xJviessnelheid helpt uid-Eierland weinig fooral de Texelaars blijven scheuren ys eierland jondernemers-aktiviteitenj ZUID - jB&r 1 os en Duin" verandert appartementencomplex Eerste dia-avond in „De Schuilhut" Instructieavond over exterieur Paastoernooi LBO Zeilersavond met Schuttevaerfilm Zaalvoetbaltoernooi voor jeugdteams Voetbalprogramma Zaalvoetbaltoernooi van SV Oosterend IIJDAG 1 APRIL 1988 TEXELSE COURANT PAGINA 7 bg eens eerlijk: mindert snelheid bij het bord „adviessnel- j»id 50 km/u" nabij Zuid-Eierland? Wie ontkennend ant- r Joordt, bevindt zich in een groot gezelschap. De plaatsing fan borden langs de Postweg, aan weerszijden van het luurtschap, heeft volgens de omwonenden weinig geholpen. )e automobilisten blijven hard rijden en dèt terwijl het iteeds drukker wordt op de Postweg. De Texelaars zélf zijn ge grootste boosdoeners, constateren de Zuid-Eierlanders. Ze (inden het de hoogste tijd dat er wat aan gedaan wordt, naar tot een gezamenlijke aanpak is de buurt nog niet fekomen. land verkent, is toegenomen. Welis waar rijden die op het fietspad, maar bij de kruising met de Muyweg (die het buurtschap doorsnijdtl levert dat onveilige situaties op. Kleine kinderen Dorie van der Star woont op Muyweg 40, met man en kind. Het gezin had ook een hond, maar die is vorig jaar op de Postweg doodgereden ,,Dat kan op elke weg gebeuren hoor, maar dat het hier soms levensgevaarlijk aan ,,Die maken geen bal uit. Misschien dat sommige Duitsers afremmen, maar de Texelaars trekken zich er niets van aan". Als de snelheid wordt aangepast, zou dat ook in de geluidsoverlast schelen. ,,We hebben eens met een camera video-opnamen gemaakt in de tuin, op een zomerse dag. Toen we de band afdraaien schrokken we: het leek wel alsof die midden op een snelweg was opgenomen". Oplossingen ziet Dorie ook: ,,Een drempel of zoiets op de weg maken, dan straffen de hardrijders zichzelf. En dat adviesbord zou eigenlijk een ver bodsbord moeten zijn, dan wordt het interessant. Eigenlijk zou je het met de hele buurt moeten aanpakken. Maar als je een ludieke actie doet, kan dat ook gevaar opleveren voor het verkeer". Afwachtend Haar overbuurman, kunstschilder Niek Welboren, toont zich bijzonder fel op de hardrijders. Hij constateert dat vrij wel iedereen op de buurt er zo over Zondag heeft hij zich nog enorm geër gerd aan het voorbijrazende verkeer. Ik werd er bijna krankjorum van. Kijk, ik heb ook een oud autootje ge had, waarmee ik graag ging scheuren, maar het moet natuurlijk wèl kunnen. Op de steeds drukker wordende Post weg kan het dus niet. Zondag was het heel druk en de mensen reden erg agressief. Juist dat agressieve rijden veroorzaakt herrie en is gevaarlijk. Een bekend beeld is bijvoorbeeld dat de automobilisten die wèl het advies op volgen, in het dorp worden gepas seerd. Je zou hier dus eigenlijk ook een inhaalverbod moeten laten gelden. Verder denk ik aan politiecontrole, je ziet hier nooit politie." Aanpassingen Welboren hoopt dat door een aantal eenvoudige aanpassingen de situatie wat veiliger kan worden gemaakt. Ver keer dat op de Muyweg de kruising met de Postweg nadert, wordt het zicht belemmerd door de populieren die in de berm zijn geplant De bomen die het dichtst bij de hoek staan, zou de jaren 1984 en '85 voerde de ge- lente correspondentie met rijk en ivincie over het instellen van een plichte maximum snelheid. Deze moeten gelden in een zóne van Lig meter ten zuiden van hoeve Lei- In tot een punt dertig meter ten lorden van „Nieuw Breda", dus van t buurtschap Zuid-Eierland tot voor- het vliegveld. Reden van dit laatste js dat tal van automobilisten plotse- afremmen in de buurt van het sgveld als zij vliegtuigen zien opstij- n of landen of als zij parachutisten de lucht zien hangen, lorts verzocht de gemeente om Zuid- irland als bebouwde kom aan te wij- h Dit verzoek werd door Gedepu- >rde Staten afgewezen, omdat er in onvoldoende bebouwing sprake ju zijn. „Het karakter van de weg Irandert nauwelijks ter hoogte van de jbouwing, die zich bovendien in het lemeen op vrij grote afstand van de aan bevindt. Door deze omstandig- len zal naar onze mening wegge- liker het onderhavige gebied niet als bebouwde kom ervaren", aldus brief van GS aan B en W van tel in maart 1985. rlaging van de maximum snelheid 50 km/u was afhankelijk van gege- ns als: verkeersintensiteit en sa- •nstelling, ongevallenoverzicht over e laatste jaren, gemeten snelheden, jestand van het wegdek, bijzonderhe- en waaraan het verkeer zich moet lipassen. De verkregen gegevens ■mden door de provincie geen aan- 5iing om de maximum snelheid ter hoogte van Zuid-Eierland aan te pas- Dat er nadien toch borden zijn alaatst, is te danken aan de ge- ente. Weliswaar betreft dat geen bod, maar een advies aan de weg- hruikers. Feitelijk gaat de gemeente armee al verder dan de provincie toestaat, maar tegen deze situatie werd niet opgetreden. De zóne waarop de borden van toepassing zijn, is min der groot dan in eerste instantie was aangevraagd: van enkele tientallen me ters ten zuiden van „Leiden" tot een punt even ten noorden van het pompstation van Kees Dekker. Alleen het buurtschap Zuid-Eierland valt dus onder de maatregel, het weggedeelte langs het vliegveld valt er buiten. Bijna-ongelukken De adviesborden halen echter weinig uit volgens degenen die het kunnen weten, de buurtbewoners. Vorig jaar zijn ze geplaatst, maar het rijgedrag van het merendeel der automobilisten is niet gewijzigd. Dat leidt soms tot gevaarlijke situaties en bijna- ongelukken Dat er op een dag een vreselijk ongeval plaatsvindt, kan ei genlijk niet uitblijven, alsdus de Zuid- Eierlanders die wij spraken. Een aantal van hen vindt dat het weer tijd wordt dat de gemeente actie onderneemt. Nu het Krimplan in volle ontwikkeling is gekomen, wordt de weg.aanzienlijk intensiever gebruikt. De bewoners we ten precies hoe druk het op de boot is, want van elke lading gaat een flink deel over de Postweg. Niet alleen naar De Krim, maar ook naar de bungalow parken onder de Slufterduinen en rich ting De Cocksdorp. Verder maken steeds meer toeristen gebruik van de route voor het bezoeken van het vlieg veld, de vuurtoren en omgeving en de natuurgebieden De Slufter en De Muy. „Het is tekenend dat tegenwoordig Van Liere met zijn patatwagen bij de ingang van De Muy staat", aldus één der buurtbewoners. Verder hebben zij de ervaring dat ook het aantal mensen dat per fiets het ei- PSdi t -J -'h Samenvoeging van adviesbord en naambord moeten het idee dat men een bebouwde kom binnenrijdt, versterken. Weinig automobilisten trekken zich er echter iets van aan. toe gaat, staat vast. Het wordt al drukker, maar ook al gekker, zo lijkt het wel. Er komen auto's met een waanzinnige snelheid voorbij jakkeren, ledereen kan toch zien dat hier een buurt is en geen snelweg. Als je kleine kinderen hebt, zoals wij, dan houd je je hart vast. Ik denk dat de hele buurt er van baalt". In haar ogen helpen de borden niets: denkt, maar dat men een afwachtende houding aanneemt. Welboren heeft Zelf één keer bij de gemeente beklag gedaan over een snelheidsmaniak, ernaar wil niet elke keer aan de bel trek ken. Volgens hem zal het er wel op neerkomen dat de kwestie niet eerder ter sprake komt dan tijdens een ge meentelijke hoorzitting die in de loop van het jaar zal plaatsvinden. den kunnen worden verwijderd. De ro de PTT-postbus die nabij de kruising staat, zou op een andere plaats moe ten komen. Nu gebeurt het dat passe rend verkeer op het laatste moment de bus ziet en plotseling afremt. Datzelfde geldt overigens ook voor het uithang bord voor zijn atelier/galerie De Scho- lerie. Welboren wil het bord nu verder weg plaatsen. Hij heeft nog een sug gestie, opgedaan uit een krante-artikel: zgn. ,verkeersvertragers". Dat zijn een aantal stroken dwars over de weg waarop grove steenslag is aange bracht. Wie er met een vaartje van ze ventig kilometer per uur overheen rijdt, schrikt van het geluid en remt onwille keurig af. Bij 50 km/u is het akoestisch effect echter te verwaarlo zen. In Noordholland heeft de ge meente Castricum ervaring opgedaan met deze methode. In verband met de eventuele verplaatsing van de PTT-bus is een technisch ambtenaar van de ge meente in Zuid-Eierland langs geweest. Tot plannen maken zal het echter niet komen, zolang van het gemeente bestuur geen opdracht is ontvangen om de situatie in Zuid-Eierland aan te passen. Wèl is onlangs het naambord „Zuid-Eierland" verplaatst, hetgeen het bebouwde kom-idee versterkt. Brood Kees Dekker van het pompstation wil eigenlijk niet teveel kwijt (,,het gaat ook om m'n brood") maar ergert zich dagelijks rot. Ook hij meent dat vooral de Texelaars in overtreding zijn. ,,Niet alleen de Cocksdorpers hoor, maar ik ken ze allemaal. Namen noemen doe ik niet. Maar de ergsten krijgen van mij geen druppel benzine. Het is be lachelijk wat zij doen, want het hele eiland is nog geen dertig kilometer lang". Dekker gaat zelfs zover dat hij zijn klanten de weg op begeleidt. ,,lk ga dan op de weg staan als de klant wil wegrijden. Dat is voor mij een noodzaak geworden, want anders dur ven de mensen hier niet meer te stop pen". Een oplossing? ,,De politie hoeft hier alleen maar op de stoep te gaan zitten en de kentekens te noteren". Het echtpaar P. Druif woont al sinds mensenheugenis langs de Postweg. „Vooral 's nachts wordt onbeschoft hard gereden", weet het paar. „Dat het drukker is geworden met al die huisjes erbij, daar is niet aan te ontko men. Maar dat er niet goed op de borden wordt gelet, is jammer. Het was al een hele vooruitgang dat het fietspad destijds is aangelegd, maar na die tijd is er veel meer verkeer geko men. Een verplicht 50 km/u-bord zou het beste zijn, kijk maar naar de dor pen aan de Rijksweg langs het Noord hollands Kanaal." Tot slot: „Waar is het nodig voor, in een paar minuten ben je in Den Burg". Laagvliegers Ook bij het vliegveld is men niet blij met het harde rijden. Tijdens mooie weekenden staat het vaak zwart van de auto's en is het parkeerterrein te klein. Bezoekers zetten hun auto's dan in de berm, maar evengoed blijft men hard rijden, wat als riskant wordt be oordeeld Motoren breken alle records, aldus de havendienst. „Soms denken wij dat er een vliegtuig in aantocht is, maar dan blijkt het een motor te zijn. Ja inderdaad, die vliegt te laag voor onze radar. 3os en Duin" aan de Bakkenweg idergaat momenteel de meest in- ijpende verbouwing in zijn istaan. Het uit 46 hotelkamers en appartementen bestaande com- ex, verandert ten koste van 1,3 iljoen gulden in een gebouw met i appartementen. De hotelfunctie irdwijnt. Het café-restaurant ijft, maar zal worden verpacht, e appartementen (2. 4 en 6 per- ions) zullen hun aantrekkelijkheid et alleen ontlenen aan de luxe en ime uitvoering maar vooral ook in de service die wordt geboden. jenaar-exploitant Johan Hopster (45! nd het hoog tijd om de bakens te 'zetten. „We hebben dit werk ne- intien jaar met plezier gedaan. Maar 1 was hard werken, zestien uur per En het werd steeds drukker. We rkten soms met wel 25 man perso- tel. We willen het nu iets rustiger 'bben, door het hotel af te stoten en keuken en het restaurant te ver- ichten. We houden ons dus alleen >g met de verhuur van de apparte- enten bezig en dat kunnen we doen et twee meisjes, twee huisknechten een oproepkracht". Pachter restaurant wordt verpacht aan de jarige B. Heukers (en zijn vrouw) al drie jar als chef-kok aan „Bos Duin" is verbonden. Passanten zijn zijn S la carte-restaurant van harte (kom, maar het streven is erop ge kt dat een groot deel van zijn klan- zal bestaan uit huurders van de 'Portententen. Die kunnen een ap- "tement namelijk huren „met diner" ast menu f23,— per dag), met ont- (f8,50) of met beiden, dus half- nsion. Ook huren zonder verdere fa- iteiten is uiteraard mogelijk. Linnen- 'ed hoort er altijd bij. Het apparte- 'ntencomplex Bos en Duin ligt op grote afstand van de toeristische ntra op Texel. Mede daardoor werd veel vermaak op eigen terreien ge- 'uen. Zoals het overdekte verwarmde (embad en de midgetgolfbaan. Dat l't uiteraard zo. Er worden nu andere "men van service aan toegevoegd, appartement heeft een eigen kleu rentelevisie die naast de drie Neder landse zenders vier buitenlandse zen ders biedt, waaronder twee Duitse, die door middel van een schotelantenne op het dak via de sateliet worden ont vangen. Ook kan een eigen program ma worden bekeken afkomstig van de centrale video die in de hal staat op gesteld. Elk appartement is o.m. voor zien van radiowekker, haardroogappa- ratuur, koffiezetapparaat en een tele foon waarmee rechtstreeks naar buiten kan worden gebeld. Aanwezig is ook een bar-koelkast waarin naast drankjes ook een kluis zit waarin kostbaarheden kunnen worden opgeborgen. Daar is steeds meer vraag naar. Wegens de toenemende kans op inbraak in de ste delijke centra houden de mensen hun duurste spullen graag bij zich. De wens om het wat minder druk te heb ben was niet de enige reden om de hotelkamers te vervangen door appar tementen. Het speelt ook in op de wensen van het publiek. Veel hotel gasten krijgen interesse voor apparte menten, die wat meer vrijheid en pri vacy bieden, vooral als daarbij enige extra service kan worden genoten. Dat bleek na de bouw van de appartemen ten waarbij Bos en Duin enkele jaren geleden werd uitgebreid. Voor een groot deel werden die gehuurd door oud-hotelgasten. Ontbijt op bed In bijzondere mate wordt op de vraag naar vrijheid en privacy ingespeeld met de „ontbijt-service". Appartementhuur ders krijgen dat ontbijt namelijk aan de deur bezorgd (met de krant van die dag) in een box, zoals die ook in vliegtuigen worden gebruikt en kunnen dus zelf uitmaken onmder welke om standigheden en hoe laat ze eten. Van het oude gebouw staan eigenlijk alleen nog de buitenmure. De appartemen ten, velen met schitterend uizicht op zuidelijk Texel, zijn fraai uitgevoerd en ingericht. Er is veel schoon metselwerk toegepast, de raamkozijnen zijn in kunststof uigevoerd. Er is een terrasje (beneden) of balkon. Alle appartemen ten zijn voorzien van badkamer met toilet, douche en uiteraard wastafel, uitgevoerd in grijze en witte tinten. Die kleurstelling vindt men ook bij de keu keninrichting. Het wat zakelijke effect daarvan wordt gecompenseerd door wat kleur in de vloerbedekking, kus sens e.d. en speels uitgevoerde lichtar- maturen. Er is veel aandacht besteed aan de brandveiligheid. Matrassen en gordijnen zijn brandvertragend en elk appartement is voorzien van een brandblusser. Als er in geval van ziekte of andere spoedeisende omstandighe den hulp nodig is, kan het glas wor den ingeslagen van een der kastjes in de gangen waardoor de receptie of de exploitant wordt gealarmeerd. Alle ap partementen zijn voorzien van eigen CV-ketel met warmwatervoorziening. Zojuist is het aardgas aangesloten. Er moest een f52.000— kostende leiding van 740 meter worden gelegd naar het kruispunt Westerweg-Bakkenweg, een consequentie van de excentrieke lig ging, ver van de toeristische concen traties. Dat feit liet zich tien jaar gele den al voelen toen er riolering moest worden aangelegd en de aanleg van een kostbare persleiding werd voorge schreven. De verbouwing werd ont worpen door architektenbureau Alke- ma uit De Koog en passeerde zeer vlot de goedkeurende gemeentelijke instan ties. Hoofdaannemer is Daalder uit De Cocksdorp en de onderaannemers zijn de VEM (electra en aanleg van het au tomatische brandmeldingsysteem), Oe- le (loodgieterswerk en sanitair), Vere nigde Schilders en Westerlaken (straatwerk). De Schuilhutcommissie heeft ook voor dit jaar weer een groot aantal activitei ten op stapel staan. De meeste daar van vinden in en rond de komende zo mer plaats, maar de start is in de paasvakantie. Dinsdag wordt in het ge bouw van de Nederlands Hervormde kerk aan de Dorpsstraat in De Koog de eerste dialezing gehouden. Aan vang 20.00 uur. Verteller is de heer J.J. van den Berg uit Oosterend. De Blijde Rijders houden donderdag een instructie-avond in manege Aken- burg met enkele WPN-juryleden over exterieurbeoordeling. Het begint om 19.30 uur. Men wil hierdoor de leden meer inzicht geven in hoe op keurin gen het exterieur van zowel rij- als tuigpaarden wordt beoordeeld. Dinsdag werd in sporthal Ons Ge noegen en in de Burgemeester De Koning-hal het traditionele paas toernooi van het LBO gehouden. De leerlingen konden kiezen uit volleybal, handbal en badminton. Ook dit jaar bleek badminton de meest favoriete sport te zijn. 's Morgens speelden klas 1 en 2 en 's middags klas 3 en 4. Om kwart voor vijf waren alle teams uitgestreden en konden de taarten en paaseieren wor den uitgereikt. De uitslagen waren als volgt: Handbal: Jongens klas 1-2: 1. klas 1a, 2. klas 2e, 3. klas 2b. meisjes klas 1-2: 1. klas 2c, 2 klas 2a, 3. klas 2b. Jongens klas 3-4: 1, ploeg van S. Mantje, 2 ploeg van E Klippel. Volley bal: Jongens/meisjes klas 3-4: 1 ploeg van M. Groof, 2. ploeg van E. van der Vis. Poedel prijs meisjes klas H3CV3C. Badminton Klas 3: Yvonne Bremer en Alja Barends, Maja Mar tens en Bianca Drijver, Pirola van der Kooi en El- za Huisman, Mariska Martens 'en Esther Rood. Klas 4 meisjes: Christa Keijser en Yvette de Ruiter, Linda Koolhof en Monique Verhagen, Martha Vlaming en Linda Eelman Klas 3 jon gens Niek vd Heide en Olivier de Koning, Ze- fanja Brandenburg en Roland Kooiman, Marcus De watersportvereniging Texel houdt vrijdag om 20.00 uur haar zeilersinfor matieavond in het clubschip. Enkele onderwerpen die aan de orde zullen komen: wedstrijdzeilen: de reglemen ten: gebruik van de sw-factoren en meting: toertochten en de kosten: uit reiking zeilersinformatieblad; overleg over samenstelling van de clubteams die meevaren in de regionale club wedstrijden voor kajuitzeiljachten, die worden gehouden ter gelegenheid van de feesten rond „Den Helder 200 jaar haven" van 30 juni tot en met 5 juli. De werkgroep zeilevenementen is initi atiefnemer van dit zeilgebeuren en de Texelse watersportvereniging wil daar om goed beslagen ten ijs komen. Na afloop van de vergadering wordt de uiterst boeiende, een uur durende, vi deofilm van de Schuttevaerrace 1987 gedraaid. Behalve de zeilers zijn ook andere geïnteresseerden welkom. Bruining en Arjan Eelman, Gert J. Vlaming en Rene Kooiman Klas 4 jongens: Ronald Timmer en Remmert Drijver, Kees W. Jimmink en Ro nald Uitgeest, Fred Wigman en Annemarieke de Vries.Klas 1 jongens: 1 Carlo Timmer en Arjan Kiewiet, 2. Jan v,d. Star, René Eelman en Edwin Kuiter. Meisjes klas 1:1. Leonie Gieles en Es ther Klippel. 2. Patricia den Brok en Annemiek Bakker Jongens klas 2: 1 Jelle Visser en Re- cardo den Brok, 2. Mischa Witte en Fulco Ze gel. Meisjes klas 2; 1. Susan van Leersum en Judith van der Zee, 2. Mariëlle Hendriks en Ma deion Schraag Op woensdag heeft de rayoncom missie Texel een zaalvoetbal toer nooi georganiseerd voor jeugd teams. Dit toernooi begint om 10.30 uur en is om 15.30 uur afgelo pen. Behalve de B-juniorenselectie van Texel en Gamma 3, Alkema en De Krim doet ook de afdelings B- juniorenselectie mee. Het toernooi wordt gespeeld in een halve competitie vorm. Het is de be doeling om de Texelse jeugdselecties ook in het voorjaar regelmatig te laten oefenen voor hun toernooien. Zo heb ben de C-tjes op 17 april nog een toer nooi en de A-junioren medio juni. Dit toernooi kent vijf sterke deelnemers. Buiten de bekende Texelse teams moet rekening worden gehouden met de sterke afdelings B-juniorenselectie die druk in hun oefencampagne is voor het Nederlands kampioenschap zaal voetbal op 4 juni. Programma: 10.30 uur Gamma 3-De Krim 11.00 uur Texel B-selrAlkema 11.30 uur N-Holland-Gamma 3 12.00 uur De Krim-Alkema 12.30 uur Texel B-seLN-Holland 13.00 uur Gamma 3-Alkema 13.30 uur De Krim-Texel B-junioren 14.00 uur N-Holland-Alkema 14.30 uur Gamma 3-Texel B-junioren 15.00 uur N-Holland-De Krim 15.45 uur Prijsuitreiking. Zaterdag 2 april 1988 KNVB, afdeling Noordholland: De Koog-Nieuwe Niedorp, 18.00 uur Junioren: ZDH B1-HRC B2, 13.30 uur De Koog B1-HCSC B3, 13.30 uur Texel C2-Succes Cl, 13.30 uur Pupillen: WGW Dl-Texel Dl, 11.00 uur ZDH DTTex. Boys D1, 12.00 uur Oosterend DTTexel D2, 12.00 uur Tex.Boys E1-Oosterend El, 12,00 uur Tex.Boys E2-De Koog El, 11.00 uur Texel E1-Texel E2, 13.30 uur Texel F1-Texel F2, 12.30 uur Oosterend FI-Tex.Boys F1, 11.00 uur ZDH F1-SVC F1, 11.00 uur Maandag 4 april, 2e paasdag: KNVB, vierde klasse: Go Ahead-Texel, 14.30 uur KNVB, afdeling Noordholland: De Koog-JVC, 14,00 uur ZDH-Winkel, 14.00 uur Texel 3-Zeemacht 5, 12.00 uur Junioren: WMC A1-Texel Al, 14.30 uur SV Oosterend houdt dinsdag een zaal voetbaltoernooi voor teams die uitko men in de junioren 1 klasse. Het be gint om 10.00 uur en speelt zich af in sporthal Ons Genoegen. Er doen al leen Texelse verenigingen aan mee. Sponsor is camping de Bremakker. Poule A: Oosterend, Casino 3, ZDH, Texel 2. Poule B: Oosterend 2, Casino 2, De Krim, Texel 3. Programma: 10.00 uur Oosterend-Casino 3 10.18 uur ZDH-Texel 2 10.36 uur Oosterend 2-Casino 2 10.54 uur De Krim-Texel 3 11.12 uur Texel 2-Oosterend 11.30 uur Casino 3-ZDH 11.48 uur Texel 3-Oosterend 2 12.06 uur Casino 2-De Krim 12.24 uur ZDH-Oosterend 12.42 uur Texel 2-Casino 3 13.00 uur De Krim-Oosterend 2 13.18 uur Texel 3-Casino 2 13.36 uur nr. 3 B-nr. 4 A. 13.54 uur nr. 4 B-nr. 3 A. 14.12 uur nr. 1 B-nr. 2 A. 14.30 uur nr. 2 B-nr. 1 A. 14.48 uur 7e-8e plaats. 15.06 uur 5e-6e plaats. 15.24 uur 3e-4e plaats. 15.42 uur Finale. 16.15 uur Prijsuitreiking.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 7