Markt maandag weer op de Groeneplaats Glijgoot was sneller dan de touwladder DE BA R KATIE" KREEG VEEL PUBLICITEIT V o Pi ir ÉXELSTROOM Zomernummer Texeltoerist „Geleende" brommer in brand geraakt Bijeenkomst van Amnesty Bestuurswijziging bij CIV Lions-veiling op 6 en 7 mei Exposities Kangoeroe leeft n& Kantklosmiddag Geen subsidie voq landelijk project Speciale suggesties voor uw paasdiner Voor in het specialiteitenrestaurai Voor het eetcafé Speciale weekend-aanbieding voor de paasdagen eetcafé PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 1 APRIL' V f m Te ge ve Sc bij; pe on; Pa die ge Mi die ho Kin var de in paa ken sch der kos Veel sneller ging het met de glijgoot. waarmee vanaf één der rijwielgangen werd gedemonstreerd. Op het autodek kijken journalisten en werkgroepleden toe. De landelijke nieuwsmedia waren vrij sterk vertegenwoor digd bij de „proefdebarkatie" die woensdagmiddag in de ha ven van 't Horntje werd uitgevoerd om vast te stellen hoe de passagiers het beste de Teso-veerboot kunnen verlaten als dat als gevolg van een ongeluk noodzakelijk zou zijn. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de reconstructie van de Groeneplaats. Maandag a.s. is het plein weer volledig gebruiksklaar en zal men daar weer terecht kun nen voor het bezoeken van de markt. Het zal even wennen zijn, want de kramen staan anders op gesteld dan voorheen. Dat laatste is noodgedwongen ge beurd, want de muurtjes, lichtmasten, banken, trapjes en andere ornamenten waarmee het plein is verfraaid vormen obstakels waar rekening mee moet worden gehouden. Het ziet er echter naar uit dat de nieuwe opstelling een succes zal zijn. Dat is in de praktijk al geprobeerd want vrijdag j.l. is op de Groeneplaats een proefopstelling ge maakt en aan de hand van de toen opgedane ervaringen zijn nog enige kleine verbeteringen aangebracht. Vaste kern In de winterperiode zal de markt voor taan uitsluitend op de Groeneplaats en rond de waag op de Vismarkt worden gehouden, dus niet in de Parkstraat, terwijl de strook voor de winkel van Bakker, de Rabobank en het Chinees restaurant vrij zal blijven. In de zomer staan op deze strook wel kramen en ook in de Parkstraat. Op het centrale deel van de Groeneplaats en bij de waag zijn uitsluitend jaarplaatsen aan gewezen, bestemd voor marktkooplie den die gedurende het hele jaar op de Texelse markt hun waren te koop aan bieden. De kramen worden zodanig opgesteld dat het publiek wordt gesti muleerd een bepaalde looproute te vol gen, waarbij alle kramen zoveel moge lijk in het zicht komen. Vroeger ston- Zelfs het NOS-journaal was present om een reportage te maken zodat de televisiekijkers nog dezelfde avond konden zien hoe serieus de exploitanten van de zoute veren" bezig zijn om te zorgen voor zoveel mogelijk veiligheid. Mensen die twijfelen aan de zin van zo'n proef, kunnen zich troosten met de gedachte dat er in elk geval wat Texelpromotie door is veroorzaakt en dat is nooit weg. Wat in elk geval duidelijk werd voor de toekijkende experts en andere be langstellenden was dat een opblaasba re glijbaan een veel beter middel is om het schip te verlaten dan een klimnet. Zo'n klimnet, meer een soort touwlad der, hoort thans reeds tot de red dingsmiddelen die zich aan boord van de veerboten bevinden. Wie met be hulp daarvan het schip wil verlaten om in een acht meter dieper liggend red- dingvlot te stappen, moet tamelijk be hendig, gedisciplineerd en kalm zijn. Mariniers zijn dat, maar je moet er niet aan denken dat zo'n klimpartij uitge voerd moet worden door een in paniek verkerend publiek dat voor een deel uit kinderen en bejaarden bestaat. Boven dien duurde het op deze wijze vrij lang voordat de 120 mariniers die de de monstratie uitvoerden allemaal in de wachtende reddingvlotten zaten. Veel sneller en makkelijker ging het met de opblaasbare glijgoot die men speciaal voor deze proef had laten komen. De goot was veel minder hoog aan het schip bevestigd: aan de kop van de rij wielgang. De goot hoort reeds tot de voorgeschreven standaarduitrusting van de grote Noordzee-veerboten; mo gelijk zullen straks de veerboten in Zeeland en het Waddengebied ook zo'n ding moeten hebben. Onderdeel Het systeem waarmee passagiers in geval van nood het schip kunnen ver laten, is slechts één der zeer vele vei ligheidsaspecten die de „Overleggroep Veerboten" in studie heeft genomen. Zoals bekend is de overleggroep in het leven geroepen na de ramp met de We zijn begonnen met de sa menstelling van het zomernum mer van „Texeltoerist". De ko mende dagen zullen de tips voor dit nummer worden bijge werkt. De betrokken onderne mers, organisatoren en expo santen verzoeken wij eventuele wijzigingen aan ons door te geven. Vernemen wij niets dan wordt aangenomen dat de in houd van de tips zoals die in het zomernummer 1987 werd vermeld, nog stees juist is. Redaktie Texeltoerist Postbus 11, 1790 AA Den Burg telefoon 02220-2741. Herald of Free Enterprise om na te gaan of veiligheidsvoorzieningen en veiligheidsvoorschriften aan boord van veerboten voor verbetering en uitbrei ding vatbaar zijn. Dat onderzoek is nog in volle gang. De groep (bestaan de uit de directeuren van de veeron- dememingen, twee ingenieurs van scheepsbouwtechnische bureau's en het hoofd van de Scheepvaartinspec tie! vergadert maandelijks en zal bin nenkort rapport uitbrengen met con clusies en aanbevelingen. Het vraagstuk in hoeverre een glijbaan als ontsnappingsmiddel de voorkeur ver dient boven touwladders is het enige dat tot dusver door middel van een praktijkproef is bestudeerd. Het idee komt van Teso-directeur Hoogerheide die de mariniers van de Joost Dour- leinkazerne direct bereid vond om de demonstratie te geven ten overstaan van de voltallige overleggroep. Perfectie Drs. J. K. Vreeswijk, hoofd van de scheepvaartinspectie, toonde zich te vreden over het verloop van de proef. Het installeren van goed functioneren de reddingsmiddelen ziet hij als een klein onderdeel van de reeks maatrege len en voorzieningen, die er op zijn gericht ongelukken te voorkomen en, in het geval er toch wat gebeurt, zo goed mogelijke kansen op redding te bieden. „Alle risico's voor 100% uit sluiten is onmogelijk, maar je kunt wèl zoveel mogelijk kansen op ongelukken uitsluiten. De techniek staat niet stil en biedt mogelijkheden die er vroeger niet waren. Het is een goede zaak dat telkens wordt nagegaan of verbeterin gen mogelijk zijn". Vreeswijk aarzelde niet toen hij op vra gen van journalisten verklaarde dat de veerboten die in het Waddengebied en op de Westerschelde varen aan zeer hoge veiligheidseisen voldoen. „Maar het kan misschien altijd nog beter". Theoretisch De kans dat een veerboot op de korte route Texel-Den Helder een zodanig ongeluk overkomt dat de mensen er met spoed af moeten is bijna theore tisch klein. Een schip als de Molengat is verdeeld in meerdere waterdichte compartimenten waardoor zinken als gevolg van een aanvaring hoogst on waarschijnlijk is en als het al zou ge beuren zou het heel lang duren. Het moet al heel gek gaan, wil de kapitein er niet in slagen het schip (met zijn dubbele, onafhankelijk werkende ma chinekamers) in één der havens te brengen of aan de grond te zetten. „Verlaten van het schip is zo ongeveer het allerlaatste waartoe een kapitein moet besluiten", zegt Teso-directeur Hoogerheide. Persoonlijk kent hij zeer grote waarde aan voorzieningen waar door een schip in nood altijd op één of andere manier de haven kan berei ken, die op het traject Den Helder- Texel uiteraard nooit ver weg is. Praten over de soorten van ongelukken waar door een veerboot kan worden getrof fen, acht hij brand aan boord een veel reëler gevaar dan schipbreuk door aan varing of storm. Aan brandbestrijding Mariniers dalen via het klimnet af naar de gereedliggende reddingvlotten die zich in het water automatisch hebben opgeblazen. en brandpreventie geeft Teso dan ook zeer veel aandacht, niet alleen door het aanbrengen van voorzieningen maar ook door instructie van het per soneel. Niet ver geten mag worden dat veel rampen worden veroorzaakt door menselijke fouten, zoals bij de Herald of Free En terprise. De wijze waarop het perso neel met het schip omgaat, is dan ook minstens zo belangrijk als allerlei tech nische voorzieningen. Van de proefdebarkatie zijn video opnamen gemaakt, gecombineerd met tijdmeting. Deze reportage behoort nu tot het materiaal dat de overleggroep in studie heeft. Jongelui uit Den Hoorn „leenden" dinsdagnacht de brommer van een jongen uit Den Burg om er de thuis reis mee te aanvaarden. Halverwege de Hoornderweg lieten ze het vervoer middel echter in de berm achter. Eén van hen gooide een sigarettenpeuk weg die op de brommer terecht kwam, waardoor deze in brand vloog. De eigenaar en de jongelui zullen de zaak onderling regelen. De plaatselijke groep van Amnesty International houdt haar maande lijkse schrijfavond dinsdag van 20.00 tot 21.00 uur in de openbare bibliotheek en op het adres Trompstraat 15 te Oudeschild. Er zijn voorbeeldbrieven aanwezig, die overgeschreven kunnen worden. Het gaat om de volgende mensen die gevangen zitten: In Syrië: Riad Al- Turk, een advocaat en gewetensgevan gene sinds 1981, die ernstig ziek is. In Tsjaad: Mardié Ibrahim en Mabrouka Houni Rahil, een moeder en dochter die in het geheim zonder aaanklacht of proces worden vastgehouden. En in Hongarije Zsolt Keszthelye een redac teur van een tijdschrift die weigerde zijn militaire dienstplicht te vervullen. Voor al deze mensen wordt om onmid dellijke vrijlating verzocht. Als iemand geen tijd heeft om dinsdagavond te schrijven, dan kunnen de brieven ook worden meegenomen om thuis te schrijven. Wil men de brieven thuisbe zorgd krijgen tegen onkostenvergoe ding, dan moet men contact opnemen met Jenneke Wassink, telefoon 4109. den de kramen in twee banen op het midden van de Groeneplaats. Omdat de mensen graag de kortste weg vol gen als zij van Parkstraat naar Binnen- burg of omgekeerd wandelen, was de tweede baan minder druk en derhalve minder aantrekkelijk voor de marktkooplieden. Er is nu een heel an dere opstelling waarbij van een tweede route geen sprake is Belangrijk is ook dat de ingang van het raadhuis niet langer door kramen zal worden „ge barricadeerd": deze plek blijft vrij. Het zelfde geldt voor de toegang van het Polderhuis. Afgesloten Een ingrijpende verandering is dat de Groeneplaats maandagochtend voor alle autoverkeer wordt afgesloten, na dat de marktkooplieden hun spullen hebben gelost. In het verleden werd gepoogd het verkeer van de Groene plaats te houden door het plaatsen van een los hek, maar daar trokken veel automobilisten zich niets van aan. De markttoegang wordt nu met een afsluitbare paal versperd en die wordt pas verwijderd als het plein 's middags weer helemaal opgeruimd en schoon is. Er wordt uiteraard voor gezorgd dat brandweer en ambulance er wel door kunnen; die krijgen de sleutel van de paal. In verband met de eerder genoemde obstakels staan de kramen minder dan vroeger in aaneengesloten rijen. Ze staan nu voor een deel „los" waar door het opstellen ervan iets bewerke lijker is geworden en voor de kramen meer materialen nodig zijn. De vaste kooplieden hebben kennis genomen van de tekeningen van de nieuwe situatie en zijn er tevreden over. Zij en het publiek kunnen echter pas een definitief oordeel geven over enkele weken als men aan de nieuwe situatie gewend is geraakt. De heer C. Vonk heeft zijn taak als voorziter van de Coöperatieve Inkoop vereniging voor Visserijbenodigdheden (CIV) neergelegd. Van hem zal officieel afscheid worden genomen tijdens een receptie in het CIV-gebouw te Oude schild op zaterdag 9 april. De nieuwe voorzitter is de heer B. Trap, Kot- terstraat 10 te Oosterend. Secretaris is thans de heer C.D. Boersen, Loodssin- gel 15 te Oudeschild. Ook dit jaar zal in het groothan delsgebouw in Oudeschild weer de Lions-veiling worden gehouden: de organisatie Lionsclub Texel is al ge ruime tijd met de voorbereidingen doende. Goederen voor de veiling kunnen worden ingebracht op 28 en en 29 april tussen 16.00 en 19.00 uur en eventueel op 30 april van 10.00 tot 14.00 uur. Of men bij laatstgenoemde gelegen heid zijn spullen nog kwijt kan, is ech ter twijfelachtig want er zullen niet meer dan 1000 kavels worden geveild en de ervaring heeft inmiddels geleerd dat dit aantal gedurende de twee in- brengdagen makkelijk wordt bereikt. Op 5 en 6 mei kunnen de ingebrachte goederen worden bekeken na aankoop van een catalogus (tevens toegansbe- wijs) voor f2 De veiling begint vrij dagavond 6 mei om 19.30 uur onder toezicht van notaris Boswijk en met medewerking van veilingmeesters Zijm en Roeper. Zij zullen trachten de eerste 400 kavels vóór middernacht geveild te krijgen. De veiling wordt de volgende dag om 13.30 uur voortgezet totdat al le nummers zijn verkocht. De organise rende club hoopt door belangeloze medewerking van velen een nog groter batig saldo te verkrijgen dan vorig jaar. Toen kon een zestal goede doelen worden gesteund met totaal f30.000,—. De kangoeroe die enkele weken g6i den ontsnapte van het terrein van Frank Berkhout in Den Hoorn is in leven en springt vrolijk rond inji dennen in de buurt van de Okustti Jachtopziener Ed Drijver beweert I, dier meerdere keren te hebben op het stukje weiland aan de b waar de hondenclub regelmatig ot fent. Hier vond hij ook uitwerpsels van het dier en voedsel dat hij nes legde werd door de kangoeroe geten. Sinds zaterdag heeft het dfe zich niet meer laten zien; mogelijk het geschrokken van de oefenende honden. Frank Berkhout heeft inrni dels een vervangende kangoeroe geschaft, maar hij wil het vermiste graag terug en houdt zich aanbevö voor tips: 02226 - 485 of 02226 - J Dinsdag 12 april wordt een kant klosmiddag gehouden van 14.00 ta 16.30 uur in Timmer's Tearoom te Burg. Cursisten en oud-cursisten ki nen zich opgeven bij mevrouw Sriti telefoon 02220-3974 De kosten sief thee of koffie zijn f5—. Er won een kleine tentoonstelling ingericht Wie iets heeft dat daarvoor geschil is, kan dat op de middag meebreng Belangstellenden die alleen willen ken zijn ook welkom. De nationale woningraad (NWR) h de gemeente Texel subsidie gevraa voor het zogenaamde Habitatpro/ voor verbetering van de huisvestin- ontwikkelingslanden. Eén van de waarden van de gemeente voor ee uitkering uit het fonds ontwikkeld hulp, is dat het om een plaatselijk? tie gaat. En dat is deze keer dus het geval. - yfC/JSs/ ras//^exel Wij hebben een volledig v nieuwde menukaart waarin v Tesselse produkten verwerkt zi Daarnaast bieden wij u dl speciale paasmenu's in prijsklasse van f35,—, ƒ42, en ƒ49,50. Reserveert u tijdig een tafel? r#nte<)6zalan/'eszl Een kopje koffie met een flii punt appeltaart en slagroom f4, Reeds voor 12,50 serveren' een groot bord gebakken kab jauw met friet, gemengde s» de en remouladesaus. 02226 - 310. Uw gastheer Jan C. Stolk. Aansluitend op de gewone „Agenda" in deze krant zullen onze lezers her haaldelijk een rubriek „Exposities" aantreffen. Hierin wordt melding ge maakt van de diverse kunst- en aan verwante tentoonstellingen die op dat moment op Texel worden gehouden. Het gaat om niet-permanente openba re exposities van zowel vakmensen als amateurs. Gebleken is dat deze infor matie in een behoefte voorziet. Men sen met belangstelling voor kunst (waaronder toeristen) willen zich graag oriënteren. Exposanten die prijs stellen op deze (gratis) vermelding worden verzocht gegevens met betrekking tot de aard van de expositie, plaats en openingstijden door te geven aan Tinie Visser van Galerie Tessel in de Ko- gerstraat in Den Burg, die in deze coördinerend optreedt. De aldus verza melde gegevens zullen ook worden ge bruikt bij de samenstelling van het toe ristenmagazine „Texeltoerist". HUZARENSALADE van 5,— voor fi, LOEMPIA SPECIAAL van 4,50 voor fl gezellig, betaalbaar en altijd dichtbij Telefoon 02220 - 4890 - PARKSTRA AT.BOULEVAW

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2