§een zee meer te hoog /oor musicalvereniging Landbouw bijna klaar met voorjaarswerk hooie uitvoering loodzware „Anatevka" tin}, >rf 1 ■och drempels in lieuwe Kogerstraat Zon, maan en hoog water Eventueel „wildredders" in bruikleen feu ENSDAG 11 MEI 1988 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Beeld uit de mooiste scène. Golde IRonoo Begeert en Tevje ISlmon Drost deinzen verschrikt echterult In hun led/kent. els de geest (Mllly Neutel ven de eerste vrouw ven de steger uit heer grefkist herrijst. Spoken, Megere Hein en de rebbljn kijken toe. dochter overwint, ook al is dat tegen de traditie Dragende rol Simon Dros had als Tevje de dragende rol van het stuk. In vrijwel elke scène verscheen hij ten tonele. Alleen al aan rolkennis heeft Dros een zware kluif gehad. Vrijdagavond was hij slechts eenmaal zijn tekst kwijt, maar werd vanuit de coulissen onmiddellijk gecor rigeerd (er werd zonder souffleuse gespeeld). Vanaf de eerste scène slaagde Dros erin om zijn personage van karakter te voorzien. Staande op de rand van het toneel bespeelde hij overtuigend de zaal, die daarmee de innerlijke worstelingen van Tevje leerde kennen en hem sympathiek begon te vinden. Qua zangtalent is Dros minder be gaafd, in zijn solo-nummers klonk hij soms zelfs onzuiver. In de duetten, met de sterke zangeressen Renee Be geer en Magda Brommersma, kon hij zich echter weer tot een behoorlijk ni veau optrekken. Achteraf kan daarom worden gesteld dat de regisseur met Dros een juiste keus heeft gedaan. Renee Begeer had als Tevje's echtge note Golde weliswaar een redelijk gro te rol, maar vestigde minder de aan dacht op zich dan in voorgaande mu sicals, waarin zij telkens schitterde. Ook nu was zij zingend en acterend weer fantastisch op dreef, maar haar zangpartijen waren te gering in aantal om weer werkelijk dè ster te zijn. Roddeltante Geweldig was Ans Bonne als de koppe laarster Yente. Niet van haar stuk te brengen was zij als een eeuwig doorra telende roddeltante, compleet met Jid disch accent en éen trekkend been. Wie ook last had van een been was Wim van der Gracht, als de student Perchik, die met zijn stadse" ideeën het hart van dochter Hodel (Magda Brommersma) verovert. .Verrek, het is écht", constateerden velen na afloop tot hun verbazing, toen zij Van der Gracht met gipsen voet en krukken za gen rondlopen. Half april was bij repa ratiewerkzaamheden een landbouwma chine op zijn voet terechtgekomen, die daardoor op drie plaatsen brak. De kwaliteit van Van der Grachts spel en stem werd er niet door aangetast. Ook de zang- en acteerkwaliteiten van Magda Brommersma kwamen weder om goed uit de verf. Het duet met Si mon Dros op het station van Anatev- ka, klaar voor het vertrek naar haar geliefde in Siberië, was een aangrij pend hoogtepunt. Elsje Koorn vormde als de uitgehuwde dochter Tzeitel het middelpunt van en kele wat zwaardere scènes. Zij mist enig zangvolume, maar haar spel was natuurlijk. Nisheetha Barnard speelde de derde huwbare dochter Chava, die zeer te gen de zin van haar vader verliefd is op de niet-Jood Fyedka (Ruud Nooy). Net als vrijwel alle andere medespelen den acteerde zij overtuigend. Haar zangaandeel was gering van omvang. Kleermaker Tot degenen die een grotere rol had den toebedeeld gekregen, behoorde Ger van Hoften als de sympathieke jonge kleermaker Mottel. Komisch was hij in de scènes waarin hij Tevje om de hand van Tzeitel moet vragen. Een so lo met het lied „Wonderen" had beter gekund. Zijn kleermakers-atelier was het meest kunstzinnige staaltje van de corbouw. In de kleinere rollen maakte Koos van der Burgh een prima debuut als de herbergier Mordcha. Wellicht kan hij in één der komende produkties een gro ter part voor zijn rekening nemen. Op vallend was verder Peter Riteco, die zich als kromme en manke bedelaar in zijn element voelde. Van dit bijrolletje wist Riteco met zijn gevoel voor over drijving iets aparts te maken. Fridt Blanken is een vaste keus voor de wat grotere bijrollen. Ook nu kon den zijn medespelers op hem bouwen, al had hij als de slager Leiser Wolf nog wat meer verbitterd kunnen zijn, toen hij bemerkte dat de hem toegezegde dochter zijn neus voorbij ging. Verreweg de gekste rol had Milly Nau- ta, als de geestesverschijning van Fromme-Sarah, de eerste vrouw van de slager. Met ijselijke gillen verrees zij uit een doodskist in de mooiste scène van de avond. Fluoriserende verf en blacklight gaven een extra dimensie aan hetgeen zich op het toneel af speelde. Bijrollen De overige kleinere rollen werden gespeeld door Irisabelle Bakker en Al ma Legierse (als de twee jongste dochters), Menno Stam (als de gort droge rabbijn), Henk Jan van der Zee (de zoon van de rabbijn), Gerard van der Kooi (bijna onherkenbaar door een fopneus), Lenie Bremer (grootmoeder), Netty Jongejan (de moeder van de kleermaker) en Rien van der Wilde (veldwachter). Een vertederende factor vormde de aanwezigheid van een aantal kinderen. Kim Bakker, Judith van der Zee, Mar- tijn Visser, Eduard en Arthur van der Gracht waren plechtig behulpzaam bij de huwelijksvoltrekking van dochter Tzeitel en kleermaker Mottel. Als dorpelingen en Russen, zonder tekst, namen deel: Lies Bremer, Anne ke Brons, Jeanny van Groenigen, Els van Hove, Rie Koorn, Toos Maas, Je roen Nauta, Elly Visser, Mia Poster, Piet Witte, Aris van Zeijlen, Judy Nieuwland en Gijs Verschoor. Toch mag men hun aandeel niet onder schatten: voortdurend moeten deze acteurs op het toneel ergens mee be zig zijn, zonder dat de aandacht te sterk van de hoofdrolspelers wordt af geleid. Zij moeten tijdig „oh" of „ah" roepen en zorgen dat ze op de juiste plaatsen staan als er moet worden ge zongen of afgemarcheerd. Regisseur Sicco Geerdes is er in geslaagd om alle activiteiten op het toch redelijk krappe toneel op elkaar af te stemmen en in goede banen te lei den. Na drie musicalseizoenen houdt de in Den Hoorn woonachtige Geerdes het voor gezien. Voor de vereniging ongetwijfeld een verlies, maar wie weet werkt een nieuw gezicht als re gisseur verfrissend. Het bestuur is in gesprek met een mogelijke opvolger. Druk bedrijf Juul Swarthof had een druk bedrijf als grimeuse. Wegens de veel te kleine ruimte achter het toneel konden slechts enkele spelers tegelijk worden geholpen. Het meeste werk, en ach teraf ook de meeste voldoening heeft zij gehad aan het schminken van de geestesverschijningen. Ed Combé en Jaap van Vooren waren verantwoorde lijk voor de belichting, die achterin de zaal werd geregeld. Piet Hoogerheide verzorgde de geluidstechniek. Het pro bleem dat de stemmen soms verloren gingen door de te krachtige muziek, kon hij niet verhelpen omdat er nu eenmaal niet met draagbare micro foons werd gewerkt. Enerzijds kan de vereniging de aanschaf daarvan niet betalen, anderzijds worden dan ook de zwakke stemmen versterkt. Slechts in het geval van de geest Milly Nauta werd zaterdag, compleet met holle stem, een uitzondering gemaakt. Nog niet vermeld zijn de orkestleden Ria van 't Noordende (viool), Henk van Atteveldt (altviool), Coja van Arkel (fluit), Loes Bakker (fluit), Alex Bijma (bas), Lucas Tijssen (slagwerk) en Jan Nijman (cello). Henk Arendsen teken de poster en de omslag van het pro grammaboekje, dat uit de advertenties kon worden bekostigd. Wim van Heer- waarde deed de voorbewerking en Si mon Dros de lay-out. Hoogstwaarschijnlijk zullen er toch jerkeersdrempels worden aange- pgd in de Kogerstraat. Dat deelde pethouder Daan Schilling gister- Vond mee tijdens de raadsverga dering. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van een fieerderheid van de omwonenden, Jecentelijk geuit tijdens een hoor- fitting over de voorgenomen re- lonstructie van de straat. Pe verkeersdrempels zullen in elk geval piet te hoog of van een te scherpe pelling voorzien zijn. Anders zou het weer klachten regenen van automobi- isten, verklaarde Schilling. )e voorgenomen wijziging van de 'oorrangsregeling op het kruispunt 'Bernhardlaan/Kogerstraat zal daarente gen blijven gehandhaafd. Verkeer op de Bernhardlaan krijgt dus voorrang op liet verkeer op de Kogerstraat. „Moge lijkheden voor een andere voorrangsre- |9eling hebben we zeer serieus bestu- I, maar alle alternatieven zijn ten [sterkste afgeraden. De andere oplos singen waren minder veilig en over- tichtelijk. Daarnaast wil het college vasthouden aan het rondweg-principe. De Bernhardlaan maakt onderdeel uit Ivan die voorrangsweg rond het cen- trum van Den Burg. Volgens ons is dit [dus de beste oplossing, maar het is nu eenmaal onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken", aldus Schilling. Ter vergroting van de veiligheid zal het kruispunt wel enigszins worden opge hoogd. Verder wordt er een plan uitgewerkt om parkeerruimte te creëren aan de Bernhardlaan. De parkeerplaatsen zou den tegelijk met de voltooiing van de reconstructie van de Kogerstraat ge reed moeten zijn. Ook wordt nog be keken of voor de Algemene Begraaf plaats een bezoekersingang aan de Bernhardlaan kan worden gemaakt. Schilling antwoordde hiermee op kriti sche vragen van de raadsleden Poster (Texels Belang) en Roeper (PvdA) in hoeverre de gemeente rekening houdt met de wensen van de Kogerstraat- bewoners. De zon komt 21 mei op om 4.37 uur en gaat onder om 20.37 uur. Maan: 15 N.M. Springtij: 18 mei Hoog water te Oudeschild: Vrijdag 13 mei 7.28 en 19.27 Zaterdag 14 mei 8.34 en 20.30 Zondag 15 mei 9.25 en 21.29 Maandag 16 mei 10.05 en 22.18 Dinsdag 17 mei 10.35 en 22.56 Woensdag 18 mei 11.02 en 23.27 Donderdag 19 mei 11.31 en 23.50 Vrijdag 20 mei 12.03 en Zaterdag 21 mei 0.06 en 12.36 Laagwater valt gemiddeld 6.15 uur na hoogwater. Aan het strand is het een uur eerder hoog water. Het ziet er naar uit dat alle gronden die voor de landbouw worden ge bruikt, weer bezaaid en ingepoot zijn. Na een nat voorjaar is het vanaf 1 april droog geworden. Vrij algemeen konden de akkerbouwers hun tijd afwachten totdat de gronden voldoende waren afgedroogd. Ondanks de ze afwachtende houding, bleek dat de structuur van de bovengeploegde grond niet optimaal was. Na de bewerkingen en het inzaaien kwam bij de meeste percelen een vrij harde laag. In een enkel geval werd deze korst gebroken door gebruik te maken van een cambridgerol. Ook de natuur hielp door middel van enkele regenbuien. Zoals het zich nu laat aan zien, komen alle gewassen redelijk tot goed op, behalve op delen waar de grond een volledige kluitstructuur heeft. Het zaad en de pootaardappelen liggen hier tussen de kluiten en heb ben te weinig vocht om te kunnen kie men. Aandrukken van de kluiten met een cambridgerol kan verbetering bren gen. Wèl zal daarbij dan nog enig re genwater moeten vallen. Met de opkomst van de gewassen ko men ook de onkruiden boven. Om goede resultaten te bereiken met on kruidbestrijdingsmiddelen is het van groot belang dat het onkruid in een jong stadium wordt bestreden. Af wachten totdat de laatste onkruiden er staan, geeft meestal slechte bestrij- dingsresultaten. De eerst opgekomen onkruiden zijn dan te groot en reeds te veel afgehard voor een goede bestrij ding. En wanneer er teveel onkruiden ontsnappen aan de bestrijding, lopen de kosten meestal enorm op. Gezien de prijsontwikkelingen in de akker bouw is dit niet verantwoord. Getracht moet worden om met zo weinig moge lijk kosten de gewassen redelijk vrij van onkruiden te krijgen. Naast de middelenkeuze en de te gebruiken hoeveelheden gewasbeschermingsmid del kunnen de kosten nog enigszins in de hand worden gehouden. Erg be langrijk is het tijdstip van toepassen. Grasgroei Alles wijst er op dat de voederwinning vroeg kan plaatsvinden. Het grasland staat er over het algemeen erg goed voor. De graszode heeft weinig tot niets geleden van de winter en het uit rijden van drijfmest. Daar waar op tijd stikstof is gestrooid en het grasland rust heeft gehad, kan vóór 15 mei ge maaid worden, vooral als de tempera turen oplopen tot boven de 20 graden. In enkele dagen tijd zal er dan een dik ke snede gras staan. Belangrijk is dat dan op tijd wordt gemaaid: in het sta dium dat de eerste grasaren te zien zjn. Te lang wachten gaat ten koste van de kwaliteit en van de hergroei van het gras. Etgroen is weer nodig voor goed gras voor de melkkoeien en de schapen met lammeren. Steeds meer veehouders hebben de becshik- king over een maaimachine met daar aan gekoppeld een kneus- of schudap paraat. Deze gecombineerde machines zorgen er voor dat het gras direct na het maaien geschud op het land komt te liggen. Dit heeft een positief resul taat op het drogen van het grasgewas. Snel drogen van het gras geeft minder kwaliteitsverlies. Daar waar de mo dernste machines nog niet worden ge bruikt is direct schudden na het maai en ook erg belangrijk. De oppervlakte te maaien ïjras zal dan iets kleiner moeten zijn vooral als het om een mansbedrijven gaat. Het streven moet er op zijn gericht dat het gras binnen drie dagen van het veld is geruimd. Als uitgangspunt geldt dat het in te kuilen produkt een drogestofgehalte heeft van minstens 40%. Dit is alleen maar te bereiken door tijdens of direct na het maaien het grasgewas te schudden. Door intensief schudden met droog weer kan het drogestofge halte van 40% binnen drie dagen wor den bereikt. Gebruik wildredders In het te maaien gras kunnen zich jon ge vogels en andere jonge dieren op houden. Om deze dieren de gelegen heid te geven te ontsnappen, kunnen een paar stokken met plastic zakken helpen, die de dag vóór het maaien geplaatst dienen te worden. De verontruste ouders lokken de jongen dan weg. En wanneer er dan van bin nen naar buiten wordt gemaaid, kun nen de dieren vluchten. Een aan de cyclomaaier gemonteerde opklapbare stang met kettingen Izg. „wildredder") verjaagt hazen, broedende eenden, fa zanten en andere weidevogels uit de volgende maaibaan. Veehouders die zelf geen wildredder ter beschikking hebben, kunnen deze in gebruik krij gen van de Wildbeheereenheid Texel. Contactpersoon is A. J. Keyser, Onge- ren. Het gebruik van het apparaat vraagt weinig extra inspanning en zal de weidevogelstand positief beïnvloeden. Parkeerbonnen De politie heeft afgelopen weekend streng gecontroleerd op de Groene- plaats en er werden veertien parkeer bonnen uitgedeeld. ji zwangerschap van bijna negen maanden heeft musicalvereni- io ,,Geen C te hoog" een wolk van een baby opgeleverd. Vrijdag zaterdag genoot een uitverkochte schouwburgzaal van De Lin- boom van een prachtige uitvoering van de musical-klassieker \natevka". ,,Geen C te hoog" zette met deze loodzware opdracht in vijf jaar opgebouwde reputatie op het spel, maar een inten- ve voorbereiding wierp z'n vruchten af. De met de lustrum- isical geleverde prestatie is te danken aan een enorme collectieve \bitie van de leden en het plezier waarmee de repetities -ook in laatste hectische weken- werden overheerst. gen op het toneel, om het goede mo ment van invallen te kunnen bepalen. Voorts was het aan de negen muzikan ten om de snelle verwisseling der de corstukken tussen de bedrijven door, met muziek op te vullen. Als de wisse lingen niet vlot genoeg verliepen, moest het tussenspel worden gerekt. Dat gebeurde overigens maar zelden, omdat ook de drie toneelmeesters Je roen Nauta, Peter Hin en Edwin van Straten hun „vak" goed verstonden. Een minpunt waar sterk op moet wor den gelet, was het feit dat het orkestje de acteurs enige malen overstemde. In Call n van alle terechte loftuitingen s er -uiteraard- geen sprake van professionele uitvoering. Voor op de (solo-)zang zijn de nodige hmerkingen te maken. Ook de ns staat nog maar in de kinder- hoenen. Maar met de mensen en middelen die de vereniging ter schikking staan, is een bijna iximaal resultaat bereikt. En ms deed het gebodene wel de- lijk professioneel aan, met name de scène waarin geestesverschij- ngen het toneel bevolken. Enkele troerende duetten na de pauze ven voorts aan dat het publiek :h danig had laten meeslepen. tent kenend voor de reputatie van de g jonge vereniging is dat alle entree- wijzen binnen acht dagen nadat de tijke orverkoop was gestart, de deur uit vullei tren gevlogen. Dat betekende vier [verkochte avonden, want ook ko- >nd weekend krijgt „Anatevka" weer n uitvoering. Om niet teveel mensen moeten teleurstellen is besloten dat ik de generale repetitie van morgen- ond (Hemelvaartsdag) voor publiek >rdt opengesteld. Deze avond krijgt ardoor het karakter van een echte roering. Het Texelse publiek is defi- ef „plat" gegaan voor het feno- ;en musical van eigen bodem. De irlijkse musical is een „must" ge- )rden voor velen, onder wie ook veel Fiddler on the roof De nadruk lag op de strijkers, van wie er één wel héél opvallend voor het voetlicht trad: Gerard Smeenk. Hij was aan het begin en het eind van de voorstelling de violist op het dak, waaraan de musical de bijnaam „Fidd ler on the roof" ontleent. Een rol die Smeenk op het lijf was geschreven. De speelman verschijnt op het dak van één der huizen van het kleine Russi sche dorpje Anatevka, waar hoofdza kelijk Joden wonen. Het musicalver- haal uit 1905 speelt tegen de achter grond van een historisch gegeven: de uitwijzing van de Joden uit Rusland. Centraal staat echter het alledaagse le ven in het dorp, en meer in het bijzon der dat van het gezin van de arme melkboer Tevje. Hij is de vader van liefst vijf huwbare dochters. Samen met zijn vrouw Golde en de onver moeibare koppelaarster Yente probeert hij -volgens traditie- zijn dochters aan de man te brengen. „Traditie" is het sleutelwoord in de musical. Zo voelt Tevje's oudste dochter meer voor de jonge kleermaker Mottel dan voor de oudere slager Leiser Wolf, met wie Tevje in het plaatselijke café tot zaken is gekomen. Tevje staat in hevige tweestrijd, maar de liefde voor zijn Èirlgente Tonneke Tellegen hield de hele avond het toneel neuwlettend in de geten. De samenwerking tussen orkest en acteurs was ernaar. niet-regelmatige theaterbezoekers. „Wie had vijf jaar geleden bij de oprichting deze hausse kunnen voor spellen?" zo vroeg „Geen C te hoog" voorzitter Ruud Nooy zich na afloop van de première in alle oprechtheid af. Het succes is de leden niet komen aanwaaien: tot dusver vloeiden voor elke musical vele zweetdruppels. Ook ditmaal was werkelijk alles zelf gedaan: de decors, de kostuums, de program maboekjes, enz. Voor het eerst in het 5-jarig bestaan kregen de leden een uur per week les in beweging op de bühne, verzorgd door jazzdansdocente Ina Platte, die verantwoordelijk was voor de choreografie van „Anatevka". Verder was het uiteraard een kwestie van tot in den treure repeteren. Orkestje Toen regisseur Sicco Geerdes acht negen maanden geleden startte met de eerste repetities, begon ook het be geleidende orkestje onder leiding van Tonneke Teilegen met het instuderen van de muziek. Na een maand konden sommige scènes al met muziek erbij worden geoefend. Vooral pianiste Nel- leke Schogt heeft veel vrije avonden aan de gezamenlijke repetities opgeof ferd. Het resultaat was er afgelopen weekend naar. Dirigente Tonneke Teile gen volgde vanuit haar positie in de orkestbak nauwlettend de verrichtin-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 5