„Open podium" Klif 12: verrasing en vernieuwing Lange veld en de Rooy automatiseert Texel mr4 mmmam Was het toevallig of lag het vast? WH rrrïTiiH-EI 111 IJl" Reactie op Tesselpop: feiten op z'n kop! Bijeenkomsten over opkomen voor jezelf Niet leuk meer St.Jan werd Vredelust.... Vraag een demonstratie aan bij LenR: tel. 12741 Vragen naar Ben Zegeren. vRtoriusi PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 3 JANUARI 1 Waar mee bezig? was. Verheugend is in elk geval dat het de bedoeling is iets dergelijks re gelmatig te brengen in Klif 12. Peer de Graaf, leuk geintroduceerd door Oep Schilling, zong zijn eerste liedje met pianobegeleiding van Pip Barnard maar die werd opgevolgd door de zogenaamd toevallig in de zaal aanwezige Oscar Bremer, de vaste begeleider van Saskia Eelman. Dat gebeurde nadat het publiek had leren meezingen: „Is dat nou toevallig of ligt het allemaal vast?", een vraag die ongetwijfeld later op de avond door menigeen is gesteld zonder het antwoord zeker te weten. Pantomime Mimespeler René Wielings, die 's middag ook in Klif 12 actief was ge weest bij het kinderprogramma deed het leuk. De mensen uit de zaal die hij bij zijn show betrok, haakten goed in en begrepen kennelijk direct wat er van hen werd verwacht. Aardig hoog tepunt van dit onderdeel was de uit beelding van de keeper (uit het publiek) die op bevel van een fluiten de scheidsrechter (ook uit het pu bliek) een door Wielings geschoten „bal" moet stoppen. Zeer op dreef en veelzijdig toonde zich de Texelse formatie Shakin' Le gends (Rob Kooiman, Hans Hopman en Ben Bakker) die van start ging met het geroutineerd wegspelen van enkele knallers nadat leuk was aan gesloten op een geinige act van Peer de Graaf die in rap-stijl voordroeg uit kinderboekjes van Dick Bruna, zoals „Smuffie krijgt puppies". Minder vlotte onderdelen van de avond waren die interviews die de cabarettier had met bekende en min der bekende Texelaars. De meeste ondervraagden waren onvoldoende ad rem om antwoorden te gevgen die pasten bij de niet altihjd serieuze vra gen. De interviewer kon ook niet goed doorvragen omdat hij onbekend is met de eilandtoestanden. Met wat meer voorbereiding of een andere in terviewer (Oep Schilling?) zou iets dergelijks echter heel leuk kunnen worden. De geinterviewden begrepen overigens best welke kant het op zou moeten. De Graaf vroeg aan burge meester Schipper, Radnam Dros en dominee Kees de Jong: „Is het fijn om een eilander te zijn? Het ant woord van De Jong: „Zalig!". Dezelf de predikant werd gevraagd of hij een „informele" dominee is. Zijn ant woord: „Ik probeer alles zo normaal mogelijk te doen, maar het lukt nooit" En burgemeester Schipper: „Ik ben blij dat ik op een kruk zit, want dan loop ik niet de kans dat u op mijn tenen gaat staan". Ook VVV- directeur Jaap Dekker, dominee Kok en TC-redacteur Harry de Graaf wer den ondervraagd, evenals politiecom- mandant Moeskops, strandjutter Sil Boon, Jeanet Korff van „De twaalf balcken", bontwerker Martin Karlas, wethouder Piet Zegers en Cor van Heerwaarden van Klif 12 zelf. Er In januari zijn op Texel de volgende exposities te zien. Henk Noorlander uit Den Hoorn ex poseert schilderijen (voornamelijk acryl) in het NlOZ-gebouw, Landsdiep 4, 't Horntje. Toegankelijk op werkda gen van 9.00 tot 17.00 uur. Jan Bruin, Gasthuisstraat 68, Den Burg. Doorlopende expositie van et sen, aquarellen en monoprints. Maan dag tot en met vrijdag van 19.00 tot 21.00 uur. Harry Tielemans, Ruigendijk 20, De Koog. Doorlopende expositie van olie verfschilderijen, gouaches en kerami sche fantasiedieren. Janet Tromp, Kaapstraat 15 (hoek Ruyslaan) in De Koog. Doorlopende expositie van gebrandschilderd glas in eigen atelier. Dinsdag tot en met zaterdag van 14.00 tot 18.00 uur. Klif 23, Den Hoorn. Kleuretsen (land schappen) van Hans Heyman. Hotel „Opduin", Ruyslaan 22 in De Koog. Expositie van Hen Euwerman (aquarellen, landschappen, boeketten) en Eef de Graaf (gemengde technie ken en houtsneden). In De Scholerie in Zuid Eierland ex poseert Niek Welboren eigen schilde rijen onder het motto „Tien jaar schilder in de polder". Open van 20 december tot en met 8 januari, dage lijks van 14.00 tot 22.00 uur. Kunstenaars-exposanten worden ver zocht aanvullingen en wijzigingen voor deze rubriek uiterlijk de laatste vrijdag van de maand door te geven aan Tiny Visser, telefoon 13227. Martin Karlas. Piet Zegers en Cor van Heerwaarden tijdens het interview kwamen soms leuke of interessante dingen uit. Een wens voor het nieu we jaar van zakenvrouw Jeannet Korff was dat de Texelse onderne mers wat meer gericht moeten zijn op mensen en minder op omzet. Zij vertelde ook dat op Texel 40 zelfstan dige vrouwelijke ondernemers zijn ge vestigd, wat naar verhouding veel meer is dan in de meeste andere plaatsen. Velen van hen zijn aan gesloten bij de Texelse vereniging van vrouwelijke ondernemers. Verantwoord bont Martin Karlas onthulde zijn plan om een organisatie in het leven te roepen die het dragen van „verantwoord bont" propageert. Dat is bont dat wordt verkregen van dieren die niet om het bont maar om andere „onder delen" worden gefokt of in de natuur geschoten, zoals lamsbont. Of dat bont nu wordt gedragen of niet, het betreffende dier zou evengoed zijn Het is voor de Texelse popmuziek te hopen dat het publiek slimmer is dan de spitsvondige E. F. Dros, die meent in het openbaar via een scheldkar.u- nade de vermeende achtergrond van een mini-advertentie van de STIPT even aan de kaak te moeten stellen. Hierdoor zijn we helaas verplicht uit de doeken te doen wat E. F. Dros met één telefoontje aan de weet had kunnen komen, zonder daarbij de tweespalt aan te wakkeren, die juist verdwenen was met de komst van Pop Poëzie drie jaar geleden. Die tweespalt was toen ook de reden voor de opheffing van Tesselpop. Voor de eenheid die er nu is, is het dan ook jammer dat E. F. Dros zich in zijn woedeuitbarsting reeds ex- deelnemer noemt. De mensen van het eerste uur van Pop Poëzie zijn nog steeds dezelfde als de voorberei ders van de vierde P P in 1989. Sommige deelnemers beseffen niet dat veertien bands op één avond voor zowel de organisatie als de P. A. mensen een te zware belasting is. Een goed geluid is toch een eerste vereiste. Deze Texelse cultuuravond, zoals wij Pop Poezie ook graag be titelen, heeft nog nooit een beoorde ling naar kwaliteit beleefd volgens ons „keurmerk". Wel willen we een onderhoudend programma bieden. Met een opbouw naar het eind, die de sfeer ten goede komt. We menen, gezien de massale belangstelling van de afgelopen jaren, daarin geslaagd te zijn. Deze zaken zouden alle band leden op onze vergaderingen kunnen weten als ze de moeite namen om te komen. Een aantal lieden, waar ook de briefschrijver zich onder schijnt te rekenen, denkt dat het maar van zelfsprekend is dat enkele enthousi astelingen (lees: het bestuur) zich wel uitsloven en zich een jaar lang bezighouden met subsidieaanvragen en de afwikkeling daarvan (lees: het tekort zelf voorschieten) om als het heerlijk avondje is gekomen de „ster ren" te smeken om op de door hun gekozen tijd te willen optreden. Maar zo werkt het niet. Evenals de rest van de galspuwerij naar andere orga nisaties en collegabands is het woord commercieel helemaal misplaatst. gedood en mensen die in zo'n bont jas lopen, hoeven zich dus nergens voor te schamen. Karlas vertelde ook dat het geschil dat de stichting De Groeneplaats heeft met een organisa tiebureau over de gang van zaken bij de Pasar Malam waarschijnlijk vol gende maand voor de rechter komt. Voor een Texels cabaretfestival (waar Peer de Graaf blijkbaar wat in zag) bleek niemand wat te voelen. Argu menten waren dat iets dergelijks al op Terschelling gebeurt en dat Texel zich moet beperken tot zijn jazz- en bluesfestivals. Uit wat Cor van Heerwaarden zei was af te leiden dat zijn theater- restaurant behoorlijk loopt (mede dank zij de creativiteit en inzet van een kring vrienden) maar dat het moeilijk is om altijd voldoende, pu bliek bij de voorstellingen te krijgen. Wethouder Zegers gaf te kennen tegenstander te zijn van regelmatige subsidie voor Klif 12, maar bleek niet afwijzend te staan tegenover een bijdrage voor in cidentele bijzondere theaterevene- mentea Toneel In het open podium zat ook toneel. Ina Schrama, Hanneke Weijdt, Mieke Legierse en Janny Vlaming van de in middels tamelijk beroemde Toneel groep Oosterend brachten de De Stichting voor maatschappelijk werk in de kop van Noordholland start bij voldoende deelname op ver schillende plaatsen een cursus „Op komen voor jezelf". Elke cursus bestaat uit tien wekelijke bijeen komsten van twee uur. De kosten voor de cursus bedragen f 5,— to taal per persoon, inclusief een terug- komdag na ongeveer zes maanden. De cursus is bedoeld voor mensen die er moeite mee hebben voor zich zelf op te komen in dagelijkse situa ties. Doel van de cursus is: meer zelfvertrouwen te ontwikkelen, leren praten in en voor een groep mensen, leren voor je eigen mening uit te ko men in gezelschap, je niet meer in een hoek (laten) drukken, kritiek leren geven en ontvangen. Er wordt ge werkt met voorbeelden en oefenin gen die voor iedereen herkenbaar zijn. De cursisten krijgen regelmatig „huiswerk" opgedragen. Aan het ein de van de eerste algemeen toeganke lijke bijeenkomst beslissen de deelnemers of zij willen doorgaan met de hele cursus. De cursus wordt op Texel gegeven door Frank van Lare, afhankelijk van de voorkeur van de cursisten op maandagmiddag of woensdagavond en begint eind januari 1989. Informa tie en aanmelding dagelijks van 9.00 tot 17.00 uur: Schilderend 39, 1791 BB Den Burg, telefoon 14185. eenacter „Als je een vogel wilt zoe-^ nen". Het was gebaseerd op de pro. blematiek van de gastarbeiders, en q stelde met name over het geringe D respect aan de kaak dat hun westeiip se medemensen hebben voor de an| dere cultuur. Er werd vlot en vaardii spel geleverd, met Ina Schrama als uitblinker. Het hoogtepunt van de avond was zoals gezegd het optreden van „Deje meiden" die speciaal voor deze geleH genheid een programma (met menig vocaal hoogstandje) hadden ingestu deerd. Ze werkten goed samen met Shakin' Legends waarvan gitarist Ro Kooiman zich aan het slot van de avond als zanger manifesteerde in een duet met Saskia Eelman. Het br kende en romantische „To know yoi is to love you" oogstte welgemeend^ applaus, hoewel Kooiman nog wat J meer gevoel in zijn stem had kunneff leggen. Vuurwerk afsteken, goed, dat hoort n bij de jaarwisseling. Maar vuurwerk 2 afsteken met grote schade tot ge- v volg, nee, dat is niet leuk meer. k In de Oudejaarsnacht werd een zwaar stuk vuurwerk geplaatst bo venop een verlichte huisnummer- „kelk" van één van de Starkenburgl woningen. De uitwerking was enorrr De lichtkelk werd totaal vernield en lag in kleine scherven verspreid ove1 25 vierkante meter. Verder werd de centrale verwarming uitgeschakeld, waardoor er een technicus aan te pas moest komen. Dat was dus niet leuk meer, maar om er direct de politie bij te halen, was niet de bedoeling. Toch zou het mooi zijn als die jongens een beetje hart tonen. Laten ze die mevrouw (een invalide weduwe) bij wie de ver nieling werd aangericht, een bezoek) brengen, „sorry" zeggen en een mooi bosje bloemen geven. De jon gens zijn gezien. Bij voorbaat dank. De medebewoners van Starkenburgh Is St. Jan omgedoopt in „Vredelust' Wandelaars keken op de vroege nieuwjaarsdag verbaasd op bij het passeren van het verzorgingstehuis. Het naambord was afgedekt en er hing een nieuw bord. Kees Zoete liet gaf een verklaring: „Vroeger woondét in Vredelust aan de Californiëweg vil „Zoeteliefjes" Deze vijf, G. Zijm- Zoetelief, R. Huisman-Zoetelief, J. Zoetelief en het echtpaar K.C. Zoete Hef, wonen nu met z'n allen in St.Jah en wij wilden eventjes oude tijden la ten herleven...." Op dit moment inventariseren we het muzikale aanbod. We overwegen of we tot twee avonden moeten beslui ten. Aan de hand hiervan bepalen we de volgorde en „tussenacts", daarbij rekening houdend met het publiek. Wie het beter weet mag het zo van ons overnemen, maar niet verprut sen. Met dank voor plaatsing. Bestuur Stichting Popmuziek Texel. Een bonte avond van opmerkelijk hoog niveau. Dat was het „open podium" waarmee „Klif 12" in Den Hoorn zondag zijn theaterdag afsloot. Het waren overwegend Texelse amateurs die het programma van deze avond bepaalden en het waren de leden van de vocale groep „De meiden" en van de popformatie Shakin' Legends die daarvan de meeste indruk maakten. Het concertje van de „meiden" (Sas kia Eelman, Claudia Rey en Myrthe de Vries) blonk uit door kwaliteit en kracht. Het drietal maakte een zo professionele indruk dat de (volle) zaal er met een staande ovatie op reageerde, zodat een toegift niet kon uitblijven. Er waren overigens meer hoogtepunten in dit open podium, maar ook minder geslaagde bijdragen die een volgende keer beter achter wege kunnen blijven tenzij ze beter worden voorbereid. Een met-Texelaar waaraan de bezoe kers van de avond met veel genoe gen zullen terugdenken is cabarettier Peer de Graaf, die de verschillende onderdelen van de avond niet alleen op zeer originele wijze presenteerde maar ook zelf menige act voor zijn rekening nam. Hij ontpopte zich als een meester van de parodie die zijn succes voor een belangrijk deel dankt aan de gewild-onbeholpen wijze waarop hij zijn aankondigingen, mop pen, gedichten en liedjes en persifla ges brengt. Vaker Omdat die onbeholpenheid in dit ge val een deugd was, verkeerde de Graaf in een tamelijk veilige positie. Ook als hij echt de mist in ging, was hij leuk. Een echt open podium was deze avond overigens niet. Want de genen die meededen hadden zich te voren aangemeld en er was inzake het programma overleg en voorberei ding geweest. Peer de Graaf vertelde dat het mogelijk de volgende keer echt open zal worden, zodat de ar tiesten onaangekondigd zomaar op de bühne kunnen stappen om hun nummertje ten beste te geven. Het het is de vraag of dat meer voldoe ning geeft dan bij de aanpak van zondag, toen het er al zeer vrij toe ging, onder andere met de conse quentie dat de voorstelling een uur later was afgelopen dan het plan Dominee Kok (rechts) liet zich door René Wielings inschakelen bij de mime-voorstelling. Vredelust of St. Jan Bent u hoieber, campinghouder of bungalowverhuurder en zit u krap in uw tijd en personeel? Of zou u so-wie-so van veel omslachtige baliehandelingen verlost willen zijn? TIJD BESPAREN KAN NU! Dankzij het unieke C.A.T.-reserveringssysteem bent u in staat sneller boekin gen te verwerken, sneller overzichten op te vragen en sneller prijsopgaven te doen. Automatisch de toenstenbelasting en annuleringsverzekering bereke nen behoort ook tot de mogelijkheden van het basispakket. Natuurlijk kunt u vele overzichten (terreinen, boekingen, objecten, artikelen, enzovoorts) opvragen en uitprinten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 2