17 februari,
is het hoofdriool aan de beurt. Hierbij
moeten de straten worden opgebroken
en dienen weggebruikers rekening te
houden met verkeersomleidingen. Ze
ker wanneer de Elemert niet meer toe
gankelijk is, heeft dat consequenties
voor de bereikbaarheid van het cen
trum. Via de huidige verkeersregels
kan men dan niet in het centrum ko
men met de auto, zodat er naar een
andere oplossing moet worden ge
zocht. De Beatrixlaan wordt als eerste
opengebroken.