De Schuilhuthet andere recreatieteam Publiek beleefde veel plezier aan standwerkers 25 JAAR RUSTPUNT IN ZOMERSE DRUKTE OOSTEREND PRESENTj? h Laatste repetities Busomleiding Oefenen Rectificatie >i PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 29 JULI Glimmende trainingspakken met sponsoropdruk ontbreken, evenals een autobusje met spelmaterialen. En in plaats van zeventig jeugdi ge helpers zijn dat er slechts twee. Toch kunnen ook zij worden gerangschikt onder het zomerrecreatiewerk: de vrijwilligers van ,,De Schuilhut" in De Koog. Al 25 zomers vormen zij het andere recreatieteam. Met kerketochten, dia-avonden en zomeravond kerk diensten wordt in een behoefte voorzien. Daarbij doetDe Schuil hut" z'n naam alle eer aan door desgewenst voor geestelijke op vang te zorgen. En dat uitgerekend aan de rand van Texelse drukste buurt: de Ko- ger Dorpsstraat, waar de café's en souvenirshops elkaar verdringen en je soms bij wijze van spreken over de hoofden van de mensen kunt lopen. Déór, op 'n steenworp af stand van het gerenoveerde dorpsplein, staat aan de achterzij de van het gebouw van de Neder lands Hervormde kerk aan de Par- nassiastraat een houten barak die voor een deel der Texelgangers het rustpunt vormt in de zomerse drukte. Coördinator van het Schuilhut-werk is pastoraal werker Bram Guiljam (34) uit Apeldoorn, deze zomer voor de ne gende achtereenvolgende maal in die functie op Texel actief, hij zegt: „Het gaat ons niet om grote aantallen men sen. Speciale attracties om zoveel mo gelijk toeristen te lokken, zul je hier niet aantreffen. Belangrijker is dat de mensen wéten dat dit er is. Dat zij tij dens hun vakantie hier zomaar eens kunnen binnenlopen voor een kopje koffie en een goed gesprek. Wat dat betreft is de ligging van ons gebouw juist prima: 'n centraal aanlooppunt". Guiljam doet het werk samen met zijn echtgenote Maartje Idie hij tijdens een kerkentocht leerde kennenl) en wordt continu geassisteerd door twee meis jes, de studentes Petra en Matty. De laatste is momenteel ziek, maar arri veert binnenkort. Dit vaste team wordt ondersteund door een legertje vrijwilli gers (waaronder enkele predikanten), die ieder een specifiek onderdeel voor rekening nemen. Een zestal Texelaars doet om beurten een greep uit hun di acollecties en vertelt daarbij over de eilandelijke cultuur en natuur. En voor bijvoorbeeld de kerkentochten is er een roulatiesysteem van tien personen, die van juli tot september enkele ma len de gids zijn op een tevoren uit gestippelde route. Het activiteitenprogramma, waartoe ook de wekelijkse avondgebeden (dins dag 21.00 uur) en de boekenuitleen (doordeweekse avonden van 19.00 tot 20.00 uur) mogen worden gerekend, wordt samengesteld door de Schuilhut-commissie. Daarin hebben Bram en Maartje Guiljam met hun welbekende jeep voor het rustpuntin zomers De Koog. Een kwart eeuw geleden was een tent door storm bijna de lucht werd ingeblazen, de eerste voorloper van de thans stenen ..De Schuilhut De kerketochten worden door tien verschillende gidsen geleid, gedurende de zomer. Hier is dominee Knipscheer in actie bij de toegangs deur van de Waalder kerk Zijn gehoor luistert ademloos. afgevaardigden van de Texelse kerken zitting. Interkerkelijk Het Schuilhut-werk is namelijk een in terkerkelijke aangelegenheid. Guiljam hierover: ,,'n Samenwerking zoals hier op Texel is tamelijk uniek, je ziet het zelden zo. Wellicht komt dat omdat je op een eiland meer op elkaar bent aangewezen. Hoe dan ook: de oecu menische gedachte wordt hier behoor lijk vorm gegeven". Het Schuilhut-werk is één van de twee poten van de Raad voor het Zomerwerk van de Texelse kerken. Onder de verantwoordelijkheid van deze overkoepelende organisatie vallen ook de bekende zomeravond concerten in de diverse kerken. Deze zomer stond een serie van tien geva rieerde optredens op het programma, waarvan de helft inmiddels is afgewerkt. Een duikje in de geschiedenis leert dat De Schuilhut er eerder was dan de Raad voor het Zomerwerk. Een man van het eerste uur (sterker nog: dé animator van deze vorm van zomer werk op Texel) was de Hervormde pre dikant ds. A. W. F. Waardenburg. Re centelijk werd van hem afscheid geno men wegens het bereiken van de VUT-leeftijd, in de gemeente Tubber- gen. De nu 62-jarige oud-dominee was van 1955 tot 1974 werkzaam op Texel, in de hervormde gemeenten Waal/Koog en Den Hoorn. Waarden burg stond bekend als een zeer onder nemende figuur, dankzij wie onder meer een kerktoren verrees in De Waal telefoon (02223) 837, o. b.g.g. (02223) 221. Voor het historisch spel moeten thans de puntjes op de ,,i" worden gezet. Zaterdagavond om 19.00 uur is er een spelrepetitie op het feestterrein achter de Mulderstraat. De deelnemers wordt verzocht zoveel mogelijk spelattributen mee te brengen. Vervolgens, op woensdag 3 augustus, aanvang 18.30 uur, is de generale repetitie op het feestterrein, ledereen moet volledig in kostuum verschijnen en de benodigde attributen meenemen. Van 2 tot en met 6 augustus zullen de AOT-bussen in verband met Oosterend Present niet door dat dorp rijden. Op de Koningsweg komen haltes bij Ze venhuizen en de Oosterender weg. Het oefenen van de opening door de kinderen is zaterdag in kleding om 12.00 uur op het schoollandje. Dinsdag moeten zij om 10.00 uur repeteren in kleding op het feestterrein. In de Oosterend Presentkrant staat dat het avondprogramma voor donderdag 4 augustus met optredens van Donna Lynton en Lee Towers om 20.45 be gint. Dit moet echter 20.00 uur zijn. De standwerkers die woensdag meededen aan het door de Folklo- restichting georganiseerde stand werkersconcours op de Groene- plaats in Den Burg, hebben het pu bliek veel plezier bezorgd. Het was bijzonder leuk om te zien en te ho ren hoe de zeventien deelnemers hun zeer uiteenlopende waar aan de man en de vrouw trachtten te brengen. Het was pure volkscul tuur met veel gein en dramatiek, zoals je het op Texel eigenlijk maar zelden meemaakt. Bij de organisatie was de Centrale Ver eniging voor ambulante handel (de be langenorganisatie van marktkooplui en straatventers) betrokken die een speci ale afdeling voor standwerkers heeft. Deze afdeling organiseerde de inschrij ving voor het concours. Dergelijke concoursen worden meer gehouden en er is altijd veel meer animo voor dan er plaatsen kunnen worden toegekend. Voor het evenement op Texel hadden wel zeventig standwerkers ingeschre ven, vertelde ons één der deelnemers, maar er konden er niet meer dan 21 worden toegelaten. Uiteindelijk werden het er zeventien omdat enkele gega digden het wegens ziekte moesten la ten afweten. De prestaties die de standwerkers in hun diverse staletjes leverden werden beoordeeld door een jury, waar folklo- respeaker Gert Coevert deel van uit maakte. Daarnaast kreeg ook het pu bliek de gelegenheid een oordeel uit te spreken door het invullen van een waarderingslijst. Het gezamenlijk oor deel van publiek en jury was bepalend voor het aantal toe te kennen punten. Eerste Onder de deelnemers zaten enkele zwaargewichten, zoals de Europees kampioen H. Goppel die zijn bijzondere groenteschaven op zodanige wijze wist te verkopen dat hij de eerste prijs kreeg. Tweede werd Rob Dirkzwager uit Amsterdam die veel lachers op zijn hand kreeg door de manier waarop hij stofzuigermondstukken verkocht. Der de was J. Huizing, ongetwijfeld de be kendste van alle kandidaten want hij is de marktkoopman in het KRO tv- programma „Brandpunt in de markt". Huizing verkocht messenslijpers. Bekers De burgemeester reikte om vijf uur de prijzen (in de vorm van bekers) uit aan de drie winnaars. Alle deelnemende standwerkers kregen van de Folklore een fles „Kleintje van Gert" en na mens de standwerkers werd door Hans Goppel een fles wijn en een portie pin da's overhandigd aan de burgemeester en de folklore-organisatoren Toos Maas, Bob Loos, Henk van der Belt, Ed Stiekema en Gert Coevert. Het standwerkersconcours was een geslaagd nieuw onderdeel van het fol- kloreprogramma dat zich leent voor herhaling. Jammer was het dat de be langstelling van het publiek niet erg groot was. Het mooie, overwegend zonnige weer was daarvan de oorzaak. en het kerkje van De Koog van een or gel werd voorzien. Wortels Hij herinnert zich dat „persoonlijke liefhebberij" mede aan de basis van het Schuilhut-werk heeft gestaan. „Ik heb altijd veel interesse gehad in ie ders individuele geloofsleven. De Koog zou naar mijn mening veel mogelijkhe den bieden tot het leggen van contac ten. Op een gegeven moment zijn we in de zomer wat gaan doen voor de mensen met jonge kinderen. In de ou de school hielden we instuiven voor voornamelijk gastenkinderen, hoewel ook de Koger jeugd daaraan kon mee doen. 's Zondags was er kinderkerk. Deze bezigheid was de eerste wortel". Waardenburg noemt nog twee activi teiten uit de „pré-Schuilhut" periode, die eveneens tot de „wortels" kunnen worden gerekend. Ten eerste was dat de zang- en muziekavond, op woens dag en donderdag. Dominee Waarden burg: „We wilden iets bezinnends doen. Aanvankelijk gebeurde dat te strak, maar toen de opzet wat losser werd, bracht dat veel enthousiasme te weeg. Muziekinstrumenten werden meegenomen en de mensen mochten vragen stellen. De kerk zat regelmatig vol; men stond zelfs op straat voor de open deur om nog een glimp op te kunnen vangen." De derde wortel werd gevormd door de eerste Duitse diensten. „Het Duitse publiek wilde graag van de kerk ge bruik maken en daar hebben we toen op ingespeeld. Ik heb menige camping afgestroopt op zoek naar Duitse dominees...." Kiosk Officieel en dus niet als „hobby" van dominee Waardenburg, startte het ker kelijke zomerrecreatiewerk in 1963. Aanleiding was een brief van de Ne derlandse Bijbel Kiosk Vereniging aan de Texelse Ring van Hervormde predi kanten. De BKV wilde haar activiteiten naar zomers Texel uitbreiden en vroeg de lokale geestelijkheid om steun, 'n Kolfje naar Waardenburgs hand. Het eerste jaar werd een BKV-tent naar De Koog overgescheept, die te gen de muur van de N.H. kerk werd geplaatst. „Bij het eerste het beste zo- merstormpje werd ik opgetrommeld om de tent te helpen vasthouden, want die dreigde de lucht in te vlie gen", schetst Waardenburg de primitie ve omstandigheden in het geboortejaar van het Schuilhut-werk. Logisch dat Va een jaar later een houten directiek m. de plaats van de tent had ingenon De naam „de Schuilhut" was toer te| snel bedacht. De tent was vooral een bibliotheel (met voornamelijk geestelijke lectu ar en kinderboeken) annex kinderopp Op Ouders hadden zo de handen vrij een uurtje te winkelen.De Schuilt* was al gauw een centrum voor ve activiteiten, zoals de nu nog beker dia-avonden. Later werden ook gi bezochte bonte avonden gehoudei Waardenburg: „Dat gebeurde vare het geloof, namelijk dat je elkaar hoort te helpen. Vanuit die princip houding probeerden wij als kerk ie voor de gasten te doen. Het acce j'j lag niet op evangelisatie. Maar alsr vragen kwamen over het geloof, gen we daar wel op in". :ur ec rui Andere kerk Het Schuilhut-werk was dus in beginne een Hervormde aangeleg^ heid. De Gereformeerde en Doops 'ol zinde kerken sloten zich er vrij vlo aan. De Oosterender J. van der B moet in dit verband als een stimu' rende persoonlijkheid worden ge noemd. In laatste instantie sloot o (L de Roomskatholieke kerk zich bij i :p, organisatie aan, die zich inmiddels /e verenigd in de Raad voor het Zom ai werk. Waardenburg was daarvan i 22 zitter. Ook hedentendage is hij noj bestuurlijk actief op „zijn" terrein wel als voorzitter van de Provincia Interkerkelijke Recreatie Commissis (PICR) van Overijssel. Hij blikt met plezier terug op zijn Texelse dienstverband. „Aan het Schuilhut-werk heb ik blijvend leul an contacten overgehouden, zowel Tf laars als toeristen. En niet te vergs het jaarlijkse koor van medewerker lur vakantievierende jongeren en studf P° ten voor het serieuzere werk. Ovei mo hadden we nooit te klagen. Et ren er telkens acht tegelijk, voor ti drie weken. Dus je kunt wel nag ;pr dat ik in de loop der jaren meer d: g( honderd assistenten heb gehad. °|5.( het Texelse jongerenkoor The Mes gers zetten zich voor De Schuilhul Aan het eind van het seizoen was telkens bekaf, maar dan begon mijln normale werk als dominee weer dt aandacht te vragen. Eigenlijk had een zomer-en een wintergemeente Toen ik Texel verliet merkte ik pas veel energie ik had verbruikt". Niet unit „Uniek" is het kerkelijk recreatiew! 'Pn volgens Waardenburg niet te nome aoi „We waren wel één van de eerster trouwens. Maar in andere kustger ten gebeurde hetzelfde. Althans, idee was dezelfde, de uitvoering n« Zoals wij het deden in De Koog, a gebeurde het elders niet. Karakter» was dat wij naast de kerk opereert in plaats van op campings. Weetji wat ik het mooiste vond van dat werk? Dat mensen tijdens hun vafcj/oo tie zich leerden thuisvoelen in de geestelijke omgeving van de kerk. Thuis is de kerk doorgaans iets ernstigs. Op vakantie, met onze losten: stijl van kerkdiensten en aanverwan ontspanningsmogelijkheden, kon contacten hebben zonder verplicht# gen, dat werkte heel bevrijdend.' De Schuilhut had ook een pastora! functie, zij het een marginale. „Be paalde problemen kwamen in een gesprek wel eens ter tafel, maar ni in de mate die je misschien zou ver wachten. Het was niet de moeite een spreekuur te houden", aldus do r. nee Waardenburg. Hob Dirkzwager uit Amsterdam voert zijn act met stofzuigermondstukken op temidden van een geamuseerd publiek Hij won er de twee de prijs van het standwerkersconcours mee. Anoni» Anno 1988 ligt dat anders, zo maat Bram Guiljam duidelijk. Activiteiten de kinderopvang zijn zelfs van het p gramma afgevoerd, omdat er op da' gebied op Texel inmiddels voldoend gebeurt. De Schuilhut als pastoraal heeft daarentegen grotere beteken» gekregen. Bram Guiljam: „Er is eer Lees verder pogln )e i fcnti "001 :rim in< Cl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 2