Cjrocn 'wartsjexels in het harL, Plan Texel Airport voor erhoging van kwaliteit Basisscholen Den Burg adopteren" monumenten .uchtvaartmuseum en verharde landingsbaan? Kaarten musical alleen Den Burg JËV-V'A a7\ \'i IpGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.277 VRIJDAG 28 APRIL 1988 „_r advertenties, abonnementen, etc.: langeveld b De Rooy BY, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, [elefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111 ledactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. luiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Harry de Graaf, Pelikaan- Lg 75, De Koog, telefoon 02228 - 266. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ^19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01 742, NMB nr. 67.34.60.398 ■let bestuur van de NV Luchtvaartterrein Texel heeft een toe komstvisie op papier gezet inzake de ontwikkeling van vlieg veld Texel. Geconcludeerd wordt dat, gelet op de toeristisch fcn economisch belangrijke rol van het vliegveld, kwaliteits verhoging is gewenst. Er zijn een aantal wensen op een rijtje bezet, in eerste instantie zonder te letten op de financiële haalbaarheid. Opvallende plannen zijn de realisatie van een permanente luchtvaarttentoonstelling en verharding van de ^landingsbaan. Betekent laatstgenoemde voorne nen dat we binnenkort jumbo's op Texel kunnen verwachten? luchthavenmeester Ed de Bruijn licht toe dat dit zeker niet de be doeling is. „Een verharde baan is duiver bedoeld om meer continuT- in de huidige activiteiten te be werkstelligen. Zo'n 75 procent van Üe toestellen die hier in de zomer jtomen, kunnen in de winter niet landen omdat de terreingesteldheid dat niet toelaat. De afgelopen win ter was wat dat betreft helemaal rampzalig; het vliegveld is een half buiten gebruik geweest", aldus De Bruijn. iflaar zal Texel Airport als bijkomend lerschijnsel dan niet de markt van ^zwaardere typen vliegtuigen aanboren? Bruijn: „Die vrees is ongegrond. Want zodra wij een verharde baan lanleggen, krijgen we gewichtsbeper- Jcende maatregelen opgelegd. Grasba- |ien zijn wat dat betreft vrij van beper kingen; in principe is het nu toe gestaan dat hier jumbo's landen. Overigens móet worden bedacht dat Iwaardere machines niet automatisch lok méér geluidoverlast bezorgen. In tegendeel zou ik haast zeggen, gezien He normen die tegenwoordig bij de bouw van grote vliegtuigen worden gehanteerd." De Bruijn noemt enkele voorbeelden bp, waaruit de noodzaak tot seizoen- J/erbreding blijkt. Een vaste klanten kring wordt bijvoorbeeld gevormd door Duitse gasten die vanuit het Ruhrge- bied met een eigen vliegtuigje de over- naar Texel maken voor een weekendverblijf in hun tweede huisje hier. Een groot deel van het jaar kun nen zij echter niet op het vliegveld lan- pen. ,,Met Pasen was het prachtig weer, naar het was toen net een paar dagen |droog. Als je de mensen dan wéér nee noet verkopen, dan springen de tra inen je in je ogen", aldus De Bruijn. Hij [beweert dat de onzekerheid of landen wèl of niet mogelijk is, het vliegveld [vaste klanten heeft gekost, en indirect jook Texel als vakantiebestemming. De Duitse Waddeneilanden zijn voor deze ategorie vakantiegangers een alterna tief, omdat die wèl over verharde lan- Jdingsbanen beschikken. |Een ander voorbeeld is het toestel van Ide kustwacht, dat het grootste deel van het jaar geen tussenlandingen op Texel kan maken. Het moet daarom tientallen kilometers omvliegen om brandstof te tanken. Ook een Texelse kottervisser die bij Denemarken vist, moet zijn privétoestel een aantal maanden aan de grond laten staan. Een tussenoplossing (half hardl wordt niet geaccepteerd door de Rijkslucht vaartdienst. Verharding van de lan dingsbaan heeft niettemin een lage prioriteit gekregen; andere verbeterin gen zijn eerst aan de beurt. Geraamd is een investeringsbedrag van f7 mil joen, „maar dat betreft de meest luxueuze uitvoering". De landingsbaan hoeft niet te worden verlengd. Verder wordt gezocht naar een beter zichtbare baanmarkering. Met name bij ongunstige weers omstandigheden blijken veel piloten moeite te hebben om de juiste positie van de landingsbaan te bepalen. Over enige jaren zal het onderwerp ac tueel zijn, wanneer het landingsterrein aan een algehele renovatie toe is. Dichterbij De permanente luchtvaarttentoonstel ling is dichter bij realisatie. Al enige tijd wordt hieraan door een aantal Texelse instanties en personen gewerkt. Het is de bedoeling dat de oprichting van een Stichting Luchtvaartmuseum in mei zijn beslag krijgt. Het initiatief hiertoe ontstond ten tijde van de vie ring van het 50-jarig bestaan. De jubi leumtentoonstelling leverde zoveel po sitieve reacties op, dat een permanente expositieruimte kans van slagen leek te hebben. Momenteel zijn de plannen zóver gevorderd dat er een grote ruim te kan worden gevuld. Het gebouw zélf is echter nog niet voorhanden. Er zal daarom een circa 1650 m2 grote hangar aan de noordzijde van het vliegveldcomplex moeten worden ge bouwd. De hieraan verbonden bouw kosten bedragen naar schatting ?1,1 miljoen. Realisatie en exploitatie ko men in handen van de stichting, die de benodigde grond op basis van erf pacht tegen een symbolische prijs kan verwerven. In de notitie van de raad van bestuur wordt gesteld; „Een der gelijke tentoonstelling zal een welkome aanvulling zijn op hetgeen het vlieg veld voor de passieve recreant reeds te bieden heeft. Het vliegveld zal hierdoor zijn positie als elk weer-voorziening in Or s.'óAnnVN H£T 0 >0"i?oc ksr algemene monument De Goede Herder. het kader van het toerisme verster ken." Spotterswallen Andere nieuw beoogde voorzieningen zijn onder meer zogenoemde „spot terswallen", verbetering van de doua nefaciliteiten (tax-free shop), uitbrei ding van het parkeerterrein met hon derd plaatsen (hiervoor is al subsidie aangevraagd bij de provincie) en ver plaatsing van de hangar van de Zweef- vliegclub Texel. De vrijkomende plek kan dan eventueel eveneens wor den benut voor parkeren. Een belangrijke wens is voorts de uit breiding van het café-restaurant en de realisatie van hotelaccommodatie. Of dit daadwerkelijk tot de mogelijkheden behoort, zal uit een nog op te starten haalbaarheidsonderzoek moeten blij ken. Tevens wordt bekeken of het restaurant zal worden verpacht Ide huidige situatie), geexploiteerd in eigen beheer of afgestoten. Parachutespringen Het parachutespringen blijft een voor name activiteit op het vliegveld; deze functie dient te worden versterkt. Zo is het de bedoeling dat de oostelijk aan het vliegveld grenzende grond (thans nog landbouwgrond) in de naaste toe komst in gebruik wordt genomen als landingsterrein voor para's. Op korte termijn zal worden onderhandeld met de landbouwer die de grond pacht. De totaal voor het neerkomen van para chutisten beschikbare grond wordt hiermee aanzienlijk uitgebreid, hetgeen de veiligheid op het vliegveld bevor dert. Dat is mede noodzakelijk omdat de moeilijkheidsfactor van de combina tie parachutespringen/vliegverkeer de laatste jaren aanzienlijk is verhoogd. - ..w of - -'V-Vr -> W. y ;^v; .-O. .w; Tegen de algemene trend in Is het aantal vliegbewegingen bij Texel Airport de afgelopen Jaren gestegen. In 1936 draaide het vliegveld voor het eerst in de geschiedenis met een positief exploitatiesaldo. Kwaliteitsverhoging Is nu echter geboden, omdat een aantal voorzieningen niet meer geheel voldoet aan de eisen, die in de komende Jaren aan een vliegveld op Texel zullen worden gesteld. tFoto: Arend Nijkamp! Enerzijds wordt vanaf verschillende hoogten gesprongen en anderzijds komt dat door het gebruik van zoge noemde „square's" (vierkante parachu tes). Hiermee blijft men langere tijd in het luchtruim. Voorts wil de raad van bestuur onder nemers die op het vliegveld een op de kleine luchtvaart betrekking hebbend bedrijf willen starten, in principe me dewerking verlenen. Ook aanpassing van de Postweg wordt om meerdere redenen gewenst geacht. Verlanglijstje Met deze opsomming is het verlang lijstje nog niet compleet. De raad van bestuur beseft terdege dat niet alle plannen tegelijkertijd in werkelijkheid kunnen worden omgezet. Van sommi ge ideeën moet eerst nog blijken of realisatie geen utopie is. Kosten/baten analyses zijn daarbij noodzakelijk. De diverse voorzieningen zullen per onder deel worden uitgewerkt, volgens een prioriteitenlijst. Een stalling voor be drijfsvoertuigen ad f65.000,— prijkt daarbij bovenaan; renovatie van het landingsterrein ad f 1,5 miljoen komt het laatste aan de orde. Het beleid is daarbij gericht op het be houd van de voorzieningen voor de kleine luchtvaart. „Als er zich knel punten gaan voordoen op het gebied van de capaciteit zal de oplossing in eerste instantie moeten worden ge zocht in een verbeterd gebruik van de huidige terreinen. Lukt dit niet, dan kan in sommige gevallen uitbreiding worden overwogen, maar dan wel on der een aantal voorwaarden. Het is nu niet de bedoeling nieuwe terreinen aan te leggen of daar grond voor te reser veren", aldus vermeldt de notitie. De voornemens passen in het ge meentelijk bestemmingsplan. De noti tie is toegestuurd aan de gemeente raad en het college van B en W. De kaartverkoop voor de musical „Anatevka" van ,,Géen C te hoog" breekt records. Vanaf heden zullen alle nog in omloop zijnde kaarten worden ondergebracht bij de voorverkoopadressen in Den Burg: Mantje Sport en Sportshop Texel. In de buitendorpen zijn dus geen entree bewijzen meer verkrijgbaar. De voor stellingen zijn op 6, 7, 13 en 14 mei. De drie monumenten op de algemene begraafplaats in Den Burg zullen op bijzondere wijze in de aandacht worden ge bracht bij de leerlingen van de drie basisscholen aldaar. De één na hoogste of hoogste groep van Thijsseschool, Jozef school en CVO-school zullen deze monumenten namelijk symbolisch adopteren. Die adoptietaak, die elk jaar aan de opvolgende leerlingengroep wordt overgedragen, houdt in dat de leerlingen het gedenkteken tot hun geestelijk eigen dom maken door zich onder leiding van hun leerkracht te verdiepen in de betekenis ervan, waarbij het er vooral om gaat te leren begrijpen waarom er in de verschrikkelijke pe riode 1940-1945 mensen zijn geweest die hun leven gaven voor onze vrijheid. *1k T 1 f De ..Levensboom" van de Georgiërs. Het gedenkteken op de geallieerde begraafplaats Verder moeten de leerlingen meer in zicht krijgen in de wezenlijke waarden van het begrip vrijheid en zich reken schap geven van historische en actue le ontwikkelingen, die een bedreiging vormen van ons democratische systeem. De aanpak is zodanig dat de leerlingen van de adopterende school zich verbonden voelen met „hun" mo nument en dat ook naar buiten uitdra gen. Naast de extra aandacht in de les ter stimulering van het bewustwor dingsproces kan jaarlijks een officieel schoolbezoek aan het monument wor den georganiseerd in het kader van de adoptie-overdracht aan de volgende groep. Die overdracht moet een plech tig en waardig karakter krijgen en een onderdeel worden van de andere her denkingsactiviteiten van de gemeenschap. Stichting Het initiatief voor deze vorm van her denking door de schooljeugd is geno men door de „Stichting Februari 1941" (genoemd naar de februaristaking) die alle kosten draagt gedurende de 15 jaar dat het project loopt. Per monu ment is een bedrag beschikbaar van /3500,—Hieruit worden de rechtstreeks met de adoptie samen hangende kosten van ongeveer f500 bestreden. Voor de rest wordt een cer tificaat gekocht met een looptijd van vijftien jaar. Jaarlijks zal de school hiervan een coupon kunnen verzilve ren. Dat geld bestaat uit rente en een stuk van de hoofdsom. Uit de op brengst van de coupon dienen onder meer de kosten te worden bestreden van de bij het monument te leggen krans alsmede van de oorkonde en 'vaantjes die bij de adoptie-overdracht aan de leerlingen worden uitgereikt. De Stichting Februari 1941 heeft voor het project, waaraan inmiddels door zo'n vierhonderd Nederlandse scholen wordt deelgenomen, f700.000,— van haar vermogen beschikbaar gesteld. Gift Het geld waarover de stichting be schikt is voor een belangrijk deel af komstig van de Amerikanen Arhur en Rosalinde Gilbert uit Los Angeles. Zij schonken het uit dankbaarheid en er kentelijkheid jegens de Nederlanders die in de oorlog hun solidariteit betuig den met de joden, vooral tot uiting ko mend in de februaristaking van 1941. Het kapitaal van de stichting is nog vergroot door bijdragen van de Alge mene Loterij Nederland, de Stichting Fondswerving Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers, het Comité Zomer- postzegels, het Anjerfonds en het be drijfsleven. In het werkcomité van de stichting zitten vertegenwoordigers van het ministerie van onderwijs en WVC, de Vereniging van Nederlandse Ge meenten en de Nationale Federatieve Raad van het voormalig verzet. Het algemene monument De Goede Herder bij de begraafplaats zal worden geadopteerd door de Jac. P. Thijsse school. Het kruis op het gedeelte van de begraafplaats waar de geallieerde gesneuvelden begraven liggen, wordt geadopteerd door de CVO-school en de „Levensboom", geschonken door de Georgiërs die de opstand van april 1945 hebben overleefd, wordt geadop teerd door de Sint Jozefschool. Het is niet persé nodig dat die verdeling zo blijft. De drie monumenten zouden in de loop der jaren ook over de deelne mende scholen kunnen rouleren. Plechtigheid Woensdagochtend 4 mei zal in de raadzaal van het gemeentehuis een of ficiële bijeenkomst worden gehouden, waarbij de adoptie een feit wordt. Om 10.00 uur wordt daar een welkomst woord uitgesproken door de burge meester. Verder wordt het woord ge voerd door een vertegenwoordiger van de Stichting Februari 1941, die de spe ciale plaquettes aan de directies van de genoemde scholen zal overhandi gen. De betrokken kinderen leveren vervolgens een bijdrage aan het pro gramma. Een leerling van de Jozef school zal „Het Carillon" van Ida Ger- hardt declameren. Een leerling van de CVO-school verzorgt een muzikaal in termezzo en een leerling van de Thijs seschool leest een fragment voor uit het Dagboek van Anne Frank. Gesproken wordt ook door iemand van het voormalig Texels verzet en alle aanwezigen zingen het Wilhelmus. De burgemeester sluit de bijeenkomst om 10.40 uur af waarna allen een bezoek brengen aan de drie geadopteerde monumenten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1