„Open podium" Klif 12:
verrasing en vernieuwing
Lange veld en de Rooy
automatiseert Texel
mr4
mmmam
Was het toevallig of lag het vast?
WH
rrrïTiiH-EI 111 IJl"
Reactie op Tesselpop:
feiten op z'n kop!
Bijeenkomsten over
opkomen voor jezelf
Niet leuk meer
St.Jan werd
Vredelust....
Vraag een demonstratie aan bij LenR: tel. 12741
Vragen naar Ben Zegeren.
vRtoriusi
PAGINA 2 TEXELSE COURANT
DINSDAG 3 JANUARI 1
Waar mee bezig?
was. Verheugend is in elk geval dat
het de bedoeling is iets dergelijks re
gelmatig te brengen in Klif 12.
Peer de Graaf, leuk geintroduceerd
door Oep Schilling, zong zijn eerste
liedje met pianobegeleiding van Pip
Barnard maar die werd opgevolgd
door de zogenaamd toevallig in de
zaal aanwezige Oscar Bremer, de
vaste begeleider van Saskia Eelman.
Dat gebeurde nadat het publiek had
leren meezingen: „Is dat nou toevallig
of ligt het allemaal vast?", een vraag
die ongetwijfeld later op de avond
door menigeen is gesteld zonder het
antwoord zeker te weten.
Pantomime
Mimespeler René Wielings, die 's
middag ook in Klif 12 actief was ge
weest bij het kinderprogramma deed
het leuk. De mensen uit de zaal die
hij bij zijn show betrok, haakten goed
in en begrepen kennelijk direct wat er
van hen werd verwacht. Aardig hoog
tepunt van dit onderdeel was de uit
beelding van de keeper (uit het
publiek) die op bevel van een fluiten
de scheidsrechter (ook uit het pu
bliek) een door Wielings geschoten
„bal" moet stoppen.
Zeer op dreef en veelzijdig toonde
zich de Texelse formatie Shakin' Le
gends (Rob Kooiman, Hans Hopman
en Ben Bakker) die van start ging
met het geroutineerd wegspelen van
enkele knallers nadat leuk was aan
gesloten op een geinige act van Peer
de Graaf die in rap-stijl voordroeg uit
kinderboekjes van Dick Bruna, zoals
„Smuffie krijgt puppies".
Minder vlotte onderdelen van de
avond waren die interviews die de
cabarettier had met bekende en min
der bekende Texelaars. De meeste
ondervraagden waren onvoldoende
ad rem om antwoorden te gevgen die
pasten bij de niet altihjd serieuze vra
gen. De interviewer kon ook niet
goed doorvragen omdat hij onbekend
is met de eilandtoestanden. Met wat
meer voorbereiding of een andere in
terviewer (Oep Schilling?) zou iets
dergelijks echter heel leuk kunnen
worden. De geinterviewden begrepen
overigens best welke kant het op zou
moeten. De Graaf vroeg aan burge
meester Schipper, Radnam Dros en
dominee Kees de Jong: „Is het fijn
om een eilander te zijn? Het ant
woord van De Jong: „Zalig!". Dezelf
de predikant werd gevraagd of hij
een „informele" dominee is. Zijn ant
woord: „Ik probeer alles zo normaal
mogelijk te doen, maar het lukt
nooit" En burgemeester Schipper: „Ik
ben blij dat ik op een kruk zit, want
dan loop ik niet de kans dat u op
mijn tenen gaat staan". Ook VVV-
directeur Jaap Dekker, dominee Kok
en TC-redacteur Harry de Graaf wer
den ondervraagd, evenals politiecom-
mandant Moeskops, strandjutter Sil
Boon, Jeanet Korff van „De twaalf
balcken", bontwerker Martin Karlas,
wethouder Piet Zegers en Cor van
Heerwaarden van Klif 12 zelf. Er
In januari zijn op Texel de volgende
exposities te zien.
Henk Noorlander uit Den Hoorn ex
poseert schilderijen (voornamelijk
acryl) in het NlOZ-gebouw, Landsdiep
4, 't Horntje. Toegankelijk op werkda
gen van 9.00 tot 17.00 uur.
Jan Bruin, Gasthuisstraat 68, Den
Burg. Doorlopende expositie van et
sen, aquarellen en monoprints. Maan
dag tot en met vrijdag van 19.00 tot
21.00 uur.
Harry Tielemans, Ruigendijk 20, De
Koog. Doorlopende expositie van olie
verfschilderijen, gouaches en kerami
sche fantasiedieren.
Janet Tromp, Kaapstraat 15 (hoek
Ruyslaan) in De Koog. Doorlopende
expositie van gebrandschilderd glas
in eigen atelier. Dinsdag tot en met
zaterdag van 14.00 tot 18.00 uur.
Klif 23, Den Hoorn. Kleuretsen (land
schappen) van Hans Heyman.
Hotel „Opduin", Ruyslaan 22 in De
Koog. Expositie van Hen Euwerman
(aquarellen, landschappen, boeketten)
en Eef de Graaf (gemengde technie
ken en houtsneden).
In De Scholerie in Zuid Eierland ex
poseert Niek Welboren eigen schilde
rijen onder het motto „Tien jaar
schilder in de polder". Open van 20
december tot en met 8 januari, dage
lijks van 14.00 tot 22.00 uur.
Kunstenaars-exposanten worden ver
zocht aanvullingen en wijzigingen
voor deze rubriek uiterlijk de laatste
vrijdag van de maand door te geven
aan Tiny Visser, telefoon 13227.
Martin Karlas. Piet Zegers en Cor van Heerwaarden tijdens het interview
kwamen soms leuke of interessante
dingen uit. Een wens voor het nieu
we jaar van zakenvrouw Jeannet
Korff was dat de Texelse onderne
mers wat meer gericht moeten zijn
op mensen en minder op omzet. Zij
vertelde ook dat op Texel 40 zelfstan
dige vrouwelijke ondernemers zijn ge
vestigd, wat naar verhouding veel
meer is dan in de meeste andere
plaatsen. Velen van hen zijn aan
gesloten bij de Texelse vereniging van
vrouwelijke ondernemers.
Verantwoord bont
Martin Karlas onthulde zijn plan om
een organisatie in het leven te roepen
die het dragen van „verantwoord
bont" propageert. Dat is bont dat
wordt verkregen van dieren die niet
om het bont maar om andere „onder
delen" worden gefokt of in de natuur
geschoten, zoals lamsbont. Of dat
bont nu wordt gedragen of niet, het
betreffende dier zou evengoed zijn
Het is voor de Texelse popmuziek te
hopen dat het publiek slimmer is dan
de spitsvondige E. F. Dros, die meent
in het openbaar via een scheldkar.u-
nade de vermeende achtergrond van
een mini-advertentie van de STIPT
even aan de kaak te moeten stellen.
Hierdoor zijn we helaas verplicht uit
de doeken te doen wat E. F. Dros
met één telefoontje aan de weet had
kunnen komen, zonder daarbij de
tweespalt aan te wakkeren, die juist
verdwenen was met de komst van
Pop Poëzie drie jaar geleden. Die
tweespalt was toen ook de reden
voor de opheffing van Tesselpop.
Voor de eenheid die er nu is, is het
dan ook jammer dat E. F. Dros zich
in zijn woedeuitbarsting reeds ex-
deelnemer noemt. De mensen van
het eerste uur van Pop Poëzie zijn
nog steeds dezelfde als de voorberei
ders van de vierde P P in 1989.
Sommige deelnemers beseffen niet
dat veertien bands op één avond
voor zowel de organisatie als de P. A.
mensen een te zware belasting is.
Een goed geluid is toch een eerste
vereiste. Deze Texelse cultuuravond,
zoals wij Pop Poezie ook graag be
titelen, heeft nog nooit een beoorde
ling naar kwaliteit beleefd volgens
ons „keurmerk". Wel willen we een
onderhoudend programma bieden.
Met een opbouw naar het eind, die
de sfeer ten goede komt. We menen,
gezien de massale belangstelling van
de afgelopen jaren, daarin geslaagd
te zijn. Deze zaken zouden alle band
leden op onze vergaderingen kunnen
weten als ze de moeite namen om te
komen. Een aantal lieden, waar ook
de briefschrijver zich onder schijnt te
rekenen, denkt dat het maar van
zelfsprekend is dat enkele enthousi
astelingen (lees: het bestuur) zich
wel uitsloven en zich een jaar lang
bezighouden met subsidieaanvragen
en de afwikkeling daarvan (lees: het
tekort zelf voorschieten) om als het
heerlijk avondje is gekomen de „ster
ren" te smeken om op de door hun
gekozen tijd te willen optreden. Maar
zo werkt het niet. Evenals de rest
van de galspuwerij naar andere orga
nisaties en collegabands is het woord
commercieel helemaal misplaatst.
gedood en mensen die in zo'n bont
jas lopen, hoeven zich dus nergens
voor te schamen. Karlas vertelde ook
dat het geschil dat de stichting De
Groeneplaats heeft met een organisa
tiebureau over de gang van zaken bij
de Pasar Malam waarschijnlijk vol
gende maand voor de rechter komt.
Voor een Texels cabaretfestival (waar
Peer de Graaf blijkbaar wat in zag)
bleek niemand wat te voelen. Argu
menten waren dat iets dergelijks al
op Terschelling gebeurt en dat Texel
zich moet beperken tot zijn jazz- en
bluesfestivals.
Uit wat Cor van Heerwaarden zei
was af te leiden dat zijn theater-
restaurant behoorlijk loopt (mede
dank zij de creativiteit en inzet van
een kring vrienden) maar dat het
moeilijk is om altijd voldoende, pu
bliek bij de voorstellingen te krijgen.
Wethouder
Zegers gaf te kennen tegenstander te
zijn van regelmatige subsidie voor Klif
12, maar bleek niet afwijzend te
staan tegenover een bijdrage voor in
cidentele bijzondere theaterevene-
mentea Toneel
In het open podium zat ook toneel.
Ina Schrama, Hanneke Weijdt, Mieke
Legierse en Janny Vlaming van de in
middels tamelijk beroemde Toneel
groep Oosterend brachten de
De Stichting voor maatschappelijk
werk in de kop van Noordholland
start bij voldoende deelname op ver
schillende plaatsen een cursus „Op
komen voor jezelf". Elke cursus
bestaat uit tien wekelijke bijeen
komsten van twee uur. De kosten
voor de cursus bedragen f 5,— to
taal per persoon, inclusief een terug-
komdag na ongeveer zes maanden.
De cursus is bedoeld voor mensen
die er moeite mee hebben voor zich
zelf op te komen in dagelijkse situa
ties. Doel van de cursus is: meer
zelfvertrouwen te ontwikkelen, leren
praten in en voor een groep mensen,
leren voor je eigen mening uit te ko
men in gezelschap, je niet meer in
een hoek (laten) drukken, kritiek leren
geven en ontvangen. Er wordt ge
werkt met voorbeelden en oefenin
gen die voor iedereen herkenbaar
zijn. De cursisten krijgen regelmatig
„huiswerk" opgedragen. Aan het ein
de van de eerste algemeen toeganke
lijke bijeenkomst beslissen de
deelnemers of zij willen doorgaan
met de hele cursus.
De cursus wordt op Texel gegeven
door Frank van Lare, afhankelijk van
de voorkeur van de cursisten op
maandagmiddag of woensdagavond
en begint eind januari 1989. Informa
tie en aanmelding dagelijks van 9.00
tot 17.00 uur: Schilderend 39, 1791
BB Den Burg, telefoon 14185.
eenacter „Als je een vogel wilt zoe-^
nen". Het was gebaseerd op de pro.
blematiek van de gastarbeiders, en q
stelde met name over het geringe D
respect aan de kaak dat hun westeiip
se medemensen hebben voor de an|
dere cultuur. Er werd vlot en vaardii
spel geleverd, met Ina Schrama als
uitblinker.
Het hoogtepunt van de avond was
zoals gezegd het optreden van „Deje
meiden" die speciaal voor deze geleH
genheid een programma (met menig
vocaal hoogstandje) hadden ingestu
deerd. Ze werkten goed samen met
Shakin' Legends waarvan gitarist Ro
Kooiman zich aan het slot van de
avond als zanger manifesteerde in
een duet met Saskia Eelman. Het br
kende en romantische „To know yoi
is to love you" oogstte welgemeend^
applaus, hoewel Kooiman nog wat J
meer gevoel in zijn stem had kunneff
leggen.
Vuurwerk afsteken, goed, dat hoort n
bij de jaarwisseling. Maar vuurwerk 2
afsteken met grote schade tot ge- v
volg, nee, dat is niet leuk meer. k
In de Oudejaarsnacht werd een
zwaar stuk vuurwerk geplaatst bo
venop een verlichte huisnummer-
„kelk" van één van de Starkenburgl
woningen. De uitwerking was enorrr
De lichtkelk werd totaal vernield en
lag in kleine scherven verspreid ove1
25 vierkante meter. Verder werd de
centrale verwarming uitgeschakeld,
waardoor er een technicus aan te
pas moest komen.
Dat was dus niet leuk meer, maar
om er direct de politie bij te halen,
was niet de bedoeling. Toch zou het
mooi zijn als die jongens een beetje
hart tonen. Laten ze die mevrouw
(een invalide weduwe) bij wie de ver
nieling werd aangericht, een bezoek)
brengen, „sorry" zeggen en een
mooi bosje bloemen geven. De jon
gens zijn gezien.
Bij voorbaat dank.
De medebewoners van Starkenburgh
Is St. Jan omgedoopt in „Vredelust'
Wandelaars keken op de vroege
nieuwjaarsdag verbaasd op bij het
passeren van het verzorgingstehuis.
Het naambord was afgedekt en er
hing een nieuw bord. Kees Zoete liet
gaf een verklaring: „Vroeger woondét
in Vredelust aan de Californiëweg vil
„Zoeteliefjes" Deze vijf, G. Zijm-
Zoetelief, R. Huisman-Zoetelief, J.
Zoetelief en het echtpaar K.C. Zoete
Hef, wonen nu met z'n allen in St.Jah
en wij wilden eventjes oude tijden la
ten herleven...."
Op dit moment inventariseren we het
muzikale aanbod. We overwegen of
we tot twee avonden moeten beslui
ten. Aan de hand hiervan bepalen we
de volgorde en „tussenacts", daarbij
rekening houdend met het publiek.
Wie het beter weet mag het zo van
ons overnemen, maar niet verprut
sen. Met dank voor plaatsing.
Bestuur Stichting Popmuziek Texel.
Een bonte avond van opmerkelijk hoog niveau. Dat was het
„open podium" waarmee „Klif 12" in Den Hoorn zondag zijn
theaterdag afsloot. Het waren overwegend Texelse amateurs die
het programma van deze avond bepaalden en het waren de leden
van de vocale groep „De meiden" en van de popformatie Shakin'
Legends die daarvan de meeste indruk maakten.
Het concertje van de „meiden" (Sas
kia Eelman, Claudia Rey en Myrthe
de Vries) blonk uit door kwaliteit en
kracht. Het drietal maakte een zo
professionele indruk dat de (volle)
zaal er met een staande ovatie op
reageerde, zodat een toegift niet kon
uitblijven. Er waren overigens meer
hoogtepunten in dit open podium,
maar ook minder geslaagde bijdragen
die een volgende keer beter achter
wege kunnen blijven tenzij ze beter
worden voorbereid.
Een met-Texelaar waaraan de bezoe
kers van de avond met veel genoe
gen zullen terugdenken is cabarettier
Peer de Graaf, die de verschillende
onderdelen van de avond niet alleen
op zeer originele wijze presenteerde
maar ook zelf menige act voor zijn
rekening nam. Hij ontpopte zich als
een meester van de parodie die zijn
succes voor een belangrijk deel dankt
aan de gewild-onbeholpen wijze
waarop hij zijn aankondigingen, mop
pen, gedichten en liedjes en persifla
ges brengt.
Vaker
Omdat die onbeholpenheid in dit ge
val een deugd was, verkeerde de
Graaf in een tamelijk veilige positie.
Ook als hij echt de mist in ging, was
hij leuk. Een echt open podium was
deze avond overigens niet. Want de
genen die meededen hadden zich te
voren aangemeld en er was inzake
het programma overleg en voorberei
ding geweest. Peer de Graaf vertelde
dat het mogelijk de volgende keer
echt open zal worden, zodat de ar
tiesten onaangekondigd zomaar op
de bühne kunnen stappen om hun
nummertje ten beste te geven. Het
het is de vraag of dat meer voldoe
ning geeft dan bij de aanpak van
zondag, toen het er al zeer vrij toe
ging, onder andere met de conse
quentie dat de voorstelling een uur
later was afgelopen dan het plan
Dominee Kok (rechts) liet zich door René Wielings inschakelen bij de mime-voorstelling.
Vredelust of St. Jan
Bent u hoieber, campinghouder of bungalowverhuurder en zit u krap in uw tijd
en personeel? Of zou u so-wie-so van veel omslachtige baliehandelingen verlost
willen zijn?
TIJD BESPAREN KAN NU!
Dankzij het unieke C.A.T.-reserveringssysteem bent u in staat sneller boekin
gen te verwerken, sneller overzichten op te vragen en sneller prijsopgaven
te doen. Automatisch de toenstenbelasting en annuleringsverzekering bereke
nen behoort ook tot de mogelijkheden van het basispakket.
Natuurlijk kunt u vele overzichten (terreinen, boekingen, objecten, artikelen,
enzovoorts) opvragen en uitprinten.