Cjroen <2warL-Jéxels in het harL,
laadsleden slecht te spreken
iver nieuwe busvervoersplan
Gemeente en polder werken
samen bij rattenverdelging
1
1
lormering zwaard van Damocles?
Provincie verbiedt
parkeerplaats Rommelpot
i
Rabobank Q
Landschapszorg krijgt gelijk
Kerstkado?
Centrale ontharding
fN is in aantocht
Doorgereden
Geen krant op
27 december.
Toeristenbelasting
TROMP
Sieraden met een meesterteken
Bakker s Ijzerhandel b.v.
ik
Juwelier
Martin Tromp
PENSIOEN EN
DE FISCUS
^OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.343
VRIJDAU 23 UhUtMbtn l»öö
edactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
12220-12741
uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a s. Tessa de Graaff, Pater
Vitteplein 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 15639.
loor advertenties, abonnementen, etc.:
angeveld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
lefoon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19.80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34 60.398.
p één na alle leden van de raadscommissie voor ruimtelijk- en
luisvestingbeleid hadden tijdens een vergadering woensdag-
'ond hun twijfels over het nieuwe busvervoersplan. Angst voor
|en ongunstig normeringsstelsel van het Rijk, dat volgens J.
linkenberg, maker van het plan, als een „zwaard van Damo-
les" boven Texel hangt, leek hen geen reden om te snel te kie-
en voor een nieuw vervoerssysteem, dat in de ogen van het
linisterie misschien beter te pruimen is, maar in de praktijk
oor de Texelaars vermindering van de busverbindingen met zich
ïeebrengt.
Ipeciaal voor deze vergadering waren
aar Texel gekomen: P. Kors, mede-
rerker vervoersontwikkeling NZH-
istrict Noord-West, J. Klinkenberg,
emor adviseur Verkeer en Vervoer
,GV en C. Tijsma, districtchef Noord
/est NZH.
legde uit dat Texel eigenlijk net
ussen streekvervoer en stadsvervoer
ivalt. „We moesten een plan beden
ken waarbij beter wordt ingespeeld
op de sterk wisselende hoeveelheid
bruikers en waarmee de bijzondere
sitie van Texel bij het ministerie, de
jeldverstrekker, duidelijk wordt ge
laakt", legde Tijsma woensdag-
end uit.
aker van het plan J. Klinkenberg
klaarde dat door te kiezen voor
een vaste lijndienst in combinatie
met een flexibele verbinding in de
vorm van een belbus, aan de wensen
van de meeste gebruikers tegemoet
zou worden gekomen. „Als norme
ring voor Texel onafwendbaar wordt,
pakt dat negatief uit voor de bus
diensten in het weekend en in de
avonduren. Wij willen dat juist in
«tand houden".
Belbus
De vaste lijndienst gaat ieder uur
maf de boot naar Den Burg en dan
Dver ruim een jaar zal het drinkwa
ar op Texel belangrijk zachter wor
den, als gevolg van de centrale
mthardingsinstallaties die het PWN
egen die tijd in gebruik heeft
jenomen.
Het water krijgt dan een hardheid
van 8,4 graden DH (thans 12-14 gra-
Jen DH), waardoor de kalkafzetting
Dp verwarmingselementen vermin
dert, de smaak van thee beter wordt
sn bij het wassen ongeveer 30%
ninder wasmiddel nodig is om het-
zelfde resultaat te krijgen.
Maandag is de eerste installatie voor
centrale hardheidsverlaging bij het
pompstation Wim Mensink officieel
aan het PWN overgedragen. In janua
ri a.s. wordt begonnen met de bouw
van installaties voor de pompstations
Castricum en Bergen (vanwaar Texel
zijn water betrekt).
Bij het hier toegepaste systeem gaat
de kalk in het water een verbinding
aan met natronloog. De uitvlokkende
talk zet zich af op meegedoseerde
zandkorrels, die tenslotte worden ver
wijderd.
Tussen 16 en 19 december is het
schoolbusje van De Waal op het par
keerterrein bij Albert Heijn door een
onbekende aangereden. De wagen
liep een flinke deuk op.
Eventuele getuigen worden zich te
melden, telefoon 12222.
Wegens het als werkdag uitvallen
van maandag 26 december zal de
Texelse Courant op dinsdag 27 de
cember niet verschijnen.
Abonnees en adverteerders vra
gen wij vriendelijk hier rekening
mee te
houden.
De directeur.
door naar Oosterend en via Oude-
schild weer naar de boot. In Den
Burg kan worden overgestapt op de
belbus die de verbinding met de klei
nere dorpen onderhoudt en als een
soort „stadsbus" door Den Burg zal
gaan. Deze belbus rijdt alleen naar de
plaatsen waar klanten voor zijn, dat
kan in de praktijk dus ieder uur een
andere route betekenen.
Wie in een klein buitendorp woont en
met de bus meewil, moet bellen naar
een centrale. Deze geeft de oproep
door aan de belbus, die op een af
gesproken tijdstip en plaats naar het
betreffende buitendorp rijdt.
Dit systeem geldt niet in de och
tendspits voor 9.00 uur, als veel
scholieren gebruik maken van de bus.
Dan wordt de „oude vertrouwde"
dienstregeling aangehouden.
„Door het nieuwe vervoersplan zullen
bepaalde busverbindingen niet meer
ieder uur worden verzorgd. Aan de
andere kant kunnen we dan 's
avonds vaker bussen laten rijden en
kunnen met de belbus allerlei alterna
tieve routes worden gereden om de
mensen zo dicht mogelijk bij hun be
stemming te brengen", zei Klin
kenberg.
Minst slechte
Het vervoersplan heeft diverse varia
ties. Erna Eelman (VVD) vond dat het
college met plan B niet voor de bes
te, maar voor de minst slechte va
riant had gekozen. „Ik vind het een
kwantitatieve achteruitgang voor de
dorpen. De drie grootste dorpen wor
den erdoor wel goed voorzien".
P. Kors waarschuwde dat het Rijk
moet worden „gelijmd" met een
goed plan, omdat als normering moet
worden ingevoerd, éénderde van de
verbindingen moet worden geschrapt.
„Het Texelse systeem is niet slecht,
maar men heeft hier nog nooit reke
ning hoeven houden met normering".
Ook Jan van Asselt (Texel Belang)
vond het nieuwe vervoersplan maar
matig: „Veel ouderen worden erdoor
gedupeerd. Ik zie op het bijgevoegde
kaartje dat in het Noorden geen bus
meer komt. Ik weiger om me nu al
de stuipen op het lijf te laten jagen
voor een normering. Er valt hier nog
heel wat aan bij te schaven".
Ook ontevreden
Riet Huitema (CDA) was ook onte
vreden. „Het waarborgen van het
vervoer van de schoolkinderen is be
langrijk. Ik vraag me af of een lijn
naar de bootdienst met Vlieland zin
heeft. Dit plan is onaanvaardbaar".
Hans Roeper (PvdA) constateerde dat
het leek alsof raadsleden overal ver
stand van hadden. Het maken van
dienstregelingen leek hem zeer
gespecialiseerd werk, waar hij niet
zoveel verstand van had. Het plan
leek hem toch wel aardig. „Even bel
len en binnen afzienbare tijd is er
vervoer", aldus de PvdA-man. Hij
stelde voor de vaste één uurs
lijnverbinding om het uur De Waal en
Den Hoorn te laten aandoen. „Er
moet veel geld in promotie worden
gestoken om iedereen „belbus-
minded" te maken. Kunnen alle Texe
laars het niet eens een keer gratis
proberen?
Vanuit het publiek kwam de vraag bij
hoeveel telefoontjes de belbus zal
worden ingezet. „Als één persoon
belt gaat hij al rijden", verzekerde
Tijsma.
Omdat de heren van de overkant de
laatste boot moesten halen, werd de
discussie na bijna anderhalf uur af
gesloten. Vooral de verbinding met
de kleinere buitendorpen zal nog
eens kritisch worden bekeken, werd
door de NZH-mannen
toegezegd.
MEDEDELINGEN VAN B EN W
In de septembervergadering heeft de
gemeenteraad besloten tot een ver
hoging van de toeristenbelasting. Een
dergelijk besluit heeft echter eerst
rechtskracht na verkrijging van de
Koninklijke goedkeuring. Bij Koninklijk
Besluit van 8 december 1988, no. 7,
is de goedkeuring verleend en met
ingang van 1 januari 1989 bedraagt
de toeristenbelasting derhalve 70,90
per overnachting. In aansluiting op
het vorenstaande hebben Burge
meester en Wethouders de gemeen
telijke subsidie, die wordt verleend
aan scholen die in de gemeente ver
blijven voor een schoolreis of werk
week bepaald op 50% van de in
totaal in rekening te brengen toe
ristenbelasting.
Gedeputeerde Staten willen niet dat
een parkeerterreintje wordt aange
legd nabij de hoek Rommelpot-
Witteweg te Den Hoorn. Getwijfeld
wordt aan de noodzaak van het ter
rein op deze plaats. Het verdwijnen
van het biologisch waardevolle
graslandje dat er nu ligt, wordt on
gewenst gevonden.
De door burgemeester en wethou
ders van Texel gevraagde „verklaring
van geen bezwaar" is dan ook ge
weigerd. Die verklaring van de provin
cie was nodig omdat het geplande
parkeerterreintje strijdig is met het
bestemmingsplan. De afwijzende
beslissing betekent dat de Werkgroep
Landschapszorg Texel, die een be
zwaar had ingediend tegen de aanleg
van een parkeerterrein op deze
plaats, in het gelijk is gesteld.
Paddestoelen
Dat bezwaar kwam erop neer dat het
gebied grote botanische waarde heeft
omdat er een zeldzame paddestoel
voorkomt. Bovendien vormt het ter
rein voor het gezicht een fraaie over
gang tussen het duinlandschap en
het cultuurlandschap en ook werd
getwijfeld aan de practische bruik
baarheid van dit buiten het dorp gele
gen terrein (met plaats voor 28
auto's) en werd gevreesd voor ver-
keersconflicten tussen auto's en
fietsers.
Gedeputeerde Staten zijn het daar
mee dus eens. „Wij zijn van oordeel
dat onduidelijkheid bestaat omtrent
de noodzaak van nieuwe parkeergele
genheid ter plaatse. Onvoldoende in
zicht is gegeven omtrent een
onderzoek naar mogelijke alternatieve
parkeerterreinen. Het genoemde per
ceel betreft een karakteristiek binnen-
duingraslandje met goed ontwikkelde
soortenrijke vegetatie. Tevens bevindt
zich op het perceel een typisch Texel
se drinkkolk. Ecologisch vormt het
perceel een fraai object. Veel van
dergelijke graslandjes langs de bin-
nenduinrand zijn gedurende de laat
ste decennia verdwenen. Onder deze
omstandigheden achten wij aanleg
van een parkeerterrein ten koste van
een als zeer waardevol aan te mer
ken graslandje niet verantwoord.
Overigens kan nog worden opge
merkt dat de situering van het par
keerterrein niet past in de structuur
van het karakteristieke kern van Den
Hoorn".
»M >W
De rattenbestrijders Willem Moor en Peter van der Gracht aan het werk. In de rattenholen In de slootkant wordt in plastic verpakt vergiftigd lo
kaas aangebracht
De gemeente en het waterschap werken nauw samen bij de
bestrijding van ratten. Mensen van beide instanties zijn de afge
lopen week broederlijk op pad geweest om nieuwe concentraties
te ontdekken, deze te verdelgen en om bestrijdingsadviezen te
geven aan grondgebruikers.
Inmiddels is gebleken dat de publica
ties in deze krant over bijzonder grote
aantallen ratten op Texel bepaald met
overdreven waren. Tal van mensen
die er tot op dat moment nog geen
weet van hadden hebben op hun er
ven rattengaten ontdekt en zijn met
de bestrijding van de dieren begon
nen. Honderden ratten zijn inmiddels
gedood, maar het is helaas gebleken
dat de opengevallen plaatsen in veel
gevallen al snel door ratten van el
ders worden ingenomen. Met het uit
leggen van vergif moet daarom
onverminderd worden voortgegaan in
combinatie met preventieve maatre
gelen om de omgeving voor ratten zo
onaantrekkelijk mogelijk te maken.
1500 zakjes
Peter van der Gracht (Waterschap) en
Wim Moor (Gemeente) hebben de af
gelopen dagen de sloten langs ge
meentelijke en polderwegen
gecontroleerd en daarbij in de taluds
vele rattenholen aangetroffen. In alle
gaten werd vergiftigd lokaas uitge
legd. Tot dusver hebben zij maar
liefst 1500 zakjes gif verwerkt.
Bestrijding bleek vooral noodzakelijk
nabij mais- en bietenland. Gebruikers
van grond waar veel ratten zitten,
hebben en brief gehad met het ver
zoek de bestrijding zelf voort te zet
ten. Het benodigde gif kan gratis bij
gemeentewerken aan de R.P. Keij-
serstraat worden afgehaald en
bestrijdingsadviezen kunnen daar ook
worden ingewonnen evenals bij het
Waterschap. Er zijn inmiddels een
vijftigtal brieven uitgedeeld: daarnaast
zijn ongeveer 25 personen mondeling
benaderd. Volgens Piet Bolier van de
gemeente Texel wordt bijna overal
positief gereageerd op de oproep. De
boeren stellen het op prijs dat water
schap en gemeente samenwerken en
willen hun best doen om van de rat
ten af te komen.
Fout
Inmiddels is ook duidelijk dat de rat
tenbestrijding niet overal op de juiste
wijze gebeurt. Het komt voor dat
wordt volstaan met het één keer los
uitstrooien van wat vergif in de ho
len. Dat is met voldoende. Het gif
moet zodanig worden aangeboden
dat het droog blijft en makkelijk kan
worden gecontroleerd en aangevuld.
Er moet dus gebruik worden gemaakt
van kistjes of pijpen, zoals beschre
ven in de Texelse Courant van enkele
weken geleden. De kistjes moeten
vooral in het begin minstens eens per
twee dagen worden gecontroleerd. Er
moet meer gif worden aangeboden
dan de ratten op kunnen, zodat ze
een aantal keren terugkomen en tel
kens opnieuw eten. Alleen dan kan
men er van verzekerd zijn dat de die
ren binnen enkele dagen sterven.
Veel klandizie
Vooral als gevolg van de thans aan
de gang zijnde bestrijdingscampagne
heeft de gemeente het afgelopen jaar
meer rattengif uitgereikt dan ooit: on
geveer 1200 kg. Daarbij is de onge
veer 250 kg die de gemeente zelf
heeft gebruikt, niet meegerekend. Ja
renlang heeft de gemeente het gif
zelf met het lokaas gemengd en in
elke gewenste hoeveelheid onverpakt
meegegeven aan mensen die last
hadden van ratten. Dat was tegen de
officiële regels want de gemeente
Texel is niet bevoegd om het mengsel
zelf te vervaardigen. In 1987 stak de
Algemene Inspectuie Dienst er dan
ook een stokje voor en een tijdlang is
de uitgifte van vergif toen gestaakt.
Thans wordt het kant en klare meng
sel van een bevoegde instantie (het
Samenwerkingsgebied West-
Friesland) betrokken en is het weer
onbeperkt beschikbaar Toch zou het
kunnen dat het vorig jaar staken van
de uitreiking een van de oorzaken is
van het grote aantal ratten op dit
moment, maar de afgelopen zachte
winter speelt waarschijnlijk een veel
Candy weet alles van wassen!
Kopers van een Candy wasauto
maat krijgen van ons tot en met
31 december een flinke premie!
belangrijker rol. Ook elders in het
land worden grotere aantallen ratten
gemeld dan gewoonlijk.
Recreatie
Na de boeren hebben inmiddels ook
de recreatieondernemers informatie
gehad over rattenbestrijding. Op bun
galowterreinen blijken nogal wat rat
ten te zitten, vooral daar waar slordig
met vuilnis wordt omgesprongen en
waar rommelige toestanden heersen
zodat de ratten veel schuilplaats heb
ben. Het zo snel mogelijk ratvrij ma
ken van deze terreinen is ook van
grote promotionele betekenis.
Grote concentraties zijn gesignaleerd
in het gewone boerenland, met als
uitschieters bepaalde punten in Eier-
land en de omgeving van Den Hoorn.
De grootste „ratdichtheid" is waarge
nomen in de buurt van Oosterend
waar blijkens de gaten, loopsporen
en keutels honderden, misschien wel
een paar duizend ratten moeten zit
ten op een betrekkelijk klein gebied.
De toestand is echter allerminst ho
peloos. „Als iedereen een handje
helpt, is de toestand binnen een paar
weken weer aanvaardbaar", zeggen
de rattenbestrijders van gemeente en
waterschap, die in januari een twee
de controle zullen uitvoeren.
GOUD- EN ZILVERSMEDER1J
DE LUTINE
Kogerstraat 100
1791 EV Den Burg-Texel.
Telefoon 15238.
02220 - 12346.
Natuurlijk
Weverstraat.
Financiële zekerheid voor later en
een fiscale aftrekpost voor 1988.
Wij adviseren u vrijblijvend over de
mogelijkheden.
Telefoon 02220 - 14341
Na kantoortijd:
14894 - 14389 of 15622