Dubbel applaus voor Hoornder „Dubbel vier" „Bandpromotie" weer 'n heerlijke happening Sterrol voor debutante SCHEIDING POEZIE GOED INITIATIEF Jan Lusthof pacht „De Koffiepot" Verkeerd kenteken D Bandpromotie 1988 wie de jeugd heeft. Voordracht van Erik Dros in de kleine zaal, waar zich een geïnteresseerd publiek had verza meld. Op de achtergrond een fraaizilveren beeldhouwwerk", één van de door Rob Valken burg vervaardigde beelden. 4X. onder nemers-akti viteiten Koffieshop en petit restaurant ,,De Koffiepot", Binnenburg 10, krijgt een andere pachter. In het bedrijf je, dat eigendom is van de familie H. van Hintum, wordt ingaand de ze week de scepter gezwaaid door Jan Lusthof uit Den Burg, geas sisteerd door zijn vrouw Dorien. Ter gelegenheid van de heropening wordt woensdag van 16.00 en 17.00 uur een ,,open uur" gehouden. De zaak wordt ongeveer op de oude voet voortgezet, maar het is de bedoeling wat nadrukkelijker aan de weg te tim meren en daarbij het accent te leggen op de koffie die van hoge kwaliteit is en in zeven soorten wordt geschon ken. Daarnaast kan men in „De Kof fiepot" terecht voor plate-service, mo derne snacks (zoals saté, shaslick met frites en kalkoenborstfilet), ijsspeciali- teiten etc. Er is keus uit zes dagme nu's. Jan Lusthof kwam 13 jaar geleden uit Groningen naar Texel en zette in De J'elleboog zijn eerste schreden op het horecapad. Als restaurant-kelner was hij zeven jaar werkzaam in hotel „Op- duin" en een jaar in „De Pelikaan". Als zodanig deed hij veel ervaring op en zijn culinaire bekwaamheid werd nog verdiept door het volgen van cur sussen. De Koffiepot wil opvallen met enkele lekkernijen die nergens anders te krijgen zijn, zoals de speciale Koffiepot-uitsmijter en Texelse folklore- koffie, die lijkt op de Ierse koffie, maar bereid is met de Texelse kruidendrank „Juttertje" en kandij. Vanaf een al lange tijd op 't Horntje geparkeerde auto trok de politie don derdag het kenteken na. Dat bleek te horen bij een rode VW Jetta, terwijl de geparkeerde wagen blauw was. Met de eigenaar, een firma uit Amster dam/Amstelveen werd contact opge nomen. Men was zich van geen kwaad bewust en nadat de leverancier van de auto was gebeld bleek dat per ongeluk een fout chassisnummer was doorgegeven, waardoor een verkeerd kenteken was afgegeven. De firma zal voor nieuwe nummerplaten zorgen. De wagen stond bij de boot om klanten van de firma, die bungalows verhuurt van en naar hun vakantiewoning te brengen. PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 8 MAART' bijziende en naïeve Carry kwam ze ma uit de verf. De zaal brulde, toen het dopen van het nieuwe sc werd gerepeteerd. Alie Boon was houdster Margo, die nuchter bleef der de kolder van de familie. Ook speelde in het begin niet echt vlot, maar kwam allengs beter in haar n De verliefde broer van Lucy, Wim K Hoornaar werd goed op de planken gezet^door Joop Groeskamp. Hij he een ongedwongen, ontspannen ma van acteren. Daardoor kwam hij he natuurlijk over. Hij kreeg prima tegf spel van Linda Zijm als Astrid de Bl f' Ze hadden, met huishoudster Margr vrij „normale" rollen, waarin ze bee goed tot hun recht kwamen en dei in het stuk, naast de kolder van de vier dubbelgangers, bewaarden. Yuppii Marco Bakker was Wout van Rijn boer Aart de Zeeuw. Als yuppie-chfl van de tekenkamer was hij niet gelo waardig. Te houterig en veel te traa; Maar als boer Aart die de kinderen moet vermaken terwijl hij van hen gruwt was hij schitterend. Het hoes' punt van het stuk was wel het spror je dat hij vertelde om de kindertjes zig te houden. Hij haalde alle figure.' door elkaar en plaatste ze in de huk ge tijd: de zeven geitjes hadden de klok gekraakt van de heks van Hans en Grietje, die er niks van hadden merkt dat haar huisje was opgegete' omdat ze met computerspelletjes zï te spelen.... Een groot compliment moet worden gemaakt voor regisseuse Gerdy Gra bowski. Een uitstekende rolverdeling en prima uitgewerkte details maakte' het stuk komisch, vlot en goed te k grijpen. Grabowski is dus niet alleen maar een getalenteerd actrice, ze het ook op anderen over te brengen Souffleuse Anneke Hillebrand had in het eerste bedrijf veel werk, maar b later rustig toekijken. Ze deed haar werk onhoorbaar voor het publiek cor en kleding waren goed verzorgd De Vriendenkring kan terugzien op geslaagd toneelseizoen. luidseffecten niet klonken zoals ze moesten klinken. Kontroverski's optre den werd daarom vroegtijdig afgebroken. Geen entree De grote zaal was al om zes uur, toen de eerste band zou beginnen, behoor lijk gevuld. Enerzijds was dat een pri ma zaak, anderzaaks kostte dat de or ganisatie handenvol geld. Tot half acht werd namelijk geen entree gevraagd. Jong en enthousiast waren de sleutel woorden voor de eerste twee bands, Pivo en B-men. Dat eerstgenoemde band met veel energie te werk wilde gaan werd snel duidelijk, toen in het eerste het beste nummer al een snaar afbrak. B-men verraste met een leuke drumso lo van Biem Vlaming. De leden van Feedback zijn ook jong, maar zijn al een heel eind verder op weg. Vooral de blues-soli die Randy Piersma uit zijn gitaar toverde dwongen ieders be wondering af. De gitarist ging zó in zijn spel op, dat bassist Nikolaas Schoo hem op een gegeven moment tegen de schenen moest schoppen om weer verder te kunnen gaan. Samen met drummer Wobbe Visser en saxo fonist Sidney de Haan vormen zij de kern van een andere band, Zulu Wail. Deze groep, die in het verleden enkele malen de show had gestolen, bleef ditmaal met een rommelig optreden achter bij de verwachtingen. Swingen de synthesizer-rock werd gebracht door de Riveters, met de Texelaars Ron Flens (zang) en Karin Bakker (drums) in de gelederen. Het was het eerste optreden van deze half Amster damse/half Texelse band en het smaakte zeker naar meer. Voor de vro lijke noot van de avond werd gezorgd oor de Legendary Late Inbetweenies, Drummer Hans Vlaming van Black Cadillac geconcentreerd in actie. Het blijkt allemaal doorgestoken kaart van Hugo te zijn. De reis is maar ver zonnen en ze spelen zelf voor de dub belgangers: een onbehouwen zwerver, een viswijf, eeri truttig wicht en een norse boer. Hen omvormen tot de evenbeelden van de familie De Waard en Wout van Rijn heeft weinig succes, maar het brengt Astrid en Wim wel tier liet weten graag nog eens op Texel terug te komen. Hij heeft zelfs goede hoop om als vaste gast deel uit te ma ken van het zomerprogramma van het nieuwe theater Klif 12, hoewel hij met de theaterexploitanten daarover nog niet heeft gesproken. Zijn hoop is ge baseerd op een toevallig contact met wethouder Zegers. Niet muisstil De keuze om pop en poëzie te schei den bleek een juiste. In de kleine zaal was de sfeer zoals Berkien al opmerk te intiem en vonden de dichters en an dere „artiesten" een geïnteresseerd publiek tegenover zich. Een deel van de belangstellenden bleek speciaal voor dit gedeelte naar De Lindeboom te zijn gekomen. Muisstil was het ook in deze zaal echter nooit en dat was ook onvermijdelijk met een bar achter in en met de klanken van zich inspe lende bands op de achtergrond. De sfeer valt of staat echter met de disci pline van het publiek. Tijdens het ab solute hoogtepunt van de optredens in de kleine zaak, het miniconcert van Saskia (zang) en Oscar (piano), be dierven enkele luidruchtige figuren achterin de zaal het plezier van vele anderen. Het is maar goed dat Saskia en Oscar zó geconcentreerd waren dat zij zich er niets van aantrokken. De zangkwaliteiten van Saskia Eelman zijn genoegzaam bekend. In combinatie met het sobere pianospel van Oscar Bremer kreeg zij het publiek met ro mantische liederen aan haar voeten. Het ovationele applaus was dan ook volkomen terecht. Flair De pas 17-jarige Rachel Barnard droeg gedichten en mijmeringen voor alsof ze haar hele leven niets anders heeft gedaan. Zij las niet voor uit eigen werk, nee, met veel flair en gevoel voor de juiste toon, bracht zij haar werk uit het blote hoofd. Bovendien liet zij enkele zeer „wijze" gedachten horen. Debutante Renske van den Tempel deed aan promotie voor het boekje dat zij over het Texelse schaap heeft geschreven, De aardige korte verhaaltjes boeiden een redelijk groot publiek. Marja Brouwer benutte haar optreden om haar nieuwste gedichten te laten horen. Het derde optreden van Karin Beumkes in successie ging niet door wegens ziekte van deze Texelse dichteres. Vertrouwd waren de bezig heden van de gebroeders Dros, van wie Jaap met Mark Fonds een muzi kaal duo vormde. Het optreden van Kontroverski, oftewel Piet Backer, ging op ongelukkige wijze de mist in. Ken nelijk was ergens in zijn keyboards een schroefje losgeraakt waardoor de ge- met een aanstekelijk, country- repertoire. Ook aanstekelijk maar bo vendien kwaliteitief beter was de on vervalste rock 'n roll van Shakin' Le gend, met de uitstekende rockzanger Rob Kooiman. Sassy Call en Black Ca dillac kwamen niet zo uit de verf, maar lieten beiden niettemin een uit stekend eigen repertoire horen. Showelement Origineel en goed was Cease Fire, met alweer zo'n prima zangeres uit de fa milie Eelman (Marieke) in de gelede ren. De band verraste met wat leuke danspasjes in het slotnummer. Het pu bliek waardeerde dit showelement overduidelijk, een aanwijzing dat méér bands hier aandacht aan mogen schenken. Hoewel er een duidelijk ver- Een dubbel applausdat verdiende toneelclub De Vriendenkring uit Den Hoorn na de opvoering van Dubbel vier", dat zaterdag in dorpshuis De Waldhoorn werd gespeeld. Na een aanvankelijk stroef begin waarin houterig werd gespeeld en veel tekstfouten werden gemaakt, kwam men in het tweede bedrijf echt op gang in rollen die de spelers werkelijk op het lijf leken geschreven. Debu tante Gitta Witte stal de show, maar ook de andere spelers bleven overeind, waardoor ze de mudvolle zaal een kostelijke avond bezorgden. Bert Bruijn. In het begin niet overtui gend en weinig tekstvast, maar als on behouwen Jan de Hollander, constant zeurend om een „pikketanessie" zeer goed in zijn rol. Mevrouw Lucy de Waard werd uitstekend gespeeld door Bep van Duyn. Zij wist zich goed te verplaatsen in de directeursvrouw en was ook als visvrouw Rooie Sjaan heel sterk. Kleine gebaartjes waar regisseu se Gerdy Grabowski kennelijk goed op had gehamerd completeerden de beide rollen van Bep van Duyn. Voor debu tante Gitta Witte was een sterrol weg gelegd Ze moest in het eerste bedrijf als vlotte tienerdochter nog wel wat plankenkoorts wegslikken, maar als de „Bandpromotie", de manifestatie van Texelse pop, poëzie en per formance, heeft in twee jaar tijd een reputatie opgebouwd waar geen uitgaande Texelaar nog omheen kan. De derde editie werd za terdagavond niet alleen bezocht door de vaste kern bezoekers van live-optredens en liefhebbers van sierlijke teksten, maar sprak een veel breder publiek aan. 'n Happening die niet gemist mocht wor den. Hiermee is de doelstelling, het promoten van het eigen eilan delijk talent op gebied van woord en muziek, ruimschoots gehaald. Hoogtepunten van „Bandpromotie 1988" waren het onaangekon digde optreden van Oscar Bremer en Saskia Eelman, de voordrach ten van Rachel Barnard en de bands Cease Fire, Shakin' Legends en Feedback. de bandjes die speciaal voor het Bandpromotie-concert hadden geoe fend. Later op de avond kon overigens weer wat tijd worden ingelopen door dat het optreden van de band Silfa wegens ziekte van een zangeres werd gehalveerd. Door al deze inhaalma noeuvres kwam de „uitsmijter", de Groningse band Bonnie 8- de Boersma's, uiteindelijk toch nog in rui me mate aan de bak Met alle respect voor het swingende en originele optre den van deze band, mag je je overi gens afvragen waarom er per sé over- kantse muzikanten naar Texel moeten worden gehaald om voor de afsluiting te zorgen. De naam is nu ook weer niet zó bekend dat gesproken mag worden van een publiekstrekker. Er zijn inmiddels ook Texelse bands met een (eigen!) repertoire dat interessant ge noeg is om voor een lang en waardig slot te zorgen. Zeker met het oog op het krappe tijdschema, lijkt het niet zo'n slecht idee om de Texelse bands wat meer ruimte te geven. Anderzijds verdient het streven van de Stichting Popmuziek Texel (STIPT) om wat ex tra's te bieden uiteraard waardering. schil is in muziekstijlen, voert gitaa< rock toch de boventoon tijdens zo'r Bandpromotieavond en om het risic dat er een soort eenheidsworst ont staat te verkleinen, kan wat show geen kwaad. De twee laatste barufrT* Silfa en Blue Breeze, verkeren quar zikale opvattingen zo'n beetje in de- zelfde hoek. Door inbreng van de nieuwe organist/zanger Ger Schafe. klonk Blue Breeze toch iets anders! gewoonlijk. Silfa viel op met helde*:, vlotte vertolkingen van bekende hit Tot slot deelde organisator Gele in jl sen mee dat STIPT het dit jaar niet het organiseren van Bandpromotie i\ leen zal houden. Op 6 oktober zal r,j mei ijk de Ierse fo/kband ,,The DubA ners" naar Texel komen voor een concert. Het tamelijk ingewikkelde verhaal werd duidelijk voor iedereen uit de doeken gedaan. Scheepsbouwer Hugo de Waard, zijn vrouw Lucy en dochter Marian willen Lucy's broer, Wim, kop pelen aan Astrid de Bree, eigenaresse van een modellenbureau, gespeciali seerd in het zoeken van dubbelgan gers. Wim heeft bij een bezoek duide lijk zijn interesse voor haar laten blij ken. Hugo daagt haar uit, samen met Wim, dubbelgangers voor hem, zijn vrouw, zijn dochter en de chef van de tekenkamer Wout van Rijn te zoeken die hen kunnen vervangen bij de jaar lijkse nieuwjaarsreceptie voor het per soneel van zijn firma. Zo kunnen ze ondertussen zelf een zakenreis naar Japan maken. Na veel aandringen neemt Astrid de uitdaging aan. Organisator Marten Zegel speelde zelf ook mee. Het is nog niet eens zo heel lang gele den, pakweg begin jaren tachtig, dat het vrij stil was in het Texelse popmu- ziekwereldje. Daarin is inmiddels drastisch verandering gekomen, getui ge het overladen programma van za terdagavond. Liefst twaalf bands mochten iets van hun kunnen laten zien en hadden daar elk slechts kort de tijd voor. Menig optreden moest zelfs met één of meerdere nummers worden ingekort, omdat de organisatie direct aan het begin al in tijdnood was geraakt, na problemen bij het installe ren van de geluidsapparatuur. Sportief was dat de bekendste bands, die vaker per jaar optreden, méér inleverden dan Herman Berkien Met de uitnodiging van cabaretier Her man Berkien lag het iets anders, om dat het poëzie-gedeelte met een der gelijke bekende naam duidelijk meer cachet kreeg. Toch was zijn optreden geen hoogtepunt. In de slechts twintig minuten die hij toebedeeld gekregen had, ontpopte Berkien zich als een enigszins flauwe grappenmaker. Hij vond echter een gretig publiek tegen over zich in de kleine zaal, die voor deze gelegenheid tot de nok toe was bezet. Berkien vertelde na afloop dat hij erover had getwijfeld om in de gro tere schouwburgzaal op te treden. Spijt dat hij toch voor de kleinere zaal had gekozen, had hij niet: Een pri ma sfeertje, lekker intiem". De cabare- tot elkaar. En het zorgt voor de nodige komische situaties. Onbehouwen Hugo de Waard werd gespeeld door Hugo de Waard vertelt zijn vrouw, dochter en zwager hij vier dubbelgangers zoekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2