Cjrocn cZwartsJexeh in het harL
Ecomare ontving 100
olieslachtoffers
Passagiers mogen zitjes
uitzoeken voor de salon
'ie vandaag het goede
loet, zorgt voor het
leluk van morgen.
laster „Baden"
>nk bij Texel
Natte heide
brandt ook!
Ontwerp „Schulpengat" vrijwel besteksklaar
Groter werkterrein
voor RWS-dienstkring
Overstekende hond
veroorzaakt schade
Teso op Oudejaarsvond
BERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.344
i \j L/LV/tiviotn
fEXELSE
COURANT
ictie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
20-12741. or
,n werktijd deze week tot en met dinsdag a.s Harry de Graat, Heii-
iweg 75, De Koog, telefoon 02220 - 17266.
advertenties, abonnementen, etc..
eveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
toon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Begin februari 1986 kreeg ik nog in mijn vorige gemeente telefo
nisch aangeboden „Texel 1986", een videoband over een uniek
itukje Nederland met vakantieplezier voor het hele gezin. Op de
mslag werd dit duidelijk gemaakt door een kudde schapen op
de weg, een zeehond met baby en een jong stel mensen dat van
het tweedelig badpak het bovenste gedeelte had thuisgelaten.
Onlangs heb ik deze videoband, die voor mij bij het aanbieden al
leen nog maar verrassingen inhield, weer eens afgedraaid. Bij het
iekijken van de beelden, die samen proberen een zo compleet
logelijk beeld van Texel als vakantieland te schetsen viel het mij
p, hoeveel er in de toch korte spanne tijds tussen 1985 en 1988
is veranderd.
jferanderingen, die geleidelijk tot
[tand zijn gekomen, maar bij een te-
jgblik, zoals dat bij een videoband
logelijk is, toch heel duidelijk blijken,
liet voert te ver om wat er in die
Jaar jaar op Texel is veranderd, ook
al zou ik in staat zijn dit volledig te
Joen, naar voren te halen. Idereen
bij het raadplegen van zijn of
Saar geheugen tal van voorbeelden
loemen. Veranderingen dus die de
Befomstandigheden op ons eiland in
i/elke zin dan ook hebben beïnvloed.
uitspreken over de flora en fauna, die
in zijn of haar ogen is achteruitge
gaan. De bouwondernemer daarente
gen zal misschien met voldoening
terugzien op de afgelopen jaren, om
dat er in de verschillende sectoren
flink is gebouwd. Daarnaast zal wel
licht de recreatieondernemer met ge
mengde gevoelens aan de toch niet
altijd mooie zomerseizoenen terug
denken. Als burgemeester, in welk
ambt ik geacht wordt alle belangen
tegenover elkaar af te wegen, heb ik
Bij zo'n terugblik, die zo duidelijk past de indruk dat de ontwikkeling van
in de tijd rond de jaarwisseling, komt
zo gemakkelijk de vraag naar boven,
of de veranderingen ook ten goede
zijn gekomen aan wat wij en anderen
van Texel verwachten. De beantwoor-
Texel, in welke zin dan ook, in een
richting is gegaan, die onder de ge
geven omstandigheden, als aanvaard
baar mag worden aangemerkt. Nog
steeds is er sprake van een aantrek-
ding vari die vraag is sterk afhankelijk kelijk woongebied, waar het zowel
van de belangstelling, die men, pra
tende over Texel, heeft. Zo zal de lief
hebber van de natuur wellicht zorg
Bandagavond even na tien uur is
li in Honduras geregistreerde kust-
iraarder „Baden" op de Noordzee bij
Texel vergaan. De drie opvarenden
tonden worden gered door de sleep-
loot Smitlloyd 57 die de coaster
rie kwartier eerder op sleeptouw
lad genomen in de hoop het toen al
n zinkende toestand verkerende
schip nog aan de grond te kunnen
jetten of in een haven te brengen.
De 298 brutoregisterton metende en
58 meter lange „Baden" (in
1966/1967 gebouwd in Noorwegenl
s geladen met rollen bandstaai.
AIS gevolg van het stormachtige
weer was die lading gaan schuiven
en had de huid van het voorschip zo
danig geramd dat lekkage was ont-
an. Als gevolg daarvan begon het
Ship al in de loop van de middag
gzij te maken. Tegen negen uur 's
ends bedroeg de slagzij 30 graden
en was de toestand zeer kritiek ge
worden. De sleepboot Smitlloyd 57
die zich in verband met transport
werkzaamheden voor booreilanden
toevallig in de buurt bevond, maakte
om half tien vast. De situatie liet zich
toen weinig hoopvol aanzien, omdat
it snel water makende schip al gro-
indeels was weggezonken. Het was
ndelijk dat de inmiddels vertrokken
iddingboot „Suzanna" te laat zou
riveren, zodat ook een marineheli-
pter werd opgeroepen. Lang voor
dat die ter plekke arriveerde was het
lot van de „Baden" echter beslecht.
Om 22.10 uur zonk het schip op
53.13 N en 4.41 O, dat is meer dan
kilometer uit de kust van Texel,
ter hoogte van de Slufter. De drie op
renden dreven in het water maar
nden binnen een kwartier met be
hulp van een reddingvlot door de
Smitlloyd worden opgepikt en later in
Geen voorrang
Op de avond van eerste Kerstdag
omstreeks elf uur deed zich op het
kruispunt Beatrixlaan-Keesomlaan in
Ten Burrg een aanrijding voor waarbij
linke schade aan twee personenau
to's ontstond. Een uit de richting van
de Pontweg naderende Opelbestuur-
Ter uit Breda verleende geen voor-
^ng aan een op de Keesomlaan
[jdende 26-jarige Texelaar in een
rolkswagen. Bij de aanrijding maakte
'0 Opel een zodanige schuiver dat
jeze schade toebracht aan een tuin-
jek en een schakelkast van een wo-
|ing aan de Beatrixlaan.
voor de eigen inwoners, als voor de
vele gasten die ons jaarlijks bezoe
ken, goed toeven is. Ook nog, als we
de nacht in goede gezondheid in Den
Helder aan land worden gebracht.
Texelse reddingsinstanties zijn op
geen enkele wijze bij het geval be
trokken geweest. Wel werd de de
vuurtoren bemand, maar de opdracht
daarvoor van het kustwachtcentrum
IJmuiden kwam rijkelijk laat. Ook de
reddingmaatschappij vindt dat zij veel
eerder gealarmeerd had moeten
worden.
Het zee- en kustgebied dat valt on
der de zorgen van de Dienstkring
Texel van Rijkswaterstaat is uitge
breid. Ook de veerhaven van Den
Helder valt nu onder de Dienstkring
Texel evenals het Noordhollandse ge
deelte van de Waddenzee (met on
der meer de Razende Bol en
omgeving. Marsdiep, Texelstroom,
Malzwin en Balgzand).
De wijziging is onderdeel van een re
organisatie die ingaand 1 januari van
kracht wordt en waarbij de Dienst
kring Den Helder wordt opgeheven.
De taken van deze dienstkring wor
den overgenomen door de omliggen
de dienstkringen Texel, Noordzeekust
en Noordhollandsch kanaal.
In verband met deze uitbreiding krijgt
de dienstkring Texel er twee perso
neelsleden bij, die afkomstig zijn van
de Dienstkring Den Helder en om
practische redenen werkzaam zullen
blijven in de marinestad.
De verandering loopt vooruit op een
verdergaande reorganisatie die in
1990 en 1991 zijn beslag moet krij
gen en die verband houdt het het
streven tot overdracht van rijkstaken
op regionaal niveau aan lagere
overheden.
met zo'n 50.000 mensen, samen een
kleine stad hebben gevormd. Het
vraagt daarbij wat aanpassing en re
kening houden met elkaar, wat in een
stedelijk verband elke dag het geval
is. Maar toch acceptabel, vooral als
je in ogenschouw neemt, dat het
eiland honderdduizenden mensen per
jaar de gelegenheid geeft iets te
proeven van hetgeen wij dagelijks
mogen beleven. Een in alle opzichten
mooi eiland, met (als je de videoband
tenminste mag gelovenl, altijd mooi
weer. Als we in bijvoorbeeld Neder
land om ons heenkijken, zijn er voor
beelden te over ook in gebieden die
met Texel te vergelijken zijn, waar wij
ons aan kunnen spiegelen, in die zin,
dat je daarbij tot de conclusie komt,
dat het hopelijk nooit zo ver bij ons
zal komen. Dergelijke voorbeelden
mogen we als een waarschuwing
zien en een gewaarschuwd mens telt
nu eenmaal voor twee. We zullen er
dus lering uit moeten trekken. In de
eerste plaats door samen in alle
openheid vast te stellen waar de
grenzen liggen. De grenzen van het
milieu, het verkeersaanbod, het aan
tal slaapplaatsen, het gebruik van de
natuurgebieden, de uitbreidingsmoge
lijkheden van de bebouwing en het
gebruik van het buitengebied. Het is
de taak van de gemeente om in deze
initiatieven te nemen en te peilen
wat de inwoners van de toekomst
van het eiland denken. Dat zal niet
gemakkelijk zijn. Sommige belangen
zullen tegengesteld blijken te zijn, ter
wijl onmogelijk aan alle wensen tege
moet kan worden gekomen. Maar het
is de moeite waard om er mee bezig
te zijn. We zullen immers allemaal
baat hebben bij een goed beleid, ook
al lijkt dit op korte termijn met zo.
Het gezegde „Wie vandaag het goe
de doet, zorgt voor het geluk van
morgen", gaat ook hier op. Ik hoop
hierbij, dat verschillende zienswijzen
niet zullen leiden tot meningsverschil
len in de Texelse samenleving, die
lang op een minder gewenste wijze
kunnen doorwerken. Vermoedelijk zal
het jaar 1989 belangrijk zijn voor de
afweging van allerlei zaken die in de
toekomst voor Texel een rol van bete
kenis zullen spelen.
Ik vraag dan ook van u om samen
met het gemeentebestuur juist het
komend extra belangstelling te tonen
voor alles wat de gemeenschap aan
gaat. Doen we dat, dan ben ik ervan
overtuigd, dat de Texelaars net als
dat ze dat al eeuwen hebben gedaan,
in staat zullen blijken, zonder al te
veel inmenging van buitenaf, voor de
generaties na ons een echt eiland
achter te laten. Dat wens ik ons toe
en hoop dat mede in dat verband
1989 voor iedereen een goed jaar
wordt.
De burgemeester, A. Schipper.
Ook op het Texelse strand zijn vrij
grote aantallen zeevogels gevonden
die slachtoffer zijn geworden van de
palmolie die door een tot dusver on
bekend schip op de Noordzee is
geloosd.
De eerste negen dieren werden op
eerste kerstdag in het vogelhospitaal
van „Ecomare" bezorgd. De volgende
dag kwamen er vijftien bij. Nadien
liep de stand snel op zodat er inmid
dels meer dan honderd zijn. Dank zij
het fraaie weer en de grote aantallen
toeristen die zich op het strand be
vinden, worden de vogels snel gevon
den. Ook Piet Postma van Natuur.
Milieu en Faunabeheer haalt met de
Op eerste kerstdag kon een bijzon
der feit worden aangetekend in de
geschiedenis van de Texelse brand
weer: ondanks het natte weer van
de laatste dagen was brand uitge
broken in de heide van de Bleekers-
vallei. Daarbij ging ongeveer 750 m2
begroeiing verloren.
Dank zij ingrijpen van toeristen bleef
de schade daartoe beperkt. De bran
dende hei werd met takken uitgesla
gen, zodat de brandweer er niets
meer aan hoefde te doen. Zowel
brandweer als politie vragen zich met
verbazing af hoe het vuur in het nat
te terrein kan zijn ontstaan. Gedacht
wordt aan opzet, omdat alleen bij
grote droogte de bekende sigaretten
peuk of iets dergelijks zulke gevolgen
kan hebben.
De Teso-directie is van plan het passagiersverblijf van de nieuwe
dubbeldekker „Schulpengat" leuk en gezellig in te richten. De kil
le plastic kuipstoeltjes die de sfeer bepalen op de „Molengat"
zullen er zeker niet komen. Wat er wèl komt hangt mede af van
de passagiers want die krijgen inspraak.
Meerdere bedrijven hebben Teso al
benaderd in de hoop het meubilair te
kunnen leveren voor de nieuwe veer
boot. Een aantal van deze bedrijven
zal worden uitgenodigd om in de
loop van volgend jaar in de salon
van de „Molengat" een showcollec
tie op te stellen die daar geruime tijd
door de passagiers zal worden ge
bruikt. De passagiers kunnen tijdens
de reis hun mening over de diverse
soorten meubilair geven door het in
vullen van een enquêteformulier.
Als het kan zal het meubilair dat de
meeste „stemmen" krijgt, worden
gekozen. Teso maakt echter wel
voorbehoud, want het gaat er niet al
leen om wat leuk en gezellig is maar
ook om vervangbaarheid en „vandaal
bestendigheid" waar het publiek zich
minder goed een oordeel over kan
vomen.
Besteksklaar
De inrichting van het passagiersver
blijf hoort overigens niet tot de be
langrijkste aspekten van de bouw. De
detailleerd programma van eisen, zo
dat het nu vast staat waartoe het
schip in staat is wat betreft snelheid,
stabiliteit, grootte, automatisering,
veiligheid, vervoerscapaciteit, uiterlijk,
etc. De eerste vijfhonderd pagina's
van het bestek (in overleg met de
Teso-directie gemaakt door het Bu
reau voor Scheepsbouw in Bloemen-
daal) zijn inmiddels bij de werf
afgeleverd zodat daar kan worden be
gonnen met het maken van de detail
tekeningen. Met dit voorbereidende
werk zit men op schema. Medio mei
begint de echte bouw. Dan wordt of
ficieel de kiel gelegd en in december
1990 moet het schip klaar zijn.
Verschillen
Afgezien van de aanzienlijk grotere
lengte (110 meter) zal de „Schulpen
gat" op het eerste gezicht veel lijken
op de 88 meter lange „Molengat". Er
zijn echter veel belangrijke verschil
len, vooral wat betreft de inwendige
techniek. Inplaats van twee zal de
„Schulpengat" met vier Voith
Schneider propellers worden uitge-
het belang van de bedrijfszekerheid.
Bovendien is het „losbreekkoppel"
(de energie die nodig is om zo'n gro
te propeller opgang te krijgen) gunsti
ger. Een Voith Schneider propeller is
niet het goedkoopste voortstuwings
systeem, maar een aantrekkelijk al
ternatief is er niet. Manoevreren van
het schip in de feitelijk te kleine ha
ven zou eventueel ook kunnen met
een combinatie van gewone schroe
ven, roeren en zijschroeven maar dat
zou naar verhouding ook veel geld
kosten en de wendbaarheid van het
schip zou minder zijn en daarmee sa
menhangend de bedrijfszekerheid. Die
bedrijfszekerheid is de overheersende
factor bij elke keus die bij het ont
werpen van het schip is gemaakt. De
boot moet onder practisch alle om
standigheden veilig kunnen varen.
Dicht bovendek
Dank zij de grotere lengte heeft de
„Schulpengat" een (nog) grotere sta
biliteit dan de „Molengat". Om die
reden mocht de opbouw wat zwaar
der worden zodat het mogelijk was
het bovenste autodek opzij dicht te
maken. Op de „Molengat" staan de
auto's op het bovendek eigenlijk in
de open lucht. Bij slecht weer stuift
regen- en zeewater naar binnen wat
voor de auto's en het schip zelf niet
goed is. Bovendien tocht het er bijna
auto veel vogels op.
Afgezien van enkele alken zijn het al
lemaal zeekoeten. Deze vogelsoort
houdt zich in deze tijd van het jaar in
grote aantallen op voor onze kust. In
Ecomare worden de dieren die in
slechte conditie verkeren en daarom
geen overlevingskans hebben, afge
maakt. De andere worden gewassen
en zullen na geruime tijd, als de na
tuurlijke waterafstotende vetlaag in
de veren zich weer heeft gevormd,
worden vrijgelaten.
Omdat hij moest remmen en uitwij
ken voor een plotseling overstekende
hond, kwam woensdagavond even na
zeven uur een automobilist op de
Pontweg ter hoogte van Den Burg in
botsing met een verkeersbord. Het
verkeersbord knapte af en de auto
liep schade op aan een der portieren.
De hond was ontsnapt aan de aan
dacht van zijn eigenaar, een 45-jarige
inwoner van Den Burg, die met het
dier in de berm naast het fietspad
wandelde om het uit te laten. De
schade wordt onderling geregeld.
De Teso bootdiensten van 9.05 uur
van Texel en 21.35 van Den Helder
vervallen op Oudejaarsvond. De laat
ste boot vertrekt die avond dus
20.05 uur van Texel en om 20.35 uur
uit Den Helder. De reizigers worden
er verder aan herinnerd dat de trei
nen van 19.58 en 20.58 richting Am
sterdam vervallen.
altijd, onaangenaam voor het perso
neel en de in- en uitstappende pas
sagiers.
Luie trappen
Het promenadedek ter hoogte van de
passagierssalon is aan elke zijde van
het schip op drie plaatsen open ter
wijl dat op de „Molengat" op één
plaats het geval is. Dat heeft te ma
ken met het veel grotere aantal tra-
popgangen. Belangrijk voor de
toegankelijkheid van het schip is dat
die trappen een veel minder steile
helling hebben dan op de „Molen
gat"; het zijn zg. „luie" trappen. Die
nemen meer plaats in, maar dank zij
de grotere lengte van het schip is die
ruimte beschikbaar.
Het bovenste autodek krijgt een pla
fond op 2,95 meter hoogte, 25 centi
meter meer dan op de „Molengat".
Daardoor kunnen op dit dek ook gro
te caravans, auto's met fietsen op de
imperiaal e.d. worden gezet, zodat
men bij het laden meer flexibel is.
Een ander verschil met de „Molen
gat" is dat de openluchtdekken die
zich bevinden voor de stuurhuizen
veel ruimer worden uitgevoerd en van
banken en doorzichtige windscher
men worden voorzien. Thans zijn de
ze niet van zitplaatsen voorziene
dekken eigenlijk niet voor passagiers
bedoeld, maar mensen die een mooi
uitzicht willen hebben op zee en op
het naderende of verdwijnende eiland
komen er graag.
Sneller
De „Schulpengat" zal wat sneller va
ren dan de „Molengat". De diensts-
nelheid bedraagt 13,6 knopen. Dat is
nodig om de langere laad- en lostij
den (het schip kan 245 auto's laden)
Lees verder pagina 2
SCHULPENGAT
Martien v.d. Wetering
en medewerkers
wensen u
een goed 1989
Zijaanzicht van Teso's nieuwe vlaggeschip