Historische wachtrij reikte tot Akenbuurt bM t, Extreme file voor boot zondag Geslaagden beroepsonderwijs 1 JL* i'L. van Texelse Rod Stewart-fan! C Valse voorlichting Loning en Barhorst wonnen surfwedstrijd Kortenhoeven/Bakker winnen 2-uurs motorcros Geknipt Maatschappelijk werk gaat met vakantie ■HE/l il Bttif ^ÉÉt -*aan- r' - PAGINA 2 TEXELSE COURANT Extreem veel bootverkeer zorgde zondag voor de langste wachtrij in de Texelse geschiedenis. Tijdens de piek in het vervoersaanbod, tussen twee en zes uur 's middags reikte de file op een gegeven moment zelfs bijna tot aan de kruising Akenbuurt. Dit absolute record had „ouderwetse" wachttij den tot gevolg, die in sommige gevallen tot ruim zes uur opliepen. Om half één 's nachts had Teso de laatste passa giers naar Den Helder overgebracht. Nog nooit vertoond: een wachtrij voor de boot die reikt tot Den Burg Zondag gebeur de het Ook bij voorgaande edities van de Ronde om Texel was het .normaal" dat op zondagmiddag wachttijden ont stonden. maar die liepen zelden hoger op dan zo'n 2% uur. Twee jaar gele den hoefde men zelfs nauwelijks een boot te wachten, hoewel de politie en Teso zich toen op het ergste hadden voorbereid Zondag was echter sprake van een compleet onverwachte uit de hand ge lopen situatie De eerste voortekenen waren, achteraf gezien, vrijdag al waarneembaar 's Middags ontstonden in Den Helder wachttijden van maxi maal drie uur, te vergelijken met de Pinksterdrukte Tot circa acht uur 's avonds bleef de stroom Texelgan- gers in volle gang, waarna Teso nog tot half twaalf moest doorvaren alvo rens de bootdienst te kunnen staken Het was vrijdag niet alleen druk met zeilers en jazzliefhebbers, ook het aan tal Duitsers dat voor een lang wee kend naar Texel was afgereisd, was groot. Vermoedelijk is dat één van de belangrijkste oorzaken geweest voor de heksenketel van zondag. Voor onze Oosterburen is 17 juni namelijk een feestdag. De hele natie viert dan de ,,Dag der Duitse eenheid", waarmee de opstand van de Berlijnse bevolking tegen het communistische regime in 1953 wordt herdacht Veel Duitsers hadden tevoren niet be seft dat zich op Texel in het weekend de grootste catamaranwedstrijd ter we reld zou afspelen. Zij kwamen daar pas achter toen zij wilden afreizen, maar al ter hoogte van Den Burg het fietspad op werden gedirigeerd Zaterdag Een tweede aanwijsbare oorzaak is het geringe aantal catamaranzeilers dat za terdag direct na de wedstrijd de terug reis aanvaardde Teso had twee boten in de vaart, maar dat was nauwelijks nodig. Het merendeel der zeilers liet hun ,,cats" overnachten bij paal 17. Het afsluitende feest op het strand bij paal 17, zondagmiddag, het goede zeilweer van zaterdagmiddag, het pri ma verloop van het Rondje en het steeds meer volk trekkende jazzfestival zijn redenen die mogelijk veel gasten hebben doen besluiten om pas zondag naar huis te gaan. Toen het zonda gochtend echter opnieuw geen zonnig weer bleek, zijn velen vroegtijdig naar de boot gegaan waardoor al snel wachttijden ontstonden die met meer weggewerkt konden worden Teso stond machteloos tegen deze onwaar schijnlijke toevoer. Zelfs al had de bootdienst met drie dubbeldekkers kunnen varen, dan nóg zouden wacht tijden onoverkomelijk zijn geweest. Va naf 's morgens vroeg voer Teso met twee boten, de Molengat en de Mars diep. Om tien uur bleek dat al met meer voldoende om alle wachtende auto's te kunnen vervoeren. Het opstelterrein bleek veel te klein en al spoedig stonden de auto's voorbij de stoplichten bij het kruispunt met het Molwerk opgesteld. Op dat moment schakelde Teso de po litie in. Toen de eerste agenten arri veerden, tussen elf uur en half twaalf, was de rijbaan al tot aan de kruising met de Amaliaweg bezet met wach tende auto's. Na wat „aanloopmoeilijk heden" bij het op het fietspad langs de Pontweg dirigeren van de auto's, had de politie de situatie omstreeks half twee onder controle. Dat was maar goed ook, want toen begonnen de echte problemen pas. Na etenstijd groeide het vervoersaanbod explosief aan, waardoor de file in anderhalf uur tijd Den Burg bereikte (kruising Hoornderweg-Elemert). En daarmee was de koek nog niet op De aan- voerstroom bleek dusdanig omvangrijk dat enkele pieken er voor zorgden dat de file op een gegeven moment zelfs de kruising Pontweg-Akenbuurt naderde. Irritatie Irritaties waren er volop, vooral als on geduldige automobilisten probeerden voor te dringen ,,De sociale controle op dit a-sociale gedrag", zoals een po litieman het uitdrukte, was uiterst sterk en had zelfs enkele malen bijna een vechtpartij tot gevolg. Tussenkomst van de politie zorgde er echter voor dat dergelijke situaties konden worden gesust. De betreffende slimmerikken werden,zoals het hoort, achterin de rij geplaatst. Tegenover deze baldadige stemming stonden hier en daar ook opwekkende activiteiten. Het vrolijkst ging het eraan toe bij een gezelschap uit Den Bosch, dat was meegereisd met de Osse Big Band. Drie muzikan ten hadden hun instrumenten tevoor schijn gehaald en verleidden lotgeno ten zelfs tot een dansje op de openba re weg Anderen doodden de tijd met een partijtje voetbal, maar de meesten bleven (vooral door het gure weer) in de auto, lazen daar kranten en tijd schriften of deden een dutje. Na zeven uur nam de lengte van de rij langzaam maar zeker af en na negen uur gebeurde dat zienderogen. De meeste automobilisten hadden kenne lijk op hun vakantieadres te horen ge kregen dat zij moesten zorgen om in elk geval een kwartier voor het vertrek van de laatste boot in de rij aan te sluiten. Eigen risico Na negen uur meldden zich dan ook slechts een vijftal auto's. De inzitten den kregen te horen dat zij voor eigen risico aansloten. Als de laatste boot vol zou zijn, dan bestond er een kans dat de laatkomers niet meer mee- mochten. Zó ver kwam het echter niet. Om elf uur 's avonds was het fietspad-opstelbaan geheel leeg en een uur later zette de Marsdiep de laatste vracht over naar Den Helder. Overigens was het ook in de mari- nestad een drukte van jewelste. Menig automobilist wilde een boottocht uit sparen en parkeerde de auto aan de overzijde van het Marsdiep. Dit zorgde tijdens het weekend voor parkeerover last in Den Helder. Maandagochtend was de rust weerge keerd. Het strand bij paal 17 was rustig en de vroege overtochten waren niet overmatig druk bezet. Later op de dag trok het aanbod van vertrekkende Texelgangers (waaronder catamaranzei lers) nog stevig aan, waarbij het maar goed was dat Teso weer twee boten had ingezet. Nu en dan moesten auto reizigers één of twee overtochten ge duld hebben. Vervoerscijfers Na de hectische zondag was men maandagochtend bij Teso alweer zover dat de balans kon worden opgemaakt. De indruk dat Texel in vergelijking met hetzelfde weekend vorig jaar veel druk ker is geweest, wordt reeds bij de eerste oogopslag bevestigd. In totaal De volgende leerlingen van het Lager Beroepsonderwijs Texel deden met gunstig gevolg eindexamen- Afdeling Bouwkunde: Etienne van Bennekom uit Den Burg, Bernard Bonne uit De Koog; Ronald Dijker uit Den Burg; Anno Dijkstra uit Oosterend; Nico Jan Drijver uit Oosterend; Casper de Graaf uit Oude- schild; Christiaan de Groen uit De Cocksdorp; Martijn van Hengel uit Den Burg; Victor Hoppener uit Den Hoorn; Werner Jas uit Den Burg, Nor- bert Kager uit Den Burg; Jan Kikkert uit De Koog; Jan Middag uit Den Hoorn; Guido Nachtegaal uit De Cocksdorp; Ronald Timmer uit Oude- schild Aantal jongens: 15, meisjes 0. Afdeling landbouw: André Bakker uit De Waal; Dirk Boon uit De Cocksdorp; Jan-Jacob Keyser uit Den Burg; Jannechien Makelaar uit Oosterend. Aantal jongens: 3, meisjes: 2. Afdeling Mechanische Technieken: Arjen Boon uit De Cocksdorp; Gert Jan Bruin uit Den Burg; Arnoud Dijker uit Den Burg; Remco Dijker uit Den Burg; Remmert Drijver uit Den Hoorn; Jan Eelman uit Oosterend; Robbert El- dering uit Oosterend; Sven Groot uit De Waal; Sander van Heerwaarden uit Den Burg; Mike Hopster uit Den Hoorn; Marco Mattner uit Den Burg; Jasper Mulder uit Den Hoorn; Johnny Nieboer uit Den Burg; Mark Pijper uit De Koog; Jeroen Takes uit Den Burg, Peter Witte uit Oosterend; Jacco Zijm uit Oudeschild. Afdeling Koken/Serveren Sandra Bakker uit Den Hoorn; Barry Betsema uit Den Burg; Jennifer Boom uit Oudeschild; Li Siong Chang uit Oosterend; Li Taa Chang uit Den Burg; Sou Li Chang Den Burg; Henk Dijkstra uit Oosterend; Jeroen Dros uit Den Burg; Marco Grooff uit Oude schild; Raoul Helleman uit Oudeschild; Colette Kikkert uit Den Burg; Edgar Klippel uit Oosterend; Melanie van der Kooi uit Den Burg; Benita van Lit uit Den Burg; Judith van Putten uit Den Burg; Annette van Steenbruggen uit Den Burg, Japhy Steenvoort uit Den Hoorn; Biem Vlaming uit Oosterend; Corina de Vries uit Oudeschild; Debby Wiertz uit Den Hoorn. Aantal jongens: 10, meisjes: 11. DINSDAG 21 JUNI Afdeling Verkooppraktijk: Anuska van den Berg uit Den Burg; Miranda Boon uit De Cocksdorp; Ma- riska Dros uit De Cocksdorp; Brenda Gedikink uit Den Burg; Stado Hamer uit Den Burg; Natasja Hoogenraad uit Den Hoorn; Barbara Houterman uit Den Burg; Christa Keyser uit Den Burg; Christa Linda Koomen uit Den Burg; Martine Kramer uit Den Burg, Karin Oostra uit Den Burg; Simone de Ridder uit Den Burg; Ivette de Ruyter uit Den Hoorn; Colinda Smit uit Den Burg, Sandra Souwer uit Den Burg; Lize Vlaming uit Oosterend; Martha Vlaming uit Oosterend; Sil Warnaar uit De Cocksdorp; Esther Witte uit Den Burg; Irene Witte uit Den Burg; John van der Zwaag uit Den Burg. Aantal jongens: 3, meisjes: 18. Afdeling Mechanische technieken: Daniël Bonne uit De Cocksdorp; Erik Daalder uit De Koog; Marco van Dompselaar uit De Cocksdorp; Alexan der Dumker uit Oosterend; Rick Gris- nigt uit Den Burg; Kees-Willem Jim- mink uit Den Burg; Roger Kortenhoe- ven uit Den Burg; Sandor Mantje uit Oosterend; Rudi Mets uit Den Burg; Jeroen Schoo uit Den Burg; Rick Siersma uit Den Burg; Mark Stoer uit De Koog; Ronald Uitgeest uit De s Koog; Wilfred Vendel uit Den Burg; Biem van der Vis uit Oosterend; Mar co Witte uit Den Burg; Peter Zijlstra uit Den Burg. Afdeling verzorgende beroepen: Jacquelien Bommerson uit Den Burg; Jessica Bos uit Den Burg; Ariëtte Commijs uit Den Burg; Evelien Dekker uit Den Burg; Martina van Duijn uit Den Hoorn; Yvonne Eelman uit Den Burg; Dijly Feenstra uit Den Burg; Sandra Huisman uit Den Burg; Jea- nette Kok uit Den Burg; Anna Simone Kooiman uit Den Burg; Linda Koolhof uit Den Burg; Sarina van der Maden uit Den Burg; Diana Pranger uit Den Burg; Margret Rijk uit Den Burg; Mo nique Verhagen uit Den Burg; Ellis van der Vis uit Den Burg; Astrid Witte uit Den Burg; Corine Witte uit Den Burg; Esther Witte uit Den Burg. Aantal jon gens: 0, meisjes: 20. Afdeling Textielverwerkende beroepen: Monica Bruining uit Den Hoorn; Rena- te Daman uit Den Burg; Masja Roeper uit De Cocksdorp; Sandra van der Schans uit Oudeschild; Astrid Tuntel- der uit Den Burg. Zo houd je de moed erin. werden van Den Helder naar Texel vice versa ruim 14.000 personenauto's overgezet (gemeten over de periode woensdag tot en met zondag). Dat is om precies te zijn 2333 personenauto's meer dan in het „Rondje"weekend van 1987. Ook het aantal „vreemde" auto's op het eiland lag beduidend hoger. Aan het eind van de zaterdag, dus na af loop van de race, waren dat er nog maar liefst 6452, tegen 4858 vorig jaar. Zondagavond was deze verhouding 4190 om 3413. Hieruit blijkt niet'alleen dat het drukker is geweest en geble ven dan vorig jaar, maar ook is af te leiden dat de afvoer van auto's zondag absurd hoog moet zijn geweest. 2867 auto's En dat klopt ook: Teso vervoerde zondag liefst 2867 auto's en 482 aanhangers (vooral catamarans). Een jaar geleden waren deze getal len resp. 2051 en 391. Zaterdag was het aantal overgezette personenau to's -hoe is het mogelijk- exact ge lijk aan dat van vorig jaar: 1220. Er gingen zaterdag slechts 135 aan hangers met de boot mee, tegen 169 vorig jaar. In totaal hebben Teso-medewerkers in de periode van 10 tot en met 18 juni zo'n 790 catamarans geteld. Het totale aantal cats dat vanaf Den Helder werd vervoerd lag op zaterdag 27,3 procent hoger dan in 1988, en vanaf Texel 13,7 procent hoger. Ook het aantal cara vans dat tijdens de afgelopen dagen werd meegevoerd naar Texel, was be hoorlijk toegenomen: van 172 in 1987 tot 251 dit jaar. Weer naar Den Helder terug gingen 177 caravans, tegen 127 vorig jaar. Teso is naarstig bezig om de infor matievoorziening op drukke dagen te verbeteren. Dat zei Teso's be drijfsleider Sicco Gerlsma desge vraagd, in antwoord op kritiek van reizigers en Texelaars die telefo nisch hadden geïnformeerd naar de situatie bij 't Horntje. Zij had den een bandje te horen gekregen met de verheugende mededeling dat „door de volledige benutting van de dubbeldekker er nauwelijks nog sprake zou zijn van wachttij den". Wie na het horen van deze standaardmededeling vol goede moed afreisde richting veerhaven, moet hoogst verbaasd zijn ge weest toen de politie al ter hoogte van de Den Burg het bootverkeer aan het opstellen was.. Navraag leerde dat het niet de eerste maal was dat dit bandje bij dergelijke drukke dagen als „informatiebron" werd gehanteerd. Met Hemel vaartsdag was dat bijvoorbeeld het geval. Gerlsma liet weten „over twee weken op dit pro bleem terug te zullen komen". Zo wel in technische zin als qua in structie van het personeel zal aan een oplossing worden gewerkt. Door drie van de vijf manches in hun poule te winnen wisten Men- no Loning en Andrè Barhorst de zondag door de Windsurfclub ge houden surfwedstrijd op hun naam te zetten. Bij een Noordwestenwind kracht 2-4 Beaufort gingen in de A-poule zeven en in de B-poule zes surfers van start. De wedstrijdcommissie had voor het strandje bij Dijksmanshuizen een Olym pische baan uitgelegd. Voor het pu bliek was dat wel wat ver uit de kant, maar de surfers hadden nu geen last van de luwte van het eiland en konden volop van de wind profiteren. Om kwart over elf gingen de surfers van start voor hun eerste manch. Menno Loning nam meteen de kop en gaf de ze niet meer uit handen. André Bar horst had meteen al plezier van zijn pas aangeschafte grotere zeil en wist in de B poule zijn plank als eerste over de finish te varen. Na een felle en spannende race wisten ze ook de vol gende twee manches te winnen. Na drie manches werd gepauzeerd. Om half twee werd weer gestart voor de laatste twee manches. De wind was wat toegenomen dit gaf meteen een ander beeld. In de A-poule wist André van der Berg als eerste te finishen De wat zwaardere Mark van Rijsselberghe streed ook weer in de top mee en werkte mét een tweede en derde plaats wat zijn achterstand weg. In de B-poule wist Eddy Bakker zijn plank twee keer voor Adré Barhorst over de finish te varen. Hier profiteerde Jan van der Vis ook van de wat toegeno men wind, beide manches ging hij als derde over de finish. Uitslag A poule* 1. Menno Loning, 2. André van der Berg; 3. Jacob Roeper; 4 Mark van Rijsselberghe; 5. Cor Snoeij; 6. Niels Kossen; 7. Daniël van der Vis B poule 1 André Barhorst, 2 Eddy Bakker; 3 Jaap Kees Snoeij; 4. Jan van der Vis, 5. Jeroen Schroeder; 6. Maarten Wil lem Roeper. De taart van het Gouwe Boltje werd gewonnen door Wieb van der Berg. Deze taart wordt na iedere wedstrijd verloot onder surfers en medewerk® rc De volgende wedstrijd is de veterarlp wedstrijd die 10 juli bij de viering het 10-jarig jubileum wordt gevarenl Dit evenement is van 3 juli naar 101 verzet, omdat op 3 juli een belang! catamaran wedstrijd is. Ondanks de wat tegenvallende deelname was zondag de MAB 2-uursmotorcross, zeker uit spoi oogpunt, weer een succes. Er schreven zeven teams in voor d krachtmeting waaronder één tea van de vastewal. Om 15.00 uur werd het startsein ge ven. De toen nog frisse coureurs p beerden in deze fase van de wedsti een voorsprong op te bouwen. Na geveer twintig minuten nam het ko pel Michael Kortenhoeven/Nico Bal een geringe voorsprong en zou dea niet meer uit handen geven. Bi] hel vallen van de finishvlag bleek het nende koppel 76 ronden te hebben gelegd. Vorig jaar werd de 2-uurscn ifi eveneens door dit team gewonnen, werden toen 78 ronden afgelegd Hfce team Ton van der Jaght en Hermar '0 van der Veldt hadden er een Teso- overtocht aan gewaagd en wisten t i" danks onbekendheid met de crossts een mooie vierde plaats in de wach m slepen, op zeer korte afstand van dl derde plaats. t< Uitslag: 1 Nico Bakker/Michael Kortenhoe, 76 ronden; 2. Gusha Kuhlman/'Niels KoornTl ronden; 3 Kees Pol/Nannmg Kikkert 75 ron- l 4 Ton van der Jaght/Herman van der Veldt ronden, 5 Willem Boersen/Frans Boersen 71 ronden; 6. Perry Leliveld/Ruud Keijser/Hansi Winter 65 ronden; 7. Mark Pijper/Verlin Eebr Zl 63 ronden. rc Texelaar Kees Rijk ging op de Kiek met zijn idool en kwam daarmee on langs in de Gooi- en Eemlander. yc De Stichting voor maatschappelijk werk in de kop van Noord-Holland houdt wegens vakantie van 27 juni tot en met 1 augustus 1988 op Texel geen spreekuur. Gedurende deze tijd kan men met een maatschappelijk werker zonder afspraak een gesprek hebben op het spreekuur van het kantoor in Den Helder, Spuistraat 1, telefoon 02230-15834 en wel op maandag, dins dag donderdag en vrijdagmorgen van 9.00 tot 10.00 uur. Voor telefonisch contact en het maken van afspraken kan men op werkdagen van 9.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 17.00 uur via het nummer van het kantoor op Texel, telefoon 02220-4185, contact krijgen met het kantoor in Den Helder. JU-yele jaren is de machinist van Neder lands grootste vissersschip, Kees de Rijk fan van de populaire Rod Stewart. Vorige w^ek woensdag was deze wereldster even in^Sussum voor de promotie van zijn nieuwe hit en het lukte ons heel even een foto te maken van Kees samen met de Scjiotse zanger. Een grote limousine kwam voorrijden, waarna Rod in gezel schap van zijn oogverblindende vrouw uitstapte. Op verzoek van onze fotograaf, die' uitlegde dat Kees hem ziet als zijn grote idool, poseerde de roek-ster spon- Kees, die regelmatig Rod's hit 'Sailinf op volle zee beluistert stond even te fljj" van de zenuwen. „Het is niet te gelovö dat ik nu eindelijk na zoveel jaren eensof de foto sta met deze gigant. Ik wist evd niet wat te doen!" aldus de nog ste^ onwennige Texelaar. Na de foto gaf 4 spontane Rod Stewart Kees nog een bafif en bedankte hem voor het kopen vanzi)1 platen, waarna hij hem uitnodigde meeH gaan om zijn show te zien. Zodoende M de Texelse visser de dag van zijn leven!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2