^riënsschool 25 jaar rouw aan Texel m. 3 ok op nieuwe boot een liften of roltrappen Ooit kiest u voor mooist alon op rijwielgangen nige oplossing 'and is veelzijdig leerproject tlÜSi Beovision L2502 BlclCkUnO Bang&Olufsen Stijldansavond in De Lindeboom JUKI jAG 3 JUNI 1988 TEXELSE COURANT PAGINA 6 elen af. mooi staaltje van trouw aan Texel wordt deze week geleverd de Ariensschool uit Utrecht. Het is voor het vijfentwintigste ereenvolgende jaar dat groep acht van deze katholieke basis- lol een werkweek doorbrengt op kampeerboerderij „Jonkers- en" bij Den Hoorn. ^^■trechtse school is tevreden met en voelt zich zeer met het eiland "*nden. Dinsdag bleek dat toen we Kezoek brachten aan „Jonkersber- f spraken met leiding en leerlingen n van de vele excursies mee- ;ten. Daarbij werd duidelijk dat ook tevreden mag zijn met de isschool, die kan worden be- uwd als een kweekplaats van toe- itige toeristen die weten hoe ze ■rantwoorde wijze kunnen genie- an natuur en cultuur. Over scho- ie op Texel een werkweek door- jen wordt verschillend gedacht. In iStfij °P ^er iaren 's ^et meer dan eens jekomen dat groepen scholieren te buiten gingen aan vandalisme ■inkeldiefstal. Ook het feit dat deze jorie jeugdige toeristen niet be- t over een erg groot vakantiebud- in daardoor niet veel uitgeeft in els en horecagelegenheden, maak- m minder populair bij sommige jnannen van de locale toeristenin- ■ie. Je hebt er meer last dan lust zo luidde hun oordeel. Ze komen terug bpinie is echter hard aan het ver ren. De mening dat de werkweek lier van nu, wel eens de toerist orgen zou kunnen zijn, wint In hoeverre mensen die ooit als een vankantie, schoolreisje of ;week op Texel hebben beleefd, la- leer dan anderen geneigd zijn het eiland terug te keren is merk- dig genoeg nooit serieus onder- It, maar dèt een belangrijk aantal terugkeert is een feit. Het wordt tigd door de mensen van de sschool die na 25 jaar kunnen ien dat tal van leerlingen uit de Iger en zeventiger jaren, nadien dan eens op Texel zijn terugge it. Er zitten naar verhouding zelfs trouwe Texel-gangers onder en :ou wel eens iets te maken kun- iken nnins nen hebben met de wijze waarop zij als kind met Texel hebben kennisge maakt. Naast dit lange termijn-effect, zijn er ook heel directe gevolgen. Een kind dat opgetogen terugkeert van een werkweek Texel, brengt ouders en ken nissen al gauw op de gedachte om ook eens naar dat eiland te gaan. Texel, als gezinsvakantie-eiland profi teert ongetwijfeld in ruime mate van deze gratis promotie. Van alles wat Sommigen moeten misschien even aan de gedachte wennen, maar de scholen die naar Texel gaan komen daar niet voor het jazzweekend, de ca tamaranronde, een landelijke befaamde wielertoer, een vliegfeest, een „Back to the sixties"festival, een autocross, circus of braderie maar vooral om wat het eiland van zichzelf al biedt: de na tuur, de diverse landschapstypen, de mogelijkheden voor interessante fiets en wandeltochten en de daarmee sa menhangende mogelijkheden om het leerzame met het leuke te combineren. Vooral scholen die het begrip wer kweek letterlijk opvatten en er dus geen vrijblijvend plezierreisje van ma ken, waarbij iedereen kan doen waar hij zin in heeft, is Texel één groot lee- robject. Frans van Wegen die al een jaar of achttien als begeleidende en or ganiserende leerkracht met de kinderen van de Ariensschool naar Texel komt: „We vinden hier alles. Texel is voor ons Nederland in het klein. Wat ze op school leren op het gebied van land bouw, visserij en bosbouw kunnen ze op Texel in het echt bekijken. Dat geldt ook voor de verschillende land schapstypen waarover ze op school horen. Heide, duin, oude en nieuwe polders, wadden en schorren. Op Texel "vind je het allemaal. Zijn collega Jan Voorboom, die zichzelf als een halve Texelaar beschouwt omdat hij ook in zijn privétijd veel over het eiland zwerft, wijst op het feit dat die uiteen lopende bezienswaardigheden op Texel vlak bij elkaar liggen. Daardoor is het allemaal in korte tijd te bekijken zonder vervoersproblemen. Voorboom vertelt dat in de werkweken het accent sterk ligt op natuur educatie: Vogels en planten bekijken en herkennen. Vooral de laatste jaren wordt veel aandacht gegeven aan milieuvervuiling met in formatie over de oorzaken van de ach teruitgang van de natuur. „Het is prachtig dat jullie op Texel dat Ecomare-centrum hebben. Daar gaan we altijd heen. Van Ecomare krijgen we ook veel informatiemateriaal dat in de voorbereidende lessen wordt erwerkt". Hospita De Ariensschool ging in 1963 naar Texel op initiatief van het toenmalige schoolhoofd, de vorig jaar overleden Willem Verschoof. Hij was op het idee gebracht door zijn hospita, een vrouw die afkomstig was uit Den Hoorn. Dat laatste verklaart ook de keus voor Jon- kersbergen, want voor de vrouw in kwestie was er op Texel geen idealer omgeving te adviseren dan Den Hoorn en omgeving. Jonkersbergen ligt bo vendien dicht in de buurt van duin en bos, wat vooral in de beginjaren toen alles op Texel nog te voet werd be zocht, erg makkelijk was. Verschoof trok zelf vijftien jaar achtereen met de kinderen naar het eiland, totdat hij werd gepensioneerd. Thans maakt zijn zoon, een bioloog, deel uit van het begeleidende team. Map Met de voorbereidingen voor de Texel se werkweek wordt al in maart begonnen. De kinderen houden een map bij waar in informatie wordt opgeslagen over onderwerpen waarvan straks iets is te zien op Texel. Er is veel kant en klaar- spul bij, verkregen van Ecomare, Staatsbosbeheer of andere instanties maar veel dingen moeten ook zelf Leerlingen van de Ariensschool aandachtig luisterend naar de vogalwachter bij aan excursie In Da Geul. worden opgeschreven of getekend, bij voorbeeld een beschrijving van een film over de Wadden die de kinderen op de video hebben gezien. Ook de belevenissen op Texel worden beschre ven en opgeslagen waardoor een grote betrokkenheid met de leerstof ont staat. „Oud-leerlingen die al lang vol wassen zijn passen nog steeds zorg vuldig op die map. Het is voor hen een van de aardigste herinneringen aan hun schooltijd", vertelt Voorboom. Programma Het werkweek-programma van de Ariensschool loopt van vrijdag tot vrij dag. De reis vanuit Utrecht wordt ge maakt met een AOT-bus. De fietsen blijven thuis: het is naar verhouding niet veel duurder om ze in Den Hoorn te huren en het geeft in elk geval veel minder rompslomp. De aankomst op Jonkersbergen was deze keer extra feestelijk. De familie Bakker, die ervoor heeft gezorgd dat het verblijf telkens aan de eisen des tijds werd aangepast, had alles versierd en trakteerde. Het programma opende met een oriënte rende wandeling via de Bollenkamer naar paal 9. 's Avonds was er sport, spel en volksdansen op het terrein van de boerderij. Zaterdag werd een fiets route over Texel gereden met informa tieve intermezzo's, waardoor er maar liefst vijf uur tijd in ging zitten. Het programma voor zondag vermeldde een puzzeltocht door het bos met een kaartleeswedstrijd, waarbij lopend een op de kaart aangewezen positie moest worden bezocht en waarbij opdrachten moesten worden uitgevoerd, 's Avonds was er een strandwandeling. Maandag werd de markt in Den Burg bezocht. Met het zakgeld moest voorzichtig worden omgesprongen, want het voor schrift geldt dat de kinderen niet meer dan ƒ12,50 gedurende de hele week voor zichzelf mogen uitgeven. Onder het motto „alles samen en alles voor ledereen" wordt ook meegebracht snoepgoed via een centrale pot over iedereen gelijk verdeeld. Bustour cadeau 's Middags werd een informatieve bustocht over het eiland gemaakt, ver zorgd door de AOT die de trip deze keer gratis aanbood ter gelegenheid van het jubileum. Aansluitend werd een quiz gehouden, waarbij uit ant woorden op vragen moest blijken of de kinderen goed naar de chauffeur hadden geluisterd. Dinsdag werd een bezoek gebracht aan Ecomare en werd een vogel- en plantenexcursie gemaakt in De Geul. Woensdag was er onder meer een puzzeltocht naar Den Hoorn en 's middags werd voor de Ariens school een speciale garnalenvistocht gemaakt met de kotter TX 27. Voor donderdag vermeldde het programma een bezoek aan het Maritiem- en Jut- tersmuseum; 's middags zou bij goed weer een bezoek aan het strand wor den gebracht en 's avonds was er een afsluitende bonte avond met to neelstukjes, liedjes, volksdansen etc. Duur Het enige nadeel van een werkweek op Texel is dat er naar verhouding veel geld mee is gemoeid, hoofdzakelijk veroorzaakt door de bus- en boot- kosten. De mensen van de Ariens school kunnen zich wel voorstellen dat er scholen zijn die om die reden naar een andere bestemming uitkijken. Pro bleem is al dat zo'n reisje ook voor ou ders met een minimum inkomen be taalbaar moet zijn. De Ariensschool geeft aan de Texelse werkweek al met al zo'n ƒ10.000,— uit. Een groot deel van dat bedrag komt bijeen door ac ties. De kinderen verkopen kerstkaar ten, zamelen oud papier in en organi seren een sponsorloop. De eigen bij drage per kind is gesteld op ƒ125,— Voor verschillende ouders levert dat al problemen op en er is heel wat overre dingskracht nodig om het kind toch mee te krijgen, vooral in milieu's waar het nut van zo'n werkweek niet wordt ingezien. Het is elk jaar weer moeilijk om de zaak financieel rond te krijgen. De sinds enkele jaren bestaande mo gelijkheden om de helft van de betaal de toeristenbelasting terug te krijgen wordt dan ook dankbaar aangegrepen, al wordt in stilte gehoopt dat de toe ristenbelasting voor deze categorie he lemaal wordt afgeschaft. Ondanks de financiële bezwaren hebben de men sen die de werkweken naar Texel orga niseren, nooit aan een andere bestem ming willen denken. Niet alleen omdat Texel zo'n ideaal leerobject is, maar ook omdat zij verknocht zijn geraakt aan het eiland. „We zijn gewoon een beetje Texelgek". )t 19 3t 13 rde bur '0, 1 ie tij van 3nt( eest 'ZO! <en, Igens de Teso-directie zijn aan liften en roltrappen op zo- >1 de bestaande als de nieuw te bouwen veerboot onaan- irdbare financiële en technische problemen verbonden, it Teso betreft zullen deze voorzieningen dan ook niet wor- n aangelegd. De onderneming is wel bereid om op de jkkelijk toegankelijke rijwieldekken aparte salons te maken >r invaliden, bejaarden en andere slecht ter been zijnden. laatste is geen nieuws, want drie geleden gaf Teso al te kennen het leem van de toegankelijkheid van eerboten op deze wijze te willen >ssen. Dat plan werd echter in de ist gezet toen de georganiseerde eren hiertegen protesteerden. Me- >p aandrang van de gemeente ft Teso het probleem echter op- iw in studie genomen, met inscha- ig van deskundigen van het bureau r Scheepsbouw. In tegenstelling de verwachtingen die waren ge- t door een artikel in een Ouderen- I, bracht dat echter geen andere issing in beeld. Dat was niet zo'n te boodschap voor de mensen die 'en voor betere toegankelijkheid de schepen. Uitleg icteur Hoogerheide vond het daar- gewenst om ten overstaan van egenwoordigers van gemeente, vincie, vrouwenorganisaties, plaat- ke en regionale ouderenorganisaties de pers een uitvoerige technische te geven. Dat gebeurde dinsdag iet Havenrestaurant van 't Horntje. genodigden kregen de gelegenheid commentaar te leveren en vragen tellen. Op die vragen kon direct af- mde antwoord worden gegeven, ntueel door Ir. W.A. Swaan (van Bureau voor Scheepsbouw dat de uwe veerboot ontwerpt) die als in ander op de hoogte is van de hnische (on)mogelijkheden van be- !!de ideeën. De lezing van Hooger- de was op papier gezet en de zeven stjes die daarvoor nodig waren, ieder mee naar huis om nog eens rustig te kunnen bestuderen. Het voorlopige resultaat was in elk ge val dat het merendeel van de aanwezi gen wel wilde aannemen dat liften of roltrappen op de schepen nauwelijks aanvaardbare gevolgen hebben voor de exploitatie van de veerdienst. Door het verlies aan dekruimte dat er het gevolg van is, zouden de tarieven zo'n 6% moeten stijgen. Nog fundamenteler was het Teso-argument dat een onver minderde laadcapaciteit van de sche pen in de toekomst hard nodig is om het vervoer zonder al te lange wacht tijden te kunnen blijven verwerken. Het moment komt namelijk in zicht dat als gevolg van het groeiend ver voersaanbod zelfs twee dubbeldekkers nauwelijks toereikend zullen zijn. Geboden toegang In eerste instantie is door Teso nage gaan of de toegankelijkheid van de veerboot zodanig zou kunnen worden gemaakt dat voldaan wordt aan de richtlijnen in het bekende boekje „Ge boden toegang". Dat komt er op neer dat slecht ter been zijnden en invali den overal kunnen komen, waar ook anderen kunnen komen. In het geval van de Teso-boten betekende dat, dat zij de gewone salons en de daar aan wezige buffetten zouden kunnen berei ken. Liften en roltrappen waarmee dat mogelijk gemaakt wordt zouden zowel in de aanleginrichtingen als in het schip kunnen worden gemaakt. Bij een lift of roltrap op de wal zou het pro bleem niet afdoende zijn opgelost, want dan zou er toch nog een trap te nemen zijn. Bij een extra etage op de landingsbrug zou dat anders worden, maar rijkswaterstaat acht dat technisch niet uitvoerbaar omdat de winddruk op de brug de fuiktorens te zwaar zij deling zou belasten. Voor liften en rol trappen aan boord zijn middenschach ten nodig van voldoende breedte. Voorschriften Daarin moeten naast liften een be paald aantal trappen van voldoende breedte zijn om te voldoen aan de voorschriften die regelen dat er in ge val van ongeluk voldoende vluchtweg is voor de 1300 passagiers die het nieuwe schip moet kunnen meene men. Die ruimte is er niet, tenzij dek- capaciteit wordt opgeofferd, want er zijn ook voorschriften betreffende de minimumbreedte van de rijbanen. Het schip breder maken kan ook niet, want dan zou het niet meer in de bestaande fuikhavens kunnen. Te denken valt aan schachten aan de uiterste linkerkant van het schip, maar dan zouden rijwielgangen onmogelijk worden gemaakt. De omvang van het rijwielvervoer is zodanig dat dit niet aanvaardbaar is. Een ander denkbeeld is het maken van één brede schacht in het midden van het schip inplaats van twee smalle. Maar ook dat geeft pro blemen voor de constructie van de rij wielgangen, want die zouden dan moeten worden opgehangen aan het plafond van het benedenrijdek, wat problemen oproept voor hoge vracht auto's. Bij een middenschacht wordt bovendien het zware verkeer gedwon gen naar de zijkant van het dek te gaan waardoor een slagzij kan ont staan die meer is dan vier graden. Bij laag water komt dan de bouwenbouw van het schip in aanraking met de fuikwanden. Bij twee smalle schach ten, zoals in de huidige schepen, is er te weinig ruimte voor lift of roltrappen. Maakt men ze breder dan vervalt een rijbaan en ontstaat een enorm capaciteitsverlies. Als het al zou lukken een lift aan te brengen in de smalle schachten met hun beperkte verticale vrije ruimte, zou deze te klein zijn om te voldoen aan de voorschriften van het „Liftbesluit". Een rolstoellieft moet minimaal 2 bij 2.10 meter zijn. Ook met roltrappen lukt het niet. De smalste uitvoeringen daarvan zijn nog te breed, nog afgezien van het ge wicht van vijf ton dat zo'n trap weegt, zodat voor het schip een extra be lasting ontstaat. Er werden nog meer bezwaren tegen roltrappen opgesomd. De lichtmetalen treden zijn onvoldoen de brandbestendig (zodat de trappen als vluchtweg door de brandweer niet worden toegelaten), aan roltrappen plus gewone trappen valt wegens ruimtegebrek al helemaal niet te den ken. Bovendien kosten roltrappen veel geld. Als alle trappen op de boot als roltrap zouden worden uitgevoerd zou daar ƒ4,5 miljoen mee zijn gemoeid. Bovendien leveren roltrappen in de praktijk „operationele" problemen op. Wanneer moeten ze omhoog draaien en wanneer weer omlaag? Doorslagge vend is echter dat met roltrappen niet wordt voldaan aan de minimumbreedte die voor vluchtwegen is voorgeschreven. Ook een combinatie van twee roltrap pen op de wal en een roltrap op het schip waarmee het hoogteverschil tus sen bovenste dek en het promenade dek wordt overbrugd, is gebleken geen haalbare kaart te zijn. Eindconclusie was dus dat het maken van salons op de goed bereikbare rij wieldekken de enige mogelijkheid is om het probleem op financieel aan vaardbare wijze op te lossen. Het na deel dat de zich hier bevindende pas sagiers niet naar het buffet kunnen, moet dan voor lief worden genomen. Ter compensatie kunnen voorzieningen worden getroffen zoals een koffie- automaat. Teso is bereid op zowel de bestaande „Molengat" als op het nieuwe schip zulke salons te maken. Volgens het ontwerp dat drie jaar gele den al ter tafel kwam, zijn het kleine ruimten voor een zestal passagiers als mede een invalidentoilet. Volgens Teso-onderzoek is die capaciteit toerei kend. Doorgaans bevinden zich aan boord niet meer dan drie mensen die niet in staat zijn de trappen naar de salons op te lopen. Te klein Op dat laatste kwam woensdag veel commentaar. Met name de ouderen- voorman S. de Waard zei dat de nieu we salons minstens 20 personen moe ten kunnen bevatten. Het aantal slecht ter been zijnden is veel groter dan Te so heeft geconstateerd, omdat die mensen nu in de auto blijven zitten. Bovendien moet aan de toekomst wor den gedacht, waarin het aantal bejaar den enorm zal stijgen, zodat straks grote groepen mensen zijn aangewe zen op de makkelijk te bereiken salons. De Waard vond zelfs dat Teso die sa lons helemaal niet hoeft af te schut ten. De mensen zouden best gebruik kunnen maken van het rijwieldek zoals het nu is, onder voorwaarde dat er een eind komt aan de stank die door bromfietsen wordt veroorzaakt. Andere bejaardenvertegenwoordigers deelden die visie niet: er moesten wél aparte salons komen, maar veel groter dan Teso nu van plan is. Hoogerheide, gesteund door Ir. De Swaan van het Bureau voor Scheepsbouw, legde uit dat dit technisch moeilijk is (de nood zakelijke ventilatorkokers voor de ma chinekamer zitten in de weg) maar wa ren wel bereid om dit nog eens goed te bekijken. Te denken valt aan twee kleine salons op elke rijwielgang, dus totaal vier per schip. Burgemeester Schipper vertolkte ongeveer de gevoe lens van het gros van de aanwezigen door op te merken dat liften en rol trappen kennelijk geen haalbare kaart zijn, maar dat er dan wel gezorgd moet worden voor salons met behoor lijke capaciteit op de rijwieldekken. Ook voor Schipper was het groeiend aantal bejaarden een argument. Een heel andere mening is mogelijk als aanvaard wordt dat er tariefsverhoging komt als gevolg van roltrappen of lif ten. Wethouder Daan Schilling veron derstelde dat het publiek daar niet zo veel moeite mee zou hebben als op deze wijze een belangrijke categorie medeburgers geholpen zou worden. Hij vond de manier waarop de Teso- directie de belangen had afgewogen „te economisch". Dat was uit het hart gegrepen van de heer S. de Waard. „Ik ben u zeer dankbaar!" De dansliefhebbers kunnen op zater dag weer eens een ouderwets avondje stijldansen in de grote zaal van De Lin deboom. Het is de bedoeling om eens in de zes weken iets dergelijks te orga niseren. De avonden staan los van de verschillende dans-scholen op het ei land. Wel is het initiatief van cursisten afkomstig. Bij voldoende belangstelling is de kans groot dat er af en toe een liveband optreedt. Voorlopig worden echter gewoon platen gedraaid (uitslui tend ballroom en Latin-American). Het geluid wordt verzorgd door de firma Hotex. ledereen die de benen eens lekker van de vloer wil lichten, is van harte welkom. Aanvang: 20.30 uur, En- treé ƒ2,50. Een ongekend goed toestel geheel in stijlvol zwart. Gelimiteerde sene Beperkt leverbaar. MET EXKLUSIEF KADO! Ook bij dit toestel krijgt u van ons (tot 30 juni) een al even exklusief Bang&Olufsen joggingpak kado Keuze uit volwassen of kinderuitvoering. 3 jaar garantie Jan Brouwer DEN BURG Spinbaan 15, Tel. 02220-5130

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 5