(jroen r/mirLrJexels in het harL, Molengat" sloeg n zijn trossen m Texel zonder stroom door zeldzame storing Aanvullende subsidie nodig voor jachthaven Rijk moet drie ton extra geven feerhaven uren geblokkeerd terboden wapens i beslag genomen Mr W. Aaritjes naar Texel icht gewonde ij aanrijding Zeewater in hoogspanningsgenerator Verboden kabeljauw „Engeltje" in de kapel Volgende fase in renovatie rioolnet IUARi GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.253 ■aken:. (dvertenties, abonnementen, etc.: •eld Et De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 1 (02220) 2741, na 18 00 uur 4881. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741, I werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Burgwal i Burg, telefoon 02220 - 5472. DINSDAG 2 FEBRUARI 1988 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398 veerboot Molengat is de afgelopen nacht als gevolg van 1 zware zuidwesterstorm van zijn trossen geslagen en vam daardoor dwars in de havenmond te liggen. Met be- ,nden''P van sleepboten van de marine en van R. Donker uit Den :n volïlder is men de hele nacht bezig geweest om het schip eer aan de kant te krijgen. it aai verband met onderhoud lag de dub- deksboot aan de onderhoudskade. jen middernacht sloeg de wacht boord alarm omdat negen van de 1 stalen trossen waarmee het schip s vastgemaakt waren afgeknapt, .ardoor het kolossale vaartuig op 0-274ft ging en de havenmond versperde. m^mïdat de motoren in verband met het derhoudswerk niet op gang konden vden gebracht, was dat een hache- e situatie waaraan niet zonder hulp 1 derden een eind kon worden maakt. Sleepboten >o liet de sleepboot ,,Lies" van mker uit Den Helder komen en op Molengat" werd een hulpdiesel gang gebracht, waardoor stroom n worden opgewekt zodat de winch n werken. Verder werden kabels en jwen overgebracht, maar het lukte tt het schip weer naar de kant te igen omdat de sleepboot en de ich niet konden optornen tegen de irm die met een kracht van veertig i tegen de flank van de veerboot ikte. so deed toen een beroep op de Ko- iklijke Marine, nadat duidelijk was worden dat hulp van een particuliere epdienst in deze situatie onmogelijk is. De sleepboot van Leo Visser was it op Texel en de grote sleepboot n Smit die in de haven van Den ilder ligt, werd te groot geacht voor t manoeuvreren in de kleine haven- tnd van 't Horntje. it inzetten van de marinesleepboot Vestgat" had het verwachte gunsti- resultaat, maar de bergingsoperatie rgde uren, zodat het er naar uitzag t de eerste boot niet kon uitvaren. Helicopter r alarmcentrale was al direct gewaar- huwd dat de haven was geblokkeerd dat dus in geval van spoedeisend ikentransport een helicopter moest arden ingezet. Tegen 6.00 uur was een aanrijding op de kruising Bern- rdlaan/Schilderend raakte zaterdag 1 16-jarige bromfietser uit Den Burg /vond aan zijn enkel. Een 25-jarige tomobiliste uit Oudeschild verleende an voorrang aan de over de Bern- rdlaan rijdende brommer. De brom- rr raakte zwaar beschadigd, de auto chts licht. de politie was een tip binnengeko- rn dat een 20-jarige Cocksdorper it een zwaardachtig" voorwerp in t auto rondreed. Hij werd zaterdag controle aangehouden op de auwlanderweg en in zijn auto werd lerdaad een zwaard aangetroffen, larnaast lag een windbuks met afge- sgde loop en twee Oosterse vecht- ipens, zogenaamde „Nun-chaku- ikjes". De jongeman verklaarde thuis bij kennisen wel eens met de wa ns te spelen". p verzoek van de rijkspolitie van iststellingwerf werd een onderzoek jesteld in de woning van een -jarige jongen uit Den Hoorn. Bij n inbraak in Ooststellingwerf in het orjaar van 1986 was een 9 mm. afwildbuks gestolen en de dief be nde onlangs tegenover de politie de ks aan de 19-jarige Texelaar te heb- n verkocht. In de woning in Den >orn werd het wapen aangetroffen ast een windbuks, een luchtdruk- itool, een alarmpistool, munitie, urwerk en een bajonet. Het gevaar- re speelgoed is in beslag genomen. men zover dat Teso de veerboot van 6.05 uur kon laten vertrekken, maar toen dit schip de haven verliet en langs de nog niet op zijn plaats liggen de Molengat en de sleepboten voer, ontstonden problemen waardoor de ,,Texelstroom" van zijn vaarroute werd gedrukt. „Dat was niet voor herhaling vatbaar. We hebben daarom besloten de boten van zeven en acht uur niet te laten varen", aldus directeur Theo Hoogerheide. Rond 8.00 uur zat de bergingsoperatie erop en om half ne gen werd de veerdienst hervat. Bij het losslaan heeft de Molengat geringe schade opgelopen aan het berghout. Een kop van één der havenpalen ging aan splinters en er zou ook een deuk zijn gevaren in de .Texelstroom". Bij Teso is een dergelijk ongeluk nooit eerder voorgekomen. De gebeurtenis is uiteraard aanleiding om na te gaan of het thans toegepaste systeem bij het vastleggen van het schip aan de repa ratiekade voor verbetering vatbaar is. Gistermiddag werd de tonnenwegende rotor uit de 7.5 MW stoomgenerator getakeld. De foto buiten komt. De kraan wordt op afstand bediend door de PEN-medewerkers op de voorgrond, derdag naar Slikkerveer worden getransporteerd toont het moment waarop het gevaarte naar Zowel stator als rotor zullen morgen of don- De boosdoener: het afgebroken pijpje met de afsluiter. Een groot deel van Texel kwam donderdagmiddag zonder stroom te zitten als gevolg van een zeld zaam defect in de PEN-centrale bij Oudeschild. Daar brak om 16.40 uur de watertap van de koeling van een der 7.5 MW generatoren. Daar door stroomde zeewater in de zo genaamde sterpuntruimte waar door een vonkoverslag van 6000 volt ontstond en de generator au tomatisch buiten werking werd gesteld. Op het moment dat het defect zich voordeed, waren ook twee van de drie nieuwe dieselgeneratoren in werking, maar die leverden niet genoeg stroom om aan de vraag te voldoen. De stroomleverantie kon worden hervat nadat twee diesels opgang waren ge bracht, waaronder een noodaggregaat van 1.2 MW. Den Burg had als eerste (na 19 minuten) weer stroom; vervolgens werden de overige delen van Texel bijgeschakeld met als hekkesluiter De Koog, waar het licht na 55 minuten weer aanging. De aard van het defect en de vele daarop vol gende handelingen in aanmerking ne mende was dat zeer snel. Afgebroken De boosdoener was een stukje leiding waardoor water kan worden afgetapt van de apparatuur waarmee de gene rator met zeewater wordt gekoeld. Het buisje was op het bevestigingspunt in gekankerd, mogelijk als gevolg van een al langer bestaand klein lek. Het brak nu af waardoor zeewater spoot over de onder hoogspanning staande on derdelen van de sterpuntruimte. Dat ging gepaard met een explosie en een vonkenregen die onder het dienstdoen de personeel veel schrik veroorzaakte. „Het leek wel blikseminslag", aldus bedrijfsleider Wim ten Have. „We dachten eerst dat zich een ontploffing had voorgedaan in een der nieuwe die sels, maar dat viel gelukkig mee". Door het defect is aan de generator aanzienlijke schade ontstaan. De ma chine moet worden gedemonteerd en de rotor en de stator moeten naar Smit in Slikkerveer worden gestuurd voor reparatie en reiniging. De schade is nog niet precies geraamd, maar zou in de tonnen kunnen lopen. Zeldzaam Storingen in de centrale zelf waardoor Texel zonder stroom komt te zitten, komen in de PEN-centrale zelden voor. De voorlaatste „black out" dateert van drie jaar terug. Er zijn de laatste tijd wel meer storingen geweest, maar dat waren kabelstoringen waardoor de len van Texel stroomloos werden. Zul ke kabelstoringen ontstaan vaak door Op uitnodiging van de plaatselijke CDA-afdeling brengt Mr W. Aantjes uit Utrecht een bezoek aan Texel op donderdag 18 februari. Aantjes. voorzitter van de Landelijke Kam- peerraad is 's middags op de grote RST-camping „Loodsmansduin" en bij kampeerboer Jan Oosterhof aan de Eendekooiweg. Om 16.15 uur wordt hij in het raadhuis ontvan gen door B en W en om 20.00 uur spreekt hij op een openbare bijeen komst in hotel De Lindeboom over het onderwerp „Achtergronden en mogelijkheden van het CDA". De plaatselijke CDA-politici hebben met Aantjes contact gezocht om beter beslagen ten ijs te komen in de aan staande discussie over het kamperen bij de boer. De regeling daarvoor zal nog voor de komende zomer getroffen moeten worden, vooruitlopend op de besluitvorming inzake het nieuwe bestemmingsplan voor het buitenge bied. Het kamperen op erven zal dan ook het belangrijkste onderwerp zijn in het gesprek dat Aantjes heeft met B en W. De inleiding 's avonds in De Lindeboom zal een algemeen politiek karakter hebben, maar te verwachten is dat vragenstellers ervoor zullen zor gen dat het voor Texel zeer actuele kampeeronderwerp ook dan wordt aangesneden. Na de pauze wordt na melijk een forum gevormd waarin naast W. Aantjes enkele plaatselijke CDA-politici zitting zullen hebben. De CDA raadsfractie heeft overigens in grote lijnen een standpunt inzake het kamperen bij de boer al bepaald. De spreekbeurt met forumdiscussie is voor ieder vrij toegankelijk. De algemene inspectiedienst uit Den Helder verzocht de Texelse politie woensdag een Texelse kotter te con troleren op verboden aanvoer van ka beljauw. Inderdaad werd in het ruim 200 kilo vis aangetroffen, maar in overleg met de AID werd besloten dat de vis aan boord mocht blijven. graafwerk. Aannemers zijn verplicht om aan de hand van tekeningen te controleren of zich kabels bevinden op een plaats waar zij willen graven. De sondanks komt het nogal eens voor dat toch een kabel wordt stukgetrok ken, of schijnbaar licht wordt bescha digd. Lichte schade leidt vaak pas lan ge tijd daarna tot sluiting en dus tot het uitvallen van de electriciteit in een deel van Texel. Als het tegenzit kan dat enorme schade tot gevolg hebben, bijvoorbeeld als daardoor belangrijke installaties komen stil te liggen. Die schade kan op de veroorzaker van het defect worden verhaald. De gemeente is met de rijksoverheid in onderhandeling over meer rijkssubsidie voor de aanleg van de nieuwe jachthaven. Het rijk heeft al 1,6 miljoen gulden bijgedragen, maar vol gens de Texelse dienst gemeentewerken en de watersportvereniging is dat te weinig. Dezer dagen wordt een aanvullend subsidieverzoek ingediend ten bedrage van ca. ƒ300.000,—. Mocht het rijk niet of slechts ten dele aan het verzoek willen vol doen, dan zal de gemeente hoogst waarschijnlijk aanzienlijk meer aan de financiering moeten bijdragen. Definitief uitsluitsel wordt niet eer der dan over zes weken verwacht. Intussen begint de tijd te dringen. Wethouder Klaas Barendregt be aamt dat en zegt dat de kwestie binnen de gemeente „een hoge prioriteit" heeft. Overigens bestaat goede hoop dat een groot deel van de aanvraag wordt gehonoreerd. Ambtenaren van de dienst landin richting (behorende tot het mi nisterie van landbouw en visserij) in Den Haag hebben dit informeel al laten blijken. Afgesproken was dat het rijk 75 pro cent van de investeringskosten zou be talen, de provincie 15 procent en de gemeente 10 procent. Toen het rijk daarop met een bedrag van n,6 mil joen over de brug kwam, werd dat door de gemeente uiteraard geaccep teerd, maar tegelijkertijd werd aange kondigd dat het rijk dan een aanvul lend subsidieverzoek kon verwachten. Volgens de technici van de dienst ge meentewerken hebben de rekenaars bij het rijk namelijk ten onrechte een aan tal voor de passantenhaven benodigde voorzieningen niet meegerekend. „Is iets luxe of juist noodzaak? Daarin ver schillen wij met het rijk van mening", aldus licht technisch ambtenaar Jan Frederici van gemeentewerken toe. Over het civieltechnische gedeelte van de aanleg bestaan geen onduidelijkhe den; het meningsverschil is toegespitst op de inrichting. Al vanaf het begin heeft het bestuur van de Watersport vereniging Texel gesteld dat de begro ting in haar ogen onvolledig was. In de plannen was men er bijvoorbeeld van uitgegaan dat de watersportvereni ging met het clubschip voor de ac commodatie in de passantenhaven zou zorgen. Met het huidige aantal toilet ten en andere sanitaire voorzieningen zal het clubschip echter tekort schie ten in de opvang van de verwachte grote stroom jachtvaarders. Zoals be kend betekent de passantenjachthaven een uitbreiding van 240 ligplaatsen, bij na een verdriedubbeling van de capa citeit. „Er was dus wel heel gemakke lijk gesteld dat de watersportvereniging haar accommodatie ter beschikking zou stellen, maar naar de kwaliteit er van is niet gekeken". De aanvullende toiletaccommodatie is de belangrijkste kostenpost in het ver zoek dat nu wordt gedaan. Geraamd wordt een bedrag van f139.000,—. Een andere kostenpost wordt gevormd door extra grondkosten. Deze betreffen de aankoop van ondergrond door de gemeente van het Waterschap Texel. In de begroting was men er van uit gegaan dat deze grond „om niet" zou kunnen worden verworven, maar die vlieger ging niet op. Kosten worden veroorzaakt door het doorverbinden van waterleiding en electriciteit, noodzakelijk door het ver leggen van het clubschip en „tank schip" naar een andere plaats in de haven. Ook de verplaatsingsoperatie zelf (waarbij o.m. meerpalen tijdelijk moeten worden verwijderd) moet wor den bekostigd. Deze posten zijn in het eerste overlegstadium met de uitvoe rende dienst van „Landinrichting" destijds niet „meegenomen". Naar de mening van de gemeente heeft het rijk ten onrechte gedacht dat de wa tersportvereniging daar zelf voor zou opdraaien. Het verenigingsbestuur neemt echter een ander standpunt in. Voorzitter Meijert Boon: „De passan tenhaven is een toeristische voorzie ning en is daarmee een zaak die Texel als geheel aangaat en niet alleen onze vereniging. Lang niet al onze leden hebben staan juichen bij de uitbrei dingsplannen. Als bestuur hebben we ons er echter hard voor gemaakt. Als watersporter heb je bepaalde verplich tingen ten opzichte Texel. Maar het is niet onze bedoeling - en die van de gemeente evenmin - om de leden van de watersportvereniging voor eventuele tekorten te laten opdraaien". Voor deze „verhaalkosten" wordt nu dus ook rijkssubsidie aangevraagd. Een andere „discutabele" post is de verlichting ter aanduiding van de stei gers. Volgens de watersporters nood zaak, het rijk trekt dat tot dusver in twijfel. Discussie bestond voorts over het aluminium steigersysteem. Deze steigers waren duurder in aanschaf, maar gaan langer mee dan het door het rijk voorgestelde „standaard" systeem. Dat voordeel kon de finan cieel en technisch deskundigen bij het Lees verder pagina 2 Toneelvereniging Zuid-Eierland heeft de klucht „Engeltje" in studie genomen. Het is een verhaal naar een Duits ge geven door B. Westra en F. Drost. De opvoering is op 26 en 27 februari in De Kapel. Regisseur is C.Oosterhof. Met de uitvoering van de vijfde fa se van de renovatie van het riool net in Den Burg wordt morgen een begin gemaakt. De rioolbuizen die nu aan vervanging toe zijn, liggen op het traject Beatrixlaan (vanaf de hoek met de Molenstraat), Ele- mert, Keesomlaan, (vanaf hoek Elemert tot een het gebouw van Rijkswaterstaat). Morgen wordt gestart met werkzaam heden aan het regenwaterriool, dat in de berm en onder het trottoir ligt. La ter deze maand, woensdag 17 februari, is het hoofdriool aan de beurt. Hierbij moeten de straten worden opgebroken en dienen weggebruikers rekening te houden met verkeersomleidingen. Ze ker wanneer de Elemert niet meer toe gankelijk is, heeft dat consequenties voor de bereikbaarheid van het cen trum. Via de huidige verkeersregels kan men dan niet in het centrum ko men met de auto, zodat er naar een andere oplossing moet worden ge zocht. De Beatrixlaan wordt als eerste opengebroken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1