Cjrocn 'wartsjexels in het harL, )rie kustwachters weg Ifönaf half september Eén zeiler drie man vermist; gered SBHSDBA fuurtoren in winterdienst onbemand 18.95 Ba/ans intensieve reddingactie: -fies voor het gemak ran een magnetron Deze week extra B voordelig! ;n f469, Gulle Bottelier Vieux **- CD C CD Portemonnee gestolen Auto in brand UufGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.302 DINSDAG 2 AUGUSTUS 1988 jactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a s.Tessa de Graaff, Pater Wit hin 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639. or advertenties, abonnementen, etc.: igeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, >foon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr. 67.34.60.398. et ingang van 15 september wordt de Eierlandse vuurtoren g maar door drie kustwachters bemand. Dat betekent hal- ring van de huidige bezetting. Al enige tijd hing dit besluit lucht, maar vorige week werd bekend dat minister it-Kroes van verkeer en waterstaat de knoop heeft door- ihakt. De gemeente Texel, die tot op het hoogste niveau «ft aangedrongen op instandhouding van een zes man rke „zeeverkeerspost", heeft zich bij de ministeriële beslis- g neergelegd. Van 15 mei tot 15 september dient van zonsopkomst tot zonsondergang (van 06.00 tot 22.00 uur) sprake te zijn van visuele waarneming vanaf de toren, 's Nachts kan men worden opgeroepen. De wacht overdag in deze periode wordt uitgevoerd door twee kustwach ters, die elkaar halverwege aflossen. Op jaarbasis zou deze opzet een werk week van gemiddeld 38 uur inhouden. De exacte invulling van taken en diensten is thans een zaak voor hoofd kustwachter Piet Stam, aldus deelde Goslinga mee. Bij het onderhoud vrijdagochtend in het raadhuis, gehouden op initiatief van Goslinga en burgemeester Schip per, waren liefst zeventien personen aanwezig. Daarbij waren vertegen woordigers van de gemeente, rijkspoli tie, RP te water, Staatsbosbeheer, douane, zee- en kustvisserij, KNZHRM, Watersportvereniging Texel en twee kustwachters. Rijkswaterstaat was verhinderd, maar had al wel tevo ren de zaken doorgesproken. Alarmnummer Geopperd werd onder meer dat het huidige telefoonnummer (02220-270) wordt gehandhaafd, zodat niet het nummer van het kustwachtcentrum in IJmuiden hoeft te worden gedraaid. teur regio noord DGSM J Goslinga was de heer J. Goslinga. teur regio noord van het |rectoraat-Generaal Scheepvaart Maritieme zaken (DGSM), op xel om met de direct betrokken rtijen de nieuwe situatie onder |en te zien. Besloten werd onder eer dat de kustwacht wordt op splitst in een zomerdienst (van mei tot 15 september) en een interdienst (het resterende deel in het jaar). In de winter is de to lt onbemand, maar er is dan al- d één kustwachter op afroep schikbaar. dr kustwachters zullen volgens in bepaald rooster rouleren. Naast de ippiepbare" man, is 's winters één istwachter belast met alle taken die ider het beheer van de toren vallen, /rwijl de derde op dat moment verlof «ft. 's Zomers moeten de kustwach- is een groter aantal uren draaien. Gedacht wordt aan een automatische doorverbinding zoals bijvoorbeeld bij de rijkspolitie. (Wanneer het politiebu reau in Den Burg onbezet is, krijgt men bij het draaien van het Texelse alarmnummer vanzelf de centrale post in Alkmaar aan de lijn). Een ander voorstel kwam uit de hoek van de visserij. De Eierlandse vuurto ren is voor de vissers een belangrijk in formatiepunt in geval er schietoefenin gen op de Vliehors plaatsvinden. Als de toren straks niet meer continu be zet is, zouden de vissers graag via een bepaalde frequentie rechtstreeks con tact kunnen opnemen met de schietrange-leiding. Voorts werd gezegd dat het van groot belang is dat het op Texel verblijvende publiek wordt geïnformeerd over het feit dat de post niet altijd bezet is. ,,De mensen moeten attent worden gemaakt op de extra risico's die zij lo pen. De eilandelijke watersportvereni gingen kunnen een handje helpen bij het onder de aandacht brengen hier van", aldus Goslinga. De gemeente Texel heeft toegezegd hierover met de betreffende clubs contact op te ne men. Een ander punt, dat in de discussie over de voorgenomen afslankingsope ratie nadrukkelijk werd genoemd, is de rol van de kustwacht ten aanzien van smokkel van drugs en andere goede ren. Door de rijkspolitie te water werd het verzoek gedaan om in de toekomst eventueel zélf van de vuurtoren ge bruik te kunnen maken. Hierover zul len nadere afspraken moeten worden gemaakt. Verlenging De gemeente informeerde naar de mo gelijkheid om de zomerdienst te ver- Visuele waarneming vanaf de toren vindt voortaan een groot deel van het jaar niet meer plaats. lengen, door een paar weken eerder te beginnen of later te eindigen. Bijvoor beeld als Hemelvaartsdag vroeg valt, kan het al aardig druk zijn met recrea- tievaarders vóór 15 mei. In een eerder stadium heeft de gemeente al getracht om mensen van de strandbewaking tij delijk in de vuurtoren te laten plaats nemen. De toren is dan over een lan gere periode bezet, terwijl dat op het budget van verkeer en waterstaat geen invloed heeft. Dit voorstel werd door de strandbewaking afgewezen, maar de gemeente wil het nogmaals aan de orde stellen. Goslinga: ,,Ten aanzien van de gedane suggesties, zul je mij niet horen zeg gen: we zullen ons er eens rustig over beraden. Ook voor mij komt 15 sep tember snel naderbij. De organisatie moet spoedig concreet worden aange past." De regio-directeur van DGSM toonde zich wat dat betreft ,,niet ontevreden". Goslinga: ,,De aanwezige kustwach ters stelden zich loyaal op en de be- Brother, Candy, Moulinex, Philips magnetronovens reeds vanaf 5* guit «botTHJBC Kikkertstrast 13, De Cocksdorp Wealderitraet 27, Den Burg KiUXK (tel 02220-3185) LD O) S*. o. Drie man uit zee gered, één zeiler vermist. Dat was de balans van een grootscheepse reddingactie die vrijdagmiddag op touw werd ge zet, nadat bij de Eierlandse kust wacht het bericht „man over boord" was binnengekomen. Bij zonder was dat ook twee op eigen houtje opererende „redders" uit de golven moesten worden gered. Vrijdagavond tegen het donker worden werd het zoeken naar de verdwenen pleziervaarder gestaakt. De vermiste zeiler is de 27-jarige M. van Egeraad uit Oosterhout (Noordbra bant). Hij was in gezelschap van plaatsgenoot B.H. van Amstel (21) 's morgens met het jacht „Maja" uit de Oudeschilder passantenjachthaven ver trokken, op weg naar Terschelling. Het duo volgde de route „buitenom", over de Noordzee dus. Dit ondanks dat er sprake was van windkracht 7. Ter hoogte van paal 28, ongeveer 3 Vi mijl uit de kust, ging het mis. Het jachtje werd getroffen door een grondzee op het achterdek, waardoor Van Egeraad zijn evenwicht verloor en overboord viel. Zijn mede-opvarende kon slechts machteloos toezien hoe zijn vriend uit zicht verdween. Het slachtoffer droeg geen reddingvest. Eén der kustwachters op de Eierlandse vuurtoren had het jachtje in de gaten gehouden en vermoedde onraad. Di rect (omstreeks kwart over een) werd alarm gegeven en rukten de Texelse reddingboot Siegfried Egmundis en de Koger whipperploeg uit. De „Sieg fried" bereikte het jachtje als eerste en haalde de zwaar aangeslagen zeiler Van Amstel van boord. De redding boot liet het jachtje vervolgens achter en ging naarstig op zoek naar de over boord geslagen Brabander. Intussen werden andere hulptroepen ingeseind. Uit Den Helder kwamen de redding boot „Suzanne", een Lynx-helikopter van de koninklijke marine, de politie patrouilleboot RP 20 en de sleepboot „Hunter". De in de buurt vertoevende coaster „Tender" hielp eveneens mee zoeken, terwijl de whipperploeg van Vlieland de Vliehors en omgeving af speurde. De whipperploeg van De Koog was op twee fronten actief: met de rubberboot en per truck patrouille rend langs het strand. Kustwacht Eier- land coördineerde de actie. De „Hun- ter" nam het stuurloos ronddrijvende jachtje op sleeptouw en bracht het naar de Helderse haven, de anderen zochten naar de vermiste zeiler. Op een gegeven moment staakte de Sieg fried Egmundis tijdelijk het zoeken, mede omdat de opgepikte zeiler zee ziek was geworden. Aan boord van de reddingboot bevond zich naast de vaste bemanningsleden Teun den Bra ven, Piet Jan Stolk, Paul Kikkert en schipper Jaap Groen, opstapper Rob Ros uit Limburg. Balleboot Inmiddels had een tweede reddingactie plaatsgevonden. Adrie Bal uit Heteren, vaste campinggast van De Robbenja- ger nabij de vuurtoren, en Charles Douma uit De Cocksdorp waren op ei gen gelegenheid ook de zee opge gaan, om een bijdrage aan de actie te leveren. Zij waren van plan om de „Maja" naar de wal te slepen, terwijl ze onderweg zouden uitkijken naar de vermiste zeiler. Dat gebeurde met een boot van het type „Amerikaans pon ton", een tweemotorige (60 pk) vis- boot van circa zes meter lang, ge naamd „De Balleboot". Op de grens van de Eierlandse Gronden en de Noordzee maakte dit bootje echter wa ter en zonk. Op de vuurtoren waren de bewegingen van deze redders ech ter nauwlettend in de gaten gehou den, zodat er onmiddellijk alarm werd geslagen. De twee werden spoedig door de marine helicopter opgepikt. Bemanningsleden van de whipperploeg en de Texelse reddingboot waren slecht te spreken over dit staaltje van eigen initiatief. Zeker van Douma, die hulp-kustwachter is, was verstandiger optreden verwacht. De persoon in kwestie vindt echter dat de daad min der onbezonnen was dan op het eerste gezicht leek. Douma: „We hadden pech. Er viel een motor uit en vlak daarna kwam er een breker. Bij de volgende golf water zat de boot opeens vol. Als die motor niet was uitgevallen, hadden we gemakke lijker kunnen manoeuvreren en was het waarschijnlijk nooit zover geko men. De zeegang viel namelijk best mee daar. Het ergste stuk, het Eier landse Gat, hadden we toen al bijna achter de rug." De aandacht verplaatste zich op een gegeven moment verder de Noordzee op; deze actie werd uitgevoerd door de „Suzanna" en de marine-helikopter. Later, omstreeks acht uur 's avonds, hervatte de Siegfried Egmundis de zoekactie. Toen werd niet meer buiten gaats gezocht. Tegen tienen werden alle pogingen gestaakt. Catamaran Voor de Koger whipperploeg was het trouwens tóch al een drukke dag. Om streeks half een 's middags moest dit reddingteam namelijk ook al in actie komen. Twee catamaranzeilers uit Noordwijk waren ter hoogte van paal 12 in ernstige problemen gekomen, na dat de aluminium mast van hun vaar tuig was afgeknapt. De mannen waren op weg van Den Helder naar De Cocksdorp. De reddingactie voltrok zich razendsnel: binnen een uur was de catamaran met opvarenden bij paal 18 op het strand getrokken. Bemanningsleden van de whipperploeg en de Texelse reddingboot waren slecht te spreken over dit staaltje van eigen initiatief. Het werd de twee vooral kwalijk genomen dat door hun riskante optreden de marine-helikopter tijdelijk het strijdtoneel moest verlaten. „De overlevingskans voor de drenke ling nam hierdoor flink af". Het feit dat de twee het in de eerste plaats hadden gemunt op het ronddrijvende jachtje, maakte de irritatie er nog wat groter op. Zeker van Douma, die hulp kustwachter is, was verstandiger optre den verwacht. De persoon in kwestie vindt echter dat de daad minder onbe zonnen was dan op het eerste gezicht leek. trokken Texelse instanties waren welis waar teleurgesteld, maar tevens blij dat er geen al te forse beschadigingen zullen ontstaan." Ongevoelig De kustwachters zijn echter heviger te leurgesteld dan Goslinga veronderstelt. „We zeggen al anderhalf jaar dat hal vering van de bezetting gewoon niet kan. Maar de heer Goslinga redeneert kennelijk: opdracht is opdracht en heeft zich ongevoelig getoond voor al le tegenargumenten. Kijk, als we straks op afroep beschikbaar moeten zijn, worden we pas in de actie betrok ken als anderen al iets hebben gesig naleerd. Maar wat doe je als kust wachter? Je signaleert het onverwach te. De dingen kondigen zich niet aan. Niet alleen op zee, ook op het land. Hoe vaak hebben wij niet contact op genomen met de politie als we iets in de omgeving zagen gebeuren. De poli- tiecommandant heeft dat tijdens het gesprek vrijdagochtend ook opge merkt. Er gaat een 24-uurs- dienstverlening vervallen. De vragen die vaak op ons afkwamen, bijvoor beeld hoe de zeegang in het Eierland- sche gat is, zullen door de kustwacht centrale IJmuiden lang niet altijd kun nen worden beantwoord. Bovendien: er gaan doden vallen, daar hebben we voor gewaarschuwd. Texel moet door deze maatregel genoegen nemen met een lager niveau van veiligheid", aldus één der kustwachters. Aanvaarden Zijn laatste opmerking wordt ook min of meer onderschreven door Goslinga, die stelt: „We zullen altijd een zeker niveau van onveiligheid moeten aan vaarden. Honderd procent effectief zal een kustwacht nooit kunnen zijn: het is gewoonweg niet te voorkomen dat er mensen verdrinken. Als iemand om komt, is nooit te bewijzen dat dit niet zou zijn gebeurd als er wél iemand op uitkijk had gezeten. De vuurtorens van Vlieland en Egmond zijn in het verle den al teruggebracht van zes man be zetting naar één. De daardoor ontsta ne situaties worden niet als gevaarlijk beschouwd. En in Duitsland is vijftien jaar geleden al een volledige automati sering doorgevoerd; alle vuurtorens daar zijn onbemand". De afvloeiing gaat niet gepaard met gedwongen ontslagen. Eén kustwachter gaat met pensioen, twee anderen kunnen gezien hun leeftijd gebruik maken van een wachtgeld-regeling. Formeel staat de politieke deur trouwens nog op een kier: als gevolg van een „kamerbreed" ondersteunde motie (van Annemarie Jorritsma van de VVD), is de minister verplicht om „geen onomkeerbare beslissingen te nemen". Oftewel: men zou eventueel kunnen terugkeren naar het niveau van zes kustwachters. Dat zou het eind van dit jaar of in de loop van 1989 moeten worden bezien. Het is echter hoogst twijfelachtig dat de maatregel weer wordt teruggedraaid. DGSM heeft de opdracht om per 31 december 1989 het voorgenomen af slankingsprogramma volledig uit te voeren. Een toerist raakte gisteren in een su permarkt in Den Burg snel f250 kwijt. Het geld zat in een portemon nee die even was neergelegd op de toonbank en enkele ogenblikken later spoorloos was verdwenen. Vooral dank zij een attentie omwo nende kon snel effectieve hulp worden geboden bij een autobrand die zich zaterdagmiddag tegen 13.00 uur voordeed nabij de veerha ven van 't Horntje. De auto was een Ford Fiesta waarmee Duitse vakantiegangers huiswaarts wil den keren. Toen zij wilden aansluiten bij de wachtende file voor de boot, sloegen plotseling de vlammen onder de motorkap vandaan. Pogingen om het vuur met dekens en kleine auto brandblussers te smoren, leverden on voldoende effect op. De in de buurt wonende Henri van Maldegem snelde echter toe met een grote brandblusser, waarmee de vlammen wel snel konden worden gedoofd. De inmiddels gealar meerde brandweer rondde het karwei af. De auto was door het vuur echter dermate beschadigd dat deze als total loss moet worden beschouwd. De in zittenden kwamen met de schrik vrij. De brandweer hoefde alleen nog wat nabluswerk te verrichten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1