Sluiting vuilstortplaats
laat op zich wachten
Directeur
gaat in de VUT
Nu zes Texelse teams
bij Schuttevaerrace
FAMILIEBERICHTE
Zomervakantie
speel-o-theek
Autowrakkenterrein
Den Burg gesaneerd
Doorrijder gesnapt
Basketball eilandcompetitie
Auto's beschadigd
Over de kop
de sloot in
Rondrit oude trekkei
en motoren over Tei
Tijdelijke leegsta
melden bij politi
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 31
Mtl ;DA<
Het ziet er niet naar uit dat de
veelbesproken vuilstortplaats bij de
Mokbaai gesloten zal worden. De
gemeente is gedwongen de belt te
blijven gebruiken omdat er op kor
te termijn geen mogelijkheid is om
het Texelse huisvuil naar één der
verbrandingsovens op het vaste
land af te voeren. Die vuilverbran
dingsinstallaties kunnen namelijk
niet meer vuil verwerken dan thans
reeds gebeurt.
Dit werd meegedeeld in de donderdag
gehouden vergadering van de raads
commissie voor financieel, economisch
en technisch beleid. Wethouder Klaas
Barendregt onderstreepte dat de ge
meente in deze geen schuld treft. ,,Wij
zijn voortvarender dan de provincie".
De gemeente Texel is bereid direct een
overslaginstallatie te bouwen, nodig
om het huisvuil te verzamelen en over
te laden in schepen, die voor afvoer
naar de verbrandingsinstallaties moe
ten zorgen. Maar dan moet de provin
cie de garantie geven dat het afval kan
worden afgevoerd en zover is het nog
niet.
Scheiding
Nauw samenhangend hiermee is het
streven naar gescheiden inzameling
van huisvuil in de regio Als die van de
grond komt, wordt een groot deel van
het huisvuil tot compost gemaakt en
wordt de hoeveelheid die verbrand
moet worden kleiner. Er is dan weer
voldoende capaciteit om de betrekke
lijk kleine hoeveelheid Texels huisvuil
te verbranden. Zover is het dus nog
niet. Thans wordt huisvuil uit Noord
holland geëxporteerd" naar Zuidhol
land en zelfs naar België.
Van veel belang voor de provincie
besluitvorming is een vuilschei-
dingsproef die in Hoorn wordt gehou
den. Pas in november worden de re
sultaten daarvan op een rijtje gezet.
Texel zou wel voelen voor een proef
met vuilscheiding in toeristisch gebied,
maar de daarvoor benodigde financiële
steun van de provincie ontbreekt.
De speel-o-theek zal woensdag en vrij
dag voor de laatste keer van dit sei
zoen speelgoed uitlenen De week
daarop, nl. woensdag 8 en vrijdag 10
juni, zal er geen speelgoed meer wor
den uitgeleend Dan kan wel het ge
leende speelgoed worden terugge
bracht. Om het seizoen feestelijk te
beëindigen is er voor de leden een
feestmiddag georganiseerd met Okido-
ki op woensdag 15 juni.
Daarna zal al het speelgoed gewassen
en nagekeken worden op 15, 16 en 17
juni. Als iemand daarmee wil helpen is
hij of zij van harte welkom. Inlichtin
gen telefoon 02226-538.
Het autowrakkenterrein aan de
Pontweg voldoet niet aan de mi
lieuhygiënische voorschriften en de
vervuiling van de bodem nam daar
alsmaar toe. De gemeente is ver
plicht gelegenheid te bieden voor
het gratis afgeven van autowrak
ken, maar door ongeschiktheid van
het terrein aan de Pontweg moest
naar iets anders worden uitgeke
ken. Men heeft iets gevonden en
het veld aan de Pontweg zal wor
den gesaneerd.
In de wet staat dat het verboden is
een autowrak te hebben op een voor
het publiek zichtbare plaats. Op Texel
was een autowrakkenterrein aan de
Pontweg, maar de bodem raakte ver
vuild omdat het terrein niet was inge
richt volgens de milieuhygiënische
voorschriften. Familie Witte-Spigt, al
in het bezit van een oud-ijzerhandel,
had de gemeente laten weten be
langstelling te hebben voor het vesti
gen van een autowrakkeninleverterrein
op hun grondgebied aan de Postweg.
De gemeente zag daar wel wat in en
zal op contactbasis met de familie in
zee gaan
Afvoer
Het is belangrijk voor het milieu dat de
autowrakken goed worden opgeslagen
en dat ze regelmatig worden afge
voerd. Ze moeten op een betonnen
plaat staan om bodemverontreiniging
zoveel mogelijk te voorkomen. In het
contract staat dat tien jaar lang een
terrein voor het gratis inleveren van
autowrakken in stand moet worden
gehouden. De gemeente zal een jaar
lijkse vergoeding van ƒ10.000,— geven
die ten laste komt van de post On
voorziene uitgaven 1988.
In de vergadering van de raadscom
missie voor ruimtelijk- en huisvestings
beleid woensdagavond werd door de
commissieleden positief op deze plan
nen gereageerd ,,lk vind het een goe
de vorm van privatisering", aldus Erna
Eelman (VVD).
Texel gaat intussen door met de voor
bereidingen voor een overslaginstallatie
die eventueel later kan worden veran
derd in een composteringsinstallatie.
Laatstgenoemde mogelijkheid is echter
momenteel niet aan de orde. Ook de
keus van de plaats van een oversla
ginstallatie (die er in elk geval moet
komen) ligt politiek gevoelig. Wethou
der Barendregt vertelde dat het college
binnen twee weken over de lokatie
gaat praten.
Hoewel de Texelse vuilnisbelt eigenlijk
al vol is en door de extra „verdieping"
die er op is gezet, steeds meer in het
oog begint te lopen, zal men hier
noodgedwongen het vuil nog een tijd
kwijtmoeten. De commissieleden wa
ren daar niet erg blij mee en wilden
dat naar andere mogelijkheden wordt
uitgekeken, bijvoorbeeld elders in de
provincie storten.
Fietspad vertraagd
De aanleg van de betonnen fietspaden
langs de Rommelpot nabij Den Hoorn
en de Molenlaan in De Cocksdorp is
nog niet begonnen. Directeur gemeen
tewerken Piet Plug deelde echter met
stelligheid mee dat de aanleg in de
derde week van juni een feit zal zijn.
Gerbrand Poster uitte er zijn misnoe
gen over dat de reiniging van de ge
vels van het raadhuis is overgelaten
aan een overkants bedrijf. Volgens
hem had het schoonmaakbedrijf Vinke
het ook kunnen doen.
Grootkapitaal
Hetzelfde commissielid maakte er be
zwaar tegen dat op voorhand vaststaat
dat de firma Drijver de dakbedekking
van de sporthal gaat vernieuwen en
herstellen. Daarmee is een bedrag van
ƒ13,680,— gemoeid. Volgens Poster
zouden ook andere dakbedekkingsbe-
drijven op Texel kans moeten hebben
dit werk uit te voeren. Barendregt leg
de uit dat het gemeentebestuur er de
voorkeur aan geeft dat de aannemer
die een gebouw neerzet naderhand
ook het eventuele reparatie- en ver-
nieuwingswerk doet Om die reden is
ook de verandering van de raadhuishal
aan Drijver overgelaten. Dit zou de
meest voordelige handelwijze zijn. De
gene die heeft gebouwd, voelt zich
extra verantwoordelijk en kent de tech
nische omstandigheden, waardoor hij
met een scherpe prijs kan komen.
Poster nam met die verklaring geen
genoegen. Hij wilde dat kleine bedrij
ven aan de bak kunnen. „Het gaat nu
allemaal naar het grootkapitaal"
Een doorn in het oog van enkele com
missieleden bleek het terrein te zijn
waar aannemer Bakker het schroot
heeft opgeslagen dat afkomstig is van
de gestrande kustvaarder „Compass".
Dit terrein in Oudeschild is eigendom
van de gemeente en wordt aan Bakker
verhuurd voor twee jaar. Het is de be
doeling dat het ijzer weggaat zodra de
schrootprijs een bepaald niveau heeft
bereikt. Voor de opslag is eigenlijk een
hinderwetvergunning nodig, maar B en
W maken daar geen probleem van
omdat is gebleken dat van werkelijke
overlast in de omgeving geen sprake is
en omdat het om een tijdelijke situatie
gaat.
Enkele commissieleden vonden dat
Bakker moet worden gemaand om op
te schieten. De ijzeropslag zou niet al
leen strijdig zijn met de hinderwet,
maar ook met het bestemmingsplan.
Een 72-jarige inwoner van Geleen
maakte zich vrijdagavond op de Ni-
kadel te De Koog schuldig aan
doorrijden na een aanrijding. Dank
zij de oplettendheid van een toerist
die zijn kenteken noteerde, kon de
politie hem snel opsporen.
Omstreeks zeven uur 's avonds reed de
man op het parkeerterrein met zijn
Volvo tegen een Volkswagen bestelau
to van een 45-jarige man uit Schagen
De Volkswagen liep daarbij aanmerke
lijke plaatschade op. De man uit Ge
leen stapte uit om de gevolgen te be
kijken, maar reed vervolgens weg zon
der een briefje achter te laten of de
politie te verwittigen. Voor dat laatste
zorgde toen een getuige.
De politie kreeg de afgelopen dagen
nog meer aangiften van doorrijden na
een aanrijding In de nacht van zater
dag op zondag werd een deuk gere
den in de op het parkeerterrein Nikadel
geparkeerde Volkswagen van een man
uit Haren. De dader bleef tot dusver
onbekend.
Gisteren werd de in de berm van de
Hollewal staande Fiat van een Duitse
toerist aangereden, zo goed als zeker
door een kleine camper, die op de
weg draaide en daarbij de Fiat van de
Duitser niet wist te ontwijken.
De auto werd zwaar beschadigd. De
camper is waarschijnlijk ook van een
Duitser. Voorbijgangers hebben iets
kunnen zien van het kenteken; het ein
digde waarschijnlijk met ,,....CE 231".
Programma 3 juni:
20.30 u. Pilaar 2-The Wombats Verpl.h.
21,00 u. Klif 23-Verpleegh. Womb.
21.30 u. Jan en Hetty-GVT Klif 23
22.00 u Vespertina-Sportshop J H
De Volkswagen van een 28-jarige Duit
ser en de Mercedes van een 42-jarige
man uit Bodegraven liepen vrijdag
schade op bij een aanrijding op het
kruispunt Slingerweg-R.P. Keijserstraat.
De Mercedes en de Volkswagen ston
den op de Slingerweg voor de kruising
te wachten. Op een gegeven moment
reed de Mercedes een stukje achteruit
en botste tegen de Volkswagen, die
flinke plaatschade opliep.
vjg>'
u is
he
be
Eindelijk is de vonk op de Texelse
watersportwereld overgesprongen.
Voor het eerst in de historie van de
gecombineerde etappewedstrijd ter
zee en ter land, telt de jaarlijkse
Schuttevaerrace liefst zes deelne
mende Texelse teams. De traditio
nele eerste etappe Stavoren-Texel,
die donderdag wordt gehouden,
krijgt hierdoor een extra dimensie
voor de toeschouwers op de Oude
schilder haven. Al even traditioneel
is dat op Texel het wielren-
onderdeel wordt afgewerkt, als
vanouds onder auspiciën van Toer
club Taxi 2000.
Aan de zesde Schuttevaerrace, van
donderdag 2 juni tot en met zaterdag
4 juni, nemen 89 schepen deel. Aan
boord bevinden zich ruim 400 zeilers,
wielrenners en hardlopers. Een record
deelname, mede door de grootste
Texelse inbreng aller tijden. Uiteraard is
pionier Henk Collou met zijn schip
Nelly Hildegard" weer present. In zijn
kielzog doen ook mee: Ab de Wijn uit
Den Burg met „Drie Gratiën", Norbert
Dankers uit Den Burg met „Frigga",
Joop Seepma uit De Koog met „Po
seidon" en Willem van Duijn uit Den
Hoorn met „Witte Lieuw". Texelaar
Gijs Broere deed vorig jaar ook al mee,
maar had toen niet Oudeschild als
thuishaven. Dat is nu wel het geval.
dus completeert hij het eilandelijke
zestal met de „Tadorna".
Van de Texelaars beschikt Broere over
het grootste zeilschip; hij wordt in
staat geacht om bij de snelsten te fi
nishen.
Aanleiding voor de plotselinge Texelse
interesse vormt de professionele,
mooie film die van de race van vorig
jaar was gemaakt, en die tijdens de
voorjaarsvergadering van de Wa
tersportvereniging begin maart aan de
leden werd vertoond. Toen bleken er
wel zeilers enthousiast om ook eens
mee te doen. Bovendien beloofde Frits
Langeveld, net als vorig jaar weer de
schipper van de persboot, dat hij bij
deelname van minstens zes Texelse
teams een prijs zou uitloven. Onderling
houden de Texelaars dus ook een
competitie.
Het vertrek is donderdagochtend om
zeven uur vanuit Stavoren, met de be
kende Elfstedentocht-start. Van elk
schip moet een opvarende (niet de at
leet of wielrenner) naar het gereedlig
gende schip rennen. De westrijdleiding
bevindt zich aan boord van het schip
„Brakestein 2" van Duikclub Texel.
Wielerparcours
De eerste schepen worden omstreeks
13.00 uur in de haven van Oudeschild
verwacht. Op Texel moet het fietsende
bemanningslid een parcours van onge-
De heer C.J. Vinke (61) uit Den
Burg legt zijn taak als waarne
mend directeur van de Autobus
Onderneming Texel (AOT) neer. Per
1 juni gaat hij in de VUT. Tegelijk
stapt AOT-buschauffeur Jan Kager
(63) op. Ook hij gaat van een wel
verdiende rust genieten.
Kees Vinke, op 17 mei 1927 geboren in
Eierland als zoon van een landarbeider,
kwam in 1966 als chauffeur bij het
toenmalige busbedrijf van Teso, later
AOT. Daarvoor was hij 15 jaar werk
zaam geweest als chauffeur bij het
toenmalige waterschap De Dertig Ge
meenschappelijke Polders. „Ik was
daar niet alleen chauffeur maar deed
allerlei andere werkzaamheden Het
beviel me best, maar toch heb ik naar
die chauffeursbaan bij Teso gesollici
teerd omdat ik er niet voor voelde om
tot mijn 65ste in weer en wind aan de
dijk te werken". Vinke werd onmiddel
lijk aangenomen door directeur M.C.
de Gorter, die het runnen van het bus
bedrijf voornamelijk overliet aan zijn
assistent Theo Hoogerheide. Vinke:
„De nieuwe baan trok me erg wegens
de omgang met de mensen. Als bus
chauffeur ontmoet je elke dag andere
passagiers. Het contact daarmee, dat
vind ik leuk. Ik heb er vooral daarom
ook nooit spijt van gehad. Of ik wel
eens gekke dingen heb meegemaakt?
Jazeker, maar dat wil ik niet in de
krant hebben, al zou ik er een boek
over kunnen schrijven".
Niet saai
„Mensen denken wel eens dat het
saai werk is, elke dag die busroute rij
den. Maar je hebt elke dag andere
gesprekken en contacten Bovendien
rijden we niet steeds hetzelfde traject.
Al onze chauffeurs rijden alle diensten
op Texel; het rouleert. Er zijn geen
chauffeurs met speciale of afwijkende
taken, ledereen doet alles. Dus niet al
leen de bus rijden maar ook onder
houdswerk en schoonmaken in de ga
rage: alle bussen worden elke dag van
binnen en van buiten schoongemaakt.
Dat is belangrijk. Het materiaal moet
er fris en schoon uitzien. Ik mag wel
zeggen dat de AOT daarin uitblinkt.
Texelaars hebben dat niet in de gaten
maar het valt de mensen uit de stad
op. Het is wel jammer dat vooral bij
regenweer in de winter, die pas gelap
te ramen al na een paar ritten niet
meer toonbaar zijn".
Overgang
In 1971 werd het busbedrijf van Teso
omgezet in de AOT. Tot op dat mo
ment werden de verliezen van de bus
aangevuld uit de winsten van het Teso
bootbedrijf. Die winst kon Teso nu
voor het bootbedrijf reserveren en de
AOT kreeg rijkssubsidie, net als prak
tisch alle andere busondernemingen in
het land. Directeur van de AOT werd
de ook van Teso afkomstige heer J.
Hooijberg. In 1977 werd Kees Vinke
chef als opvolger van Joh. Bruin. Dat
betekende dat hij zich met de verde
ling van het werk bezig hield, maar
daarnaast gewoon chauffeur bleef. In
1983 nam Vinke de directietaak waar
toen Hooijberg een jaar door ziekte
werd uitgeschakeld. Toen hij in juni
1986 overleed werd Vinke officieel
waarnemend directeur.
NZH
Een echte directeur zal de AOT niet
meer krijgen want het bedrijf gaat per
1 januari aanstaande op in de NZH.
De gemeentelijke aandelen worden aan
dat bedrijf overgedragen. Teso heeft
zijn aandelenpakket al eerder verkocht.
De overdracht had al per 1 januari
jongstleden een feit moeten zijn, maar
de onderhandelingen, met name over
de rechtspositie van het personeel,
vroegen veel tijd. De problemen lijken
thans nagenoeg uit de weg te zijn ge
ruimd. De naam AOT zal waarschijnlijk
nog een tijd in gebruik blijven. De
plaatselijke leiding komt in handen van
een bedrijfsleider en aan het huidige
chauffeurbestand (10 personen plus
twee losse krachten voor het seizoen)
zal weinig veranderen. Vroeger had de
AOT twaalf vaste mensen. De werkge
legenheid is er niet op vooruit gegaan,
mede door de concurrentie van het
busbedrijf van R.A. van Boven, waar
door de AOT nog maar weinig toer-
werk te verzetten heeft. De taak van
Vinke wordt per 1 juni overgenomen
door Kees Duinker.
Kager
Al eerder kwam in deze krant Jan J.
Kager (jongstleden vrijdag 63 gewor
den) aan het woord. Hij is sinds 1972
chauffeur bij de AOT en neemt gelijk
met Vinke afscheid. Hen wordt een
gezamenlijke receptie aangeboden:
dinsdag (heden) van 19.00 tot 21.00
uur in „Theodorahoeve" in Den Burg.
Toen Kager bij het busbedrijf kwam
was de AOT net opgericht. „Als ik
drie maanden eerder was gekomen,
had ik gratis met de boot kunnen rei
zen". Kager werkte voordien bij de
LTB, later de Aankoopcentrale. Nog
meer dan voor Vinke was de omgang
met de mensen voor Kager bepalend
voor het plezier in zijn werk. Jan Ka
ger reed vooral graag met de touring
car. In de loop der jaren heeft hij hon
derden gezelschappen over Texel ge
voerd. Hij toonde zich daarbij een
goed geïnformeerd en welbespraakte
gids, die in staat was zijn betoog haar
fijn af te stemmen op de interesse van
de groep. „Het maakte niet uit of het
boeren, vogeltjesmensen of hoogge
plaatste ambtenaren waren. En er za
ten soms hooggeplaatste figuren tus
sen. Eens heb ik de broer van de sjah
van Perzië onder mijn gehoor gehad".
veer honderd kilometer afleggen. Dat
gebeurt door driemaal het traject
Haven-I Jsdijk-Stuifweg-Oorsprongweg-
Hoofdweg-Stengweg-De Cocksdorp vi
ce versa te voltooien. Het keerpunt is
ter hoogte van het gemaal bij De
Cocksdorp. Er wordt gestart vanaf de
nieuwe visserijkade. Vanaf de steigers
in de nieuwe jachthaven zou teveel
problemen geven. Voor de vijfde ach
tereenvolgende maal is de organisatie
op Texel in handen van Toerclub Taxi
2000 EHBO-assistentie langs de route
wordt verzorgd door mariniers van De
Mok, die met een eigen eerste hulp
wagen rondrijden.
Mogelijk slaagt Texel erin om via het
evenement tv-publiciteit te krijgen.
Naar verluidt zal de NCRV opnamen
van de wedstrijd maken. Na Texel
wordt koers gezet naar Vlieland. De
prijsuitreiking is zaterdag om 21.00 uur
in een hal van de jachthaven Hinde-
loopen.
Zaterdagavond rond half acht sloeg
een 39-jarige automobilist uit De Koog
op de Ruigendijk met zijn auto over de
kop en bleef in de sloot steken. De
wagen, een Datsun Bluebird, raakte
daarbij total loss. De man kan van ge
luk spreken want hij kroop ongedeerd
uit het wrak. Hij verklaarde in de flau
we bocht te hebben bijgestuurd, maar
dat is blijkbaar te abrupt gebeurd.
De Oude Trekkers en Motoren Ve
ging houdt zondag de jaarlijkse
en barbecue. Om half tien 's och otse
wordt op het grote parkeerterrein
genover het RSG-gebouw in Den
verzameld. Halverwege de rit zal
koffiepauze zijn ingelast, waarna
route wordt vervolgd en op het
cueveldje in De Dennen zal eindi<
Er rijdt ook een aanhangwagen n
voor eventuele passagiers. Om i
veer half twee 's middags is de
cue op temperatuur en krijgen de
nemende antieke voertuigen de c
genheid om af te koelen. Behalve
oude trekkers en motoren, staat
zelligheidsrit open voor oude bro-
sen en auto's.
De afdeling Voorkoming Misd: i/ij v<
van de politie wijst er met het
op de aanstaande vakantieperi
op dat allerlei voorzorgsmaatn
len kunnen worden genomen i/ij
te voorkomen dat tijdens de a lerkt
zigheid van de bewoners word
gebroken. Bij het politiebureai
Den Burg kan men een specia
folder over inbraakpreventie a:
len. Men kan daar ook een ka
krijgen waarmee aan de politi
worden gemeld wanneer een
paalde woning tijdelijk ombe
woond is, zodat een oogje in
zeil kan worden gehouden en
getreden kan worden wanneer
in of bij het betrokken huis iet
mis is.
,edr<
etek
en
Op de kaart moet het vakantieadi
worden ingevuld en de namen va
mensen die bij onraad moeten wi
gewaarschuwd. De afzender dien
voor te zorgen dat de genoemde
sen beschikken over een sleutel
woning,
P d'
Dinsdag 31 mei
Tussen 17.30 en 18.30 uur kan bij
Burgemeester De Koning-hal wor
gestart voor de eerste dag van d«
avondvierdaagse.
Gol
:orr<
Vilh
let
pd
Woensdag 1 juni
De beheerscommissie d'Ouwe UI
vergadert om 19.30 uur met de
matige gebruikers van het gebouv
len,
kt
Heden is na een arbeidszaam leven plotselir
overleden mijn lieve man, onze zorgzame vad
en opa
Douwe Terpstra
echtgenoot van Jannie Maat,
op de leeftijd van 72 jaar.
J. Terpstra-Maat
Janneke en Folkert
Jeannette, Karin
Dirk en Tineke
Lianne, Ward
Nanda en Rony
Chelly, Ido, Ithamar
Roel en Marjan
Rob, Irene
Gerrit en Anneke
Sandra, Karen, Erwii
Dave
Anneke en Nico
Wim, Roel, Jannie
Texel, 30 mei 1988
Molenstraat 40, 1791 DL Den Burg.
8u
Gelegenheid tot condoleren woensdag 1 ju' :lle
van 15.00 tot 18.00 uur aan huis en na de begri
fenis in de Witte Burcht.
Een rouwdienst zal worden gehouden op dol
derdag 2 juni om 14.00 uur in de Hervormt
kerk te Den Burg, waarna de begrafenis op t
Oudeschilder begraafplaats zal plaatsvinden.
Geen bloemen.
30 mei plotseling overleden onze
Ome Douwe
Verdriet om het heengaan van deze voor ons g;
liefde oom vervult ons hart. Zijn openhartighe
en op eigen wijze omgaan met allen zal ons
tijd bij blijven.
Dankbaar zijn wij voor zijn aandacht en tijd a
ons besteed.
We hopen dat tante Janny en haar kinderen d
kracht mogen ontvangen om dit verlies
dragen.
De nichten en neven Terpstra
Kikkert
De Porto
Lap
Texel, 31 mei 1988
inr
loc
1