Cjrocn "ZwarL-Jexeh in het harL.
V'ïjf cent ineens bij
oeristenbelasting
3»
I
Jachthaven op weg
naar 10.000 boten
Raad houdt splitsing
van woningen tegen
Zeilers waarderen betere ligplaatsen
I/errassing na „dreigementen en chantage":
ia
tormschade
Koffieconcert
komt later
ER i JGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.315
Hen
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1988
jor advertenties, abonnementen, etc
mgeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
lefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881
dactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
■ten werktijd deze week tot en met dinsdag a s.Tessa de Graaff, Pater Wit-
dein 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /Ï9,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17 636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34 60.398.
een spannende en soms geemotioneerde discussie, waarbij
irmen vielen als .dreigementen" en „chantage", heeft de ge-
ieenteraad dinsdagavond vrijwel unaniem besloten om de toe-
stenbelasting met vijf cent ineens te verhogen tot 90 cent per
i/ernachting en de woonforensenbelasting met 5%.
beslissing werd met vrijwel alge-
ene stemmen genomen, maar daar
het aanvankelijk allerminst naar
want bij de voorafgaande discus-
was de verdeeldheid zo groot dat
leek alsof de collegevoorstellen
it net niet zouden halen of dat de
emmen zouden staken, wat moge-
was geweest omdat er als gevolg
de vakantie van PSP-er Peter
ikker veertien raadsleden waren,
jdens een der schorsingen van de
rgadering stapten de tegenstan-
irs tot grote verrassing van de pu-
eke tribune en tot duidelijke
eugde van wethouder Klaas Baren-
egt over hun bezwaren heen,
aardoor de politieke hemel als bij
verslag opklaarde.
nge tegenstemmer was Jan van
self, die alleen akkoord wilde gaan
et verhoging van toeristenbelasting
differentiatie in de tarieven zou
orden aangebracht: kampeerders-
uden per nacht minder moeten be
ien dan bijvoorbeeld hotelgasten,
had dit idee, dat in het verre ver-
len al eens ter discussie heeft
staan en toen van de hand werd
wezen, echter niet nader uitge-
irkt en was er ook niet in commis-
verband over begonnen, zodat het
juist werd geacht om er nu op in
gaan, temeer daar andere raadsle-
er nauwelijks geestdrift voor
onden.
College verdeeld
agendapunt had al voordat de di-
issie begon politieke lading gekre-
omdat ook het college van b en
er verdeeld over was. Burge-
sester A. Schipper wees verhoging
et vijf cent van de hand met het
ig op de concurrentiepositie van
xel in toeristisch Nederland. „Ik
id dat de verhoging te fors is", zo
jde hij uit. „Het niveau dat we nu
ijgen lijkt hoog en zal mogelijk renn
end werken op de toeristenstroom.
it kan afbreuk doen aan ons stre-
in om het toerisme te bevorderen
waaraan we jaarlijks f 150.000,-
jdragen"
burgemeester wilde dat de verho-
ïg van de toeristenbelasting zou
arden uitgesmeerd over meerdere
ten: telkens een cent erbij. Over vijf
ir zou men dan dus ook op 90
int zitten, maar Schipper ging ervan
dat het dan zo hard niet zou aan-
imen, vooral omdat het pakket van
intrekkelijkheden dat Texel aan de
erist heeft te bieden, in die tijd zo-
nig is gegroeid, dat men graag wat
eer zal betalen. Op deze manier zou
de gemeente ook beter kunnen
bijsturen: afhankelijk van de omstan
digheden en ontwikkelingen zou in
een bepaald jaar ook van de verho
ging kunnen worden afgezien. De
burgemeester hadook een psycholo
gisch argument. Het is heel belangrijk
dat Texel rekening houdt met het
prijsbewuste karakter van de toerist.
De overnachtings- en andere prijzen
moeten zo weinig mogelijk stijgen.
Als de plaatselijke overheid het slech
te voorbeeld geeft door de toeristen
belasting in een keer met vijf cent op
te trekken, voelen ondernemers zich
mogelijk uitgenodigd om ook zoiets
te doen met hun prijzen. „De ge
meente mag hierbij dus niet voorop
lopen".
Unaniem vonden de collegeleden dat
de plaatselijke belastingen omhoog
moesten om de bestaande taken te
kunnen blijven uitvoeren met instand
houding van het afgesproken investe
ringsniveau bij een redelijke post
onvoorzien en andere reserves.
De burgemeester stelde voor om in-
plaats van de vijf cent verhoging van
de toeristenbelasting de onroerend
goed-belasting op te trekken. Deze
compensatie ligt het meest voor de
hand omdat de onroerend goed-
belasting op Texel erg laag is.
Voorproefje
Eigenlijk zouden de voorstellen tot
verhoging van toeristenbelasting en
de daarmee verwante woonforensen
belasting behandeld moeten worden
in de begrotingsvergadering, tegelijk
met de voorstellen tot aanpassing
van de overige plaatselijke belastin
gen en tarieven. Het moest echter nu
al gebeuren, omdat het ministerie
van binnenlandse zaken het nieuwe
tarief niet goedkeurt (zodat het niet
geheven mag worden) als de wijzi
ging niet tenminste drie maanden
voor de datum van inwerkingtreding
is vastgesteld. Dat neemt niet weg
datde verhogingen beoordeeeld moe
ten worden in het licht van het totale
begrotingsbeeld. Dat gebeurde dins
dag dan ook, zodat deze raadsverga
dering een voorproefje werd van de
begrotingsvergadering.
Kwaliteit uitbouwen
Ate Rienstra (CDA) had de aanbie
dingsbrief van de begroting 1989 er
dan ook bijgehaald. Hij onderschreef
de daarin neergelegde visie dat de
gemeente zijn belastingen moet op
trekken omdat de rijksuitkeringen ver
minderen, wil men althans de huidige
taakomvang in stand houden. Hij be
treurde echter dat helemaal niet
wordt gesproken over gemeentelijke
inspanningen die nodig zijn om de
kwaliteit van Texel als vakantieoord
uit te bouwen en te versterken. Er
moet gewoon meer geld komen.
Rienstra benadrukte dat belastingver
hoging geen doel maar een middel is,
in dit geval een middel om het voor
zieningenniveau omhoog te brengen
of hoog te houden,
zodat Texelaars en gasten zich hier
kunnen ontplooien en zich prettig
kunnen voelen. De CDA woordvoer
der wilde de toeristenbelasting met
vijf cent ineens verhoogd zien. Dat
Texel daardoor een duur imago zou
krijgen, geloofde hij niet want dat
was volgens hem veel meer gebeurd
door de Teso-tarieven.
Verzet
Gerbrand Poster (Texels Belang) wilde
er in het huidige stadium helemaal
niet vanuit gaan dat de gemeente
zijn taken en investeringen alleen
maar op peil kan houden door de be
lastingen te verhogen. Volgens hem
is ook bezuinigen een middel. Van
Lees verder pagina 2
De gemeenteraad heeft dinsdagavond tegen de zin van b en w een streep
gehaald door het plan van mevrouw P.M. Aarts en de heer G.J.R. Festen
om de woning Marelstraat 12 in Den Burg te splitsen.
xel kreeg dinsdagnacht de eerste
ijaarsstorm te verwerken. Enkele
'andhuisjes bij het Slag van Wuis in
Koog konden daar niet tegen en
elen om. Op de foto (van Bert Ko
ng) wordt één van de omgewaaide
lisjes overeind gezet.
De meerderheid van de raad was van
mening dat de kwaliteit van deze
bungalowwijk achteruit gaat als
wordt toegestaan dat hier woningen
worden gesplitst. Wat men de een
toestaat kan men de ander in dezelf
de wijk niet weigeren. Dat heeft on
der andere de konsekwentie dat bij
de aldus te vormen nieuwe woningen
ook weer bijgebouwen mogen wor
den geplaatst. Hierdoor ontstaat een
zo grote bebouwingsdichtheid, dat
karakter en kwaliteit van deze omge
ving er onder lijdt. Hierdoor wordt
geen recht gedaan aan de op het
bestemmingsplan gabaseerde ver
wachting van de andere mensen in
de wijk, aldus werd geredeneerd.
B en W hadden dat bezwaar ook wel
Mr,.:.
gezien, maar juichten de voorgeno
men splitsing toch toe omdat dan
kleinere woningen ontstaan en daar
is gebrek aan. Op een andere manier
zijn kleine woningen nauwelijks te
realiseren.
Omdat splitsing strijdig is met het
bestemmingsplan, wilden b en w
meewerken door een artikel
19-procedure te openen. Daarvoor is
echter een zg. voorbereidingsbesluit
van de gemeenteraad nodig en dat
werd dinsdag dus geweigerd.
Riet Huitema (CDA) achtte de grotere
bebouwingsdichtheid niet in het be
lang van de bewoners. Welliswaar
zijn de huidige eigenaars van de be
treffende woning niet van plan alle
mogelijkheden voor bijgebouwen te
benutten, maar hun rechtsopvolgers
zijn daar vrij in.
Hans Roeper (PvdA) had dezelfde
mening. Er is inderdaad vraag naar
kleine woningen, maar de huidige be
woners van de wijk hebben een be
paalde prijs betaald die te maken
heeft met de kwaliteit die zij nu heb
ben. Aan die kwaliteit mag daarom
geen afbreuk worden gedaan, zo re
deneerde hij.
Wethouder Schilling wees in zijn
weerwoord op het grote belang van
kleine woningen. Hoeveel vraag daar
naar is blijkt uit het feit dat tegen
woordig ongeveer de helft van de ge
wone huizen door enkelingen of niet
komplete gezinnen wordt bewoond.
Dat bracht echter geen verandering
in de opvatting van de raadsleden.
De zekerheid die de burger heeft als
hij zich in een bepaalde wijk heeft
„ingekocht" werd belangrijker
geacht. Het collegevoorstel werd met
acht tegen zes stemmen verworpen.
Willem en Medy Welby houden al jaren een oogje in het zeil in de Texelse jachthaven. Hun bestaan is dit jaar een stuk drukker geworden. Op de
achtergrond het nieuwe havenkantoortje met douche/toiletgebouw.
Beduidend meer zeilers dan voorheen brachten een bezoekje aan
de in mei geopende passantenjachthaven in Oudeschild. Tot dus
ver registreerde jachthavenmeester Willem Welby ruim 9200
bootovernachtingen. Het „streefgetal" van 12.500 zal daarmee
lang niet worden gehaald, maar niettemin blikt Welby tevreden
op het eerste seizoen terug. De positieve geluiden van de bezoe
kers zullen in de nabije toekomst voor een stijgend aantal ple-
ziervaarders naar Texel zorgen, verwacht hij. Wel moeten dan
voorzieningen zoals toiletten en tappunten voor water- en elec-
triciteit, worden aangebracht en uitgebreid, aldus de haven
meester.
„Het wereldje van zeezeilers is maar
klein", weet Welby. „Positieve mond-
tot-mond-reclame is derhalve zeer be
langrijk. Ik merk dat de mensen de
veranderingen enorm op prijs stellen.
Het belangrijkste zijn de eigen lig-
boxen. ledereen heeft nu een rustig
eigen plekje en dat vinden ze alle
maal geweldig."
Niettemin heft Welby een waarschu
wend vingertje: „Wij zijn niet de
goedkoopste jachthaven. Het tarief is
gestegen van f 1,35 tot f 1,80 per me
ter lengte. Dat schept bepaalde ver
wachtingen. Niet alleen rustige
ligplaatsen zijn van belang, ook be
paalde voorzieningen moeten in orde
zijn." De havenmeester doelt daar
mee vooral op het ontbreken van
tappunten voor water en electra. Op
elk van de zes steigers zouden ten
minste twee watertaps en een elec-
triciteitskastje met vier a zes
stopcontacten aanwezig behoren te
zijn.
„Die electriciteit is nodig om de accu
op peil te houden. De mensen heb
ben koelkast, radio en tv aan boord,
en die apparaten vreten stroom. Nu
is het heel simpel om met draaiende
motor de accu bij te vullen, maar
daar hebben de zeilers een hekel aan.
Motorgeluiden en stank horen niet
thuis in de jachthaven, zeggen ze. De
mensen komen hier voor hun rust,
dat is heel belangrijk."
Welby toont zich bijzonder ingeno
men met het douche/toiletgebouwtje
dat tezamen met zijn nieuwe haven
kantoor werd gebouwd. De haven-
gasten maken er gretig gebruik van,
liever dan van de toilet aan boord.
Voor verhalen over vervuild havenwa
ter als gevolg van het wc-gebruik aan
boord van jachtjes, zoals in andere
jachthavens in Nederland het geval
schijnt te zijn, hoeft in Oudeschild
overigens niet te worden gevreesd.
Het tij zorgt voor een regelmatige
verversing van het water.
Toiletten erbij
Uitbreiding van het aantal toiletten
staat echter hoog op het wensenlijst-
je van de havenmeester en zijn echt
genote Mady, die al sinds halverwege
de jaren zeventig samen de Texelse
jachthaven beheren. „Douches zijn er
voldoende, maar toiletten hebben we
tekort. In het nieuwe gebouwtje zijn
er twee dames- en twee herentoilet
ten, alsmede twee urinoirs. Op het
clubschip zijn nog drie gemengde
wc's aanwezig. Reken het zelf maar
uit: als de haven bijvoorbeeld voor
driekwart vol is, zijn er zo'n 450
mensen. Omdat het hier een tijhaven
is, vertrekken ze rond hetzelfde
tijdstip. Wachtrijen en gemopper zijn
daarvan dus de gevolgen."
Bovendien kan dan ook de overlast
van de „bruine vloot"groepen wor
den teruggeschroefd. Tot ergernis
van de watersporters zijn de toilet
ten en douches regelmatig bezet
door groepen scholieren, die soms
de boel nog afbreken ook. Deze ca
tegorie havengasten kan echter geen
kant op. Welby pleit dan ook voor
het realiseren van aparte douches en
toiletten op de Oudeschilder haven
ten behoeve van de bruine vloot.
Wasserette
De wasserette in hetzelfde gebouw
tje blijkt in een grote behoefte te
voorzien. Deze nieuwe voorziening is
nog met algemeen bekend, maar er
wordt al goed gebruik van gemaakt.
Er staan twee wasmachines, een dro
ger en een centrifuge.
En verder, wat is er verder nog no
dig? „Verder hebben we alles. Ja,
wat groen op de wal, dan is het niet
meer zo'n blubberzooi als het heeft
geregend. Belangrijk is in elk geval de
fietsenverhuur, die voorziet in een
enorme behoefte. Exploitant Guus
Zegel besteedt er bovendien heel veel
aandacht aan. Hij zorgt dat het mate
riaal perfect is. Als je ziet hoe de
mensen er soms mee omsprin
genik zou daar gek van worden",
zegt Willem Welby.
Gevraagd naar een vergelijking met
de drukte in andere jaren, haalt hij de
brede schouders op. Vergelijkend cij
fermateriaal blijkt te ontbreken. De
voor Texel met onbelangrijke vraag of
de zeilers nu een nachtje langer blij
ven als gevolg van de verbeterde om
standigheden, kan daarom niet
nauwkeurig worden beantwoord. Wel
heeft Welby de indruk dat inderdaad
meer gasten nog een dagje bijboe-
ken.
Met zijn nieuwe havenkantoor is hij
enorm in zijn sas. „Dat is perfect:
centraal gelegen en met een opval
lend geel bord. De mensen weten me
goed te vinden." Minstens zo blij is
hij met de aanstelling van een as
sistent, al gebeurde dat wat laat in
het seizoen. Het bestuur van de
Stichting Passantenjachthaven veron
derstelde dat teveel zeilers vertrokken
zonder te betalen en ging daarom tot
deze personeelsuitbreiding over. De
assistent houdt zich vooral bezig met
bonnen schrijven en controle, een
taak waaraan Welby niet of nauwe
lijks toekwam bij grote drukte.
Nu hij hulp heeft, kan Welby meer
tijd vrijmaken voor zijn positie als
gastheer, en vooral voor zijn functie
als vraagbaak.
Record
Hoewel Texel reclame maakt met de
aparte ligboxen, was het in het top-
seizoen toch onvermijdelijk dat er ou
derwets moest worden „gestapeld".
Herhaaldelijk bleken de 190 ligplaat
sen tekort. Het record werd ge
vestigd met 263 overnachtende
boten. „Je kunt geen haven bouwen
op pieken. Commentaar kwam er
wel, maar over het algemeen waren
de mensen aardig meegaand." In die
recordperiode beschikte Welby overi
gens nog niet over een assistent,
maar werd uit de nood geholpen
door zijn dochter.
Op het moment is het allang niet
meer zo druk. De eerste, zomerse,
septemberweek kende een gemiddel
de van ongeveer 40 boten, een aan
tal dat in het aansluitende weekend
opliep tot een kleine 70. Als de
weersomstandigheden meewerken,
wordt de 10.000 nog wel gehaald,
meent Welby. „Als het in de her
fstvakantie goed zeilweer is, kunnen,
we nog een leuke klapper maken."
In de „Lange termijn-agenda" in de
krant van vorige week dinsdag stond
dat een koffieconcert zal worden ge
geven in „Ecomare" op 18 september,
als het centrum voor het eerst op
zondag open zal zijn. Dat koffiecon
cert is echter uitgesteld tot zondag
16 oktober. Een groep leerkrachten
van de Muziek- en Dansschool Texel
zal dan een uitvoering geven. Het
programma zal tevoren worden gepu
bliceerd.