iysteem met „belbus
n 1-uurs lijndienst?
SPEC
Beheerplan Texel door
CBL vastgesteld
'/an: andere aanpak openbaar vervoer
t T"&/\
3
K
10 tot 50% korting.
Banketstaaf voor
Texelse IVI\l-ers
Vsv"
Disco veroorzaakte
geluidsoverlast
Hek kapotgereden
Behandeling begroting
volgend jaar iets anders
Blijk van waardering
voor sergeant
Kerstdiner met een
'mooi gedekte tafel!'
Aanbieding serviezen, bestek en glas met
-1 kl k/
UifNJSDAG 20 DECEMBER 1988
TEXELSE UUUHAN I
PAGINA 5
let ziet ernaar uit dat het openbaar vervoer op Texel gaat veran-
iren. Op verzoek van de IMZH, de onderneming die per 1 janua-
het busvervoer op Texel overneemt, is door het adviesorgaan
[GV bekeken op welke wijze het Texelse vervoers-systeem kan
lorden verbeterd. Nu ligt een plan op tafel dat voorziet in een
isisdienst van de veerhaven via Den Burg naar Oosterend (via
ludeschild). Tussen Den Burg en de andere dorpen gaat een zo-
inaamde „belbus" rijden en mogelijk zal een „stadsbus" de
itenwijken van Den Burg bedienen. Tijdens de zomer kan een
tra lijndienst naar De Koog fungeren. Het plan wordt morgena
nd besproken door de raadscommissie voor ruimtelijk en huis-
stingsbeleid, vanaf 19.30 uur in het raadhuis.
t plan is niet ontwikkeld uit bezui-
ingsoverwegingen, maar heeft
1st ten doel méér Texelaars te be
iken met het openbaar vervoer. De
ord- en Zuid-Hollandse Vervoer
jaatschappij NV (NZH) hoopt op
ze wijze een gezonde basis te leg-
n voor de toekomstige exploitatie,
tracht is zoveel mogelijk in te spe-
op de behoefte van de Texelse
spassagiers. In vergelijking met
t huidige systeem neemt het aan-
il reismogelijkheden in de avondu-
jn en op zondag sterk toe.
het onderzoeksrapport wordt de
jorkeur gegeven aan een 1-uurs lijn-
enst veerhaven-Den Burg-
udeschild-Oosterend vice versa. Im-
ers, zo worden de drie grootste
>rpen van Texel elk uur bediend,
et een bereik van circa 8850 inwo-
»rs. Het zou betekenen dat de huidi-
lijnen veerhaven-Den Burg-De
jog en veerhaven-Den Burg-De
)cksdorp als vaste lijndienst komen
vervallen. Slechts het trajectdeel
lerhaven-Den Burg wordt gehand-
lafd.
(et betekent echter niet dat de overi
ge dorpen maar mondjesmaat be
diend zullen worden. De planmakers
snellen een „flexibel systeem" voor
tassen Den Burg en de overige dor
pen. Gedacht wordt aan een „bel
bus" (telefonische aanmelding, geen
[ste routes, alleen rijden als er pas-
iers zijn). Bijvoorbeeld: een inwo-
ir van De Waal belt 's morgens de
ntrale (gevestigd in Alkmaar) op
[et de mededeling in Den Burg
odschappen te willen doen. De
ntrale (bereikbaar via een gratis
-nummer) kan dan een tijdstip af-
ireken waarop de Waalder bij de
ishalte in het dorp moet staan. Zijn
geen overstappers vanaf de lijn
is, geen aanmeldingen vanuit de
dorpen en geen passagiers bij de be-
inhalte, dan rijdt de belbus niet. Van
Ie belbuspassagiers zal ongeveer 70
Irocent zich moeten aanmelden.
Basisdienst
leze belbusdienst die het traject Den
urg-De Koog-Eierland-De Cocksdorp
3l bestrijken, vormt samen met de
•uurs lijndienst de basisdienst voor
Dwel de zomer- als winterperiode,
oelgroep is de Texelse bevolking,
'oor deze basisdienst zijn drie bus-
jen nodig, waarvan twee de gehele
ag en één uitsluitend in de spitsen.
I leze laatste bus is de rest van de
jd (tot 16.00 uur) als belbus be-
I chikbaar.
II de zomer moet extra materieel
I /orden ingezet. Ten eerste om voor
ersterking van het traject veerhaven-
>en Burg te zorgen, ten tweede voor
et traject Den Burg-De Koog. Deze
lissen zullen dan een „flexibele rou
te" rijden: sterk georiënteerd op de
campings, hotels en bungalowterrei
nen nabij de badplaats. Er zullen ge
durende het toeristenseizoen twee
extra bussen moeten worden ingezet,
die gedurende 24 weken zes uur per
dag de basisdienst tussen de veerha
ven en De Koog aanvullen. Eventueel
kan al op de veerhaven worden dui
delijk gemaakt welke bussen naar
Den Burg gaan en welke bussen
rechtstreeks naar de recreatieve voor
zieningen nabij De Koog.
Een probleem is dat erg veel toe
risten bij het betreden van de bus
nog een kaartje kopen. Zonder oplos
sing van dit probleem zou het niet
mogelijk zijn om een uurdienst
veerhaven-De Koog te handhaven.
Voorgesteld wordt combinatïekaarten
boot/bus in te voeren of een auto
maat bij de bushalte veerhaven.
Stadsdienst
De 1-uurs lijndienst zal geen rondje
Den Burg meer rijden. Het ligt in de
bedoeling dat deze „stadsdienst"-
functie door de belbus wordt overge
nomen. Over de frequentie verschil
len de meningen. De rapporteurs
willen de belbus éénmaal per twee
uur laten rondrijden, terwijl van ge
meentezijde wordt aangedrongen op
in elk geval een 1-uursdienst voor de
buitenwijken van Den Burg. Anders
zou een deel der passagiers met be
stemming Den Burg een uur moeten
wachten alvorens zij op de juiste hal
te kunnen worden afgezet. Anders
zou het een achteruitgang zijn in ver
gelijking met de huidige situatie.
Bij de samenstelling van het plan
(waarbij gemeente en AOT nauw be
trokken zijn geweest) is rekening ge
houden met de verschillende
vervoerspieken en -dalen. In de spits
op werkdagen zullen lijnbussen met
een bepaald doel worden ingezet. Bij
voorbeeld: rond 16 00 uur zal een ex
tra rit nodig zijn om scholieren van
Den Burg naar De Cocksdorp te ver
voeren. Ook zullen in de ochtendspits
vóór 9.00 uur lijndienstritten worden
gereden, waarbij de huidige ritten via
Waalenburg en Zuid-Eierland in tact
blijven.
Er wordt uitgegaan van een overstap-
tijd van vijf minuten in Den Burg
(busstation Elemert) Deze overstap
moet bij de 2-uurs beldienst gegaran
deerd zijn. Communicatie tussen lijn
bus en belbus is noodzakelijk, vooral
bij eventuele vertragingen.
Vlieland
Aardig is dat de belbus ook enkele
malen per dag een busverbinding met
de afvaart van de boot naar Vlieland
tot stand brengt. Daarnaast zal Ou-
deschild veel frequenter worden be
diend dan in de huidige situatie,
hetgeen met het oog op de passan
tenjachthaven geen slechte zaak is.
Nóg een toeristisch interessant ge
bied, De Slufter-De Muy, wordt met
een belbus redelijk goed ontsloten.
Ook belangrijk met het oog op het
toerisme is het feit dat de verbinding
De Koog-De Cocksdorp wordt verbe
terd. Dat sluit goed aan bij de ont
wikkeling van recreatieve
voorzieningen aldaar.
Den Hoorn zal enkele malen per dag
met de lijnbus worden bediend. Het
college van B en W is overigens van
mening dat dit dorp nog beter bereik
baar moet zijn. Een ander punt van
kritiek is het voorstel om in Oude-
schild een kortere route te rijden (niet
meer via het Bolwerk). Ook zouden B
en W gaarne de bereikbaarheid van
Ecomare in het plan willen betrekken.
Veertien leden van de Texelse IVN-
afdeling (Instituut voor Natuurbe
schermingseducatie) hebben zater
dag hard gewerkt om het
Staatsbosbeheer-heideveld 't Mientje
aan de Randweg te ontdoen van on
gewenste begroefing. Om te laten
zien dat De Koog Promotion niet al
leen commerciële festivals toejuicht,
maar ook natuurbeschermingsactivi
teiten, wilden enkele afgevaardigden
tussen de middag met een pan snert
naar de IVN-ers. Dat ging door een
misverstand niet door. Als blijk van
waardering zullen alle deelnemers
aan de opknap-actie alsnog een ban
ketstaaf thuisgestuurd krijgen.
Het Staatsbosbeheer stelde een mo-
torzaag en ander gereedschap be
schikbaar voor de IVN-actie.
In het begin van deze eeuw werden
op Texel grote stukken heide en duin
bebost, waardoor weliswaar een aan
trekkelijk gevarieerd landschap ont
stond, maar de fraaie heidevelden
grotendeels verdwenen. Er zijn er nog
maar een paar op het eiland. Heide
groeit op plaatsen waar weinig kalk
in de bodem zit. Heivelden werden
vroeger „mientgronden" genoemd.
Deze naam is afkomstig van het
woord „meent"
(=gemeenschappelijke weide).
Veel heidevelden in Nederland zijn op
sterven na dood. Onder normale om
standigheden valt zo'n 10 kilo
stikstof per hectare op dit van oor
sprong arme gebied neer. De veran
derende samenstelling van de
neerslag zorgt er tegenwoordig voor
dat zo'n 40 kilo per hectare per jaar
op de heide belandt. Door een aantal
strenge winters heeft de heide al erg
geleden, daarnaast worden deze ge
bieden bedreigd door bebossing, ver-
grassing en „verbrammg". 't Mientje,
dat door de IVN-ers onder handen
werd genomen, dreigde meer en
meer te worden overwoekerd door
smele, pijpestro, bramen en berken.
Of wat aan de vergrassing kan wor
den gedaan hangt af van de financië
le middelen die er zijn, want dat
vereist kostbare maatregelen.
De IVN-vrijwilligers werkten zaterdag
van 10.00 tot ongeveer 15.00 uur en
hebben meer dan de helft van het
terrein ontdaan van overbodige be
groeiing. De andere helft zal ook nog
worden aangepakt, maar het is nog
niet bekend wanneer.
'vJ-'S.YA "V
jfeU'-'i '.ft
werk op het Mientje: IVN-vrijwilligers zagen de begroeiing eraf
Het voorgestelde bus-systeem in beeld, zoals
dat door de Advies Groep voor Verkeer en
vervoer (AGV) uit Nieuwegein op verzoek van
de NZH en in nauwe samenwerking met de
gemeente en AOT Is uitgedacht
siurt
ft wui L h -
de-'-Land
bijlage 1-2
Lijndienst, basisroute
Lijndienst, routevariant
Belbus, basisroute
Belbus, routevariant
In het onderzoek zijn drie varianten
bekeken, waarvan de hiervoor be
schreven oplossing als beste uit de
bus rolde. Toch kleven er nadelen
aan: het, zou bijvoorbeeld vrijwel on
mogelijk zijn om Oost te bedienen en
het zou kunnen dat de 1-uurs bus
niet via De Waal richting Oosterend
gaat, maar via de snelste weg langs
de dijk. Per slot van rekening moet x
deze bus binnen een uur weer terug
zijn op de veerhaven (een vast gege
ven).
De andere twee varianten betreffen
een lijndienst naar De Koog, en een
lijndienst naar De Cocksdorp. Voor el
ke mogelijkheid geldt dat per week
circa 325 maal moet worden over
gestapt. Eerstgenoemde variant lijkt
het meest op de huidige AOT-
lijndienst. Uit het onderzoek komt
naar voren dat deze variant in kwali
teit weinig verschilt met de voor
keursvariant, een lijndienst naar
Oosterend. Verwacht wordt echter
dat de stabiliteit van het systeem bij
een lijndienst naar Oosterend groter
zal zijn. Becijferd is dat het nieuw
voorgestelde systeem iets goedkoper
zal zijn in vergelijking met het huidige
(zes bussen), dat H,4 miljoen op
jaarbasis kost. Hoewel het belbus/lijn
bus systeem duidelijk méér reismoge
lijkheden biedt dan nu het geval is, is
geen rekening gehouden met een
eventueel daaruit voortvloeiende for
se toename van de opbrengsten. Ge
schat wordt dat op jaarbasis elke
extra reiziger circa f500,- zal toevoe
gen aan het positief saldo. In het
kostenplaatje zijn voor het eerste jaar
de kosten voor promotie inbegrepen
Het chauffeursbestand lijkt op korte
termijn te worden teruggebracht. Na
de aandelenoverdracht van gemeente
aan NZH per 1 januari aanstaande
wordt uitgegaan van een bestand
van 10 man in de winter en 11 in de
zomer. Deze aantallen zijn genoemd
in een zogeheten „protocol". Het nu
ter tafel liggende plan spreekt van 5
7 chauffeurs in de winter en 9
voor de zomer. In de onderhandeling
met de NZH heeft de gemeente mini
maal vijf jaar garantie gevraagd van
de werkgelegenheid, zoals genoemd
in het protocol (waarin reeds een af
vloeiing van V/z persoon is begre
pen).
B en W kunnen in hoofdlijnen in
stemmen met het ontwerp-
vervoersplan. De in de raadscommis
sie zitting hebbende raadsleden kun
nen morgenavond hun mening geven
De Commissie Beheer Landbouwgronden (CBL) heeft onlangs voor de rela-
tienotagebieden van Texel en diverse andere streken in het land beheerplan-
nen vastgesteld. Op basis van deze plannen kunnen de grondgebruikers
ingaand 1 januari a.s. beheerovereenkomsten sluiten met het Bureau Beheer
Landbouwgronden van het Ministerie van Landbouw en Visserij.
Zoals bekend voorzien deze beheero
vereenkomsten in een financiële ver
goeding voor aangepaste
bedrijfsvoering in het belang van
natuur- en landschapbehoud.
De relatienotagebieden op Texel om
vatten totaal 896 ha.Hiervan is 123
ha beheergebied en 773 ha reser-
vaatgebied. Het betreft de deelgebie
den Hoge Berg. Waal- en Burg,
Dijkmanshuizen, De Bol, Roggesloot
en een deel van de polder Eendracht.
De doelstelling van het natuur- en
landschapsbeheer is gericht op het
behoud van de tuinwallen in het ge
bied Hoge Berg, andschappelijk één
van de markantste gebieden van
Texel en het behoud en de ontwikke
ling van weidevogelpopulaties en een
gevarieerde vegetatie in graslanden
en slootkanten. De beheermaatrege-
len hebben onder meer betrekking op
het handhaven van de kavel- en per
ceelstructuur, de bodemstructuur, de
grond- waterstand en het niet gebrui
ken van chemische bestrijdingsmid
delen met uitzondering van
plekgewijze bestrijding van akker
distel, brandnetels en ridderzurmg. De
veldwerkzaamheden rollen, slepen,
maaien en weiden zijn gebonden aan
De exploitant van een bar-dancing in
Den Burg kreeg vorige week een pro
ces verbaal omdat zijn bedrijf teveel
geluid produceerde. Op de avond van
13 december waren opnieuw klach
ten bij de politie binnengekomen over
geluidsoverlast. In samenwerking met
de gemeentelijke afdeling milieu wer
den vervolgens geluidmetingen ver
richt die aantoonden dat de
maximaal toegestane 40 Decibel na
23.00 uur inderdaad werd over
schreden.
een bepaalde periode. Dit kan even
eens gelden voor het gebruiken van
dierlijke mest. Er zijn twee beheer-
pakketten samengesteld voor het ge
bied Hoge Berg en vijf
beheerpakketten voor de overige ge
bieden. De beheervergoeding per ha
per jaar varieert, afhankelijk van de
zwaarte van het pakket, van circa
f150,— tot circa f320,— in het ge
bied Hoge Berg en tot maximaal
f950,— in de overige gebieden.
Daarnaast kan een aanpassingsver
goeding worden verstrekt.
Aan het Molwerk te Oudeschild is
donderdag tegenover de kapsalon
een hek kapotgereden. Eventuele ge
tuigen worden verzocht zich te mel
den bij de politie, telefoon 12222.
Volgend jaar zal de behandeling van
de gemeentebegroting iets anders
worden georganiseerd dan de laatste
jaren gebruikelijk was. De algemene
beschouwingen zullen op maandag
worden gehouden en de replieken en
de verdere begrotingsvergadering op
dinsdag.
B en W komen hiermee enigszins te
gemoet aan de voorstellen van TC-
redakteur Harry de Graaf die over de
tot dusver betrachte gang van zaken
bij de begrotingsbehandeling erg on
tevreden is. Hij had daarover een
brief geschreven aan de gemeentese
cretaris, die ook al eens (vergeefse)
pogingen heeft gedaan om de begro
tingsbehandeling efficiënter en voor
het publiek aantrekkelijker te laten
verlopen.
De Graaf had naar voren gebracht
dat bij het houden van de algemene
beschouwingen en de verdere verga
dering op dinsdag en woensdag on
voldoende tijd overblijft voor
behoorlijke verslaggeving Verder had
hij voorgesteld dat de algemene be
schouwingen veel beknopter worden
en niet meer worden voorgelezen
(dat kostte de laatste keer een hele
middag) maar schriftelijk worden in
gediend en gepubliceerd, ongeveer
een week voordat b en w erop rea
geren (ook schriftelijk) waarna de
eigenlijke vergadering enige dagen la
ter op een gewone dinsdagavond zou
moeten worden gehouden. De Graaf
veronderstelde dat de begrotingsver
gadering door een en ander boeien
der zou worden en daardoor meer
publiek zou trekken. Wat het laatste
betreft is het met de begrotingsver
gadering droevig gesteld: het is de
slechtst bezochte raadsvergadering
van het jaar. De laatste keer was er
vrijwel niemand.
Principe
Burgemeester en wethouders hadden
de meeste van deze wensen echter
naast zich neergelegd. Voor schrifte
lijke algemene beschouwingen voel
den zij niets. Naar aanleiding van
vragen van Peter Bakker motiveerde
burgemeester Schipper de we.gering
gisteravond in de vergadering van de
raadscommissie voor algemeen en
organisatorisch beleid. Het kwam er
op neer dat het voorlezen van de al
gemene beschouwingen in de
raadsvergadering wordt gezien als
een vorm van openbaarheid, waar
door in theorie elke burger de gele
genheid heeft om er kennis van te te
nemen. Dat in de praktijk haast geen
enkele burger van die mogelijkheid
gebruik maakt, doet aan dat principe
niets af. Het verweer van De Graaf
dat hij desnoods bereid zou zijn om
(beknopte) algemene beschouwingen
integraal in de krant te zetten zodat
veel meer mensen er kennis van zou
den kunnen nemen, bracht in dat
standpunt geen verandering. Het is
niet uitgesloten dat sommige fracties
nog een standpunt zullen geven over
dit onderwerp. Op dit moment wil
het college niet verder gaan dan het
houden van de vergadering op maan
dag en dinsdag waardoor een betere
verslaggeving in de krant mogelijk is.
De in de Joost Dourleinkazerne werk
zame sergeant van de logistieke
dienst verzorging P.J.M. Sloover uit
De Koog heeft uit handen van zijn
commandant, luitenant-kolonel der
mariniers H.G. Roffel, een „Blijk van
waardering" ontvangen. Het eerbe
toon viel hem ten deel omdat hij op
uitblinkende wijze blijk gaf van initia
tief, organisatievermogen en vakbe
kwaamheid en daarbij zodanig
flexibel en improviserend bezig was,
dat de aan zijn zorg toevertrouwde
dienst prima functioneerde ondanks
minimale personeelsbezetting. Ser
geant Sloover was daarnaast enthou
siast betrokken bij diverse
nevenactiviteiten op en rond de
Texelse kazerne.
Kom kijken bij
Den Burg Weverstraat 15
Tel. 02220 - 12346