Wachten op antwoord
van Raad van State....
Hovercraft vliegen
leer je op Texel....
Hinderwetkwestie Vogelenzang in laatste fase
„Sprookjes fancy-fair"
in Redmer IJskaschool
Etalageruit stuk
Zwaar trainingskamp
toertocht-rijders
Dronkenschap
Kermis in De Koog
H
Boulevard?
-
laat
1 idini
van
kplai
Stal
eent
in a
kplai
im r
al e
I hel
aan
iverl
I che
spla
kplai
VRIJDAG 8 JULI 1988 TEXELSE COURANT
Spannende tijden zijn aangebroken voor de gemeente Texel,
de dames Yvonne Spreekmeester en Anneke Rijk, alsmede
supermarkt SuperMaas. Zij zijn de direct betrokkenen in de
nu al jaren slepende kwestie over de geluidsoverlast die de
supermarkt aan de Vogelenzang zou veroorzaken bij een
aantal bewoners van de boven het winkelbedrijf gelegen
koopwoningen. Onlangs hield de geschillencommissie van
de Raad van State in Den Haag hierover een zitting, waarbij
alle partijen hun standpunten mochten toelichten. Het oor
deel van de commissie zal vermoedelijk nog geruime tijd op
zich laten wachten. Een tussenstand van zaken derhalve.
Leidraad bij de zitting vormde het rap
port van de Directeur-Generaal voor de
Milieuhygiëne IDGM), mr. G.J. Men
ken. Diens advies spreekt geheel in
het voordeel van de klaagsters Spreek
meester en Rijk, en is derhalve nega
tief over het gemeentelijk standpunt.
Immers, de twee bewoonsters zijn de
genen die bij de Raad van State een
procedure zijn gestart tegen het in
1986 door de gemeente genomen
besluit om een oprichtingsvergunning
voor een supermarkt aldaar te ver
strekken. De DGM is van mening dat
de gemeente deze vergunning niet had
mogen verlenen. ,,De vergunning
moet alsnog worden geweigerd", luidt
de harde conclusie.
De betrokkenen willen vanzelfsprekend
niet op de afloop van de zaak vooruit
lopen, maar het moge duidelijk zijn
dat Sis de geschillencommissie dit ad
vies overneemt, gemeente en super
markt voor het blok worden gezet. En
dat zou de gemeente wel eens zeer
veel geld (tonnen?! kunnen gaan
kosten.
Vooralsnog heeft men bij de gemeente
redelijke hoop dat het niet zover komt.
Deze verwachting is gebaseerd op de
gemeentelijke pleitnota, die ter zitting
werd voorgelezen. In dit verdedi
gingsstuk wordt het DGM-advies
puntsgewijs genuanceerd. ,,Het komt
wel meer voor dat de uitspraak van de
geschillencommissie van het advies af
wijkt. Wat betreft deze zaak hebben
wij de indruk dat niet alle ins en outs
zijn meegenomen in de advisering.
Niet alle kanten zijn even duidelijk be
licht geweest", aldus een woordvoer
der van de gemeentelijke afdeling mi
lieu.
Eenzijdig oordeel?
In de pleitnota staat het nog stelliger:
,,Wij kunnen ons niet aan de indruk
onttrekken dat de Directeur-Generaal
zijn oordeel meer gebaseerd heeft op
contacten met klaagster Spreek
meester dan op onderzoek in de in
richting zelf."
De Redmer IJskaschool in De Waal
houdt zaterdag een „sprookjes fancy-
fair". Diverse sprookjes worden daarbij
uitgebeeld door middel van spelletjes.
Zo kan men bij het huisje van Hans en
Grietje pannekoeken eten en is er een
rommeltjesmarkt in de schatkamer van
Ali Baba. Verder onder meer spijker
slaan bij het spijkerbed van de fakir en
geschminkt worden in een sprookjesfi
guur. Ook kan men buttons kopen en
winnaar worden van een etentje in
Texelse restaurants of een avondje uit
naar de bioscoop. Het Texels volksver
haal „De Strooppot", gemaakt met
collageknipsels door leerlingen van de
school, is als leesboekje voor jong en
oud verkrijgbaar. De opbrengst zal ten
goede komen voor het aanschaffen
van les- en speelmateriaal dat niet
door de overheid wordt gesubsidieerd.
Bij een winkel in de Weverstraat is in
de nacht van vrijdag op zaterdag een
etalageruit van 2,5 bij 1,5 meter inge
gooid. Buren hebben wel stemmen ge
hoord, maar niemand gezien. Eventue
le getuigen worden verzocht zich te
melden bij de politie.
Toerclub Taxi 2000 heeft komend
weekend voor de leden een pittig pro
gramma in petto. Een groep liefheb
bers van zeer lange fietstochten reist
af naar Nijverdal in Overijssel. Van
daaruit wordt zaterdag een 225 kilome
ter lange tocht gereden, die deels door
West-Duitsland zal voeren door een
heuvelachtige omgeving. Zondag keert
het gezelschap vervolgens op de fiets
terug naar Texel en krijgt daarmee op
nieuw zo'n 200 kilometer voor de wie
len. Dit „trainingskamp" kan worden
beschouwd als een voorbereiding op
de monsterrit Vaals-Texel, die in het
laatste weekend van augustus door
een aantal clubleden zal worden
verreden.
Een stelling waarmee mr. G. Creutz-
berg uit Den Helder, raadsman van de
dames Rijk en Spreekmeester, het (uit
eraard) absoluut oneens is. „Volkomen
flauwekul. Tijdens de zitting ben ik
daar niet eens op ingegaan. De Raad
van State wéét dat het advies van de
DGM objectief is. In het DGM-rapport
blijkt ook duidelijk dat het advies me
de is gebaseerd op de metingen die de
gemeente Texel heeft laten uitvoeren
en die toonden aan dat er wel degelijk
sprake is van overschrijding van de
hinderwet-normen", aldus mr. Creutz-
berg.
De advocaat zegt „het DGM-advies
ten volle te ondersteunen".
Zwevende vloer
Eén der belangrijkste punten uit het
advies is het standpunt van DGM ten
aanzien van de voorzieningen die zou
den moeten worden aangebracht om
het zogenaamde „contactgeluid" te
verminderen (de geluiden die in het
magazijn worden gemaakt, planten
zich voort via wanden en plafonds tot
in de erboven gelegen woningen). Ver
zwaren van het plafond is naar de me
ning van DGM onvoldoende: „een
zwevende vloer met hoge dempings
graad is op z'n minst nodig", wordt
geconcludeerd. Een dergelijke voorzie
ning is echter zeer kostbaar. De
Directeur-Generaal merkt dan ook op:
„Er zullen ingrijpende maatregelen no
dig zijn, mogelijk met vrij vergaande
aanpassing van de indeling van het
bedrijf. Naar mijn mening zijn het te
vergaande of niet te eisen voorzienin
gen en zal de gevraagde vergunning
alsnog geweigerd moeten worden."
De gemeente stelt ten aanzien van dit
punt in de pleitnota het volgende:
„Uit geluidmetingen is inderdaad ge
bleken dat het piekgeluid binnen de
woningen de normen overschrijdt. Dit
is vooral te wijten aan het feit dat de
geluiden via vloer en muren worden
doorgegeven naar de bovengelegen
woningen. Wellicht dat de D-G gelijk
heeft met zijn stelling dat een zweven
de vloer met hoge dempingsgraad in
het magazijn noodzakelijk is. Zolang u
nog geen uitspraak heeft gedaan voor
zitter, willen wij de heer Maas nog niet
tot zo'n investering verplichten."
Verder is de gemeente het oneens met
het advies de gevraagde vergunning
alsnog te weigeren: „Wij zijn van me
ning dat onderhavige beschikking met
de voorschriften voldoende mogelijkhe
den biedt om verdere overlast te voor
komen en stellen u voor deze te hand
haven." Oftewel: de vergunning niet
weigeren maar aanpassen.
Stoep
Ter zitting verklaarde de heer Gerritsen
van het grootwinkelbedrijf „Unigro" uit
Drachten, die als woordvoerder na
mens Maas optrad, dat de supermarkt
inmiddels wél voldoende aan de
hinderwet-voorschriften voldoet. In het
DGM-rapport was gesuggereerd dat er
nog enkele aanpassingen nodig zou
den zijn. Daartoe behoorde ook de be
kende stoep bij het magazijn, die eind
vorig jaar onder dwang van de ge
meente werd aangepast. Het DGM-
advies dateert echter van 31 augustus
1987(en is geschreven in antwoord
op stukken van de Raad van State uit
november 1986. Dit ter illustratie welke
tijd zo'n procedure in beslag neemt).
De Directeur-Generaal gaat voorts in
op de wijze waarop de geluidsmetin
gen destijds zijn uitgevoerd. Uit con
tacten met bewoonster Spreekmeester
concludeert hij dat bij eventuele con-
trólemetingen ook in de kleine kamer
aan de straatzijde (waar de hinder het
hevigst zou zijn) moet worden geme
ten.
De woningen boven het magazijn aan de Vogelenzang.
De gemeente verzet zich hiertegen:
„Dit lijkt ons principieel niet wenselijk.
Op deze wijze zou namelijk zeer eenzij
dig de nadruk worden gelegd op het
belang van slechts één van de 14 Vo
gelenzangbewoners."
Een zinsnede die door mevrouw
Spreekmeester's advocaat fel van de
hand wordt gewezen: „Ten onrechte is
de suggestie gewekt dat het slechts
om één tegenstandster gaat. Maar er
zijn minstens nóg twee bewoners,
waaronder mevrouw Rijk die eveneens
dit beroep heeft aangespannen, die
geluidsoverlast ondervinden. En tja,
veel mensen hebben geen trek om ja
renlang te procederen, die laten het
liever zo."
Al bekend?
De gemeente schuift voorts een punt
naar voren waaraan zij nogal wat be
lang hecht: de bewoners van de bo
venwoningen op moment van aankoop
(medio 1984) wisten niet alleen dat zij
boven een winkelcentrum gingen wo
nen, maar het was toen inmiddels al
gemeen bekend dat Maas er een su
permarkt wilde vestigen. Oftewel: de
bewoners moeten nu niet zeuren,
maar de consequenties aanvaarden.
Advocaat Creutzberg noemt dit „een
oneigenlijk argument". „Allereerst: bij
de aankoop van een woning is er spra
ke van diverse momenten, je koopt
geen huis van de ene op de andere
dag. Wanneer precies bekend was dat
er een supermarkt zou komen in plaats
van andere winkels, is moeilijk te ach
terhalen. Maar ook al wisten de kopers
het tijdig, dan mogen ze toch even
goed veronderstellen dat de hinder be
perkt blijft. Dat je niet het hakblok bo
ven hoort doordreunen, lorry's hoort
rijden, enzovoorts. De supermarkt
blijkt een voortdurende bron van la
waai. In Nederland zijn legio voorbeel
den van woningen boven supermark
ten. De praktijk heeft daarbij uitgewe
zen dat hinder niet noodzakelijk is.
Conclusie: de bouwconstructie is niet
geschikt voor deze combinatie."
Wordt vervolgd.
Een 19-jarige man uit Naaldwijk heeft
in de nacht van dinsdag op woensdag
een proces verbaal voor openbare
dronkenschap gekregen. Hij gedroeg
zich agressief tegen voorbijgangers en
geparkeerde auto's.
Van woensdag 13 juli tot en me
dag 17 juli is er kermis aan de 1
te De Koog. De kermis is dageli
opend van 13.00 tot 23.00 uur.
mi
n
«ld
it. Z
est.
(zie
ings
mae
ikem
naai
We
var
irijs
kw
et h
itie I
wan
In de Texelse Courant van vrijda jj
stond dat de heer Momberg vin
De Koog onvoldoende aantrekki
voor toeristen, hij zou daarom o
andere een boulevard aan willen
gen bij de Badweg. „Een boute
iets dat mensen trekt. Het zorgt
een soort gezelligheid".
Wij komen al jaren als toeristen
De Koog. Het aantrekkelijke van
badplaats is juist dat je hier een
hebt, dat dicht bij een écht stra
échte duinen ligt, die niet veran
zijn in asfalt, steen en beton me
strandje ervoor waar je volkome
kijk zit, zoals dat in Zandvoort
Scheveningen het geval is.
J.M. en R. Pre
Hai
Vorige week kon men Siep Zijlstra uit Den Burg op het strand bij
Den Hoorn in actie zien als hovercraft-instructeur. De 22-jarige Rik
Roeleveld uit Wassenaar en de 21-jarige Paul van 't Hof uit Monni
kendam leerden van hem de kneepjes van het vak.
Beide jongens, leerlingen van de Ho
gere Zeevaartschool in Amsterdam,
zijn deze zomer in dienst van Philips
om reclame te maken voor Philishave
Tracer scheerapparaten. Met een ho
vercraft als blikvanger trekken zij langs
kermissen, watersportmanifestaties en
andere evenementen, waar veel pu
bliek komt en maken er reclamerondjes
met een in Taiwan vervaardigde hover
craft die van reclame-opschriften is
voorzien. De vorige maand zag het er
echter naar uit dat hier weinig van te
recht zou komen. De hovercraft vloog
niet goed en de jongens die ermee op
toernee zouden gaan, hadden er wei
nig kaas van gegeten en wilden graag
oefenen onder ervaren leiding. De
toenmalige eigenaar van de hovercraft
deed zowel voor het één als het ander
een beroep op Siep Zijlstra van Texel.
Expert
Siep constateerde dat de Philips ho
vercraft op verschillende punten niet
deugde. „De luchtgaten voor de lift
waren te klein en het tussenschot in
de tunnel bij de propeller zat niet
goed. Dat is veranderd toen en het
ging veel beter". Dat laatste bleek bij
een succesvolle demonstratie op 8 juni
in Leidschendam waarbij ook Zijlstra
en zijn eveneens hovercraft-bezeten
zoons Ruud en Peter aanwezig waren.
Tegelijk werd toen ingezien dat de
twee jongens die met het ding op
toernee zouden gaan eerst instructie
zouden krijgen van Siep op een rustig
en uitgestrekt terrein waar geen hinder
of gevaar zou kunnen ontstaan voor
publiek. Dat leidde er toe dat zowel de
Philips hovercraft als de twee aanko
mende piloten naar het eiland kwamen
en daar urenlang trainden op het
strand bij Den Hoorn en de daarop
aansluitende Hors. Dat Philips bij Siep
Zijlstra te rade ging, was het gevolg
van de landelijke bekendheid die deze
Texelaar inmiddels heeft gekregen, na
dat hij in de publiciteit kwam met zijn
zelfgemaakte hovercraft. Meerdere
kranten besteedden er aandacht aan
en dat heeft veel reacties en nuttige
contacten opgeleverd, waardoor Siep
Zijlstra een bekende is geworden in het
Nederlandse hovercraftwereldje. Zijlstra
ging in op tal van uitnodigingen om
met zijn creatie present te zijn op de
monstraties en andere evenementen.
Overal heen
De zelfgebouwde hovercraft is nog
steeds in gebruik, maar er zijn wel ver
beteringen aangebracht sinds op 20 ja
nuari 1987 de eerste proefvlucht werd
gemaakt.
Zijlstra deed mee aan hovercraftde
monstraties in Harderwijk (in april vo
rig jaar) waar hij als enige met een
zelfbouwapparaat verscheen. Op 6 juni
was hij present op de Oude Trekker-
show op Texel en op 26 juni op en bij
het Veerse Meer in Zeeland, waar sa
men met een andere Nederlander,
twee Duitsers en twee Belgen voor
een mooi spektakel werd gezorgd. Op
13 augustus nam Siep met zijn hover
craft deel aan de Hoornder donderdag
op Texel en in het Brabantse Monster
werd meegedaan aan een gigantische
optocht, die een beeld moest geven
van allerlei vervoermiddelen die de
mensheid in de loop der jaren heeft
gekend. Zijlstra kwam toen wel in de
problemen, want het stormde en daar
door werd de hovercraft steeds uit zijn
koers gedrukt. De hele meegekomen
familie moest er aan te pas komen om
het ding met touwen op de gewenste
route te houden.
Bassle
Ook het Brabantse Hank was een paar
keer doel van een demonstratiebezoek.
Bij één van die keren zou een tv-film
worden gemaakt waarbij Bassie en
Adriaan in hovercrafts zouden optre
den. Dat liep mis, want de in de ho
vercraft van Zijlstra zittende Bassie
kwam in botsing met Adriaan. De re
gisseur besloot toen maar over te
stappen op waterscooters. In maart
van dit jaar was Siep Zijlstra in Gronin
gen om te demonstreren voor studen
ten van de Faculteit voor Bedrijfskun
de. In maart was hij in Zeewolde op
een Hover In" en een maand later
deed hij mee aan een optocht ter gele
genheid van koninginnedag in Neder-
horst den Berg. Bij al die bezoeken
werden vele leuke contacten gelegd.
Dat leidde bijvoorbeeld tot de uitnodi
ging om vier maanden naar Spanje te
komen en daar voor een disco reclame
te vliegen. Maar daar begint Siep niet
aan. „Zo lang kan ik niet weg en bo
vendien voel ik niets voor langdurige
contractuele verplichtingen".
Verzekering
Tussendoor was Siep met zijn merk
waardige vervoermiddel ook menig
maal op het eigen Texelse strand. Toen
hij een keer een rit maakte van paal 9
naar de noordpunt, werd hij bij de
vuurtoren door de politie opgewacht
die informeerde of hij wel WA-
verzekerd was. Dat was niet het geval
en het leek eerst zelfs onmogelijk. De
geraadpleegde assuradeuren wisten
niet wat ze met een hovercraft aan
moesten. De regels voor auto's, moto
ren en boten waren niet van toepas
sing. Op een gegeven moment meldde
zich een maatschappij die f600,— pre
mie per dag in rekening wilde bren
gen. Daar kon natuurlijk geen sprake
van zijn. Siep belde in wanhoop De
Telegraaf, die vond het wel bijzonder
dat er iemand was met een blijkbaar
niet te verzekeren vervoermiddel. Het
probleem werd omschreven in een ver
haaltje bij een fraaie foto op de
voorpagina en dat leverde veel reacties
op. Meerdere verzekeraars waren nu
bereid een polis aan te bieden voor
premies die tussen f1500,— en
f2000,- per jaar lagen, wat ook niet
bepaald goedkoop was te noemen.
Wondenwel meldde zich korte tijd later
Nationale Nederlanden die het voor
niet meer dan f81,— wilde doen, waar
bij schade aan derden tot een miljoen
gulden is gedekt. Dat is toen snel
geregeld.
Sindsdien vliegt Siep Zijlstra leg
Ook met de toestemming van g
meente en Rijkswaterstaat is h
de. Bepaald is dat de hovercraft|
het strand mag worden gebruikl
lang geen overlast of gevaar vol
mensen ontstaat. Dat betekent:
blijven van mensenconcentrati.
het seizoen mag alleen na acht
avonds worden „gehoverd".
Het luchtkussenvaartuig maakt la
dat kan niet worden ontkend, ml
het ziet er niet naar uit dat „how
spoedig een rage zal worden. Zij|
op Texel nog steeds de enige b®
naar van deze sport, zodat de ru
het eiland niet ernstig wordt bed
•Afgezien van het blijven deelnerr
aan demonstraties heeft Siep Zijl 6T
geen bijzondere ambitieuze planr
met zijn zelfbouwhovercraft. De
die met een vette kop beweerde
hij van plan is duikboten en booi
den te gaan bevoorraden, heeft
haar duim gezogen. En op het a
van mensen uit Portugal om in
land te gaan helpen bij het bouv
van hovercrafts gaat hij niet in.
zelligheid, de spanning en de
ten die de hobby oplevert, vindt
Zijlstra het belangrijkste. „Het
een liefhebberij blijven".
we
Hoverles op het strand bij paal 9. Instructeur Siep brengt zijn leerling Rik Roeleveld de speciale stuurmanskunst bij, die nodig Is
hovercraft op koers te houden.