Autocross: tamme show
voor weinig publiek
IK WIL 'N SPAARHYPOTHEEK
MAAR DAN WEL MET DE
RENTE 30 JAAR VAST!
1
DAT KAN.
U
m«ars-
Jt
- -
Standwerkerskampioenschap
tijdens folklorewoensdag
Traangas
Uit het politierapport
Niet uitgekeken
rle
uw
Knap speurwerk
an
TEXELSE COURANT
De sensatie was zondag ver te zoeken. De eerste autocross van de
MAB-club Texel was er een om snel te vergeten. Van felle strijd
tussen coureurs was nauwelijks sprake, behoorlijke snelheden wer
den niet gemaakt en de bij het spektakel horende buitelingen en
andere „ongelukken" bleven vrijwel achterwege.
Tekenend voor het karakter van het evenement is het feit dat gedu
rende de hele zes uren durende cross slechts één wagen over de
kop ging en er niet meer dan één de sloot inraakte. Zoiets droevigs
is niet eerder in de inmiddels alweer 25-jarige MAB-
crossgeschiedenis vertoond. „Dit was niet meer dan een soort ver
sneld défilé", zei een teleurgestelde Texelse bezoeker na afloop.
Er waren veel verklaringen te horen
voor de rust die zondagmiddag op het
terrein bij Oosterend heerste en alle
maal waren ze geheel of gedeeltelijk
waar. Dat vooral in het begin geen
snelheid kon worden gemaakt was in
de eerste plaats te wijten aan het ter
rein dat door de overvloedige regenval
van de afgelopen dagen spekglad was
geworden. Vooral voor de grote formu
le 1-wagens was dat een handicap,
want de paardenkrachten en cilinders
waaraan deze wagens hun geducht
heid hebben te danken, helpen niet
veel als de banden geen grip krijgen
op de ondergrond. Verder moet een rol
hebben gespeeld dat de coureurs nog
al voorzichtig met hun materieel om
springen, omdat ze graag ook nog wil
den meedoen aan de tweede cross op
14 augustus. Wie zijn spullen de eerste
keer al kapot maakt, heeft te weinig
tijd (en soms ook te weinig geldl voor
snel herstel.
Te weinig publiek
De belangstelling van het publiek voor
deze eerste autocross viel tegen Er
werden niet meer dan 2560 kaartjes
verkocht en dat is te weinig om de
zaak financieel gezond te houden. Er
is nu een flinke bres geslagen in de fi
nanciële reserves van de MAB-club,
tot grote zorg van penningmeester
Dirk Westerlaken, die toch al in de
problemen zat omdat de kosten die
met het organiseren van de crossen
gepaard gaan, elk jaar stijgen.
Hoewel de Texelse autocross nog altijd
tot de grootste publiekstrekkers be
hoort, lopen de bezoekersaantallen
toch al een jaar of zes geleidelijk te
rug. De glorietijd was de periode 1975
tot 1982 toen een gemiddeld crossbe-
zoek van 4000 personen heel gewoon
was. Het record was een toeloop van
10.390 personen in één seizoen, dus
bij twee crossen. Oud-penningmeester
Kees Ran praat verlekkerd over die tijd.
Het geld stroomde binnen en aan de
coureurs kon niet alleen meer dan zes
duizend gulden prijzengeld per seizoen
worden uitgekeerd, maar ook start-
geld. Noodgedwongen is al lang geen
sprake meer van geldprijzen (het gaat
nu alleen nog om bekers en de eer) en
in plaats van startgeld te krijgen moe
ten de coureurs nu ieder 750,— aan de
MAB-club betalen. Dat is een garan
tiebedrag dat ze alleen terugkrijgen als
na de tweede cross van het seizoen
blijkt dat de kosten niet hoger zijn ge
weest dan de baten. Als geen reke
ning wordt gehouden met financiële
reserves moet een cross tegenwoordig
4400 bezoekers trekken om uit de rode
cijfers te blijven. De situatie is dit jaar
dus nogal zorgelijk geworden, al zou
het best kunnen dat de tweede cross
(die de reputatie heeft veel sensatione
ler te zijn en die naar verhouding veel
meer Texelse bezoekers trekt) een flink
deel van de nu geleden schade
compenseert.
Brandweer
Een voorbeeld van een kostenpost die
in enkele jaren explosief is gestegen,
wordt gevormd door de brandweer die
de gemeente op het terrein wil heb
ben. Ooit was daar voor twee crossen
niet meer dan 7800— mee gemoeid.
Thans brengt de gemeente daarvoor
76300,— in rekening. „Dat is alleen
voor de aanwezigheid van de brand
weermensen en de auto. Als er gespo
ten wordt, komen de kosten van het
blusmateriaal daar nog bij", aldus pen
ningmeester Dirk Westerlaken, die het
gevraagde bedrag heeft moeten beta
len omdat de gemeente anders geen
vergunning voor de cross zou hebben
gegeven. ,,We zitten nu te denken
over een manier om de brandveiligheid
te waarborgen tegen veel lagere
kosten. Dat moet mogelijk zijn", aldus
Westerlaken, die vreest dat andere
vormen van service die nu nog gratis
zijn, zoals de aanwezigheid van een
arts, straks ook veel geld zullen gaan
kosten. Een ambulance is al niet meer
op het crossterrein aanwezig. Dat is
namelijk niet verplicht en de organisa
toren meenden dat kon worden
volstaan met een arts en faciliteiten
voor eerste hulp. Als een ziekenauto
nodig is, kan die snel genoeg naar het
terrein geroepen worden.
Concurrentie
De tegenvallende bezoekersstroom van
zondagmiddag was wel te verklaren.
Naast de fanatieke crossbezoekers die
onder alle omstandigheden present
zijn, is er een groot publiek dat zijn
komst laat afhangen van het weer. De
beslissing wordt zondagochtend geno
men. Is het dan zonnig, dan wordt ge
kozen voor het strand. Het trof onge
lukkig dat het weer zich zondagoch
tend nogal gunstig liet aanzien, al
thans in vergelijking met de regenmisè
re van de afgelopen weken. Dat het
uiteindelijk géén echt strandweer werd,
bleek pas toen de cross al aan de
gang was. Het werd koud en winderig,
zelfs zodanig dat veel mensen die in
hun optimisme verzuimd hadden een
jas of trui mee te nemen, halverwege
de cross wegliepen na een urenlange
kleumpartij op de dijk.
Die voortijdige tocht huiswaarts werd
aangewakkerd omdat de cross drie
kwart van de tijd totaal geen amuse
ment bood, hoezeer de prima op dreef
zijnde speaker Hans Strick zijn best
ook deed om het nog wat te laten lij
ken. Pas de finalemanches gaven wat
meer actie te zien en tijdens de afval
race met formule 1-wagens gereden
door vrouwen leek het zelfs weer
even de goede oude tijd met botsin
gen, verrassende passages en flinke
snelheden die op het inmiddels min of
meer droog gereden circuit konden
worden bereikt. De indruk die de vol
houders onder de bezoekers (ca. 1500)
mee naar huis namen, was daardoor
niet eens zo slecht.
Dat de animo voor de autocrossen de
laatste jaren een dalende tendens ver
toont, is overigens niet te wijten aan
het weer maar veel meer aan het feit
dat er tegenwoordig veel meer ver
maak is waar de toerist op af kan
gaan. Men hoeft maar een blik te wer
pen in de Recreatiekrant om te weten
dat er voor de toeristen heel wat meer
keus is dan tien of vijftien jaar geleden
toen de autocross hét evenement was
in een wekenlange periode waarin vrij
wel niets anders werd geboden voor
mensen die hun kostbare vakantie niet
of niet alleen wensen door te brengen
in de natuur.
In elk geval zal de tijd van 8000 cross
bezoekers per seizoen voorlopig niet
terugkeren en voor de MAB-mensen
betekent dit een steeds moeizamer
rond te krijgen organisatie. Dat de
cross moet blijven, staat voor hen vast
want aan de behoefte aan zo'n evene
ment twijfelt niemand. „Maar als je
wakker ligt van de zorgen en spanning
en je moet dan bedragen betalen zoals
voor die brandweer, dan raakt de gein
er wel af", aldus een bestuurslid.
De crosscoureurs zelf verkeren in een
heel andere stemming. Zij zijn bezeten
van hun sport, waarnaar zij al maan
den toeleven en waarvoor zij zich gro
te opofferingen getroosten. Vooral het
in de race brengen van een formule
1-wagen is geen sinecure. Vroeger kon
men met een opgelapte en versterkte
Amerikaan, die ergens was gekocht
voor een paar honderd gulden, aardig
uit de voeten. De formule 1-wagens
van tegenwoordig worden zelf ge
bouwd en soms van een speciaal ge
prepareerde motor voorzien. Er zijn ge
vallen waarin coureurs meer dan vijf
tienduizend gulden aan zo'n vehikel
uitgeven, zodat het eigenlijk niet zo
verwonderlijk is dat de heren er veel
voorzichtiger mee omspringen dan met
de Amerikaan van vroeger, die met
plezier in puin werd gereden.
Winnaar bij de formule 1 werd Henk
DINSDAG 26 JULI
worden gewacht
Om deze race-chaos ven botsende automobielen te kunnen zien, moest zondag
♦if.tLtTv».;
Wielen van de grond en opspattende modder tijdens een woeste passage: twee ven de wei
nig spectaculaire momenten uit de cross van zondag, (foto Kees Nan Dogger!.
Broekman, tweede werd Theo Veeger
en derde Mario Heerschap.
Speciale prijs
Een speciale wisselprijs was er voor
nummer 4 bij formule 1: Peter van der
Vis. De beker was beschikbaar gesteld
door Albert Keijser, een bekende en
populaire coureur die nu echter we
gens ziekte verstek moest laten gaan.
De standaardklasse waarin de lichtere
„gewone" wagens uitkwamen (4 cilin
ders, tot 1700 cc) werd een overwin
ning voor Frans Stolk. Tweede werd
Bert Barhorst, derde Paul Dijt, vierde
André Barhorst en vijfde Hans van
Maldegem.
Bij de formule 2 ontstond de eind
uitslag niet door een finalemanche,
maar door puntentelling in de man
ches. Eerste werd Hans Schade, twee
de René Witte, derde Otto Goënga,
vierde KI. Pieter Zuidewind en vijfde
Martin Betsema.
Een leuke toegift werd de afvalrace
••-T-
'A -
jj
Vanaf 10.30 uur zal tijdens de fol
klorewoensdag in Den Burg een
standwerkerskampioenschap wor
den gehouden. Er doen 21 deelne
mers mee en zij zullen luidkeels ar
tikelen aanprijzen, variërend van
speelgoed tot huishoudelijke
artikelen.
Eén van de deelnemers is de van tele
visie bekende Hans Goppel uit Le
lystad, Europees kampioen standwer-
ken 1986, 1987 en 1988. De jury wordt
gevormd door het publiek. Er kunnen
enquêteformulieren worden ingevuld
en in een bus bij de podiumwagen
worden gedaan. Tegen 15.30 uur zul
len de door het publiek uitgekozen
nummers een, twee en drie bekend
worden gemaakt. Burgemeester Schip
per zal de wisselbeker uitreiken, die
beschikbaar is gesteld door de
folklorestichting.
Dinsdag 26 juli
In Cinema Texel draait om 19.00 i
„Honneponnetje" en om 21.30 uu
„Braddock, missed in action 3".
Woensdag 27 juli
In het jeugdhuis aan de Oranjestri
Oosterend houdt de vrouwenverer
ging van de Gereformeerde gemei
een verkoopavond, aanvang 19.30
Donderdag 28 juli
In Den Hoorn begint om 19.00 uu
derde ringsteekwedstrijd om het 1
kampioenschap.
Om 14.00 uur start bij De Buuretr
de Molenstraat een fietstocht voo
55-plussers.
Het crossterrein, de pits en directe omgeving in vogelvlucht tijdens de eerste manches van de cross, (foto Arend Nijkamp).
voor dames in formule 1-wagens. Dat
de crosssport niet uitsluitend een man
nelijke aangelegenheid is, bleek uit de
animo voor dit onderdeel. Zeventien
dappere vrouwen meldden zich aan en
tracteerden het publiek op een pittige
race, die werd gewonnen door Corinne
Plaatsman.
Toen een man uit Den Burg donder
dagmiddag terugkeerde bij zijn aan de
Westerweg geparkeerde rode Ford,
ontdekte hij dat het linkervoorspatbord
was beschadigd. Van degene die de
aanrijding had veroorzaakt, ontbrak
echter elk spoor.
Van een 23-jarige inwoner van Abbe-
nes werd donderdag uit een strandpa
viljoen een jas gestolen.
Een werkkeet van een aannemersbe
drijf bij de Horsmeertjes werd donder
dag omver geduwd. Dat gebeurde
door kinderen die op Texel een vakan
tiekamp hielden. De kampleiding werd
ingelicht; een schaderegeling zou wor
den getroffen.
De exploitant van een strandpaviljoen
bij De Cocksdorp ontdekte zaterdag
ochtend dat in de voorgaande nacht
inbrekers aan het werk waren geweest.
Er waren alleen enkele sloffen sigaret
ten ontvreemd.
Een leegstaande woning aan de Gast
huisstraat werd eind vorige week met
verf beklad en aan een electriciteits-
kastje werd schade toegebracht. De
volgende dag kwam uit dat drie jon
getjes (van 8 en 9 jaar) dat hadden
gedaan. De ouders werden hierover
door de politie ingelicht.
Drie Amsterdammers (18, 18 en 19
jaar) werden afgelopen weekend een
nachtje vastgehouden op het politiebu
reau. Zij hadden een personeelslid van
een Koger café met traangas-achtige
stof in het gezicht gespoten, toen die
een ruzie trachtte te sussen. Het
slachtoffer was de volgende nacht
echter alweer paraat. Toen greep hij
een 19-jarige Harderwijker in de klad
den, die bij een naburige winkel de
ruit intrapte. Na politieverhoor moest
de jongeman zich onder doktersbehan
deling stellen.
Zaterdag vond op het Teso-
opstelterrein aan 't Horntje een aanrij
ding plaats, die lichte materiële schade
tot gevolg had. Eén 22-jarige Neder
landse automobilist die zijn auto zo
juist had opgesteld had niet bemerkt
dat in de rijbaan naast hem een
54-jarige Duitse vakantieganger uit
Duisburg kwam aanrijden. Dat werd
de Nederlander pas duidelijk toen hij
het portier van zijn auto
openzwaaide
In Klif 12 in Den Hoorn begint on
21.30 uur een uitvoering van het
ret Zindroom, gevormd door het
Herman Boon en Bert Schuiling,
Den Helder. Ze wonnen in 1986 d
eerste prijs tijdens de Camaretten
Delft en in 1984 het cabaretfestivi
het Oosten. Zindroom speelt het
kende artiestenduo Kees en Maur
die hard werken maar als goedwil
mensen toch worden geteisterd d
gezelligheid, feestjes en toekomst
perspectief. Wat houdt hen op de
been? Wat bindt hen?
gen
de
ntie:
arts
n Bi
tooi
rene
han'
stra
Voor de overige evenementen ;|te|j
de Recreatiekrant.
De beheerder van een vakantiebei d 5(
in De Koog heeft er zelf voor gezi1 e"
dat een ontvreemd terrastafeltje w min
terecht kwam. Zijn speurtocht dei teelt
hem op een kampeerterrein in De "te;
Koog belanden. Daar trof hij het Bi
wuste tafeltje aan in de tent van
Belgische vakantiegangers. Twee
hen bleken verantwoordelijk voor
diefstal, aldus kwam de ingeschat C
politie aan de weet. De twee Belg)r h'
sche jongens (19 en 21 jaar) krege
een proces verbaal en werden ges
meerd de camping te verlaten.
U wilt een hypotheek waarbij u de
hele looptijd maximaal van 't fiscale
voordeel profiteert7 En uw netto
woonlasten 30 jaar lang onveranderd
kunnen blijven, terwijl u tienduizenden
guldens minder kwijt bent dan bij andere
hypotheken.
garantie
voor
zekerheid
Texels
hypotheken informatiecentrum
FA.JAN DEKKER
verzekeren - financieren - sparen
Bernhardlaan 109, Den Burg, tel. (02220) 283
exp
id a
:ette
i val
nple
int<
de;
exp
itröl
;ele
srda
en
lbo)
i de
en i
be
ïddi
grot
ndei
isteri
ren
yten
randi
W€
rden
en
aars
hier
rente
ir 20
de
id z«
ats 1
ide v
Ie fli
blee
Istor
auto
Rei
Ru
te
sran<
)r ee
en d
ai
huis
ent v
3 tol
764
iroos
(oog
)ns i
t I