Cjrocti '^wartsjexels in het hart-, VL: meer stemrecht oor meer contributie I Gemaal-motor moet 13 mei draaien Texelse onderzoekers maakten Wadden-kaart als bestrijdingswapen Persoonlijk aangeboden aan minister Openbare discussie seizoenmaatregelen Aanrijding efengranaten opgevist Rotterdam droge voeten door Texelse bijdrage? Minister Brinkman komt later Bromfietsdieven aangehouden "•PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - IMH. 1U.J4» DINSDAG 17 JANUARI 1989 edactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 2220 12741 uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a s Tessa de Graaff, Pater Vitteplein 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 15639. bor advertenties, abonnementen, etc.: bngeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ftlefoon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs 120,20 per kwartaal, los f 1,— Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr 46 99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60 398. Als tenminste tweederde van de leden ermee instemt, zal de re eling voor het stemrecht bij de Texelse vereniging van Logies- erstrekkers ingrijpend worden gewijzigd. Niet langer zal elk lid i de vergadering één stem kunnen uitbrengen, maar zal men neer stemrecht hebben naarmate men een hogere lidmaat- chapsbijdrage betaalt. Het gevolg is dat de grotere, bedrijfsma- g geëxploiteerde hotels en andere logiesverstrekkende bedrijven teer te vertellen krijgen binnen de vereniging. at is ook de bedoeling want de hui- ge situatie is volgens het bestuur ibevredigend: een kleine verhuurder ■eft even veel invloed als een ex- oitant van een groot hotel of bun- ilowpark. En omdat er veel meer eme verhuurders zijn dan grote, luden de kleine de vereniging kun- in overheersen. De TVL is een zakelijke vereniging aar overwegend bedrijfsbelangen - n de grootste tot de kleinste bedrij- n - een rol spelen. De lidmaat- hapsbijdrage is de resultante van t aantal bedden en het economi se gewicht" van dat bed. Een laapplaats in een jeugboerderij heeft n ander prijskaartje (omzet) dan n slaapplaats in een sterrenhotel. |e lidmaatschapsbijdrage is daaraan idertijd gerelateerd. Die bijdrage langt natuurlijk ook af van de groot te van het bedrijf. Omdat de lidmaat schapsbijdrage een konkreet gegeven is en voor de TVL een hoofdzaak we gens de verplichting om jaarlijks f150.000,- bij te dragen voor Texel- promotie, wordt voorgesteld in de nieuwe statuten een koppeling te maken tussen deze bijdrage en het -aantal stemmen dat een lid heeft", zo redeneert het bestuur in een toe lichting die samen met de voorgestel- -de statuten en andere informatie Bvorige week aan alle leden is gestuurd. Eén stem per f100,- In de huidige situatie worden de lid- ïimaatschapsbijdragen voor 73% inge- -bracht door bedrijven met meer dan 5 vijftien bedden terwijl die grotere be drijven toch maar 18% stemrecht hebben. De kleinere logiesverstrek- 3i)<fers brengen slechts 37% van het ctotale lidmaatschapsgeld in maar hebben toch 82% stemrecht. Het Icbestuur wil naar een betere afspiege ling, maar wil tevens voorkomen dat pin de nieuwe situatie slechts enkele leden de dienst uitmaken. Het gemeentebestuur houdt woens- ig 25 januari in Timmers Tearoom De Koog een openbare evaluatie- f[jeenkomst inzake de ervaringen net de op rust en veiligheid gerichte naatregelen die het afgelopen sei zoen in de badplaats van kracht zijn geweest. Oder die daar behoefte aan heeft kan in het bijzijn van een afvaardiging van het gemeentebestuur zijn zegje doen pver de afschaffing van het betaald parkeren, de parkeermeters aan de Brink, het taxigebruik in de Dorpsstraat, het uniforme sluitingsuur {jfeor alle horecabedrijven (dus ook de |pchtcafé's), het half uur „afvloei ing" na het sluitingsuur en het ver leggen van het slag van Wuis. Mede |an de hand van de ervaringen en wensen die naar voren worden ge bracht zullen b en w bepalen in hoe verre de maatregelen ook de Romende zomer zullen gelden en of er nog meer moet gebeuren. De bij eenkomst begint om 20.00 uur. Op de kruising Leemkuil/Pontweg nd zaterdagavond een aanrijding laats toen een 36-jarige automobilist De Koog een 42-jarige man uit udeschild in een bestelbusje wilde halen, op het moment dat deze ksaf sloeg naar de Leemkuil. Beide agens liepen aanzienlijke deuken heo Eilander heeft met zijn TX 30 n viertal oefengranaten opgevist, munitie zal te zijner tijd door de uik- en Demonteergroep van de ma ne onschadelijk worden gemaakt. Na veel rekenwerk is besloten om één stem toe te kennen per f 100,- lidmaatschapsbijdrage. Wie zich reali seert dat de kleinste verhuurders per jaar f80,- lidmaatschapsbijdrage beta len en de grootste meer dan f10.000,- kan taxeren hoe groot de stemrechtverschillen tussen de leden zullen worden. Daar is echter een grens aan gesteld. Omdat grote ho tels en andere recreatiebedrijven 50, 100 en zelfs 150 stemmen zouden kunnen krijgen, is het maximum aan tal stemmen bepaald op 30. Sectoren In de nieuwe statuten krijgt de verde ling van het totale ledenbestand in vijf sectoren definitief zijn beslag. De sectoren, die elk rechtstreeks in on derhandeling kunnen treden met de stichting VVV Texelpromotie, zijn: de (in oprichting zijndel vereniging of werkgroep Kleine Logiesverstrekkers (bedrijven met vijftien of minder bed den), de Recron, Horecaf, Groet (groepsakkomodaties) en de bemid delaars. Het negen zetels tellende al gemeen bestuur van de TVL heeft drie zetels voor de Kleine logies verstrekkers, twee zetels voor de Re cron, twee zetels voor Horecaf, een zetel voor Groet en een zetel voor de bemiddelaars. In de nieuwe situatie hebben de klei ne logiesverstrekkers de theoretische beschikking over 40,7% van de stemmen, Recron over 30,7%, Hore caf over 16.3%, Groet over 4,5% en de bemiddelaars over 7,8%. De Klei ne logiesverstrekkers zijn niet blij met de halvering van hun invloed binnen het de TVL, maar het TVL-bestuur vindt het toch een billijke regeling ge zien het lidmaatschapsgeld dat deze sector betaalt en het feit de de klei ne logiesverstrekkers met drie zetels in het bestuur zitten. Vergadering Het voorstel tot wijziging van de sta tuten is het belangrijkste agendapunt van de algemene ledenvergadering van de TVL, die donderdag a s. wordt gehouden in hotel ,,Opduin" in De koog, aanvang 20.00 uur. In dezelfde bijeenkomst zal worden voorgesteld een eind te maken aan het onbeperkte aantal stern- machtigingen dat nu kan worden ge geven en wordt bovendien duidelijk vastgelegd wie namens een bedrijf stemrecht kan uitoefenen. In de nieu we statuten wordt de vertegenwoor diging per bedrijf beter geregeld. Volmachten voor andere bedrijven zijn niet meer mogelijk. Verder komt in de vergadering een wijziging van het huishoudelijk reglement aan de orde, waardoor wanbetalende leden harder kunnen worden aangepakt. De in aanbouw zijnde motor in de loods van Piet van der Star „Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bedacht dat alie waterschappen van kustge- meenten een bijdrage moeten leveren aan de kustverdediging van Rotterdam, zodat men daar in geval van nood droge voeten houdt. Moeten wij Texelaars daaraan meebetalen, terwijl on ze eigen kustverdediging om te huilen isDit vroeg PSP-er Peter Bakker tijdens de rond vraag van de gisteren gehou den raadscommissie voor Algemeen en Organisatorisch beleid. Burgemeester Schipper beloofde hem navraag te doen bij het Waterschap en even tueel overleg te voeren over ac ties tegen deze maatregel. Vrijwilligers zijn momenteel hard bezig met de opbouw en restau ratie van een van de veelbesproken historische motoren uit het voormalige gemaal Waalenburg. De machine zal binnen afzienbare tijd kunnen draaien en zal zaterdag 13 mei officieel in gebruik worden gesteld tijdens een manifestatie van de Oude trekker- en motorenclub. Het opbouwen van de door de ge meente voor f15000,- aangekochte en totaal ongeveer tien ton wegende installatie is een omvangrijk karwei, dat onder leiding staat van de zeer enthousiaste Kees de Porto. Hij heeft er zelf al meer dan 100 uur werk in zitten en weet zich bijna dagelijks gesteund door Jan Uitgeest, Jan Koopman, Piet van der Star en Jaap Bakker, allemaal mensen van de Stichting Juttersmuseum en van de Oude trekker- en motorenclub. Mobiel De uit 1930 daterende gemaalmotor komt op een mobiel onderstel te staan, waardoor hij makkelijk naar al lerlei plaatsen op het eiland kan wor den gereden om te worden gedemonstreerd. Dat onderstel is af komstig van een afgedankte kraan Minister Smit-Kroes van ver keer en waterstaat heeft giste ren een serie .ecologische basiskaarten" van de Wadden zee in ontvangst genomen, die zijn vervaardigd door twee Texelse onderzoekers. Cor Veld (Rijkswaterstaat) en Kees Dij- kema (Rijks Instituut voor Na tuurbeheer), beide werkzaam op Texel, mochten persoonlijk in Den Haag het eerste exem plaar aan de minister overhan digen. De door hen samengestelde kaarten, waarin terrein- en biologische gege vens zijn samengevoegd, zullen een belangrijk wapen vormen in de strijd tegen olievlekken die het Waddengebied dreigen binnen te dringen. Het was gisteren een drukke en lan ge dag voor Veld en Dijkema. Nadat zij met de boot van zeven uur van het eiland waren vertrokken, moesten ze zich eerst 's morgens in Den Haag melden. Daar hadden zij een onder houd van een kwartier met de minis ter, in het gezelschap van hun respectievelijke chefs, de heren ir. B. Westerduin (hoofdingenieur-directeur van RWS Noordholland en tevens voorzitter van het Waddencomité) en dr. Wim Wolff (thans directeur van het RIN Nederland en tot vorig jaar verbonden aan het Texelse RIN- station nabij 't Horntje). 's Middags stond een bezoek aan Leeuwarden op het programma, waar de ecologi sche basiskaarten werden aangebo den aan mevrouw Langedijk-De Jong van de voorlopige Waddenadviesraad en de heer Boekhoven namens het Coórdinatiecollege Waddengebied. Met de laatste boot keerden de twee weer op Texel terug. De kaarten zullen in een behoorlijke oplage worden verspreid onder overheids- en wetenschappelijke in stanties in Nederland. Voorts gaan een aantal kaarten de grens over, naar collega-instanties in Westduits- land en Denemarken, Het is de be doeling dat in Nederland alle operationele diensten van Rijkswa terstaat en alle overheidsschepen in het Waddengebied over de kaarten zullen beschikken. Als dan moet wor den opgetreden tegen olie- of chemi- caliënvlekken in de Waddenzee, werken alle direct betrokkenen ten minste met dezelfde kaarten en is er dientengevolge de minste kans op communicatieproblemen en de groot ste kans op succes. Opdracht Rijkswaterstaat was samensteller en opdrachtgever tegelijk. Deze overheid sinstantie is verantwoordelijk voor de bescherming van het Waddengebied tegen vormen van verontreiniging. Daarbij moet een onderscheid wor den gemaakt tussen preventie (het voorkomen dat een olievlek het Wad dengebied binnendringt) en bestrij ding (als er tóch een vlek is binnengedrongen). De verwijdering van olie- en chemicaliënvlekken is een gecompliceerde problematiek. maar er zijn vorderingen gemaakt. Rijkswaterstaat weet intussen hoe de zaak te lijf moet worden gegaan op de open zee en hoe dat moet in ha vens. Het tussenliggende gebied is vooralsnog problematisch. Om olievlekken ook déér te kunnen aanpakken, is het noodzakelijk om precies te weten hoe het gebied eruit ziet en met welke specifieke omstan digheden men rekening moet houden. Een deel van deze kennis was bij Rijkswaterstaat al voorradig. RWS be schikt over uitstekende terreinkaar ten, waarop de diepten van geulen, stromingen en de hoogten van wad- gronden en zandbanken staan aange geven. In de ogen van RWS was dat onvol doende informatie, omdat de kaarten niet de „gevoeligheid" van een ge bied aangaven. Wadgedeelten waar steltlopers fourageren, zeehonden rusten of kwelders gelegen zijn, wor den als kwetsbaar aangemerkt. Voor komen dient te worden, dat een vlek zich déér begeeft. En mocht het zo ver komen, dan moeten tijdig maatre gelen worden genomen (wegjagen van vogels bijvoorbeeld). Parate kennis Over exacte gegevens daaromtrent beschikte Rijkswaterstaat echter niet. Daarom werd het RIN ingeschakeld. De opdracht om een ecologisch to taalbeeld te vervaardigen, zou echter een co-produktie worden. Cor Veld nam de waterstaatkundige onderde len voor zijn rekening, terwijl Kees Dijkema de biologische gegevens ver zamelde. Nieuw onderzoek was niet nodig, wèl het op een combineren en uitwerken van bestaande gegevens. Voor een deel bleek de kennis op Texel voor het grijpen. Een zeehonden-expert als Peter Reijnders wist bij wijze van spreken de zeehon- denbanken in de Waddenzee uit zijn blote hoofd op te lepelen. Dergelijke staaltjes van parate kennis zorgden ervoor dat de kosten van het project konden worden gedrukt. Een bedrag willen de twee onderzoekers niet noemen. Beiden deden de samenstelling van de kaarten als „tussendoortje". Al leen een tekenaar van het RIN heeft er enkele maanden een fulltime job aan gehad. De eer die er voor Veld en Dijkema afstraalt, is echter enorm. Het resultaat bestaat uit negen deel- kaarten, die elk een stuk van het Ne derlandse deel van de Waddenzee omvatten. Daaraan is een toelichting annex aanbeveling toegevoegd. Praktisch De nu vervaardigde kaarten vormen volgens Veld en Dijkema, die wij gis teravond na hun terugkeer uit Leeu warden spraken, „een belangrijke stap op weg naar een oplossing voor de bestrijding van olierampen in het Waddengebied". De praktische bruikbaarheid van de kaarten is één der belangrijkste ken merken, Ondanks de veelheid aan in formatie zijn de kaarten, ondermeer dankzij gebruikmaking van bepaalde grafische technieken, overzichtelijk. In één oogopslag is duidelijk wat er bij calamiteiten wordt bedreigd en hoe men ertegen kan optreden. Als er bijvoorbeeld tussen Schier monnikoog en Rottum een olievlek het Waddengebied binnendringt, kan aan de hand van computermodellen worden voorspeld waarheen die vlek zich zal bewegen. Op de nieuwe kaart kan men zien wat zich dan in de gevarenzone bevindt. Als doelstelling is geformuleerd: het ecosysteem van de Waddenzee zo min mogelijk aantasten. In eerste in stantie zal daarom worden getracht een vlek al op open water aan te pakken. Lukt dat niet, dan probeert men het drijvende gevaar te geleiden naar een strand of zandige wadplaat. Daar loopt het ecosysteem naar ver houding de minste schade op. Abso luut moet worden voorkomen dat de olie aanspoelt op slikkige wadgron- den, kwelders of schorren. De bestrij ding moet bij voorkeur op mechanische wijze gebeuren. Minister Smit-Kroes was ervan onder de indruk, aldus Veld en Dijkema. „Zij had het liefst nog twee kaarten extra gehad, om weg te geven aan de regeringen van Duitsland en Dene marken die vorig jaar werd overgeomen van aannemer Leen van der Wal uit Den Helder. Het onderstel moest vrij in grijpend worden verbouwd en ver sterkt om voor de nieuwe functie geschikt te zijn. Er moest het een en ander worden weggesneden en er dienden extra stalen balken te wor den aangebracht. Daarop is inmiddels de fundering van de motor geplaatst en spoedig zullen de overige onder delen worden toegevoegd, waaronder het imposante bijna drie ton wegen de vliegwiel. Tot voor kort werd aan de machine gewerkt in de gratis beschikbaar gestelde schuur van Rab maar sinds half december is men bezig in de loods van Piet van der Star aan de Heemskerckstraat, waar de vrijwilli gers beschikken over een hijsinstalla tie waarmee de zware onderdelen kunnen worden verplaatst. Het pro- jekt geniet aller sympathie, „ledereen doet alles voor niks", zegt Kees de Porto, die evenals zijn medewerkers steeds enthousiaster wordt naarmate het werk vordert. Al het las- sloop- en zaagwerk werd bijvoorbeeld ver richt met materiaal en apparatuur van smederij Hans Boom en belang rijke onderdelen als verstuivers en drukveiligheid worden bij het PEN na gekeken en getest. Eem meevaller is dat bij de motor nog enkele gloed nieuwe lagers voor de krukas zaten en die worden nu pasgemaakt, wat een langdurig schuur- en vijlwerk be tekent. Niet alleen technisch maar ook wat betreft de aanblik moet de motor weer als nieuw worden. Hij zal in Texelse kleuren worden geschilderd (groen en zwart) en alle blanke meta len delen zullen hoogglanzend wor den gepoetst. Het op 14 februari geplande bezoek van minister E. Brinkman gaat niet door. De bewindsman heeft laten we ten dat hij is verhinderd omdat hij die dag in de Eerste Kamer moet ver schijnen. Een nieuwe datum staat nog niet vast. Het CDA hoopt de mi nister nu eind maart naar Texel te kunnen krijgen. Het is niet uitgeslo ten dat hij dan een nacht overblijft. Door oplettendheid van een aantal in woners van Den Burg kon de politie zaterdag twee bromfietsdieven aan houden. De tipgevers zagen op 't Horntje bromfietsers die zich ver dacht gedroegen. Vóór ze het eiland konden verlaten was de politie al ter plaatse Bij verhoor bekenden twee 14-jarige jongens uit Den Helder bromfietsen van Texelaars te hebben gestolen met de intentie ze mee te nemen naar hun woonplaats. Een eveneens 14-jarige inwoner van Den Helder had mets te maken met de diefstal, maar gaf wel toe op één van de gestolen bromfietsen te hebben gereden. Hij kreeg een proces verbaal voor joyriding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1