Cjroen jjjwartrjexeh in het harLz
deale zeilentourage
jij elfde Rondje"
rganisatie nadert perfectie
Fly In; record drukte
op vliegveld Texel
File
Deze week extra
6 voordelig!
Vernielingen
Gulle
Bottelier
Vieux
17 JU
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.290
DINSDAG 21 JUNI 1988
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ^19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro b52.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
De Ronde om Texel en het daarmee
samenvallende Jazzfestival zijn weer
uiterst genoegelijke evenementen zon
der wanklanken geworden. Toch heb
ben enige duizenden toeristen die daar
op af zijn gekomen reden om met zeer
gemengde gevoelens aan Texel terug
te denken. Dat waren de automobi
listen en hun medepassagiers die zon
dagmiddag bij de thuisreis stonden te
wachten in de langste file die Texel
ooit heeft gekend. Dat op Texel geen
wachttijden meer zijn sinds de inge
bruikneming van de nieuwe havens
kon toch al niet meer zonder voorbe
houd worden verkondigd, de idylle is
zondag wel heel wreed in de grond
geboord na een verontrustend voor
proefje met Pinksteren. Het staat vast
dat het voor een belangrijk deel de
wachttijden zijn geweest waardoor
Texel een ernstige stagnatie in zijn toe
ristische ontwikkeling heeft opgelopen.
Er mag dus reden zijn voor bezorgd
heid nu dit verschijnsel zich weer
voordoet, ondanks het ongestoord en
op volle capaciteit varen van beide bo
ten. Er was het afgelopen weekend
sprake van een bijzondere samenloop
van omstandigheden, maar als Texel
actief blijft op het gebied van evene
mentenorganisatie, als het aantal toe
ristische bedden blijft groeien tot de
(bij nader inzien toch wel rijkelijk ho
ge) bovengrens van 47000 en a/s
steeds meer korte vakanties en week
ends op Texel worden doorgebracht,
dan zullen lange wachttijden schering
en inslag worden. Het is juist dat wee-
kendvervoer dat steeds grotere pieken
te zien zal geven, vooral bij vertrek.
De mensen moeten nu eenmaal
zondagavond vertrekken omdat ze
maandag aan het werk moeten. Bin
nen een tijdsbestek van een paar uur
stappen ze allemaal in de auto. De
tweede dubbeldekker van Teso zal dat
probleem aanzienlijk verlichten, maar
het is niet moeilijk uit te rekenen dat
er ook bij twee dubbeldekkers zonda
gavond flinke wachttijden zouden zijn
geweest.
Veel meer zal het beleid van alle per
sonen en instanties die zich met toe
risten bezig houden, gericht moeten
zijn op spreiding. Het was destijds een
uitstekend idee om de Ronde om Texel
tegelijk met het jazzfestival te houden.
Het succes daarvan richt zich nu te
gen ons: het aantal belangstellenden
daarvoor is zo gegroeid dat we ze niet
meer behoorlijk kunnen verwerken.
Men dient zich te buigen over de
vraag of de Ronde en het jazzfestival
moeten blijven samenvallen, hoe aar
dig die combinatie ook is. Verder zou
er een waarschuwingssysteem moeten
komen. Als er bij terugkeer wachttij
den van betekenis zijn, moeten de
mensen dat weten zodat ze in de gele
genheid zijn een regeling te treffen om
later naar huis te gaan. De lokale om
roep kan daarbij een uitstekende func
tie vervullen. Wie onvoorbereid terecht
komt in een rij wachtenden zoals die
van zondag heeft reden om zich bela
zerd te voelen. Wachten op de thuis
reis is heel vervelend en daarom bui
tengewoon schadelijk voor Texel. Lest
heugt namelijk het best.
Zaterdag werd ontdekt dat twee ramen
van de sporthal waren ingegooid en
dat vijftien fietssteunen uit de grond
waren getrokken. Ook bij de naburige
school voor beroepsonderwijs werden
twee ramen vernield. Dat was gebeurd
door er een tegel door te gooien. De
tegel had het aquarium geraakt, waar
door ook dit werd vernield.
<DE guiE «BOTTSJBC m\
Kik kortstraat 13. Da Cocksdorp
Waalderstraat 27, Den Burg
(tel. 02220-3185)
finish zag het zwart van de mensen.
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Burgwal
;n Burg., telefoon 02220 - 5472.
advertenties, abonnementen, etc.;
(veld b De Rooy B.V Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
on (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111
De zaterdag op het vliegveld Texel
gehouden ,,Fly In" heeft een re
cord aantal vliegtuigen getrokken.
Voor het Fly In-programma zelf
was door 65 toestellen ingeschre
ven (vorige keer 39) en daarnaast
kwam nog een zelfde aantal vlieg
tuigen naar Texel, zodat het vlieg
veld zo'n 130 toestellen kreeg te
verwerken.
In tegenstelling tot wat velen denken
is een Fly In geen vliegfeest, dat voor
publiek attractief is. Het is een samen
komst van sportvliegers uit binnen- en
buitenland. Luchthavenmeester Ed de
Bruijn zet elk jaar iets dergelijks op po
ten. Alleen als er een echt vliegfeest
is, wordt de Fly In overgeslagen. De
bedoeling is vooral vliegers naar het ei
land te lokken die er nooit eerder zijn
geweest. Als de kennismaking goed
bevalt komen ze terug, zo is de ver
wachting. Het succes van die aanpak
is meervoudig bewezen. Veel vliegers
die naar aanleiding van een Fly In voor
het eerst hun toestel neerzetten op de
grasbaan van de Texelse luchthaven,
zijn trouwe klanten geworden.
Gratis landen
Vliegers die zich voor de Fly In opga
ven moesten inschrijfgeld voldoen,
maar genoten verder veel gratis facili-
teitn. Ze hoefden geen landings- en
parkeergeld te betalen. Zij en hun me
depassagiers konden genieten van een
uitgebreide vismaaltijd die door de fa
milie Buis van het vliegveldrestaurant
was verzorgd en er stonden fietsen
van Paul Kikkert klaar waarmee de
mensen het eiland konden verkennen.
Muzikaal onthaal was er in de vorm
van de jazzband van Willie Ashman.
De vliegende bezoekers konden hun
hart op halen aan het vele vertier op
Texel. De Fly In wordt dan ook altijd
welbewust gehouden op de zaterdag
van de Ronde om Texel en het jazz
festival. De extra drukte van dit jaar
werd mede veroorzaakt omdat vrijdag
de Dag van de Duitse Eenheid was,
een nationale feestdag in Duitsland.
Onderdak
Vrijwel alle deelnemers bleven langer
dan zaterdag. Velen waren al veel eer
der gekomen en bleven meerdere da
gen tot een week. Een probleem was
het vooral deze keer om voor alle deel
nemers onderdak te vinden. Vooral het
boeken van een hotelkamer voor één
nacht lukte niet erg vlot omdat de
meeste hoteliers daar niet zo gek op
zijn. Een belangrijk aantal kon worden
ondergebracht op particuliere logies en
ontbijtadressen, andere gingen naar
bungalows in ,,De Krim" en apparte
menten van „Bosch en Zee". In tegen
stelling tot wat vaak wordt gedacht
beschikken lang niet alle sportvliegers
over een onbeperkt vakantiebudget. Er
zijn veel enthousiastelingen bij die al
hun geld in het vliegen steken en
daarom graag met iets eenvoudigs ge
noegen nemen als overnacht moet
worden. Sommigen nemen in hun
vliegtuig de tent mee en gaan op een
camping of bij een boer staan. Onge
veer de helft van de Fly In-bezoekers
bestond uit Duitsers maar ook het
aantal Engelsen en Belgen was naar
verhouding groter dan de vorige keren.
Aan de Fly In wordt door het vliegveld
vrijwel niets verdiend omdat de kosten
ongeveer door de baten worden ge
dekt, afgezien dan van het feit dat alle
130 toestellen twintig tot vijfhonderd li
ter benzine tankten. Interessante eco
nomische neveneffecten zijn er natuur
lijk wel. Zo kreeg het restaurant zo'n
vierhonderd extra eters te verwerken.
Per vliegtuig op vakantie gaan naar
Texel heeft zo zijn voordelen. De pilo
ten konden zondagavond het eiland
zonder wachttijden verlaten en keken
tevreden neer op de tien kilometer lan
ge file wachtende auto's tussen Den
Burg en 't Horntje...
hoort aan Graaf en zijn Texelse zeilge-
noten, maar die uit het hart van velen
is gegrepen. Dat bleek onder meer bij
de inschrijving. Zo'n honderd Neder
landse zeilers moesten worden afgewe
zen, en dat leverde vele zeer teleur
gestelde reacties op. Het Rondje is
voor de ware cat-zeiler te mooi om te
moeten missen.
Buitenlanders
Ondanks deze massale afwijzing, was
het aantal deelnemers ongekend. De
buitenlandse inbreng was namelijk on
gedacht groot, waardoor de „limiet"
van 800 boten ruimschoots werd over
schreden. Het wereldkampioenschap in
de Hobie-klasse, dat komend weekend
voor de kust van Scheveningen wordt
gehouden, speelde daarbij een rol. De
Hobies waren zeer ruim vertegenwoor
digd, waarbij vele buitenlanders
„Texel" als voorbereiding van het WK
in hun programma hadden opgeno
men. Tot dusver is de organisatie er
niet toe overgegaan om buitenlanders
Het imposante deelnemersveld ligt zaterdagochtend gereed voor de start. IFoto Arend
Nijkamp)
bodig", aldus blikten Bloem en Boon
zaterdagavond terug.
Vuurtoren
Niettemin moesten bij de vuurtoren
drie langzame catamarans het strijd
perk verlaten. Om kwart voor twaalf
hadden de boten de vuurtoren nog
niet gerond, en dat bleek een half
uur later nog steeds het geval. Deze
boten waren niet meer vooruit te bran
den en de zeilers werd gesommeerd
om rechtsomkeert te maken.
Optreden was later nog nodig bij het
binnenslepen van een achterblijver bij
Oudeschild, en het oppikken van een
gestrande catamaran aan de noordzijde
van de Razende Bol, ter hoogte van
boei MG 11. De zeilers waren veilig op
het strand, maar hun stuurloze vaar
tuig dreigde op een gegeven moment
weg te drijven. Met een KNBRD-
rubberboot kon het karwei niet worden
geklaard, maar door doortastend op
treden van veiligheidsdienst lukte het
met twee krachtiger schepen wèl.
Het traject paal 17-De Cocksdorp ver
liep dus razendsnel. Al even na elf uur,
dus een uur na het startsein, had de
latere winnaar Muskens, die met zijn
Lees verder pagina 6
elfde catamaranronde om het „Gouden Boltje" kan met
den letters in de annalen van de Texelse kustzeilsport
den bijgeschreven. De zeilomstandigheden waren in te-
stelling tot bij de meest recente edities vrijwel ideaal
chts de zon ontbrak), er werd een record-deelname van
boten bereikt, de publieke belangstelling was overweldi-
d evenals de publiciteit via tv en landelijke dagbladen, de
dse zeilers presteerden prima, maar bovenal: de organisa-
iep gesmeerd als nooit tevoren. Feitelijk de enige disso-
t vormden de parkeerproblemen op zaterdagochtend,
irdoor de zeilers niet allemaal over een „gegarandeerde"
lts dichtbij het strand konden beschikken. Ook op dat
sleem werd door de organisatie echter deskundig in-
peeid, in samenwerking met de politie.
eerste over de finish ging de
ser Muskens met diens
galow-catamaran, na 3 uur en
linuten. De „over all"zege was
laai voor een wel zeer interna-
aal duo: de in Frankrijk wonen-
lustraliër Tony Laurent (al vijf
I Rondje-deelnemer) en zijn
allige passagiere Lolita Gron-
(Nieuw Caledonië). De als
Ie geëindigde Texelaars Martin
naar en Wop Rienks eindigden
hun Supercat als eerste in de
klasse. Herman Boks en Wil-
Houwing passeerden kort
na als zesde de finishlijn en
den keurig derde bij de Torna-
de vooravond van het Rondje had
Graaf, voorzitter van het organi-
comité, het nog gezegd: „leder
proberen we de Ronde nóg soepe-
laten verlopen, maar dat is een
;tie van details geworden." Aan
details voor het Rondje van 1989
jimoet worden gesleuteld, is echter
Igrote vraag. Beter dan het Rondje
|jongstleden zaterdag lijkt namelijk
fvelijks mogelijk. Terecht kreeg het
^■nisatiecomité van alle kanten lof
^^hezwaaid; de kwalificatie „perfect"
Dp menigeens lippen,
lun beurt schoven de comité-leden
irootste eer door naar de kolossale
ip vrijwilligers. Officieel zijn dat er
dikke tweehonderd, maar wordt
r die een handje meehelpt meege-
nd, dan komt men al gauw aan
S vijfhonderd helpers.
Graaf: „Dat is onze grote kracht,
tullen er daarom voor moeten zor-
dat iedereen graag meewerkt, dat
feer dus goed is. Die onderlinge
d mag je niet laten verslappen. En
illes klikt, zoals nu, dan zijn het
|swaar vermoeiende dagen, maar
mij betreft kunnen die niet lang
oeg duren. Zeker als het goed en
lig zeilweer is, duurt dat Rondje
nlijk veel te kort."
mening die niet exclusief toebe-
te weigeren. Maar gezocht wordt naar
wegen om internationaal de zeilwereld
beter te informeren, zodat ook poten
tiële deelnemers in het buitenland we
ten aan welke regels zij zich hebben te
houden Pas dan is het mogelijk om
ook de buitenlandse deelname te regu
leren.
Veiligheid
Weliswaar zouden er ook best duizend
boten rond het eiland kunnen worden
gestuurd, maar dan is het aspect vei
ligheid niet meer optimaal. Er gingen
met dit rondje tachtig begeleidings
vaartuigen mee, en daarmee is het re
servoir aan beschikbare boten zo on
geveer uitgeput. Aangezien de stelre
gel is dat per tien catamarans één vei
ligheidsboot aanwezig moet zijn, is de
limiet op 800 bepaald. Bij de Ronde
van dit jaar is de veiligheid, ondanks
het te grote aantal deelnemers, niet in
gevaar gebracht. De weersomstandig
heden waren daarvoor te lief.
De coördinatie van de veiligheid op
het water was dit jaar voor de eerste
maal in handen van Jan Bloem en Fup
Boon, als opvolgers van Ronde
animator Menno van der Wal die vorig
jaar tragisch (bij een motorongeval)
om het leven kwam. Het tweetal was
bij het tiende Rondje al door Van der
Wal ingewijd, omdat die toen al van
plan was om ermee te stoppen. Bloem
en Boon konden terugzien op een zeer
geslaagd debuut.
„We hadden op de eerste plaats geluk
dat het prima weer was: noordenwind
betekent veel water. Daarbij was het
windkracht vier, zodat het hele veld
zich snel verplaatste. Het stellen van li
mieten om achterblijvers uit de strijd
te nemen, was zodoende vrijwel over-
Zeiler Willem Houwing moet zijn zesde plaats met een handtekening bekrachtigen.