Sluiting vuilstortplaats laat op zich wachten Directeur gaat in de VUT Nu zes Texelse teams bij Schuttevaerrace FAMILIEBERICHTE Zomervakantie speel-o-theek Autowrakkenterrein Den Burg gesaneerd Doorrijder gesnapt Basketball eilandcompetitie Auto's beschadigd Over de kop de sloot in Rondrit oude trekkei en motoren over Tei Tijdelijke leegsta melden bij politi PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 31 Mtl ;DA< Het ziet er niet naar uit dat de veelbesproken vuilstortplaats bij de Mokbaai gesloten zal worden. De gemeente is gedwongen de belt te blijven gebruiken omdat er op kor te termijn geen mogelijkheid is om het Texelse huisvuil naar één der verbrandingsovens op het vaste land af te voeren. Die vuilverbran dingsinstallaties kunnen namelijk niet meer vuil verwerken dan thans reeds gebeurt. Dit werd meegedeeld in de donderdag gehouden vergadering van de raads commissie voor financieel, economisch en technisch beleid. Wethouder Klaas Barendregt onderstreepte dat de ge meente in deze geen schuld treft. ,,Wij zijn voortvarender dan de provincie". De gemeente Texel is bereid direct een overslaginstallatie te bouwen, nodig om het huisvuil te verzamelen en over te laden in schepen, die voor afvoer naar de verbrandingsinstallaties moe ten zorgen. Maar dan moet de provin cie de garantie geven dat het afval kan worden afgevoerd en zover is het nog niet. Scheiding Nauw samenhangend hiermee is het streven naar gescheiden inzameling van huisvuil in de regio Als die van de grond komt, wordt een groot deel van het huisvuil tot compost gemaakt en wordt de hoeveelheid die verbrand moet worden kleiner. Er is dan weer voldoende capaciteit om de betrekke lijk kleine hoeveelheid Texels huisvuil te verbranden. Zover is het dus nog niet. Thans wordt huisvuil uit Noord holland geëxporteerd" naar Zuidhol land en zelfs naar België. Van veel belang voor de provincie besluitvorming is een vuilschei- dingsproef die in Hoorn wordt gehou den. Pas in november worden de re sultaten daarvan op een rijtje gezet. Texel zou wel voelen voor een proef met vuilscheiding in toeristisch gebied, maar de daarvoor benodigde financiële steun van de provincie ontbreekt. De speel-o-theek zal woensdag en vrij dag voor de laatste keer van dit sei zoen speelgoed uitlenen De week daarop, nl. woensdag 8 en vrijdag 10 juni, zal er geen speelgoed meer wor den uitgeleend Dan kan wel het ge leende speelgoed worden terugge bracht. Om het seizoen feestelijk te beëindigen is er voor de leden een feestmiddag georganiseerd met Okido- ki op woensdag 15 juni. Daarna zal al het speelgoed gewassen en nagekeken worden op 15, 16 en 17 juni. Als iemand daarmee wil helpen is hij of zij van harte welkom. Inlichtin gen telefoon 02226-538. Het autowrakkenterrein aan de Pontweg voldoet niet aan de mi lieuhygiënische voorschriften en de vervuiling van de bodem nam daar alsmaar toe. De gemeente is ver plicht gelegenheid te bieden voor het gratis afgeven van autowrak ken, maar door ongeschiktheid van het terrein aan de Pontweg moest naar iets anders worden uitgeke ken. Men heeft iets gevonden en het veld aan de Pontweg zal wor den gesaneerd. In de wet staat dat het verboden is een autowrak te hebben op een voor het publiek zichtbare plaats. Op Texel was een autowrakkenterrein aan de Pontweg, maar de bodem raakte ver vuild omdat het terrein niet was inge richt volgens de milieuhygiënische voorschriften. Familie Witte-Spigt, al in het bezit van een oud-ijzerhandel, had de gemeente laten weten be langstelling te hebben voor het vesti gen van een autowrakkeninleverterrein op hun grondgebied aan de Postweg. De gemeente zag daar wel wat in en zal op contactbasis met de familie in zee gaan Afvoer Het is belangrijk voor het milieu dat de autowrakken goed worden opgeslagen en dat ze regelmatig worden afge voerd. Ze moeten op een betonnen plaat staan om bodemverontreiniging zoveel mogelijk te voorkomen. In het contract staat dat tien jaar lang een terrein voor het gratis inleveren van autowrakken in stand moet worden gehouden. De gemeente zal een jaar lijkse vergoeding van ƒ10.000,— geven die ten laste komt van de post On voorziene uitgaven 1988. In de vergadering van de raadscom missie voor ruimtelijk- en huisvestings beleid woensdagavond werd door de commissieleden positief op deze plan nen gereageerd ,,lk vind het een goe de vorm van privatisering", aldus Erna Eelman (VVD). Texel gaat intussen door met de voor bereidingen voor een overslaginstallatie die eventueel later kan worden veran derd in een composteringsinstallatie. Laatstgenoemde mogelijkheid is echter momenteel niet aan de orde. Ook de keus van de plaats van een oversla ginstallatie (die er in elk geval moet komen) ligt politiek gevoelig. Wethou der Barendregt vertelde dat het college binnen twee weken over de lokatie gaat praten. Hoewel de Texelse vuilnisbelt eigenlijk al vol is en door de extra „verdieping" die er op is gezet, steeds meer in het oog begint te lopen, zal men hier noodgedwongen het vuil nog een tijd kwijtmoeten. De commissieleden wa ren daar niet erg blij mee en wilden dat naar andere mogelijkheden wordt uitgekeken, bijvoorbeeld elders in de provincie storten. Fietspad vertraagd De aanleg van de betonnen fietspaden langs de Rommelpot nabij Den Hoorn en de Molenlaan in De Cocksdorp is nog niet begonnen. Directeur gemeen tewerken Piet Plug deelde echter met stelligheid mee dat de aanleg in de derde week van juni een feit zal zijn. Gerbrand Poster uitte er zijn misnoe gen over dat de reiniging van de ge vels van het raadhuis is overgelaten aan een overkants bedrijf. Volgens hem had het schoonmaakbedrijf Vinke het ook kunnen doen. Grootkapitaal Hetzelfde commissielid maakte er be zwaar tegen dat op voorhand vaststaat dat de firma Drijver de dakbedekking van de sporthal gaat vernieuwen en herstellen. Daarmee is een bedrag van ƒ13,680,— gemoeid. Volgens Poster zouden ook andere dakbedekkingsbe- drijven op Texel kans moeten hebben dit werk uit te voeren. Barendregt leg de uit dat het gemeentebestuur er de voorkeur aan geeft dat de aannemer die een gebouw neerzet naderhand ook het eventuele reparatie- en ver- nieuwingswerk doet Om die reden is ook de verandering van de raadhuishal aan Drijver overgelaten. Dit zou de meest voordelige handelwijze zijn. De gene die heeft gebouwd, voelt zich extra verantwoordelijk en kent de tech nische omstandigheden, waardoor hij met een scherpe prijs kan komen. Poster nam met die verklaring geen genoegen. Hij wilde dat kleine bedrij ven aan de bak kunnen. „Het gaat nu allemaal naar het grootkapitaal" Een doorn in het oog van enkele com missieleden bleek het terrein te zijn waar aannemer Bakker het schroot heeft opgeslagen dat afkomstig is van de gestrande kustvaarder „Compass". Dit terrein in Oudeschild is eigendom van de gemeente en wordt aan Bakker verhuurd voor twee jaar. Het is de be doeling dat het ijzer weggaat zodra de schrootprijs een bepaald niveau heeft bereikt. Voor de opslag is eigenlijk een hinderwetvergunning nodig, maar B en W maken daar geen probleem van omdat is gebleken dat van werkelijke overlast in de omgeving geen sprake is en omdat het om een tijdelijke situatie gaat. Enkele commissieleden vonden dat Bakker moet worden gemaand om op te schieten. De ijzeropslag zou niet al leen strijdig zijn met de hinderwet, maar ook met het bestemmingsplan. Een 72-jarige inwoner van Geleen maakte zich vrijdagavond op de Ni- kadel te De Koog schuldig aan doorrijden na een aanrijding. Dank zij de oplettendheid van een toerist die zijn kenteken noteerde, kon de politie hem snel opsporen. Omstreeks zeven uur 's avonds reed de man op het parkeerterrein met zijn Volvo tegen een Volkswagen bestelau to van een 45-jarige man uit Schagen De Volkswagen liep daarbij aanmerke lijke plaatschade op. De man uit Ge leen stapte uit om de gevolgen te be kijken, maar reed vervolgens weg zon der een briefje achter te laten of de politie te verwittigen. Voor dat laatste zorgde toen een getuige. De politie kreeg de afgelopen dagen nog meer aangiften van doorrijden na een aanrijding In de nacht van zater dag op zondag werd een deuk gere den in de op het parkeerterrein Nikadel geparkeerde Volkswagen van een man uit Haren. De dader bleef tot dusver onbekend. Gisteren werd de in de berm van de Hollewal staande Fiat van een Duitse toerist aangereden, zo goed als zeker door een kleine camper, die op de weg draaide en daarbij de Fiat van de Duitser niet wist te ontwijken. De auto werd zwaar beschadigd. De camper is waarschijnlijk ook van een Duitser. Voorbijgangers hebben iets kunnen zien van het kenteken; het ein digde waarschijnlijk met ,,....CE 231". Programma 3 juni: 20.30 u. Pilaar 2-The Wombats Verpl.h. 21,00 u. Klif 23-Verpleegh. Womb. 21.30 u. Jan en Hetty-GVT Klif 23 22.00 u Vespertina-Sportshop J H De Volkswagen van een 28-jarige Duit ser en de Mercedes van een 42-jarige man uit Bodegraven liepen vrijdag schade op bij een aanrijding op het kruispunt Slingerweg-R.P. Keijserstraat. De Mercedes en de Volkswagen ston den op de Slingerweg voor de kruising te wachten. Op een gegeven moment reed de Mercedes een stukje achteruit en botste tegen de Volkswagen, die flinke plaatschade opliep. vjg>' u is he be Eindelijk is de vonk op de Texelse watersportwereld overgesprongen. Voor het eerst in de historie van de gecombineerde etappewedstrijd ter zee en ter land, telt de jaarlijkse Schuttevaerrace liefst zes deelne mende Texelse teams. De traditio nele eerste etappe Stavoren-Texel, die donderdag wordt gehouden, krijgt hierdoor een extra dimensie voor de toeschouwers op de Oude schilder haven. Al even traditioneel is dat op Texel het wielren- onderdeel wordt afgewerkt, als vanouds onder auspiciën van Toer club Taxi 2000. Aan de zesde Schuttevaerrace, van donderdag 2 juni tot en met zaterdag 4 juni, nemen 89 schepen deel. Aan boord bevinden zich ruim 400 zeilers, wielrenners en hardlopers. Een record deelname, mede door de grootste Texelse inbreng aller tijden. Uiteraard is pionier Henk Collou met zijn schip Nelly Hildegard" weer present. In zijn kielzog doen ook mee: Ab de Wijn uit Den Burg met „Drie Gratiën", Norbert Dankers uit Den Burg met „Frigga", Joop Seepma uit De Koog met „Po seidon" en Willem van Duijn uit Den Hoorn met „Witte Lieuw". Texelaar Gijs Broere deed vorig jaar ook al mee, maar had toen niet Oudeschild als thuishaven. Dat is nu wel het geval. dus completeert hij het eilandelijke zestal met de „Tadorna". Van de Texelaars beschikt Broere over het grootste zeilschip; hij wordt in staat geacht om bij de snelsten te fi nishen. Aanleiding voor de plotselinge Texelse interesse vormt de professionele, mooie film die van de race van vorig jaar was gemaakt, en die tijdens de voorjaarsvergadering van de Wa tersportvereniging begin maart aan de leden werd vertoond. Toen bleken er wel zeilers enthousiast om ook eens mee te doen. Bovendien beloofde Frits Langeveld, net als vorig jaar weer de schipper van de persboot, dat hij bij deelname van minstens zes Texelse teams een prijs zou uitloven. Onderling houden de Texelaars dus ook een competitie. Het vertrek is donderdagochtend om zeven uur vanuit Stavoren, met de be kende Elfstedentocht-start. Van elk schip moet een opvarende (niet de at leet of wielrenner) naar het gereedlig gende schip rennen. De westrijdleiding bevindt zich aan boord van het schip „Brakestein 2" van Duikclub Texel. Wielerparcours De eerste schepen worden omstreeks 13.00 uur in de haven van Oudeschild verwacht. Op Texel moet het fietsende bemanningslid een parcours van onge- De heer C.J. Vinke (61) uit Den Burg legt zijn taak als waarne mend directeur van de Autobus Onderneming Texel (AOT) neer. Per 1 juni gaat hij in de VUT. Tegelijk stapt AOT-buschauffeur Jan Kager (63) op. Ook hij gaat van een wel verdiende rust genieten. Kees Vinke, op 17 mei 1927 geboren in Eierland als zoon van een landarbeider, kwam in 1966 als chauffeur bij het toenmalige busbedrijf van Teso, later AOT. Daarvoor was hij 15 jaar werk zaam geweest als chauffeur bij het toenmalige waterschap De Dertig Ge meenschappelijke Polders. „Ik was daar niet alleen chauffeur maar deed allerlei andere werkzaamheden Het beviel me best, maar toch heb ik naar die chauffeursbaan bij Teso gesollici teerd omdat ik er niet voor voelde om tot mijn 65ste in weer en wind aan de dijk te werken". Vinke werd onmiddel lijk aangenomen door directeur M.C. de Gorter, die het runnen van het bus bedrijf voornamelijk overliet aan zijn assistent Theo Hoogerheide. Vinke: „De nieuwe baan trok me erg wegens de omgang met de mensen. Als bus chauffeur ontmoet je elke dag andere passagiers. Het contact daarmee, dat vind ik leuk. Ik heb er vooral daarom ook nooit spijt van gehad. Of ik wel eens gekke dingen heb meegemaakt? Jazeker, maar dat wil ik niet in de krant hebben, al zou ik er een boek over kunnen schrijven". Niet saai „Mensen denken wel eens dat het saai werk is, elke dag die busroute rij den. Maar je hebt elke dag andere gesprekken en contacten Bovendien rijden we niet steeds hetzelfde traject. Al onze chauffeurs rijden alle diensten op Texel; het rouleert. Er zijn geen chauffeurs met speciale of afwijkende taken, ledereen doet alles. Dus niet al leen de bus rijden maar ook onder houdswerk en schoonmaken in de ga rage: alle bussen worden elke dag van binnen en van buiten schoongemaakt. Dat is belangrijk. Het materiaal moet er fris en schoon uitzien. Ik mag wel zeggen dat de AOT daarin uitblinkt. Texelaars hebben dat niet in de gaten maar het valt de mensen uit de stad op. Het is wel jammer dat vooral bij regenweer in de winter, die pas gelap te ramen al na een paar ritten niet meer toonbaar zijn". Overgang In 1971 werd het busbedrijf van Teso omgezet in de AOT. Tot op dat mo ment werden de verliezen van de bus aangevuld uit de winsten van het Teso bootbedrijf. Die winst kon Teso nu voor het bootbedrijf reserveren en de AOT kreeg rijkssubsidie, net als prak tisch alle andere busondernemingen in het land. Directeur van de AOT werd de ook van Teso afkomstige heer J. Hooijberg. In 1977 werd Kees Vinke chef als opvolger van Joh. Bruin. Dat betekende dat hij zich met de verde ling van het werk bezig hield, maar daarnaast gewoon chauffeur bleef. In 1983 nam Vinke de directietaak waar toen Hooijberg een jaar door ziekte werd uitgeschakeld. Toen hij in juni 1986 overleed werd Vinke officieel waarnemend directeur. NZH Een echte directeur zal de AOT niet meer krijgen want het bedrijf gaat per 1 januari aanstaande op in de NZH. De gemeentelijke aandelen worden aan dat bedrijf overgedragen. Teso heeft zijn aandelenpakket al eerder verkocht. De overdracht had al per 1 januari jongstleden een feit moeten zijn, maar de onderhandelingen, met name over de rechtspositie van het personeel, vroegen veel tijd. De problemen lijken thans nagenoeg uit de weg te zijn ge ruimd. De naam AOT zal waarschijnlijk nog een tijd in gebruik blijven. De plaatselijke leiding komt in handen van een bedrijfsleider en aan het huidige chauffeurbestand (10 personen plus twee losse krachten voor het seizoen) zal weinig veranderen. Vroeger had de AOT twaalf vaste mensen. De werkge legenheid is er niet op vooruit gegaan, mede door de concurrentie van het busbedrijf van R.A. van Boven, waar door de AOT nog maar weinig toer- werk te verzetten heeft. De taak van Vinke wordt per 1 juni overgenomen door Kees Duinker. Kager Al eerder kwam in deze krant Jan J. Kager (jongstleden vrijdag 63 gewor den) aan het woord. Hij is sinds 1972 chauffeur bij de AOT en neemt gelijk met Vinke afscheid. Hen wordt een gezamenlijke receptie aangeboden: dinsdag (heden) van 19.00 tot 21.00 uur in „Theodorahoeve" in Den Burg. Toen Kager bij het busbedrijf kwam was de AOT net opgericht. „Als ik drie maanden eerder was gekomen, had ik gratis met de boot kunnen rei zen". Kager werkte voordien bij de LTB, later de Aankoopcentrale. Nog meer dan voor Vinke was de omgang met de mensen voor Kager bepalend voor het plezier in zijn werk. Jan Ka ger reed vooral graag met de touring car. In de loop der jaren heeft hij hon derden gezelschappen over Texel ge voerd. Hij toonde zich daarbij een goed geïnformeerd en welbespraakte gids, die in staat was zijn betoog haar fijn af te stemmen op de interesse van de groep. „Het maakte niet uit of het boeren, vogeltjesmensen of hoogge plaatste ambtenaren waren. En er za ten soms hooggeplaatste figuren tus sen. Eens heb ik de broer van de sjah van Perzië onder mijn gehoor gehad". veer honderd kilometer afleggen. Dat gebeurt door driemaal het traject Haven-I Jsdijk-Stuifweg-Oorsprongweg- Hoofdweg-Stengweg-De Cocksdorp vi ce versa te voltooien. Het keerpunt is ter hoogte van het gemaal bij De Cocksdorp. Er wordt gestart vanaf de nieuwe visserijkade. Vanaf de steigers in de nieuwe jachthaven zou teveel problemen geven. Voor de vijfde ach tereenvolgende maal is de organisatie op Texel in handen van Toerclub Taxi 2000 EHBO-assistentie langs de route wordt verzorgd door mariniers van De Mok, die met een eigen eerste hulp wagen rondrijden. Mogelijk slaagt Texel erin om via het evenement tv-publiciteit te krijgen. Naar verluidt zal de NCRV opnamen van de wedstrijd maken. Na Texel wordt koers gezet naar Vlieland. De prijsuitreiking is zaterdag om 21.00 uur in een hal van de jachthaven Hinde- loopen. Zaterdagavond rond half acht sloeg een 39-jarige automobilist uit De Koog op de Ruigendijk met zijn auto over de kop en bleef in de sloot steken. De wagen, een Datsun Bluebird, raakte daarbij total loss. De man kan van ge luk spreken want hij kroop ongedeerd uit het wrak. Hij verklaarde in de flau we bocht te hebben bijgestuurd, maar dat is blijkbaar te abrupt gebeurd. De Oude Trekkers en Motoren Ve ging houdt zondag de jaarlijkse en barbecue. Om half tien 's och otse wordt op het grote parkeerterrein genover het RSG-gebouw in Den verzameld. Halverwege de rit zal koffiepauze zijn ingelast, waarna route wordt vervolgd en op het cueveldje in De Dennen zal eindi< Er rijdt ook een aanhangwagen n voor eventuele passagiers. Om i veer half twee 's middags is de cue op temperatuur en krijgen de nemende antieke voertuigen de c genheid om af te koelen. Behalve oude trekkers en motoren, staat zelligheidsrit open voor oude bro- sen en auto's. De afdeling Voorkoming Misd: i/ij v< van de politie wijst er met het op de aanstaande vakantieperi op dat allerlei voorzorgsmaatn len kunnen worden genomen i/ij te voorkomen dat tijdens de a lerkt zigheid van de bewoners word gebroken. Bij het politiebureai Den Burg kan men een specia folder over inbraakpreventie a: len. Men kan daar ook een ka krijgen waarmee aan de politi worden gemeld wanneer een paalde woning tijdelijk ombe woond is, zodat een oogje in zeil kan worden gehouden en getreden kan worden wanneer in of bij het betrokken huis iet mis is. ,edr< etek en Op de kaart moet het vakantieadi worden ingevuld en de namen va mensen die bij onraad moeten wi gewaarschuwd. De afzender dien voor te zorgen dat de genoemde sen beschikken over een sleutel woning, P d' Dinsdag 31 mei Tussen 17.30 en 18.30 uur kan bij Burgemeester De Koning-hal wor gestart voor de eerste dag van d« avondvierdaagse. Gol :orr< Vilh let pd Woensdag 1 juni De beheerscommissie d'Ouwe UI vergadert om 19.30 uur met de matige gebruikers van het gebouv len, kt Heden is na een arbeidszaam leven plotselir overleden mijn lieve man, onze zorgzame vad en opa Douwe Terpstra echtgenoot van Jannie Maat, op de leeftijd van 72 jaar. J. Terpstra-Maat Janneke en Folkert Jeannette, Karin Dirk en Tineke Lianne, Ward Nanda en Rony Chelly, Ido, Ithamar Roel en Marjan Rob, Irene Gerrit en Anneke Sandra, Karen, Erwii Dave Anneke en Nico Wim, Roel, Jannie Texel, 30 mei 1988 Molenstraat 40, 1791 DL Den Burg. 8u Gelegenheid tot condoleren woensdag 1 ju' :lle van 15.00 tot 18.00 uur aan huis en na de begri fenis in de Witte Burcht. Een rouwdienst zal worden gehouden op dol derdag 2 juni om 14.00 uur in de Hervormt kerk te Den Burg, waarna de begrafenis op t Oudeschilder begraafplaats zal plaatsvinden. Geen bloemen. 30 mei plotseling overleden onze Ome Douwe Verdriet om het heengaan van deze voor ons g; liefde oom vervult ons hart. Zijn openhartighe en op eigen wijze omgaan met allen zal ons tijd bij blijven. Dankbaar zijn wij voor zijn aandacht en tijd a ons besteed. We hopen dat tante Janny en haar kinderen d kracht mogen ontvangen om dit verlies dragen. De nichten en neven Terpstra Kikkert De Porto Lap Texel, 31 mei 1988 inr loc 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2