m ncident 'n op nooie tweede cross IK WIL'N SPAARHYPOTHEEK MAAR DAN WEL MET DE RENTE 30 JAAR VAST! Camping-sponsorloop: f3000,— voor Ecomare P! DAT KAN. De nieuwe Suzuki Alto moetje even voelen. QEEZB1 oureur en organisatie door toeval gered II- ITTT-1 PAGINA 5 TEXELSE COURANT EN s/j met de ongelukkige afloop in beeld Links hangt de wagen van Simon de Smidt in de terwijl de coureur bezig is zichzelf te bevrijden. Het middelste beeld toont het moment Ie botsing. Rechts de situatie enkele seconden later. tweede autocross van 1988 bracht de spanning en sensatie jrop vooraf was gehoopt, maar 'e'en moment vooral zal blij- d in de herinnering blijven: de crash van coureur Simon de idt in de finale van de formule 1-wagens. De Smidt raakte bij buiten westen en moest per ambulance naar het zieken- worden vervoerd. Zijn kwetsuren bleken mee te vallen, ir het incident legde pijnlijk een zwakke plek bloot: de veilig- van de Texelse autocross. Nadat alle stofwolken waren op- okken, was het tijd voor het ererondje van de winnaars, irten Koorn Czn (formule 1), Arie Huisman (formule 2) en van Egmond (standaardklasse) waren de kampioenen van 3 cross. lijkt wellicht overdreven om nu ;eling te stellen dat de cross veilig genoeg is. Per slot van re- ig zijn er nooit ernstige ongeluk- gebeurd en is Simon de Smidt erste coureur die na een cross it ziekenhuis moest worden op- imen. Als er in het verleden al nd per ambulance naar Den Hei- werd overgebracht, dan kon die ilfde dag weer naar huis. Dit re- at mag gerust op het conto van igananisatie, het bestuur van de l-club Texel, worden geschreven, schnische en veiligheidseisen aan een auto moet voldoen al- ns te mogen deelnemen, zijn bij- Ier streng. Deze keuring is voor auto's verplicht. Maar ondanks voorzorgsmaatregelen moeten utocross-liefhebbers zich nu zorgen maken. Het incident van jagmiddag toonde dat aan. el gehekelde houding van de ge- nte Texel, die voor twee auto- sen f6500,- „presentiegeld" de brandweer rekent, heeft de misatie genoopt te bezuinigen op lei andere kostenposten. Om die in was er bij de eerste cross ambulance op het terrein aan ienteweg. Op zichzelf hoeft dat punt te zijn, want regel is dat ekenwagen binnen een kwartier ter plekke moet kunnen zijn. Vanaf de garage in Den Burg is dit inder daad mogelijk. De crossorganisatie kon zich in geval van nood rechtstreeks in verbinding stellen met de ambulancedienst. Een en an der neemt niet weg dat men liever een ambulance op het terrein zou hebben. Tijdens de eerste cross wa ren wel een arts en vrijwilligers van de Rode Kruis-colonne present om eerste hulp te kunnen verlenen. Bij de cross van zondag ontbrak ech ter de arts. Al direct na afloop van de eerste cross zei de cross-dokter aan de volgende cross geen mede werking meer te zullen verlenen. Over de reden wilde MAB-club voor zitter Anne de Vries geen mededelin gen doen. „Dat is een zaak tussen de dokter en het bestuur van de MABclub." Na deze afzegging benaderde het MAB-bestuur andere Texelse artsen en hun assistenten, maar kreeg over al nul op het rekest. Aan de voora vond van de tweede cross, toen tijdens een laatste bestuursbijeen- komst bleek dat men zondag niet over een arts op het terrein zou kun nen beschikken, twijfelde het bestuur of ter compensatie toch een ambulance moest worden ingescha keld. Met het oog op de daarmee gemoeide kosten, zag het bestuur U wilt een hypotheek waarbij u de hele looptijd maximaal van 't fiscale voordeel profiteert? En uw netto woonlasten 30 jaar lang onveranderd kunnen blijven, terwijl u tienduizenden guldens minder kwijt bent dan bi| andere hypotheken. Texels hypotheken informatiecentrum w gatantie voor zekerheid FA.JAN DEKKER verzekeren - financieren - sparen Bernhardlaan 109, Den Burg, tel. (02220) 2833 ervan af. De terreinhuur en brand- weerkosten waren al hoog genoeg, en men wilde toch graag nog wat centjes overhouden. Jammer Desgevraagd zegt Nel Smidt van de ambulancedienst het jammer te vin den dat niemand van het MAB- bestuur haar met deze problemen heeft benaderd. Anne de Vries: „Dat is inderdaad zo, maar dat zal deze week in elk geval wel gebeuren. Ten eerste willen we haar danken dat er zondag toch een ambulance was, zonder dat wij daarom hebben ge vraagd. En verder zouden we ook die andere zaken eens kunnen bepra ten." Nel Smidt: „Laten we niet wachten totdat Poster in de raad vragen gaat stellen. Het is de hoogste tijd dat we eens om tafel gaan zitten. Het is toch te zot dat zulke voorzieningen een kwestie van geld zijn. Als wij ook op onze strepen waren gaan staan, dan zou dat de MAB f1500,- a f2000,- hebben gekost. Maar dat kun je toch niet maken tegenover zo'n club." Toeval Dat er zondag toch een ambulance bij het crossterrein stond opgesteld, was toeval. Het dienstdoende ambu lancepersoneel wilde graag naar de autocross en had daarvoor toestem ming gekregen, mits van daaruit snel zou kunnen worden uitgerukt. Aan gezien de MAB-club ervoor zorgt dat de toegangswegen vrij worden ge houden, was dat geen probleem. Zondag bleek in de praktijk dat deze voorwaarde niet voor niets was gesteld. Omstreeks half vier werd de ambulance weggeroepen om in Ou- deschild een patient op te halen, die naar het ziekenhuis moest worden vervoerd. Om vijf uur was de ambu lance weer terug en dat was precies op tijd voor de volgende patient: Si mon de Smidt. Nog meer toeval: er was ook supersnel een arts ter plek ke. Op de dijk, recht tegenover de plaats van de crash, legde een va kantiehoudende Duitse arts, de ge beurtenissen met een videocamera vast. De Smidt was na een voortva rende start, waarbij hij de kop had genomen, op het rechte stuk voor langs de dijk van de baan geraakt en met zijn voorwielen in de sloot terechtgekomen. Terwijl hij bezig was om zich uit de gordels te bevrij den, werd zijn crosswagen in de flank geramd door de als een torpe do aanstormende bolide van Peter Boersen. De Smidt, die volgens voor schrift zijn helm nog op had, kreeg een opdoffer van jewelste en bleef roerloos over zijn stuur hangen. De filmende Duitse arts rook onmiddel lijk onraad en was als een der eersten ter plekke. Er heerste een angstige paniek, want de ongelukki ge coureur reageerde in geen enkel opzicht op zijn omgeving. Pas na en kele minuten kwam hij weer bij be wustzijn, maar praatte moeilijk en sloeg wartaal uit. Van de aanrijding kon hij zich niets herinneren. Tot gro te opluchting van alle omstanders en het publiek op de dijk hees De Smidt zich vervolgens op eigen kracht uit de auto en leek zelfs niet van zins om op de brancard plaats te nemen. Zonder al teveel overredingskracht ging hij toch liggen en liet zich ge willig in de ambulance dragen. „De coureur lijkt mets te mankeren maar wordt ter controle naar het zieken huis gebracht", liet de organisatie speaker Martin Trap omroepen. In het Gemini-ziekenhuis werd een her- Garage Westend, Oosterenderweg 52, Oosterend (Texel), 02223 396 senschudding geconstateerd en een gebroken botje in de linkerarm. Te snel? Een andere vraag is of de snelheden in de loop der jaren niet te ver zijn opgevoerd voor een dergelijke kleine baan. Zijn de risico's bij de huidige topsnelheden nog wel verantwoord? Anne de Vries: ,,De veiligheid van de wagens zelf kan niet beter. De rij ders klagen zelfs over de strenge ei sen die wij stellen. Maar het is waar dat er de laatste jaren zeer hard wordt gereden, zeker sinds de intre de van de stockcars. Vergis je echter niet: de formule 2-klasse gaat zelfs nog harder, al gebeuren daarin min der ongelukken. Om de snelheid wat in te dammen, hebben we de baan smaller gemaakt. Hierdoor moet er vaker worden gepasseerd en ge wacht op achterblijvers, zodat de rij ders worden gedwongen gas te ninderen. Smaller dan nu is niet mo- jelijk. Eventueel zouden we de bochten nog wat vierkanter kunnen maken, maar dan krijg je het risico dat er teveel auto's in de sloot be landen en er auto's het publiek in vliegen. Maatregelen om de snelheid van de auto's zelf terug te dringen? Het enige dat is te bedenken is een pk-stop, maar hoe kun je al die op gevoerde motoren gaan controle ren?" Vijf in één sloot Zolang alles goed gaat, biedt de Texelse autocross spektakel van de bovenste plank, zo werd zondag aangetoond. In een der formule 2-manches belandden zelfs vijf au to's in dezelfde sloot. Drie auto's de den dit zelfs op dezelfde plaats. Even later was een rit in de stan daardklasse niet minder sensatio neel. Henri van Maldegem (no. 74) reed rondenlang rond met een ge broken achteras en kon in de laatste ronde zijn voertuig niet langer meer op de baan houden. Hij was niet de enige die in de sloot belandde. Tij dens de race maakten nog twee deelnemers met het slootwater ken nis en na het afvlaggen hielp een der coureurs zijn op de rand staande wagen eigenhandig van de wal in de sloot, opgehitst door de speaker. Paul Dijt (no. 77) reed een ongeluk kige cross. In de juliaflevering was hij met drie zeges in de standaard klasse uiterst succesvol geweest, maar ditmaal bleef zijn score op nul punten staan. Tijdens de eerste man che was hij op een verkeerde plaats weer de baan opgegaan, hetgeen hem diskwalificatie opleverde. Tot Dijt's verbazing en woede werd hem de start voor de tweede manche ge weigerd. De organisatie erkende dat dit fout was en liet de coureur in de derde manche w'el starten. Dijt's enige kans op een finaleplaats ging verloren toen hij over de kop sloeg. De grote man van de standaardklas se was ditmaal Bert Barhorst (no. 81). Hij won met overmacht alle drie manches en slechts door eigen schuld werd hij geen kampioen. In het zicht van de finish sloeg hij in een duel met een achterblijver over de kop, Barhorst kwam echter weer op vier wielen tot stilstand en na enige moeite kreeg hij de wagen weer aan de gang. Toen waren ech ter al drie coureurs de finishlijn ge passeerd, als eerste Arie Huisman. Winnaar in de formule 1-klasse werd Maarten Koorn Czn (no. 22), en dat was niet voor het eerst in zijn cross- carriere. Nadat koploper Simon de Smidt zichzelf had uitgeschakeld, was voor Koorn de weg naar de titel vrij. Magistraal sturend bereikte hij inderdaad zijn doel. Aardig detail is dat Koorn crosste in de wagen van zijn broer Jan Willem. Net als in de vorige cross had die zijn eigen wa gen afgestaan aan Maarten, die de betere coureur is, maar zijn auto niet tijdig startklaar kon krijgen. Voor dit staaltje van broederliefde kreeg Jan Willem echter stank voor dank. Zelf meecrossend in een andere bolide, werd hij uitgeschakeld na een lelijk duwtje in de strobalen doorbroer Maarten. Uitslagen: Formule 1: 1. Maarten Koorn (no.22); 2. Jaap Boersen (no.91); 3. Theo Zuidewind (no.30); 4. Henk Broekman (no.10); 5 Aris Ellen (no.23); 6 Nico Slot (no.16); 7 Dirk Plaatsman (no.7); 8 Kees Zijm (no.2); 9. Piet Koning (no.37). Formule 2. 1. Arie Huisman; 2. Martin Betse- ma; 3. Corinne Plaatsman, 4. Jan Plaatsman; 5. Otto Goenga; 6. Marcel Bakker; 7 Rene Witte; 8. Henk Hennink; 9. Henk ter Steege. Standaardklasse. 1 Sijp van Egmond; 2, Jan Dirk Vermeulen; 3. Nico Uitgeest; 4, Bert Bar horst, 5. Bert Uitgeest; 6 Jan van Maldegem; 7. Andre Barhorst; 8. Roel Heerschap; 9. John Betsema. Afvalrace {twee keer afgevlagd wegens mas sale opstopping). 1. Hans Dijker; 2. Sijp van Egmond; 3. Hans Hogenbosch. Totaalklassement over twee crossen (beker beschikbaar gesteld door de baancommissa rissen): Formule 1: 1 Henk Broekman, Formu le 2: 1 Martin Betsema; Standaardklasse: 1 Bert Barhorst. Aantal toeschouwers tweede cross; ruim 2800. Zet de campinggasten in beweging voor het goede doel en het geld stroomt binnen. Deze conclusie mag na twee sponsorlopen ten bate van de zeehondenopvang van Ecomare worden getrokken. Enkele weken ge leden werd op Dennenoord door sportieve kampeerders 72200,— bij een gelopen en vorige week brach ten Sluftervallei-gasten ƒ3046,25 in het laatje. Donderdagavond werd de opbrengst, verpakt in een zware zak met munt- en papiergeld gretig door een Ecomare-delegatie in ontvangst genomen. Het gouden idee ontsproot aan de breinen van de op Dennenoord werk zame Ronald Groot en Anke Baltus- sen van het Recreatieteam Texel. Met slechts twintig lopers werd een enorme score bereikt. De vonk sprong vervolgens over op de recrea tieleidsters van Sluftervallei. Harriet Ribberink uit Nijmegen, Rosemarie Tel uit Amsterdam en Gerda Her- tsenberg uit Dieren dachten dat ge zien de omvang van „hun" camping minstens een zelfde score haalbaar moest zijn. Ze kregen ten volle gelijk. Liefst 67 lopers en loopsters, in leeftijd varië rend van 3 tot 42 jaar, meldden zich aan. De meisjes hadden dan ook niet verzuimd om flink reclame te maken voor de sponsorloop. Een week lang liep de actie voor Ecomare als een rode draad door het recreatiepro gramma. Zo was er maandagavond in de campingkantine een dia-avond, verzorgd door zeehondenopvang- specialist Wiebe Sietsma. Dinsdaga vond was de sponsorloop en donder dagavond de feestelijke overhandiging. In de dagen vooraf gaande aan de loop waren de cam pinggasten per megafoon diverse malen aan het evenement herinnerd. Ook het vaste personeel van Slufter vallei hielp mee. Eén van hen, Erik Schuurman, ging het Cocksdorper bedrijfsleven langs en liep vervolgens zelf mee. Het was jammer dat hij al snel last had van stijve spieren, want zijn score nam bij elk voltooid rondje met reuzesprongen toe. Met 7429,25 liep hij het grootste bedrag bijeen. Een Duitse jongen en een Nederlandse volwassene liepen de meeste rondjes: elf. Langs het gehele 800 meter lange parcours werden de deelnemers aangemoe digd. Het traject voerde namelijk dwars over het campingterrein zelf, tussen de tenten en caravans door. Ook dat mocht een gouden greep van de recreatieleidsters worden ge noemd. De organiserende meisjes hadden overigens ook zelf voor een fikse bijdrage gezorgd Niet door te lopen, maar door enkele Texelse be drijven langs te gaan. Met een aan tal spontane giften kon zo de score tot boven de 73000,— worden ge bracht. Het bedrag werd donderdagavond in ontvangst genomen door Wiebe Sietsma, Rens van der Zwaag en Nynke Bloksma van Ecomare. Zij deelden mee dat het geld geheel ten goede zal komen aan de zeehonde nopvang. „Zo kunnen we wat extra voorzie ningen treffen bij de inrichting van het nieuwe opvanggedeelte en het kraambassin, zodat het verblijf voor de zeehonden er wat aangenamer door wordt." De drie Ecomare-medewerkers llinksl zijn maar wat blij met de zak met geld die zij van de drie recreatieleidsters krijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 5