iysteem met „belbus n 1-uurs lijndienst? SPEC Beheerplan Texel door CBL vastgesteld '/an: andere aanpak openbaar vervoer t T"&/\ 3 K 10 tot 50% korting. Banketstaaf voor Texelse IVI\l-ers Vsv" Disco veroorzaakte geluidsoverlast Hek kapotgereden Behandeling begroting volgend jaar iets anders Blijk van waardering voor sergeant Kerstdiner met een 'mooi gedekte tafel!' Aanbieding serviezen, bestek en glas met -1 kl k/ UifNJSDAG 20 DECEMBER 1988 TEXELSE UUUHAN I PAGINA 5 let ziet ernaar uit dat het openbaar vervoer op Texel gaat veran- iren. Op verzoek van de IMZH, de onderneming die per 1 janua- het busvervoer op Texel overneemt, is door het adviesorgaan [GV bekeken op welke wijze het Texelse vervoers-systeem kan lorden verbeterd. Nu ligt een plan op tafel dat voorziet in een isisdienst van de veerhaven via Den Burg naar Oosterend (via ludeschild). Tussen Den Burg en de andere dorpen gaat een zo- inaamde „belbus" rijden en mogelijk zal een „stadsbus" de itenwijken van Den Burg bedienen. Tijdens de zomer kan een tra lijndienst naar De Koog fungeren. Het plan wordt morgena nd besproken door de raadscommissie voor ruimtelijk en huis- stingsbeleid, vanaf 19.30 uur in het raadhuis. t plan is niet ontwikkeld uit bezui- ingsoverwegingen, maar heeft 1st ten doel méér Texelaars te be iken met het openbaar vervoer. De ord- en Zuid-Hollandse Vervoer jaatschappij NV (NZH) hoopt op ze wijze een gezonde basis te leg- n voor de toekomstige exploitatie, tracht is zoveel mogelijk in te spe- op de behoefte van de Texelse spassagiers. In vergelijking met t huidige systeem neemt het aan- il reismogelijkheden in de avondu- jn en op zondag sterk toe. het onderzoeksrapport wordt de jorkeur gegeven aan een 1-uurs lijn- enst veerhaven-Den Burg- udeschild-Oosterend vice versa. Im- ers, zo worden de drie grootste >rpen van Texel elk uur bediend, et een bereik van circa 8850 inwo- »rs. Het zou betekenen dat de huidi- lijnen veerhaven-Den Burg-De jog en veerhaven-Den Burg-De )cksdorp als vaste lijndienst komen vervallen. Slechts het trajectdeel lerhaven-Den Burg wordt gehand- lafd. (et betekent echter niet dat de overi ge dorpen maar mondjesmaat be diend zullen worden. De planmakers snellen een „flexibel systeem" voor tassen Den Burg en de overige dor pen. Gedacht wordt aan een „bel bus" (telefonische aanmelding, geen [ste routes, alleen rijden als er pas- iers zijn). Bijvoorbeeld: een inwo- ir van De Waal belt 's morgens de ntrale (gevestigd in Alkmaar) op [et de mededeling in Den Burg odschappen te willen doen. De ntrale (bereikbaar via een gratis -nummer) kan dan een tijdstip af- ireken waarop de Waalder bij de ishalte in het dorp moet staan. Zijn geen overstappers vanaf de lijn is, geen aanmeldingen vanuit de dorpen en geen passagiers bij de be- inhalte, dan rijdt de belbus niet. Van Ie belbuspassagiers zal ongeveer 70 Irocent zich moeten aanmelden. Basisdienst leze belbusdienst die het traject Den urg-De Koog-Eierland-De Cocksdorp 3l bestrijken, vormt samen met de •uurs lijndienst de basisdienst voor Dwel de zomer- als winterperiode, oelgroep is de Texelse bevolking, 'oor deze basisdienst zijn drie bus- jen nodig, waarvan twee de gehele ag en één uitsluitend in de spitsen. I leze laatste bus is de rest van de jd (tot 16.00 uur) als belbus be- I chikbaar. II de zomer moet extra materieel I /orden ingezet. Ten eerste om voor ersterking van het traject veerhaven- >en Burg te zorgen, ten tweede voor et traject Den Burg-De Koog. Deze lissen zullen dan een „flexibele rou te" rijden: sterk georiënteerd op de campings, hotels en bungalowterrei nen nabij de badplaats. Er zullen ge durende het toeristenseizoen twee extra bussen moeten worden ingezet, die gedurende 24 weken zes uur per dag de basisdienst tussen de veerha ven en De Koog aanvullen. Eventueel kan al op de veerhaven worden dui delijk gemaakt welke bussen naar Den Burg gaan en welke bussen rechtstreeks naar de recreatieve voor zieningen nabij De Koog. Een probleem is dat erg veel toe risten bij het betreden van de bus nog een kaartje kopen. Zonder oplos sing van dit probleem zou het niet mogelijk zijn om een uurdienst veerhaven-De Koog te handhaven. Voorgesteld wordt combinatïekaarten boot/bus in te voeren of een auto maat bij de bushalte veerhaven. Stadsdienst De 1-uurs lijndienst zal geen rondje Den Burg meer rijden. Het ligt in de bedoeling dat deze „stadsdienst"- functie door de belbus wordt overge nomen. Over de frequentie verschil len de meningen. De rapporteurs willen de belbus éénmaal per twee uur laten rondrijden, terwijl van ge meentezijde wordt aangedrongen op in elk geval een 1-uursdienst voor de buitenwijken van Den Burg. Anders zou een deel der passagiers met be stemming Den Burg een uur moeten wachten alvorens zij op de juiste hal te kunnen worden afgezet. Anders zou het een achteruitgang zijn in ver gelijking met de huidige situatie. Bij de samenstelling van het plan (waarbij gemeente en AOT nauw be trokken zijn geweest) is rekening ge houden met de verschillende vervoerspieken en -dalen. In de spits op werkdagen zullen lijnbussen met een bepaald doel worden ingezet. Bij voorbeeld: rond 16 00 uur zal een ex tra rit nodig zijn om scholieren van Den Burg naar De Cocksdorp te ver voeren. Ook zullen in de ochtendspits vóór 9.00 uur lijndienstritten worden gereden, waarbij de huidige ritten via Waalenburg en Zuid-Eierland in tact blijven. Er wordt uitgegaan van een overstap- tijd van vijf minuten in Den Burg (busstation Elemert) Deze overstap moet bij de 2-uurs beldienst gegaran deerd zijn. Communicatie tussen lijn bus en belbus is noodzakelijk, vooral bij eventuele vertragingen. Vlieland Aardig is dat de belbus ook enkele malen per dag een busverbinding met de afvaart van de boot naar Vlieland tot stand brengt. Daarnaast zal Ou- deschild veel frequenter worden be diend dan in de huidige situatie, hetgeen met het oog op de passan tenjachthaven geen slechte zaak is. Nóg een toeristisch interessant ge bied, De Slufter-De Muy, wordt met een belbus redelijk goed ontsloten. Ook belangrijk met het oog op het toerisme is het feit dat de verbinding De Koog-De Cocksdorp wordt verbe terd. Dat sluit goed aan bij de ont wikkeling van recreatieve voorzieningen aldaar. Den Hoorn zal enkele malen per dag met de lijnbus worden bediend. Het college van B en W is overigens van mening dat dit dorp nog beter bereik baar moet zijn. Een ander punt van kritiek is het voorstel om in Oude- schild een kortere route te rijden (niet meer via het Bolwerk). Ook zouden B en W gaarne de bereikbaarheid van Ecomare in het plan willen betrekken. Veertien leden van de Texelse IVN- afdeling (Instituut voor Natuurbe schermingseducatie) hebben zater dag hard gewerkt om het Staatsbosbeheer-heideveld 't Mientje aan de Randweg te ontdoen van on gewenste begroefing. Om te laten zien dat De Koog Promotion niet al leen commerciële festivals toejuicht, maar ook natuurbeschermingsactivi teiten, wilden enkele afgevaardigden tussen de middag met een pan snert naar de IVN-ers. Dat ging door een misverstand niet door. Als blijk van waardering zullen alle deelnemers aan de opknap-actie alsnog een ban ketstaaf thuisgestuurd krijgen. Het Staatsbosbeheer stelde een mo- torzaag en ander gereedschap be schikbaar voor de IVN-actie. In het begin van deze eeuw werden op Texel grote stukken heide en duin bebost, waardoor weliswaar een aan trekkelijk gevarieerd landschap ont stond, maar de fraaie heidevelden grotendeels verdwenen. Er zijn er nog maar een paar op het eiland. Heide groeit op plaatsen waar weinig kalk in de bodem zit. Heivelden werden vroeger „mientgronden" genoemd. Deze naam is afkomstig van het woord „meent" (=gemeenschappelijke weide). Veel heidevelden in Nederland zijn op sterven na dood. Onder normale om standigheden valt zo'n 10 kilo stikstof per hectare op dit van oor sprong arme gebied neer. De veran derende samenstelling van de neerslag zorgt er tegenwoordig voor dat zo'n 40 kilo per hectare per jaar op de heide belandt. Door een aantal strenge winters heeft de heide al erg geleden, daarnaast worden deze ge bieden bedreigd door bebossing, ver- grassing en „verbrammg". 't Mientje, dat door de IVN-ers onder handen werd genomen, dreigde meer en meer te worden overwoekerd door smele, pijpestro, bramen en berken. Of wat aan de vergrassing kan wor den gedaan hangt af van de financië le middelen die er zijn, want dat vereist kostbare maatregelen. De IVN-vrijwilligers werkten zaterdag van 10.00 tot ongeveer 15.00 uur en hebben meer dan de helft van het terrein ontdaan van overbodige be groeiing. De andere helft zal ook nog worden aangepakt, maar het is nog niet bekend wanneer. 'vJ-'S.YA "V jfeU'-'i '.ft werk op het Mientje: IVN-vrijwilligers zagen de begroeiing eraf Het voorgestelde bus-systeem in beeld, zoals dat door de Advies Groep voor Verkeer en vervoer (AGV) uit Nieuwegein op verzoek van de NZH en in nauwe samenwerking met de gemeente en AOT Is uitgedacht siurt ft wui L h - de-'-Land bijlage 1-2 Lijndienst, basisroute Lijndienst, routevariant Belbus, basisroute Belbus, routevariant In het onderzoek zijn drie varianten bekeken, waarvan de hiervoor be schreven oplossing als beste uit de bus rolde. Toch kleven er nadelen aan: het, zou bijvoorbeeld vrijwel on mogelijk zijn om Oost te bedienen en het zou kunnen dat de 1-uurs bus niet via De Waal richting Oosterend gaat, maar via de snelste weg langs de dijk. Per slot van rekening moet x deze bus binnen een uur weer terug zijn op de veerhaven (een vast gege ven). De andere twee varianten betreffen een lijndienst naar De Koog, en een lijndienst naar De Cocksdorp. Voor el ke mogelijkheid geldt dat per week circa 325 maal moet worden over gestapt. Eerstgenoemde variant lijkt het meest op de huidige AOT- lijndienst. Uit het onderzoek komt naar voren dat deze variant in kwali teit weinig verschilt met de voor keursvariant, een lijndienst naar Oosterend. Verwacht wordt echter dat de stabiliteit van het systeem bij een lijndienst naar Oosterend groter zal zijn. Becijferd is dat het nieuw voorgestelde systeem iets goedkoper zal zijn in vergelijking met het huidige (zes bussen), dat H,4 miljoen op jaarbasis kost. Hoewel het belbus/lijn bus systeem duidelijk méér reismoge lijkheden biedt dan nu het geval is, is geen rekening gehouden met een eventueel daaruit voortvloeiende for se toename van de opbrengsten. Ge schat wordt dat op jaarbasis elke extra reiziger circa f500,- zal toevoe gen aan het positief saldo. In het kostenplaatje zijn voor het eerste jaar de kosten voor promotie inbegrepen Het chauffeursbestand lijkt op korte termijn te worden teruggebracht. Na de aandelenoverdracht van gemeente aan NZH per 1 januari aanstaande wordt uitgegaan van een bestand van 10 man in de winter en 11 in de zomer. Deze aantallen zijn genoemd in een zogeheten „protocol". Het nu ter tafel liggende plan spreekt van 5 7 chauffeurs in de winter en 9 voor de zomer. In de onderhandeling met de NZH heeft de gemeente mini maal vijf jaar garantie gevraagd van de werkgelegenheid, zoals genoemd in het protocol (waarin reeds een af vloeiing van V/z persoon is begre pen). B en W kunnen in hoofdlijnen in stemmen met het ontwerp- vervoersplan. De in de raadscommis sie zitting hebbende raadsleden kun nen morgenavond hun mening geven De Commissie Beheer Landbouwgronden (CBL) heeft onlangs voor de rela- tienotagebieden van Texel en diverse andere streken in het land beheerplan- nen vastgesteld. Op basis van deze plannen kunnen de grondgebruikers ingaand 1 januari a.s. beheerovereenkomsten sluiten met het Bureau Beheer Landbouwgronden van het Ministerie van Landbouw en Visserij. Zoals bekend voorzien deze beheero vereenkomsten in een financiële ver goeding voor aangepaste bedrijfsvoering in het belang van natuur- en landschapbehoud. De relatienotagebieden op Texel om vatten totaal 896 ha.Hiervan is 123 ha beheergebied en 773 ha reser- vaatgebied. Het betreft de deelgebie den Hoge Berg. Waal- en Burg, Dijkmanshuizen, De Bol, Roggesloot en een deel van de polder Eendracht. De doelstelling van het natuur- en landschapsbeheer is gericht op het behoud van de tuinwallen in het ge bied Hoge Berg, andschappelijk één van de markantste gebieden van Texel en het behoud en de ontwikke ling van weidevogelpopulaties en een gevarieerde vegetatie in graslanden en slootkanten. De beheermaatrege- len hebben onder meer betrekking op het handhaven van de kavel- en per ceelstructuur, de bodemstructuur, de grond- waterstand en het niet gebrui ken van chemische bestrijdingsmid delen met uitzondering van plekgewijze bestrijding van akker distel, brandnetels en ridderzurmg. De veldwerkzaamheden rollen, slepen, maaien en weiden zijn gebonden aan De exploitant van een bar-dancing in Den Burg kreeg vorige week een pro ces verbaal omdat zijn bedrijf teveel geluid produceerde. Op de avond van 13 december waren opnieuw klach ten bij de politie binnengekomen over geluidsoverlast. In samenwerking met de gemeentelijke afdeling milieu wer den vervolgens geluidmetingen ver richt die aantoonden dat de maximaal toegestane 40 Decibel na 23.00 uur inderdaad werd over schreden. een bepaalde periode. Dit kan even eens gelden voor het gebruiken van dierlijke mest. Er zijn twee beheer- pakketten samengesteld voor het ge bied Hoge Berg en vijf beheerpakketten voor de overige ge bieden. De beheervergoeding per ha per jaar varieert, afhankelijk van de zwaarte van het pakket, van circa f150,— tot circa f320,— in het ge bied Hoge Berg en tot maximaal f950,— in de overige gebieden. Daarnaast kan een aanpassingsver goeding worden verstrekt. Aan het Molwerk te Oudeschild is donderdag tegenover de kapsalon een hek kapotgereden. Eventuele ge tuigen worden verzocht zich te mel den bij de politie, telefoon 12222. Volgend jaar zal de behandeling van de gemeentebegroting iets anders worden georganiseerd dan de laatste jaren gebruikelijk was. De algemene beschouwingen zullen op maandag worden gehouden en de replieken en de verdere begrotingsvergadering op dinsdag. B en W komen hiermee enigszins te gemoet aan de voorstellen van TC- redakteur Harry de Graaf die over de tot dusver betrachte gang van zaken bij de begrotingsbehandeling erg on tevreden is. Hij had daarover een brief geschreven aan de gemeentese cretaris, die ook al eens (vergeefse) pogingen heeft gedaan om de begro tingsbehandeling efficiënter en voor het publiek aantrekkelijker te laten verlopen. De Graaf had naar voren gebracht dat bij het houden van de algemene beschouwingen en de verdere verga dering op dinsdag en woensdag on voldoende tijd overblijft voor behoorlijke verslaggeving Verder had hij voorgesteld dat de algemene be schouwingen veel beknopter worden en niet meer worden voorgelezen (dat kostte de laatste keer een hele middag) maar schriftelijk worden in gediend en gepubliceerd, ongeveer een week voordat b en w erop rea geren (ook schriftelijk) waarna de eigenlijke vergadering enige dagen la ter op een gewone dinsdagavond zou moeten worden gehouden. De Graaf veronderstelde dat de begrotingsver gadering door een en ander boeien der zou worden en daardoor meer publiek zou trekken. Wat het laatste betreft is het met de begrotingsver gadering droevig gesteld: het is de slechtst bezochte raadsvergadering van het jaar. De laatste keer was er vrijwel niemand. Principe Burgemeester en wethouders hadden de meeste van deze wensen echter naast zich neergelegd. Voor schrifte lijke algemene beschouwingen voel den zij niets. Naar aanleiding van vragen van Peter Bakker motiveerde burgemeester Schipper de we.gering gisteravond in de vergadering van de raadscommissie voor algemeen en organisatorisch beleid. Het kwam er op neer dat het voorlezen van de al gemene beschouwingen in de raadsvergadering wordt gezien als een vorm van openbaarheid, waar door in theorie elke burger de gele genheid heeft om er kennis van te te nemen. Dat in de praktijk haast geen enkele burger van die mogelijkheid gebruik maakt, doet aan dat principe niets af. Het verweer van De Graaf dat hij desnoods bereid zou zijn om (beknopte) algemene beschouwingen integraal in de krant te zetten zodat veel meer mensen er kennis van zou den kunnen nemen, bracht in dat standpunt geen verandering. Het is niet uitgesloten dat sommige fracties nog een standpunt zullen geven over dit onderwerp. Op dit moment wil het college niet verder gaan dan het houden van de vergadering op maan dag en dinsdag waardoor een betere verslaggeving in de krant mogelijk is. De in de Joost Dourleinkazerne werk zame sergeant van de logistieke dienst verzorging P.J.M. Sloover uit De Koog heeft uit handen van zijn commandant, luitenant-kolonel der mariniers H.G. Roffel, een „Blijk van waardering" ontvangen. Het eerbe toon viel hem ten deel omdat hij op uitblinkende wijze blijk gaf van initia tief, organisatievermogen en vakbe kwaamheid en daarbij zodanig flexibel en improviserend bezig was, dat de aan zijn zorg toevertrouwde dienst prima functioneerde ondanks minimale personeelsbezetting. Ser geant Sloover was daarnaast enthou siast betrokken bij diverse nevenactiviteiten op en rond de Texelse kazerne. Kom kijken bij Den Burg Weverstraat 15 Tel. 02220 - 12346

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 5