Olympia's Ronde
VAST-MOTOR AF
i
VERVOLG VAN PAG.1
Collecte voor
het Anjerfonds
%a„
yat3
Per 1 juli
zoeken wij
een bezorger ml
Ri
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 27 I
juist teleurgesteld zijn geweest over de
entourage. De animo voor de proloog
was zelfs ronduit slecht. De aantallen
toeschouwers bij de ploegenvoorstel-
ling en vooral bij de finish van de
etappe was wellicht voor Texelse be
grippen goed, maar van doorgaans bij
wielerkoersen aanwezige grote drom
men nieuwsgierigen was geen sprake.
De Texelaars zelf zijn niet wielerminded
genoeg en sterk op de toeristen ge
richte reclame was er niet geweest.
Kortom, het toeschouwerspotentieel is
niet zodanig, dat je hagen toeschou
wers kunt verwachten, zo concludeer
de ook de ronde-organisatie.
Waarom deden de Olympia-officials
dan toch zo positief over de publieke
belangstelling? Eerlijk gemeend klonk
het uit de mond van pers-official F.
Harting, oud-voorzitter en ras-
Amsterdammer: Overal langs de rou
te waar mensen konden staan, daar
stonden ze ook. Niet alleen bij de
doorkomsten in de dorpen was het
druk, ook onderweg op dijken, bij
kruisingen, boerderijen, campings. Die
vele aanmoedigingen onderweg zijn
zeer stimulerend geweest voor de ren
ners en volgers."
Deze positieve houding van de ,,koers-
inrichters" zal zeker zijn beïnvloed door
de waterdichte lokale organisatie. De
mensen van Olympia's Tour beleefden
een uiterst ontspannen start van hun
wedstrijd, en dat is in het verleden wel
eens anders geweest. Bestuurslid
Kooijman: ,,De start van een ronde
gaat altijd het stroefst: iedereen moet
weer wennen, er gaan allerlei dingetjes
fout. Maar eerlijk: in alle vijftien ron
den die ik heb meegemaakt, heb ik
nog nooit zo'n gemakkelijke eerste dag
beleefd. Texel had de organisatie per
fect voor elkaar."
Ontvangst
De ontspannen sfeer was ook te dan
ken aan het feit dat het hele circus al
de avond vóór de proloogstart op
Texel neerstreek. Die gedwongen over
nachting kwam de rust in de organisa
tie ten goede. Renners, begeleiders en
volgers, in totaal circa 225 man sterk,
werden ondergebracht in bungalows
op De Turkse Tent en in hotel De Ko-
ger Hoop, beide gexploiteerd door
hoofdsponsor EurOase. De ontvangst
vrijdagavond, met mooi weer, 'n vrolij
ke big bandwelkomstwoord van hut
gemeester Schipper (in gezelschap van
een groot aantal raadsleden}, hapjes
en drankjes in de Turkse Tent
accommodatie, maakte diepe indruk.
De hele wielerkaravaan voelde zich di
rect thuis op het eiland. De nog aan
wezige scepsis over het houden van
een wielerwedstrijd op Texel werd toen
al voor een groot deel weggenomen.
Een lijn die zaterdagochtend werd
doorgetrokken: ook bij de proloog
tijdrit waren de zaakjes soepel
geregeld.
Het parcours werd unaniem geprezen:
afwisselend, bochtig, licht geacciden
teerd en bovenal wonderschoon.
Weliswaar ontbrak de wind, maar voor
de 8V4 kilometer lange individuele race
tegen de klok was dat niet erg: zo
reed iedereen tenminste onder gelijke
omstandigheden. De renners hadden
geen tijd om rond te kijken, maar me
nig volger wreef z'n ogen uit: wat een
schitterend landschap. De in het zon
licht glinsterende groene weilanden
van Texels oude land zouden het
prachtig hebben gedaan op de tv
Startplatform
De renners startten goed zichtbaar
voor de omstanders vanaf een semi-
dieplader van Van Sambeek Truckservi
ce, een systeem dat prima werkte. Zo
als al eerder vermeld was er weinig
belangstelling van buitenaf voor de
proloog. Toch kwam er best een be
hoorlijk aantal Texelaars een kijkje ne
men. Uitgezonderd het handjevol éch
te wielerliefhebbers, hielden zij het na
korte tijd weer voor gezien. Het ont
breken van affiniteit met de wedstrijd
zal daaraan debet zijn geweest: slechts
weinigen kenden de namen van de
renners, en om dan 2'/4 uur lang ver
trek en binnenkomst van onbekende
jongens in snelle pakken op superlich-
te fietsjes te gaan volgen, is een te
grote opgave. Interessant voor de toe
schouwers was vooral om eens te zien
wat er allemaal voor een dergelijke
professioneel opgezette wedstrijd komt
kijken. Dranghekken, jurywagens, een
reclamezuil, een lange stoet volgwa-
gens, een niet te stuiten speaker,
zestien motorrijders van de algemene
verkeerspolitie uit Driebergen (plus
twee van de Texelse politie), enzo
voort. Het leukste was de bedrijvigheid
op het parkeerterrein aan de Emma-
laan, naast de start: rond de
dubbeldeks-rennersbus van de ploeg
die wordt gesponsord door het relax
huis .Sauna Diana" als opvallend mid
delpunt, lieten renners zich masseren,
onderwierpen de mecaniciens het ma
teriaal aan een laatste inspectie en
wisselden ploegleiders en journalisten
de laatste nieuwtjes uit. De deelne
mers uit de DDR werkten zich in het
zweet met een warming up per home
trainer,
Randgebeuren
Wie dat allemaal had gezien, verdween
weer naar huis, om pas later op de
dag nog eens naar de Emmalaan terug
te komen. Slechts een enkeling liep
nog een stukje verder, naar de feest-
markt op het parkeerterrein bij Texelse
8oys. Hoewel leuk opgezet, zowel qua
aankleding als qua aanbod, lag de
feestmarkt er verlaten bij. Geconclu
deerd werd dat het „randgebeuren" te
gebo
pn De
n ver
neon
Proloogstart van Eric Cent, dia met 10.37 minuten de snelste tijd maakte.
Doorkomst op de Emmalaantegen het slot van de etappe. Veel publiek kijkt reikhalzend
naar de voorbijzoevende renners.
Het feestmarktterrein oogde verlaten; ook de verkoopsters gaven zichtbaar de moed
Motorrijders uit Driebergen zorgden voor begeleiding.
ver van de start was verwijderd. Een
andere, betere plaats was echter niet
zo snel te bedenken. Misschien op het
parkeerterrein bij de volgerskaravaan,
maar dan had het daar wel heel erg
krap geworden. Nu mochten de
meeste deelnemende verenigingen en
organisaties de handen dichtknijpen
als ze erin slaagden om uit de kosten
te komen.
Ook de activiteiten van de atletiekclub
later op de dag brachten niet het aan
tal deelnemers en toeschouwers op de
been, waarop tevoren was gehoopt.
Aan de atletiekinstuif namen 25 jon
gens en meisjes deel, die op vijf on
derdelen hun eigen krachten testten.
Na afloop kregen ze een diploma met
de behaalde resultaten.
's Middags na de start van de eerste
etappe betwistten 34 conditievreters
elkaar per autoped. Voornamelijk jeugd
kwam in het strijdperk; door het kleine
aantal deelnemers bij de ouderen wer
den die in één categorie samenge
bracht. Het enthousiasme was groot,
maar ook hier gold dat de sfeer ont
brak.
Volksliederen
Ooit eens de nationale hymnes van de
DDR, Sovjet Unie, Tsjechoslowakije,
Italië, Polen, Engeland en Nederland
horen klinken op Texel? Zaterdagmid
dag was dat het geval op de Emma
laan, bij de ploegenvoorstelling en hul
diging van proloogwinnaar Cent. Een
sfeervol onderdeel, waarvoor de pu
blieke belangstelling redelijk was.
Jeugdwielrenner Udo Visser hield de
nationale vlaggen hoog en burge
meester Schipper kweet zich als as
sistent van de kissmiss weer van zijn
publicitaire taak. Een weekend lang
was de burgemeester als gastheer ere
gast van de ronde, de ene keer gewa
pend met startpistool, dan weer
klaarstaand met overwinningsbekers.
Deze welwillende houding van Schip
per heeft zeker bijgedragen aan de
gunstige indruk die Texel op alle vol
gers heeft gemaakt.
De start van de eerste etappe was
eveneens een fraai staaltje promotie.
Boven de startlokatie werden drie pa
rachutisten gedropt, van wie eentje
het startpistool bij zich droeg.
Limietweg weg
De etappe verliep vlekkeloos, té vlek
keloos eigenlijk uit sportief oogpunt
bekeken. Er stond te weinig wind om
de koers zwaar te maken, waardoor de
wedstrijd meer weg had van een vere
delde toertocht langs de mooiste plek
jes van Texel. Bovendien waren er
geen natuurlijke obstakels in het par
cours die een schifting teweeg konden
brengen. Het enige punt waarop wat
had kunnen gebeuren, was de Limiet-
weg, maar die was te elfder ure ge
schrapt op last van de verkeerspolitie.
Toen vrijdagavond de Texelse ,,hel van
het noorden" werd geïnspecteerd, reed
een politiejeep in één der vele diepe
kuilen waardoor het voertuig met de
onderzijde over het wegdek schuurde.
Gevreesd werd niet alleen voor materi
aalbreuk bij de renners, maar ook voor
f problemen voor de begeleidende auto's
en motoren. Wellicht een verstandig
besluit, maar het late tijdstip wekte
wrevel. Per slot van rekening was de
Limietweg in de voorpublicaties aange
kondigd als een der aantrekkelijkste
punten. Her en der hadden zich dan
ook nogal wat toeschouwers opgesteld
langs dit onverharde pad tussen Post
weg en Hoofdweg. Zij hebben geen
renner zien langskomen. De ronde
organisatie betreurde achteraf dat er
niet méér in het werk was gesteld om
het publiek van de koerswijziging op
de hoogte te brengen. De speaker had
weliswaar bij de proloog en ploegen
voorstelling enkele malen mededelin
gen hierover gedaan, maar dat was
onvoldoende. Via de geluidswagen die
de karavaan voorafging, hadden de
mensen langs de Limietweg eigenlijk
even gewaarschuwd moeten worden.
Nóg beter was het geweest als de
beslissing al in een veel vroeger stadi
um was genomen. De organisatie, die
het traject zelf wél had goedgekeurd,
was daarbij echter afhankelijk van de
politie die het laatste woord had.
Weinig andere hindernissen resteerden;
van de Hogeberg ligt geen topamateur
wakker en ook in de bochtige gedeel
ten in de omlopen door Den Burg kon
geen beslissing worden geforceerd.
De tocht voltrok zich in hoog tempo,
dat wel. Na een behoedzame eerste
twintig kilometer werd de snelheid op
gevoerd en veranderde het peloton in
een lang lint. Een paar valpartijtjes en
opvallend veel lekke banden zorgden
ervoor dat een aantal renners op ach
terstand raakte. Ook de gele trui reed
lek, in de buurt van Oosterend, maar
kon moeiteloos terugkeren in het pelo
ton. Ontsnappen bij dergelijke hoge
snelheden en lichte omstandigheden
was zinloos. Slechts de renners Van
Baarle en Möhlman reden enige tijd
een 15-tal seconden vóór het peloton
uit. In de slotfase, tijdens de twee om
lopen van 9,5 kilometer in en rond
Den Burg, probeerde de sterke Harry
Rozendal alleen aan de meet te ko
men, maar ook zijn poging smoorde.
Het draaide aldus op een eindsprint
uit, die er op de smalle Emmalaan
spectaculair uitzag. Een Oostduitser,
Carsten Wolff, drukte zijn voorwiel het
eerst over de eindstreep. „Einfach",
oordeelde de winnaar.
Veelzeggend was echter ook de
omhoog van wedstrijdleider Wirr 'O
miasse, gelouterd in de Tour de I
en andere topwedstrijden, Jerem n vri
had genoten van de gevarieerde land
in IV
Mocht het evenement qua direct efoo
bliciteit niet aan de doelstelling I
voldaan, indirect kan de komst v ,®e
Tour-circus wellicht toch z'n vrut
afwerpen. Het vooroordeel dat h
Texelse wegennet niet geschikt i
een dergelijke wedstrijd, is wegg
men. Tevens is bewezen dat de t
vertocht geen problemen hoeft o jp
leveren. Voorts staat de nieuw ir
richte WV-Texeltruck in elke etaj or 2
plaats als perswagen klaar en wo ncjjc
daar reclamemateriaal uitgedeeld zoï
de wél aanwezige pers en de ant ;ht
volgers heeft Texel aldus een pot l(j j
indruk gemaakt, en waar dat toe
weet je maar nooit.
»1.
jnsl
roet
ïeke
ndti
220
if
Op Texel wordt in de periode van
en met 19 juni gecollecteerd voor
Anjerfonds. Het Anjerfonds is eei
zelfstandige afdeling van het land ig
Prins Bernhard Fonds. Er wordt o
ingezameld om steun te kunnen
nen aan activiteiten en investerin|
op het gebied van de cultuur en
natuurbehoud, met name in de a
teursector. De inkomsten uit collo
en loterijen komen ten goede aan
loze culturele activiteiten en inste j€
gen zoals: amateuristische muziel
oefening (fanfare, drumband, hari
nie, majorettes, koren), dorpshuiz
(piano, podium, toneellicht), culti
jeugdwerk en scouting, folklore e
gionale cultuur, amateurtoneel
ret, ballet. Het bijzondere van de
jercollecte is dat 25% van de op
brengst van de collecte ten gunst
komt van de collecterende verenit
Een fors geldbedrag was de beloning voor Nick Sl/jderink sr. en Jr. van Scouting Texel, die
de Tour-organisatie schonk voor hun talrijke plaatselijke activiteiten.
De renners deden geen trap teveel aan boord van de Molengat, op weg naar de start van de tweede etappe, (foto Dirk Kuiter).
De Oostduitsers reden zich warm op een hometrainer.
on
ruc
pre
x>r
Wij zoeken iemand die voori
de Ikxelse Courant wil bezor\ Mie
op de route Pontweg Zuidha
en Hoornderweg.
eve
12.
in 1
.00
.00
ur.
ioei
prei
00-
>.0(
urg
h<
>nd
n 11
ïevi
Hier wonen ongeveer
43 abonnees.
Het bezorgen is het eenvoudi ^e'
voor iemand die in deze omgev Jla'
woont, b.v. een scholier.
De kranten moeten dinsdag-
donderdmiddag even na 15.00<
in onze drukkerij in de K
moesstraat worden afgehaald.
Geïnteresseerden kunnen voor^g,
dere inlichtingen terecht bij de
ceptie van de drukkerij.
Parkstraat 10
Postbus 11, 1790 AA
1791 AC Den Burg - Tfexel
telefoon 02220 - 2741
toe