IS <ONINI<LIJI< ZILVER ^00R THEO MEDEMA 1 W ,,De Smul" al 35 jaar 'n begrip op Texel De nieuwe Suzuki Alto moetje even voelen.[]EE333 ■xcelsior-voorzitter even sprakeloos OSTEREND PRESENT i Naam voor winterveulen Verleende bouwvergunningen Epndernemers-aktiviteiten AARTYSDAG 8 MAART 1988 TEXELSE COURANT PAGINA 5 ;op jorzitter Theo Medema van de Christelijke Muziekvereni- ng Excelsior te Oosterend is onderscheiden met de zilveren emedaille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau. Het itje werd hem zaterdagavond door burgemeester A. Schip- jr bezorgd, aan het slot van het jaarlijkse winterconcert in e Bijenkorf en werd door mevrouw Medema opgespeld. edema heeft het eerbetoon te dan- n aan het vele werk dat hij in de Op der jaren voor de gemeenschap n Oosterend heeft gedaan, in het jzopder als bestuurslid van de uziekvereniging. Grote verandering recte aanleiding tot de koninklijke ildiging was het feit dat Medema op i eerstvolgende ledenvergadering de lOtzittershamer definief neerlegt, na rintig jaar. Voor Excelsior is dat een grijpende gebeurtenis. „Ome Theo" as het gezicht van het korps. Hij rende en sloot op zijn eigen wijze de rncerten. Met veel humor sprak hij it publiek op aanstekelijke wijze toe, aar de luim verdween uit zijn stem 3 hij het openingsgebed uitsprak, at ook tot zijn taak hoorde en waar- ee Excelsior zijn christelijke identiteit inadrukte. Medema werd in 1946 lid n het korps en draait dus al 42 jaar ee. Al na negen jaar kwam hij in het istuur; de laatste twintig jaar was hij is voorzitter. Het concert van zater- ig was het laatste dat hij als zodanig eemaakte. Het publiek zal aan een ider gezicht en een ongetwijfeld heel idere stem moeten wennen, hoewel edema lid blijft van Excelsior, last zijn bestuursfunctie bij Excelsior Theo Medema al 18 jaar voorzitter n het Texels Christelijk Mannenkoor, irder is hij de stimulator en de werk- me kracht achter de bekende DSterender rommeltjesmarkten. Zo'n izig leven vraagt wat van vrouw en aderen, wat voor burgemeester thipper reden was om het opspelden m de medaille over te laten aan me- ouw Medema. Goed concert 3t winterconcert dat Excelsior gaf, onk als een klok. Niet in de laatste plaats was dit te danken aan het feit dat het korps nu eens niet op het (toch wel wat krappe) toneel zat, maar achterin de zaal. Omdat zich op deze manier meer ruimte boven het korps bevindt, kwam deze opstelling de klank ten goede. Een nadeel was dat een groot deel van het publiek de mu zikanten niet kon zien. Maar al met al was het duidelijk dat Excelsior nog steeds vorderingen maakt. Het lijkt dat het korps nog niet aan het toppunt van zijn kunnen staat. Natuurlijk waren er wat foutjes en slor digheden te horen, maar onder de strakke maar bezielende leiding van di- rigente Betty Witte-Bakker werd toch een uitstekende prestatie geleverd. Zoals gezegd was de meest in het oog springende verandering het omdraaien van de zaalopstelling. Met bloemen en instrumenten waren de kale muren van de zaal wat opgefleurd en we kunnen rustig stellen dat deze nieuwe entoura ge het gezicht van het korps ten goe de kwam. Het was wel even wennen. Niet alleen voor het publiek, dat moest zoeken naar een goed plaatsje, maar ook voor de muzikanten die nu echt ,,op" moesten komen. Door de grote deuren van de zaal kwamen de muzi kanten keurig in ganzenpas aangewan deld. Wel had dit opkomen misschien even geoefend moeten worden, want voor het publiek was het onduidelijk wat er nu precies gebeurde. Nu duur de het tot de aankondiging van de voordat de zaal rustig werd. Maar toen het korps eenmaal was gestart, verliep de rest van de avond ook vlot. De in deling van het programma was hetzelf de als voorgaande jaren, zodat het pu bliek in het gedeelte voor de pauze kon luisteren naar wat meer gedragen en voor een deel ook geestelijk werk. De dirigente hield het korps goed in de hand. Zowel in dynamisch als in rit misch opzicht schoten weinig muzi kanten uit hun slof. Het wat meer ge dragen werk behoort toch altijd nog tot het beste repertoire van dit christe lijke korps. Het is alleen jammer dat, vooral bij de langzame stukken, de aanzet van de tonen nogal eens te wensen overlaat. Het gebeurt maar zelden dat een accoord in een keer „staat". Meestal gaat hier enig gesis en gefluit aan vooraf. Gelukkig maakte de zuiverheid veel goed. Aan de stem ming, altijd een moeilijk punt bij fanfare-orkesten, was duidelijk ge werkt. Als er al een verkeerde noot tussen zat, viel die echt op. Leerzaam Alle gespeelde werken werden door de dirigente aangekondigd en van een in leidend praatje voorzien, een gewoon te die de Excelsior-concerten altijd een leerzaam karakter geven. Zo schetste r De bugensectie van Excelsior geconcentreerd aan het werk foto Dirk Kuiter) Betty Witte bij de gespeelde Saraban de van G. F. Handel, het beeld van een grote zeventiende-eeuwse balzaal waarin vrouwen in hoepelrokken een dansje wagen, terwijl Excelsior voor de achtergrondmuziek zorgde. De statige sarabande echter, vooral bekend sinds Kubrick hem gebruikte als thema voor andere gedecoreerden, Piet Bakker en Jaap Trap met hun respectievelijke dames, die in de hulde deelden, (foto Dirk Kuiter). Mevrouw Medema voorziet haar man van de zilveren eremedaille, (foto Dirk Kuiter). rig in marstempo, maar zonder bege leidend tromgeroffel. De leden stelden zich op achter de lessenaars, de ruim te vóór hen open latend voor de majo rettes. Terwijl de dirigente vanaf de zij lijn de stukken aankondigde, gaven de tamboers een staaltje van hun kunnen weg. Er werden uitsluitend stukken gespeeld van de Nederlandse compo nist Sandrie Egberts, een klinkende naam op het gebied van drumband- muziek. De drumband van Excelsior mag dan niet erg groot zijn, de leden kunnen wel hun partijtje trommelen. Onder leiding van Henk Beijert werden stukken in diverse ritmes gespeeld, ter wijl majorettes hun beste beentje voor zetten. Ook het Zuid-Amerikaanse re- pertoire en instrumentarium werd niet gespaard. In een zeer syncopisch Percussion forever" werden alle be schikbare instrumenten uit de kast ge haald en gebruikt. Het optreden van de drumband was kort, maar hevig. De in donkerblauwe uniformen gesto ken tamboers maakten al na zes num mers afmars om weer plaats te maken voor het muziekkorps. Het gedeelte na de pauze was, zoals gebruikelijk, opgebouwd uit wat vlotte re nummers, vaak gebaseerd op be kende melodieën die het publiek altijd lijken aan te spreken. Het enige opval lende was „Reflections of this time" dat werd aangekondigd als concours nummer. Het is gebruikelijk om de concoursnummers voor de pauze te spelen, omdat het vaak wat meer ge dragen werken zijn, maar inderdaad paste dit werk qua karakter beter nó de pauze. Het enige rustpunt in de swingende tweede helft van het con cert was „East Anglia" van Jacob de Haan, een stuk programmamuziek, ge schreven naar aanleiding van het land schap in de Engelse landstreek van de zelfde naam. Lintjes Halverwege de tweede helft werd het programma onderbroken door de lin tjesregen. Voorzitter Medema trad naar voren en deelde een erespeld uit aan secretaris Piet Bakker en aan sopraan saxofonist Jaap Trap. Bakker, die al veertig jaar actief lid is van Excelsior, waarvan de laatste vijfentwintig jaar als secretaris, ontving uit handen van de voorzitter de gouden speld van de NFCM, als blijk van waardering voor een van zijn films, gaf wellicht een verkeerd beeld van deze, hopserige hofdans, die van oorsprong uit Zuid- Amerika afkomstig is. Het is een werk met kracht en passie en roept eerder gedachten aan begrafenis op dan aan een bal. Maar het arrangement van Jan de Haan werd uitstekend vertolkt. Eén van de hoogtepunten van het ge deelte voor de pauze was zonder meer het paradestuk Royal processional" van Morrisey. Origineel een stuk voor harmonie-orkest, maar voor Excelsior bewerkt door de heer Noom uit Amsterdam. Na afloop van dit werk, waarvan voor al het middendeel nog aan de oor spronkelijke harmonie-opzet herinnerde, bood de dirigente aan dit stuk te spe len als opening voor de Olympische Spelen als deze ooit nog op Texel ge houden mochten worden. Met een klinkende Engelse mars, vol schetterend koper, besloot het muziek korps het eerste deel van het optreden en werd het toneel vrijgemaakt voor het optreden van de drumband. Dat ook deze overgang niet was gere peteerd, maakte dat het wellicht lan ger duurde dan nodig was. De over gang liep niet helemaal vloeiend en door een paar coördinatiefoutjes, moest er nogal wat heen en weer worden gesleept moet stoelen en les senaars. Maar uiteindelijk was het zo ver. De drumband van Excelsior kwam van achter uit de zaal opgelopen, keu- o o O 73 telefoon (02223) 837, o. b.g.g. (02223) 221. Joals bekend hebben zich inmiddels na tweehonderd mensen opgegeven, mee willen spelen in het Historisch pel „Een vreemde eend in de bijt". Jhdat de spelcommissie binnenkort Wze mensen in wil delen in groepen worden eventuele andere geïntereseer- den dringend verzocht zich zo snel mogelijk op te geven. Om organisatori sche problemen te voorkomen wil de Uit het grote aantal inzendingen heeft ifnilie Van der Linde de naam „Ludi- |Ue" gekozen voor het winterveulen. endster is Cindy Koning uit Oude- schild. Zij krijgt een vijfrittenkaart van manege De Krim. spelcommissie alle inschrijvingen vóór 15 maart binnen hebben. Ook mensen die geïnteresseerd zijn in een hoofdrol, kunnen dat tot deze datum bekend maken. Omdat tot nu toe weinig ou dere mensen hebben opgegeven voor deelname, wil de spelcommissie vooral op hen een beroep doen. Opgeven kan via Henny Kalis, Ankerstraat 32, Oosterend, tel. 02223-310. Burgemeester en wethouders hebben aan de volgende personen en/of in stanties bouwvergunning verleend: J.J. Vogel, voor het gedeeltelijk veranderen van een horecabedrijfspand, Kik- kertstraat 29-31, De Cocksdorp; J. Heynen-van 't Veer, De Ruyterstraat 85b, Oudeschild, voor het plaatsen van een schuur/berging; W.G. Bruin, Ho- gereind 12, Den Burg, voor het plaat sen van een douche-ruimte; Neder lands Instituut voor Onderzoek der Zee, voor het gedeeltelijk vergroten van een studentenwoning, Dageraad, 't Horntje; H. Bruin, Burgerdijkje 15, Den Burg, voor het plaatsen van een woonhuis, garage en zomerwoning; Fa. De Muy, voor het plaatsen van een woonhuis en garage, Ploosterstraat, De Cocksdorp. Derden-belanghebbenden kunnen te gen deze beschikking ingevolge de Wet Administratieve Rechtspraak Over heidsbeschikkingen een bezwaarschrift indienen. Nadere informatie hierover is te verkrijgen bij de gemeentesecretarie, afdeling R.O.V., kamer 205. Er zijn zelfs stamgasten die geen flauw benul hebben waar café 't Tesselaartje staat. Zij hebben het over „de Smul", net zo goed als Jan en Piet volgens hen „Smul" als achternaam hebben en niet Huizinga. Het ontstaan van het be grip „De Smul" dateert van 35 jaar geleden, om precies te zijn 9 maart 1953, toen Joop en Aleida Huizinga en hun dochter Duw met cafetaria „De Smulpot" begonnen. De da tum 9 maart duikt telkens weer op in de historie van „De Smul", dat nog altijd op de vertrouwde plaats aan de Binnenburg staat maar in de loop der jaren is uitgegroeid tot een veelzijdig horecabedrijf. Mor gen (9 maart uiteraard) wordt de jongste loot aan de stam, de grill- boet, feestelijk in gebruik genomen. Niet alleen wordt de officiële opening van het nieuwe bedrijfsgedeelte ge vierd, ook is er feest wegens het 35-jarig bestaan. Verwacht worden klanten uit verschillende „tijdperken". Het begon allemaal in 1952 toen Joop en Aleida Huizinga een grote prijs wonnen in de Staatsloterij. Joop was tot dat moment melkrijder en Aleida dreef een kaaswinkeltje in de Ko- gerstraat, op de plaats waar nu pizze ria Venetia staat. Met het geld kochten zij het pand Binnenburg 5 van de fa milie Van Beem, die er een fotozaak had. Een jaar nadat „De Smulpot" daar van start was gegaan, schafte de familie een rijdende patatwagen aan, die een standplaats kreeg op de Oude schilder haven, met dochter Duw als verkoopster. Jaren later verhuisde de mobiele kraam naar de nieuwe veerha ven aan 't Horntje. Zoon Piet ging daar de scepter zwaaien. De andere zoon, Jan, hielp ook een handje mee in het bedrijf, als het druk was in het cafetaria of op de haven. „De oude Smul was een pijpenla, met voorin aan de straatkant het café en achterin de huiskamer. De vaste klan ten zaten altijd achterin Een privéle- ven hadden we eigenlijk niet, maar het was wél gezellig", herinnert Jan Hui zinga zich. De broers namen in 1968 de zaak van hun ouders over en voerden direct ver anderingen door. De toen 21-jarige Piet en 19-jarige Jan verbouwden het cafe taria tot café annex patatkiosk en wij zigden de naam in „Smullies Bar". De patatwagen en ijscokarren werden van de hand gedaan. De broers hielden het oog op de toekomst gericht. In 1973 kochten ze het pand van slijterij Koorn naast het café. Er verrees een com pleet nieuw gebouw met modern front zijn vele werk. Jaap Trap kreeg de zil veren bondsspeld voor zijn 25-jarig lid maatschap. Trap, die met enkele on derbrekingen lid is geweest van het korps, was van 1981 tot 1985 lid van het bestuur. Het korps had na deze gebeurtenis nog maar één nummer gespeeld, toen burgemeester Schipper van achter uit de zaal naar voren kwam. Hij vertelde dat het voor Excelsior een bijzondere dag moest zijn. Ten eerste omdat het tot nog toe prima had gespeeld en ook omdat het korps dit jaar 80 jaar bestaat. Maar niet in de laatste plaats omdat het het laatste concert zou zijn dat Theo Medema als voorzitter mee maakte. Na een periode van twintig jaar legt Medema de voorzittershamer neer, zo vertelde Schipper. Vervolgens las hij een brief voor van het ministerie van WVC, waarin werd verklaard dat Theo Medema voor zijn vele werk voor zowel korps als man nenkoor, de eremedaille in zilver beho rend bij de Orde van Oranje Nassau werd toegekend. De totaal verraste Medema werd daar na de versierselen opgespeld, waarbij de burgemeester werd bijgestaan door mevrouw Medema. Even wist de voor zitter niet wat hij moest zeggen, maar gelukkig was hij nog in staat een dankwoord te spreken. Ook secretaris Piet Bakker sprak namens bestuur en leden een dankwoord, waarin hij Me dema feliciteerde met zijn onderschei ding. Een aardige bijkomstigheid was, dat het eerstvolgende programmapunt, My Way, zou openen met een pauken- solo. Theo Medema, die al jaren de pauken slaat bij Excelsior voorspelde al voor aanvang van het stuk dat die rof fel als gevolg van de emotie wel wat te wensen over zou laten. Maar alsof er niets aan de hand was zette hij in, weldra gevolgd door de rest van het korps. Het programma werd besloten met een bewerking van „Stay with me till the morning" uit The Young Amadeus. Voorzitter Medema besloot de avond, voor de laatste keer. Hij maakte van de gelegenheid gebruik leden te wer ven voor zowel korps als drumband. Vooral oud-leden werden opgeroepen hun instrument weer op te pakken. Weliswaar heeft Excelsior onlangs ne gen nieuwe leden mogen begroeten, maar er is nog altijd plaats voor meer. waarachter een bar-discotheek schuil ging. Boven werden acht eenvoudige hotelkamers gemaakt. De discotheek (leeftijdsgrens 18 jaar) liep als een trein. Het was nog de tijd dat iedereen vroeg uitging; om negen uur 's avonds was er vaak geen kruk meer te be machtigen. Jan Huizinga: „We had den een zeer uitgebreide klantenkring en dat was tegelijk ook een echte vriendenkring. Zondagmiddag was bin go vaste prik. Maar op een gegeven moment kregen we te maken met de trend dat de jongeren op steeds jeug diger leeftijd naar de disco dingen. Wij bleven streng letten op die minimum leeftijd, maar ja.... de tent moet wel vol natuurlijk. Wij voelden ons echter_ meer aangetrokken tot het iets oudere publiek en dus besloten we wéér te veranderen, ondanks het feit dat de tent toen nog prima liep". Piet bleek de meeste feeling voor het „sociale barwerk" te hebben, terwijl Jan zich liever culinair wilde ontplooien. Het bedrijf werd in 1979 gesplitst in bar en restaurant. Zó is het nu dus nog, met als uitbreiding van het eetgedeelte nu de grillboet. Volgend jaar zal het hotel gedeelte worden gemoderniseerd. Ter gelegenheid van de jongste mijl paal is er mogen van 18.00 tot 21.00 uur receptie met aansluitend een feest je voor alle huidige en oude klanten. Garage Westend, Oosterenderweg 52, Oosterend (Texel), 02223-396

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 5