Cjrocn "ZwarL-Jexeh in het harL. V'ïjf cent ineens bij oeristenbelasting 3» I Jachthaven op weg naar 10.000 boten Raad houdt splitsing van woningen tegen Zeilers waarderen betere ligplaatsen I/errassing na „dreigementen en chantage": ia tormschade Koffieconcert komt later ER i JGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.315 Hen VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1988 jor advertenties, abonnementen, etc mgeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, lefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 dactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. ■ten werktijd deze week tot en met dinsdag a s.Tessa de Graaff, Pater Wit- dein 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /Ï9,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17 636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34 60.398. een spannende en soms geemotioneerde discussie, waarbij irmen vielen als .dreigementen" en „chantage", heeft de ge- ieenteraad dinsdagavond vrijwel unaniem besloten om de toe- stenbelasting met vijf cent ineens te verhogen tot 90 cent per i/ernachting en de woonforensenbelasting met 5%. beslissing werd met vrijwel alge- ene stemmen genomen, maar daar het aanvankelijk allerminst naar want bij de voorafgaande discus- was de verdeeldheid zo groot dat leek alsof de collegevoorstellen it net niet zouden halen of dat de emmen zouden staken, wat moge- was geweest omdat er als gevolg de vakantie van PSP-er Peter ikker veertien raadsleden waren, jdens een der schorsingen van de rgadering stapten de tegenstan- irs tot grote verrassing van de pu- eke tribune en tot duidelijke eugde van wethouder Klaas Baren- egt over hun bezwaren heen, aardoor de politieke hemel als bij verslag opklaarde. nge tegenstemmer was Jan van self, die alleen akkoord wilde gaan et verhoging van toeristenbelasting differentiatie in de tarieven zou orden aangebracht: kampeerders- uden per nacht minder moeten be ien dan bijvoorbeeld hotelgasten, had dit idee, dat in het verre ver- len al eens ter discussie heeft staan en toen van de hand werd wezen, echter niet nader uitge- irkt en was er ook niet in commis- verband over begonnen, zodat het juist werd geacht om er nu op in gaan, temeer daar andere raadsle- er nauwelijks geestdrift voor onden. College verdeeld agendapunt had al voordat de di- issie begon politieke lading gekre- omdat ook het college van b en er verdeeld over was. Burge- sester A. Schipper wees verhoging et vijf cent van de hand met het ig op de concurrentiepositie van xel in toeristisch Nederland. „Ik id dat de verhoging te fors is", zo jde hij uit. „Het niveau dat we nu ijgen lijkt hoog en zal mogelijk renn end werken op de toeristenstroom. it kan afbreuk doen aan ons stre- in om het toerisme te bevorderen waaraan we jaarlijks f 150.000,- jdragen" burgemeester wilde dat de verho- ïg van de toeristenbelasting zou arden uitgesmeerd over meerdere ten: telkens een cent erbij. Over vijf ir zou men dan dus ook op 90 int zitten, maar Schipper ging ervan dat het dan zo hard niet zou aan- imen, vooral omdat het pakket van intrekkelijkheden dat Texel aan de erist heeft te bieden, in die tijd zo- nig is gegroeid, dat men graag wat eer zal betalen. Op deze manier zou de gemeente ook beter kunnen bijsturen: afhankelijk van de omstan digheden en ontwikkelingen zou in een bepaald jaar ook van de verho ging kunnen worden afgezien. De burgemeester hadook een psycholo gisch argument. Het is heel belangrijk dat Texel rekening houdt met het prijsbewuste karakter van de toerist. De overnachtings- en andere prijzen moeten zo weinig mogelijk stijgen. Als de plaatselijke overheid het slech te voorbeeld geeft door de toeristen belasting in een keer met vijf cent op te trekken, voelen ondernemers zich mogelijk uitgenodigd om ook zoiets te doen met hun prijzen. „De ge meente mag hierbij dus niet voorop lopen". Unaniem vonden de collegeleden dat de plaatselijke belastingen omhoog moesten om de bestaande taken te kunnen blijven uitvoeren met instand houding van het afgesproken investe ringsniveau bij een redelijke post onvoorzien en andere reserves. De burgemeester stelde voor om in- plaats van de vijf cent verhoging van de toeristenbelasting de onroerend goed-belasting op te trekken. Deze compensatie ligt het meest voor de hand omdat de onroerend goed- belasting op Texel erg laag is. Voorproefje Eigenlijk zouden de voorstellen tot verhoging van toeristenbelasting en de daarmee verwante woonforensen belasting behandeld moeten worden in de begrotingsvergadering, tegelijk met de voorstellen tot aanpassing van de overige plaatselijke belastin gen en tarieven. Het moest echter nu al gebeuren, omdat het ministerie van binnenlandse zaken het nieuwe tarief niet goedkeurt (zodat het niet geheven mag worden) als de wijzi ging niet tenminste drie maanden voor de datum van inwerkingtreding is vastgesteld. Dat neemt niet weg datde verhogingen beoordeeeld moe ten worden in het licht van het totale begrotingsbeeld. Dat gebeurde dins dag dan ook, zodat deze raadsverga dering een voorproefje werd van de begrotingsvergadering. Kwaliteit uitbouwen Ate Rienstra (CDA) had de aanbie dingsbrief van de begroting 1989 er dan ook bijgehaald. Hij onderschreef de daarin neergelegde visie dat de gemeente zijn belastingen moet op trekken omdat de rijksuitkeringen ver minderen, wil men althans de huidige taakomvang in stand houden. Hij be treurde echter dat helemaal niet wordt gesproken over gemeentelijke inspanningen die nodig zijn om de kwaliteit van Texel als vakantieoord uit te bouwen en te versterken. Er moet gewoon meer geld komen. Rienstra benadrukte dat belastingver hoging geen doel maar een middel is, in dit geval een middel om het voor zieningenniveau omhoog te brengen of hoog te houden, zodat Texelaars en gasten zich hier kunnen ontplooien en zich prettig kunnen voelen. De CDA woordvoer der wilde de toeristenbelasting met vijf cent ineens verhoogd zien. Dat Texel daardoor een duur imago zou krijgen, geloofde hij niet want dat was volgens hem veel meer gebeurd door de Teso-tarieven. Verzet Gerbrand Poster (Texels Belang) wilde er in het huidige stadium helemaal niet vanuit gaan dat de gemeente zijn taken en investeringen alleen maar op peil kan houden door de be lastingen te verhogen. Volgens hem is ook bezuinigen een middel. Van Lees verder pagina 2 De gemeenteraad heeft dinsdagavond tegen de zin van b en w een streep gehaald door het plan van mevrouw P.M. Aarts en de heer G.J.R. Festen om de woning Marelstraat 12 in Den Burg te splitsen. xel kreeg dinsdagnacht de eerste ijaarsstorm te verwerken. Enkele 'andhuisjes bij het Slag van Wuis in Koog konden daar niet tegen en elen om. Op de foto (van Bert Ko ng) wordt één van de omgewaaide lisjes overeind gezet. De meerderheid van de raad was van mening dat de kwaliteit van deze bungalowwijk achteruit gaat als wordt toegestaan dat hier woningen worden gesplitst. Wat men de een toestaat kan men de ander in dezelf de wijk niet weigeren. Dat heeft on der andere de konsekwentie dat bij de aldus te vormen nieuwe woningen ook weer bijgebouwen mogen wor den geplaatst. Hierdoor ontstaat een zo grote bebouwingsdichtheid, dat karakter en kwaliteit van deze omge ving er onder lijdt. Hierdoor wordt geen recht gedaan aan de op het bestemmingsplan gabaseerde ver wachting van de andere mensen in de wijk, aldus werd geredeneerd. B en W hadden dat bezwaar ook wel Mr,.:. gezien, maar juichten de voorgeno men splitsing toch toe omdat dan kleinere woningen ontstaan en daar is gebrek aan. Op een andere manier zijn kleine woningen nauwelijks te realiseren. Omdat splitsing strijdig is met het bestemmingsplan, wilden b en w meewerken door een artikel 19-procedure te openen. Daarvoor is echter een zg. voorbereidingsbesluit van de gemeenteraad nodig en dat werd dinsdag dus geweigerd. Riet Huitema (CDA) achtte de grotere bebouwingsdichtheid niet in het be lang van de bewoners. Welliswaar zijn de huidige eigenaars van de be treffende woning niet van plan alle mogelijkheden voor bijgebouwen te benutten, maar hun rechtsopvolgers zijn daar vrij in. Hans Roeper (PvdA) had dezelfde mening. Er is inderdaad vraag naar kleine woningen, maar de huidige be woners van de wijk hebben een be paalde prijs betaald die te maken heeft met de kwaliteit die zij nu heb ben. Aan die kwaliteit mag daarom geen afbreuk worden gedaan, zo re deneerde hij. Wethouder Schilling wees in zijn weerwoord op het grote belang van kleine woningen. Hoeveel vraag daar naar is blijkt uit het feit dat tegen woordig ongeveer de helft van de ge wone huizen door enkelingen of niet komplete gezinnen wordt bewoond. Dat bracht echter geen verandering in de opvatting van de raadsleden. De zekerheid die de burger heeft als hij zich in een bepaalde wijk heeft „ingekocht" werd belangrijker geacht. Het collegevoorstel werd met acht tegen zes stemmen verworpen. Willem en Medy Welby houden al jaren een oogje in het zeil in de Texelse jachthaven. Hun bestaan is dit jaar een stuk drukker geworden. Op de achtergrond het nieuwe havenkantoortje met douche/toiletgebouw. Beduidend meer zeilers dan voorheen brachten een bezoekje aan de in mei geopende passantenjachthaven in Oudeschild. Tot dus ver registreerde jachthavenmeester Willem Welby ruim 9200 bootovernachtingen. Het „streefgetal" van 12.500 zal daarmee lang niet worden gehaald, maar niettemin blikt Welby tevreden op het eerste seizoen terug. De positieve geluiden van de bezoe kers zullen in de nabije toekomst voor een stijgend aantal ple- ziervaarders naar Texel zorgen, verwacht hij. Wel moeten dan voorzieningen zoals toiletten en tappunten voor water- en elec- triciteit, worden aangebracht en uitgebreid, aldus de haven meester. „Het wereldje van zeezeilers is maar klein", weet Welby. „Positieve mond- tot-mond-reclame is derhalve zeer be langrijk. Ik merk dat de mensen de veranderingen enorm op prijs stellen. Het belangrijkste zijn de eigen lig- boxen. ledereen heeft nu een rustig eigen plekje en dat vinden ze alle maal geweldig." Niettemin heft Welby een waarschu wend vingertje: „Wij zijn niet de goedkoopste jachthaven. Het tarief is gestegen van f 1,35 tot f 1,80 per me ter lengte. Dat schept bepaalde ver wachtingen. Niet alleen rustige ligplaatsen zijn van belang, ook be paalde voorzieningen moeten in orde zijn." De havenmeester doelt daar mee vooral op het ontbreken van tappunten voor water en electra. Op elk van de zes steigers zouden ten minste twee watertaps en een elec- triciteitskastje met vier a zes stopcontacten aanwezig behoren te zijn. „Die electriciteit is nodig om de accu op peil te houden. De mensen heb ben koelkast, radio en tv aan boord, en die apparaten vreten stroom. Nu is het heel simpel om met draaiende motor de accu bij te vullen, maar daar hebben de zeilers een hekel aan. Motorgeluiden en stank horen niet thuis in de jachthaven, zeggen ze. De mensen komen hier voor hun rust, dat is heel belangrijk." Welby toont zich bijzonder ingeno men met het douche/toiletgebouwtje dat tezamen met zijn nieuwe haven kantoor werd gebouwd. De haven- gasten maken er gretig gebruik van, liever dan van de toilet aan boord. Voor verhalen over vervuild havenwa ter als gevolg van het wc-gebruik aan boord van jachtjes, zoals in andere jachthavens in Nederland het geval schijnt te zijn, hoeft in Oudeschild overigens niet te worden gevreesd. Het tij zorgt voor een regelmatige verversing van het water. Toiletten erbij Uitbreiding van het aantal toiletten staat echter hoog op het wensenlijst- je van de havenmeester en zijn echt genote Mady, die al sinds halverwege de jaren zeventig samen de Texelse jachthaven beheren. „Douches zijn er voldoende, maar toiletten hebben we tekort. In het nieuwe gebouwtje zijn er twee dames- en twee herentoilet ten, alsmede twee urinoirs. Op het clubschip zijn nog drie gemengde wc's aanwezig. Reken het zelf maar uit: als de haven bijvoorbeeld voor driekwart vol is, zijn er zo'n 450 mensen. Omdat het hier een tijhaven is, vertrekken ze rond hetzelfde tijdstip. Wachtrijen en gemopper zijn daarvan dus de gevolgen." Bovendien kan dan ook de overlast van de „bruine vloot"groepen wor den teruggeschroefd. Tot ergernis van de watersporters zijn de toilet ten en douches regelmatig bezet door groepen scholieren, die soms de boel nog afbreken ook. Deze ca tegorie havengasten kan echter geen kant op. Welby pleit dan ook voor het realiseren van aparte douches en toiletten op de Oudeschilder haven ten behoeve van de bruine vloot. Wasserette De wasserette in hetzelfde gebouw tje blijkt in een grote behoefte te voorzien. Deze nieuwe voorziening is nog met algemeen bekend, maar er wordt al goed gebruik van gemaakt. Er staan twee wasmachines, een dro ger en een centrifuge. En verder, wat is er verder nog no dig? „Verder hebben we alles. Ja, wat groen op de wal, dan is het niet meer zo'n blubberzooi als het heeft geregend. Belangrijk is in elk geval de fietsenverhuur, die voorziet in een enorme behoefte. Exploitant Guus Zegel besteedt er bovendien heel veel aandacht aan. Hij zorgt dat het mate riaal perfect is. Als je ziet hoe de mensen er soms mee omsprin genik zou daar gek van worden", zegt Willem Welby. Gevraagd naar een vergelijking met de drukte in andere jaren, haalt hij de brede schouders op. Vergelijkend cij fermateriaal blijkt te ontbreken. De voor Texel met onbelangrijke vraag of de zeilers nu een nachtje langer blij ven als gevolg van de verbeterde om standigheden, kan daarom niet nauwkeurig worden beantwoord. Wel heeft Welby de indruk dat inderdaad meer gasten nog een dagje bijboe- ken. Met zijn nieuwe havenkantoor is hij enorm in zijn sas. „Dat is perfect: centraal gelegen en met een opval lend geel bord. De mensen weten me goed te vinden." Minstens zo blij is hij met de aanstelling van een as sistent, al gebeurde dat wat laat in het seizoen. Het bestuur van de Stichting Passantenjachthaven veron derstelde dat teveel zeilers vertrokken zonder te betalen en ging daarom tot deze personeelsuitbreiding over. De assistent houdt zich vooral bezig met bonnen schrijven en controle, een taak waaraan Welby niet of nauwe lijks toekwam bij grote drukte. Nu hij hulp heeft, kan Welby meer tijd vrijmaken voor zijn positie als gastheer, en vooral voor zijn functie als vraagbaak. Record Hoewel Texel reclame maakt met de aparte ligboxen, was het in het top- seizoen toch onvermijdelijk dat er ou derwets moest worden „gestapeld". Herhaaldelijk bleken de 190 ligplaat sen tekort. Het record werd ge vestigd met 263 overnachtende boten. „Je kunt geen haven bouwen op pieken. Commentaar kwam er wel, maar over het algemeen waren de mensen aardig meegaand." In die recordperiode beschikte Welby overi gens nog niet over een assistent, maar werd uit de nood geholpen door zijn dochter. Op het moment is het allang niet meer zo druk. De eerste, zomerse, septemberweek kende een gemiddel de van ongeveer 40 boten, een aan tal dat in het aansluitende weekend opliep tot een kleine 70. Als de weersomstandigheden meewerken, wordt de 10.000 nog wel gehaald, meent Welby. „Als het in de her fstvakantie goed zeilweer is, kunnen, we nog een leuke klapper maken." In de „Lange termijn-agenda" in de krant van vorige week dinsdag stond dat een koffieconcert zal worden ge geven in „Ecomare" op 18 september, als het centrum voor het eerst op zondag open zal zijn. Dat koffiecon cert is echter uitgesteld tot zondag 16 oktober. Een groep leerkrachten van de Muziek- en Dansschool Texel zal dan een uitvoering geven. Het programma zal tevoren worden gepu bliceerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1