Autocross: tamme show voor weinig publiek IK WIL 'N SPAARHYPOTHEEK MAAR DAN WEL MET DE RENTE 30 JAAR VAST! 1 DAT KAN. U m«ars- Jt - - Standwerkerskampioenschap tijdens folklorewoensdag Traangas Uit het politierapport Niet uitgekeken rle uw Knap speurwerk an TEXELSE COURANT De sensatie was zondag ver te zoeken. De eerste autocross van de MAB-club Texel was er een om snel te vergeten. Van felle strijd tussen coureurs was nauwelijks sprake, behoorlijke snelheden wer den niet gemaakt en de bij het spektakel horende buitelingen en andere „ongelukken" bleven vrijwel achterwege. Tekenend voor het karakter van het evenement is het feit dat gedu rende de hele zes uren durende cross slechts één wagen over de kop ging en er niet meer dan één de sloot inraakte. Zoiets droevigs is niet eerder in de inmiddels alweer 25-jarige MAB- crossgeschiedenis vertoond. „Dit was niet meer dan een soort ver sneld défilé", zei een teleurgestelde Texelse bezoeker na afloop. Er waren veel verklaringen te horen voor de rust die zondagmiddag op het terrein bij Oosterend heerste en alle maal waren ze geheel of gedeeltelijk waar. Dat vooral in het begin geen snelheid kon worden gemaakt was in de eerste plaats te wijten aan het ter rein dat door de overvloedige regenval van de afgelopen dagen spekglad was geworden. Vooral voor de grote formu le 1-wagens was dat een handicap, want de paardenkrachten en cilinders waaraan deze wagens hun geducht heid hebben te danken, helpen niet veel als de banden geen grip krijgen op de ondergrond. Verder moet een rol hebben gespeeld dat de coureurs nog al voorzichtig met hun materieel om springen, omdat ze graag ook nog wil den meedoen aan de tweede cross op 14 augustus. Wie zijn spullen de eerste keer al kapot maakt, heeft te weinig tijd (en soms ook te weinig geldl voor snel herstel. Te weinig publiek De belangstelling van het publiek voor deze eerste autocross viel tegen Er werden niet meer dan 2560 kaartjes verkocht en dat is te weinig om de zaak financieel gezond te houden. Er is nu een flinke bres geslagen in de fi nanciële reserves van de MAB-club, tot grote zorg van penningmeester Dirk Westerlaken, die toch al in de problemen zat omdat de kosten die met het organiseren van de crossen gepaard gaan, elk jaar stijgen. Hoewel de Texelse autocross nog altijd tot de grootste publiekstrekkers be hoort, lopen de bezoekersaantallen toch al een jaar of zes geleidelijk te rug. De glorietijd was de periode 1975 tot 1982 toen een gemiddeld crossbe- zoek van 4000 personen heel gewoon was. Het record was een toeloop van 10.390 personen in één seizoen, dus bij twee crossen. Oud-penningmeester Kees Ran praat verlekkerd over die tijd. Het geld stroomde binnen en aan de coureurs kon niet alleen meer dan zes duizend gulden prijzengeld per seizoen worden uitgekeerd, maar ook start- geld. Noodgedwongen is al lang geen sprake meer van geldprijzen (het gaat nu alleen nog om bekers en de eer) en in plaats van startgeld te krijgen moe ten de coureurs nu ieder 750,— aan de MAB-club betalen. Dat is een garan tiebedrag dat ze alleen terugkrijgen als na de tweede cross van het seizoen blijkt dat de kosten niet hoger zijn ge weest dan de baten. Als geen reke ning wordt gehouden met financiële reserves moet een cross tegenwoordig 4400 bezoekers trekken om uit de rode cijfers te blijven. De situatie is dit jaar dus nogal zorgelijk geworden, al zou het best kunnen dat de tweede cross (die de reputatie heeft veel sensatione ler te zijn en die naar verhouding veel meer Texelse bezoekers trekt) een flink deel van de nu geleden schade compenseert. Brandweer Een voorbeeld van een kostenpost die in enkele jaren explosief is gestegen, wordt gevormd door de brandweer die de gemeente op het terrein wil heb ben. Ooit was daar voor twee crossen niet meer dan 7800— mee gemoeid. Thans brengt de gemeente daarvoor 76300,— in rekening. „Dat is alleen voor de aanwezigheid van de brand weermensen en de auto. Als er gespo ten wordt, komen de kosten van het blusmateriaal daar nog bij", aldus pen ningmeester Dirk Westerlaken, die het gevraagde bedrag heeft moeten beta len omdat de gemeente anders geen vergunning voor de cross zou hebben gegeven. ,,We zitten nu te denken over een manier om de brandveiligheid te waarborgen tegen veel lagere kosten. Dat moet mogelijk zijn", aldus Westerlaken, die vreest dat andere vormen van service die nu nog gratis zijn, zoals de aanwezigheid van een arts, straks ook veel geld zullen gaan kosten. Een ambulance is al niet meer op het crossterrein aanwezig. Dat is namelijk niet verplicht en de organisa toren meenden dat kon worden volstaan met een arts en faciliteiten voor eerste hulp. Als een ziekenauto nodig is, kan die snel genoeg naar het terrein geroepen worden. Concurrentie De tegenvallende bezoekersstroom van zondagmiddag was wel te verklaren. Naast de fanatieke crossbezoekers die onder alle omstandigheden present zijn, is er een groot publiek dat zijn komst laat afhangen van het weer. De beslissing wordt zondagochtend geno men. Is het dan zonnig, dan wordt ge kozen voor het strand. Het trof onge lukkig dat het weer zich zondagoch tend nogal gunstig liet aanzien, al thans in vergelijking met de regenmisè re van de afgelopen weken. Dat het uiteindelijk géén echt strandweer werd, bleek pas toen de cross al aan de gang was. Het werd koud en winderig, zelfs zodanig dat veel mensen die in hun optimisme verzuimd hadden een jas of trui mee te nemen, halverwege de cross wegliepen na een urenlange kleumpartij op de dijk. Die voortijdige tocht huiswaarts werd aangewakkerd omdat de cross drie kwart van de tijd totaal geen amuse ment bood, hoezeer de prima op dreef zijnde speaker Hans Strick zijn best ook deed om het nog wat te laten lij ken. Pas de finalemanches gaven wat meer actie te zien en tijdens de afval race met formule 1-wagens gereden door vrouwen leek het zelfs weer even de goede oude tijd met botsin gen, verrassende passages en flinke snelheden die op het inmiddels min of meer droog gereden circuit konden worden bereikt. De indruk die de vol houders onder de bezoekers (ca. 1500) mee naar huis namen, was daardoor niet eens zo slecht. Dat de animo voor de autocrossen de laatste jaren een dalende tendens ver toont, is overigens niet te wijten aan het weer maar veel meer aan het feit dat er tegenwoordig veel meer ver maak is waar de toerist op af kan gaan. Men hoeft maar een blik te wer pen in de Recreatiekrant om te weten dat er voor de toeristen heel wat meer keus is dan tien of vijftien jaar geleden toen de autocross hét evenement was in een wekenlange periode waarin vrij wel niets anders werd geboden voor mensen die hun kostbare vakantie niet of niet alleen wensen door te brengen in de natuur. In elk geval zal de tijd van 8000 cross bezoekers per seizoen voorlopig niet terugkeren en voor de MAB-mensen betekent dit een steeds moeizamer rond te krijgen organisatie. Dat de cross moet blijven, staat voor hen vast want aan de behoefte aan zo'n evene ment twijfelt niemand. „Maar als je wakker ligt van de zorgen en spanning en je moet dan bedragen betalen zoals voor die brandweer, dan raakt de gein er wel af", aldus een bestuurslid. De crosscoureurs zelf verkeren in een heel andere stemming. Zij zijn bezeten van hun sport, waarnaar zij al maan den toeleven en waarvoor zij zich gro te opofferingen getroosten. Vooral het in de race brengen van een formule 1-wagen is geen sinecure. Vroeger kon men met een opgelapte en versterkte Amerikaan, die ergens was gekocht voor een paar honderd gulden, aardig uit de voeten. De formule 1-wagens van tegenwoordig worden zelf ge bouwd en soms van een speciaal ge prepareerde motor voorzien. Er zijn ge vallen waarin coureurs meer dan vijf tienduizend gulden aan zo'n vehikel uitgeven, zodat het eigenlijk niet zo verwonderlijk is dat de heren er veel voorzichtiger mee omspringen dan met de Amerikaan van vroeger, die met plezier in puin werd gereden. Winnaar bij de formule 1 werd Henk DINSDAG 26 JULI worden gewacht Om deze race-chaos ven botsende automobielen te kunnen zien, moest zondag ♦if.tLtTv».; Wielen van de grond en opspattende modder tijdens een woeste passage: twee ven de wei nig spectaculaire momenten uit de cross van zondag, (foto Kees Nan Dogger!. Broekman, tweede werd Theo Veeger en derde Mario Heerschap. Speciale prijs Een speciale wisselprijs was er voor nummer 4 bij formule 1: Peter van der Vis. De beker was beschikbaar gesteld door Albert Keijser, een bekende en populaire coureur die nu echter we gens ziekte verstek moest laten gaan. De standaardklasse waarin de lichtere „gewone" wagens uitkwamen (4 cilin ders, tot 1700 cc) werd een overwin ning voor Frans Stolk. Tweede werd Bert Barhorst, derde Paul Dijt, vierde André Barhorst en vijfde Hans van Maldegem. Bij de formule 2 ontstond de eind uitslag niet door een finalemanche, maar door puntentelling in de man ches. Eerste werd Hans Schade, twee de René Witte, derde Otto Goënga, vierde KI. Pieter Zuidewind en vijfde Martin Betsema. Een leuke toegift werd de afvalrace ••-T- 'A - jj Vanaf 10.30 uur zal tijdens de fol klorewoensdag in Den Burg een standwerkerskampioenschap wor den gehouden. Er doen 21 deelne mers mee en zij zullen luidkeels ar tikelen aanprijzen, variërend van speelgoed tot huishoudelijke artikelen. Eén van de deelnemers is de van tele visie bekende Hans Goppel uit Le lystad, Europees kampioen standwer- ken 1986, 1987 en 1988. De jury wordt gevormd door het publiek. Er kunnen enquêteformulieren worden ingevuld en in een bus bij de podiumwagen worden gedaan. Tegen 15.30 uur zul len de door het publiek uitgekozen nummers een, twee en drie bekend worden gemaakt. Burgemeester Schip per zal de wisselbeker uitreiken, die beschikbaar is gesteld door de folklorestichting. Dinsdag 26 juli In Cinema Texel draait om 19.00 i „Honneponnetje" en om 21.30 uu „Braddock, missed in action 3". Woensdag 27 juli In het jeugdhuis aan de Oranjestri Oosterend houdt de vrouwenverer ging van de Gereformeerde gemei een verkoopavond, aanvang 19.30 Donderdag 28 juli In Den Hoorn begint om 19.00 uu derde ringsteekwedstrijd om het 1 kampioenschap. Om 14.00 uur start bij De Buuretr de Molenstraat een fietstocht voo 55-plussers. Het crossterrein, de pits en directe omgeving in vogelvlucht tijdens de eerste manches van de cross, (foto Arend Nijkamp). voor dames in formule 1-wagens. Dat de crosssport niet uitsluitend een man nelijke aangelegenheid is, bleek uit de animo voor dit onderdeel. Zeventien dappere vrouwen meldden zich aan en tracteerden het publiek op een pittige race, die werd gewonnen door Corinne Plaatsman. Toen een man uit Den Burg donder dagmiddag terugkeerde bij zijn aan de Westerweg geparkeerde rode Ford, ontdekte hij dat het linkervoorspatbord was beschadigd. Van degene die de aanrijding had veroorzaakt, ontbrak echter elk spoor. Van een 23-jarige inwoner van Abbe- nes werd donderdag uit een strandpa viljoen een jas gestolen. Een werkkeet van een aannemersbe drijf bij de Horsmeertjes werd donder dag omver geduwd. Dat gebeurde door kinderen die op Texel een vakan tiekamp hielden. De kampleiding werd ingelicht; een schaderegeling zou wor den getroffen. De exploitant van een strandpaviljoen bij De Cocksdorp ontdekte zaterdag ochtend dat in de voorgaande nacht inbrekers aan het werk waren geweest. Er waren alleen enkele sloffen sigaret ten ontvreemd. Een leegstaande woning aan de Gast huisstraat werd eind vorige week met verf beklad en aan een electriciteits- kastje werd schade toegebracht. De volgende dag kwam uit dat drie jon getjes (van 8 en 9 jaar) dat hadden gedaan. De ouders werden hierover door de politie ingelicht. Drie Amsterdammers (18, 18 en 19 jaar) werden afgelopen weekend een nachtje vastgehouden op het politiebu reau. Zij hadden een personeelslid van een Koger café met traangas-achtige stof in het gezicht gespoten, toen die een ruzie trachtte te sussen. Het slachtoffer was de volgende nacht echter alweer paraat. Toen greep hij een 19-jarige Harderwijker in de klad den, die bij een naburige winkel de ruit intrapte. Na politieverhoor moest de jongeman zich onder doktersbehan deling stellen. Zaterdag vond op het Teso- opstelterrein aan 't Horntje een aanrij ding plaats, die lichte materiële schade tot gevolg had. Eén 22-jarige Neder landse automobilist die zijn auto zo juist had opgesteld had niet bemerkt dat in de rijbaan naast hem een 54-jarige Duitse vakantieganger uit Duisburg kwam aanrijden. Dat werd de Nederlander pas duidelijk toen hij het portier van zijn auto openzwaaide In Klif 12 in Den Hoorn begint on 21.30 uur een uitvoering van het ret Zindroom, gevormd door het Herman Boon en Bert Schuiling, Den Helder. Ze wonnen in 1986 d eerste prijs tijdens de Camaretten Delft en in 1984 het cabaretfestivi het Oosten. Zindroom speelt het kende artiestenduo Kees en Maur die hard werken maar als goedwil mensen toch worden geteisterd d gezelligheid, feestjes en toekomst perspectief. Wat houdt hen op de been? Wat bindt hen? gen de ntie: arts n Bi tooi rene han' stra Voor de overige evenementen ;|te|j de Recreatiekrant. De beheerder van een vakantiebei d 5( in De Koog heeft er zelf voor gezi1 e" dat een ontvreemd terrastafeltje w min terecht kwam. Zijn speurtocht dei teelt hem op een kampeerterrein in De "te; Koog belanden. Daar trof hij het Bi wuste tafeltje aan in de tent van Belgische vakantiegangers. Twee hen bleken verantwoordelijk voor diefstal, aldus kwam de ingeschat C politie aan de weet. De twee Belg)r h' sche jongens (19 en 21 jaar) krege een proces verbaal en werden ges meerd de camping te verlaten. U wilt een hypotheek waarbij u de hele looptijd maximaal van 't fiscale voordeel profiteert7 En uw netto woonlasten 30 jaar lang onveranderd kunnen blijven, terwijl u tienduizenden guldens minder kwijt bent dan bij andere hypotheken. garantie voor zekerheid Texels hypotheken informatiecentrum FA.JAN DEKKER verzekeren - financieren - sparen Bernhardlaan 109, Den Burg, tel. (02220) 283 exp id a :ette i val nple int< de; exp itröl ;ele srda en lbo) i de en i be ïddi grot ndei isteri ren yten randi W€ rden en aars hier rente ir 20 de id z« ats 1 ide v Ie fli blee Istor auto Rei Ru te sran< )r ee en d ai huis ent v 3 tol 764 iroos (oog )ns i t I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2