SHIiSQBA Cjrocn c2wartsJ~exeh in het Texel maakte indruk Dp koningin Beatrix Bewoners Kogerstraat willen parkeerplaatsen behouden BAKKER Vlassale belangstelling in Den Burg «ranr ,,U zit hier niet voor joker" KUNSTSTOF TERRASSTOELEN NU Z20j- KUNSTSTOF TAFELS /49,95 - Aan de Texelse Ibevo/king iasexplosie in Ie Gravenstraat Honderden Texelaars hadden graag in de schoenen gestaan van de 11-jarige Martijn Duinker Don tti-KcnwM IS ti' 02720 2346 GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.275 VRIJDAG 22 APRIL 1988 idactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. liten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Burgwal Den Burg, telefoon 02220 - 5472. ■or advertenties, abonnementen, etc inaeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, lefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111 Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60 398 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs /Ï9,80 per kwartaal; los 95 cent echtgenote. Aan het begin van de voetgangerstrap op de veerhaven in Den Helder had burgemeester Ton Schipper de konin gin en haar gevolg verwelkomd. Op de voetgangersbrug op het schip heetten Teso-directeur Theo Hoogerheide en Lees verder pagina 2 de Bernhardlaan tussen de kruising met de Kogerstraat en garage Rey. Inbreuk Jan van Asselt (Texels Belangl was voor het wijzigen van de voorrangsre geling op de veelbesproken kruising, omdat anders inbreuk zou worden ge maakt op het plan van de ringweg om Den Burg, waar men al heel lang over bezig is. Riet Huitema van het CDA vond dat filevorming zou kunnen wor den voorkomen door goede verwijs- borgen bij de stoplichten Akenbuurt. Ook Erna Eelman (WDI was het daar mee eens. Mensen vanuit De Cocks- dorp laten omrijden via de Waalder- weg leek haar geen goed idee. ,,Men zoekt toch weer een sluiproute". Ze had bedenkingen tegen verkeersdrem pels en hoopte dat de mogelijkheid van een verhoogd kruispunt zou wor den onderzocht. Het handhaven van de parkeergelegen heid omdat elders in Den Burg ook al het nodige was verdwenen, vond ze belangrijk. Wethouder Schilling resu meerde dat iedereen het in grote lijnen toch met elkaar eens was dat het be houd van parkeerplaatsen erg belang rijk is en dat het inmiddels beruchte kruispunt nog eens nader moet wor den bekeken. ,,We zoeken natuurlijk die voorziening die het veiligst is". Hij wilde de mogelijkheid van parkeren op de Bernhardlaan nader onderzoeken, maar waarschuwde dat daar wel een prijskaartje aan zou komen te hangen als dat werd dobrgevoerd. Dokter Wa verijn informeerde of de buurtbewo ners nogmaals inspraak zouden kun nen hebben op de plannen zoals deze eruit komen te zien, nadat alle sug gesties uit de commissievergadering erin zouden zijn verwerkt. „Verkeers- wijzigingen moet het college aankondi gen en daar is beroep op mogelijk", al dus de wethouder. axel heeft een goede indruk achtergelaten op Hare Ma- isteit koningin Beatrix. Dat kon dinsdag na een drie uur en fcijftig minuten durend bezoek, dat grote belangstelling trok. Lorden vastgesteld. Vooral de vrolijke entourage in het cen trum van Den Burg moet de koningin goed hebben gedaan. Daarnaast genoot zij innig van de bezoekjes aan de Gollards, comare en het Tesselhuus, waarbij haar persoonlijke betrok- enheid duidelijk tot uiting kwam. 9t strakke tijdschema bleek zon- ir al te veel moeite te kunnen orden gehandhaafd. Om kwart ier tien arriveerde de koningin in i veerhaven en om vijf minuten ler twee verliet zij het vliegveld, et éénmaal liep een programma- iderdeel uit of werden de konin- n en haar gevolg vertraagd door i drukte op straat. Tóch was het xelse bezoek beslist geen com- itergestuurde gebeurtenis, inte- indeel: de koningin viel een ontane en gemoedelijke ont- ngst ten deel. Het ongedwongen i vlotte verloop leverde aan het nd van haar tocht een welge- eend compliment op aan de xelse organisatie. ihteraf beschouwd had de dienst ge- sentewerken niet eens zoveel haast leven maken met de renovatie van Groeneplaats. De uitvoering van de innen was eind vorig jaar in een oomversnelling gekomen door de mst van koningin Beatrix. Vóór 19 ■ril zou het centrale plein van Den Ing vernieuwd moeten zijn. Dat lukte limschoots, maar ons staatshoofd Geachte dames en heren, \jongens en meisjes H. M. de Koningin is tijdens haar bezoek aan Texel op 19 april j.i. zeer getroffen door uw spontane reacties in de vorm van vlaggen, versieringen, begroetingen, enz. Mede daardoor is haar bezoek een groot succes geworden. Zij heeft mij uitdrukkelijk gevraagd u hiervoor heel hartelijk te danken. De burgemeester van Texel A. Schipper heeft nauwelijks een glimp van de fraaie nieuwe bestrating kunnen op vangen: de Groeneplaats zag dinsdag ochtend namelijk zwart van de men sen. Al lang voordat het hoge bezoek Den Burg zou binnenrijden, stroomde de Groeneplaats vol. Op het moment dat het koninklijk gezelschap in Den Hel der was aangekomen, maakten de eerste basisschoolkinderen met hun meesters en juffen al hun opwachting op het raadhuisplein. Tegen tien uur 's ochtends was het al een vrolijke be doening met honderden opgewonden kinderen en talloze nieuwsgierige vol wassenen. De kinderen waren uitge dost met feestelijk versierde hoofddek sels die ze zelf op school hadden ver vaardigd. Door medewerkers van ge meente en politie werden de scholen op hun plaats gezet, zoveel als moge lijk tegenover het bordes. Voor in totaal 1300 kinderen bleek dat echter een ondoenlijke opgave. Som mige scholen hadden zodoende tóch met een ongunstig uitzicht te kampen. Dat verergerde nog toen het rond tie nen in één klap veel drukker werd op de Groeneplaats. Verdrukking Honderden mensen probeerden een zo goed mogelijk plaatsje te veroveren. Op een gegeven moment kwamen de kinderen, die aanvankelijk de voorste posities innamen, in de verdrukking. Een eerste waarschuwing van de „or dedienst" hielp nog wel, maar later waren de mensen niet meer te hou den. Zeer zeker toen de koninklijke stoet de Groeneplaats kwam oprijden, drongen volwassenen als kleine kinde ren naar voren en ontnamen de klein tjes het zicht. Begeleidende leerkrach ten beklaagden zich er later over dat een deel van de kinderen de koningin helemaal niet heeft gezien. Op school waren de kinderen er weliswaar ook op voorbereid dat ze de koningin geen handje zouden kunnen geven, maar helemaal niets zien was wel erg sneu. Zeker als je als één der eersten op het plein bent en drie kwartier hebt moe- i de Gravenstraat voor de deur in restaurant Het Kleine Verschil Bed zich woensdag om 12.00 uur 'n gasexplosie voor, toen een erknemer van de firma Wiese uit Ikmaar, tijdens het aanleggen van •n PTT-aansluiting, met zijn lasap- iraat te dicht bij een gasbuis wam. De klap werd gevolgd door >n flinke brand, die pas na een >lf uur wachten op personeel van lt gasbedrijf kon worden be dongen. Persoonlijke ongelukken 'den zich niet voor. Ik had wel een zwarte pvc-pijp ge in, maar doorgaans is zwart van de Herleiding en geel van het gas", al ts Jack Bellis uit Alkmaar die de ex- °sie veroorzaakte. Hij had voor hij 'n het werk ging, al wel het frame R het werktentje opgezet, maar nog et het doek er over gedaan, wat zijn dding is geweest. „Als ik dat bran- inde spul over me heen had gekre nt, was ik er slechter aan toe ge- eest dan nu". Nu waren alleen zijn "npers, wenkbrauwen, snor en haren "téén kant weggeschroeid. Op het loment van de explosie had Bellis zijn id'ijfswagen met de achterklep om- Mg half boven het gat staan waarin 'I aan het werk was. Hij had de te- mwoordigheid van geest de auto me- tenweg te rijden. „Daar stond nog en dikke gasbus in, anders was die "k de lucht in gegaan", aldus de ten wachten. Achteraf gezien had een duidelijker aangegeven opstelling van de schoolgroepen wellicht beter uitge pakt, aldus concludeerden enkele leer krachten. Ook werd het jammer gevonden dat de koningin niet enkele tientallen me ters eerder uit haar limousine was gestapt, zodat zij voor de menigte langs naar het bordes had kunnen pa raderen en de kinderen haar beter had den kunnen zien. Maar ook in dat ge val men afhankelijk zijn geweest van de discipline van volwassenen om niet vóór de kinderen te gaan staan. Niettemin was het voor de meeste kin deren een enorme happening. Dege nen die de luid toegejuichte vorstin wèl hebben gezien, waren de hele dag nog vol begeestering en al met al, als ook de voorbereidingen op school erbij worden betrokken, was het een aparte ervaring. De School met de Bijbel in Oosterend had trouwens een oplossing voor de kinderen die het niet zo goed hebben kunnen bekijken: dinsdagmid dag werden video-opnamen die een Oosterender moeder had gemaakt, op school getoond. Andere scholen kun nen hiervan desgewenst gebruikma ken, zo deelde schooldirecteur Hordijk mee. De opdringerigheid moet overigens ook niet worden overtrokken: in het al gemeen kan worden gesteld dat het publiek zich gedisciplineerd gedroeg. Op de boot Terwijl de spanning op de Groene plaats hoog opliep, onderhield Hare Majesteit zich op Teso-veerboot „Marsdiep" met het Texelse college van B en W en de gemeenteraad. De koningin was in gezelschap van haar hofdame, mevrouw mr. J. Jeekel- Thate, haar kamerheer, Jhr. F.W.A, Beelaerts van Blokland en haar adju dant, de heer B. van der Meer. Aan boord bevonden zich voorts onder an deren de commissaris der koningin van Noordholland, drs. R.J. de Wit, en zijn toch wel een beetje geschrokken man, die zoiets voor het eerst meemaakte in zijn 14-jarige loopbaan. Op de klap kwamen veel mensen af. De politie, die toevallig net in de buurt was, sloeg meteen alarm en de brand weer was er binnen drie minuten. Om dat meteen wel duidelijk was dat het om een gasexplosie ging, werd via de alarmcentrale de storingsdienst van het gasbedrijf gebeld. Er moesten echter nog twee telefoontjes vanuit de brand weerwagen aan worden gewijd, voor er iemand van het gasbedrijf kwam. Dat gebeurde pas een half uur later. De brand laaide direct na de explosie hoog op. vermijdt men meestal een straat waar een opstopping is". De Kogerstraat zou naar zijn mening nooit een echte woonstraat worden, omdat het toch een invalsweg voor Den Burg blijft. En verkeersdrempels zijn wel snelheidver- lagend, maar veroorzaken ook weer geluidsoverlast door hard remmende en weer snel optrekkende auto's. Lastige toeristen Dokter Waverijn benadrukte veel last te hebben van toeristen in het verkeer op de Kogerstraat. Door de opstoppin gen en het parkeren voor de deur kon hij vaak niet of met veel moeite met zijn auto er langs. J. Stark stelde voor een gelijkwaardige kruising te maken. „Dan heeft ieder een zijn zin. Een ringweg wordt al gauw een snelweg". Hij vroeg of de voetpaden langs de straat niet iets vloeiender in elkaar over konden lo pen, opdat het niet leek alsof er in eens geen trottoir meer was. Willem Beerling had de indruk dat alle suggesties van de buurtbewoners wer den weggewimpeld door de commis sie, maar dat ontkende wethouder Schilling ten stelligste. „U zit hier niet voor joker. We zullen niet op alle pun ten naar u luisteren, maar we doen al les waar we u in tegemoet kunnen ko men". Verhoging Omdat de stoep van De Zes naar de Burgerhoutstraat wordt doorgetrokken, komt aan het eind van het stuk Ko gerstraat dat loopt van de Stenen plaats tot De Zes een soort stoeprand. Dat voorkomt in de toekomst het ra cen met taxi's of brommers vanuit het centrum, dat momenteel vooral in de nachtelijke uren geschiedt. Peter Bak ker (PSP) stelde voor de kruising Bernhardlaan/ Kogerstraat/ Beatrixlaan in z'n geheel te verhogen, wat een af remmend effect zou hebben op het verkeer uit alle richtingen. Het leek hem een goed idee om de ingang van de Kogerstraat onaantrekkelijk te ma ken, opdat het verkeer een andere in valsweg naar Den Burg zou kiezen. Het probleem dat de bewoners niet voor hun deur kunnen parkeren omdat daar zomers al toeristen staan leek hem iets dat voor heel Den Burg gold. Hans Roeper (PvdA) vond het een goed idee vervangende parkeerruimte voor de bewoners te maken op de bre de grasstrook die ligt in het deel van Met een grote groep bewoners werd in de raadscommissie voor ruimtelijk- en huisvestingsbeleid woensdagavond nog maals gesproken over de herinrichting van de Kogerstraat. In grote lijnen was men het met elkaar eens dat het behoud van parkeergelegenheid in de plannen meer nadruk moet krijgen. Wat zowel de commissie als de bewoners veel zor gen baarde, was de veiligheid op de kruising Ko- gerstraat/Bernhardlaan/Beatrixlaan. ,,We zoeken de voorzie ning die het veiligst is", aldus wethouder Daan Schilling, die verzekerde de suggesties van de buurtbewoners voor zover mogelijk mee te nemen. De reden om nogmaals met de bewo ners in discussie te gaan, was een brief die men naar de gemeente had gestuurd, met dat verzoek. Veel bewo ners wisten van de vorige bijeenkomst niets af. Th.van Hattum sprak namens hen en vroeg om een betere beweg wijzering naar grote parkeerterreinen die al bij de stoplichten van Akenbuurt zou moeten beginnen, opdat men van de Kogerstraat zou worden weggeleid. Schilling was het eens met de verbete ring van de bewegwijzering naar par keerterreinen. Het veranderen van de voorrang op de kruising wilde hij door zetten. „We hebben allang in ons hoofd dat we van de Beatrixlaan en de Bernhardlaan een soort doorgaande ringweg willen maken. We hebben al enige besluiten in die richting geno men", aldus de wethouder, die hier mee doelde op de voorrangswijziging op de kruising Schilderend/Emmalaan. De eerder gedane suggestie van de bewoners om het verkeer dat vanaf De Ccoksdorp komt via de Georgiërweg en de Waalderweg te laten gaan, leek hem niet te realiseren. „Hoe krijg je mensen zo gek dat ze iedere keer die kilometer omrijden?" Ambtenaar Jan Frederici was aanwezig om waar nodig toelichting te geven. Hij vond dat file vorming er in ieder geval voor zorgde dat er niet meer hard zou worden ge reden in de Kogerstraat. „Bovendien „Het lijkt nergens op", vond brand weercommandant Van Wilsum. „Stel je voor dat het in huis was geweest, dan had de hele boel in de lucht kun nen vliegen. Ik ga eerst overleggen met de burgemeester, maar dat er stappen zullen worden genomen, is zeker". De brandweer heeft de gaspijp gedicht met een zelf ontworpen afslui ter. „Die hebben onze eigen brand weermannen gemaakt. Het is een systeem waarbij de pijp dicht wordt geklemd tussen twee ijzeren stukken door twee moeren aan te draaien. Het werkt perfect, dat blijkt wel weer", al dus de brandweercommandant. Het wijzigen van de voorrang op de kruizing Beatrixlaan/Kogerstraat/Bern hardlaan leek hem geen verbetering, omdat dan files zouden kunnen ont staan als veel mensen Den Burg bin nenkomen via de Kogerstraat en bij die kruising moeten wachten. Ook de vei ligheid van die kruising trok hij in twij fel. „Nu hebben de kinderen uit de Kogerstraat die op de fiets naar school gaan daar nog voorrang, maar als de ze wordt gewijzigd niet meer". Van Hattum was voor het aanleggen van verkeersdrempels om de snelheid uit het verkeer te nemen. Ringweg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1