Cjrocn 'wartsjexels in het harL,
Plan Texel Airport voor
erhoging van kwaliteit
Basisscholen Den Burg
adopteren" monumenten
.uchtvaartmuseum en verharde landingsbaan?
Kaarten musical
alleen Den Burg
JËV-V'A
a7\ \'i
IpGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.277
VRIJDAG 28 APRIL 1988
„_r advertenties, abonnementen, etc.:
langeveld b De Rooy BY, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
[elefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111
ledactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
luiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Harry de Graaf, Pelikaan-
Lg 75, De Koog, telefoon 02228 - 266.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ^19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01 742, NMB nr. 67.34.60.398
■let bestuur van de NV Luchtvaartterrein Texel heeft een toe
komstvisie op papier gezet inzake de ontwikkeling van vlieg
veld Texel. Geconcludeerd wordt dat, gelet op de toeristisch
fcn economisch belangrijke rol van het vliegveld, kwaliteits
verhoging is gewenst. Er zijn een aantal wensen op een rijtje
bezet, in eerste instantie zonder te letten op de financiële
haalbaarheid. Opvallende plannen zijn de realisatie van een
permanente luchtvaarttentoonstelling en verharding van de
^landingsbaan.
Betekent laatstgenoemde voorne
nen dat we binnenkort jumbo's op
Texel kunnen verwachten?
luchthavenmeester Ed de Bruijn
licht toe dat dit zeker niet de be
doeling is. „Een verharde baan is
duiver bedoeld om meer continuT-
in de huidige activiteiten te be
werkstelligen. Zo'n 75 procent van
Üe toestellen die hier in de zomer
jtomen, kunnen in de winter niet
landen omdat de terreingesteldheid
dat niet toelaat. De afgelopen win
ter was wat dat betreft helemaal
rampzalig; het vliegveld is een half
buiten gebruik geweest", aldus
De Bruijn.
iflaar zal Texel Airport als bijkomend
lerschijnsel dan niet de markt van
^zwaardere typen vliegtuigen aanboren?
Bruijn: „Die vrees is ongegrond.
Want zodra wij een verharde baan
lanleggen, krijgen we gewichtsbeper-
Jcende maatregelen opgelegd. Grasba-
|ien zijn wat dat betreft vrij van beper
kingen; in principe is het nu toe
gestaan dat hier jumbo's landen.
Overigens móet worden bedacht dat
Iwaardere machines niet automatisch
lok méér geluidoverlast bezorgen. In
tegendeel zou ik haast zeggen, gezien
He normen die tegenwoordig bij de
bouw van grote vliegtuigen worden
gehanteerd."
De Bruijn noemt enkele voorbeelden
bp, waaruit de noodzaak tot seizoen-
J/erbreding blijkt. Een vaste klanten
kring wordt bijvoorbeeld gevormd door
Duitse gasten die vanuit het Ruhrge-
bied met een eigen vliegtuigje de over-
naar Texel maken voor een
weekendverblijf in hun tweede huisje
hier. Een groot deel van het jaar kun
nen zij echter niet op het vliegveld lan-
pen.
,,Met Pasen was het prachtig weer,
naar het was toen net een paar dagen
|droog. Als je de mensen dan wéér nee
noet verkopen, dan springen de tra
inen je in je ogen", aldus De Bruijn. Hij
[beweert dat de onzekerheid of landen
wèl of niet mogelijk is, het vliegveld
[vaste klanten heeft gekost, en indirect
jook Texel als vakantiebestemming. De
Duitse Waddeneilanden zijn voor deze
ategorie vakantiegangers een alterna
tief, omdat die wèl over verharde lan-
Jdingsbanen beschikken.
|Een ander voorbeeld is het toestel van
Ide kustwacht, dat het grootste deel
van het jaar geen tussenlandingen op
Texel kan maken. Het moet daarom
tientallen kilometers omvliegen om
brandstof te tanken. Ook een Texelse
kottervisser die bij Denemarken vist,
moet zijn privétoestel een aantal
maanden aan de grond laten staan.
Een tussenoplossing (half hardl wordt
niet geaccepteerd door de Rijkslucht
vaartdienst. Verharding van de lan
dingsbaan heeft niettemin een lage
prioriteit gekregen; andere verbeterin
gen zijn eerst aan de beurt. Geraamd
is een investeringsbedrag van f7 mil
joen, „maar dat betreft de meest
luxueuze uitvoering".
De landingsbaan hoeft niet te worden
verlengd. Verder wordt gezocht naar
een beter zichtbare baanmarkering.
Met name bij ongunstige weers
omstandigheden blijken veel piloten
moeite te hebben om de juiste positie
van de landingsbaan te bepalen.
Over enige jaren zal het onderwerp ac
tueel zijn, wanneer het landingsterrein
aan een algehele renovatie toe is.
Dichterbij
De permanente luchtvaarttentoonstel
ling is dichter bij realisatie. Al enige tijd
wordt hieraan door een aantal Texelse
instanties en personen gewerkt. Het is
de bedoeling dat de oprichting van
een Stichting Luchtvaartmuseum in
mei zijn beslag krijgt. Het initiatief
hiertoe ontstond ten tijde van de vie
ring van het 50-jarig bestaan. De jubi
leumtentoonstelling leverde zoveel po
sitieve reacties op, dat een permanente
expositieruimte kans van slagen leek te
hebben. Momenteel zijn de plannen
zóver gevorderd dat er een grote ruim
te kan worden gevuld. Het gebouw
zélf is echter nog niet voorhanden. Er
zal daarom een circa 1650 m2 grote
hangar aan de noordzijde van het
vliegveldcomplex moeten worden ge
bouwd. De hieraan verbonden bouw
kosten bedragen naar schatting ?1,1
miljoen. Realisatie en exploitatie ko
men in handen van de stichting, die
de benodigde grond op basis van erf
pacht tegen een symbolische prijs kan
verwerven. In de notitie van de raad
van bestuur wordt gesteld; „Een der
gelijke tentoonstelling zal een welkome
aanvulling zijn op hetgeen het vlieg
veld voor de passieve recreant reeds te
bieden heeft. Het vliegveld zal hierdoor
zijn positie als elk weer-voorziening in
Or s.'óAnnVN H£T 0
>0"i?oc
ksr algemene monument De Goede Herder.
het kader van het toerisme verster
ken."
Spotterswallen
Andere nieuw beoogde voorzieningen
zijn onder meer zogenoemde „spot
terswallen", verbetering van de doua
nefaciliteiten (tax-free shop), uitbrei
ding van het parkeerterrein met hon
derd plaatsen (hiervoor is al subsidie
aangevraagd bij de provincie) en ver
plaatsing van de hangar van de Zweef-
vliegclub Texel. De vrijkomende
plek kan dan eventueel eveneens wor
den benut voor parkeren.
Een belangrijke wens is voorts de uit
breiding van het café-restaurant en de
realisatie van hotelaccommodatie. Of
dit daadwerkelijk tot de mogelijkheden
behoort, zal uit een nog op te starten
haalbaarheidsonderzoek moeten blij
ken. Tevens wordt bekeken of het
restaurant zal worden verpacht Ide
huidige situatie), geexploiteerd in eigen
beheer of afgestoten.
Parachutespringen
Het parachutespringen blijft een voor
name activiteit op het vliegveld; deze
functie dient te worden versterkt. Zo is
het de bedoeling dat de oostelijk aan
het vliegveld grenzende grond (thans
nog landbouwgrond) in de naaste toe
komst in gebruik wordt genomen als
landingsterrein voor para's. Op korte
termijn zal worden onderhandeld met
de landbouwer die de grond pacht. De
totaal voor het neerkomen van para
chutisten beschikbare grond wordt
hiermee aanzienlijk uitgebreid, hetgeen
de veiligheid op het vliegveld bevor
dert. Dat is mede noodzakelijk omdat
de moeilijkheidsfactor van de combina
tie parachutespringen/vliegverkeer de
laatste jaren aanzienlijk is verhoogd.
-
..w
of -
-'V-Vr
-> W. y ;^v;
.-O.
.w;
Tegen de algemene trend in Is het aantal vliegbewegingen bij Texel Airport de afgelopen Jaren gestegen. In 1936 draaide het vliegveld voor
het eerst in de geschiedenis met een positief exploitatiesaldo. Kwaliteitsverhoging Is nu echter geboden, omdat een aantal voorzieningen
niet meer geheel voldoet aan de eisen, die in de komende Jaren aan een vliegveld op Texel zullen worden gesteld. tFoto: Arend Nijkamp!
Enerzijds wordt vanaf verschillende
hoogten gesprongen en anderzijds
komt dat door het gebruik van zoge
noemde „square's" (vierkante parachu
tes). Hiermee blijft men langere tijd in
het luchtruim.
Voorts wil de raad van bestuur onder
nemers die op het vliegveld een op de
kleine luchtvaart betrekking hebbend
bedrijf willen starten, in principe me
dewerking verlenen. Ook aanpassing
van de Postweg wordt om meerdere
redenen gewenst geacht.
Verlanglijstje
Met deze opsomming is het verlang
lijstje nog niet compleet. De raad van
bestuur beseft terdege dat niet alle
plannen tegelijkertijd in werkelijkheid
kunnen worden omgezet. Van sommi
ge ideeën moet eerst nog blijken of
realisatie geen utopie is. Kosten/baten
analyses zijn daarbij noodzakelijk. De
diverse voorzieningen zullen per onder
deel worden uitgewerkt, volgens een
prioriteitenlijst. Een stalling voor be
drijfsvoertuigen ad f65.000,— prijkt
daarbij bovenaan; renovatie van het
landingsterrein ad f 1,5 miljoen komt
het laatste aan de orde.
Het beleid is daarbij gericht op het be
houd van de voorzieningen voor de
kleine luchtvaart. „Als er zich knel
punten gaan voordoen op het gebied
van de capaciteit zal de oplossing in
eerste instantie moeten worden ge
zocht in een verbeterd gebruik van de
huidige terreinen. Lukt dit niet, dan
kan in sommige gevallen uitbreiding
worden overwogen, maar dan wel on
der een aantal voorwaarden. Het is nu
niet de bedoeling nieuwe terreinen aan
te leggen of daar grond voor te reser
veren", aldus vermeldt de notitie.
De voornemens passen in het ge
meentelijk bestemmingsplan. De noti
tie is toegestuurd aan de gemeente
raad en het college van B en W.
De kaartverkoop voor de musical
„Anatevka" van ,,Géen C te hoog"
breekt records. Vanaf heden zullen alle
nog in omloop zijnde kaarten worden
ondergebracht bij de
voorverkoopadressen in Den Burg:
Mantje Sport en Sportshop Texel. In
de buitendorpen zijn dus geen entree
bewijzen meer verkrijgbaar. De voor
stellingen zijn op 6, 7, 13 en 14 mei.
De drie monumenten op de algemene begraafplaats in Den
Burg zullen op bijzondere wijze in de aandacht worden ge
bracht bij de leerlingen van de drie basisscholen aldaar. De
één na hoogste of hoogste groep van Thijsseschool, Jozef
school en CVO-school zullen deze monumenten namelijk
symbolisch adopteren. Die adoptietaak, die elk jaar aan de
opvolgende leerlingengroep wordt overgedragen, houdt in
dat de leerlingen het gedenkteken tot hun geestelijk eigen
dom maken door zich onder leiding van hun leerkracht te
verdiepen in de betekenis ervan, waarbij het er vooral om
gaat te leren begrijpen waarom er in de verschrikkelijke pe
riode 1940-1945 mensen zijn geweest die hun leven gaven
voor onze vrijheid.
*1k T
1 f
De ..Levensboom" van de Georgiërs.
Het gedenkteken op de geallieerde begraafplaats
Verder moeten de leerlingen meer in
zicht krijgen in de wezenlijke waarden
van het begrip vrijheid en zich reken
schap geven van historische en actue
le ontwikkelingen, die een bedreiging
vormen van ons democratische
systeem. De aanpak is zodanig dat de
leerlingen van de adopterende school
zich verbonden voelen met „hun" mo
nument en dat ook naar buiten uitdra
gen. Naast de extra aandacht in de les
ter stimulering van het bewustwor
dingsproces kan jaarlijks een officieel
schoolbezoek aan het monument wor
den georganiseerd in het kader van de
adoptie-overdracht aan de volgende
groep. Die overdracht moet een plech
tig en waardig karakter krijgen en een
onderdeel worden van de andere her
denkingsactiviteiten van de
gemeenschap.
Stichting
Het initiatief voor deze vorm van her
denking door de schooljeugd is geno
men door de „Stichting Februari 1941"
(genoemd naar de februaristaking) die
alle kosten draagt gedurende de 15
jaar dat het project loopt. Per monu
ment is een bedrag beschikbaar van
/3500,—Hieruit worden de
rechtstreeks met de adoptie samen
hangende kosten van ongeveer f500
bestreden. Voor de rest wordt een cer
tificaat gekocht met een looptijd van
vijftien jaar. Jaarlijks zal de school
hiervan een coupon kunnen verzilve
ren. Dat geld bestaat uit rente en een
stuk van de hoofdsom. Uit de op
brengst van de coupon dienen onder
meer de kosten te worden bestreden
van de bij het monument te leggen
krans alsmede van de oorkonde en
'vaantjes die bij de adoptie-overdracht
aan de leerlingen worden uitgereikt.
De Stichting Februari 1941 heeft voor
het project, waaraan inmiddels door
zo'n vierhonderd Nederlandse scholen
wordt deelgenomen, f700.000,— van
haar vermogen beschikbaar gesteld.
Gift
Het geld waarover de stichting be
schikt is voor een belangrijk deel af
komstig van de Amerikanen Arhur en
Rosalinde Gilbert uit Los Angeles. Zij
schonken het uit dankbaarheid en er
kentelijkheid jegens de Nederlanders
die in de oorlog hun solidariteit betuig
den met de joden, vooral tot uiting ko
mend in de februaristaking van 1941.
Het kapitaal van de stichting is nog
vergroot door bijdragen van de Alge
mene Loterij Nederland, de Stichting
Fondswerving Militaire Oorlogs- en
Dienstslachtoffers, het Comité Zomer-
postzegels, het Anjerfonds en het be
drijfsleven. In het werkcomité van de
stichting zitten vertegenwoordigers van
het ministerie van onderwijs en WVC,
de Vereniging van Nederlandse Ge
meenten en de Nationale Federatieve
Raad van het voormalig verzet.
Het algemene monument De Goede
Herder bij de begraafplaats zal worden
geadopteerd door de Jac. P. Thijsse
school. Het kruis op het gedeelte van
de begraafplaats waar de geallieerde
gesneuvelden begraven liggen, wordt
geadopteerd door de CVO-school en
de „Levensboom", geschonken door
de Georgiërs die de opstand van april
1945 hebben overleefd, wordt geadop
teerd door de Sint Jozefschool. Het is
niet persé nodig dat die verdeling zo
blijft. De drie monumenten zouden in
de loop der jaren ook over de deelne
mende scholen kunnen rouleren.
Plechtigheid
Woensdagochtend 4 mei zal in de
raadzaal van het gemeentehuis een of
ficiële bijeenkomst worden gehouden,
waarbij de adoptie een feit wordt. Om
10.00 uur wordt daar een welkomst
woord uitgesproken door de burge
meester. Verder wordt het woord ge
voerd door een vertegenwoordiger van
de Stichting Februari 1941, die de spe
ciale plaquettes aan de directies van
de genoemde scholen zal overhandi
gen. De betrokken kinderen leveren
vervolgens een bijdrage aan het pro
gramma. Een leerling van de Jozef
school zal „Het Carillon" van Ida Ger-
hardt declameren. Een leerling van de
CVO-school verzorgt een muzikaal in
termezzo en een leerling van de Thijs
seschool leest een fragment voor uit
het Dagboek van Anne Frank.
Gesproken wordt ook door iemand van
het voormalig Texels verzet en alle
aanwezigen zingen het Wilhelmus. De
burgemeester sluit de bijeenkomst om
10.40 uur af waarna allen een bezoek
brengen aan de drie geadopteerde
monumenten.