Markt maandag weer
op de Groeneplaats
Glijgoot was sneller
dan de touwladder
DE BA R KATIE" KREEG VEEL PUBLICITEIT
V
o
Pi
ir
ÉXELSTROOM
Zomernummer
Texeltoerist
„Geleende" brommer
in brand geraakt
Bijeenkomst
van Amnesty
Bestuurswijziging
bij CIV
Lions-veiling
op 6 en 7 mei
Exposities
Kangoeroe leeft n&
Kantklosmiddag
Geen subsidie voq
landelijk project
Speciale suggesties
voor uw paasdiner
Voor in het
specialiteitenrestaurai
Voor het eetcafé
Speciale
weekend-aanbieding
voor de paasdagen
eetcafé
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 1 APRIL'
V f
m
Te
ge
ve
Sc
bij;
pe
on;
Pa
die
ge
Mi
die
ho
Kin
var
de
in
paa
ken
sch
der
kos
Veel sneller ging het met de glijgoot. waarmee vanaf één der rijwielgangen werd gedemonstreerd. Op het autodek kijken journalisten en
werkgroepleden toe.
De landelijke nieuwsmedia waren vrij sterk vertegenwoor
digd bij de „proefdebarkatie" die woensdagmiddag in de ha
ven van 't Horntje werd uitgevoerd om vast te stellen hoe de
passagiers het beste de Teso-veerboot kunnen verlaten als
dat als gevolg van een ongeluk noodzakelijk zou zijn.
Momenteel wordt de laatste hand
gelegd aan de reconstructie van de
Groeneplaats. Maandag a.s. is het
plein weer volledig gebruiksklaar
en zal men daar weer terecht kun
nen voor het bezoeken van de
markt. Het zal even wennen zijn,
want de kramen staan anders op
gesteld dan voorheen.
Dat laatste is noodgedwongen ge
beurd, want de muurtjes, lichtmasten,
banken, trapjes en andere ornamenten
waarmee het plein is verfraaid vormen
obstakels waar rekening mee moet
worden gehouden. Het ziet er echter
naar uit dat de nieuwe opstelling een
succes zal zijn. Dat is in de praktijk al
geprobeerd want vrijdag j.l. is op de
Groeneplaats een proefopstelling ge
maakt en aan de hand van de toen
opgedane ervaringen zijn nog enige
kleine verbeteringen aangebracht.
Vaste kern
In de winterperiode zal de markt voor
taan uitsluitend op de Groeneplaats en
rond de waag op de Vismarkt worden
gehouden, dus niet in de Parkstraat,
terwijl de strook voor de winkel van
Bakker, de Rabobank en het Chinees
restaurant vrij zal blijven. In de zomer
staan op deze strook wel kramen en
ook in de Parkstraat. Op het centrale
deel van de Groeneplaats en bij de
waag zijn uitsluitend jaarplaatsen aan
gewezen, bestemd voor marktkooplie
den die gedurende het hele jaar op de
Texelse markt hun waren te koop aan
bieden. De kramen worden zodanig
opgesteld dat het publiek wordt gesti
muleerd een bepaalde looproute te vol
gen, waarbij alle kramen zoveel moge
lijk in het zicht komen. Vroeger ston-
Zelfs het NOS-journaal was present
om een reportage te maken zodat
de televisiekijkers nog dezelfde
avond konden zien hoe serieus de
exploitanten van de zoute veren"
bezig zijn om te zorgen voor zoveel
mogelijk veiligheid.
Mensen die twijfelen aan de zin
van zo'n proef, kunnen zich
troosten met de gedachte dat er in
elk geval wat Texelpromotie door is
veroorzaakt en dat is nooit weg.
Wat in elk geval duidelijk werd voor de
toekijkende experts en andere be
langstellenden was dat een opblaasba
re glijbaan een veel beter middel is om
het schip te verlaten dan een klimnet.
Zo'n klimnet, meer een soort touwlad
der, hoort thans reeds tot de red
dingsmiddelen die zich aan boord van
de veerboten bevinden. Wie met be
hulp daarvan het schip wil verlaten om
in een acht meter dieper liggend red-
dingvlot te stappen, moet tamelijk be
hendig, gedisciplineerd en kalm zijn.
Mariniers zijn dat, maar je moet er niet
aan denken dat zo'n klimpartij uitge
voerd moet worden door een in paniek
verkerend publiek dat voor een deel uit
kinderen en bejaarden bestaat. Boven
dien duurde het op deze wijze vrij lang
voordat de 120 mariniers die de de
monstratie uitvoerden allemaal in de
wachtende reddingvlotten zaten. Veel
sneller en makkelijker ging het met de
opblaasbare glijgoot die men speciaal
voor deze proef had laten komen. De
goot was veel minder hoog aan het
schip bevestigd: aan de kop van de rij
wielgang. De goot hoort reeds tot de
voorgeschreven standaarduitrusting
van de grote Noordzee-veerboten; mo
gelijk zullen straks de veerboten in
Zeeland en het Waddengebied ook
zo'n ding moeten hebben.
Onderdeel
Het systeem waarmee passagiers in
geval van nood het schip kunnen ver
laten, is slechts één der zeer vele vei
ligheidsaspecten die de „Overleggroep
Veerboten" in studie heeft genomen.
Zoals bekend is de overleggroep in het
leven geroepen na de ramp met de
We zijn begonnen met de sa
menstelling van het zomernum
mer van „Texeltoerist". De ko
mende dagen zullen de tips
voor dit nummer worden bijge
werkt. De betrokken onderne
mers, organisatoren en expo
santen verzoeken wij eventuele
wijzigingen aan ons door te
geven. Vernemen wij niets dan
wordt aangenomen dat de in
houd van de tips zoals die in
het zomernummer 1987 werd
vermeld, nog stees juist is.
Redaktie Texeltoerist
Postbus 11, 1790 AA Den Burg
telefoon 02220-2741.
Herald of Free Enterprise om na te
gaan of veiligheidsvoorzieningen en
veiligheidsvoorschriften aan boord van
veerboten voor verbetering en uitbrei
ding vatbaar zijn. Dat onderzoek is
nog in volle gang. De groep (bestaan
de uit de directeuren van de veeron-
dememingen, twee ingenieurs van
scheepsbouwtechnische bureau's en
het hoofd van de Scheepvaartinspec
tie! vergadert maandelijks en zal bin
nenkort rapport uitbrengen met con
clusies en aanbevelingen. Het
vraagstuk in hoeverre een glijbaan als
ontsnappingsmiddel de voorkeur ver
dient boven touwladders is het enige
dat tot dusver door middel van een
praktijkproef is bestudeerd. Het idee
komt van Teso-directeur Hoogerheide
die de mariniers van de Joost Dour-
leinkazerne direct bereid vond om de
demonstratie te geven ten overstaan
van de voltallige overleggroep.
Perfectie
Drs. J. K. Vreeswijk, hoofd van de
scheepvaartinspectie, toonde zich te
vreden over het verloop van de proef.
Het installeren van goed functioneren
de reddingsmiddelen ziet hij als een
klein onderdeel van de reeks maatrege
len en voorzieningen, die er op zijn
gericht ongelukken te voorkomen en,
in het geval er toch wat gebeurt, zo
goed mogelijke kansen op redding te
bieden. „Alle risico's voor 100% uit
sluiten is onmogelijk, maar je kunt wèl
zoveel mogelijk kansen op ongelukken
uitsluiten. De techniek staat niet stil
en biedt mogelijkheden die er vroeger
niet waren. Het is een goede zaak dat
telkens wordt nagegaan of verbeterin
gen mogelijk zijn".
Vreeswijk aarzelde niet toen hij op vra
gen van journalisten verklaarde dat de
veerboten die in het Waddengebied en
op de Westerschelde varen aan zeer
hoge veiligheidseisen voldoen. „Maar
het kan misschien altijd nog beter".
Theoretisch
De kans dat een veerboot op de korte
route Texel-Den Helder een zodanig
ongeluk overkomt dat de mensen er
met spoed af moeten is bijna theore
tisch klein. Een schip als de Molengat
is verdeeld in meerdere waterdichte
compartimenten waardoor zinken als
gevolg van een aanvaring hoogst on
waarschijnlijk is en als het al zou ge
beuren zou het heel lang duren. Het
moet al heel gek gaan, wil de kapitein
er niet in slagen het schip (met zijn
dubbele, onafhankelijk werkende ma
chinekamers) in één der havens te
brengen of aan de grond te zetten.
„Verlaten van het schip is zo ongeveer
het allerlaatste waartoe een kapitein
moet besluiten", zegt Teso-directeur
Hoogerheide. Persoonlijk kent hij zeer
grote waarde aan voorzieningen waar
door een schip in nood altijd op één
of andere manier de haven kan berei
ken, die op het traject Den Helder-
Texel uiteraard nooit ver weg is. Praten
over de soorten van ongelukken waar
door een veerboot kan worden getrof
fen, acht hij brand aan boord een veel
reëler gevaar dan schipbreuk door aan
varing of storm. Aan brandbestrijding
Mariniers dalen via het klimnet af naar de gereedliggende reddingvlotten die zich in het
water automatisch hebben opgeblazen.
en brandpreventie geeft Teso dan ook
zeer veel aandacht, niet alleen door
het aanbrengen van voorzieningen
maar ook door instructie van het per
soneel. Niet ver
geten mag worden dat veel rampen
worden veroorzaakt door menselijke
fouten, zoals bij de Herald of Free En
terprise. De wijze waarop het perso
neel met het schip omgaat, is dan ook
minstens zo belangrijk als allerlei tech
nische voorzieningen.
Van de proefdebarkatie zijn video
opnamen gemaakt, gecombineerd met
tijdmeting. Deze reportage behoort nu
tot het materiaal dat de overleggroep
in studie heeft.
Jongelui uit Den Hoorn „leenden"
dinsdagnacht de brommer van een
jongen uit Den Burg om er de thuis
reis mee te aanvaarden. Halverwege
de Hoornderweg lieten ze het vervoer
middel echter in de berm achter. Eén
van hen gooide een sigarettenpeuk
weg die op de brommer terecht
kwam, waardoor deze in brand vloog.
De eigenaar en de jongelui zullen de
zaak onderling regelen.
De plaatselijke groep van Amnesty
International houdt haar maande
lijkse schrijfavond dinsdag van
20.00 tot 21.00 uur in de openbare
bibliotheek en op het adres
Trompstraat 15 te Oudeschild. Er
zijn voorbeeldbrieven aanwezig, die
overgeschreven kunnen worden.
Het gaat om de volgende mensen die
gevangen zitten: In Syrië: Riad Al-
Turk, een advocaat en gewetensgevan
gene sinds 1981, die ernstig ziek is. In
Tsjaad: Mardié Ibrahim en Mabrouka
Houni Rahil, een moeder en dochter
die in het geheim zonder aaanklacht of
proces worden vastgehouden. En in
Hongarije Zsolt Keszthelye een redac
teur van een tijdschrift die weigerde
zijn militaire dienstplicht te vervullen.
Voor al deze mensen wordt om onmid
dellijke vrijlating verzocht. Als iemand
geen tijd heeft om dinsdagavond te
schrijven, dan kunnen de brieven ook
worden meegenomen om thuis te
schrijven. Wil men de brieven thuisbe
zorgd krijgen tegen onkostenvergoe
ding, dan moet men contact opnemen
met Jenneke Wassink, telefoon 4109.
den de kramen in twee banen op het
midden van de Groeneplaats. Omdat
de mensen graag de kortste weg vol
gen als zij van Parkstraat naar Binnen-
burg of omgekeerd wandelen, was de
tweede baan minder druk en derhalve
minder aantrekkelijk voor de
marktkooplieden. Er is nu een heel an
dere opstelling waarbij van een tweede
route geen sprake is Belangrijk is ook
dat de ingang van het raadhuis niet
langer door kramen zal worden „ge
barricadeerd": deze plek blijft vrij. Het
zelfde geldt voor de toegang van het
Polderhuis.
Afgesloten
Een ingrijpende verandering is dat de
Groeneplaats maandagochtend voor
alle autoverkeer wordt afgesloten, na
dat de marktkooplieden hun spullen
hebben gelost. In het verleden werd
gepoogd het verkeer van de Groene
plaats te houden door het plaatsen
van een los hek, maar daar trokken
veel automobilisten zich niets van aan.
De markttoegang wordt nu met een
afsluitbare paal versperd en die wordt
pas verwijderd als het plein 's middags
weer helemaal opgeruimd en schoon
is. Er wordt uiteraard voor gezorgd dat
brandweer en ambulance er wel door
kunnen; die krijgen de sleutel van de
paal.
In verband met de eerder genoemde
obstakels staan de kramen minder dan
vroeger in aaneengesloten rijen. Ze
staan nu voor een deel „los" waar
door het opstellen ervan iets bewerke
lijker is geworden en voor de kramen
meer materialen nodig zijn.
De vaste kooplieden hebben kennis
genomen van de tekeningen van de
nieuwe situatie en zijn er tevreden
over. Zij en het publiek kunnen echter
pas een definitief oordeel geven over
enkele weken als men aan de nieuwe
situatie gewend is geraakt.
De heer C. Vonk heeft zijn taak als
voorziter van de Coöperatieve Inkoop
vereniging voor Visserijbenodigdheden
(CIV) neergelegd. Van hem zal officieel
afscheid worden genomen tijdens een
receptie in het CIV-gebouw te Oude
schild op zaterdag 9 april. De nieuwe
voorzitter is de heer B. Trap, Kot-
terstraat 10 te Oosterend. Secretaris is
thans de heer C.D. Boersen, Loodssin-
gel 15 te Oudeschild.
Ook dit jaar zal in het groothan
delsgebouw in Oudeschild weer de
Lions-veiling worden gehouden: de
organisatie Lionsclub Texel is al ge
ruime tijd met de voorbereidingen
doende. Goederen voor de veiling
kunnen worden ingebracht op 28
en en 29 april tussen 16.00 en 19.00
uur en eventueel op 30 april van
10.00 tot 14.00 uur.
Of men bij laatstgenoemde gelegen
heid zijn spullen nog kwijt kan, is ech
ter twijfelachtig want er zullen niet
meer dan 1000 kavels worden geveild
en de ervaring heeft inmiddels geleerd
dat dit aantal gedurende de twee in-
brengdagen makkelijk wordt bereikt.
Op 5 en 6 mei kunnen de ingebrachte
goederen worden bekeken na aankoop
van een catalogus (tevens toegansbe-
wijs) voor f2 De veiling begint vrij
dagavond 6 mei om 19.30 uur onder
toezicht van notaris Boswijk en met
medewerking van veilingmeesters Zijm
en Roeper. Zij zullen trachten de eerste
400 kavels vóór middernacht geveild te
krijgen. De veiling wordt de volgende
dag om 13.30 uur voortgezet totdat al
le nummers zijn verkocht. De organise
rende club hoopt door belangeloze
medewerking van velen een nog groter
batig saldo te verkrijgen dan vorig jaar.
Toen kon een zestal goede doelen
worden gesteund met totaal f30.000,—.
De kangoeroe die enkele weken g6i
den ontsnapte van het terrein van
Frank Berkhout in Den Hoorn is
in leven en springt vrolijk rond inji
dennen in de buurt van de Okustti
Jachtopziener Ed Drijver beweert I,
dier meerdere keren te hebben
op het stukje weiland aan de b
waar de hondenclub regelmatig ot
fent. Hier vond hij ook uitwerpsels
van het dier en voedsel dat hij nes
legde werd door de kangoeroe
geten. Sinds zaterdag heeft het dfe
zich niet meer laten zien; mogelijk
het geschrokken van de oefenende
honden. Frank Berkhout heeft inrni
dels een vervangende kangoeroe
geschaft, maar hij wil het vermiste
graag terug en houdt zich aanbevö
voor tips: 02226 - 485 of 02226 - J
Dinsdag 12 april wordt een kant
klosmiddag gehouden van 14.00 ta
16.30 uur in Timmer's Tearoom te
Burg. Cursisten en oud-cursisten ki
nen zich opgeven bij mevrouw Sriti
telefoon 02220-3974 De kosten
sief thee of koffie zijn f5—. Er won
een kleine tentoonstelling ingericht
Wie iets heeft dat daarvoor geschil
is, kan dat op de middag meebreng
Belangstellenden die alleen willen
ken zijn ook welkom.
De nationale woningraad (NWR) h
de gemeente Texel subsidie gevraa
voor het zogenaamde Habitatpro/
voor verbetering van de huisvestin-
ontwikkelingslanden. Eén van de
waarden van de gemeente voor ee
uitkering uit het fonds ontwikkeld
hulp, is dat het om een plaatselijk?
tie gaat. En dat is deze keer dus
het geval.
- yfC/JSs/ ras//^exel
Wij hebben een volledig v
nieuwde menukaart waarin v
Tesselse produkten verwerkt zi
Daarnaast bieden wij u dl
speciale paasmenu's in
prijsklasse van f35,—, ƒ42,
en ƒ49,50.
Reserveert u tijdig een tafel?
r#nte<)6zalan/'eszl
Een kopje koffie met een flii
punt appeltaart en slagroom
f4,
Reeds voor 12,50 serveren'
een groot bord gebakken kab
jauw met friet, gemengde s»
de en remouladesaus.
02226 - 310.
Uw gastheer Jan C. Stolk.
Aansluitend op de gewone „Agenda"
in deze krant zullen onze lezers her
haaldelijk een rubriek „Exposities"
aantreffen. Hierin wordt melding ge
maakt van de diverse kunst- en aan
verwante tentoonstellingen die op dat
moment op Texel worden gehouden.
Het gaat om niet-permanente openba
re exposities van zowel vakmensen als
amateurs. Gebleken is dat deze infor
matie in een behoefte voorziet. Men
sen met belangstelling voor kunst
(waaronder toeristen) willen zich graag
oriënteren. Exposanten die prijs stellen
op deze (gratis) vermelding worden
verzocht gegevens met betrekking tot
de aard van de expositie, plaats en
openingstijden door te geven aan Tinie
Visser van Galerie Tessel in de Ko-
gerstraat in Den Burg, die in deze
coördinerend optreedt. De aldus verza
melde gegevens zullen ook worden ge
bruikt bij de samenstelling van het toe
ristenmagazine „Texeltoerist".
HUZARENSALADE
van 5,— voor fi,
LOEMPIA SPECIAAL
van 4,50 voor fl
gezellig, betaalbaar en
altijd dichtbij
Telefoon 02220 - 4890
- PARKSTRA AT.BOULEVAW