Cjroen kwartsJexeh in het hart
computer in gebruik
Passanten haven, kade en
ipeningsfeest
et politieke
onfrontatie
Geen krant na
Pinksteren
De minister neemt de (flexibele) maat op van mazen van één der netten op de zolder van het CIV-gebouw.
In verband met het uitvallen van
tweede pinksterdag als werkdag
zal er dinsag 24 mei geen Texelse
Courant verschijnen.
De directeur.
:R|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.282
VRIJDAG 20 MEI 1988
;ie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
'5, De Koog, telefoon 02228 - 266,
sdvertenties, abonnementen, etc.
veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
1022201 2741, na. 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f 19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Vaardig, alsof het zijn dagelijks werk is. gooide wethouder Klaas Barendregt de tros over naar
boot voor lange tijd achterlaten en op door de gemeente niet worden
hun gemak het eiland gaan verkennen, verwaarloosd.
Problemenklus Kwetsbaar
Samenhang
Minister Braks wees in zijn toespraak
op het zeer nauwe verband dat vooral
op Texel bestaat tussen bestaansbron-
nen landbouw, recreatie en visserij
enerzijds en anderzijds de natuur en
het milieu. Het lijken uiteenlopende
belangen, die echter toch op elkaar
zijn aangewezen. Braks zei te verwach
ten dat de recreatie (waarin een derde
van de beroepsbevolking werkzaam is,
terwijl in deze sector jaarlijks zo'n 100
Lees verder pagina 2
opening van da passantenhaven. Met de TX 60 gaan de minister en de burgemeester door het lint. (foto Bert Koning)
De ministerloze opening van de visserijkade.
oud CIV-voorzitter Cor Vonk.
officiële ingebruikstelling van de passantenhaven, de
luwe visserijkade en de automatisering van de VVV is
)ensdag niet alleen een genoeglijk en geslaagd feest ge
erden, ook werd ruimschoots van de aanwezigheid van mi-
ster G. Braks van Landbouw en Visserij gebruik gemaakt
actuele Texelse problemen aan de orde te stellen.
deed wethouder Klaas Baren-
sgt een klemmend beroep op de
nister om de bijzondere situatie
arin de landbouw op Texel zich
vindt te erkennen, om over land-
ispsbehoud op Texel te gaan
aten zonder dat daarbij de natuur
voorbaat de eerste prioriteit
jgt. En visserijvoorman Ben
lalder bracht naar voren dat de
nister nu eindelijk met de door
staatssecretaris beloofde „ton"
er de brug moet komen.
aanwezige Texelse gemeente-
stuurders kregen op hun beurt ook
n de bewindslieden wat te horen,
wel de minister als gedeputeerde
■T. van Gelder pleitten voor de aan-
jting van de Texelse duinen als na-
Maal park en laatstgenoemde maak-
bekend dat Gedeputeerde Staten
st akkoord zullen gaan met de proef-
eling voor kamperen bij de boer, zo-
die door de gemeenteraad is vast
heid. Braks daarentegen leek tegen
mperen op erven minder bezwaar te
ibben omdat hij het ziet als welkome
invulling van het inkomen van de
ler.
Informeel
ok informeel gebeurde er nogal wat.
raks liet zich na afloop van de officie-
toespraken op de salonboot door
en Daalder en andere visserijmensen
eevoeren om het gebouw van de
'V te bekijken en daar over visserij-
'oblemen te praten. Bij een wande-
19 over het zonnige haventerrein kon
minister er zich met eigen ogen
i overtuigen dat de havenmond veel
smal is en tenslotte had de be-
'ndsman een besloten gesprek met
stegenwoordigers van de Texelse
mdbouworganisaties ten huize van
*es Hin aan de Ottersaat.
oor het openen van de passantenha-
*1 maakte minister Braks samen met
burgemeester gebruik van de Texel-
blazer TX 60 van Siem Hemelrijk.
Dat fraaie antieke vaartuig kwam van
uit de nieuwe haven op het groen
zwarte lint afvaren, waarmee de ha
ventoegang was versperd en de op de
voorplecht staande bewindsman knipte
dat lint keurig met een schaar door.
De genodigden aan boord van de sa
lonboot „Stad Enkhuizen" sloegen de
plechtigheid van geruime afstand
gade.
Gekke toestand
Vervolgens werd dezelfde blazer op
nieuw gebruikt door wethouder Klaas
Barendregt, die de nieuwe visserijkade
opende. Eerst werd echter de minister
aan wal gebracht, want die wilde met
dit deel van de plechtigheid niets van
doen hebben, omdat de gemeente en
ministerie ernstig met elkaar overhoop
liggen over het uitblijven van de „ton
van Ploeg". Terwijl Braks nukkig aan
boord van de salonboot bleef, bracht
wethouder Barendregt met vaardige
hand vanaf de TX 60 twee trossen uit,
waarmee hij aan de nieuwe kade af
meerde. Die versierde trossen werden
om de bolders gelegd door Bert Weijdt
(oud-voorzitter van de vissersvereni
ging DETV) en door Cor Vonk (oud
voorzitter van de Coöperatieve Inkoop
vereniging voor Visserijbenodigdhe
den). Die eer viel hen te beurt omdat
ze een actieve en stimulerende rol heb
ben gespeeld bij de totstandkoming
van de dringend noodzakelijke kade.
Noodzaak
Op zowel die kade als op de passan
tenhaven ging wethouder Barendregt
in zijn toespraak uitvoerig in. Hij
noemde de passantenhaven een aan
winst die van grote betekenis is voor
de zeilsport en pleziervaart op de
Wadden- en Noordzee, maar ook voor
de plaatselijke samenleving. Plezier-
vaarders zullen er door worden gesti
muleerd om naar Texel te komen. Om
dat iedere boot in de haven beschikt
over een individuele ligplaats kunnen
de mensen met een gerust hart hun
Klaar terwijl u wacht. Op de achterkant van een sigarendoos maakte Bert Weijdt voor de
minister even een schets voor een nieuwe, verbrede havenmond.
De totstandkoming van het project is
echter niet zonder slag of stoot verlo
pen. Problemen bij de aanbesteding en
extreme weersomstandigheden veroor
zaakten een vertraging van een jaar en
ook in de voorbereidingsfase ging het
niet van een leien dakje. „Het was
een problemenklus. Het leek wel of al
le punten die tegenslag konden ople
veren, dit ook hebben gedaan". Waar
mee werd gedoeld op procedures,
grondverwerving, financiële proble
men, etc. Toch was goed samenge
werkt door de gemeente met de diver
se hoofdoverlegpartners, zoals de con
sulent openluchtrecreatie, landinrich-
tingsdienst, het ingenieursbureau Fre
deric Harris, het Waterschap, de wa
tersportvereniging en aannemer Van
Noordenne,
De wethouder noemde de op financie
ringen en subsidiëringen betrekking
hebbende bedragen, de wijze waarop-
de onrendabele top van deze investe
ring is gefinancierd en het terugbren
gen van het risico dat de exploiterende
Stichting Passantenhaven loopt. Voor
het maken van de haven werd 150.000
m3 grond ontgraven, er werd 2000 ton
asfalt in verwerkt, alsmede 1700 ton
hoogovenslakken. De haven beschikt
over 740 meter steiger, waaraan 200
boten kunnen liggen.
Barendregt constateerde met tevreden
heid dat op Texel de laatste tijd flink
wordt geïnvesteerd in kwaliteitsverbe
tering van het toeristisch produkt met
als doel seizoenverbreding en het aan
boren van nieuwe markten. De toeris
tische ontwikkeling op Texel baart
géén zorgen, temeer daar ook daar de
belangen van natuur en landschap
Minder fraai staat het er voor met de
landbouw. De extensivering en schaal
vergroting die zich in de landbouw
voordoet, treft Texel ernstiger dan an
dere streken in het alnd, omdat het
geografisch afgesloten is. Landbouw
en de er aan gekoppelde economische
bedrijvigheid, vormen een samenspel
dat verstoord wordt als één der secto
ren onder druk komt. Op Texel zijn
geen uitwijkmogelijkheden; er ontstaat
een domino-effect. „Extensivering ge
combineerd met schaalvergroting is fu
nest. De Texelse landbouw heeft pro-
dukten nodig met een hoge toege
voegde waarde. De positie die hier is
opgebouwd in de pootaardappelen-
teelt, bloembollenteelt en de melkvee
houderij mag niet worden
prijsgegeven."
Barendregt legde uit dat vooral om die
reden veel bezwaar is gemaakt tegen
het relatienotagebied en het voorne
men om de duinen van Texel tot natio
naal park te maken. Er wordt van uit
gegaan dat met name uit dat laatste
beperkingen zóuden kunnen voort
vloeien voor omliggende gebieden,
„Met name in de agrarische maar ook
in de recreatieve sector". De wethou
der was echter hoopvol geworden
door de vierde nota op de ruimtelijke
ordening, die volgens hem van een
veel realistischer visie getuigt.
Vloot
Barendregt vond dat de noodzakelijk
geachte inkrimping van de Nederland
se visserijvloot met 25% niet voor de
Texelse vloot zou moeten gelden. Zijn
argument was dat het gemiddelde mo
torvermogen van de Texelse schepen
weliswaar is toegenomen, maar het
aantal schepen nauwelijks, in tegen
stelling tot visserijplaatsen in bijvoor
beeld het Deltagebied en Zeeland.
Door het wegvallen van bedrijven wor
den vissers werkloos en het is door de
specifieke beroepsgebondenheid voor
hen zeer moeilijk ander werk te
vinden.