Cjrocn 'wartsjexels in het harL,
)rie kustwachters weg
Ifönaf half september
Eén zeiler
drie man
vermist;
gered
SBHSDBA
fuurtoren in winterdienst onbemand
18.95
Ba/ans intensieve reddingactie:
-fies voor het gemak
ran een magnetron
Deze week extra
B voordelig!
;n
f469,
Gulle
Bottelier
Vieux
**-
CD
C
CD
Portemonnee gestolen
Auto in brand
UufGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.302
DINSDAG 2 AUGUSTUS 1988
jactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a s.Tessa de Graaff, Pater Wit
hin 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639.
or advertenties, abonnementen, etc.:
igeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
>foon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742, NMB nr. 67.34.60.398.
et ingang van 15 september wordt de Eierlandse vuurtoren
g maar door drie kustwachters bemand. Dat betekent hal-
ring van de huidige bezetting. Al enige tijd hing dit besluit
lucht, maar vorige week werd bekend dat minister
it-Kroes van verkeer en waterstaat de knoop heeft door-
ihakt. De gemeente Texel, die tot op het hoogste niveau
«ft aangedrongen op instandhouding van een zes man
rke „zeeverkeerspost", heeft zich bij de ministeriële beslis-
g neergelegd.
Van 15 mei tot 15 september dient van
zonsopkomst tot zonsondergang (van
06.00 tot 22.00 uur) sprake te zijn van
visuele waarneming vanaf de toren, 's
Nachts kan men worden opgeroepen.
De wacht overdag in deze periode
wordt uitgevoerd door twee kustwach
ters, die elkaar halverwege aflossen.
Op jaarbasis zou deze opzet een werk
week van gemiddeld 38 uur inhouden.
De exacte invulling van taken en
diensten is thans een zaak voor hoofd
kustwachter Piet Stam, aldus deelde
Goslinga mee.
Bij het onderhoud vrijdagochtend in
het raadhuis, gehouden op initiatief
van Goslinga en burgemeester Schip
per, waren liefst zeventien personen
aanwezig. Daarbij waren vertegen
woordigers van de gemeente, rijkspoli
tie, RP te water, Staatsbosbeheer,
douane, zee- en kustvisserij,
KNZHRM, Watersportvereniging Texel
en twee kustwachters. Rijkswaterstaat
was verhinderd, maar had al wel tevo
ren de zaken doorgesproken.
Alarmnummer
Geopperd werd onder meer dat het
huidige telefoonnummer (02220-270)
wordt gehandhaafd, zodat niet het
nummer van het kustwachtcentrum in
IJmuiden hoeft te worden gedraaid.
teur regio noord DGSM J Goslinga
was de heer J. Goslinga.
teur regio noord van het
|rectoraat-Generaal Scheepvaart
Maritieme zaken (DGSM), op
xel om met de direct betrokken
rtijen de nieuwe situatie onder
|en te zien. Besloten werd onder
eer dat de kustwacht wordt op
splitst in een zomerdienst (van
mei tot 15 september) en een
interdienst (het resterende deel
in het jaar). In de winter is de to
lt onbemand, maar er is dan al-
d één kustwachter op afroep
schikbaar.
dr kustwachters zullen volgens
in bepaald rooster rouleren. Naast de
ippiepbare" man, is 's winters één
istwachter belast met alle taken die
ider het beheer van de toren vallen,
/rwijl de derde op dat moment verlof
«ft. 's Zomers moeten de kustwach-
is een groter aantal uren draaien.
Gedacht wordt aan een automatische
doorverbinding zoals bijvoorbeeld bij
de rijkspolitie. (Wanneer het politiebu
reau in Den Burg onbezet is, krijgt
men bij het draaien van het Texelse
alarmnummer vanzelf de centrale post
in Alkmaar aan de lijn).
Een ander voorstel kwam uit de hoek
van de visserij. De Eierlandse vuurto
ren is voor de vissers een belangrijk in
formatiepunt in geval er schietoefenin
gen op de Vliehors plaatsvinden. Als
de toren straks niet meer continu be
zet is, zouden de vissers graag via een
bepaalde frequentie rechtstreeks con
tact kunnen opnemen met de
schietrange-leiding.
Voorts werd gezegd dat het van groot
belang is dat het op Texel verblijvende
publiek wordt geïnformeerd over het
feit dat de post niet altijd bezet is.
,,De mensen moeten attent worden
gemaakt op de extra risico's die zij lo
pen. De eilandelijke watersportvereni
gingen kunnen een handje helpen bij
het onder de aandacht brengen hier
van", aldus Goslinga. De gemeente
Texel heeft toegezegd hierover met de
betreffende clubs contact op te ne
men.
Een ander punt, dat in de discussie
over de voorgenomen afslankingsope
ratie nadrukkelijk werd genoemd, is de
rol van de kustwacht ten aanzien van
smokkel van drugs en andere goede
ren. Door de rijkspolitie te water werd
het verzoek gedaan om in de toekomst
eventueel zélf van de vuurtoren ge
bruik te kunnen maken. Hierover zul
len nadere afspraken moeten worden
gemaakt.
Verlenging
De gemeente informeerde naar de mo
gelijkheid om de zomerdienst te ver-
Visuele waarneming vanaf de toren vindt voortaan een groot deel van het jaar niet meer plaats.
lengen, door een paar weken eerder te
beginnen of later te eindigen. Bijvoor
beeld als Hemelvaartsdag vroeg valt,
kan het al aardig druk zijn met recrea-
tievaarders vóór 15 mei. In een eerder
stadium heeft de gemeente al getracht
om mensen van de strandbewaking tij
delijk in de vuurtoren te laten plaats
nemen. De toren is dan over een lan
gere periode bezet, terwijl dat op het
budget van verkeer en waterstaat geen
invloed heeft. Dit voorstel werd door
de strandbewaking afgewezen, maar
de gemeente wil het nogmaals aan de
orde stellen.
Goslinga: ,,Ten aanzien van de gedane
suggesties, zul je mij niet horen zeg
gen: we zullen ons er eens rustig over
beraden. Ook voor mij komt 15 sep
tember snel naderbij. De organisatie
moet spoedig concreet worden aange
past."
De regio-directeur van DGSM toonde
zich wat dat betreft ,,niet ontevreden".
Goslinga: ,,De aanwezige kustwach
ters stelden zich loyaal op en de be-
Brother, Candy,
Moulinex, Philips
magnetronovens
reeds vanaf
5* guit «botTHJBC
Kikkertstrast 13, De Cocksdorp
Wealderitraet 27, Den Burg KiUXK
(tel 02220-3185)
LD
O)
S*.
o.
Drie man uit zee gered, één zeiler
vermist. Dat was de balans van
een grootscheepse reddingactie die
vrijdagmiddag op touw werd ge
zet, nadat bij de Eierlandse kust
wacht het bericht „man over
boord" was binnengekomen. Bij
zonder was dat ook twee op eigen
houtje opererende „redders" uit de
golven moesten worden gered.
Vrijdagavond tegen het donker
worden werd het zoeken naar de
verdwenen pleziervaarder gestaakt.
De vermiste zeiler is de 27-jarige M.
van Egeraad uit Oosterhout (Noordbra
bant). Hij was in gezelschap van
plaatsgenoot B.H. van Amstel (21) 's
morgens met het jacht „Maja" uit de
Oudeschilder passantenjachthaven ver
trokken, op weg naar Terschelling. Het
duo volgde de route „buitenom", over
de Noordzee dus. Dit ondanks dat er
sprake was van windkracht 7. Ter
hoogte van paal 28, ongeveer 3 Vi mijl
uit de kust, ging het mis. Het jachtje
werd getroffen door een grondzee op
het achterdek, waardoor Van Egeraad
zijn evenwicht verloor en overboord
viel. Zijn mede-opvarende kon slechts
machteloos toezien hoe zijn vriend uit
zicht verdween. Het slachtoffer droeg
geen reddingvest.
Eén der kustwachters op de Eierlandse
vuurtoren had het jachtje in de gaten
gehouden en vermoedde onraad. Di
rect (omstreeks kwart over een) werd
alarm gegeven en rukten de Texelse
reddingboot Siegfried Egmundis en de
Koger whipperploeg uit. De „Sieg
fried" bereikte het jachtje als eerste en
haalde de zwaar aangeslagen zeiler
Van Amstel van boord. De redding
boot liet het jachtje vervolgens achter
en ging naarstig op zoek naar de over
boord geslagen Brabander. Intussen
werden andere hulptroepen ingeseind.
Uit Den Helder kwamen de redding
boot „Suzanne", een Lynx-helikopter
van de koninklijke marine, de politie
patrouilleboot RP 20 en de sleepboot
„Hunter". De in de buurt vertoevende
coaster „Tender" hielp eveneens mee
zoeken, terwijl de whipperploeg van
Vlieland de Vliehors en omgeving af
speurde. De whipperploeg van De
Koog was op twee fronten actief: met
de rubberboot en per truck patrouille
rend langs het strand. Kustwacht Eier-
land coördineerde de actie. De „Hun-
ter" nam het stuurloos ronddrijvende
jachtje op sleeptouw en bracht het
naar de Helderse haven, de anderen
zochten naar de vermiste zeiler. Op
een gegeven moment staakte de Sieg
fried Egmundis tijdelijk het zoeken,
mede omdat de opgepikte zeiler zee
ziek was geworden. Aan boord van de
reddingboot bevond zich naast de
vaste bemanningsleden Teun den Bra
ven, Piet Jan Stolk, Paul Kikkert en
schipper Jaap Groen, opstapper Rob
Ros uit Limburg.
Balleboot
Inmiddels had een tweede reddingactie
plaatsgevonden. Adrie Bal uit Heteren,
vaste campinggast van De Robbenja-
ger nabij de vuurtoren, en Charles
Douma uit De Cocksdorp waren op ei
gen gelegenheid ook de zee opge
gaan, om een bijdrage aan de actie te
leveren. Zij waren van plan om de
„Maja" naar de wal te slepen, terwijl
ze onderweg zouden uitkijken naar de
vermiste zeiler. Dat gebeurde met een
boot van het type „Amerikaans pon
ton", een tweemotorige (60 pk) vis-
boot van circa zes meter lang, ge
naamd „De Balleboot". Op de grens
van de Eierlandse Gronden en de
Noordzee maakte dit bootje echter wa
ter en zonk. Op de vuurtoren waren
de bewegingen van deze redders ech
ter nauwlettend in de gaten gehou
den, zodat er onmiddellijk alarm werd
geslagen. De twee werden spoedig
door de marine helicopter opgepikt.
Bemanningsleden van de whipperploeg
en de Texelse reddingboot waren
slecht te spreken over dit staaltje van
eigen initiatief. Zeker van Douma, die
hulp-kustwachter is, was verstandiger
optreden verwacht. De persoon in
kwestie vindt echter dat de daad min
der onbezonnen was dan op het eerste
gezicht leek.
Douma: „We hadden pech. Er viel een
motor uit en vlak daarna kwam er een
breker. Bij de volgende golf water zat
de boot opeens vol. Als die motor niet
was uitgevallen, hadden we gemakke
lijker kunnen manoeuvreren en was
het waarschijnlijk nooit zover geko
men. De zeegang viel namelijk best
mee daar. Het ergste stuk, het Eier
landse Gat, hadden we toen al bijna
achter de rug."
De aandacht verplaatste zich op een
gegeven moment verder de Noordzee
op; deze actie werd uitgevoerd door
de „Suzanna" en de marine-helikopter.
Later, omstreeks acht uur 's avonds,
hervatte de Siegfried Egmundis de
zoekactie. Toen werd niet meer buiten
gaats gezocht. Tegen tienen werden
alle pogingen gestaakt.
Catamaran
Voor de Koger whipperploeg was het
trouwens tóch al een drukke dag. Om
streeks half een 's middags moest dit
reddingteam namelijk ook al in actie
komen. Twee catamaranzeilers uit
Noordwijk waren ter hoogte van paal
12 in ernstige problemen gekomen, na
dat de aluminium mast van hun vaar
tuig was afgeknapt. De mannen waren
op weg van Den Helder naar De
Cocksdorp. De reddingactie voltrok
zich razendsnel: binnen een uur was
de catamaran met opvarenden bij paal
18 op het strand getrokken.
Bemanningsleden van de whipperploeg
en de Texelse reddingboot waren
slecht te spreken over dit staaltje van
eigen initiatief. Het werd de twee
vooral kwalijk genomen dat door hun
riskante optreden de marine-helikopter
tijdelijk het strijdtoneel moest verlaten.
„De overlevingskans voor de drenke
ling nam hierdoor flink af". Het feit dat
de twee het in de eerste plaats hadden
gemunt op het ronddrijvende jachtje,
maakte de irritatie er nog wat groter
op. Zeker van Douma, die hulp
kustwachter is, was verstandiger optre
den verwacht. De persoon in kwestie
vindt echter dat de daad minder onbe
zonnen was dan op het eerste gezicht
leek.
trokken Texelse instanties waren welis
waar teleurgesteld, maar tevens blij
dat er geen al te forse beschadigingen
zullen ontstaan."
Ongevoelig
De kustwachters zijn echter heviger te
leurgesteld dan Goslinga veronderstelt.
„We zeggen al anderhalf jaar dat hal
vering van de bezetting gewoon niet
kan. Maar de heer Goslinga redeneert
kennelijk: opdracht is opdracht en
heeft zich ongevoelig getoond voor al
le tegenargumenten. Kijk, als we
straks op afroep beschikbaar moeten
zijn, worden we pas in de actie betrok
ken als anderen al iets hebben gesig
naleerd. Maar wat doe je als kust
wachter? Je signaleert het onverwach
te. De dingen kondigen zich niet aan.
Niet alleen op zee, ook op het land.
Hoe vaak hebben wij niet contact op
genomen met de politie als we iets in
de omgeving zagen gebeuren. De poli-
tiecommandant heeft dat tijdens het
gesprek vrijdagochtend ook opge
merkt. Er gaat een 24-uurs-
dienstverlening vervallen. De vragen
die vaak op ons afkwamen, bijvoor
beeld hoe de zeegang in het Eierland-
sche gat is, zullen door de kustwacht
centrale IJmuiden lang niet altijd kun
nen worden beantwoord. Bovendien:
er gaan doden vallen, daar hebben we
voor gewaarschuwd. Texel moet door
deze maatregel genoegen nemen met
een lager niveau van veiligheid", aldus
één der kustwachters.
Aanvaarden
Zijn laatste opmerking wordt ook min
of meer onderschreven door Goslinga,
die stelt: „We zullen altijd een zeker
niveau van onveiligheid moeten aan
vaarden. Honderd procent effectief zal
een kustwacht nooit kunnen zijn: het
is gewoonweg niet te voorkomen dat
er mensen verdrinken. Als iemand om
komt, is nooit te bewijzen dat dit niet
zou zijn gebeurd als er wél iemand op
uitkijk had gezeten. De vuurtorens van
Vlieland en Egmond zijn in het verle
den al teruggebracht van zes man be
zetting naar één. De daardoor ontsta
ne situaties worden niet als gevaarlijk
beschouwd. En in Duitsland is vijftien
jaar geleden al een volledige automati
sering doorgevoerd; alle vuurtorens
daar zijn onbemand". De afvloeiing
gaat niet gepaard met gedwongen
ontslagen. Eén kustwachter gaat met
pensioen, twee anderen kunnen gezien
hun leeftijd gebruik maken van een
wachtgeld-regeling. Formeel staat de
politieke deur trouwens nog op een
kier: als gevolg van een „kamerbreed"
ondersteunde motie (van Annemarie
Jorritsma van de VVD), is de minister
verplicht om „geen onomkeerbare
beslissingen te nemen". Oftewel: men
zou eventueel kunnen terugkeren naar
het niveau van zes kustwachters. Dat
zou het eind van dit jaar of in de loop
van 1989 moeten worden bezien. Het
is echter hoogst twijfelachtig dat de
maatregel weer wordt teruggedraaid.
DGSM heeft de opdracht om per 31
december 1989 het voorgenomen af
slankingsprogramma volledig uit te
voeren.
Een toerist raakte gisteren in een su
permarkt in Den Burg snel f250
kwijt. Het geld zat in een portemon
nee die even was neergelegd op de
toonbank en enkele ogenblikken later
spoorloos was verdwenen.
Vooral dank zij een attentie omwo
nende kon snel effectieve hulp
worden geboden bij een autobrand
die zich zaterdagmiddag tegen
13.00 uur voordeed nabij de veerha
ven van 't Horntje.
De auto was een Ford Fiesta waarmee
Duitse vakantiegangers huiswaarts wil
den keren. Toen zij wilden aansluiten
bij de wachtende file voor de boot,
sloegen plotseling de vlammen onder
de motorkap vandaan. Pogingen om
het vuur met dekens en kleine auto
brandblussers te smoren, leverden on
voldoende effect op. De in de buurt
wonende Henri van Maldegem snelde
echter toe met een grote brandblusser,
waarmee de vlammen wel snel konden
worden gedoofd. De inmiddels gealar
meerde brandweer rondde het karwei
af. De auto was door het vuur echter
dermate beschadigd dat deze als total
loss moet worden beschouwd. De in
zittenden kwamen met de schrik vrij.
De brandweer hoefde alleen nog wat nabluswerk te verrichten.