Cjroen jjjwartrjexeh in het harLz deale zeilentourage jij elfde Rondje" rganisatie nadert perfectie Fly In; record drukte op vliegveld Texel File Deze week extra 6 voordelig! Vernielingen Gulle Bottelier Vieux 17 JU ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.290 DINSDAG 21 JUNI 1988 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ^19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro b52. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. De Ronde om Texel en het daarmee samenvallende Jazzfestival zijn weer uiterst genoegelijke evenementen zon der wanklanken geworden. Toch heb ben enige duizenden toeristen die daar op af zijn gekomen reden om met zeer gemengde gevoelens aan Texel terug te denken. Dat waren de automobi listen en hun medepassagiers die zon dagmiddag bij de thuisreis stonden te wachten in de langste file die Texel ooit heeft gekend. Dat op Texel geen wachttijden meer zijn sinds de inge bruikneming van de nieuwe havens kon toch al niet meer zonder voorbe houd worden verkondigd, de idylle is zondag wel heel wreed in de grond geboord na een verontrustend voor proefje met Pinksteren. Het staat vast dat het voor een belangrijk deel de wachttijden zijn geweest waardoor Texel een ernstige stagnatie in zijn toe ristische ontwikkeling heeft opgelopen. Er mag dus reden zijn voor bezorgd heid nu dit verschijnsel zich weer voordoet, ondanks het ongestoord en op volle capaciteit varen van beide bo ten. Er was het afgelopen weekend sprake van een bijzondere samenloop van omstandigheden, maar als Texel actief blijft op het gebied van evene mentenorganisatie, als het aantal toe ristische bedden blijft groeien tot de (bij nader inzien toch wel rijkelijk ho ge) bovengrens van 47000 en a/s steeds meer korte vakanties en week ends op Texel worden doorgebracht, dan zullen lange wachttijden schering en inslag worden. Het is juist dat wee- kendvervoer dat steeds grotere pieken te zien zal geven, vooral bij vertrek. De mensen moeten nu eenmaal zondagavond vertrekken omdat ze maandag aan het werk moeten. Bin nen een tijdsbestek van een paar uur stappen ze allemaal in de auto. De tweede dubbeldekker van Teso zal dat probleem aanzienlijk verlichten, maar het is niet moeilijk uit te rekenen dat er ook bij twee dubbeldekkers zonda gavond flinke wachttijden zouden zijn geweest. Veel meer zal het beleid van alle per sonen en instanties die zich met toe risten bezig houden, gericht moeten zijn op spreiding. Het was destijds een uitstekend idee om de Ronde om Texel tegelijk met het jazzfestival te houden. Het succes daarvan richt zich nu te gen ons: het aantal belangstellenden daarvoor is zo gegroeid dat we ze niet meer behoorlijk kunnen verwerken. Men dient zich te buigen over de vraag of de Ronde en het jazzfestival moeten blijven samenvallen, hoe aar dig die combinatie ook is. Verder zou er een waarschuwingssysteem moeten komen. Als er bij terugkeer wachttij den van betekenis zijn, moeten de mensen dat weten zodat ze in de gele genheid zijn een regeling te treffen om later naar huis te gaan. De lokale om roep kan daarbij een uitstekende func tie vervullen. Wie onvoorbereid terecht komt in een rij wachtenden zoals die van zondag heeft reden om zich bela zerd te voelen. Wachten op de thuis reis is heel vervelend en daarom bui tengewoon schadelijk voor Texel. Lest heugt namelijk het best. Zaterdag werd ontdekt dat twee ramen van de sporthal waren ingegooid en dat vijftien fietssteunen uit de grond waren getrokken. Ook bij de naburige school voor beroepsonderwijs werden twee ramen vernield. Dat was gebeurd door er een tegel door te gooien. De tegel had het aquarium geraakt, waar door ook dit werd vernield. <DE guiE «BOTTSJBC m\ Kik kortstraat 13. Da Cocksdorp Waalderstraat 27, Den Burg (tel. 02220-3185) finish zag het zwart van de mensen. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Burgwal ;n Burg., telefoon 02220 - 5472. advertenties, abonnementen, etc.; (veld b De Rooy B.V Postbus 11, 1790 AA Den Burg, on (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111 De zaterdag op het vliegveld Texel gehouden ,,Fly In" heeft een re cord aantal vliegtuigen getrokken. Voor het Fly In-programma zelf was door 65 toestellen ingeschre ven (vorige keer 39) en daarnaast kwam nog een zelfde aantal vlieg tuigen naar Texel, zodat het vlieg veld zo'n 130 toestellen kreeg te verwerken. In tegenstelling tot wat velen denken is een Fly In geen vliegfeest, dat voor publiek attractief is. Het is een samen komst van sportvliegers uit binnen- en buitenland. Luchthavenmeester Ed de Bruijn zet elk jaar iets dergelijks op po ten. Alleen als er een echt vliegfeest is, wordt de Fly In overgeslagen. De bedoeling is vooral vliegers naar het ei land te lokken die er nooit eerder zijn geweest. Als de kennismaking goed bevalt komen ze terug, zo is de ver wachting. Het succes van die aanpak is meervoudig bewezen. Veel vliegers die naar aanleiding van een Fly In voor het eerst hun toestel neerzetten op de grasbaan van de Texelse luchthaven, zijn trouwe klanten geworden. Gratis landen Vliegers die zich voor de Fly In opga ven moesten inschrijfgeld voldoen, maar genoten verder veel gratis facili- teitn. Ze hoefden geen landings- en parkeergeld te betalen. Zij en hun me depassagiers konden genieten van een uitgebreide vismaaltijd die door de fa milie Buis van het vliegveldrestaurant was verzorgd en er stonden fietsen van Paul Kikkert klaar waarmee de mensen het eiland konden verkennen. Muzikaal onthaal was er in de vorm van de jazzband van Willie Ashman. De vliegende bezoekers konden hun hart op halen aan het vele vertier op Texel. De Fly In wordt dan ook altijd welbewust gehouden op de zaterdag van de Ronde om Texel en het jazz festival. De extra drukte van dit jaar werd mede veroorzaakt omdat vrijdag de Dag van de Duitse Eenheid was, een nationale feestdag in Duitsland. Onderdak Vrijwel alle deelnemers bleven langer dan zaterdag. Velen waren al veel eer der gekomen en bleven meerdere da gen tot een week. Een probleem was het vooral deze keer om voor alle deel nemers onderdak te vinden. Vooral het boeken van een hotelkamer voor één nacht lukte niet erg vlot omdat de meeste hoteliers daar niet zo gek op zijn. Een belangrijk aantal kon worden ondergebracht op particuliere logies en ontbijtadressen, andere gingen naar bungalows in ,,De Krim" en apparte menten van „Bosch en Zee". In tegen stelling tot wat vaak wordt gedacht beschikken lang niet alle sportvliegers over een onbeperkt vakantiebudget. Er zijn veel enthousiastelingen bij die al hun geld in het vliegen steken en daarom graag met iets eenvoudigs ge noegen nemen als overnacht moet worden. Sommigen nemen in hun vliegtuig de tent mee en gaan op een camping of bij een boer staan. Onge veer de helft van de Fly In-bezoekers bestond uit Duitsers maar ook het aantal Engelsen en Belgen was naar verhouding groter dan de vorige keren. Aan de Fly In wordt door het vliegveld vrijwel niets verdiend omdat de kosten ongeveer door de baten worden ge dekt, afgezien dan van het feit dat alle 130 toestellen twintig tot vijfhonderd li ter benzine tankten. Interessante eco nomische neveneffecten zijn er natuur lijk wel. Zo kreeg het restaurant zo'n vierhonderd extra eters te verwerken. Per vliegtuig op vakantie gaan naar Texel heeft zo zijn voordelen. De pilo ten konden zondagavond het eiland zonder wachttijden verlaten en keken tevreden neer op de tien kilometer lan ge file wachtende auto's tussen Den Burg en 't Horntje... hoort aan Graaf en zijn Texelse zeilge- noten, maar die uit het hart van velen is gegrepen. Dat bleek onder meer bij de inschrijving. Zo'n honderd Neder landse zeilers moesten worden afgewe zen, en dat leverde vele zeer teleur gestelde reacties op. Het Rondje is voor de ware cat-zeiler te mooi om te moeten missen. Buitenlanders Ondanks deze massale afwijzing, was het aantal deelnemers ongekend. De buitenlandse inbreng was namelijk on gedacht groot, waardoor de „limiet" van 800 boten ruimschoots werd over schreden. Het wereldkampioenschap in de Hobie-klasse, dat komend weekend voor de kust van Scheveningen wordt gehouden, speelde daarbij een rol. De Hobies waren zeer ruim vertegenwoor digd, waarbij vele buitenlanders „Texel" als voorbereiding van het WK in hun programma hadden opgeno men. Tot dusver is de organisatie er niet toe overgegaan om buitenlanders Het imposante deelnemersveld ligt zaterdagochtend gereed voor de start. IFoto Arend Nijkamp) bodig", aldus blikten Bloem en Boon zaterdagavond terug. Vuurtoren Niettemin moesten bij de vuurtoren drie langzame catamarans het strijd perk verlaten. Om kwart voor twaalf hadden de boten de vuurtoren nog niet gerond, en dat bleek een half uur later nog steeds het geval. Deze boten waren niet meer vooruit te bran den en de zeilers werd gesommeerd om rechtsomkeert te maken. Optreden was later nog nodig bij het binnenslepen van een achterblijver bij Oudeschild, en het oppikken van een gestrande catamaran aan de noordzijde van de Razende Bol, ter hoogte van boei MG 11. De zeilers waren veilig op het strand, maar hun stuurloze vaar tuig dreigde op een gegeven moment weg te drijven. Met een KNBRD- rubberboot kon het karwei niet worden geklaard, maar door doortastend op treden van veiligheidsdienst lukte het met twee krachtiger schepen wèl. Het traject paal 17-De Cocksdorp ver liep dus razendsnel. Al even na elf uur, dus een uur na het startsein, had de latere winnaar Muskens, die met zijn Lees verder pagina 6 elfde catamaranronde om het „Gouden Boltje" kan met den letters in de annalen van de Texelse kustzeilsport den bijgeschreven. De zeilomstandigheden waren in te- stelling tot bij de meest recente edities vrijwel ideaal chts de zon ontbrak), er werd een record-deelname van boten bereikt, de publieke belangstelling was overweldi- d evenals de publiciteit via tv en landelijke dagbladen, de dse zeilers presteerden prima, maar bovenal: de organisa- iep gesmeerd als nooit tevoren. Feitelijk de enige disso- t vormden de parkeerproblemen op zaterdagochtend, irdoor de zeilers niet allemaal over een „gegarandeerde" lts dichtbij het strand konden beschikken. Ook op dat sleem werd door de organisatie echter deskundig in- peeid, in samenwerking met de politie. eerste over de finish ging de ser Muskens met diens galow-catamaran, na 3 uur en linuten. De „over all"zege was laai voor een wel zeer interna- aal duo: de in Frankrijk wonen- lustraliër Tony Laurent (al vijf I Rondje-deelnemer) en zijn allige passagiere Lolita Gron- (Nieuw Caledonië). De als Ie geëindigde Texelaars Martin naar en Wop Rienks eindigden hun Supercat als eerste in de klasse. Herman Boks en Wil- Houwing passeerden kort na als zesde de finishlijn en den keurig derde bij de Torna- de vooravond van het Rondje had Graaf, voorzitter van het organi- comité, het nog gezegd: „leder proberen we de Ronde nóg soepe- laten verlopen, maar dat is een ;tie van details geworden." Aan details voor het Rondje van 1989 jimoet worden gesleuteld, is echter Igrote vraag. Beter dan het Rondje |jongstleden zaterdag lijkt namelijk fvelijks mogelijk. Terecht kreeg het ^■nisatiecomité van alle kanten lof ^^hezwaaid; de kwalificatie „perfect" Dp menigeens lippen, lun beurt schoven de comité-leden irootste eer door naar de kolossale ip vrijwilligers. Officieel zijn dat er dikke tweehonderd, maar wordt r die een handje meehelpt meege- nd, dan komt men al gauw aan S vijfhonderd helpers. Graaf: „Dat is onze grote kracht, tullen er daarom voor moeten zor- dat iedereen graag meewerkt, dat feer dus goed is. Die onderlinge d mag je niet laten verslappen. En illes klikt, zoals nu, dan zijn het |swaar vermoeiende dagen, maar mij betreft kunnen die niet lang oeg duren. Zeker als het goed en lig zeilweer is, duurt dat Rondje nlijk veel te kort." mening die niet exclusief toebe- te weigeren. Maar gezocht wordt naar wegen om internationaal de zeilwereld beter te informeren, zodat ook poten tiële deelnemers in het buitenland we ten aan welke regels zij zich hebben te houden Pas dan is het mogelijk om ook de buitenlandse deelname te regu leren. Veiligheid Weliswaar zouden er ook best duizend boten rond het eiland kunnen worden gestuurd, maar dan is het aspect vei ligheid niet meer optimaal. Er gingen met dit rondje tachtig begeleidings vaartuigen mee, en daarmee is het re servoir aan beschikbare boten zo on geveer uitgeput. Aangezien de stelre gel is dat per tien catamarans één vei ligheidsboot aanwezig moet zijn, is de limiet op 800 bepaald. Bij de Ronde van dit jaar is de veiligheid, ondanks het te grote aantal deelnemers, niet in gevaar gebracht. De weersomstandig heden waren daarvoor te lief. De coördinatie van de veiligheid op het water was dit jaar voor de eerste maal in handen van Jan Bloem en Fup Boon, als opvolgers van Ronde animator Menno van der Wal die vorig jaar tragisch (bij een motorongeval) om het leven kwam. Het tweetal was bij het tiende Rondje al door Van der Wal ingewijd, omdat die toen al van plan was om ermee te stoppen. Bloem en Boon konden terugzien op een zeer geslaagd debuut. „We hadden op de eerste plaats geluk dat het prima weer was: noordenwind betekent veel water. Daarbij was het windkracht vier, zodat het hele veld zich snel verplaatste. Het stellen van li mieten om achterblijvers uit de strijd te nemen, was zodoende vrijwel over- Zeiler Willem Houwing moet zijn zesde plaats met een handtekening bekrachtigen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1