Wachten op antwoord van Raad van State.... Hovercraft vliegen leer je op Texel.... Hinderwetkwestie Vogelenzang in laatste fase „Sprookjes fancy-fair" in Redmer IJskaschool Etalageruit stuk Zwaar trainingskamp toertocht-rijders Dronkenschap Kermis in De Koog H Boulevard? - laat 1 idini van kplai Stal eent in a kplai im r al e I hel aan iverl I che spla kplai VRIJDAG 8 JULI 1988 TEXELSE COURANT Spannende tijden zijn aangebroken voor de gemeente Texel, de dames Yvonne Spreekmeester en Anneke Rijk, alsmede supermarkt SuperMaas. Zij zijn de direct betrokkenen in de nu al jaren slepende kwestie over de geluidsoverlast die de supermarkt aan de Vogelenzang zou veroorzaken bij een aantal bewoners van de boven het winkelbedrijf gelegen koopwoningen. Onlangs hield de geschillencommissie van de Raad van State in Den Haag hierover een zitting, waarbij alle partijen hun standpunten mochten toelichten. Het oor deel van de commissie zal vermoedelijk nog geruime tijd op zich laten wachten. Een tussenstand van zaken derhalve. Leidraad bij de zitting vormde het rap port van de Directeur-Generaal voor de Milieuhygiëne IDGM), mr. G.J. Men ken. Diens advies spreekt geheel in het voordeel van de klaagsters Spreek meester en Rijk, en is derhalve nega tief over het gemeentelijk standpunt. Immers, de twee bewoonsters zijn de genen die bij de Raad van State een procedure zijn gestart tegen het in 1986 door de gemeente genomen besluit om een oprichtingsvergunning voor een supermarkt aldaar te ver strekken. De DGM is van mening dat de gemeente deze vergunning niet had mogen verlenen. ,,De vergunning moet alsnog worden geweigerd", luidt de harde conclusie. De betrokkenen willen vanzelfsprekend niet op de afloop van de zaak vooruit lopen, maar het moge duidelijk zijn dat Sis de geschillencommissie dit ad vies overneemt, gemeente en super markt voor het blok worden gezet. En dat zou de gemeente wel eens zeer veel geld (tonnen?! kunnen gaan kosten. Vooralsnog heeft men bij de gemeente redelijke hoop dat het niet zover komt. Deze verwachting is gebaseerd op de gemeentelijke pleitnota, die ter zitting werd voorgelezen. In dit verdedi gingsstuk wordt het DGM-advies puntsgewijs genuanceerd. ,,Het komt wel meer voor dat de uitspraak van de geschillencommissie van het advies af wijkt. Wat betreft deze zaak hebben wij de indruk dat niet alle ins en outs zijn meegenomen in de advisering. Niet alle kanten zijn even duidelijk be licht geweest", aldus een woordvoer der van de gemeentelijke afdeling mi lieu. Eenzijdig oordeel? In de pleitnota staat het nog stelliger: ,,Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de Directeur-Generaal zijn oordeel meer gebaseerd heeft op contacten met klaagster Spreek meester dan op onderzoek in de in richting zelf." De Redmer IJskaschool in De Waal houdt zaterdag een „sprookjes fancy- fair". Diverse sprookjes worden daarbij uitgebeeld door middel van spelletjes. Zo kan men bij het huisje van Hans en Grietje pannekoeken eten en is er een rommeltjesmarkt in de schatkamer van Ali Baba. Verder onder meer spijker slaan bij het spijkerbed van de fakir en geschminkt worden in een sprookjesfi guur. Ook kan men buttons kopen en winnaar worden van een etentje in Texelse restaurants of een avondje uit naar de bioscoop. Het Texels volksver haal „De Strooppot", gemaakt met collageknipsels door leerlingen van de school, is als leesboekje voor jong en oud verkrijgbaar. De opbrengst zal ten goede komen voor het aanschaffen van les- en speelmateriaal dat niet door de overheid wordt gesubsidieerd. Bij een winkel in de Weverstraat is in de nacht van vrijdag op zaterdag een etalageruit van 2,5 bij 1,5 meter inge gooid. Buren hebben wel stemmen ge hoord, maar niemand gezien. Eventue le getuigen worden verzocht zich te melden bij de politie. Toerclub Taxi 2000 heeft komend weekend voor de leden een pittig pro gramma in petto. Een groep liefheb bers van zeer lange fietstochten reist af naar Nijverdal in Overijssel. Van daaruit wordt zaterdag een 225 kilome ter lange tocht gereden, die deels door West-Duitsland zal voeren door een heuvelachtige omgeving. Zondag keert het gezelschap vervolgens op de fiets terug naar Texel en krijgt daarmee op nieuw zo'n 200 kilometer voor de wie len. Dit „trainingskamp" kan worden beschouwd als een voorbereiding op de monsterrit Vaals-Texel, die in het laatste weekend van augustus door een aantal clubleden zal worden verreden. Een stelling waarmee mr. G. Creutz- berg uit Den Helder, raadsman van de dames Rijk en Spreekmeester, het (uit eraard) absoluut oneens is. „Volkomen flauwekul. Tijdens de zitting ben ik daar niet eens op ingegaan. De Raad van State wéét dat het advies van de DGM objectief is. In het DGM-rapport blijkt ook duidelijk dat het advies me de is gebaseerd op de metingen die de gemeente Texel heeft laten uitvoeren en die toonden aan dat er wel degelijk sprake is van overschrijding van de hinderwet-normen", aldus mr. Creutz- berg. De advocaat zegt „het DGM-advies ten volle te ondersteunen". Zwevende vloer Eén der belangrijkste punten uit het advies is het standpunt van DGM ten aanzien van de voorzieningen die zou den moeten worden aangebracht om het zogenaamde „contactgeluid" te verminderen (de geluiden die in het magazijn worden gemaakt, planten zich voort via wanden en plafonds tot in de erboven gelegen woningen). Ver zwaren van het plafond is naar de me ning van DGM onvoldoende: „een zwevende vloer met hoge dempings graad is op z'n minst nodig", wordt geconcludeerd. Een dergelijke voorzie ning is echter zeer kostbaar. De Directeur-Generaal merkt dan ook op: „Er zullen ingrijpende maatregelen no dig zijn, mogelijk met vrij vergaande aanpassing van de indeling van het bedrijf. Naar mijn mening zijn het te vergaande of niet te eisen voorzienin gen en zal de gevraagde vergunning alsnog geweigerd moeten worden." De gemeente stelt ten aanzien van dit punt in de pleitnota het volgende: „Uit geluidmetingen is inderdaad ge bleken dat het piekgeluid binnen de woningen de normen overschrijdt. Dit is vooral te wijten aan het feit dat de geluiden via vloer en muren worden doorgegeven naar de bovengelegen woningen. Wellicht dat de D-G gelijk heeft met zijn stelling dat een zweven de vloer met hoge dempingsgraad in het magazijn noodzakelijk is. Zolang u nog geen uitspraak heeft gedaan voor zitter, willen wij de heer Maas nog niet tot zo'n investering verplichten." Verder is de gemeente het oneens met het advies de gevraagde vergunning alsnog te weigeren: „Wij zijn van me ning dat onderhavige beschikking met de voorschriften voldoende mogelijkhe den biedt om verdere overlast te voor komen en stellen u voor deze te hand haven." Oftewel: de vergunning niet weigeren maar aanpassen. Stoep Ter zitting verklaarde de heer Gerritsen van het grootwinkelbedrijf „Unigro" uit Drachten, die als woordvoerder na mens Maas optrad, dat de supermarkt inmiddels wél voldoende aan de hinderwet-voorschriften voldoet. In het DGM-rapport was gesuggereerd dat er nog enkele aanpassingen nodig zou den zijn. Daartoe behoorde ook de be kende stoep bij het magazijn, die eind vorig jaar onder dwang van de ge meente werd aangepast. Het DGM- advies dateert echter van 31 augustus 1987(en is geschreven in antwoord op stukken van de Raad van State uit november 1986. Dit ter illustratie welke tijd zo'n procedure in beslag neemt). De Directeur-Generaal gaat voorts in op de wijze waarop de geluidsmetin gen destijds zijn uitgevoerd. Uit con tacten met bewoonster Spreekmeester concludeert hij dat bij eventuele con- trólemetingen ook in de kleine kamer aan de straatzijde (waar de hinder het hevigst zou zijn) moet worden geme ten. De woningen boven het magazijn aan de Vogelenzang. De gemeente verzet zich hiertegen: „Dit lijkt ons principieel niet wenselijk. Op deze wijze zou namelijk zeer eenzij dig de nadruk worden gelegd op het belang van slechts één van de 14 Vo gelenzangbewoners." Een zinsnede die door mevrouw Spreekmeester's advocaat fel van de hand wordt gewezen: „Ten onrechte is de suggestie gewekt dat het slechts om één tegenstandster gaat. Maar er zijn minstens nóg twee bewoners, waaronder mevrouw Rijk die eveneens dit beroep heeft aangespannen, die geluidsoverlast ondervinden. En tja, veel mensen hebben geen trek om ja renlang te procederen, die laten het liever zo." Al bekend? De gemeente schuift voorts een punt naar voren waaraan zij nogal wat be lang hecht: de bewoners van de bo venwoningen op moment van aankoop (medio 1984) wisten niet alleen dat zij boven een winkelcentrum gingen wo nen, maar het was toen inmiddels al gemeen bekend dat Maas er een su permarkt wilde vestigen. Oftewel: de bewoners moeten nu niet zeuren, maar de consequenties aanvaarden. Advocaat Creutzberg noemt dit „een oneigenlijk argument". „Allereerst: bij de aankoop van een woning is er spra ke van diverse momenten, je koopt geen huis van de ene op de andere dag. Wanneer precies bekend was dat er een supermarkt zou komen in plaats van andere winkels, is moeilijk te ach terhalen. Maar ook al wisten de kopers het tijdig, dan mogen ze toch even goed veronderstellen dat de hinder be perkt blijft. Dat je niet het hakblok bo ven hoort doordreunen, lorry's hoort rijden, enzovoorts. De supermarkt blijkt een voortdurende bron van la waai. In Nederland zijn legio voorbeel den van woningen boven supermark ten. De praktijk heeft daarbij uitgewe zen dat hinder niet noodzakelijk is. Conclusie: de bouwconstructie is niet geschikt voor deze combinatie." Wordt vervolgd. Een 19-jarige man uit Naaldwijk heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een proces verbaal voor openbare dronkenschap gekregen. Hij gedroeg zich agressief tegen voorbijgangers en geparkeerde auto's. Van woensdag 13 juli tot en me dag 17 juli is er kermis aan de 1 te De Koog. De kermis is dageli opend van 13.00 tot 23.00 uur. mi n «ld it. Z est. (zie ings mae ikem naai We var irijs kw et h itie I wan In de Texelse Courant van vrijda jj stond dat de heer Momberg vin De Koog onvoldoende aantrekki voor toeristen, hij zou daarom o andere een boulevard aan willen gen bij de Badweg. „Een boute iets dat mensen trekt. Het zorgt een soort gezelligheid". Wij komen al jaren als toeristen De Koog. Het aantrekkelijke van badplaats is juist dat je hier een hebt, dat dicht bij een écht stra échte duinen ligt, die niet veran zijn in asfalt, steen en beton me strandje ervoor waar je volkome kijk zit, zoals dat in Zandvoort Scheveningen het geval is. J.M. en R. Pre Hai Vorige week kon men Siep Zijlstra uit Den Burg op het strand bij Den Hoorn in actie zien als hovercraft-instructeur. De 22-jarige Rik Roeleveld uit Wassenaar en de 21-jarige Paul van 't Hof uit Monni kendam leerden van hem de kneepjes van het vak. Beide jongens, leerlingen van de Ho gere Zeevaartschool in Amsterdam, zijn deze zomer in dienst van Philips om reclame te maken voor Philishave Tracer scheerapparaten. Met een ho vercraft als blikvanger trekken zij langs kermissen, watersportmanifestaties en andere evenementen, waar veel pu bliek komt en maken er reclamerondjes met een in Taiwan vervaardigde hover craft die van reclame-opschriften is voorzien. De vorige maand zag het er echter naar uit dat hier weinig van te recht zou komen. De hovercraft vloog niet goed en de jongens die ermee op toernee zouden gaan, hadden er wei nig kaas van gegeten en wilden graag oefenen onder ervaren leiding. De toenmalige eigenaar van de hovercraft deed zowel voor het één als het ander een beroep op Siep Zijlstra van Texel. Expert Siep constateerde dat de Philips ho vercraft op verschillende punten niet deugde. „De luchtgaten voor de lift waren te klein en het tussenschot in de tunnel bij de propeller zat niet goed. Dat is veranderd toen en het ging veel beter". Dat laatste bleek bij een succesvolle demonstratie op 8 juni in Leidschendam waarbij ook Zijlstra en zijn eveneens hovercraft-bezeten zoons Ruud en Peter aanwezig waren. Tegelijk werd toen ingezien dat de twee jongens die met het ding op toernee zouden gaan eerst instructie zouden krijgen van Siep op een rustig en uitgestrekt terrein waar geen hinder of gevaar zou kunnen ontstaan voor publiek. Dat leidde er toe dat zowel de Philips hovercraft als de twee aanko mende piloten naar het eiland kwamen en daar urenlang trainden op het strand bij Den Hoorn en de daarop aansluitende Hors. Dat Philips bij Siep Zijlstra te rade ging, was het gevolg van de landelijke bekendheid die deze Texelaar inmiddels heeft gekregen, na dat hij in de publiciteit kwam met zijn zelfgemaakte hovercraft. Meerdere kranten besteedden er aandacht aan en dat heeft veel reacties en nuttige contacten opgeleverd, waardoor Siep Zijlstra een bekende is geworden in het Nederlandse hovercraftwereldje. Zijlstra ging in op tal van uitnodigingen om met zijn creatie present te zijn op de monstraties en andere evenementen. Overal heen De zelfgebouwde hovercraft is nog steeds in gebruik, maar er zijn wel ver beteringen aangebracht sinds op 20 ja nuari 1987 de eerste proefvlucht werd gemaakt. Zijlstra deed mee aan hovercraftde monstraties in Harderwijk (in april vo rig jaar) waar hij als enige met een zelfbouwapparaat verscheen. Op 6 juni was hij present op de Oude Trekker- show op Texel en op 26 juni op en bij het Veerse Meer in Zeeland, waar sa men met een andere Nederlander, twee Duitsers en twee Belgen voor een mooi spektakel werd gezorgd. Op 13 augustus nam Siep met zijn hover craft deel aan de Hoornder donderdag op Texel en in het Brabantse Monster werd meegedaan aan een gigantische optocht, die een beeld moest geven van allerlei vervoermiddelen die de mensheid in de loop der jaren heeft gekend. Zijlstra kwam toen wel in de problemen, want het stormde en daar door werd de hovercraft steeds uit zijn koers gedrukt. De hele meegekomen familie moest er aan te pas komen om het ding met touwen op de gewenste route te houden. Bassle Ook het Brabantse Hank was een paar keer doel van een demonstratiebezoek. Bij één van die keren zou een tv-film worden gemaakt waarbij Bassie en Adriaan in hovercrafts zouden optre den. Dat liep mis, want de in de ho vercraft van Zijlstra zittende Bassie kwam in botsing met Adriaan. De re gisseur besloot toen maar over te stappen op waterscooters. In maart van dit jaar was Siep Zijlstra in Gronin gen om te demonstreren voor studen ten van de Faculteit voor Bedrijfskun de. In maart was hij in Zeewolde op een Hover In" en een maand later deed hij mee aan een optocht ter gele genheid van koninginnedag in Neder- horst den Berg. Bij al die bezoeken werden vele leuke contacten gelegd. Dat leidde bijvoorbeeld tot de uitnodi ging om vier maanden naar Spanje te komen en daar voor een disco reclame te vliegen. Maar daar begint Siep niet aan. „Zo lang kan ik niet weg en bo vendien voel ik niets voor langdurige contractuele verplichtingen". Verzekering Tussendoor was Siep met zijn merk waardige vervoermiddel ook menig maal op het eigen Texelse strand. Toen hij een keer een rit maakte van paal 9 naar de noordpunt, werd hij bij de vuurtoren door de politie opgewacht die informeerde of hij wel WA- verzekerd was. Dat was niet het geval en het leek eerst zelfs onmogelijk. De geraadpleegde assuradeuren wisten niet wat ze met een hovercraft aan moesten. De regels voor auto's, moto ren en boten waren niet van toepas sing. Op een gegeven moment meldde zich een maatschappij die f600,— pre mie per dag in rekening wilde bren gen. Daar kon natuurlijk geen sprake van zijn. Siep belde in wanhoop De Telegraaf, die vond het wel bijzonder dat er iemand was met een blijkbaar niet te verzekeren vervoermiddel. Het probleem werd omschreven in een ver haaltje bij een fraaie foto op de voorpagina en dat leverde veel reacties op. Meerdere verzekeraars waren nu bereid een polis aan te bieden voor premies die tussen f1500,— en f2000,- per jaar lagen, wat ook niet bepaald goedkoop was te noemen. Wondenwel meldde zich korte tijd later Nationale Nederlanden die het voor niet meer dan f81,— wilde doen, waar bij schade aan derden tot een miljoen gulden is gedekt. Dat is toen snel geregeld. Sindsdien vliegt Siep Zijlstra leg Ook met de toestemming van g meente en Rijkswaterstaat is h de. Bepaald is dat de hovercraft| het strand mag worden gebruikl lang geen overlast of gevaar vol mensen ontstaat. Dat betekent: blijven van mensenconcentrati. het seizoen mag alleen na acht avonds worden „gehoverd". Het luchtkussenvaartuig maakt la dat kan niet worden ontkend, ml het ziet er niet naar uit dat „how spoedig een rage zal worden. Zij| op Texel nog steeds de enige b® naar van deze sport, zodat de ru het eiland niet ernstig wordt bed •Afgezien van het blijven deelnerr aan demonstraties heeft Siep Zijl 6T geen bijzondere ambitieuze planr met zijn zelfbouwhovercraft. De die met een vette kop beweerde hij van plan is duikboten en booi den te gaan bevoorraden, heeft haar duim gezogen. En op het a van mensen uit Portugal om in land te gaan helpen bij het bouv van hovercrafts gaat hij niet in. zelligheid, de spanning en de ten die de hobby oplevert, vindt Zijlstra het belangrijkste. „Het een liefhebberij blijven". we Hoverles op het strand bij paal 9. Instructeur Siep brengt zijn leerling Rik Roeleveld de speciale stuurmanskunst bij, die nodig Is hovercraft op koers te houden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 8