Cjrocn cZwartsJexeh in het harL Ecomare ontving 100 olieslachtoffers Passagiers mogen zitjes uitzoeken voor de salon 'ie vandaag het goede loet, zorgt voor het leluk van morgen. laster „Baden" >nk bij Texel Natte heide brandt ook! Ontwerp „Schulpengat" vrijwel besteksklaar Groter werkterrein voor RWS-dienstkring Overstekende hond veroorzaakt schade Teso op Oudejaarsvond BERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.344 i \j L/LV/tiviotn fEXELSE COURANT ictie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741. or ,n werktijd deze week tot en met dinsdag a.s Harry de Graat, Heii- iweg 75, De Koog, telefoon 02220 - 17266. advertenties, abonnementen, etc.. eveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg. toon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Begin februari 1986 kreeg ik nog in mijn vorige gemeente telefo nisch aangeboden „Texel 1986", een videoband over een uniek itukje Nederland met vakantieplezier voor het hele gezin. Op de mslag werd dit duidelijk gemaakt door een kudde schapen op de weg, een zeehond met baby en een jong stel mensen dat van het tweedelig badpak het bovenste gedeelte had thuisgelaten. Onlangs heb ik deze videoband, die voor mij bij het aanbieden al leen nog maar verrassingen inhield, weer eens afgedraaid. Bij het iekijken van de beelden, die samen proberen een zo compleet logelijk beeld van Texel als vakantieland te schetsen viel het mij p, hoeveel er in de toch korte spanne tijds tussen 1985 en 1988 is veranderd. jferanderingen, die geleidelijk tot [tand zijn gekomen, maar bij een te- jgblik, zoals dat bij een videoband logelijk is, toch heel duidelijk blijken, liet voert te ver om wat er in die Jaar jaar op Texel is veranderd, ook al zou ik in staat zijn dit volledig te Joen, naar voren te halen. Idereen bij het raadplegen van zijn of Saar geheugen tal van voorbeelden loemen. Veranderingen dus die de Befomstandigheden op ons eiland in i/elke zin dan ook hebben beïnvloed. uitspreken over de flora en fauna, die in zijn of haar ogen is achteruitge gaan. De bouwondernemer daarente gen zal misschien met voldoening terugzien op de afgelopen jaren, om dat er in de verschillende sectoren flink is gebouwd. Daarnaast zal wel licht de recreatieondernemer met ge mengde gevoelens aan de toch niet altijd mooie zomerseizoenen terug denken. Als burgemeester, in welk ambt ik geacht wordt alle belangen tegenover elkaar af te wegen, heb ik Bij zo'n terugblik, die zo duidelijk past de indruk dat de ontwikkeling van in de tijd rond de jaarwisseling, komt zo gemakkelijk de vraag naar boven, of de veranderingen ook ten goede zijn gekomen aan wat wij en anderen van Texel verwachten. De beantwoor- Texel, in welke zin dan ook, in een richting is gegaan, die onder de ge geven omstandigheden, als aanvaard baar mag worden aangemerkt. Nog steeds is er sprake van een aantrek- ding vari die vraag is sterk afhankelijk kelijk woongebied, waar het zowel van de belangstelling, die men, pra tende over Texel, heeft. Zo zal de lief hebber van de natuur wellicht zorg Bandagavond even na tien uur is li in Honduras geregistreerde kust- iraarder „Baden" op de Noordzee bij Texel vergaan. De drie opvarenden tonden worden gered door de sleep- loot Smitlloyd 57 die de coaster rie kwartier eerder op sleeptouw lad genomen in de hoop het toen al n zinkende toestand verkerende schip nog aan de grond te kunnen jetten of in een haven te brengen. De 298 brutoregisterton metende en 58 meter lange „Baden" (in 1966/1967 gebouwd in Noorwegenl s geladen met rollen bandstaai. AIS gevolg van het stormachtige weer was die lading gaan schuiven en had de huid van het voorschip zo danig geramd dat lekkage was ont- an. Als gevolg daarvan begon het Ship al in de loop van de middag gzij te maken. Tegen negen uur 's ends bedroeg de slagzij 30 graden en was de toestand zeer kritiek ge worden. De sleepboot Smitlloyd 57 die zich in verband met transport werkzaamheden voor booreilanden toevallig in de buurt bevond, maakte om half tien vast. De situatie liet zich toen weinig hoopvol aanzien, omdat it snel water makende schip al gro- indeels was weggezonken. Het was ndelijk dat de inmiddels vertrokken iddingboot „Suzanna" te laat zou riveren, zodat ook een marineheli- pter werd opgeroepen. Lang voor dat die ter plekke arriveerde was het lot van de „Baden" echter beslecht. Om 22.10 uur zonk het schip op 53.13 N en 4.41 O, dat is meer dan kilometer uit de kust van Texel, ter hoogte van de Slufter. De drie op renden dreven in het water maar nden binnen een kwartier met be hulp van een reddingvlot door de Smitlloyd worden opgepikt en later in Geen voorrang Op de avond van eerste Kerstdag omstreeks elf uur deed zich op het kruispunt Beatrixlaan-Keesomlaan in Ten Burrg een aanrijding voor waarbij linke schade aan twee personenau to's ontstond. Een uit de richting van de Pontweg naderende Opelbestuur- Ter uit Breda verleende geen voor- ^ng aan een op de Keesomlaan [jdende 26-jarige Texelaar in een rolkswagen. Bij de aanrijding maakte '0 Opel een zodanige schuiver dat jeze schade toebracht aan een tuin- jek en een schakelkast van een wo- |ing aan de Beatrixlaan. voor de eigen inwoners, als voor de vele gasten die ons jaarlijks bezoe ken, goed toeven is. Ook nog, als we de nacht in goede gezondheid in Den Helder aan land worden gebracht. Texelse reddingsinstanties zijn op geen enkele wijze bij het geval be trokken geweest. Wel werd de de vuurtoren bemand, maar de opdracht daarvoor van het kustwachtcentrum IJmuiden kwam rijkelijk laat. Ook de reddingmaatschappij vindt dat zij veel eerder gealarmeerd had moeten worden. Het zee- en kustgebied dat valt on der de zorgen van de Dienstkring Texel van Rijkswaterstaat is uitge breid. Ook de veerhaven van Den Helder valt nu onder de Dienstkring Texel evenals het Noordhollandse ge deelte van de Waddenzee (met on der meer de Razende Bol en omgeving. Marsdiep, Texelstroom, Malzwin en Balgzand). De wijziging is onderdeel van een re organisatie die ingaand 1 januari van kracht wordt en waarbij de Dienst kring Den Helder wordt opgeheven. De taken van deze dienstkring wor den overgenomen door de omliggen de dienstkringen Texel, Noordzeekust en Noordhollandsch kanaal. In verband met deze uitbreiding krijgt de dienstkring Texel er twee perso neelsleden bij, die afkomstig zijn van de Dienstkring Den Helder en om practische redenen werkzaam zullen blijven in de marinestad. De verandering loopt vooruit op een verdergaande reorganisatie die in 1990 en 1991 zijn beslag moet krij gen en die verband houdt het het streven tot overdracht van rijkstaken op regionaal niveau aan lagere overheden. met zo'n 50.000 mensen, samen een kleine stad hebben gevormd. Het vraagt daarbij wat aanpassing en re kening houden met elkaar, wat in een stedelijk verband elke dag het geval is. Maar toch acceptabel, vooral als je in ogenschouw neemt, dat het eiland honderdduizenden mensen per jaar de gelegenheid geeft iets te proeven van hetgeen wij dagelijks mogen beleven. Een in alle opzichten mooi eiland, met (als je de videoband tenminste mag gelovenl, altijd mooi weer. Als we in bijvoorbeeld Neder land om ons heenkijken, zijn er voor beelden te over ook in gebieden die met Texel te vergelijken zijn, waar wij ons aan kunnen spiegelen, in die zin, dat je daarbij tot de conclusie komt, dat het hopelijk nooit zo ver bij ons zal komen. Dergelijke voorbeelden mogen we als een waarschuwing zien en een gewaarschuwd mens telt nu eenmaal voor twee. We zullen er dus lering uit moeten trekken. In de eerste plaats door samen in alle openheid vast te stellen waar de grenzen liggen. De grenzen van het milieu, het verkeersaanbod, het aan tal slaapplaatsen, het gebruik van de natuurgebieden, de uitbreidingsmoge lijkheden van de bebouwing en het gebruik van het buitengebied. Het is de taak van de gemeente om in deze initiatieven te nemen en te peilen wat de inwoners van de toekomst van het eiland denken. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Sommige belangen zullen tegengesteld blijken te zijn, ter wijl onmogelijk aan alle wensen tege moet kan worden gekomen. Maar het is de moeite waard om er mee bezig te zijn. We zullen immers allemaal baat hebben bij een goed beleid, ook al lijkt dit op korte termijn met zo. Het gezegde „Wie vandaag het goe de doet, zorgt voor het geluk van morgen", gaat ook hier op. Ik hoop hierbij, dat verschillende zienswijzen niet zullen leiden tot meningsverschil len in de Texelse samenleving, die lang op een minder gewenste wijze kunnen doorwerken. Vermoedelijk zal het jaar 1989 belangrijk zijn voor de afweging van allerlei zaken die in de toekomst voor Texel een rol van bete kenis zullen spelen. Ik vraag dan ook van u om samen met het gemeentebestuur juist het komend extra belangstelling te tonen voor alles wat de gemeenschap aan gaat. Doen we dat, dan ben ik ervan overtuigd, dat de Texelaars net als dat ze dat al eeuwen hebben gedaan, in staat zullen blijken, zonder al te veel inmenging van buitenaf, voor de generaties na ons een echt eiland achter te laten. Dat wens ik ons toe en hoop dat mede in dat verband 1989 voor iedereen een goed jaar wordt. De burgemeester, A. Schipper. Ook op het Texelse strand zijn vrij grote aantallen zeevogels gevonden die slachtoffer zijn geworden van de palmolie die door een tot dusver on bekend schip op de Noordzee is geloosd. De eerste negen dieren werden op eerste kerstdag in het vogelhospitaal van „Ecomare" bezorgd. De volgende dag kwamen er vijftien bij. Nadien liep de stand snel op zodat er inmid dels meer dan honderd zijn. Dank zij het fraaie weer en de grote aantallen toeristen die zich op het strand be vinden, worden de vogels snel gevon den. Ook Piet Postma van Natuur. Milieu en Faunabeheer haalt met de Op eerste kerstdag kon een bijzon der feit worden aangetekend in de geschiedenis van de Texelse brand weer: ondanks het natte weer van de laatste dagen was brand uitge broken in de heide van de Bleekers- vallei. Daarbij ging ongeveer 750 m2 begroeiing verloren. Dank zij ingrijpen van toeristen bleef de schade daartoe beperkt. De bran dende hei werd met takken uitgesla gen, zodat de brandweer er niets meer aan hoefde te doen. Zowel brandweer als politie vragen zich met verbazing af hoe het vuur in het nat te terrein kan zijn ontstaan. Gedacht wordt aan opzet, omdat alleen bij grote droogte de bekende sigaretten peuk of iets dergelijks zulke gevolgen kan hebben. De Teso-directie is van plan het passagiersverblijf van de nieuwe dubbeldekker „Schulpengat" leuk en gezellig in te richten. De kil le plastic kuipstoeltjes die de sfeer bepalen op de „Molengat" zullen er zeker niet komen. Wat er wèl komt hangt mede af van de passagiers want die krijgen inspraak. Meerdere bedrijven hebben Teso al benaderd in de hoop het meubilair te kunnen leveren voor de nieuwe veer boot. Een aantal van deze bedrijven zal worden uitgenodigd om in de loop van volgend jaar in de salon van de „Molengat" een showcollec tie op te stellen die daar geruime tijd door de passagiers zal worden ge bruikt. De passagiers kunnen tijdens de reis hun mening over de diverse soorten meubilair geven door het in vullen van een enquêteformulier. Als het kan zal het meubilair dat de meeste „stemmen" krijgt, worden gekozen. Teso maakt echter wel voorbehoud, want het gaat er niet al leen om wat leuk en gezellig is maar ook om vervangbaarheid en „vandaal bestendigheid" waar het publiek zich minder goed een oordeel over kan vomen. Besteksklaar De inrichting van het passagiersver blijf hoort overigens niet tot de be langrijkste aspekten van de bouw. De detailleerd programma van eisen, zo dat het nu vast staat waartoe het schip in staat is wat betreft snelheid, stabiliteit, grootte, automatisering, veiligheid, vervoerscapaciteit, uiterlijk, etc. De eerste vijfhonderd pagina's van het bestek (in overleg met de Teso-directie gemaakt door het Bu reau voor Scheepsbouw in Bloemen- daal) zijn inmiddels bij de werf afgeleverd zodat daar kan worden be gonnen met het maken van de detail tekeningen. Met dit voorbereidende werk zit men op schema. Medio mei begint de echte bouw. Dan wordt of ficieel de kiel gelegd en in december 1990 moet het schip klaar zijn. Verschillen Afgezien van de aanzienlijk grotere lengte (110 meter) zal de „Schulpen gat" op het eerste gezicht veel lijken op de 88 meter lange „Molengat". Er zijn echter veel belangrijke verschil len, vooral wat betreft de inwendige techniek. Inplaats van twee zal de „Schulpengat" met vier Voith Schneider propellers worden uitge- het belang van de bedrijfszekerheid. Bovendien is het „losbreekkoppel" (de energie die nodig is om zo'n gro te propeller opgang te krijgen) gunsti ger. Een Voith Schneider propeller is niet het goedkoopste voortstuwings systeem, maar een aantrekkelijk al ternatief is er niet. Manoevreren van het schip in de feitelijk te kleine ha ven zou eventueel ook kunnen met een combinatie van gewone schroe ven, roeren en zijschroeven maar dat zou naar verhouding ook veel geld kosten en de wendbaarheid van het schip zou minder zijn en daarmee sa menhangend de bedrijfszekerheid. Die bedrijfszekerheid is de overheersende factor bij elke keus die bij het ont werpen van het schip is gemaakt. De boot moet onder practisch alle om standigheden veilig kunnen varen. Dicht bovendek Dank zij de grotere lengte heeft de „Schulpengat" een (nog) grotere sta biliteit dan de „Molengat". Om die reden mocht de opbouw wat zwaar der worden zodat het mogelijk was het bovenste autodek opzij dicht te maken. Op de „Molengat" staan de auto's op het bovendek eigenlijk in de open lucht. Bij slecht weer stuift regen- en zeewater naar binnen wat voor de auto's en het schip zelf niet goed is. Bovendien tocht het er bijna auto veel vogels op. Afgezien van enkele alken zijn het al lemaal zeekoeten. Deze vogelsoort houdt zich in deze tijd van het jaar in grote aantallen op voor onze kust. In Ecomare worden de dieren die in slechte conditie verkeren en daarom geen overlevingskans hebben, afge maakt. De andere worden gewassen en zullen na geruime tijd, als de na tuurlijke waterafstotende vetlaag in de veren zich weer heeft gevormd, worden vrijgelaten. Omdat hij moest remmen en uitwij ken voor een plotseling overstekende hond, kwam woensdagavond even na zeven uur een automobilist op de Pontweg ter hoogte van Den Burg in botsing met een verkeersbord. Het verkeersbord knapte af en de auto liep schade op aan een der portieren. De hond was ontsnapt aan de aan dacht van zijn eigenaar, een 45-jarige inwoner van Den Burg, die met het dier in de berm naast het fietspad wandelde om het uit te laten. De schade wordt onderling geregeld. De Teso bootdiensten van 9.05 uur van Texel en 21.35 van Den Helder vervallen op Oudejaarsvond. De laat ste boot vertrekt die avond dus 20.05 uur van Texel en om 20.35 uur uit Den Helder. De reizigers worden er verder aan herinnerd dat de trei nen van 19.58 en 20.58 richting Am sterdam vervallen. altijd, onaangenaam voor het perso neel en de in- en uitstappende pas sagiers. Luie trappen Het promenadedek ter hoogte van de passagierssalon is aan elke zijde van het schip op drie plaatsen open ter wijl dat op de „Molengat" op één plaats het geval is. Dat heeft te ma ken met het veel grotere aantal tra- popgangen. Belangrijk voor de toegankelijkheid van het schip is dat die trappen een veel minder steile helling hebben dan op de „Molen gat"; het zijn zg. „luie" trappen. Die nemen meer plaats in, maar dank zij de grotere lengte van het schip is die ruimte beschikbaar. Het bovenste autodek krijgt een pla fond op 2,95 meter hoogte, 25 centi meter meer dan op de „Molengat". Daardoor kunnen op dit dek ook gro te caravans, auto's met fietsen op de imperiaal e.d. worden gezet, zodat men bij het laden meer flexibel is. Een ander verschil met de „Molen gat" is dat de openluchtdekken die zich bevinden voor de stuurhuizen veel ruimer worden uitgevoerd en van banken en doorzichtige windscher men worden voorzien. Thans zijn de ze niet van zitplaatsen voorziene dekken eigenlijk niet voor passagiers bedoeld, maar mensen die een mooi uitzicht willen hebben op zee en op het naderende of verdwijnende eiland komen er graag. Sneller De „Schulpengat" zal wat sneller va ren dan de „Molengat". De diensts- nelheid bedraagt 13,6 knopen. Dat is nodig om de langere laad- en lostij den (het schip kan 245 auto's laden) Lees verder pagina 2 SCHULPENGAT Martien v.d. Wetering en medewerkers wensen u een goed 1989 Zijaanzicht van Teso's nieuwe vlaggeschip

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1