Historische wachtrij
reikte tot Akenbuurt
bM
t,
Extreme file voor boot zondag
Geslaagden beroepsonderwijs
1 JL* i'L.
van Texelse Rod Stewart-fan!
C
Valse voorlichting
Loning en Barhorst
wonnen surfwedstrijd
Kortenhoeven/Bakker
winnen 2-uurs motorcros
Geknipt
Maatschappelijk werk
gaat met vakantie
■HE/l
il
Bttif
^ÉÉt
-*aan- r' -
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
Extreem veel bootverkeer zorgde zondag voor de langste
wachtrij in de Texelse geschiedenis. Tijdens de piek in het
vervoersaanbod, tussen twee en zes uur 's middags reikte de
file op een gegeven moment zelfs bijna tot aan de kruising
Akenbuurt. Dit absolute record had „ouderwetse" wachttij
den tot gevolg, die in sommige gevallen tot ruim zes uur
opliepen. Om half één 's nachts had Teso de laatste passa
giers naar Den Helder overgebracht.
Nog nooit vertoond: een wachtrij voor de boot die reikt tot Den Burg Zondag gebeur
de het
Ook bij voorgaande edities van de
Ronde om Texel was het .normaal"
dat op zondagmiddag wachttijden ont
stonden. maar die liepen zelden hoger
op dan zo'n 2% uur. Twee jaar gele
den hoefde men zelfs nauwelijks een
boot te wachten, hoewel de politie en
Teso zich toen op het ergste hadden
voorbereid
Zondag was echter sprake van een
compleet onverwachte uit de hand ge
lopen situatie De eerste voortekenen
waren, achteraf gezien, vrijdag al
waarneembaar 's Middags ontstonden
in Den Helder wachttijden van maxi
maal drie uur, te vergelijken met de
Pinksterdrukte Tot circa acht uur
's avonds bleef de stroom Texelgan-
gers in volle gang, waarna Teso nog
tot half twaalf moest doorvaren alvo
rens de bootdienst te kunnen staken
Het was vrijdag niet alleen druk met
zeilers en jazzliefhebbers, ook het aan
tal Duitsers dat voor een lang wee
kend naar Texel was afgereisd, was
groot. Vermoedelijk is dat één van de
belangrijkste oorzaken geweest voor
de heksenketel van zondag. Voor onze
Oosterburen is 17 juni namelijk een
feestdag. De hele natie viert dan de
,,Dag der Duitse eenheid", waarmee
de opstand van de Berlijnse bevolking
tegen het communistische regime in
1953 wordt herdacht
Veel Duitsers hadden tevoren niet be
seft dat zich op Texel in het weekend
de grootste catamaranwedstrijd ter we
reld zou afspelen. Zij kwamen daar pas
achter toen zij wilden afreizen, maar al
ter hoogte van Den Burg het fietspad
op werden gedirigeerd
Zaterdag
Een tweede aanwijsbare oorzaak is het
geringe aantal catamaranzeilers dat za
terdag direct na de wedstrijd de terug
reis aanvaardde Teso had twee boten
in de vaart, maar dat was nauwelijks
nodig. Het merendeel der zeilers liet
hun ,,cats" overnachten bij paal 17.
Het afsluitende feest op het strand bij
paal 17, zondagmiddag, het goede
zeilweer van zaterdagmiddag, het pri
ma verloop van het Rondje en het
steeds meer volk trekkende jazzfestival
zijn redenen die mogelijk veel gasten
hebben doen besluiten om pas zondag
naar huis te gaan. Toen het zonda
gochtend echter opnieuw geen zonnig
weer bleek, zijn velen vroegtijdig naar
de boot gegaan waardoor al snel
wachttijden ontstonden die met meer
weggewerkt konden worden Teso
stond machteloos tegen deze onwaar
schijnlijke toevoer. Zelfs al had de
bootdienst met drie dubbeldekkers
kunnen varen, dan nóg zouden wacht
tijden onoverkomelijk zijn geweest. Va
naf 's morgens vroeg voer Teso met
twee boten, de Molengat en de Mars
diep. Om tien uur bleek dat al met
meer voldoende om alle wachtende
auto's te kunnen vervoeren. Het
opstelterrein bleek veel te klein en al
spoedig stonden de auto's voorbij de
stoplichten bij het kruispunt met het
Molwerk opgesteld.
Op dat moment schakelde Teso de po
litie in. Toen de eerste agenten arri
veerden, tussen elf uur en half twaalf,
was de rijbaan al tot aan de kruising
met de Amaliaweg bezet met wach
tende auto's. Na wat „aanloopmoeilijk
heden" bij het op het fietspad langs
de Pontweg dirigeren van de auto's,
had de politie de situatie omstreeks
half twee onder controle. Dat was
maar goed ook, want toen begonnen
de echte problemen pas. Na etenstijd
groeide het vervoersaanbod explosief
aan, waardoor de file in anderhalf uur
tijd Den Burg bereikte (kruising
Hoornderweg-Elemert). En daarmee
was de koek nog niet op De aan-
voerstroom bleek dusdanig omvangrijk
dat enkele pieken er voor zorgden dat
de file op een gegeven moment zelfs
de kruising Pontweg-Akenbuurt
naderde.
Irritatie
Irritaties waren er volop, vooral als on
geduldige automobilisten probeerden
voor te dringen ,,De sociale controle
op dit a-sociale gedrag", zoals een po
litieman het uitdrukte, was uiterst sterk
en had zelfs enkele malen bijna een
vechtpartij tot gevolg. Tussenkomst
van de politie zorgde er echter voor
dat dergelijke situaties konden worden
gesust. De betreffende slimmerikken
werden,zoals het hoort, achterin de rij
geplaatst. Tegenover deze baldadige
stemming stonden hier en daar ook
opwekkende activiteiten. Het vrolijkst
ging het eraan toe bij een gezelschap
uit Den Bosch, dat was meegereisd
met de Osse Big Band. Drie muzikan
ten hadden hun instrumenten tevoor
schijn gehaald en verleidden lotgeno
ten zelfs tot een dansje op de openba
re weg Anderen doodden de tijd met
een partijtje voetbal, maar de meesten
bleven (vooral door het gure weer) in
de auto, lazen daar kranten en tijd
schriften of deden een dutje.
Na zeven uur nam de lengte van de rij
langzaam maar zeker af en na negen
uur gebeurde dat zienderogen. De
meeste automobilisten hadden kenne
lijk op hun vakantieadres te horen ge
kregen dat zij moesten zorgen om in
elk geval een kwartier voor het vertrek
van de laatste boot in de rij aan te
sluiten.
Eigen risico
Na negen uur meldden zich dan ook
slechts een vijftal auto's. De inzitten
den kregen te horen dat zij voor eigen
risico aansloten. Als de laatste boot
vol zou zijn, dan bestond er een kans
dat de laatkomers niet meer mee-
mochten. Zó ver kwam het echter
niet. Om elf uur 's avonds was het
fietspad-opstelbaan geheel leeg en een
uur later zette de Marsdiep de laatste
vracht over naar Den Helder.
Overigens was het ook in de mari-
nestad een drukte van jewelste. Menig
automobilist wilde een boottocht uit
sparen en parkeerde de auto aan de
overzijde van het Marsdiep. Dit zorgde
tijdens het weekend voor parkeerover
last in Den Helder.
Maandagochtend was de rust weerge
keerd. Het strand bij paal 17 was
rustig en de vroege overtochten waren
niet overmatig druk bezet. Later op de
dag trok het aanbod van vertrekkende
Texelgangers (waaronder catamaranzei
lers) nog stevig aan, waarbij het maar
goed was dat Teso weer twee boten
had ingezet. Nu en dan moesten auto
reizigers één of twee overtochten ge
duld hebben.
Vervoerscijfers
Na de hectische zondag was men
maandagochtend bij Teso alweer zover
dat de balans kon worden opgemaakt.
De indruk dat Texel in vergelijking met
hetzelfde weekend vorig jaar veel druk
ker is geweest, wordt reeds bij de
eerste oogopslag bevestigd. In totaal
De volgende leerlingen van het Lager
Beroepsonderwijs Texel deden met
gunstig gevolg eindexamen-
Afdeling Bouwkunde:
Etienne van Bennekom uit Den Burg,
Bernard Bonne uit De Koog; Ronald
Dijker uit Den Burg; Anno Dijkstra uit
Oosterend; Nico Jan Drijver uit
Oosterend; Casper de Graaf uit Oude-
schild; Christiaan de Groen uit De
Cocksdorp; Martijn van Hengel uit
Den Burg; Victor Hoppener uit Den
Hoorn; Werner Jas uit Den Burg, Nor-
bert Kager uit Den Burg; Jan Kikkert
uit De Koog; Jan Middag uit Den
Hoorn; Guido Nachtegaal uit De
Cocksdorp; Ronald Timmer uit Oude-
schild Aantal jongens: 15, meisjes 0.
Afdeling landbouw:
André Bakker uit De Waal; Dirk Boon
uit De Cocksdorp; Jan-Jacob Keyser
uit Den Burg; Jannechien Makelaar uit
Oosterend. Aantal jongens: 3, meisjes:
2.
Afdeling Mechanische Technieken:
Arjen Boon uit De Cocksdorp; Gert
Jan Bruin uit Den Burg; Arnoud Dijker
uit Den Burg; Remco Dijker uit Den
Burg; Remmert Drijver uit Den Hoorn;
Jan Eelman uit Oosterend; Robbert El-
dering uit Oosterend; Sven Groot uit
De Waal; Sander van Heerwaarden uit
Den Burg; Mike Hopster uit Den
Hoorn; Marco Mattner uit Den Burg;
Jasper Mulder uit Den Hoorn; Johnny
Nieboer uit Den Burg; Mark Pijper uit
De Koog; Jeroen Takes uit Den Burg,
Peter Witte uit Oosterend; Jacco Zijm
uit Oudeschild.
Afdeling Koken/Serveren
Sandra Bakker uit Den Hoorn; Barry
Betsema uit Den Burg; Jennifer Boom
uit Oudeschild; Li Siong Chang uit
Oosterend; Li Taa Chang uit Den
Burg; Sou Li Chang Den Burg; Henk
Dijkstra uit Oosterend; Jeroen Dros uit
Den Burg; Marco Grooff uit Oude
schild; Raoul Helleman uit Oudeschild;
Colette Kikkert uit Den Burg; Edgar
Klippel uit Oosterend; Melanie van der
Kooi uit Den Burg; Benita van Lit uit
Den Burg; Judith van Putten uit Den
Burg; Annette van Steenbruggen uit
Den Burg, Japhy Steenvoort uit Den
Hoorn; Biem Vlaming uit Oosterend;
Corina de Vries uit Oudeschild; Debby
Wiertz uit Den Hoorn. Aantal jongens:
10, meisjes: 11.
DINSDAG 21 JUNI
Afdeling Verkooppraktijk:
Anuska van den Berg uit Den Burg;
Miranda Boon uit De Cocksdorp; Ma-
riska Dros uit De Cocksdorp; Brenda
Gedikink uit Den Burg; Stado Hamer
uit Den Burg; Natasja Hoogenraad uit
Den Hoorn; Barbara Houterman uit
Den Burg; Christa Keyser uit Den
Burg; Christa Linda Koomen uit Den
Burg; Martine Kramer uit Den Burg,
Karin Oostra uit Den Burg; Simone de
Ridder uit Den Burg; Ivette de Ruyter
uit Den Hoorn; Colinda Smit uit Den
Burg, Sandra Souwer uit Den Burg;
Lize Vlaming uit Oosterend; Martha
Vlaming uit Oosterend; Sil Warnaar uit
De Cocksdorp; Esther Witte uit Den
Burg; Irene Witte uit Den Burg; John
van der Zwaag uit Den Burg. Aantal
jongens: 3, meisjes: 18.
Afdeling Mechanische technieken:
Daniël Bonne uit De Cocksdorp; Erik
Daalder uit De Koog; Marco van
Dompselaar uit De Cocksdorp; Alexan
der Dumker uit Oosterend; Rick Gris-
nigt uit Den Burg; Kees-Willem Jim-
mink uit Den Burg; Roger Kortenhoe-
ven uit Den Burg; Sandor Mantje uit
Oosterend; Rudi Mets uit Den Burg;
Jeroen Schoo uit Den Burg; Rick
Siersma uit Den Burg; Mark Stoer uit
De Koog; Ronald Uitgeest uit De
s Koog; Wilfred Vendel uit Den Burg;
Biem van der Vis uit Oosterend; Mar
co Witte uit Den Burg; Peter Zijlstra
uit Den Burg.
Afdeling verzorgende beroepen:
Jacquelien Bommerson uit Den Burg;
Jessica Bos uit Den Burg; Ariëtte
Commijs uit Den Burg; Evelien Dekker
uit Den Burg; Martina van Duijn uit
Den Hoorn; Yvonne Eelman uit Den
Burg; Dijly Feenstra uit Den Burg;
Sandra Huisman uit Den Burg; Jea-
nette Kok uit Den Burg; Anna Simone
Kooiman uit Den Burg; Linda Koolhof
uit Den Burg; Sarina van der Maden
uit Den Burg; Diana Pranger uit Den
Burg; Margret Rijk uit Den Burg; Mo
nique Verhagen uit Den Burg; Ellis van
der Vis uit Den Burg; Astrid Witte uit
Den Burg; Corine Witte uit Den Burg;
Esther Witte uit Den Burg. Aantal jon
gens: 0, meisjes: 20.
Afdeling Textielverwerkende
beroepen:
Monica Bruining uit Den Hoorn; Rena-
te Daman uit Den Burg; Masja Roeper
uit De Cocksdorp; Sandra van der
Schans uit Oudeschild; Astrid Tuntel-
der uit Den Burg.
Zo houd je de moed erin.
werden van Den Helder naar Texel
vice versa ruim 14.000 personenauto's
overgezet (gemeten over de periode
woensdag tot en met zondag). Dat is
om precies te zijn 2333 personenauto's
meer dan in het „Rondje"weekend
van 1987.
Ook het aantal „vreemde" auto's op
het eiland lag beduidend hoger. Aan
het eind van de zaterdag, dus na af
loop van de race, waren dat er nog
maar liefst 6452, tegen 4858 vorig jaar.
Zondagavond was deze verhouding
4190 om 3413. Hieruit blijkt niet'alleen
dat het drukker is geweest en geble
ven dan vorig jaar, maar ook is af te
leiden dat de afvoer van auto's zondag
absurd hoog moet zijn geweest.
2867 auto's
En dat klopt ook: Teso vervoerde
zondag liefst 2867 auto's en 482
aanhangers (vooral catamarans).
Een jaar geleden waren deze getal
len resp. 2051 en 391. Zaterdag was
het aantal overgezette personenau
to's -hoe is het mogelijk- exact ge
lijk aan dat van vorig jaar: 1220. Er
gingen zaterdag slechts 135 aan
hangers met de boot mee, tegen
169 vorig jaar.
In totaal hebben Teso-medewerkers in
de periode van 10 tot en met 18 juni
zo'n 790 catamarans geteld. Het totale
aantal cats dat vanaf Den Helder werd
vervoerd lag op zaterdag 27,3 procent
hoger dan in 1988, en vanaf Texel 13,7
procent hoger. Ook het aantal cara
vans dat tijdens de afgelopen dagen
werd meegevoerd naar Texel, was be
hoorlijk toegenomen: van 172 in 1987
tot 251 dit jaar. Weer naar Den Helder
terug gingen 177 caravans, tegen 127
vorig jaar.
Teso is naarstig bezig om de infor
matievoorziening op drukke dagen
te verbeteren. Dat zei Teso's be
drijfsleider Sicco Gerlsma desge
vraagd, in antwoord op kritiek van
reizigers en Texelaars die telefo
nisch hadden geïnformeerd naar
de situatie bij 't Horntje. Zij had
den een bandje te horen gekregen
met de verheugende mededeling
dat „door de volledige benutting
van de dubbeldekker er nauwelijks
nog sprake zou zijn van wachttij
den". Wie na het horen van deze
standaardmededeling vol goede
moed afreisde richting veerhaven,
moet hoogst verbaasd zijn ge
weest toen de politie al ter hoogte
van de Den Burg het bootverkeer
aan het opstellen was.. Navraag
leerde dat het niet de eerste maal
was dat dit bandje bij dergelijke
drukke dagen als „informatiebron"
werd gehanteerd. Met Hemel
vaartsdag was dat bijvoorbeeld
het geval. Gerlsma liet weten
„over twee weken op dit pro
bleem terug te zullen komen". Zo
wel in technische zin als qua in
structie van het personeel zal aan
een oplossing worden gewerkt.
Door drie van de vijf manches in
hun poule te winnen wisten Men-
no Loning en Andrè Barhorst de
zondag door de Windsurfclub ge
houden surfwedstrijd op hun naam
te zetten.
Bij een Noordwestenwind kracht 2-4
Beaufort gingen in de A-poule zeven
en in de B-poule zes surfers van start.
De wedstrijdcommissie had voor het
strandje bij Dijksmanshuizen een Olym
pische baan uitgelegd. Voor het pu
bliek was dat wel wat ver uit de kant,
maar de surfers hadden nu geen last
van de luwte van het eiland en konden
volop van de wind profiteren. Om
kwart over elf gingen de surfers van
start voor hun eerste manch. Menno
Loning nam meteen de kop en gaf de
ze niet meer uit handen. André Bar
horst had meteen al plezier van zijn
pas aangeschafte grotere zeil en wist
in de B poule zijn plank als eerste over
de finish te varen. Na een felle en
spannende race wisten ze ook de vol
gende twee manches te winnen. Na
drie manches werd gepauzeerd. Om
half twee werd weer gestart voor de
laatste twee manches. De wind was
wat toegenomen dit gaf meteen een
ander beeld. In de A-poule wist André
van der Berg als eerste te finishen De
wat zwaardere Mark van Rijsselberghe
streed ook weer in de top mee en
werkte mét een tweede en derde
plaats wat zijn achterstand weg. In de
B-poule wist Eddy Bakker zijn plank
twee keer voor Adré Barhorst over de
finish te varen. Hier profiteerde Jan
van der Vis ook van de wat toegeno
men wind, beide manches ging hij als
derde over de finish.
Uitslag A poule* 1. Menno Loning, 2. André
van der Berg; 3. Jacob Roeper; 4 Mark van
Rijsselberghe; 5. Cor Snoeij; 6. Niels Kossen; 7.
Daniël van der Vis B poule 1 André Barhorst,
2 Eddy Bakker; 3 Jaap Kees Snoeij; 4. Jan van
der Vis, 5. Jeroen Schroeder; 6. Maarten Wil
lem Roeper.
De taart van het Gouwe Boltje werd
gewonnen door Wieb van der Berg.
Deze taart wordt na iedere wedstrijd
verloot onder surfers en medewerk® rc
De volgende wedstrijd is de veterarlp
wedstrijd die 10 juli bij de viering
het 10-jarig jubileum wordt gevarenl
Dit evenement is van 3 juli naar 101
verzet, omdat op 3 juli een belang!
catamaran wedstrijd is.
Ondanks de wat tegenvallende
deelname was zondag de MAB
2-uursmotorcross, zeker uit spoi
oogpunt, weer een succes. Er
schreven zeven teams in voor d
krachtmeting waaronder één tea
van de vastewal.
Om 15.00 uur werd het startsein ge
ven. De toen nog frisse coureurs p
beerden in deze fase van de wedsti
een voorsprong op te bouwen. Na
geveer twintig minuten nam het ko
pel Michael Kortenhoeven/Nico Bal
een geringe voorsprong en zou dea
niet meer uit handen geven. Bi] hel
vallen van de finishvlag bleek het
nende koppel 76 ronden te hebben
gelegd. Vorig jaar werd de 2-uurscn ifi
eveneens door dit team gewonnen,
werden toen 78 ronden afgelegd Hfce
team Ton van der Jaght en Hermar '0
van der Veldt hadden er een Teso-
overtocht aan gewaagd en wisten t i"
danks onbekendheid met de crossts
een mooie vierde plaats in de wach m
slepen, op zeer korte afstand van dl
derde plaats.
t<
Uitslag: 1 Nico Bakker/Michael Kortenhoe,
76 ronden; 2. Gusha Kuhlman/'Niels KoornTl
ronden; 3 Kees Pol/Nannmg Kikkert 75 ron- l
4 Ton van der Jaght/Herman van der Veldt
ronden, 5 Willem Boersen/Frans Boersen 71
ronden; 6. Perry Leliveld/Ruud Keijser/Hansi
Winter 65 ronden; 7. Mark Pijper/Verlin Eebr Zl
63 ronden. rc
Texelaar Kees Rijk ging op de Kiek
met zijn idool en kwam daarmee on
langs in de Gooi- en Eemlander.
yc
De Stichting voor maatschappelijk
werk in de kop van Noord-Holland
houdt wegens vakantie van 27 juni tot
en met 1 augustus 1988 op Texel geen
spreekuur. Gedurende deze tijd kan
men met een maatschappelijk werker
zonder afspraak een gesprek hebben
op het spreekuur van het kantoor in
Den Helder, Spuistraat 1, telefoon
02230-15834 en wel op maandag, dins
dag donderdag en vrijdagmorgen van
9.00 tot 10.00 uur. Voor telefonisch
contact en het maken van afspraken
kan men op werkdagen van 9.00 tot
12.00 en van 14.00 tot 17.00 uur via
het nummer van het kantoor op Texel,
telefoon 02220-4185, contact krijgen
met het kantoor in Den Helder.
JU-yele jaren is de machinist van Neder
lands grootste vissersschip, Kees de Rijk
fan van de populaire Rod Stewart. Vorige
w^ek woensdag was deze wereldster even
in^Sussum voor de promotie van zijn
nieuwe hit en het lukte ons heel even een
foto te maken van Kees samen met de
Scjiotse zanger. Een grote limousine
kwam voorrijden, waarna Rod in gezel
schap van zijn oogverblindende vrouw
uitstapte. Op verzoek van onze fotograaf,
die' uitlegde dat Kees hem ziet als zijn
grote idool, poseerde de roek-ster spon-
Kees, die regelmatig Rod's hit 'Sailinf
op volle zee beluistert stond even te fljj"
van de zenuwen. „Het is niet te gelovö
dat ik nu eindelijk na zoveel jaren eensof
de foto sta met deze gigant. Ik wist evd
niet wat te doen!" aldus de nog ste^
onwennige Texelaar. Na de foto gaf 4
spontane Rod Stewart Kees nog een bafif
en bedankte hem voor het kopen vanzi)1
platen, waarna hij hem uitnodigde meeH
gaan om zijn show te zien. Zodoende M
de Texelse visser de dag van zijn leven!